مورخ: 1384/12/28
شماره: 207
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 207
مرجع تصویب : ???
شماره ویژه نامه : - سال صفر شماره 0

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 207

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه دویست و هفتم 20 فروردین ماه 1385 هجری شمسی (207) 10 ربـیـع الاول 1427 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم

1385 ـ 1384

فهرست مندرجات:
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید.
3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: کریم غیاثی مرادی، امین شعبانی، علا الدین بروجردی و حسن کامران دستجردی.
4ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت سالگرد شهادت سپهبد علی صیادشیرازی، برگزاری موفقیت آمیز رزمایش دریایی سپاه و ارتش و وقایع تاسفبار اخیر در عراق.
5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
6 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان: ایرج ندیمی، شاپور مرحبا، ستار هدایت خواه، سعید ابوطالب، حسینعلی شهریاری و غلامرضا مصباحی مقدم نمایندگان محترم لاهیجان، آستارا، بویراحمد، زاهدان و تهران.
7ـ تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان و مونته نگرو.
8 ـ تصویب لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان و پروتکل اصلاحی آن.
9 ـ تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی.
10ـ تصویب تقاضای استرداد لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار و ارس. 11ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد.
12ـ تصویب لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین.
13 ـ تصویب کلیات طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری.
14ـ تصویب طرح استفساریه اصلاحیه تبصره (2) الحاق به ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1380.
15ـ تصویب لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو.
16 ـ رد لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین.
17ـ تصویب لایحه اصلاح تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371.
18 ـ تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی.
19ـ تصویب لایحه اعطای تسهیلات بهسازی و بازسازی مسکن روستایی به روستاهایی که به شهر تبدیل می‌گردند.
20 ـ قرایت بیانیه جمعی از نمایندگان محترم مجلس درخصوص قدردانی از رزمایش رزمندگان اسلام.
21 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان.
22 ـ اعلام وصول یک فقره طرح و (5) فقره سوال.
23 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.


«جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»

اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی


1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با حضور 214 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه دویست و هفتم روز یکشنبه بیستم فروردین ماه 1385 هجری شمسی مطابق با دهم ربیع الاول 1427 هجری قمری:
1 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان و مونته نگرو.
2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان و پروتکل اصلاحی آن.
3 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی.
4 ـ گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه توسعه محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم و چابهار.
5 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد.
6 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین.
7 ـ گزارش شور اول کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری.
8 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح استفساریه اصلاح تبصره (2) ماده الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1380.
9 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو.
10 ـ گزارش شور اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد رد لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین.

2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید
رییس ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید.
(آیات 97 ـ 94 از سوره مبارکه «النحل» توسط قاری محترم آقای میثم ترابی تلاوت گردید)

اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
و لا تتخذوا ایمانکم دخلا بینکم فتزل قدم بعد ثبوت ها و تذوقوا السو بما صددتم عن سبیل الله و لکم عذاب عظیم * و لا تشتروا بعهد الله ثمنا قلیلا انما عند الله هو خیر لکم ان کنتم تعلمون * ما عندکم ینفد و ما عند الله باق و لنجزین الذین صبروا اجرهم باحسن ما کانوا یعملون * من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مومن فلنحیینه حیاه طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

رییس ـ از قاری محترم آقای ترابی تشکر می کنم.

3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: کریم غیاثی مرادی، امین شعبانی، علا الدین بروجردی و حسن کامران دستجردی
رییس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از:
ـ جناب آقای کریم غیاثی مرادی نماینده محترم شبستر.
ـ جناب آقای امین شعبانی نماینده محترم سنندج، دیواندره و کامیاران.
(که هر کدام ده دقیقه وقت دارند)
ـ جناب آقای علا الدین بروجردی نماینده محترم بروجرد.
ـ جناب آقای حسن کامران دستجردی نماینده محترم اصفهان.
(که هرکدام پنج دقیقه وقت دارند)
از جناب آقای غیاثی خواهش می کنم بفرمایید.
کریم غیاثی مرادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
بنام آنکه جان را فکر آموخت
چراغ دل به نور جان برافروخت
حلول سال جدید را به تمامی انسان های خداجوی تبریک گفته، سلامتی، توفیق و بهروزی شان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
در آغاز با اتفاقات اخیر در عراق و حملات تروریستی و جاهلانه از خدا بی خبران به مکان‌های مقدس مسلمانان و کاروان زایران را محکوم نموده و هوشیاری، وحدت جبهه حق علیه باطل را در خنثی نمودن توطیه دشمنان در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به نام پیامبر اعظم (صلوات الله و سلام علیه) نامگذاری شده خواهانم.
(17) فروردین ماه مصادف بود با سالروز قیام شیخ محمد خیابانی این فرزند خلف آذربایجان و تولد یافته زادگاه مقام معظم رهبری، شهر خامنه یکی از شهرهای نه گانه شهرستان شبستر. هرچند ایشان عاقبت به شهادت رسیدند ولی نشان دادند که دیار آذربایجان هیچوقت از نعمت مردان رشید و آزادیخواه بی نصیب نبوده است که قیام ستارخان و باقرخان از آن نمونه بوده و پرچمداری نظام اسلامی توسط مقام معظم رهبری شاهدی بر این مدعاست. ولی مردم آذربایجان از عدم توجه بیشتر دولتمردان به این خطه که به سر ایران تعبیر شده است گله مندند. آرزوی بهره مندی از تن ها آزاد راهش عمر نوح می خواهد و تحمل کاستیهایش صبر ایوب.
اینجانب توجه جدی به تامین نیازها و خصوصا اتمام طرح‌های نیمه تمام و اجرای طرح‌های زیربنایی اثرگذار در رفاه، عمران، اقتصاد و درآمد مردم استان و بخصوص شهرستان شبستر را خواستار بوده و امیدوارم به انتقال آب رودخانه ارس به شمال و شمال شرقی دریاچه ارومیه اهتمام بیشتری مبذول نمایند و نیاز است که مسوولیت انجام این مهم را ریاست محترم جمهوری همانند پذیرش مسوولیت آب یکی از استان‌های سفر کرده بعهده گرفته تا انجام آن مهر تاییدی باشد به عملی شدن شعار انتخاباتی «ما می‌توانیم» ایشان ان شاالله.
از وزرای مربوطه تقاضای تجهیز و بهر ه برداری بیمارستان (96) تختخوابی شبستر، شروع عملیات احداث بزرگراه صوفیان به شبستر و سلماس، اتمام پروژه‌های تربیت بدنی، تسریع در اجرای پروژه خط دوم آبرسانی، تبدیل روستاهای مستعد دریان، علیشاه، نظرلو و تیل به شهر و دهستان رودقات به بخش، آسفالت راه‌های روستایی و توسعه آنتن‌های ارتباطی به شهرستان‌های همجوار، اجرای طرح‌های آبخیزداری و مهار آب، توسعه مراکز گردشگری، خصوصا منطقه نمونه گردشگری بندرشرفخانه، رفع کمبود سیمان، کود شیمیایی و اجرای پروژه‌های اشتغالزا، رفاهی، تفریحی و فرهنگی را خواستارم. از قوه محترم قضاییه ضمن تشکر، خواستار حل معضل زمین‌های صوفیان و اهتمام بیشتر در این مورد را دارم.
موضوع دیگری که موجب نگرانی است توقف بعضی از پروژه‌های علمی کشور بویژه در عرصه‌های فناوری‌های نو مانند بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک است. ایران اولین و تن ها کشوری است که موفق به تولید انبوه برنج مهندسی ژنتیک یا تراریخته شده است. هم اکنون ده ها هزار سایت و صفحه اینترنتی در بیش از (80) کشور در مورد این موضوع سخن گفته و ضمن تحسین ایران بعنوان اولین کشور تولیدکننده این نوع محصول آن را تحولی شگرف برای کشاورزان جهان قلمداد کرده اند. برخی از ناظران نیز دستیابی ایران به این فناوری را برابر اهمیت دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای دانسته اند. اما متاسفانه اخیرا شاهدیم که پژوهشگران این عرصه مورد بی مهری و بذور اصلاح شده این نوع برنج تحت مهر و موم و زنجیر قرار گرفته و باوجود اشتیاق شالیکاران به کشت آن در اختیار آنان قرار نمی گیرد.
در اینجا ناچارم ضمن تذکر به اصلاح برخوردهای حذفی بویژه در عرصه علم و فناوری از مسوولین محترم وزارت جهادکشاورزی تقاضا نمایم تا قبل از سپری شدن فصل کشت برنج، ترتیبی اتخاذ نمایند تا این محصول که یک افتخار ملی محسوب می‌شود در اختیار کشاورزان عزیز قرار گرفته و امکان تحقیقات بیش از این نیز فراهم شود.
تغییر سال بهانه ای شد اشاره‌ای کنم:
1 ـ به یکی از اتفاقات مهم در سال گذشته یعنی روی کار آمدن دولت جدید.
2 ـ سپری شدن دو سال از عمر مجلس هفتم.
نقد عملکرد دولت گذشته و قضاوت در موفقیت دولت جدید در مجال اندک نطق بنده امکانپذیر نیست ولی نباید فراموش نماییم که در کشور اسلامی زندگی می کنیم و دولت فعلی و دولت قبلی هریک در شرایط بخصوص به روی کار آمده، مورد تایید قرار گرفته و حکم ریاست جمهوری آن‌ها توسط مقام معظم رهبری تنفیذ و وزرای آن‌ها توسط مجلس رای اعتماد گرفته اند. نادیده انگاشتن خدمات گذشتگان و نثار انواع تهمت ها از اخلاق اسلامی به دور است. باید بدانیم موفقیت‌ها در عرض چند ماه حاصل نشده اند. در کنار پیشرفت‌های مختلف، دستیابی به علوم پیشرفته هسته‌ای، نظامی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی توسط دانشمندان ایرانی از دستاوردهای گذشته است. انصاف حکم می‌کند با هر بینشی دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، علمی و غیره در صحنه های داخلی و بین‌المللی دولت‌های قبلی را ارج نهاده و در جهت رفع کاستی ها بکوشیم. عوض کم لطفی به مدیران قبلی که شاید بسیاری از آن‌ها از نظر ایثارگری، دلسوزی، تعهد و تخصص از مدیران فعلی چیزی کم نداشته اند، از خدمات آن‌ها قدردانی نماییم. فراموش نکنیم که روی کار آمدن دولت‌ها با رای مردم است. (17) میلیون نفری که به ریاست محترم جمهوری فعلی رای دادند همانقدر محترم هستند که (22) میلیون نفر رای دهنده به ریاست جمهوری قبلی و بددهنی به دولت‌ها و توهین به مردمی است که به آن‌ها رای داده اند. البته نقد صادقانه عملکردها در فضایی آرام و در محیطی دور از تهدید و ارعاب امری میمون و پسندیده است که بیشتر برای اصلاح امور برای زمان حال و آینده مورد نیاز است.
بهتر است در سالی که بنام پیامبر اعظم (صلوات الله) مزین است دولت جدید که با ایده خدمتگزاری به روی کار آمده، نقد عملکرد خویش را در تطابق با شعارهای زمان انتخابات و قول های داده شده به مردم شروع نموده و پیشرفت امور را در در راستای اهداف چشم انداز بیست ساله نظام و برنامه دانایی محوری پنجساله چهارم در مقاطع مختلف ارزیابی نموده و به مردم و مجلس گزارش نمایند.
برای مجلس نیز برنامه ریزی در بهبود روش ها از اولویت خاصی برخوردار است. هرچند ما وارث وضعیتی هستیم که برون رفت از آن در زمان کوتاهی امکانپذیر نیست ولی شروع به حرکت در جهت بهره وری بیشتر در هر مرحله‌ای بنفع مجلس و جامعه است. دو سال از عمر مجلس در حال سپری شدن است، کافی است به دو سال و اندی قبل برگشته و از آرشیو حافظه خویش برنامه‌های تبلیغاتی خود را مرور و میزان موفقیت آنرا برآورد نماییم. در اینجا لازم است به مفاد نامه مرکز پژوهش‌های مجلس به ریاست محترم مجلس توجه جدی نموده و همگان در آن باره احساس وظیفه نماییم.
و اما یکی از انبوه وعده های مشترک اکثر نمایندگان مجلس و دولت، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال بود. هرچند رشد فزآینده جمعیت در سال‌های اولیه انقلاب اصلی ترین عامل آن است ولی اقدامات فعلی و بستن قرارداد با وزارتخانه ها چاره نهایی آن نیست. پرداخت تسهیلات، استخدام در نهادهای دولتی و موارد مشابه بدون پرداختن به مشکل تعداد افرادی که در اثر کسادی بازار، باصرفه نبودن کار کشاورزی، بیرون کردن کارگران موقت از ادارات و کارگاه ها، ورشکست شدن در اثر عدم وصول چک ها و ده ها مورد دیگر به خیل بیکاران جدید می پیوندند، موجب شکست در برنامه ریزیهاست. حل این معضل در دست یک ارگان و وزارتخانه نیست، عزم ملی و اراده لازم چاشنی حل آن است.
یکی از راه حل‌های آن می‌تواند توجه جدی به شهرستان ها از قبیل تمرکززدایی باشد که با انتقال و توسعه مراکز صنعتی، نظامی، گردشگری، خدماتی و تامین امکانات تولید خصوصا در بخش صنعتی و کشاورزی و نیز انتقال مراکز آموزش عالی و هر عاملی که فعالیت و درآمد را افزایش دهد می‌باشد که توسعه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها از آن نمونه است و جا دارد از آقای دکتر جاسبی ریاست محترم دانشگاه فوق و مسوولین آن در این مورد قدردانی شود، چرا که اثرات درآمدی و توسعه‌ای آن در بعد از ایجاد واحدهای دانشگاهی در شهرها کاملا محسوس است.
در پایان از معاونت محترم ریاست جمهوری و ریاست سازمان ایثارگران و بنیاد شهید می خواهم طرحی را ارایه نمایند تا قبور مقدس شهدای گرانقدر خصوصا در قبرستان های شهرهای کوچک و روستاها که بصورت پراکنده اند در همان قبرستان جمع تا امکان اقدام لازم در زیباسازی محیط گلزار شهدا به فرمانداران و شهرداران و مسوولین امر فراهم گردیده و بتوانند خدمتی به مقام شامخ این عزیزان کرده باشند و از طرفی مورد اتهام واقع نشوند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ آقای غیاثی تشکر می کنم. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای امین شعبانی هستند، بفرمایید.
امین شعبانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و درود به مقام معظم رهبری و عرض احترام و ادب خدمت همه عزیزان و حضار گرامی و عرض تبریک بمناسبت سال جدید، سال پیامبر رحمت و آزادی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده بحق عنوان شایسته، بجا و اساسی است. امید که مسوولین در این سال بیش از پیش پیامبرگونه تمام اقشار مردم را با سلایق متفاوتشان زیر چتر و بال خود گرفته و با پندار، گفتار و کردار نیک محمدی (حضار صلوات فرستادند) عدالت واقعی را در میان ایران و ایرانیان تحقق بخشند.
اینجانب بعنوان یکی از نمایندگان ملت وظیفه خویش می دانم مطالبات اصلی موکلین خود را که بخاطر پیگیری آن‌ها به بنده ماموریت وکالت داده اند بار دیگر عنوان کرده و به کسانی که بنام مردم آرزوی خویش را بر زبان رانده یا بر قلم جاری می‌کنند اعلام کنم، آنچه را که در این نوشتار آمده است می‌توان مستقیم از خود ملت پرسید و پاسخ ملت را هرچه که باشد همگی بایستی به آن گردن بگذاریم. لذا این نوشته به همین منظور، یعنی بیان مطالبات واقعی مردم در چند موضوع خاص به رشته تحریر درآمده است:
الف ـ اعتماد
یکی از دارایی‌ها و سرمایه‌های ملی و میهنی وجود پارامتری مهم و کلیدی بنام اعتماد است. اعتماد میان دولت و ملت که نوع و کیفیت تعامل میان افراد و جامعه را از سویی و بین مردم و حاکمیت را از سوی دیگر تعریف می‌کند، ایجاد فضای اعتماد متقابل موجب حل هرچه سریعتر و بهتر مشکلات مردم خواهد بود. چرا که اگر فضای سوظن و بی اعتمادی بر مناسبات مردم و حاکمیت سایه افکند حتی فراهم بودن منابع مادی و مالی لازم و نیز نیروهای متخصص هم نمی توانند جو مناسبی برای تعالی و پیشرفت همه جانبه کشور فراهم سازند. این سرمایه ذی قیمت و حایز اهمیت در منطقه‌ای چون کردستان که دارای ویژگی‌های متمایز و متفاوت قومی و مذهبی است، اهمیت دوچندان دارد. در چنین فضایی وجود شکاف های قومی و مذهبی میان منطقه و سایر مناطق کشور می‌تواند به بستر مناسبی جهت پدید آمدن بی اعتمادی و رشد آن تبدیل گردد آنطوریکه راه هرگونه پیشرفت و تعالی را مسدود می‌نماید.
از این مقدمات پیداست که راه حل خردگرایانه و تدبیر درست، آن است که این شکاف ها به پل های دوستی و برادری بدل گردد تا با اتصال تمام اجزا به همدیگر و تعامل درست و منطقی آن‌ها با هم زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه واقعی و متوازن فراهم آید. از این رهگذر می‌توان دریافت که ایجاد صندوق ذخیره اعتماد تا چه حد می‌تواند مکانیزم مهم و گریزناپذیری برای رشد و توسعه مناطق کردنشین باشد. ازجمله عواملی که می‌توان به تولید اعتماد و افزایش موجودی آن برای ایجاد پشتوانه مورد نیاز توسعه کمک نماید می‌توان به این موارد اشاره نمود:
1 ـ ارایه تعریف منطقی و معقول از هویت های قومی و ملی و تنظیم نسبت صحیح و تعامل سازنده بین آن‌ها و پرهیز از ایجاد تقابل ساختگی و ناسازگاری ها بین این مقوله ها.
2 ـ به رسمیت شناختن و احترام به باورها و مقدسات و ارزش ها و دیدگاه های خاص همه اقوام و مذاهب.
3 ـ مشارکت دادن همه افراد از اقوام و مذاهب مختلف در اداره امور جامعه.
4 ـ توزیع منطقی و عادلانه قدرت و امکانات ثروت و سرمایه میان همه شهروندان کشور و فایق آمدن بر بحران توزیع.
5 ـ پرهیز از هرگونه اقدامی که منجر به اعتمادسوزی می‌گردد.
6 ـ ایجاد رابطه منطقی و تعامل سازنده بین نخبگان فکری و سیستم اجرایی کشور.
توزیع عادلانه قدرت سیاسی در جهانی که پر از تکثرها و تعددهای گوناگون یکی از عوامل ایجاد اعتماد متقابل میان دولت و ملت است. قدرت در دست یک فرد یا یک جمع و گروه خاص همیشه فسادانگیز بوده است، چرا که تکثر و تعدد آرا و نظرات، اقتضای طبیعت و اندیشه انسان است. بنابراین بروز اختلافات در بین انسان های فردگرا جزو بدیهیات است. اقوام ایرانی ازجمله کردهای راستین همواره ثابت کرده اند که چونان پاسداران دلسوز از کیان ایران و مرز و بوم آن در کنار هم میهنان آذری، بلوچ ها، ایرانیان عرب زبان یا هموطنان پیرو دیگر ادیان، جانفشانی کرده اند. باتوجه به این انجام انتظار همیشگی اقوام کردزبان ایرانی و سایر اقوام دیگر کشور از دولت خدمتگزار این است که با رفتار و عملکرد عدالت محورانه تر، فضای جهت رشد استعدادها و پرورش نخبگان و مغزهای متفکر کرد فراهم سازد. چرا تا زمانی که تمام اقوام ایرانی خود را بطور کامل در سرنوشت خویش سهیم ندانند حقوق شهروندی و تحقق دموکراسی آرزوی دست نیافتنی خواهد بود.
پس گناه عقب ماندگیمان را به گردن قومیت ها نیندازیم، آدرس ها را باز هم اشتباه نرویم. کردها در طول تاریخ هیچگاه سهمی درخور و لایق از قدرت نداشته و مشارکت آن‌ها در حوزه سیاسی و مدیریتی بسیار ناچیز بوده است. از اینرو از دولت عدالت محور انتظار می‌رود با انتصاب نیروهای کرد در پست‌های کلان، اعم از معاونت وزارتخانه ها ، سفارتخانه‌ها و همچنین روسا و سازمان ها و غیره با مشارکت جدی کردها تن در دهد و نیروهای کردزبانی را که در تیم‌های کاری ایفای نقش خواهند کرد بصورت روشن و شفاف ارایه نماید.
مشکل اصلی و معضلات کرد و مناطق کردنشین ایران آنگونه که بارها عنوان کرده ام، نگرش امنیتی به کرد و کردستان بوده است. توهم توطیه و سوظن تجزیه طلبی می‌باشد که چرا مجموعه این طرز تفکر و تلقی از این قوم از طرف حکومت باعث شده است تمام مشکلات این مناطق با دید سیاسی نگریسته شده و مانع همیشگی در برابر حل مشکلات و رفع فعالیت‌های فرهنگی و از بین رفتن ناهنجاری های اجتماعی می‌باشد.
ب ـ فرهنگ
مشکل ما مشکل فرهنگ و دموکراسی است که آن را یک شبه نمی توان آموخت. بزرگترین مشکل دولت‌ها عقب نگهداشتن فرهنگی ملتهاست، قدغن ها و ممنوعیت‌هاست، عدم اجرای اصل (15) قانون اساسی است که جلوگیری از خواندن، نوشتن به زبان مادری را ایجاد کرده است، چنین اعمالی در میان مردمانی که شاهد بی عدالتی ها و تبعیض های مذهبی و قومی هستند سبب واکنش‌های منفی و گاهی نفرت آمیز می‌گردد. اولین واکنش آن بروز خشونت یا فرار از میهن و بی اعتمادی نسبت به دولت است. بنابراین خواسته منطقی، اجرای اصل (19) قانون اساسی است که خواسته بحق اقوام بوده است و باید آن را پذیرفت و انتظار ما از دولت عدالت محور آن است که اجرای این اصل را در دستور کار خود قرار دهد تا بتوان فضایی منطقی و عادلانه پدید آورد و همه ملت ایران اعم از شیعه و سنی در سال پیامر اعظم همچنانکه از فحوای بیانات مقام معظم رهبری برمی آید، بتوانند در کنار هم به گفتگوی تبادل نظرات و دیدگاه های خویش بپردازند و بدور از هرگونه تنش در آرامش کامل به حل معضلات و مشکلات ملی و میهنی همت گمارند تا زمینه انحراف از مسیر انقلاب پدید نیاید و حقیقت فدای مصلحت نشود.
ج ـ اقتصاد
اینجانب بعنوان نماینده این مردم از دولت خدمتگزار و مهرورز انتظار دارم که برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را بطوری تبیین نماید که زمینه رفع موانع رشد اقتصادی و ایجاد جهش پیشروانه در مسایل معیشتی و اقتصادی مردم منطقه فراهم آید.
عدالت، برابری، آزادی‌های قانونی در همه زمینه ها، شایسته سالاری، ایران برای همه ایرانیان، نابودی شکاف طبقاتی، مردم سالاری، محو نمودن افکار و اعمال تفرقه انگیز ازجمله مطالبات بحق مردم کرد است. از دولت عدالت محور انتظار دارم با شعار محرومیت زدایی بطور صریح و شفاف بر نامه‌های جامع اقتصادی خود را ارایه و زمینه جهش اقتصادی برای جبران عقب ماندگی های اقتصادی ناشی از کم توجهی سالیان گذشته را تبیین نماید بگونه‌ای که شاهد نزدیک شدن سطح توسعه مناطق کردنشین به میانگین شاخص توسعه‌ای کشور باشیم.
تعهد، تعقل، دلسوزی و دیانت و انسانیت حکم می‌کند که این پیام شنیده شود و این مطالبات بی پاسخ نماند. بنده بعنوان وکیل ملت، ضامن اجرای وظیفه وکالت و بیان خواسته‌های ملت و تلاش برای تحقق آن‌ها بصورت گوناگون و از راه‌های مختلف هستم. امید که این سخنان شنیده شود و این تلاش ها به نتیجه برسد و مطالبات مردم محقق گردد تا دوام و قوام نظام به پشتوانه و پشتیبانی نیروهای ملت بیش از پیش تامین و تضمین شود.
در خاتمه حمایت قاطعانه خود را از دانش فناوری هسته‌ای که حاصل تلاش نخبگان و فرزندان انقلابی ماست اعلام نموده و آن را حق مسلم مردم ایران اسلامی می دانم. یقینا اگر همه متحد و یکصدا باشیم همانگونه که در مقابل جریان نفت و ملی شدن آن مقاومت کردیم و به نتیجه رسیدیم، در این مقطع زمانی نیز به نتیجه واقعی رسیده و ان شاالله به فناوری هسته‌ای و صلح آمیز دست پیدا خواهیم کرد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی آقای بروجردی هستند، بفرمایید.
رییس ـ آقای بروجردی بفرمایید.
علا الدین بروجردی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»
خشم طبیعت اینبار دامان لرستان را گرفت و زلزله ای ویرانگر با قدرت (6) درجه ریشتر موجب از دست رفتن (63) تن از مردم شریف و زحمتکش لرستان در دو شهرستان بروجرد و درود گردید که (45) تن آنان از شهرستان بروجرد بودند و از (1418) مجروح این زلزله (1140) نفر در این شهرستان زندگی می‌کردند و این در شرایطی بود که مردم اکثرا بدلیل هوشیاری، تجربه زلزله سال گذشته و دو زمین لرزه اول در خارج از واحدهای مسکونی خود بسر می برده اند. اینجانب ضمن عرض تسلیت به یکایک خانواده‌های داغدار این حادثه تلخ، بویـژه اهالی روستاهای درب آستانه، بزازنا، گنجینه، الک آباد، قره سو، شاه ویران و خود شهر بروجرد، برای همه بازماندگان آنان صبری جمیل و اجری جزیل آرزو می نمایم.
زلزله یک پدیده طبیعی است که در هر نقطه‌ای از کره زمین ممکن است رخ دهد ولی تسلیم شدن در برابر آن خلاف توانمندی‌های فکری و قدرتی است که خداوند متعال در انسان قرار داده است. تجربه زلزله لرستان که نمایندگان مناطق زلزله زده این استان از آغاز درگیر آن بودند و در منطقه حضور داشتند چند نکته را ثابت نمود.
1 ـ علی رغم ده ها سال تجربه زلزله و دیگر حوادث تلخ طبیعی دیگر در کشورمان هنوز رسیدگی سریع، منسجم و سازمان یافته در کشورمان شکل نگرفته است که نیازمند بازنگری سریع در نحوه مدیریت اینگونه بحرانهاست.
2 ـ باتوجه به اینکه معمولا زلزله با پیش لرزه های خفیف همراه است آموزش همگانی برای خروج از واحدهای مسکونی و کاهش تلفات آن یک ضرورت جدی است و یکی از علت‌های اساسی کمی تلفات زلزله (6) ریشتری اخیر لرستان که (58) ثانیه طول کشید، هوشیاری مردم در این زمینه بود که این امر باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
3 ـ کمک رسانی بهنگام و سریع بویژه به روستاها که مشکلات خاص خود را دارند، سازمان یافته نیست و ارگان‌های مختلف علی رغم تلاش های قابل تقدیرشان نمی توانند در این زمینه وجه مطلوب کمک رسانی را ارایه کنند و اکنون نیز دچار کاستی های فراوان است و معضل چادر بعنوان سرپناه اولیه و گام اول کمک رسانی تا این لحظه و پس از گذشت (10) روز از آغاز زلزله بطور کامل حل نشده است.
4 ـ مقاوم سازی واحدهای مسکونی موجود و سختگیری قاطع و بدون گذشت در اجرای ضوابط نظام مهندسی در ساخت سازه‌های جدید باید بگونه‌ای اعمال شود که ساختمان‌های شهر و روستا زلزله با قدرت (7) ریشتر را بخوبی تحمل نماید و این سیاست راهبردی را دولت باید با قاطعیت اجرا نماید.
5 ـ باتوجه به اینکه طبق نظر کارشناسان، دستگاه‌های دقیق لرزه نگاری قبل از وقوع زلزله ارتعاشات زمین را به ثبت می‌رساند و نقطه وقوع آن را نیز مشخص می‌کند اگر این ادعای کارشناسانه صحت داشته باشد باید همانند بمباران های هوایی دوران جنگ از طریق آژیر خطر به مردم اطلاع رسانی بهنگام صورت گیرد. در هر صورت توجه ویژه به پدیده زلزله وظیفه‌ای است که هم دولت و هم مجلس در برابر ملت عهده دار و امید است مجلس شورای اسلامی آغاز گر نهضت مقابله جدی، علمی و سازمان یافته با این پدیده تلخ طبیعی باشد.
نکته آخر اینکه باتوجه به سردسیر بودن استان لرستان ما فقط ششماه فرصت بازسازی داریم، امیدوارم دولت محترم با یک اقدام انقلابی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد حضرت امام بتواند یک الگوی موفق از سرعت عمل توام با استحکام لازم را به نمایش بگذارد.
درپایان وظیفه خود می دانم از عنایت ویژه مقام معظم رهبری که با اعزام نماینده ویژه خویش به مناطق زلزله زده موجب تسلی خاطر خانواده‌های داغدار شدند، ریاست محترم جمهور که با اعزام وزرا محترم کشور، مسکن و شهرسازی، بهداشت و درمان و تعاون و تعدادی از معاونین وزرا، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رییس حوادث غیرمترقبه و همچنین ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که با اعزام نایب رییس محترم مجلس حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای ابوترابی و تعدادی از همکاران گرانقدرمان به منطقه مقدمات یک اقدام سریع و جدی را برای بازسازی فراهم نمودند و موجب تسلی خاطر مردم شدند تشکر و قدردانی کنم. همچنین از همه عزیزان زحمتکش استان لرستان بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، تیپ (24) بعثت، پادگان مهندسی بروجرد، فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر، هلال احمر، استاندار محترم و معاونین ایشان نیز تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم با همکاری جمعی، مشکلات مردم لرستان در ارتباط با زلزله هرچه سریعتر برطرف گردد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ تشکر از آقای بروجردی. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای حسن کامران دستجردی هستند، بفرمایید.
حسن کامران دستجردی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
بنده خواستم از یک مدل صحبت کنم و آن سال شهید صیاد است. (تعدادی از نمایندگان ـ دو، دو) (رییس ـ آقایان! اجازه بدهید صحبت کنند، جناب آقای کامران بفرمایید) آن‌هایی که می‌گویند دو، حتما با فرهنگ شهید صیاد مخالفند که می‌گویند دو.
فردا سال شهید صیاد است چه شد که مقام معظم رهبری بر تابوت شهید صیاد بوسه زدند؟ چون او سرباز ولایت بود. سرباز ولایت با حرف نمی شود، حالا بعضی ممکن است از نظر سیاسی، نظام و رهبری را قبول نداشته باشند که ضدیت با نظام و ولایت هست، یکوقت هم در شعار ادعای طرفداری از ولایت است. صیاد آدمی بود که چون من چند سال با او کار می کردم و یکی از عناصر ستاد فرماندهی بودم، او اجازه نمی داد سرباز ساکش را بدست بگیرد، می‌گفت، خودم دست دارم! یعنی او از یک کار ریز تا یک کار درشت و وقتی بنی صدر لعنتی او را از کار برکنار کرد عین یک سرباز عادی در مرصاد علیه منافقین جنگید، پس این یک مدل است چه مدلی؟ مدل بی نام و نشان که این مدل به آمریکایی ها پاسخ می‌دهد، این مدل پاسخ می‌دهد به جریان کفر و نفاق. امروز من برای خودم متاسفم که اگر یک پیکان بیاورند بگویند آقای کامران! سوار شو، ممکن است بگویم من پیکان سوار نمی شوم! یا اینکه بگویند آقای کامران! تو که در کمیسیون امنیت هستی، امروز این سفر خارج را نروی، مدام این دست و آن دست می‌کند، تازه آنوقت ارزش را هم می خواهم. درواقع این شهید صیاد دنیا را سه طلاقه کرد. او یک پیکان داشت وقتی هم در اتاقش ریختند آن لعنتی ها شهیدش کنند و دادگاه زن و بچه اش را ممنوع کرد خرید کنند، همان پیکان شخصی اش می آمد در پادگان و با همان پیکان خودش خرید می‌کرد و حتی یکدفعه، یک متر از ماشین بیت‌المال برای خرید خانه اش استفاده نکرد، او نگفت که من قبل از فرماندهی چند نفر بودم بعد از فرماندهی چون عیالوار هستم شما امکانات بدهید. او گفت، تکلیف را انجام بدهیم.
یادم آمد یک جمله ای از شهید بهشتی بخوانم. فرمود، امروز مسوولیت ها همان تکلیف است، تکلیف یعنی خود را به زحمت انداختن، تکلیف یعنی از صبح زود تا نیمه شب آرام نداشتن، تلاش مداوم کردن با نگرانی اینکه خدایا! امروز از صبح تا شب توانسته ام آنچه را که تو از من خواسته ای انجام دهم یا نه؟ این را شهید بهشتی فرمود و شهید صیاد مصداق این فرهنگ بود. آمریکایی ها و صهیونیست ها از همین فرهنگ می ترسند، از فرهنگ مرفهین بی درد نمی هراسند. امروز هم سربازان ولایت چه در مسایل داخلی، چه در مسایل خارجی نظر نظام را، نظر رهبری را میزان برای خودشان دارند. چه در رابطه با مسایل منطقه، چه در رابطه با مسایل بین‌المللی و چه در رابطه با مسایل داخلی. من چون تا خرداد دوباره نوبت نطقم نمی شود، خیلی هم علاقه مندم که جناب آقای دکتر حداد عادل در (7) خرداد در حضور مقام معظم رهبری که پارسال فرمودند «وقف باشید، این چهار سال از زندگی بکنید» و بعد هم تعریف کردند وقف یعنی چه مثل یک باغی که وقف می‌کنند، مثل یک زمینی که وقف می‌کنند. واقعا گزارش بدهند وقف را معنی کنند زمانیکه مجلس می‌گذارد سمت و سویی که دارد سفرهای غیرضرور و ضرور تعریف بشود. ما این ها را با هم باید بگوییم چون نطق های مقام معظم رهبری هم علنی پخش شد، همه دنیا و همه مردم هم فهمیدند. من به مردم هم توصیه می کنم اگر مجلس از کار ما ارزیابی نمی کند، هیچوقت نمی آید به مردم گزارش بدهد، مردم ارزشیابی داشته باشند، مردم کارشان این نیست که رای بدهند و ما هم رای بگیریم و خداحافظ شما. ما (20)، (30) صفحه که بیشتر گزارشات نمی دهیم چه خوب است مردم از اداره قوانین بخواهند، بگیرند، نمره بدهند، چه اشکال دارد بگویند آقای کامران رفوزه شده است، نمره نیاورده. اصلا نماینده شیراز اول شده، مثلا نماینده جیرفت دوم شده.
بعد هم این ارزشیابی هست که قوام ما را، استحکام ما را بروز و ظهور می‌دهد. امروز هم ملت ما جلوتر از مسوولین ما هستند. جلوتر از سه قوه اند، چرا؟ چون دیدید در (22) بهمن این ها را که دیگر نمی شود با تبلیغات آورد. در خارج (200) هزار نفر با زحمت می‌آورند (رییس ـ آقای کامران! وقتتان تمام شد) با این جمله امام (رحمه الله علیه) من تمام کردم، پس درواقع در (22) بهمن آنطور شد.
یک کلام هم بگویم که وقت منهم تمام شد. اصفهان پایتخت فرهنگی شده، من از دستگاه ها گله دارم چرا کمک نمی کنید؟ اصفهان اینهمه شهید داده برایتان امنیت درست کرده، بیشترین کمک را به بم کرده، در زلزله لرستان تقبل کرده (4000) خانه احداث کند یعنی بیشترین کمک را اصفهان به بم کرد و بنیاد مسکن آن تقبل کرده در استان لرستان خانه بسازد. پس درواقع علی رغم اینکه میلیاردها تومان این فولاد مبارکه به خزانه می ریزد، ریالی از آنرا به اصفهان نمی دهد آت و آشغالهایش را هم به زاینده رود می ریزد، دبی فاضلاب را بیش از دبی آب کرده، اما ملت اصفهان همچنان پشت سر مقام معظم رهبری تا آنجایی که لازم باشد خون هم می‌دهد.
این جمله امام را هم بخوانم و تمام کنم. «وصیت اینجانب به وزرای مسوول و همه در عصر حاضر و در عصرهای دیگر آن است که علاوه بر آنکه شما و کارمندان وزارتخانه ها بودجه‌ای که از آن ارتزاق می کنید مال ملت و باید همه خدمتگزار و خصوصا مستضعفین باشید و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای ناخواسته گاهی موجب غضب الهی می‌شود. همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید با پشتیبانی مردم خصوصا طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستمشاهی از کشور و ذخایر آن کوتاه گردید و اگر روزی از پشتیبانی آن‌ها محروم شوید شما کنار گذاشته می شوید و همچون رژیم ستمشاهی ستمکار، بجای شما ستم پیشگان پست ها را اشغال می‌نمایند».
بر محمد و آل محمد صلوات (حضار صلوات فرستادند)
رییس ـ اللهم صل علی محمدو آل محمد.

4ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت سالگرد شهادت سپهبد علی صیادشیرازی، برگزاری موفقیت آمیز رزمایش دریایی سپاه و ارتش و وقایع تاسفبار اخیر در عراق
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اولا تشکر کنم از آقای کامران که از سرلشکر شهید صیاد شیرازی یاد کردند که سالگرد شهادت اوست و ما باید نهایت احترام را نسبت به آن مرد بزرگوار داشته باشیم که مظهر تقوا و مجاهدت بود. برای ایشان از خداوند طلب علو درجات می کنیم و مجددا به بازماندگان محترمشان هفتمین سالگرد شهادت شهید صیاد شیرازی را تبریک و تسلیت عرض می کنیم.
اگرچه بنده در جلسه قبل اشاره کوتاهی به رزمایش دریایی نیروهای سپاه و ارتش در آب‌های خلیج فارس داشتم، اکنون که این رزمایش با موفقیت به پایان رسیده، یکبار دیگر برگزاری موفقیت آمیز این رزمایش مهم را در شرایط حساس کنونی به مقام معظم رهبری، فرمانده محترم کل قوا و فرماندهان ارتش و سپاه و نیروهای دست اندرکار این رزمایش تبریک می گویم و از آن‌ها تشکر می کنم.
در این رزمایش چند نکته قابل توجه بود، یکی نظم و انضباط بود، دیگر استفاده از جنگ افزارهای پیشرفته که انعکاس جهانی داشت و پیامی برای ملت ایران داشت و همچنین توجه محافل سیاسی و نظامی جهان را به خودش جلب کرد. آنچه مهم بود، این بود که این جنگ افزارها به همت نیروهای متخصص ایرانی ساخته شده چه در مرحله تحقیق و پژوهش و چه در ساخت صنعتی و این جای افتخار دارد، چون مسلم است که در این زمینه ها ایران، جز با اتکا به خودش نمی تواند کاری کند و داشتن این سلاح های پیشرفته حقیقتا حکایت از پیشرفت دانش و پژوهش و صنایع نظامی در کشور ما می‌کند که برای هر ایرانی باعث افتخار است و آنچه هر کس بطور طبیعی می‌تواند نتیجه بگیرد این است که وقتی یک ملتی به خودباوری برسد مانند درخت هایی که در بهار بطور طبیعی شکوفا می‌شوند این ملت هم استعدادهای خودش را بروز می‌دهد حالا چه در عرصه تحقیقاتی و صنعتی چه در صنایع نظامی و چه در عرصه‌های دیگری مانند فناوری هسته‌ای که ما در این سال‌های اخیر شاهد آن بودیم. ما باید به یاد داشته باشیم که کشور ما قبل از پیروزی انقلاب در اختیار چه کسانی بود؟
ارتشبد دوران قبل از انقلاب (قره باغی) در کتاب خاطرات خودش به صراحت اعتراف می‌کند، می گوید که هیچیک از فرماندهان ارتش، حق دخالت و دستکاری سلاح هایی که آمریکایی ها به ما می دادند نداشت و یک گروهبان آمریکایی (درجه دار آمریکایی) در ارتش ایران اجازه نمی داد به ژنرال ها و فرماندهان بلندپایه ایرانی که بدون اجازه آمریکایی ها از کیفیت ساخت و ماهیت یک سلاح سوال کنند و آن را باز کنند. این کشور ما بوده، حالا به برکت انقلاب می بینید جوان های ما موشک هایی طراحی می‌کنند و می سازند که در دنیا نظیر ندارد و همه این ها در مدت کوتاه بیست و چند سال اتفاق افتاده. ما باید درود بفرستیم به روح امام راحل که همواره بر خودباوری و اعتماد به نفس و اتکال به خدا و اتکا به نفس برای ملت تاکید می‌کرد و قطعا روح امام از مشاهده این پیشرفت‌هایی که نصیب فرزندان او در این کشور شده شاد و خوشحال است.
مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنیم وقایع تاسفباری است که همه روزه در عراق رخ می‌دهد خصوصا انفجاری که بعد از نماز جمعه در مسجد براثا در بغداد در مسجد شیعیان رخ داد که به شهادت نزدیک به (80) نفر و مجروح شدن دو برابر این تعداد منجر شد. انفجارهای دیگری هم در روز گذشته در نجف و مصیب بوقوع پیوست و خلاصه رگبار توطیه، آوار بمب گذاری بر سر مردم مظلوم عراق باریدن گرفته و نیروهای آمریکایی که برای امنیت و صلح به عراق آمده اند در آنجا جز نا امنی و بی ثباتی نتیجه دیگری به بار نیاورده اند. ما مراتب تاسف و ناراحتی خودمان را از این وقایع اعلام و محکوم می کنیم. به بازماندگان این شهیدان تسلیت می گوییم به ملت بزرگ عراق تسلیت عرض می کنیم و این اتفاقات در زمانی می افتد که آمریکایی ها و انگلیسی ها فشار خودشان را بر حکومت عراق و رجال عراق بیشتر از همیشه کرده اند و در برابر رای مردم عراق ایستادگی می‌کنند درحالیکه مدعی اند برای گسترش دموکراسی به عراق آمده اند ولی نمی خواهند تسلیم رای مردم عراق که نتیجه دموکراسی است بشوند. مطمینیم که مردم عراق، شیعیان عراق در برابر این مصیبت ها صبر می‌کنند. شیعیان صبر بر مصیبت را از ایمه طاهرین خود بخوبی آموخته اند، عراقی ها هم صبر خواهند کرد، به همان اندازه که صبر می‌کنند در برابر دشمنان مقاومت خواهند کرد، هوشمندی هم در برابر توطیه ها بخرج می‌دهند و اجازه نخواهند داد که آمریکایی ها و انگلیسی ها و دیگران به اهداف خودشان برسند و حاکمیت مردم عراق را ان شاالله نیروهای مبارز عراق، نیروهای متدین و علاقه مند به استقلال عراق بر این کشور تامین خواهند کرد.

