مورخ: 1383/12/05
شماره: 186
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 186
مرجع تصویب : ???
شماره ویژه نامه : - سال صفر شماره 0

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 186

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه یکصد و هشتاد و ششم 9 بهمن ماه 1384 هجری شمسی (186) 28 ذیـحجه 1426 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم

1385 ـ 1384

فهرست مندرجات:
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید.
3ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در انتخابات پارلمانی این کشور.
4ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
5 ـ تصویب طرح یک فوریتی استقلال شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها.
6 ـ تصویب لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
7 ـ تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
8 ـ تصویب لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
9 ـ تصویب لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری ـ دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
10 ـ تصویب لایحه موافقتنامه اقتصادی تکمیلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
11ـ قرایت گزارش کمیسیون فرهنگی درخصوص سوال آقای سیدمحمود حسینی دولت آبادی نماینده محترم برخوار و میمه از وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی.
12 ـ اعلام وصول یک فقره طرح و یک فقره لایحه.
13 ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان.
14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.

«جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»

اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی


1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه

رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با حضور 202 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه یکصد و هشتـاد و ششم روز یکشنبه نهـم بهمن ماه 1384 هجری شمسی مطابق با بیست و هشتم ذیحجه 1426 هجری قمری:
1 ـ گزارش کمیسیون انرژی درمورد طرح یک فوریتی استقلال امور برق استان‌ها.
2 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
3 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
4 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
5 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری ـ دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
6 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه اقتصادی تکمیلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا.
7 ـ گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه توسعه محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم و چابهار.
8 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد سوال سیدمحمود حسینی دولت آبادی نماینده محترم مردم برخوار و میمه از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی.

2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید
رییس ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید.
(آیات 26 ـ 22 از سوره مبارکه «الروم» توسط قاری محترم آقای حسن حکیمی تلاوت گردید)

اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
و من آیاته خلق السماوات و الارض و اختلاف السنتکم و الوانکم ان فی ذلک لآیات للعالمین * و من آیاته منامکم باللیل و النهار و ابتغاوکم من فضله ان فی ذلک لآیات لقوم یسمعون * و من آیاته یریکم البرق خوفا و طمعا و ینزل من السما ما فیحیی به الارض بعد موت ها ان فی ذلک لآیات لقوم یعقلون * و من آیاته ان تقوم السما و الارض بامره ثم اذا دعاکم دعوه من الارض اذا انتم تخرجون * و له من فی السماوات و الارض کل له قانتون *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

رییس ـ از قاری محترم آقای حکیمی نفر اول مسابقات استان تهران تشکر می کنم.