5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
رییس ـ من تذکرات نمایندگان محترم را به مسوولان اجرایی قرایت می کنم:
ـ آقای محمد قمی نماینده محترم پاکدشت به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص لزوم افزایش شعب بانک ها بخصوص بانک ملی در شهرستان پاکدشت.
ـ آقایان: محمدحسین فرهنگی، اسماعیل جبارزاده وسیدمحمدرضا میرتاج الدینی نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، کریم غیاثی مرادی نماینده محترم شبستر، سیدبهلول حسینی نماینده محترم میانه و ارسلان فتحی پور نماینده محترم کلیبر و هوراند به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رییس جمهور محترم درخصوص ضرورت اجرای بند (3) تبصره (12) قانون بودجه سال 85 و متمم اصلاحی آن درخصوص واگذاری اعتبار مازاد درآمد استان آذربایجان شرقی.
ـ (13) نفر از نمایندگان محترم به اسامی آقایان: سیدمحمدرضا میرتا ج الدینی، محمدحسین فرهنگی و خانم عشرت شایق نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، سیدمحمود ابطحی نماینده محترم خمینی شهر، سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، عوض حیدر پورشهرضایی نماینده محترم شهرضا و سمیرم سفلی، محمدحسین استکی نماینده محترم اصفهان، حمیدرضا فولادگر نماینده محترم اصفهان، ارسلان فتحی پور نماینده محترم کلیبر و هوراند، سیدمحمدمهدی شاهرخی نماینده محترم پلدختر، علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات، سیداحمد آوایی نماینده محترم دزفول و حسن نوعی اقدم نماینده محترم اردبیل به رییس جمهور محترم درخصوص دستور بررسی علت برکناری معاون تولید وزارت صنایع و معادن.
ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در پیگیری تدوین ضوابط تقویت نظم و انضباط اداری و مالی در نظام اداره امور کشور و صرفه جویی در اعتبارات هزینه‌ای دولت.
به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص تسریع در اجرایی نمودن پیشگیری اولیه بروز آسیب‌های اجتماعی از طریق اصلاح برنامه‌های درسی دوره آموزش عمومی.
ـ آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو و چالدران به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص جلوگیری از آزار و اذیت کشاورزان و روستاییان ماکو و چالدران توسط ماموران منابع طبیعی.
ـ آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در تامین کود شیمیایی و سموم مزارع و باغات کشاورزان شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و آبیک.
به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تسریع در تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل بیمارستان‌های امام حسن مجتبی (علیه السلام) و امام جعفرصادق (علیه اسلام) و تامین آمبولانس مراکز درمانی حوزه انتخابیه.
ـ آقای سیدناصر موسوی نماینده محترم رامهرمز و رامشیر به وزیر محترم نیرو درخصوص جلوگیری از اقدامات خلاف مصوبه مجلس درخصوص آبرسانی به شهرستان رامهرمز.
ـ آقایان: ولی الله شجاع پوریان نماینده محترم بهبهان، ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل، حسین امیری خامکانی نماینده محترم زرند و کوهبنان، رمضانعلی صادق زاده شبحان نماینده محترم رشت، بیژن شهبازخانی نماینده محترم ملایر، محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان، اسماعیل جبارزاده نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، حبیب الله اسماعیل زاده نماینده محترم فلاورجان و هادی حقشناس نماینده محترم بندر انزلی به وزیر محترم نیرو درخصوص لزوم اعلام برآوردهای کارشناسی و اقتصادی تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه جویی مصرف برق.
ـ آقای سیدیونس موسوی سرچشمه نماینده محترم فیروز آباد، قیر و کارزین و فراشبند به وزیر محترم نیرو درخصوص ضرورت انجام مطالعات انتقال آب از سد تنکاب فیروزآباد به میمند.
ـ آقای زادعلی خلیل طهماسبی نماینده محترم لردگان به وزیر محترم نیرو درخصوص توجه به بازشدن جاده استان چهارمحال و بختیاری به خوزستان مسدود شده بر اثر احداث سد کارون (4).
ـ آقایان محمدحسین فرهنگی و سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده محترم مراغه و عجبشیر، ارسلان فتحی پور نماینده محترم کلیبر و هوراند ، کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا و رسول صدیقی بنابی نماینده محترم بناب به وزیر محترم نیرو درخصوص ضرورت اقدام برای جبران کسری اعتبارات بخش آب در استان آذربایجان شرقی.
ـ آقای مصطفی مطورزاده نماینده محترم خرمشهر به وزیر محترم نیرو درخصوص عدم دریافت حقابه از کشاورزان شهرستان خرمشهر طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی.
به وزیر محترم امورخارجه درخصوص پیگیری استقرار و فعال شدن کنسولگری عراق در خرمشهر طبق معاهد ه های بین‌المللی با آن کشور.
ـ آقای کمال دانشیار نماینده محترم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان به وزیر محترم مسکن و شهرسازی درخصوص تسریع در حل مشکل مسکن از طریق واگذاری زمین و ساماندهی حاشیه نشینی در منطقه ماهشهر ، امیدیه، بندر امام و هندیجان.
به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تغییر جاده‌های بین شهری و روستایی و استاندارد شدن جاده‌های منطقه.
ـ آقای شاپور مرحبا نماینده محترم بندرآستارا به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص صدور مجوز اجرای بندر چندمنظوره آستارا بعنوان بندر تجاری و نصب فانوس دریایی.
به وزیر محترم نفت درخصوص اتمام (30) سال استاندارد لوله گاز داخل شهر و لزوم تغییر لوله گاز حوزه شهری با استفاده از لوله D.
ـ آقای سید عبدالمجید شجاع نماینده محترم دشتستان به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص جبران خسارت مزارع کشت گندم بخش‌های ارم و بوشکان خسارت دیده بر اثر بارندگی های اخیر استان بوشهر.
به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص لزوم پرداخت حقوق معلمان حق التدریسی در پنجماه گذشته در استان بوشهر.
ـ آقای هاشم حجازی فر نماینده محترم خوی به وزیر محترم بازرگانی درخصوص افزایش سهمیه آرد خبازی استان آذربایجان غربی.
ـ آقای حسینعلی شهریاری نماینده محترم زاهدان به وزیر محترم امور خارجه درخصوص تغییر سیاست در برخورد با اشرار، دزدان و گروگیران در منطقه.
ـ آقای سیدجلال یحیی زاده فیروز آباد نماینده محترم تفت و میبد به رییس جمهور محترم درخصوص دستور لازم برای تسریع در رفع کلیه نارسایی‌های موجود و تهیه امکانات مناسب برای زایران عتبات عالیات در مرز مهران.
ـ آقایان: سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده محترم صومعه سرا، محمد خوش چهره، سعید ابوطالب و علیرضا محجوب نمایندگان محترم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر به رییس جمهور محترم درخصوص تصحیح تغییر ساعت آغاز کار مدارس از (7) صبح به (8) صبح که موجب اختلال در کلان شهرها بخصوص تهران گردیده.
ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور بررسی تعلل در احداث مجتمع ورزشی علی آباد دمق شهرستان ملایر.
ـ آقایان قدرت الله علیخانی نماینده محترم بویین زهرا و آوج و علیرضا محجوب نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در حل مشکل کارگران کارخانجات بحران زده قزوین.
ـ آقای حسن رزمیان مقدم نماینده محترم درگز به وزیر محترم نفت درخصوص شروع عملیات اجرایی خط لوله گاز سرخس به درگز.
ـ آقای حشمت الله جاسمی اجاق نماینده محترم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب به وزیر محترم نیرو درخصوص رسیدگی به مشکل آب روستایی دهستان های حیدریه، گواره، دیره و شهرستان گیلان.
ـ آقایان: حشمت الله جاسمی اجاق نماینده محترم قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب و حشمت الله فلاحت پیشه نماینده محترم اسلام آبادغرب و دالاهو به وزیر محترم امور خارجه درخصوص تسریع در بازگشایی مرز خسروی با توجه به نیاز جدی زایران ایرانی برای مسافرت به عتبات عالیات.
ـ آقای حشمت الله فلاحت پیشه نماینده محترم اسلام آبادغرب و دالاهو به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص کاهش مشکلات درمانی شهرستان دالاهو و شهرهای کرندغرب و گهواره و ضرورت تجهیز مراکز درمانی آن.
ـ آقای عبدالرضا ترابی نماینده محترم گرمسار به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص اقدام سریع در دفع آفت سن در مزارع گندم کشور.
ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم امور خارجه درخصوص رسیدگی عاجل به وضعیت خسارت دیدگان جنگ کویت در استان چهارمحال و بختیاری.
ـ آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص لزوم مراعات قاعده پذیرش دانشجو متناسب با ماموریت اصلی دانشگاه‌ها.
ـ آقای عباسعلی رستمی ثانی نماینده محترم قوچان و فاروج به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص بهم ریخته شدن برنامه‌های دانش آموزان بعلت تغییر غیرکارشناسانه ساعت حضور در مدارس.
ـ آقای محمد دهقانی نقندر نماینده محترم چناران و طرقبه به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در رفع مشکل بی آبی و آلودگی آب بخشی از شهر شاندیز و لزوم آبرسانی به چناران و اجرای پروژه فاضلاب شهر طرقبه.
ـ آقای سیدعلی ریاض نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به وزیر محترم نفت درخصوص بررسی علت اعلام خبر سهمیه بندی بنزین در ششماهه دوم سالجاری.
به وزیر محترم کشور درخصوص بررسی علت افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهر تهران.
ـ آقای محمد آشوری تازیانی نماینده محترم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع در رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان بخش فین از توابع شهرستان بندرعباس.
ـ آقای محمد شاهی عربلو نماینده محترم رباط کریم به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در شروع عملیات اجرایی بیمارستان بخش‌های گلستان و بوستان شهرستان رباط کریم.
ـ آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تامین تجهیزات و کادر پزشکی بیمارستان رازی مرند و اصلاح و تقویت مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرند.
به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص رسیدگی و اصلاح وضع نابسامان ثبت نام و اعزام حجاج به عمره.
ـ آقای سیدمحمدجعفر سادات موسوی نماینده محترم مبارکه به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص کنترل و نظارت بر رعایت استانداردهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درخصوص ورود رنگ‌های صنایع نساجی توسط گمرکات کشور.
خوب، این تذکرات مفصل و متعدد نمایندگان به مسوولان اجرایی بود. اشاره کنم بعد از تذکری که بعضی از نمایندگان در باب سفرهای استانی ریاست جمهوری داده بودند که ازجمله در نوروز هم اتفاق افتاده بود و گلایه می‌کردند که من هم این گلایه را منتقل کردم، رییس جمهور محترم طی نامه‌ای به مجلس اطلاع داده اند که در همه این سفرها نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه شان موقعی که رییس جمهور به آنجا سفر می‌کند، قبل از سخنرانی رییس جمهور صحبت می‌کنند، فرماندار صحبت می‌کند، امام جمعه صحبت می‌کند، نماینده مجلس صحبت می‌کند و آن موردی هم که در مجلس مطرح شده بود، باز ایشان این را هم توضیح داده اند که صحبت کرده است و ایشان استقبال می‌کنند و دولت به اهمیت وظایف نمایندگی توجه دارد و نهایت احترام و همکاری را معمول خواهند داشت و در گذشته هم اینطور بوده است. خواستم این را به نمایندگان محترم منتقل کرده باشم.
مطلب دیگر این است که هیاتی از مجلس شورای اسلامی به سرپرستی و ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین آقای ابوترابی نایب رییس محترم به لرستان عزیمت کرده اند. در این هیات آقای آقایی رییس کمیسیون عمران، بعضی از نمایندگان کمیسیون عمران، بعضی از نمایندگان دیگر مجلس و همچنین نمایندگان استان لرستان حضور داشته اند و این هیات با مقامات استان و مردم مذاکراتی داشته است. بنده لازم است از آقای ابوترابی و همراهانشان (نمایندگان محترم) تشکر کنم. در باب زلزله، مجلس در نظر دارد اقداماتی بکند که بنده پیگیری می کنم و نتیجه را بموقع خدمت نمایندگان محترم عرض خواهم کرد.
در تذکراتی که قرایت کردم دهستان «گواور» در گیلانغرب، صحیح آن این است که بنده طور دیگری خوانده بودم، تصحیح می کنم.

6 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان: ایرج ندیمی، شاپور مرحبا، ستار هدایت خواه، سعید ابوطالب، حسینعلی شهریاری و غلامرضا مصباحی مقدم نمایندگان محترم لاهیجان، آستارا، بویراحمد، زاهدان و تهران
رییس ـ بسیار خوب، حالا به تذکرات شفاهی نمایندگان می رسیم که خیلی هم وقت گذشته است. آقای محبی نیا اعلام بفرمایید. نمایندگان هم به مورد و هم مختصر بفرمایند که وارد کار اصلی مان که قانونگذاری است بشویم.
منشی (محبی نیا) ـ درخواست اول مربوط به جناب آقای ندیمی است، بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
البته همین فرمایش اول شما درمورد اینکه کار اصلی ما قانونگذاری است، کار اصلی دوم ما که نظارت است را من سوال می کنم. اولین ماده ‌ای که تذکر دارم ماده (193) آئین‌نامه است و مستنداتی هم از قانون اساسی از جمله اصل (67) و موادی هم از مواد (137)، (139) و (140) قانون برنامه چهارم را هم امروز در همین بحث مطرح می کنم که روزهای دیگر این بحث را مطرح نکنم.
اولا جناب آقای دکتر حدادعادل رییس محترم و فرزانه مجلس! من درمورد سوال هنوز اقناع حاصل نکرده ام که اگر سوال زیاد بود بعد از گذشت دوسال کارنامه نظارتی مجلس در مورد سوال با چه برنامه ریزی از مجلس و بخصوص هیات رییسه روبروست که این ها پاسخ داده بشود.
اینکه (190) و چندتا سوال داریم، آیا می‌تواند دلیلی باشد که هیات رییسه محترم درمورد یکی از اساسی ترین و مصرح ترین وظایف نظارتی مجلس که سوال است، برنامه ریزی نفرماید و بفرماید چون کثیر است، ما از خیر آن گذشتیم؟
چون همین فرمایش اول شما گواه این است که مجلس فقط به کار تقنینی می‌پردازد، در حالیکه بسیاری از مسایل، مشکلات و مصایب ما در نظارت است. مثلا در رابطه با همین قانون برنامه‌ای که من اشاره کردم، مجلس اختیار این را نداده است که شورای عالی اداری تشکیلاتی مثل صندوق ها را ادغام کند. یعنی هرچه در این قانون برنامه هست همه از سنخ غیرصندوق است، «صندوق» در آن‌ها نیست. ولی دولت محترم می‌آید چهار تا صندوق را تحت عنوان صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی، صندوق توسعه اشتغال روستایی، صندوق اندوخته ازدواج جوانان و صندوق تعاون را در هم ادغام می‌کند و اسم آن را «صندوق تعاون و اشتغال و ازدواج مهر رضا» می‌گذارد.
من می گویم واقعا ما فقط باید قانون وضع کنیم؟ یعنی واقعا وظیفه ما، وظیفه هیات رییسه محترم ما، حسب قسمی که در قانون اساسی است، در قانون اساسی گفتیم که «از قانون اساسی دفاع کنیم» و بعد در آئین‌نامه داخلی هیات رییسه «از آئین‌نامه دفاع کند». همه این ها می‌تواند بیانگر این باشد که عدم برنامه ریزی هیات رییسه محترم مجلس درمورد قوانین باعث شده است که مواد (137)، (139) و (140) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نادیده گرفته شود. شورای عالی اداری برخلاف مصوبه مجلس که ما متعهد به حفظ آن هستیم، قانون را دور زده است. اصلا حق ادغام صندوق را ندارند، آنجا در سطح استان می‌توانند، بقیه هم با تصویب مجلس است. یعنی فقط ادغام ها و این ها باید در سطح استان باشد، این یکطرف قضیه.
از آنطرف شانیت، واقعا همین بحثی که شما در رابطه با شانیت مجلس فرمودید و همینطور که الان رییس جمهور محترم هم در اشاره مطرح کردند، بنظر می‌رسد که ما در مورد شان باید قانون را حفظ کنیم تا شان مان حفظ بشود. اگر قانون هایی که ما تولید می کنیم، مصوب می‌شود و شورای محترم نگهبان بهرصورت آنرا تصویب می‌کند و شما آن را امضا می‌فرمایید و ابلاغ می‌شود، اجرا نشود یا دور زده شود، کجای آن شان مجلس حفظ شده است؟
مجموع عرایض بنده این است که:
1 ـ برای کثیر سوال ها باید برنامه ریزی کرد نه فرار کرد.
2 ـ قوانینی که ما تولید می کنیم بدون نظارت به هیچ دردی نمی خورد، از جمله اشاراتی که من درمورد قانون اساسی... دفاع از قانون اساسی هم منحصر به داخل مجلس نیست، دفاع از قانون اساسی مربوط به خارج است.
بنابراین خواهش می کنم درمورد مصوبه اخیر شورای عالی اداری که خلاف صریح قانون برنامه است و اساسا اجازه ورود به موضوع صندوق ها را ندارند، آنجا فقط در حد استان و شهرستان می‌توانند اقدام کنند و بقیه باید مجلس باشد، اقدام بفرمایید، وگرنه شان کجاست؟ والسلام
رییس ـ خیلی ممنون، البته حالا آقای ندیمی صحبت خودشان را کردند، به ناطقان و تذکردهندگان بعدی اشاره می کنم که مختصرتر صحبت کنند. درمورد تذکر آقای ندیمی هم عرض می کنم که برای قرار گرفتن سوال ها در دستور کار مجلس برنامه ریزی شده و بزودی باز باب سوال و پاسخ وزرا به سوال های نمایندگان باز می‌شود و در دستور قرار می‌گیرد. آن مطلب دیگری هم که راجع به مغایرت مصوبات با قانون برنامه مطرح کردند، بررسی می کنیم، خود ایشان هم بررسی کنند، کار کارشناسی بشود، ببینیم حالا استنباط شخصی است یا اینکه تایید می‌شود. در هر صورت یک نکته مسلم است که ما معتقد به رعایت قوانین مصوب مجلس هستیم و مصوبات دولت و سایر شوراها هم نباید از محدوده اختیاراتشان بیرون باشد. چنانچه این مطلب ثابت بشود، مجلس باید اقدام کند. نفر بعدی را بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ نفر بعدی جناب آقای مرحبا هستند، بفرمایید.
شاپور مرحبا ـ بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس! تذکر مواد (193) و (194) را دارم. بر طبق اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی وزیر مورد سوال مکلف است حداکثر ظرف مدت (10) روز از تاریخ ابلاغ سوال در مجلس حضور یافته و پاسخ دهد، والا از طرف رییس مجلس بازخواست می‌شود، مگر آنکه وزیر رسما و با عذر موجه تقاضای تاخیر حداکثر برای مدت یکماه نموده باشد که قبول این تقاضا منوط به رای مثبت مجلس خواهد بود و الی آخر.
آقای رییس! حدود چهار ماه است که از سوال ما از وزیر راه و ترابری می گذرد که با توجه به اینکه ما الان در منطقه مرزی آستارا شاهد از بین رفتن بیت‌المال هستیم که این بندر از سال 72 شروع شده و بصورت نیمه تمام رها شده است. تذکر داده ایم، سوال کرده ایم و بعد از گذشت چهار ماه هنوز این سوال ما طرح نشده است. انتظار داریم که به استناد همین ماده (194) دستور بفرمایید که در دستور کار مجلس قرار بگیرد.
رییس ـ خیلی ممنون، ایشان که در کمیسیون آمده اند، حالا در صحن مجلس باید نوبتشان بشود. تذکر بعدی را بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ تذکر بعدی را جناب آقای هدایت خواه دارند، بفرمایید.
ستار هدایت خواه ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با صلوات بر پیامبر و آل پیامبر و با گرامیداشت یاد شهیدان سیدمحمدباقر صدر، خواهر بزرگوارش بنت الهدی صدر، سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی و شهید صیادشیرازی.
جناب آقای رییس! موضوع تذکر بنده بند (4) ماده (21)، بند (1) ماده (22)، بند (5) ماده (23)، بند (3) و تبصره (1) ماده (224) است.
در بند (4) ماده (21) مقرر می‌دارد که امضا کلیه نامه‌های مربوط به امور قانونگذاری و پارلمانی مجلس جزو وظایف و اختیارات رییس مجلس است. بند (1) ماده (22) هم مراقبت در ضبط و تحریر صورت مذاکرات و چاپ و توزیع آن‌ها را جزو وظایف منشی ها می‌داند. بند (5) ماده (23) هم نظارت بر انجام امور مربوط به گزارش‌ها و چاپ و توزیع آن‌ها. ماده (224) را هم در ادامه عرض خواهم کرد.
گزارشی به امضا جناب آقای عبداللهی رییس محترم کمیسیون تلفیق به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال شده که در آن گزارش بعضی از موارد گنجانده شده که اساسا مصوبه کمیسیون تلفیق و مجلس نیست، از جمله بند (16) آن. در بند (16) دارد که «در پیوست شماره (3) بودجه استانی، عنوان اعتبار توسعه استان از ذیل جداول اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای همه استان‌ها حذف شود و به سرجمع اعتبارات استان مربوطه اضافه شود». بنده بعنوان عضو کمیسیون تلفیق که حضور داشتم چنین مصوبه‌ای نداشتیم، در صحن علنی مجلس هم چنین چیزی اتفاق نیفتاده که طبق این موادی که اشاره کردم حضرت عالی و همکارانتان موظفید نظارت داشته باشید.
در بند (6) همین مصوبه، عبارتی آمده بود که این مورد ابهام قرار گرفت و بعد از ایراد ابهام رای گیری شد، اتفاقا رای گیری خلاف بند (16) نتیجه داد. بند (6) گفته که «توزیع (9) هزار میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی تحت عنوان اعتبار توسعه استان مشابه سایر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی انجام گیرد». اینجا ابهام بود که آیا منظور از این مصوبه این است که این (900) میلیارد در خود استان‌ها مثل سایر مواردی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی توزیع کرده اند، در همان استان‌ها توزیع بشود یا اینکه آن (900) میلیارد را براساس شاخص‌های سازمان مدیریت...
رییس ـ حالا دیگر وارد جزییات نشوید، برای اینکه الان دیگر ورود در جزییات نتیجه ای ندارد.
هدایت خواه ـ من می خواهم توضیح بدهم، چون بهرحال خلاف قانون صورت گرفته است (رییس ـ اصل موضوع را بفرمایید) بله، اصل موضوع این است که اتفاقا نظر ما این بود که همین بند (16) که اینجا آمده است درست است. البته نگفته بودیم که برود حتما در آن‌ها توزیع بشود، ولی بهرحال نظر ما این بود. این نظر رای نیاورد، نظر دوم رای آورد که بین استان‌ها توزیع بشود که سهم (18) استان هم کاهش پیدا کرد و جای دیگری است و نمی خواهیم وارد بشویم.
بنابراین، این چیزی که اعلام شده است، در بند (16) اساسا هیچ جا نه در کمیسیون تلفیق و نه در صحن علنی مطرح نشده است و خلاف قانون است، ضمن اینکه به استناد بند (3) و تبصره (1) ماده (224) کمیسیون تلفیق فقط تا پایان بررسی بودجه می‌تواند اظهارنظر کند. جناب آقای عبداللهی در تاریخ 1384/12/28 امضا کرده است، 1384/12/25 بودجه نهایی شد. شورای محترم نگهبان اظهارنظر نهایی و تایید نهایی را انجام دادند و اساسا نمی تواند از لحاظ قانونی چیزی تحت این عنوان ارسال بشود و تازه اگر قرار است گزارشی هم ارسال بشود باید با امضا رییس مجلس باشد (رییس ـ خیلی ممنون) یک نکته دیگر (رییس ـ مختصر بفرمایید) بعضی از موارد در کمیسیون تلفیق مصوب شد که متاسفانه اینجا نیامده است، از جمله من خدمتتان عرض می کنم. در کمیسیون تلفیق مواردی تصمیم گیری شد، منتها از آنجا که بعضی از منابع آن پیدا نشد، یک رای کلی از اعضای کمیسیون گرفته شد تا تمام مواردی که منبعی ندارد حذف بشود. در کنار آن بعنوان مثال اتحادیه انجمن‌های اسلامی که فقط گفته بودند اسم آن در جدول شماره (12) بیاید و مصوب هم شده بود و منبع جدیدی هم نمی خواست و فقط اسم باید در جدول شماره (12) می آمد، متاسفانه حذف شد، من همان موقع به آقای مهندس باهنر تذکر دادم، ولی متاسفانه اعتنا نشد، این هم خلاف مصوبه است. تقاضا می کنم حضرت عالی رسیدگی بفرمایید. این مورد الان در استان‌ها مشکل ایجاد کرده است. مشکل آن هم اگر اجازه بدهید من... (رییس ـ نه دیگر احتیاجی نیست) خیلی ممنون.
رییس ـ اصلا در تذکرها ذکر مصداق و مثال و شاهد و این ها ضرورت ندارد. آن اصل موضوع را در دو، سه جمله بفرمایید کفایت می‌کند. در این مورد هم من با آقای عبداللهی صحبت می کنم و پیگیری خواهم کرد، الان در مجلس حضور ندارند، صبح بودند، تشریف بیاورند من پیگیری می کنم. ناطق بعدی را بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ نفر بعدی جناب آقای ابطحی هستند، بفرمایید.
ابطحی ـ منصرف شدم.
رییس ـ خیلی متشکر.
منشی (محبی نیا) ـ الحمدلله، نفر بعد از ایشان جناب آقای ابوطالب هستند، بفرمایید.
سعید ابوطالب ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حداد! در زمان دولت آقای خاتمی یک لایحه تحت عنوان لایحه حریم خصوصی به مجلس ارایه شده است. در آخر جلسه قبل من شنیدم این را دولت درخواست استرداد کرده است. این لایحه در هیات رییسه مجلس آمد، شما برای کمیسیون فرهنگی فرستادید، کمیسیون فرهنگی به کمیته مربوطه داد، کمیته مربوطه چندین جلسه نشست، بعد هم کمیسیون فرهنگی کلیات آن را تصویب کرد. حالا ممکن است مشکل شکلی داشته باشد، ممکن است ما هم به آن ایراد محتوایی داشته باشیم، ولی لایحه‌ای که دولت فرستاده است، یکسال پیش در کمیسیون هم بررسی شده است و کلیات حریم خصوصی تصویب شده است، در این اواخر من شنیدم که دولت درخواست استرداد کرده است، در حالیکه در کمیسیون فرهنگی وقتی مطرح می شد، نمایندگان دولت جدید هم آمدند و حرفهایشان را زدند، ما هم حرفهایشان را شنیدیم، منتها کمیسیون فرهنگی در مجموع به کلیات آن رای داد.
شما حتما می خواهید ماده (137) را اشاره کنید، بند (1) ماده (137) می گوید: «در صورتیکه استرداد پیش از تصویب کلیات لایحه در شور اول مجلس باشد، رییس جمهور یا وزیر مربوط کتبا با ذکر دلیل آن را مسترد می‌نماید». ما دلیلی نشنیدیم، من هم از جناب آقای دکتر (منشی مجلس) پرسیدم، گفتند که ما این را به دولت برگرداندیم، الان هم هیچ نسخه‌ای پیش ما نیست که ما دلایل را بشنویم، ضمن اینکه ادامه دارد که «... و گزارش آن در جلسه علنی اعلام می‌شود». گزارش به این معنا نیست که آقا! مسترد شد. گزارش آن را بالاخره ما باید بدانیم یا لااقل کمیسیون اصلی باید بداند که آقا! دولت چرا این را برگردانده است؟
رییس ـ متشکر، ممنون، بهرحال آن چیزی که صورت گرفته (همانطور که خودتان هم اشاره کردید) طبق بند (1) ماده (137) بوده و خلاف آئین‌نامه نبوده است. چون در مجلس بتصویب نرسیده بوده، دولت می‌تواند پس بگیرد. ذکر دلیل هم در واقع الزام آور نیست که اگر حالا دلیل مفصل شرح نداد یا نگفت، ما این را برنگردانیم. بهرحال وقتیکه در مجلس بتصویب نرسیده است، دولت می‌تواند مسترد کند. نفر بعدی را بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ نفر بعدی جناب آقای زمانی هستند. آقای دکتر! آقای شهریاری نفر نهم هستند (شهریاری ـ سوم...) نه، اینجا نهم هستید.
رییس ـ نه، آقای شهریاری سوم بودند، من اول دقت کرده بودم.
منشی (محبی نیا) ـ بعد از آقای زمانی، آقای شهریاری می فرمایند.
زمانی ـ صحبت نمی کنم.
منشی (محبی نیا) ـ آقای زمانی صحبت نمی کنند، خیلی ممنون. آقای شهریاری بفرمایید.
رییس ـ آقای ربانی هستند، اصلا آقای زمانی قرار نبوده است، آقای ربانی بوده که آقای زمانی خوانده شده است.
منشی (محبی نیا) ـ آقای ربانی! شما درخواست تذکر فرموده اید.؟ (ربانی ـ خیر) آقای دکتر! اجازه بدهید من خودم تصمیم بگیرم، چون این ها را ثبت نام کرده ام. آقای شهریاری بفرمایید.
حسینعلی شهریاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر حدادعادل! من اخطار قانون اساسی دارم. در اصول متعددی از قانون اساسی، اصل (3)، اصل (20) و اصل (22) قانون اساسی از تامین حقوق همه جانبه و حمایت قانونی از افراد جامعه بحث شده، بطور مکرر هم بحث شده است. تامین هم حداقل کمترین وظیفه حکومت است که امنیت مردم را در جامعه تامین کند.
جناب آقای دکتر حدادعادل! اینجا خانه ملت است، مردم از جناب عالی و مجلس شورای اسلامی انتظار دارند همانطور که حضرت عالی در نطقهایتان که در دستور کار جلسه علنی قرار می‌گیرد هر روز اشارات زیادی به مسلمانان در اقصی نقاط دنیا می‌فرمایید و ابراز همدردی و دلسوزی می کنید. در دو روز گذشته تعداد زیادی از شهروندان استان سیستان و بلوچستان مجددا یا به شهادت رسیدند و یا به گروگان برده شدند.
جناب آقای دکتر حدادعادل! مردم در استان سیستان و بلوچستان چکار باید کنند؟ در استانی که بخاطر مصلحت، سنگ ها را بسته و سگ ها را رها کرده و بجان مردم انداخته اند. مردم داد و تظلم خواهی شان را به کجا ببرند؟ (رییس ـ بله، ما متوجه شدیم) جناب آقای دکتر یکدقیقه گوش بفرمایید! می دانم متوجه شده اید. شما کاری که نمی کنید، دو دقیقه هم حاضر نیستید گوش کنید؟ (رییس ـ نه، آئین‌نامه به ما اجازه نمی دهد) کتبا نوشته ایم، به همه جا هم گفته ایم، آئین‌نامه هم داریم، آقای دکتر! چه وقت به داد مردم می خواهید برسید؟ شما یکی از روسای سه قوه هستید، چرا اقدام نمی کنید؟ چرا می گذارید مردم وارد عمل بشوند؟ مردم از این مجلس بعنوان خانه ملت انتظار دارند، به خدا قسم طاقت مردم طاق شده است، صبر مردم تمام شده است، دیگر نمی توانند بپذیرند، نمی توانند به بهانه اینکه بهانه دست استکبار جهانی می‌آید ساکت باشند، نمی توانند اینقدر مصلحت اندیشی را بپذیرند. مردم اقدام عملی می‌خواهند، مردم می‌خواهند دولت بطور جدی وارد عمل بشود. برخورد کند (رییس ـ خیلی ممنون) اگر نکنند، مردم وارد عمل می‌شوند و برخورد می‌کنند و جمع کردن آن برای دولت سخت خواهد بود. این یک اتمام حجت به حضرت عالی و مسوولین مملکت است.
رییس ـ خیلی ممنون، از رییس محترم کمیسیون امنیت ملی، آقای بروجردی خواهش می کنم از وزیر محترم کشور و سایر مسوولان دعوت کنند، آقای شهریاری و نمایندگان دیگر استان هم باشند، این مساله را در کمیسیون بررسی کنید، نتیجه را به بنده هم اطلاع بدهید. نفر بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ نفر آخر جناب آقای مصباحی مقدم هستند، بفرمایید.
غلامرضا مصباحی مقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس! با اینکه حضرت عالی استاد من هستید و از این جهت حفظ حرمت شما را ضروری می دانم، اما بدلیل عدم رعایت شوونات نمایندگی اینجانب و بعضی از نمایندگان دیگر، لازم می دانم با استفاده از بند (11) ماده (23) خدمت حضرت عالی یک تذکری را عرض کنم.
آئین‌نامه مجلس که شما به اجرای دقیق آن سوگند یاد کرده اید، برای انجام وظیفه نمایندگان ساز و کاری را پدید آورده است، از جمله در مواردی که ضرورت پیدا کند تذکر آئین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی است. بطور مکرر اتفاق افتاده که در حین مذاکرات تکمه تذکر را زده ایم ولی به آن بی توجهی شده است. با بالا بردن تابلو و آئین‌نامه و ایستادن و اشاره مکرر به اعضای محترم هیات رییسه هم متاسفانه به نیتجه ای نرسیده ایم.
چرا باید بگونه‌ای عمل بشود که ناگزیر بشویم برای استفاده از حق قانونی تذکر، به محل هیات رییسه رجوع کنیم و التماس کنیم یا علی رغم میل باطنی با فریاد، حقوق خودمان را مطالبه کنیم؟
سال گذشته جناب عالی یکبار درمورد تذکری که از سوی اینجانب مطرح شد فرمودید شما می خواهید دیدگاه خاص خود را بر مجلس حاکم کنید، این اظهارنظر حضرت عالی که من تاکنون واکنشی نشان نداده ام، خود یکنوع داوری است. شما را از بیطرفی در اداره مجلس خارج می‌کند و این را جناب عالی پشت تریبون فرمودید و اینجانب را ناخواسته عصبانی می کنید.
بی اعتنایی شما به تقاضای تذکر خلاف آئین‌نامه است. گاهی پاسخ داده اید که شما نفر چندم تذکر هستید، اینکه اشکال را کم نمی کند، بلکه اشکال را مضاعف می‌کند. این بی اعتنایی به تذکرها خود موجب تذکرهای بیشتر بعدی و گاهی اختلال در اداره امور مجلس است. بعلاوه پاسخ های حضرت عالی نسبت به تذکرات طولانی و مفصل است و بیشتر وقت گیر است، گاهی هیچ ضرورتی هم ندارد.
آقای رییس! متاسفانه شما تشخیص خودتان را مبنای جواز و عدم جواز تذکر نمایندگان قرار می دهید. پیش داوری قبل از هرگونه تذکر نسبت به تذکر نماینده کار درستی نیست. البته تشخیص شما در اداره مجلس در مواردی قانونی است، اما در مورد تذکر نمایندگان حق پیش داوری ندارید، بلکه پس از تذکر می توانید بگویید وارد است یا خیر.
اواخر سال 84 به هنگام مطرح شدن لایحه مبارزه با جرم پولشویی از جناب عالی بصورت حضوری تقاضا کردم اجازه بدهید در این مورد موافق و مخالف بیشتری صحبت کنند تا ابهام موضوع برطرف بشود و رای بیاورد. پاسخ دادید من که مجلس را اداره می کنم، تشخیصم این است که این لایحه رای می‌آورد و نیازی به توضیح بیشتر نیست. متاسفانه دیدید که رای لازم را نیاورد و تشخیص شما درست نبود و لایحه به کمیسیون مشترک برگشت داده شد.
روز (14) فروردین جهت تبریک سال جدید خدمت شما رسیدم، مورد لطف قرار دادید، از اینجانب بعنوان رفیق عصبانی یاد کردید، بعدا به شما عرض کردم که ذاتا عصبانی نیستم، گاهی شما مرا عصبانی می کنید. روز چهارشنبه به هنگام بحث درباره طرح منطقی کردن نرخ تسهیلات بانکی بعنوان مخالف یک پیشنهاد تقاضای صحبت کردم. جناب عالی با تشخیص خود مانع بیان دلایل مخالف شدید. از جای خود برخاسته و تقاضای صحبت کردم، مفید نیفتاد تا صدای اینجانب بلند شد. جناب عالی به مخالف (که جناب آقای فرهنگی بود) اجازه صحبت دادید.
چرا باید با فریاد برای صحبت کردن در مخالفت و موافقت وقت گرفت. آیا این روش در اداره جلسه منطقی و عادلانه است و با آئین‌نامه سازگاری دارد؟
در گفتگوی حضوری پس از آن باز هم شما روی تشخیص خودتان، مبنی بر عدم ضرورت توضیح بیشتر سخن گفتید و اینکه رای خواهد آورد، آیا نمایندگان باید تسلیم تشخیص حضرت عالی باشند؟ من استدعا می کنم براساس آئین‌نامه بطور دقیق مجلس را اداره کنید. به تذکرها اجازه بدهید، احترام نمایندگان رعایت بشود. والسلام
رییس ـ خیلی ممنون، متشکرم از توضیحات شما.

7 ـ تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان و مونته نگرو
رییس ـ اجازه بدهید وارد دستور می شویم، آقای حاجی بابایی بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ اولین دستور گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان و مونته نگرو است. آقای ندیمی مثل چهارشنبه خدمت شما هستیم، بفرمایید.
ایرج ندیمی (مخبر کمیسیون اقتصادی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان و مونته نگرو به شماره چاپ (681) که به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد و با حضور مسوولین و کارشناسان مورد تبادل نظر قرار گرفت و در جلسه 1384/03/08 بتصویب کمیسیون رسید و با امضای رییس وقت کمیسیون به مجلس ارایه شد.
این موافقتنامه که درحقیقت (15) ماده است عملا می‌تواند در رابطه با اروپای شرقی و روابط ایران موثر باشد. ان شاالله دوستان ما با توجه به اهمیتی که این نوع موافقتنامه ها از باب مسایل مربوط به سرمایه گذاری موثر هست رای بدهند، چرا که بدون وجود این موافقتنامه ها ممکن است کثیری از حقوق سرمایه گذاران در کشور دیگر نادیده گرفته شود. مثلا یکی از مواد آن ماده (6) است که مصادره و جبران خسارت است یا مسایلی از لحاظ بازگشت و انتقال سرمایه که در ماده (8) است و من همین را بعنوان متن نهایی عرض می کنم و تقاضای رای می کنم.
مثلا در ماده (8) می گوید که هر یک از طرف‌های متعاهد طبق قوانین و مقررات خود اجازه دارند که در مورد سرمایه گذاری این شرایط را رعایت کنند، مثلا درمورد اصل مبالغ اضافی، عواید، مبالغ حاصل از فروش، حق‌الامتیاز، مبالغ پرداخت شده و بازپرداخت وام‌ها. بنابراین چون این نوع موافقتنامه ها از باب تشویق، از سویی از باب حمایت از حقوق سرمایه گذاران، از سوی دیگر می‌تواند موثر باشد، ان شاالله به این موافقتنامه رای بدهید.
منشی (حاجی بابایی) ـ متشکر، لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان و مونته نگرو
ماده واحده ـ موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت صربستان و مونته نگرو مشتمل بر یک مقدمه و (15) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ ارجاع اختلافات موضوع مواد (12) و (13) این موافقتنامه به داوری توسط دولت جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت قوانین و مقررات مربوط است.
رییس ـ حضار 204 نفر، رای گیری می کنیم. نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (105) رای موافق بتصویب رسید. (135) نفر از (204) نفر در رای گیری شرکت کردند، تصدیق می کنید مطلبی هم نبوده که مجلس اراده‌ای داشته باشد که بخواهد به آن رای ندهد، ولی اگر یکقدری مثلا تعلل کرده بودیم یا تعلل نکرده بودیم که صبر کنیم رای نمی آورد، (105) نفر، اگر (211) نفر در مجلس حاضر بودند این موافقتنامه رای نمی آورد، باز یک کار دیگر ممکن بود مدت ها متوقف بشود. بنده درخواست می کنم نمایندگان محترم در رای گیری شرکت بکنند، این طبیعی ترین کاری است که ما می‌توانیم انجام بدهیم.