3 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در انتخابات پارلمانی این کشور
رییس ـ درباره برنامه امروز مجلس توضیحی را به اطلاع نمایندگان محترم و شنوندگان رادیو خانه ملت می رسانم. چون مجلس در فصل بودجه قرار دارد و کمیسیون ها کار سنگینی در بررسی پیشنهاد نمایندگان بر عهده دارند ، روسای کمیسیون ها خواهان اختصاص وقت بیشتری برای بررسی پیشنهادها شده اند. بنابراین ما در جلساتی که از حالا تا قبل از طرح موضوع بودجه در صحن علنی داریم ، از نمایندگان محترم خواسته ایم که نطق های قبل از دستور خودشان را به بعد موکول کنند و مجلس زودتر وارد دستور بشود ، چون ساعت (30/10) جلسه علنی تعطیل خواهد شد و کمیسیون ها تشکیل می‌شود. امروز هم آقایان شاپور مرحبا نماینده محترم آستارا و فریدون همتی نماینده محترم ایلام ، ایوان ، شیروان ، چرداول و مهران نطق قبل از دستور (10) دقیقه ای داشتند و خانم ها لاله افتخاری نماینده محترم تهران ، ری ، شمیرانات و اسلامشهر و عشرت شایق نماینده محترم تبریز ، اسکو و آذرشهر هم نطق (5) دقیقه ای داشتند. این همکاران محترم خواهش هیات رییسه را برای موکول کردن نطق خودشان به بعد پذیرفتند که من همینجا از آن‌ها تشکر می کنم و تقاضا می کنم نکته های مهمی که در نطق خودشان در نظر داشتند ، در مصاحبه با خبرنگاران دراختیار مطبوعات قرار بدهند.
امیدوارم این تصمیمی که گرفته شده سبب بشود تا کمیسیون ها با فرصت و حوصله بیشتری با دقت به موضوع مهم بودجه رسیدگی کنند.
بنده از این فرصت استفاده می کنم و چند جمله درباره پیروزی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به اطلاع نمایندگان محترم و ملت عزیز می رسانم. همانطور که در خبرها شنیده اید ، حماس در انتخابات مجلس در بخشی از فلسطین اشغالی به پیروزی چشمگیر و بسیار امیدوارکننده ای رسید. ما این پیروزی را ارج می نهیم و آنرا گامی در مسیر آزادی کل سرزمین فلسطین محسوب می کنیم. ما پیروزی حماس را باتوجه به مواضع این جنبش و گذشته ای که در راه آزادی فلسطین داشته نشانه پیروزی آرمان فلسطین می‌دانیم. این پیروزی را ، پیروزی آرمان اسلامی می‌دانیم ، پیروزی آرمان مقاومت می‌دانیم و نوید آزادی کل سرزمین های اشغالی تلقی می کنیم.
پیروزی حماس جزیی از پیروزی نهضت بیداری اسلامی در سراسر جهان معاصر است و بجاست که در آستانه دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بگوییم این همه از آثار مبارک نهضت اسلامی امام راحل است و درواقع همان نهضتی است که امروز مقام معظم رهبری هم آنرا با قوت و قدرت تعقیب می‌کنند.
ما امروز در سرزمین فلسطین شاهد دو حرکت هستیم، یک حرکت تروریستی که بدست دولت اشغالگر فلسطین انجام می‌شود و نمونه‌های بارز آنرا ما در ترور شیخ احمد یاسین ، دکتر عبدالعزیز رنتیسی ، دکتر فتحی شقاقی و ابوجهاد در سال‌های گذشته دیده ایم. ما شاهد هستیم که کابینه رژیم اشغالگر قدس رسما تصمیم به ترور رهبران فلسطینی می‌گیرد و پیرمرد هفتاد و چند ساله ای که جز بر روی چرخ نمی تواند حرکت کند (مانند شیخ احمد یاسین) را در سحرگاه ، هنگام رفتن به مسجد برای نماز صبح با موشک از بالا تهدید می‌کنند و به شهادت می‌رسانند و قطعه قطعه می‌کنند.
یک حرکت این حرکت تروریستی است ، یک حرکت دیگر ، حرکت مردم فلسطین است که از طریق دموکراسی و با رای خودشان وفاداری خودشان را به آرمان فلسطین اعلام می‌کنند. درواقع مردم فلسطین انتقام خون شیخ احمد یاسین و دکتر رنتیسی ، فتحی شقاقی ، ابوجهاد و همه شهدای خودشان را از طریق دموکراسی گرفتند. آن تیری را که اسراییلی ها با موشک از بالا بسوی آن‌ها پرتاب می‌کردند ، از کمان دموکراسی بسوی خودشان برگرداندند و امروز غرب و آمریکا بر سر دو راهی قرار دارند یا باید از تروریسم اسراییل حمایت کنند یا از دموکراسی مردم فلسطین و یک آزمون بسیار خطیری است تا معلوم شود آیا غربی ها که این همه شعار دفاع و حمایت از دموکراسی را سر می‌دهند ، حاضرند به رای ملت فلسطین تمکین کنند و بر دموکراسی در آنجا صحه بگذارند.
اینجا گفتنی است که دیگر این آمریکایی ها نیستند که برای فلسطینی ها نقشه راه ترسیم می‌کنند ، امروز خود مردم فلسطین هستند که برای آمریکایی ها نقشه راه ترسیم می‌کنند. راهی که فلسطینی ها به آمریکایی ها نشان می‌دهند این است که شما باید برگردید و دست از حمایت اسراییل بردارید و اجازه بدهید که مردم فلسطین خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند. راه این است ، نقشه راهی که فلسطینی ها ترسیم کرده اند این است و این همان اندیشه و پیشنهادی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال پیش برای خاتمه دادن به بحران فلسطین پیشنهاد کردند که سرنوشت فلسطین را باید خود مردم فلسطین تعیین کنند ، دولت و مجلس ما هم همچنان همین راه حل را تایید می‌کند.
ما خوشوقتیم که حماس همانطور که شجاعت خودش را در عرصه نظامی در دفاع از فلسطین و سرزمین و مردم محروم فلسطین به اثبات رساند ، هوشمندی خودش را در عرصه سیاسی هم نشان داده است و از دولت‌های عربی و اسلامی هم می خواهیم که جهت حرکت توده های مردم را در جهان اسلام بخوبی درک کنند و با حماس و دولت جدیدی که در فلسطین بر سر کار خواهد آمد و مجلس جدیدی که تشکیل می‌شود ، همه جهان اسلام همکاری کنند.
ضمنا یک نکته مهم دیگر هم گفتنی است و آن اهمیت حضور مردم است. هر جا مردم در صحنه حاضر باشند ، مثل همین صحنه فلسطین و حضورشان در رای دادن ها ، عزت می آفرینند. جمهوری اسلامی هم از آغاز بر پایه حضور مردم در صحنه شکل گرفته ، این انقلاب با حضور مردم به پیروزی رسیده و با حضور مردم ادامه و سرفرازی پیدا کرده و ما هم در ایران درواقع یکبار دیگر تایید و تاکید می کنیم که هرچه هست ناشی از حضور ، رضایت و امیدواری مردم است. امیدوارم که مجلس هفتم هم که خدمت به مردم را آرمان اصلی خودش اعلام کرده ، در جلب رضایت مردم و تامین حضور بیشتر مردم در همه صحنه های انقلاب موفق باشد.