8 ـ تصویب لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان و پروتکل اصلاحی آن
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان و پروتکل اصلاحی آن مطرح است، جناب آقای ندیمی بفرمایید.
ایرج ندیمی (مخبر کمیسیون اقتصادی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان و پروتکل اصلاحی آن به شماره چاپ (685) که به کمیسیون اقتصادی بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در جلسه 1384/03/08 بتصویب رسید و با امضا رییس کمیسیون وقت به مجلس ارجاع شد.
در این لایحه هم از این جهت که مالیات مضاعف یکی از موانع سرمایه گذاری است، توضیح اینکه اگر در کشور خودش بدهد، در آن کشور هم بدهد، عملا مساله درآمد، سود، هزینه بنحوی تعریف می‌شود که توجیه ندارد. برای همین این نوع موافقتنامه ها از باب تشویق رویکرد، موثر هستند. من یکی ، دو بند را بعنوان آشنایی نمایندگان ارایه می کنم. مثلا در ماده (17) آمده که در مورد هنرمندان و ورزشکاران است که شما می دانید این روزها ما با دنیا روابطی از نوع مباحث صدور خدمات داریم که البته در کشور بیشتر می‌گویند صدور خدمات فنی ـ مهندسی، ولی خدمات ورزشی و هنری و مانند آن هم هست و اتفاقا عنوان این واژه خودش باعث شده بعضی از فعالیت‌ها نباشد که شاید لازم باشد ما بعدها عنوان صدور خدمات را از فنی ـ مهندسی عام بگذاریم، صدور خدمات که یکی از آن‌ها هم هنری و ورزشی باشد.
در ماده (17) می گوید درآمدی که مقیم یک دولت متعاهد بعنوان هنرمند از قبیل هنرمند تیاتر، سینما، رادیو یا تلویزیون یا موسیقیدان یا بعنوان ورزشکار بابت فعالیت‌های شخصی خودش از دولت متعاهد دیگر حاصل می‌نماید، با توجه به این مواد دارای این چارچوبهاست که کاملا مشخص می‌کند که چقدر موضوع موسع است و ما در رابطه با مباحثی مثل خدمات دولتی یا مسایل مالیات مضاعف چگونه می‌توانیم از حقوق مردم ایران در هر کجای جهان حمایت کنیم. ان شاالله به این موافقتنامه هم رای بدهید.
رییس ـ خیلی متشکر، برای رای گیری قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان و پروتکل اصلاحی آن
ماده واحده ـ موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان مشتمل بر یک مقدمه، (28) ماده و پروتکل اصلاحی آن بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ هزینه‌های مالی موضوع بند (3) ماده (11) موافقتنامه مجوز کسب درآمد غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی شود.
رییس ـ موافقتنامه، مجوز است، یعنی درواقع...
منشی (حاجی بابایی) ـ بله، مجوز کسب درآمدهای غیرقانونی...
رییس ـ مجوز کسب درآمدهای غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی شود. بسیار خوب، حضار 199 نفر، اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (128) رای بتصویب رسید، ولی باز تعداد کسانی که در رای گیری شرکت کردند کلا (135) نفر است.

9 ـ تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی مطرح است. آقای ندیمی بفرمایید.
ایرج ندیمی (مخبر کمیسیون اقتصادی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش دیگری که از کمیسیون اقتصادی در مجلس مطرح می‌گردد مربوط به لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی است که به شماره چاپ (761) به کمیسیون اقتصادی بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شد و در زمان خودش در مورخ 1384/03/08 با حضور کارشناسان و شنیدن و استماع نظرات آن‌ها بتصویب رسید و با امضا رییس کمیسیون وقت به مجلس ارجاع شد.
این لایحه هم از این جهت که می‌تواند روابط ما را در آفریقا که از جهت استعداد و پتانسیل واقعا برای کشور ما یک فرصت است، هم بدلیل علایق دینی و سوابق تاریخی ما با آفریقایی ها روابط مثبت و خوبی داشتیم و داریم و مباحث مربوط به ایران و اقیانوس هند و آفریقا و مساله اتیوپی هم از جهت مسایل دوران بعثت و مباحث مهاجرین که یادتان هست برای ما بسیار خوش یمن است. ان شاالله تعالی این نوع روابط شمول پیدا کند و بتوانیم از فرصتی که امروز اروپاییان خیلی زیاد در آفریقا دارند سرمایه گذاری می‌کنند، ما بتوانیم جانشین آن‌ها بشویم. برای اینکه سنخیت بین ما و آفریقا بسیار زیاد است، هم بدلیل تاریخ مان، هم بدلیل مسایل دینی مان، هم بلحاظ نوع شرایطی که در رابطه آن‌ها و دنیا وجود دارد. من یک بند را از باب تشویق عرض می کنم. ماده (2) می گوید هر یک از طرف‌های متعاهد سرمایه گذاران خود را به سرمایه گذاری در قلمرو طرف متعاهد دیگر تشویق خواهد کرد و در حدود قوانین و مقررات خود زمینه مناسب را جهت جلب سرمایه گذاری سرمایه گذاران طرف متعاهد فراهم می‌کند.
دوستان! ما واقعا الان در رابطه با همین موضوع مشکلاتی داریم، من یک نمونه را عرض کنم، وزارت امور اقتصادی علی رغم اینکه سازمان جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی دارد، اما واقعا بدون هماهنگی با دستگاه‌های دیگر نمی تواند... وزارتخانه‌های اقتصادی ما در این مورد آنچنان احساس مسوولیت نمی کنند. ان شاالله وزارت اقتصاد بتواند این مهم یعنی هماهنگی با وزارتخانه‌های اقتصادی دیگر را جهت جلب و تشویق سرمایه گذاری در همه جای دنیا، مخصوصا قاره سیاه فراهم سازد، ان شاالله رای بدهید. والسلام
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی
ماده واحده ـ موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی مشتمل بر یک مقدمه و (14) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ ارجاع اختلافات موضوع مواد (12) و (13) این موافقتنامه به داوری توسط دولت جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت قوانین و مقررات مربوط است.
رییس ـ حضار 200 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (132) رای بتصویب رسید، تشکر می کنم.

10 ـ تصویب تقاضای استرداد لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار و ارس
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه توسعه محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم و چابهار است. همکاران محترم عنایت کنند، براساس ماده (137) آئین‌نامه داخلی چون دولت محترم درخواست استرداد این لایحه را داشته و کلیات آن چون تصویب شده ما باید رای گیری کنیم. لذا دولت باید توضیح بدهد، یک مخالف و یک موافق صحبت می‌کند، برای استرداد آن رای گیری می کنیم.
رییس ـ آقای قاضی زاده معاون محترم امور مجلس وزارت دفاع نظر دولت را در باب علت استرداد بیان می‌کنند، بفرمایید.
قاضی زاده (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ـ اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدا اجازه می خواهم که تقدیری داشته باشیم از سوی دولت از رزمندگان نیروهای مسلح، بویژه سلحشوران سپاه پاسداران و دانشمندان وزارت دفاع که در برگزاری این رزمایش اخیر در آب‌های نیلگون جنوب کشور رشادت ها و تلاش های وافر و قابل توجهی را در منطقه عرضه کردند.
همانطور که عزیزان استحضار دارند این لایحه توسط دولت محترم قبلی به مجلس محترم تقدیم شد و در آن پیش بینی شده بود که در دو منطقه آزاد در محدوده قشم و چابهار تغییراتی داده بشود که این موضوع به کمیسیون اقتصادی محترم مجلس ارجاع شد و در کمیسیون محترم اقتصادی هم بحث های کارشناسی مفصلی صورت گرفت و دیدگاه های دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با این لایحه مطرح شد، در متن لایحه پیشنهادی دولت کمیسیون محترم اقتصادی تغییراتی را بوجود آورد که علاوه بر تغییراتی که در محدوده بندهای (1) و (2) این لایحه که مربوط به منطقه آزاد قشم و چابهار بود چهار منطقه آزاد دیگر را هم مورد توجه قرار داد که حالا در ارتباط با آن چهار منطقه آزاد خیلی مشکل خاصی از سوی سازمان مناطق آزاد و دولت وجود ندارد، اما آن چیزی که بعنوان دغدغه دولت مطرح شد و از نمایندگان محترم درخواست شده که این لایحه بازپس گرفته بشود و اصلاحات و تغییرات لازم در آن داده بشود، بحث های مربوط به بند (1) این لایحه است که عمدتا به منطقه آزاد قشم بر می‌گردد.
اصولا تدوین طرح ها و لوایحی که با امنیت ملی و مسایل دفاعی و استراتژیک کشور ارتباط دارد و پیوند خورده، این ها از پیچیدگی های خاصی برخوردار است که در ارتباط با منطقه قشم هم این موضوع مصداق دارد و در گذشته هم نیروهای مسلح، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، در دولت قبلی و در دولت حاضر دیدگاه های خودشان را به دست اندرکاران مربوطه در ارتباط با این تصمیمی که در این لایحه گرفته شده بود منعکس کردند که بهرصورت بخشی از آن‌ها مورد قبول واقع شد، بخشی مورد قبول واقع نشد.
اما آنچه که الان بعنوان دغدغه دولت مطرح بوده و باعث شده که درخواست بشود این لایحه باز پس گرفته بشود و البته دولت هم قول داده که با فوریت لایحه را اصلاح بکند و به مجلس محترم عودت بدهد، بحث مسایل استراتژیکی است که در رابطه با جزیره قشم مطرح است. جزیره قشم یک جزیره ای است که حدود (1500) کیلومتر مربع وسعت و (125) کیلومتر طول دارد. در قانون گذشته (300) کیلومتر از این منطقه بشکل منطقه آزاد تصویب شده بود و مابقی جزیره که حدود (1200) کیلومتر مربع می‌شود غیرآزاد بود. الان آنچه که بهرصورت در لایحه پیش بینی شده و در کمیسیون محترم اقتصادی هم با تغییراتی بتصویب رسیده قرار است که کل جزیره قشم بعنوان منطقه آزاد تلقی بشود که این مورد ایراد و اشکال دولت حاضر است و به همین دلیل درخواست شده که لایحه پس گرفته بشود، چرا که این اعتقاد وجود دارد جزیره قشم بدلیل ویژگی‌هایی که دارد، هم بدلیل کنترل تردد کلیه شناورهای ورودی و خروجی تنگه هرمز از ویژگی خاصی برخوردار است، کنترل و هدایت عملیات دریایی و هوایی منطقه خلیج فارس از طریق ایجاد پست‌های فرماندهی مشترک در این جزیره در گذشته انجام شده، در حال حاضر دارد انجام می‌شود، در آینده هم با توجه به شرایطی که در منطقه و شرایط استراتژیکی که در این جزیره حاکم است قطعا این فعالیت‌ها باید بیش از گذشته و بهتر از گذشته انجام بشود.
نقطه مبدا عملیات آبی، خاکی نیروهای خودی در هنگام بروز بحران قطعا این جزیره خواهد بود و یکی از سپر دفاعی جمهوری اسلامی در مقابل حملات احتمالی تلقی خواهد شد. پشتیبانی موثر از عملیات پدافندی سایر جزایر، بخصوص جزایر سه گانه بعنوان پاشنه دفاعی در منطقه، این جزیره خواهد بود و استقرار دستگاه ها و تجهیزات نظامی و راداری، مخابراتی و تجهیزات دفاعی عمدتا در این جزیره حساسیت این جزیره را بعنوان یک جزیره ای که بعنوان پایگاه‌های دیده بانی در منطقه خلیج فارس هم از آن استفاده شده و خواهد شد بیش از گذشته کرده است.
بنابراین نادیده گرفتن موقعیت نظامی این جزیره که زنجیره‌های دفاعی جمهوری اسلامی را در حوزه جنوب کشور با آسیب جدی و بهرصورت تزلزل مواجه می‌کند یکی از دغدغه هایی است که مورد توجه دولت محترم بود و به همین دلیل درخواست شده که تبدیل این جزیره بعنوان یک جزیره کاملا اقتصادی و تجاری می‌تواند مشکلاتی را برای دفاع استراتژیک در جمهوری اسلامی در آینده ایجاد بکند و بخصوص هر گونه کار اقتصادی در این جزیره هم طبیعتا بایستی با رعایت و تامین نظر کارشناسان نظامی و امنیتی باشد. لذا اهتمام جدی کل نظام به اینکه ملاحظات دفاعی و امنیتی در این جزیره مورد توجه قرار بگیرد همیشه مطرح بوده، بارها خدمت فرمانده معظم کل نیروهای مسلح هم گزارشاتی تقدیم شده، از سوی ایشان هم در مقاطع مختلف تدابیری ابلاغ شده که چون طولانی است فهرست این تدابیر را خدمت ریاست محترم مجلس تقدیم می کنم.
بهرصورت از سوی فرماندهی معظم کل نیروهای مسلح هم به جهت استراتژیک بودن این جزایر نکاتی در گذشته ابلاغ شده که ما اینرا خدمت ریاست محترم تقدیم کردیم و طبیعتا دولت تلاش دارد که این ملاحظات دفاعی و امنیتی را در رابطه با جزیره قشم مدنظر داشته باشد و به همین دلیل هم می خواهد لایحه را پس بگیرد و این اصلاحات مورد نظر خودش را در بند (1) لایحه بعمل بیاورد. لذا از نمایندگان محترم تقاضا می‌شود با پذیرفتن این قول از سوی دولت که خیلی سریع و بشکل فوریتی این لایحه اصلاح و با فوریت مورد نظر شما به مجلس محترم تقدیم بشود با پیشنهاد دولت برای بازپس گیری و اصلاح این لایحه موافقت بفرمایید تا ان شاالله دغدغه هایی که دولت و نیروهای مسلح در ارتباط با این جزیره استراتژیک دارند مرتفع بشود و آنچه که بعنوان قانون در مجلس محترم تصویب می‌شود قانونی جامع و کامل باشد که هم ملاحظات اقتصادی و رفع مسایل و مشکلات اقتصادی کشور و مردم منطقه در آن خوب پیش بینی شده باشد و هم ملاحظات دفاعی و امنیتی. با تشکر از رای مثبتی که خواهید داد، پیشاپیش تشکر می کنم.
رییس ـ از آقای قاضی زاده خیلی تشکر می کنم، اصلاح می کنم صحبتی که آقای حاجی بابایی کردند که یک مخالف و یک موافق، فقط یک مخالف می‌تواند صحبت کند، دیگر موافق نمی تواند صحبت کند، در ماده (137) اینطور آمده. بنابراین یک مخالف را آقای قربانی بفرمایید که صحبت کنند.
منشی (قربانی) ـ آقای فرهنگی اولین نفر هستند، آقای ندیمی دومین نفر، اگر آقای فرهنگی صحبت نمی کنند آقای ندیمی بفرمایید.
رییس ـ یک مخالف صحبت می‌کند، موافق را هم همان خود نماینده دولت فرض می کنیم که توضیح دادند، بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان توجه بفرمایید! اولا مجلس الحمدلله در این دوره استرداد را خیلی خودش رای نداده، ولی ما از باب اینکه به این موضوع کمک کنیم متن نامه‌ای که به امضا جناب آقای رییس جمهور رسیده است نوشته اند: «احتراما نظر به اینکه در جلسه اخیر هیات وزیران مقرر گردید لایحه توسعه محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم و چابهار جهت اعمال نظر نظرات ستاد کل نیروهای مسلح مسترد شود». خوب، پس مساله اصلی نظر ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، یعنی مساله اصلی که باعث شده تا دولت تقاضای استرداد بکند همین است، دیگر هیچ دلیل دیگری ذکر نشده است.
همینطور که معاون محترم وزیر دفاع مطرح کردند اولا دوستان یادشان باشد که مجلس الان در شور دوم است، یعنی بسی وقت برده شده، زحمت کشیده شده، جلسات گذاشته شده، بازدیدهایی صورت گرفته. مثلا کمیسیون اقتصادی تقریبا از همه مناطق بازدید کرده یا بصورت جمعی یا بصورت های اعزامی و نشست‌های زیادی هم برقرار شده است. بنابراین از این جهت هم یادتان باشد که اگر کمیسیون‌هایی تا شور دوم یک لایحه‌ای را، (طرح هم نیست که بگوییم مثلا در رابطه با نظر نمایندگان است) پیش می‌آورد، این جفاست از این جهت که ما بخاطر یک یا چند نقطه نظر کل لایحه را مسترد کنیم، پس این دو بحث. بحث اول این شد که داب مجلس عدم رای به استرداد است، بحث دوم این شد که این شور دومی است و ما همه گزارش‌ها را دادیم، الان در رابطه با اینکه خود این گزارش هم 1384/07/26 رسیده، یعنی خود این گزارش در 1384/07/26 رسیده، نامه ریاست جمهوری در برج (11) رسیده، (خوب دقت بفرمایید!) همه این ها مهم است، یعنی خواهش می کنم به این عناوین توجه کنید که نزدیک دو سال است ما این لایحه را داریم بررسی می کنیم و الان هم که بهرصورت نظر دولت آمده بعد از شور دوم آمده، آن هم سه، چهار ماه بعد از اینکه ما نظرمان را به مجلس دادیم، یعنی از اینجهت هم باز محل بحث است.
حالا ستاد نیروهای مسلح چه می فرماید؟ همه حرفی که دوستان شفاهی، کتبی، حضوری و پیغامی به ما دادند روی قشم است، بسیار خوب، اگر شما روی قشم نظر دارید خوب، آن قسمت را حذف کنیم، چرا همه لایحه را هوا کنیم؟ یعنی شما حداکثر می‌فرمایید قشم، بدلیل مسایل امنیتی یا مثلا تنگه ها و مانند آن برای ما مهم است، کجای آن منطقه آزاد بشود، کجای آن نشود، همه آن بشود یا مانند آن بحث است. مجلس می‌تواند این نظر را همینجا لحاظ کند، یعنی چه کند؟ یعنی بیاید بگوید آقا! ما اصلا قسمت قشم را پیشنهاد حذف، بنده هم بعنوان مخبر کمیسیون می آیم موافقت می کنم، چرا؟ چون ما هم با نیروهای مسلح مذاکره کردیم، آن‌ها هم به ما همین را گفتند، الان هم نماینده آن‌ها از وزارت دفاع هستند که آقا! اگر قشم حذف بشود ما مساله ای نداریم، بسیار خوب، قشم حذف بشود. دوستان دیگری می‌گویند آقا! درمورد محدوده شهرها حرف داریم، بسیار خوب، آن پیشنهادها هم مطرح بشود، اگر مجلس راجع به محدوده شهرها هم نظر داد ما هم موافقت می کنیم، بهرصورت از این جهت بحثی نیست.
پس بحث بعدی که من عرض کردم این است که آیا نظر ستاد نیروهای مسلح، ستاد کل روی همه مناطق، مثلا راجع به انزلی هم حرفی دارد؟ خوب اینطور نیست! چون اینطور نیست و فقط قشم است، کمیسیون اقتصادی با این تغییر هم موافقت می‌کند، اما هیچ دلیلی ندارد که ما حذف یک منطقه را به همه مناطق تسری بدهیم درحالیکه خودش لایحه بود.
اما بحث بعدی، این است که آیا واقعا فرض بر این باشد که ما این را استرداد بکنیم، خدمت کرد ه ایم؟ یعنی با وجود اینکه قشم هم رد کنیم باز هم استرداد بکنیم؟ نه، چرا خدمت نکرده ایم؟ برای آنکه عزیزان من! ما الان به چند موافقتنامه رای داده ایم؟ دوستان ما هم در هیات رییسه از من می خواستند که کمتر توضیح بدهیم که سریعتر برسیم، من هم موافق بودم، چرا؟ چون ما می خواهیم با دنیا رابطه برقرار کنیم، ما می خواهیم از فرصت‌های اقتصادی دنیا استفاده کنیم، آخر این خیلی بد است که ما اگر مثلا در آذربایجان فرصت داریم با چهار، پنج کشور دنیا رابطه داشته باشیم، رابطه‌ای که منجر به اشتغال ما بشود، رابطه‌ای که منجر به مباحث پیشرفت اقتصادی ما بشود، موجب تشویق و حمایت سرمایه گذاری بشود و بسیاری امور از این دست، این را از دست بدهیم، چون فقط یک نقطه‌ای از آن را ستاد کل نظر دارد.
من معتقدم که اساسا مجلس، مجلسی که بدنبال اشتغال بوده و هست، مجلسی که بدنبال افزایش درآمد سرانه بوده و هست، مجلسی که می خواهد ایران تا بیست سال آینده که یک سال آن هم طی شده قدرت اول منطقه از جهت اقتصادی بشود، بلحاظ چشم انداز، این مجلس دلیلی ندارد که فرصت اقتصادی را به روی خودش، به روی مردم خودش ببندد. ما می گوییم الان فرصت‌هایی داریم، در این نقشه ای که هست و مباحث دیگر ما فرصت خودمان را از باب استرداد از دست ندهیم.
بنابراین دوستان! هم بعنوان یک نماینده، هم بعنوان نماینده کمیسیون اقتصادی، هم بعنوان آدمی که در این دوساله بر شما اثبات شده است که غرضی جز دلسوزی و حل مسایل مردم ندارم، می گویم این استرداد اصلا مفید نیست. حداکثر حرفی است که من هم موافق هستم، کمیسیون هم همین الان موافقت خود را با آن اعلام می‌کند، آن حذف موضوع مابه التعارض است، یعنی موضوع قشم. «قشم» را حذف کنید، بقیه را بحث کنیم. بنابراین حتما به استرداد رای ندهید. والسلام
رییس ـ تشکر می کنم. قبل از اینکه رای بگیریم، من به میهمانان امروز مجلس اشاره کنم. میهمانان امروز ما جمعی از اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور و جمعی از روسای هیات مدیره های پرستاری از سراسر کشور هستند که من حضورشان را گرامی می‌دارم، سپاسگزاری می کنم، برای این میهمانان و همه پرستاران کشور آرزوی موفقیت می کنم و تقاضا می کنم سلام مجلس شورای اسلامی را به همکاران ارجمندشان ابلاغ بفرمایند. دانش آموزان آموزشگاه پسرانه تدبیر از منطقه (3) تهران هستند که خدمت این ها هم سلام و خوشامد عرض می کنیم و من با این مدرسه هم آشنا هستم، ان شا الله که موفق باشند. دانش آموزان آموزشگاه دخترانه فرزانگان از شهرستان زنجان هستند خدمتشان خیرمقدم و خوشامد عرض می کنم، برای همه این فرزندان عزیز آرزوی موفقیت دارم. دانش آموزان پسرانه شاهد امام رضا (علیه السلام ) از شهرستان ساوجبلاغ هستند، خیرمقدم می گویم، تشکر می کنم، ان شا الله که خودشان و مسوولانشان موفق باشند. دانش آموزان آموزشگاه دخترانه تقوی نیا از منطقه (1) تهران به این فرزندان عزیز هم خوشامد عرض می کنم، برایشان آرزوی موفقیت دارم، تشکر می کنم، استدعا می کنم بفرمایید. آقای حاجی بابایی برای رای گیری قرایت کنید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد درواقع آنچه که به رای گذاشته می‌شود، استرداد دولت در رابطه با لایحه توسعه مناطق آزاد تجاری، صنعتی قشم، چابهار و ارس است که به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.
رییس ـ حضار 216 نفر، همه نمایندگان در صندلی های خودشان قرار بگیرند، اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، مجلس با (133) رای موافق به استرداد این لایحه رای داد.

11 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد است. مخبر محترم کمیسیون قضایی و حقوقی جناب آقای دهقان تشریف بیاورند و خلاصه و مجمل بفرمایند.
محمد دهقانی نقندر (مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی) ـ
سلام علیکم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی به مجلس شورای اسلامی
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد به شماره چاپ (1073) که جهت رسیدگی به این کمیسیون بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسه مورخ 1384/09/27 با حضور کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط مطرح گردید و پس از بحث و تبادل نظر عینا مورد تصویب قرار گرفت. اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی ـ سیدمحمدتقی محصل همدانی

همکاران محترم استحضار دارند که موضوع فساد، امروز به یک معضل بین‌المللی تبدیل شده. بعد از سال ها تلاش در سازمان ملل در نهایت پیش نویس این کنوانسیون در اکتبر 2003 یعنی در 1382/08/09 تدوین شد و بتصویب تعدادی از کشورهای عضو قرار گرفت و کشورها بتدریج به این کنوانسیون ملحق شدند. با توجه به اهمیت این کنوانسیون در مبارزه با فساد در کشورهای مختلف و لزوم همکاری کشورهای مختلف برای مبارزه با فساد بویژه مفاسد بین‌المللی، این کنوانسیون درکشور ما هم مورد توجه قرار گرفته و بعد از توافق دولت و اعطا این لایحه، امروز در دستور کار است. موضوعاتی که در این کنوانسیون مطرح است موضوعات بسیار متعددی است، در مواد مختلف، الزاماتی برای کشورها جهت ایجاد سازوکارهایی درمقابله با فساد مطرح شده. از جمله درمورد...
رییس ـ آقای دهقان! ببخشید. یک لحظه تامل بفرمایید، آقای الیاسی تذکر دارند، اگر تشریف دارند بفرمایید. بله، اشتباه شده، بفرمایید.
دهقانی نقندر ـ هدف این کنوانسیون، ترغیب امانتداری، پاسخگویی و مدیریت مناسب امور عمومی و اموال دولتی است که در مواد مختلف در این مورد بحث شده. مثلا در ماده (5) اقدامات پیشگیری از فساد مطرح شده که هر کشور عضو طبق اصول اساسی نظام حقوقی خود سیاست‌های موثر و هماهنگ ضد فساد را که مشارکت جامعه را ارتقا می‌دهد و اصول حاکمیت قانون، مدیریت مناسب امور عمومی و اموال دولتی، یکپارچگی، شفافیت و مسوولیت پذیری را منعکس می‌کند، توسعه داده و اجرا خواهد کرد یا در ماده (6) باز نهاد یا نهادهای مسوول پیشگیری از فساد را مطرح کرده که دولت‌ها طبق اصول حقوقی خودشان نهادهایی را برای پیشگیری از فساد در کشور خودشان پیش بینی کنند.
درمورد ضوابط مربوط به رفتار مقامات دولتی هم باز مطالب بسیار حساب شده‌ای را در این کنوانسیون مطرح کرده که دولت‌ها موظف باشند به این ضوابط پایبند بمانند. مثلا در بند (6) همین ماده (8) گفته: هر کشور عضو، طبق اصول اساسی قانون داخلی خود اتخاذ اقدامات انضباطی و غیره را نسبت به مقامات دولتی که ضوابط یا مقررات برقرار شده براساس این ماده را نقض می‌کنند مدنظر قرار خواهند داد و در ماده (9) جلوگیری از رانت اطلاعاتی را مورد توجه قرارداده و بر شفافیت در امورات دولتی و امور مالی دولتی تاکید کرده.
گزارش دادن به عموم، یکی از بندهایی است که در این کنوانسیون برآن تاکید شده.درمورد تدابیر مربوط به قوه قضاییه و واحدهای دادستانی هم در ماده (11) بصورت بسیار دقیق موضوع را مورد توجه قرارداده و آورده که دستگاه قضایی اقداماتی را اتخاذ خواهد نمود تا یکپارچگی تقویت شود و از فرصت‌های فساد در بین اعضای قوه قضایی ممانعت بعمل آید و در نهایت مشارکت جامعه را برای مبارزه با فساد، باز در این کنوانسیون مورد تاکید قرار داده که شرکت فعالانه افراد و گروه‌های خارج از بخش دولتی مثل جامعه مدنی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های جامعه مدار را جهت جلوگیری و مبارزه با فساد ارتقا دهد و شفافیت در بین بخش دولتی و مشارکت مردم در فرآیند تصمیم گیری و همچنین ارایه اطلاعات شفاف به مردم، یکی از زمینه‌های مبارزه با فساد موردتوجه قرار داده شده و همچنین جرم انگاری و اجرای قانون، بویژه در جرایم فساد بین‌المللی در ماده (15) مورد تاکید قرار داده و با توجه به اینکه این کنوانسیون (71) ماده دارد و موضوعات مختلفی را براساس اصول حقوقی کشورها برای جلوگیری از فساد مورد توجه قرار داده، من فکر می کنم که کشور ما نیاز مبرمی برای الحاق به این کنوانسیون دارد و قطعا می‌تواند در راستای قوانین داخلی کشور که امروز بحمدالله، هم دولت و هم مجلس در راستای مبارزه با فساد تلاش جدی مبذول می‌دارند ان شا الله این کنوانسیون هم می‌تواند جهت دهنده و کمک کننده به این قوانین و مقرراتی باشد که برای جلوگیری از فساد توسط کشور ما دارد دنبال می‌شود. خواهش من این است که عزیزان، نمایندگان محترم به این موافقتنامه و الحاق به این کنوانسیون رای دهند. والسلام
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد
ماده واحده ـ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود با رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره زیر به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد مصوب 1382/08/09 برابر با 31 اکتبر 2003 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مشتمل بر (71) ماده بشرح پیوست ملحق شود و سند الحاق را نزد امین اسناد کنوانسیون (دبیرکل سازمان ملل متحد) تودیع نماید.
تبصره ـ جمهوری اسلامی ایران خود را ملتزم به ترتیبات موضوع بند (2) ماده (66) کنوانسیون درخصوص ارجاع هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای آن که ازطریق مذاکره حل و فصل نشود به داوری یا دیوان بین‌المللی دادگستری نمی داند. ارجاع اختلاف به داوری یا دیوان بین‌المللی دادگستری صرفا درصورت رضایت کلیه طرف‌های اختلاف ممکن می‌باشد.
رییس ـ حضار 208 نفر، دوستان محترم اعلام رای بفرمایید. خیلی متشکرم، پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (123) رای موافق بتصویب رسید.

12 ـ تصویب لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین است. جناب آقای ندیمی مخبر محترم کمیسیون اقتصادی، آقای ندیمی! برای رای قرایت کنم؟
ندیمی ـ بله.
منشی (حاجی بابایی) ـ ماده واحده ـ موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین مشتمل بر یک مقدمه و (29) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ هزینه‌های مالی موضوع بند (3) ماده (11) موافقتنامه مجوز کسب درآمد غیرقانونی از جمله ربا محسوب نمی شود. آقای رییس! رای گیری بفرمایید.
رییس ـ حضار 207 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (121) رای بتصویب رسید ولی هنوز فاصله میان تعداد کسانیکه در رای گیری شرکت می‌کنند و تعداد نمایندگان حاضر زیاد است.

13 ـ تصویب کلیات طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی بحث شیرین پرستارها است. گزارش شور اول کمیسیون بهداشت و درمان درمورد طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری. مخبر محترم کمیسیون بهداشت و درمان جناب آقای پیرموذن تشریف بیاورند.
نورالدین پیرموذن (مخبر کمیسیون بهداشت و درمان) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون بهداشت و درمان به مجلس شورای اسلامی
طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری به شماره چاپ (807) که بعنوان کمیسیون اصلی به این کمیسیون ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ 1384/04/05 با حضور کارشناسان دستگاه اجرایی مطرح و پس از بحث و بررسی عینا بتصویب رسید. اینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان ـ امیدوار رضایی

من ابتدایا هفته سلامت را به تمامی زحمتکشان حوزه سلامت تبریک می گویم و مقدم پرستاران حاضر در جلسه را هم خوشامد می گویم. نزدیک به (60) تا (70) درصد بار درمانی در بیمارستان ها مخصوصا در ساعات طاقت فرسا و در شبانه روز به دوش این عزیزان است و نقش محوری پرستاران در بیمارستان ها و در ارایه خدمات درمانی بر کسی پوشیده نیست. نزدیک به (150) هزار پرستار در کشور الان حضور دارند که نیاز کشور به دو برابر این رقم است و شاید مظلومیت این قشر را چنین تعریف کرد که اگر در دنیا استاندارد وجود (7) پرستار در ازا (2) تا (3) تخت بیمارستانهاست، در کشور ما برای هر (3) تخت (1) پرستار است که این بیانگر بار درمانی مضاعفی است که بر دوش این عزیزان است. بلحاظ اینکه صدای پرستاران به گوش تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان سیاسی کشور برسد در (5) سال گذشته دو قدم بزرگ برای این عزیزان برداشته شد: تشکیل سازمان نظام پرستاری بعنوان یک نهادی که بتواند فریاد این عزیزان را برای مراجع تصمیم گیری برساند یک گام بلند و مثبتی بود و بدنبال آن طرح تبیین شغلی پرستاران بلحاظ پیدایش بیماری‌های نوظهور که معمولا از تماس بین بیمار و پرستار حاصل می‌شود قدم های بلندی بود که در (5) سال گذشته برداشته شد و ما امیدواریم با تصویب نهایی طرح تعرفه گذاری برای پرستاران گام بلند دیگری در راستای پاسخ دهی به زحمات این بزرگواران، امروز به همت مجلس هفتم انجام پذیرد.
این طرح که به همت نزدیک به (50) نفر از نمایندگان همکاران خوب ما در مجلس، تقدیم مجلس شده است در کمیسیون بهداشت و درمان، در دو جلسه بحث شد و از خود اعضای سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و سازمان مدیریت هم حضور داشتند. نهایتا کلیات این طرح بلحاظ اینکه در درون نظام تعرفه گذاری و نظام طرح این کارانه محاسبه خواهد شد و بار هم برای دولت تحمیل نخواهد شد و بنوعی پرداخت مبتنی بر عملکرد این عزیزان است جهت تقویت پرستاران کشور و ارتقا کیفیت ارایه خدمات درمانی و نیز مشارکت این عزیزان در فضای درمانی کشور و مخصوصا با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی امسال را بعنوان همکاری بیشتر برای ارتقا سلامت بیماران تعیین کردند من امیدوارم که با رای قاطع شما همکاران عزیز برای این بزرگوارانی که چشم براه تصمیم شما هستند ان شا الله ندای مثبت و با رای خودتان این عزیزان را بنوعی مورد لطف و عنایت خود قرار می دهید.
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ تشکر می کنم. دولت هم توضیحی بدهند، چون مخالفی نیست موافق هم صحبت نمی کند. آقای امین لو از وزارت بهداشت و درمان (معاون محترم امور مجلس در آن وزارتخانه) توضیح می‌دهند.
امین لو (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من هم هفته سلامت را خدمت نمایندگان محترم و مردم عزیزمان و مخصوصا زحمتکشان عرصه بهداشت و درمان کشور تبریک عرض می کنم و فرصت را هم غنیمت می شمارم از این فرصت از مجلس محترم در تمام موارد که مسایل بخش بهداشت و درمان مطرح می‌شود با دید مثبت بررسی و حمایت می‌کنند، مخصوصا درزمان بررسی بودجه حمایت‌هایی کردند تشکر کنم.
طرحی هم که از طرف نمایندگان محترم تقدیم مجلس شده است قطعا در راستای کمک به بخش بهداشت و درمان و حل مشکلات زحمتکشان این بخش مخصوصا پرستاران محترم است و همانطور که مخبر محترم کمیسیون بهداشت و درمان هم فرمودند بار اصلی درمان کشور و تامین سلامت مردم بعهده این قشر زحمتکش است و در هر موردی که به مجلس محترم یا تصمیم گیران و کسانیکه در مورد بخش بهداشت و درمان قدمی برمی دارند با نظر حمایت شما از آن‌ها برخوردار بودیم متشکریم. منتها نکته ای که هست من یک توضیح مختصری در رابطه با نظام پرداخت بگویم ببینیم آیا این طرحی که الان در مجلس هست می‌تواند آن خواسته‌های پرستاران عزیز را تامین کند یا نه.
درمورد نظام پرداخت برای زحمتکشان و برای ارایه دهندگان خدمات بهداشت درمانی، روش‌های مختلفی وجود دارد که همه آن‌ها را می‌شود به سه گروه تقسیم کرد: یکی نظام پرداخت از طریق حقوق و دستمزد است. قطعا هرجایی که بحث حقوق و دستمزد می‌شود ما انتظار داریم برای آن‌هایی که در عرصه بهداشت و درمان زحمت می کشند، شبانه روز خدمت می‌کنند، ایام تعطیل ندارند و همیشه باید در مرحله خدمت باشند از مجلس محترم، همچنین از تصمیم گیران تقاضا داریم که در جای جای این موارد برای تامین حقوق این زحمتکشان و ارایه دهندگان خدمات بهداشت درمانی حمایت خودشان را داشته باشند.
یک روش دیگر پرداخت کارانه و تعرفه است. البته آنچه که در اختیار وزارت بهداشت و درمان است طبق بند (15) ماده (1) شرح وظایف وزارت بهداشت و درمان، این اختیار برای وزارت بهداشت و درمان برای تعیین تعرفه وجود دارد کمااینکه برای پرستاران، برای خدماتی که در خارج از بیمارستان، در خانه ها پرستاری انجام می‌شود، در سال 80 تعرفه تصویب شده است، درسال 81 دوباره با (15) درصد افزایش این تعرفه ها تصویب شد و الان وابسته به تعرفه‌های خدمات داخلی در شورای عالی بیمه مطرح است و امیدواریم که در آنجا این تعرفه‌های خدمات پرستاری بتصویب برسد. اصلا قبل از اینکه این طرح بتصویب مجلس محترم برسد جزو اختیارات وزارت بهداشت و درمان است.
اما آنچه که پیام این طرح است بیشتر در رابطه با تعیین تعرفه و استفاده از کارانه در محیط بیمارستان است. اینجا یک نکته ظریفی وجود دارد. مجموعه خدماتی که در بیمارستان ارایه می‌شود به شکل یک بسته خدمتی است که گروه‌های مختلف برای این خدمت با هم مشارکت می‌کنند تا آن خدمت به مریض داده شود. اعم از پزشک، پرستار، آزمایشگاه، رادیولوژی و انواع و گروه‌های مختلف با هم مشارکت می‌کنند تا اینکه این خدمت مطلوب به بیمار موردنظر برسد. در اینجا دو دیدگاه وجود دارد: یکی این است که ما برای جز جز این خدمات قیمت بگذاریم که این را اصلاحا «Fee For Service» یعنی قیمت برای هر خدمت می‌گویند، این یک روش است. دیگر این است که برای محصول ما قیمت بگذاریم که این را هم«Fee Global» یعنی قیمت تمام شده می‌گویند.
بهترین راه سیستم‌هایی که از نظام‌های بیمه‌ای استفاده می‌کنند این است که ما برای محصول نهایی قیمت بگذاریم. این قیمتگذاری در محصولات نهایی، سهم هرگروه هم قطعا مشخص می‌شود که در نظام پزشکی ایران هم این تحت عنوان نظام کارانه وجود دارد. اگر مقصود طرح، قیمت گذاشتن برای اجزای خدماتی است که پرستاران انجام می‌دهند قطعا این باید اصلاح شود ولی اگر درمورد کلیات موضوع است که ما برای یک خدمت، فرض کنید اگر برای یک عمل آپاندیسیت آنچه که موردنظر است قیمت نهایی گذاشته می‌شود و در داخل این سهم هرکدام از گروه ها هم مشخص می‌شود کما اینکه الان هم جزو اختیارات وزارت بهداشت و درمان این وجود دارد.
در نهایت درکنار این طرح، یک الزاماتی هم وجود دارد. به شرط قبول آن الزامات، ما هم موافقیم که مجلس محترم به این رای مثبت بدهند، منتها آن الزامات حتما باید رعایت شود، آنهم کمک به سیستم بهداشت و درمان برای تامین سرانه است. تا زمانیکه آن سرانه کلی، آن پول کلی که برای خدمات بهداشتی درمانی می خواهد تعلق بگیرد آن اصلاح نشود این نوع طرح ها قطعا آن حقوق پرستاران و سایر خدمتگزاران بخش بهداشت و درمان را تامین نمی کند. بنابراین ما با آن شرط الزامات با این طرح نظر مخالفی نداریم. حالا تصمیم دیگر با مجلس محترم است، متشکرم.
رییس ـ خیلی متشکرم، آقای حاجی بابایی برای رای گیری قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ کلیات طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری مطرح است.
رییس ـ حضار 209 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایند. خیلی ممنون، پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (150) رای موافق بتصویب رسید. این یک تشکری است از خدمات پرستاران که نمایندگانشان هم در مجلس حضور دارند. ان شا الله رابطه دولت و ملت و همه قشرهای مردم و رابطه مجلس و مردم روزبه روز محکمتر شود و ما خدمتگزاری بیشتری کنیم، تشکر می کنم.

14 ـ تصویب طرح استفساریه اصلاحیه تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1380
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعد گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح استفساریه اصلاحیه تبصره (2) ماده الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1380 است. مخبر محترم کمیسیون اجتماعی جناب آقای مقنیان تشریف بیاورند.
محمدعلی مقنیان (مخبر کمیسیون اجتماعی) ـ
سلام علیکم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض تبریک بمناسبت سال جدید و آرزوی توفیق برای همه همکاران عزیز در این سال.
گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس شورای اسلامی
طرح استفساریه اصلاحیه تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1380 به شماره چاپ (1171) که جهت رسیدگی به این کمیسیون بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود، درجلسه روز سه شنبه مورخ 1384/09/22 با حضور مسوولان اجرایی ذی‌ربط مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و نظر تفسیری به شرح ذیل بتصویب رسید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون اجتماعی ـ عبدالرضا مصری

همکاران استحضار دارند، تبصره ای تحت عنوان تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی در مجالس گذشته به تصویب رسیده و شامل گروه‌های مختلفی از کارگران که شغل آنان بنوعی سخت و زیان آور بوده در حال اجراست. لذا در این رابطه تعدادی از کارکنان کوره پزخانه ها و همچنین کارگاه‌های مشابه از جمله کارگران نی بر در رابطه با بازنشسته شدنشان با مشکل جدی روبرو شدند و قانون در حال اجرا را تاحدودی با ابهام روبرو دیدند. لذا با تهیه طرح توسط تعدادی از همکاران از مجلس محترم تقاضای تفسیر شده که نظر تفسیر بشرح زیر که در کمیسیون در جلسات مختلف با حضور کارشناسان محترم دستگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، عین آن تفسیر را خدمت عزیزان می خوانم و نظر کمیسیون هم قطعا موافق بود.
ماده واحده ـ آیا کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور مخل سلامت «مناطق بد آب و هوا» که بطور فصلی در این قبیل مشاغل کار می‌کنند، نظیر کارگران نی بر، کوره پزخانه ها، کارگران فصلی کارخانجات قند یا سایر مواد غذایی و آندسته از کارگرانی که بدون میل و اراده موقتا کار خود را از دست می‌دهند و لیکن در ادامه کار در همان کارگاه یا کارگاه‌های مشابه شاغل در مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند، باوجود انقطاع فصلی یا موقت مشمول مزایای تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی می‌گردند یا خیر؟
نظر کمیسیون: بلی، مشمول مزایای تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی می‌شوند.
توضیح بیشتری احتمالا نیاز ندارد و نمی خواهم خدمت عزیزان بدهم. استدعا دارم همکاران که امسال سال پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، کارگران اینگونه کارگاه ها را نیز با رای مثبت خود خوشحال کنند و به این استفساریه نیز رای مثبت بدهند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ آقای مقنیان! تا تشریف نبردید، یکقدری عبارت این ماده واحده در سطر اول محل تامل است. «آیا کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور (یک خط تیره گذاشتند) مخل سلامت (یک گیومه باز کردند) مناطق بد آب و هوا» خط تیره را هم نبستند. این «مخل سلامت، مناطق بد آب و هوا»، مخل سلامت در مناطق بد آب و هواست؟ مخصوص مناطق بد آب و هواست؟
محجوب ـ آقای رییس! عین متن قانون است.
رییس ـ حالا آنهم اشکال دارد، آقای محجوب خود شما هم...
مقنیان ـ آقای رییس! اگر اجازه بدهید تبصره الحاقی را بخوانم، احتمالا مشکل را رفع کند.
رییس ـ بسیار خوب، حالا اگر لازم شد و اگر جا داشت اصلاح می کنیم. تشکر می کنیم، بفرمایید. صحبت های آقای مقنیان تمام شد، اگر مخالفی هست اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای رییس! مخالفی نیست قرایت شود؟
رییس ـ برای رای گیری قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ طرح استفساریه اصلاحیه تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1380
موضوع استفساریه:
ماده واحده ـ آیا کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور مخل سلامت... آقای دکتر! در مناطق محروم بگوییم بهتر است؟
رییس ـ نه، حالا همانطور بخوانید، چون این عینا نقل از یک قانون دیگری بوده فعلا دست به آن نمی زنیم، ولی بنظر بنده عبارت رسا نیست، نمایندگان هم شاید احساس می‌کنند. تصور من این است که آن یک نوع تفسیری بر این است. یعنی منظور از مناطق بد آب و هوا مناطق جغرافیایی خاص نیست. حالا فعلا بخوانید.
منشی (حاجی بابایی) ـ ... بطور فصلی در این قبیل مشاغل کار می‌کنند نظیر کارگران نی بر، کوره پزخانه ها، کارگران فصلی کارخانجات قند یا سایر مواد غذایی و آندسته از کارگرانی که بدون میل و اراده موقتا کار خود را از دست می دهند و لیکن در ادامه کار در همان کارگاه یا کارگاه‌های مشابه شاغل در مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند باوجود انقطاع فصلی یا موقت مشمول مزایای تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی می‌گردند یا خیر؟
نظر کمیسیون: بلی، مشمول مزایای تبصره (2) الحاقی به ماده (76) قانون تامین اجتماعی می‌شوند. آقای رییس! رای گیری بفرمایید.
رییس ـ حضار 202 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (148) رای به تصویب رسید، تشکر می کنم.

15 ـ تصویب لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت (اکو) است. نایب رییس محترم کمیسیون جناب آقای زمانی بفرمایید.
حسن زمانی (نایب رییس کمیسیون عمران) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون عمران به مجلس شورای اسلامی
لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو به شماره چاپ (589) که بعنوان کمیسیون اصلی جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسه روز سه شنبه مورخ 1383/11/27 با حضور مسوولین و کارشناسان ذیربط مورد رسیدگی قرار گرفت که پس از بحث و تبادل اطلاعات به اتفاق آرا عینا به تصویب رسید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

نایب رییس کمیسیون عمران ـ حسن زمانی

(ضمنا گزارش کمیسیون‌های فرعی اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، بهداشت و درمان و قضایی و حقوقی تا این تاریخ واصل نشده است).
در رابطه با گزارش توجیهی موافقتنامه حمل و نقل ترانزیت اکو خدمت همکاران عزیز عرض می کنم، این موافقتنامه در خلال پنجمین اجلاس سران اکو در سال 1998 در عشق آباد به امضا کشورهای عضو رسید و سپس (8) ضمیمه آن در سومین اجلاس وزرای حمل و نقل و ارتباطات اکو در سال 2000 در پاکستان مورد امضا قرار گرفت. حسب مقررات مندرج در موافقتنامه اکو به اینصورت است که چنانچه (6) عضو از مجموع (10) کشور این موافقتنامه را به تصویب مجالس خود برسانند موافقتنامه مذکور برای کلیه اعضا لازم‌الاجرا خواهد بود. در این راستا تاکنون (6) کشور آذربایجان، افغانستان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، قرقیزستان و قزاقستان این موافقتنامه را از تصویب مجالس خود گذرانده اند. بر طبق بند (1) ماده (43) موافقتنامه در خلال فرصت ششماهه یعنی از (28) آبان 1384 تا (28) اردیبهشت 85 کلیه کشورهای عضو باید نمایندگان تام‌الاختیار خود را جهت عضویت در شورای هماهنگی و حمل و نقل و ترانزیت معرفی کنند و در این راستا تاکنون کشورهای آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان و قزاقستان نمایندگان خود را برای عضویت معرفی کردند و کشور جمهوری اسلامی ایران نیز نماینده خود را معرفی کرده است.
نظر به اینکه موافقتنامه اکو موافقتنامه جامعی است که کلیه مسایل حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و نیز مسایل گمرکی، تسهیلات تجاری و امور بیمه‌ای را در بر می‌گیرد، لذا تصویب این موافقتنامه در مجلس موجبات تسهیل و توسعه حمل و نقل ترانزیت در منطقه اکو را فراهم خواهد کرد. از همه همکاران عزیز خودم می خواهم که ان شاالله با رای خودشان به این موافقتنامه رای مثبت بدهند. والسلام
رییس ـ آقای حاجی بابایی قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو
ماده واحده ـ به دولت اجازه داده می‌شود به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو مشتمل بر یک مقدمه و (45) ماده و (8) ضمیمه بشرح پیوست ملحق و اسناد تصویب و الحاق به امین اسناد سپرده شود.
رییس ـ حضار 209 نفر، اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (141) رای موافق به تصویب رسید.

16 ـ رد لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد رد لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین است. مخبر محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، جناب آقای مفتح بفرمایید.
محمدمهدی مفتح (مخبرکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به مجلس شورای اسلامی
لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین به شماره چاپ (58) که به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود، پس از بررسی در کمیته تخصصی مربوطه در جلسه مورخ 1383/06/31 این کمیسیون مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن مورد تصویب قرار نگرفت و رد شد.
من خدمت همکاران محترم عرض کنم، در ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین که مشتمل بر چند بند هست، در بند «الف» آن قانونی که الان تصویب شده و مورد اجراست، بیاناتی را دارد، مواردی را بیان می‌کند که در این اصلاحیه فقط یک مورد جزیی به آن اضافه شده است و دلیل عمده ای هم که کمیسیون رد کرده، صرفه جویی در وقت مجلس است و اینکه برای این مورد جزیی ما یک وقت مفصلی از مجلس به این تخصیص ندهیم.
بند «الف» ماده (4) قانون وصول اینگونه می گوید که کلیه وزارتخانه ها، موسسات دولتی، نیروهای مسلح، دستگاه‌های تابع قوه قضاییه و شرکت‌هایی که صد درصد سهام آن‌ها متعلق به دولت است، این (5) دسته از دستگاه ها مکلف هستند که حسب نیاز وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و سازمان بهزیستی، حسب نیاز این (4) دستگاه بیایند و آنچه از ماشین آلات و قطعات یدکی و اثاثیه اداری و وسایط نقلیه فرسوده و خارج از رده دارند، این ها را ارزیابی کنند، ارزش ریالی این ها را به میزان (25) درصد آن در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند، (10) درصد را به فنی، حرفه‌ای، (10) درصد را دانشگاه‌ها و (5) درصد هم به سازمان بهزیستی قرار دهند، (دراختیار این دستگاه قرار دهند) بقیه را هم بفروشند، بحساب خزانه واریز کنند و... الی آخر. احکامی دارد که (50) درصد از این بودجه را دولت دراختیار این دستگاه قرار دهد و احکام دیگری که هست.
این مجموعه بند «الف» ماده (4) است. حالا در این لایحه‌ای که دولت بعنوان اصلاحیه داده است، تمام این موارد را حفظ کرده، فقط آمده اسم چند دستگاه را اضافه کرده. گفته که: کلیه وزارتخانه ها، موسسات دولتی، نیروهای مسلح که در اصل لایحه و دستگاه تابع قوه قضاییه هم بوده، به این ها شرکت‌های بیمه، بانک ها و شرکت‌های تحت پوشش آن‌ها، کلیه سازمان‌هایی که بنحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، شرکت ها و موسساتی که شمول قانون برنامه بر آن‌ها مستلزم ذکر نام است، مثل صدا و سیما، شرکت نفت، شرکت گاز و اینگونه موارد و شرکت‌های تابعه آن‌ها. آمده گفته آن شرکت ها و موسساتی که قبلا گفتیم، آن (5) دسته به اضافه بانک و بیمه و شرکت‌هایی که شمول قانون برنامه مستلزم ذکر نام است، این ها مکلف هستند که اثاثیه مازاد خود را بیایند و طبق آن روش دراختیار این دستگاه قرار دهند. حکم مذکور در این لایحه که دولت پیشنهاد کرده است آنچنان اهمیتی ندارد که ما بخواهیم بیاییم و وقت مجلس را بصورت شور اول، شور دوم برای این بگیریم و یک موردی را تصویب کنیم که از نظر اجرا ارزش چندانی ندارد و چنان تاثیر اجرایی ندارد، اولا.
ثانیا سیاست و جهت گیری کلی مجلس در بحث اینگونه موارد، تخصیص هزینه ها شفاف سازی است. اینکه واقعا اگر دستگاه دولتی، موسسه‌ای، شرکت دولتی لوازم فرسوده، خارج از رده و مازادی دارد این ها را طبق ضوابطی بردارد بفروشد، بحساب خزانه واریز کند. اگر فنی ـ حرفه‌ای، اگر آموزش و پرورش، اگر جایی دیگر نیازی به ماشین آلاتی دارند در بودجه آن‌ها پیش بینی شود و بروند و این دستگاه ها را خریداری کنند. بنابراین شفاف سازی و پرهیز از درآمد و هزینه اینگونه مواردی که در عمل و اجرا شفافیت لازم را از بین می‌برد، این هم مخالف جهت‌گیری‌های کلی مجلس در امر تخصیص بودجه است.
نکته سوم در مخالفت این است که این مکانیزم و روش اجرایی یک مکانیزم نامشخص و ایجاد اختلاف بین دستگاههاست. دستگاه مثلا می گوید آموزش و پرورش (25) درصدی که سهم توست، مثلا فرض کنیم که (5) میلیون تومان است، آموزش و پرورش بگوید خیر، (5) میلیون تومان نیست، (7) میلیون تومان است. چه کسی بیاید اینجا این ماشین آلات فرسوده را بخواهد ارزشیابی کند، این اعداد و ارقام را تعیین کند؟ بنابراین هم در اجرا مشکل است، هم خلاف جهت‌گیری‌های کلی بودجه در رابطه با شفافیت و اینگونه موارد است و هم اینکه چندان ارزش اجرایی ندارد. این حکم بصورت تقریبا کاملتری همین الان وجود دارد و ما وقت مجلس را برای این مطلب مصروف نکنیم. بنابراین کمیسیون بطور کلی این لایحه را رد کرد.
رییس ـ بسیار خوب، توجه داشته باشید که ما برای رد لایحه باید رای بگیریم.
منشی (حاجی بابایی) ـ اصل آن را باید رای بگیرید.
رییس ـ نه، ما به گزارش کمیسیون رای می گیریم. رای گیری برای اصل است؟! خوب، حالا مخالف صحبت کند.
منشی (قربانی) ـ مخالف آقای ندیمی هستند، بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان توجه بفرمایید! اولا این گزارش را کمیسیون آموزش و تحقیقات به تصویب رسانده، خواهش می کنم که بعدا مخبر هم بعد از مخالفین و موافقین صحبت کنند، چون آن‌ها نظر موافق دارند، بنده هم بعنوان کمیسیون اقتصادی که موافق هستیم و همچنین کمیسیون بهداشت هم موافقت کرده، ان شاالله تعالی باتوجه به اینکه (4) کمیسیون اصلی، یعنی کمیسیون‌های اقتصادی و بهداشت و آموزش و تحقیقات در رابطه با نظر کمیسیون بودجه نظر مخالف دارند، بنده می‌توانستم بعنوان مخبر هم گزارش کمیسیون را اعلام کنم، ولی دو تا را یکی می کنم چون قبلا در لیست هم ثبت نام کرده ایم. پس نظرات بنده هم نظر کمیسیون اقتصادی است، هم نظر شخصی است. همینطور ان شاالله دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان هم نظراتشان را که مخالف نظر کمیسیون بودجه است اعلام بفرمایید.
اما دلایلی که ما داریم؛ دوستان می فرمایند که آقا! اگر شما این را تصویب کنید، انضباط مالی از دست می‌رود. یعنی اگر ماشین برود در انبار بخوابد، در گاراژ بخوابد، زیر آب و باران و آفتاب باشد انضباط است، اما اگر اینرا به آموزش و پرورش بدهیم، این دیگر انضباط نیست، اگر این را به فنی و حرفه‌ای بدهیم که با آن آموزش و مهارت داشته باشد به مردم آموزش بدهد، این دیگر انضباط نیست. اگر به بهزیستی بدهیم که استفاده های مختلفی که می‌تواند انجام دهد که یکی از آن‌ها هم آموزش است، این دیگر مخالف انضباط است. کجای این مخالف انضباط است؟ اگر مال مردم زیر باد و باران و آفتاب بماند نابود شود، انضباط از بین رفته، اگر ما آموزش بدهیم که انضباط از بین نمی رود.
گفتند آقا! اینجا ما داریم مثلا در بودجه نیازهای دستگاه ها را بر می آوریم، بنابراین نیاز نیست که اینطوری کمک کنیم. واقعا شما نیاز وزارت آموزش و پرورش و یا سازمان بهزیستی و یا دانشگاه‌ها حتی وزارت کار را در بودجه لحاظ کردید، اصلا می‌توانیم، اصلا درست است که ما همه را بودجه‌ای کنیم؟ اگر ما امکانی داشتیم، مثلا وزارتخانه ای، موسسه دولتی که صد درصد برای دولت باشند، یعنی مثلا شرکت ملی نفت و مباحث دیگر را هم گفتیم این هایی که بنوعی در رابطه با دولت هستند، قبلا از پول ملت به این ها دادیم، این ها وسیله تهیه کردند، حالا می خواهیم یکمقدار از این را که دیگر استفاده نمی کنند، دیگر به درد آن‌ها نمی خورد، گفتیم که در رابطه با ماشین آلات و قطعات یدکی و اثاثیه اداری و وسایط نقلیه فرسوده و خارج از رده خود را… یعنی بابا! این دیگر دراختیار دستگاه دیگر قرار بگیرد اشکالش چیست؟ کدام آسمان به زمین می‌آید که ما ناراحت هستیم؟ بابا! ما می خواهیم بگوییم این ماشین آلاتی که مانده، قطعات یدکی بدرد آن دستگاه دیگر نمی خورد، انداخته کنار، ما می گوییم بجای اینکه این را اسقاطی کنید، این را بدهید به جایی که می‌تواند با همان یک آموزش… مثلا هنرجوها و هنرآموزها ماشینی را بردارند، این را باز کنند یاد بگیرند چطور ماشین باز و بسته می‌شود، این اشکال دارد؟ یعنی واقعا اگر ما می خواستیم به مردم مهارت شغلی بدهیم، یا اینکه نه، بعضی از این ها… مثلا کامپیوتر است، این ها را کنار انداخته اند دیگر، به درد آن مجموعه نمی خورد، خوب این را الان بدهند به وزارت آموزش و پرورش، چه می‌شود، چه اشکالی دارد؟ شما که می خواهید در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشید، آیا واقعا اسراف و تبذیر نباید با هم دیده شود؟ خلاف جهت استفاده کردن آیا تبذیر نیست و مبذر برادر شیطان نیست؟! اگر بیندازیم کنار انباری یا بدهیم به یک هنر آموزی که از بودجه دولتی باید به او آموزش بدهیم، این اشکال دارد؟ او دیگر نرود نو بخرد، همین را می‌تواند (10) بار باز و بسته کند، اشکال دارد؟
من گمان می کنم دوستان ما از آنطرف موضوع را در نیافتند، چرا که در رابطه با وزارتخانه‌هایی که نام برده شد، مثل آموزش و پرورش، تحقیقات، بهداشت و درمان و مانند آن، واقعا ما بتوانیم اقداماتی را انجام بدهیم. بله، بقیه را هم بتوانند بفروشند. خوب، بقیه را هم بفروشند، چرا باید بماند، چرا باید اموال ملت که قبلا از بودجه دولت خریداری شده باز هم برای ملت است، ما دولتی به این مفهوم نداریم، همه چیز برای ملت است. بهرصورت ما از پول ملت دادیم، آنجا (راه) بیفتد، بگوییم نه تو نمی توانی بفروشی، نه می توانی بفروشی، نه می توانی به دستگاهی که نیاز دارد بدهی.
بنابراین دوستان و عزیزان من، ان شاالله مخبر دو کمیسیون دیگر مطلب خود را می‌گویند، بنده هم عرض کردم واقعا سزاوار نیست که ما تحت عنوان جهت گیری مخالف بر انضباط مالی و پرهیز از درآمد هزینه‌ای و ضرورت کمک به دستگاه‌های امداد از بودجه... شما همین را ببینید می گویید آقا! لازم نیست از این راه کمک کنی، خوب حالا تو بودجه را بسته‌ای، الان که بودجه را بسته‌ای، تا آخر سال که دیگر نمی توانی کمک کنی، حالا اگر این تا آخر سال بتواند کمک کند اشکال دارد؟ تو آنچه را که در بودجه دیدی، دیدی. اما اگر ندیدی، از این راه کمک بشود والا اشکالی ندارد، همینطور که در رابطه با اختلاف زا بودن. بنابراین بنده با این رد مخالف هستم و معتقد هستم که دوستان هم بنظر (3) کمیسیون تخصصی دیگری که نام بردیم و هم به ابعادی که مطرح کردم ان شاالله توجه دارند و به این رد رای نخواهند داد.
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ خیلی ممنون. آقای ندیمی بعنوان مخالف نظر کمیسیون صحبت کردند، موافق را اعلام بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ آقای کامران اولین موافق هستند.
رییس ـ آقای کامران بفرمایید.
حسن کامران دستجردی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه که مخالف محترم فرمودند، نگرانی ایشان از این بود که بودجه بسته می‌شود و دیگر نمی شود به دستگاه ها کمک کرد، دستگاه ها هم نام بردند، بالاخره کسی منکر نیست که این دستگاه ها مهم نیستند، بلکه همه این دستگاه ها مهم است، منتها از دستگاه ها هم هر کسی نفوذ دارد می‌رود یک چیزهایی می‌گیرد. یعنی اگر قرار شد که واحدها، دستگاه ها کمک کنند، حتی به نهادهایی که بنده بسیار هم از آن‌ها طرفداری می کنم، مثل بهزیستی، کمیته امداد و آموزش و پرورش، اما واقعا موافق محترم گزارشی گرفتند که در سال‌های قبل یا ما از دوره‌های قبل تا بحال که در مجلس هستیم، بالاخره گزارشی به مجلس ندادند که همه نماینده ها بدانند که این واگذاری ها چگونه بوده، کدام دستگاه ها گرفتند و در واقع به چه نحوی گرفتند، کجا مصرف شده، عنوانی هم که اینجا هست کمک دولت در مصارف معین است و این مصارف معین، خوب حالا چه اشکال دارد، مجلس که مهمترین کار آن بررسی بودجه است، در همان بودجه همین ها را ببینید.
فرض بفرمایید که در سال مثلا (5) میلیارد تومان به بهزیستی کمک کند، (5) میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک کند. خوب، اگر همین عدد و رقم ها در بودجه بیاید، حساب و کتاب آنهم روشن باشد، بر مبنای محرومیت هم باشد، خوب اینکه خیلی زیبنده تر است تا اینکه یک دستگاهی از طریقی، با نفوذی مبلغی هم بگیرد، ولو اینکه برود برای آموزش و پرورش، ولو اینکه برود برای دانشگاه، هر جایی که برود. از طرفی اقلامی هم که دستگاه ها استفاده می‌کنند و بعد باید واگذار شود، آنهم باید با حساب و کتاب باشد. عرض من این است که اگر کمیسیون بودجه در راستای انضباط مالی رد کرده، خوب حرف درستی است. یعنی انضباط مالی که ما در بودجه بعنوان یکی از کارهای مجلس یا نظارت هست و می گوییم نظارت کنیم که چگونه این ردیف یا آن تبصره انجام می‌شود، در واقع نظارت مهم ما روی آن است که رعایت انضباط مالی است، وقتی بحث شرکت ها را می کنیم، بویژه که این شرکت ها در واقع کمک بعضی از این شرکت ها هم هست که خود این ها هم باز یک تصمیماتی می‌گیرند که ما بی خبریم، کما اینکه در بودجه هم شما دیدید که ما نمی آییم درست حساب شرکت ها را برسیم و به انجام برسانیم.
این است که فکر می کنم آنچه در اینجا آمده و دلایل کمیسیون هم مشخص است و مخبر محترم توضیح داد و در ماده (4) هم شما لطف بکنید بخوانید نوشته: کلیه وزارتخانه ها، موسسات دولتی، نیروهای مسلح، دستگاه‌های تابع قوه قضاییه، شرکت‌های بیمه، بانک ها، شرکت‌های تحت پوشش آن‌ها و کلیه سازمان ها و بعد همه شرکت‌هایی که در اینجا آمده شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام است مثل پتروشیمی، مثل نفت، مثل همه دستگاه ها... پس در اینجا شما ملاحظه بفرمایید ضمن اینکه کاملا درست است که آن دستگاه ها با ارزش هستند و کاملا هم درست است که ما باید کمک بکنیم ولی واقعا راه آن نیست، این راه را ببندیم و به همین میزان ما در بودجه برای آن‌ها بیاوریم، تالی فاسد دارد. توزیع ناعادلانه می‌شود، هرکس راه و چاه آن را بهتر می‌داند می‌گیرد و بعد هم یک استانی ناگهانی می بینید که محروم هست و نتوانسته است استفاده کند.
لذا شما به این رد کمیسیون اگر رای بدهید کمک به عدالت، کمک به محرومین و کمک به مناطق توسعه نیافته است. در بودجه هم می‌آورند و به این دستگاه ها به همان میزان کمک می‌دهند ، راه هم دارد و راهش هم همین است، خیلی ممنون.
رییس ـ تشکر می کنم.
منشی (قربانی) ـ کس دیگری صحبت نمی کند.
رییس ـ آقای میرزاپور از وزارت آموزش و پرورش صحبت می‌کنند، بفرمایید.
میرزاپور (معاون حقوقی و امورمجلس وزارت آموزش و پرورش) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض تبریک و آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه نمایندگان محترم. توضیحاتی که برادرمان جناب آقای ندیمی دادند توضیح جامعی بود، کمیسیون‌های تخصصی چه آموزش و تحقیقات، چه کمیسیون اقتصاد و چه کمیسیون بهداشت و درمان همه این ها موافقند که این قید گذاشته بشود.
این قانون سال 73 تصویب شده، فقط بدلیل اینکه قید گذاشته نشده، دستگاه ها رفتند به اینکه از منابعی که اسقاط شده و می خواهد از بین برود و می‌تواند کمک کند به سازمان‌هایی که خدمت عمومی به ملت می‌دهند و نیازی به اینکه به آن‌ها باید مساعدت شود مثل سازمان فنی ـ حرفه‌ای، مثل وزارت آموزش و پرورش، مثل دانشگاه‌ها، سازمان بهزیستی... همه را هم قانون درصد مشخص کرده و به جهت اینکه این قید نبوده ما از سال 73 مثلا سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان دنبال این رفته که امکانات صنعتی که آنجاست و ما خدمت به همه آن شهروندانی که آنجا هستند، بخش اعظمی هم همین عزیزانی هستند که در شرکت نفت هستند و خدمت می‌کنند، برای آموزشکده شان یا برای هنرستانشان دوتا از قطعاتشان را استفاده کنند امتناع کردند و ما نامه‌ای به امور حقوقی وقت نهاد ریاست جمهوری دادیم که ما را راهنمایی کن! ایشان هم نوشته به جهت اینکه شمول ذکر نام لازم بوده، چون نیست شرکت نفت می‌تواند ندهد و امتناع کرده. از سال 73 تا امروز پیگیری شده و این اصلاحی را آورده ایم. کمیسیون‌های تخصصی هم تصویب کرده اند و من از مجلس محترم خواهش می کنم که به مخالفت این رد رای بدهند و این لایحه‌ای که می‌تواند اثرات مثبت این سازمان‌هایی که خدمت جمعی به کشور می‌دهند این ها بتوانند از این امکانات استفاده کنند، موفق باشید.
رییس ـ خیلی ممنون، آقای مفتح یک مختصر هم شما صحبت کنید.
محمدمهدی مفتح (مخبرکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من خیلی عذرخواهی می کنم، چون زمان زیادی از این موضوع گذشته احتمالا دوستان (کسانی که مخالفت کرده اند) بخوبی در جریان نیستند، این قانون الان وجود دارد. قانون مصوب سال 73 وجود دارد که کلیه وزارتخانه ها، موسسات دولتی، نیروهای مسلح، شرکت‌های تابع قوه قضاییه، شرکت‌هایی که صد درصد سهام آن‌ها دولتی است می‌توانند اینکار را انجام بدهند. در این اصلاحیه آمده یکی، دو نام به این نام ها اضافه کرده است.
عرض ما این است که وقت مجلس را بخاطر یکی، دو نام اضافه شدن نگیریم. علاوه بر مواردی که خدمت شما عرض کردیم عمده مطلب این بود، من در توضیحات قبلی ام توضیح دادم که وقت مجلس با این ترافیکی که ما در دستور جلسه داریم نیاییم بخاطر اینکه یکی ، دو نامی که تاثیر اجرایی چندانی ندارد بیاییم و وقت مجلس را بگیریم والا در رابطه با آن اسامی که وجود دارد الان این قانون لازم‌الاجرا است و موجود است، متشکرم.
رییس ـ خیلی ممنون، دستگاه ها برای رای گیری روشن است، آقای حاجی بابایی قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای دکتر همانطور که استحضار دارید ما برای اصل کلیات رای گیری می کنیم.
رییس ـ بله، برای اصل رای می گیریم، یعنی کمیسیون نظر مخالف دارد (بنده آن عرض قبلی خودم را تصحیح می کنم) برای اصل رای می گیریم. کسانیکه موافق اصل هستند تکمه (4) و مخالفان اصل تکمه (2) را فشار می‌دهند.
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه اصلاح بند «الف» ماده (4) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مطرح است.
رییس ـ حضار 217 نفر، برای اصل رای می گیریم، اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم تصویب نشد، از دستور خارج می‌شود.

17 ـ تصویب لایحه اصلاح تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه اصلاح تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371 است. مخبر محترم کمیسیون صنایع و معادن جناب آقای مهدوی بفرمایید.
احمد مهدوی ابهری (مخبر کمیسیون صنایع و معادن) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون صنایع و معادن به مجلس شورای اسلامی
لایحه اصلاح تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371 که به کمیسیون صنایع و معادن بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسه مورخ 1383/07/07 با حضور کارشناسان و نمایندگان دولت مورد رسیدگی قرار گرفت و با اصلاحاتی بشرح ذیل به تصویب رسید. اینک گزارش شور دوم آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن ـ سیدمصطفی سیدهاشمی

مزید استحضار نمایندگان محترم و همکاران عزیز ابتدا قبل از اینکه این لایحه بیاید گمرک این اختیار را داشته که من برای شما می خوانم: «گمرکات کشور موظفند خدمات آزمایشگاهی خود را از آزمایشگاه‌های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت نمایند» چه اتفاقی می افتاد؟ این آزمایشگاه‌هایی که مربوط به موسسات استاندارد است محدود بودند، در نتیجه مثلا در استان خوزستان اگر یک کالایی وارد می شد می خواستند این را آزمایش کنند، آنجا شلوغ و یا ترافیک بود آن را به آزمایشگاه موسسه استاندارد تهران می فرستاند، یعنی آزمایشگاه دیگری مجاز نبود که راجع به این کالا یا این جنس آزمایش را انجام و جواب بدهد که آیا این کالا برابر استانداردهای موردنظر موسسه استاندارد و کشور هست یا نیست.
پیشنهاد دولت این بود که به این شکل اصلاح شود که «گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راسا به آزمایشگاه‌های مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مراجعه و از خدمات آزمایشگاهی آن‌ها استفاده نماید».
ما این را در کمیسیون در شور دوم تکمیل کردیم و به این شکل درآمد که «گمرکات کشور موظفند خدمات آزمایشگاهی خود را از آزمایشگاه‌های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (و آنچه که تغییر کرد الان عرض می کنم) یا آزمایشگاه‌های مورد تایید موسسه مذکور دریافت دارند».
با تصویب این توسط شما عزیزان، اولا از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی که مورد تایید موسسه استاندارد است استفاده می‌شود، مشکلات در گمرکات کمتر و کار مردم سهل و آسان می‌شود.
دیگر در روزهای مختلف و هفته ها در نوبت آزمایش کالایی که وارد کرده اند قرار نمی گیرند و گمرک هم موظف نیست فقط از آزمایشگاه‌های موسسه استاندارد استفاده کند، می‌تواند از آزمایشگاه‌هایی که مورد تایید موسسه استاندارد هست مثل آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها، مثل آزمایشگاه‌های موسسات دیگر، مثل آزمایشگاه‌هایی که توسط موسسه استاندارد از بخش خصوصی مورد تایید قرار گرفته است.
لذا خواهش من این است که عزیزان به این لایحه رای مثبت بدهند که کار مردم سهل و آسان شود و گمرکات بتوانند از آزمایشگاه‌های بیشتری برای آزمایش کالاهای وارداتی به کشور استفاده کنند. مساله مهم است، من خواهش می کنم چون از زمان آن یکمقدار گذشته این لایحه در سال 83 به مجلس آمده، طول کشیده. من این توضیح را خدمت عزیزان دادم که ان شاالله محبت کنند حتما در رای گیری شرکت کنند و رای مثبت بدهند و ان شاالله این تصویب شود. والسلام
رییس ـ خیلی ممنون، دولت هم موافق است، برای رای گیری قرایت شود. ان شاالله امروز بتوانیم همه مواد دستور را به تصویب برسانیم.
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه اصلاح تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371
ماده واحده ـ متن زیر جایگزین تبصره (2) ماده (17) قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371/11/25 می‌گردد:
تبصره 2 ـ گمرکات کشور موظفند خدمات آزمایشگاهی خود را از آزمایشگاه‌های موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یا آزمایشگاه‌های مورد تایید موسسه مذکور دریافت نمایند.
تعرفه‌های موضوع این تبصره بنا به پیشنهاد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و تصویب شورای عالی استاندارد صورت می‌گیرد.
رییس ـ حضار222 نفر، اعلام رای بفرمایید. نمایندگان محترم حتما در رای گیری شرکت کنند (دو مورد دیگر هم بعد از این رای گیری داریم و بعد کل دستور امروز دیگر بررسی شده) پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (144) رای موافق به تصویب رسید، تشکر می کنم.

18 ـ تصویب لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی است. نایب رییس محترم کمیسیون عمران جناب آقای زمانی بفرمایید.
حسن زمانی (نایب رییس کمیسیون عمران) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون عمران به مجلس شورای اسلامی
لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزیی به شماره چاپ (282) که بعنوان کمیسیون اصلی جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسه روز یکشنبه مورخ 1383/07/05 با حضور مسوولین و کارشناسان ذیربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پس از رسیدگی عینا به تصویب رسید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون عمران ـ علی اکبر آقایی

(ضمنا گزارش کمیسیون‌های فرعی اقتصادی، بهداشت و درمان و قضایی و حقوقی تا این تاریخ واصل نشده است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز عینا با اکثریت آرا تصویب کرده)
در رابطه با لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی خدمت همکاران عزیز عرض می کنم این موافقتنامه دستورالعمل و تفاهم نامه دوطرفه ای است که سازمان هواپیمایی جهانی ایکایو در جهت یکنواخت کردن امور، تهیه و به کشورها توصیه می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی دو کشور می‌توانند پروازهای متقابلی با هم داشته باشند، قرارداد همکاری به سه زبان فارسی، اندونزی و انگلیسی تهیه می‌شود.
دررابطه با توافقنامه باید خدمت شما عرض کنم که هیچگونه تعهدی برای کشور جمهوری اسلامی ایران در این رابطه ندارد و فقط فرصتی است که ان شاالله کشور ما بتواند از این موقعیت استفاده بکند. من از همه همکاران عزیز می خواهم که ان شاالله با رای خودشان به این موافقتنامه رای بالایی را بدهند.
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی
ماده واحده ـ موافقتنامه حمل و نقل هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی مشتمل بر یک مقدمه و (21) ماده و یک پیوست بشرح ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
رییس ـ حضار 221 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (146) رای به تصویب رسید.

19 ـ تصویب کلیات لایحه اعطای تسهیلات بهسازی و بازسازی مسکن روستایی به روستاهایی که به شهر تبدیل می‌گردند
رییس ـ آخرین بند دستور جلسه امروز را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ گزارش شور اول کمیسیون عمران در مورد لایحه اعطای تسهیلات بهسازی و بازسازی مسکن روستایی به روستاهایی که به شهر تبدیل می‌گردند. جناب آقای زمانی بفرمایید.
حسن زمانی (نایب رییس کمیسیون عمران) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از رای بسیار خوب همکاران عزیز خودم.
گزارش کمیسیون عمران به مجلس شورای اسلامی
لایحه اعطای تسهیلات بهسازی و بازسازی مسکن روستایی به روستاهایی که به شهر تبدیل می‌گردند به شماره چاپ (293) که بعنوان کمیسیون اصلی جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسه روز یکشنبه مورخ 1383/07/05 با حضور مسوولین و کارشناسان ذیربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پس از رسیدگی، کلیات آن با اکثریت آرا عینا به تصویب رسید. اینک گزارش آن جهت مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد.

رییس کمیسیون عمران ـ علی اکبر آقایی

باتوجه به اینکه این آخرین دستور مجلس است زیاد توضیح نمی دهم فقط خدمت شما عرض می کنم کمیسیون اقتصاد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عینا این لایحه را تصویب کرده اند. ان شاالله با رای خوب شما بتوانیم این لایحه را به اجرا دربیاوریم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
منشی (حاجی بابایی) ـ ممنون. کلیات لایحه اعطای تسهیلات بهسازی و بازسازی مسکن روستایی به روستاهایی که به شهر تبدیل می‌گردند مطرح است. آقای رییس! چون مخالف هم ندارد برای کلیات آن رای گیری بفرمایید.
رییس ـ حضار222 نفر، برای کلیات اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را برای کلیات این لایحه اعلام می کنم، با (143) رای به تصویب رسید.
ثروتی ـ تذکر دارم.
رییس ـ آقای ثروتی تذکرشان را بدهند بعد اگر نامه‌ای هست خوانده شود.
موسی الرضا ثروتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر عنایت بفرمایید! مجلس در زمان بودجه (130) میلیارد تومان برای بیمه اجتماعی روستاییان تصویب شد ولی متاسفانه این مبلغ از طرف سازمان مدیریت برای بیمه درمانی ابلاغ شده. جناب آقای حداد!... (رییس ـ معذرت می خواهم، اگر چیزی گفتید که لازم است من دوباره بشنوم، یعنی اصلا نشنیدم دوباره بفرمایید) دوباره عرض می کنم.
در زمان بودجه (130) میلیارد تومان برای بیمه اجتماعی روستاییان تصویب شده که بایستی به ردیف (503783) پرداخت می شد، یعنی جمعا (160) میلیارد تومان برای بیمه اجتماعی روستاییان، ولی متاسفانه سازمان مدیریت این (130) میلیارد را در قالب بیمه‌های درمانی برده. خواهش من این است که تذکر بدهید که از طریق حضرت عالی به سازمان مدیریت ابلاغ بشود که آن (130) میلیارد تومان را برای بیمه اجتماعی روستاییان منظور کنند، چون به این منظور رای گیری شد و در مجلس رای آورده.
رییس ـ خیلی ممنون، این را از طریق کمیسیون تلفیق پیگیری کنید، بنده هم دنبال می کنم.

20 ـ قرایت بیانیه جمعی از نمایندگان محترم مجلس درخصوص قدردانی از رزمایش رزمندگان اسلام
رییس ـ آقای نجابت نامه را قرایت بفرمایید.
منشی (نجابت) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دو نامه واصل شده که من هر دو را اعلام می کنم. نامه اول با بیش از (181) امضا در موضوع قدردانی از رزمایش رزمندگان اسلام است که نامه را قرایت می کنم:
بسم الله الرحمن الرحیم
«واعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم»
رزمایش بزرگ سربازان غیور اسلام تحت نام گرامی پیامبر اعظم در آب‌های نیلگون خلیج فارس تابلو عظیم و باشکوهی از گوشه ای از توانمندی ها و قدرت فرزندان ملت بزرگوار ایران را به نمایش گذاشت که بطور قطع و یقین اثر غیرقابل انکار و شایان توجهی در بازدارندگی بدخواهان ملت برجای گذاشته است.
ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌دانیم مراتب قدردانی و سپاس خود را از سربازان و پاسداران غیور و نیز دانشمندان جوان و گمنامی که در صنایع دفاعی کشور و تحت امر فرماندهی کل قوا خالصانه آماده حفظ و حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشند اعلام نماییم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نامه دوم با بیش از (171) امضای نمایندگان خطاب به وزیر محترم نیرو نوشته شده که این نامه هم اعلام وصول می‌شود و با امضای مسوولین محترم هیات رییسه یا رییس محترم مجلس برای وزیر فرستاده می‌شود.
این نامه متضمن این مطلب است که مجلس مبنی بر اینکه قید «سد» در ماده (58) قانون اصلاح مقررات مالی دولت مصوب آبانماه 1384 «سد مخزنی» است و نباید آب بها از سدهای انحرافی یا تلفیقی گرفته شود. این مساله را به وزیر محترم نیرو یادآور شده اند تا این قانون دایمی را اعمال کنند. نامه اعلام خواهد شد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

21 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
رییس ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان قرایت شود.
منشی (سبحانی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
غایبین غیرموجه جلسه امروز عبارتنداز آقایان: حسین پاپی ـ سیدهادی طباطبایی ـ سیدمرتضی موسوی و مختار وزیری هستند.
تاخیرکنندگان جلسه امروز عبارتند از آقایان: عباسعلی اختری (دو ساعت و 6دقیقه) ـ سیدمحمود حسینی دولت آبادی (34دقیقه) ـ سیدجاسم ساعدی (یکساعت و 54دقیقه) و اسدالله قره خانی الوستانی (32دقیقه). آقای اسماعیلی در هفته قبل دو جلسه غیبت اعلام شد که اصلاح می‌شود مرخصی داشتند. آقای محمدی هم می فرمایند مرخصی دارند.

22 ـ اعلام وصول یک فقره طرح و (5) فقره سوال
رییس ـ وصولی ها را اعلام بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ـ طرح خبرگزاری های غیردولتی اعلام وصول می‌شود.
ـ سوال جناب آقای محمد کریمیان نماینده محترم سردشت و پیرانشهر از وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص تعلل وزارتخانه دررابطه با سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن شهرستان سردشت و تقویت بخش خصوصی.
ـ سوال آقایان: محمدمهدی پورفاطمی و سیدعبدالمجید شجاع نمایندگان محترم دشتی، تنگستان و دشتستان از وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص معیارهای گزینش مدیران وزارتخانه بخصوص در استان بوشهر.
ـ سوال آقای محمودرضا حسنوند نماینده محترم سلسله و دلفان از وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص علل عدم تحقق اهداف وزارتخانه درخصوص تامین گندم و صادرات آن طبق برنامه.
ـ سوال آقای الیاس نادران نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص اینکه چرا علی رغم لغو عوارض، متفرقه در قانون تجمیع عوارض واحدهای تابعه همان عوارض را بعنوان تعرفه خدمات دریافت می‌دارند؟
ـ سوال جناب آقای محمدسعید انصاری نماینده محترم آبادان از وزیر محترم راه و ترابری درخصوص علت لغو پروازهای ایران ایر و آسمان از آبادان به کویت ـ دبی و شیراز اعلام وصول می‌شوند.

23 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
رییس ـ با اعلام اینکه جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی
ان شاالله ساعت (8) صبح روز سه شنبه (22) فروردین ماه سال 85 تشکیل خواهد شد، ختم جلسه علنی امروز را اعلام می کنم.

(جلسه ساعت 54/11 پایان یافت)

رییس مجلس شورای اسلامی
غلامعلی حدادعادل

6
(0)