4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
رییس ـ از فرصت استفاده می کنم و تذکرهای نمایندگان محترم مجلس به دستگاه‌های اجرایی را قرایت می کنم:
ـ آقای ولی الله شجاع پوریان نماینده محترم بهبهان به رییس جمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از برخورد نادرست و دور از شوونات اخلاقی و اداری با مدیران ارشد نظام.
به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص لزوم انجام عملیات بهسازی و اصلاح محور آغاجاری ـ بهبهان.
ـ آقای حسین اسلامی نماینده محترم ساوه و زرندیه به وزیر محترم نفت درخصوص رسیدگی عاجل و رفع کمبود مواد سوختی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه.
ـ آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم امور خارجه درخصوص برخورد قاطع با دولت انگلیس باتوجه به اثبات دخالت آن دولت در اقدامات تروریستی اهواز و حذف این کشور از مذاکرات هسته‌ای.
به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اخذ تعهدات لازم در قراردادهای مربوط به جابجایی حجاج توسط هواپیمایی سعودی برای جلوگیری از تکرار مشکلات و اختلالات فراوان پیش آمده در سالجاری.
ـ آقایان: سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد ، علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات و سعید ابوطالب نماینده محترم تهران ، ری ، شمیرانات و اسلامشهر به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص وادار نمودن مطبوعات و نشریات برای عمل به مصوبه سال 1380 شورای عالی امنیت ملی مبنی بر پرهیز از هرگونه تبلیغات در رسانه‌های گروهی جهت سفر به امارات و کالاهای تجاری این کشور.
ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری درخصوص تمهیدات لازم برای فهرست برداری و ارایه فهرست پایان نامه‌های تخصصی به مراجع اجرایی برای بهره‌برداری از سرمایه گذاری علمی دانشگاهی.
به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص پیگیری اجرایی شدن موافقتنامه راه سنگر به سیاهکل.
ـ آقای کاظم جلالی نماینده محترم شاهرود به رییس جمهور محترم درخصوص ضرورت هماهنگی بین وزارت امور خارجه و سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال جهت آمادگی برای بازی‌های المپیک (2006) و انجام دیدارهای تدارکاتی.
ـ خانم نیره اخوان نماینده محترم اصفهان به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اجرای غیرمتجانس و ناهمخوان تیاتر فنز با فرهنگ اسلامی کشور.

5 ـ تصویب طرح یک فوریتی استقلال شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها
رییس ـ من از دوستان ، آقای فضل الله موسوی و آقای کوهکن هم خواهش می کنم تذکر شفاهی خودشان را به بعد موکول کنند و از آقای حاجی بابایی خواهش می کنم که دستور جلسه را اعلام بفرمایند.
منشی (حاجی بابایی) ـ اولین دستور گزارش کمیسیون انرژی درمورد طرح یک فوریتی استقلال امور برق استانهاست، مخبر محترم کمیسیون انرژی تشریف بیاورند. تشریف ندارند؟ از کمیسیون انرژی یکنفر تشریف بیاورد، آقای یاوری بفرمایید.
منصور یاوری (عضو کمیسیون انرژی)ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت همکاران ارجمند و عرض تبریک بمناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی.
همانطور که استحضار دارید در اوایل دهه (70) ، وزارت نیرو اقدام به تاسیس شرکت‌هایی تحت عنوان «شرکت‌های توزیع نیروی برق استانی» نمود. این شرکت ها خصوصی بودند و براساس اساسنامه‌ای که تنظیم شد ، کار توزیع نیروی برق را که شامل بهره‌برداری از شبکه‌های فشار متوسط و ضعیف بود بشکل حق‌العمل کاری بعهده گرفتند. در معنا کار دست شرکت‌های برق منطقه‌ای بود ، این شرکت ها ، واسطه‌ای بودند که برق را از شرکت برق منطقه‌ای روی شبکه فشار متوسط تحویل می گرفتند ، به مردم می فروختند و براساس (5) نوع قرارداد حساب و کتابشان با شرکت‌های برق منطقه‌ای هماهنگ می شد.
این شرکت ها از قوت و توان و اختیارات کافی برخوردار نبودند ، مثلا در شورای اداری استان‌ها مدیران عامل توزیع برق یا شرکت نمی کردند و اگر شرکت می‌کردند به نمایندگی از طرف مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای بود.
از نظر مسایل مالی ، از نظر مسایل نیروی انسانی ، اختیارات فروش برق ، حق قطع و وصل برق همه کاملا به شرکت برق منطقه‌ای متصل بودند و خودشان اختیاراتی نداشتند.
این ناهماهنگی باعث شد که گروهی از همکاران محترم مجلس شورای اسلامی طرحی را ارایه دادند که برق شرکت‌های توزیع استانی استقلال بیشتری پیدا کنند و بتوانند وظایف خطیر خودشان را بدرستی انجام بدهند.
من خدمتتان عرض بکنم که صنعت بزرگ و پیچیده برق شامل تولید ، انتقال و توزیع برق است. مردم و مشترکین برق عموما و تقریبا بشکل صد درصد با شرکت‌های توزیع نیرو سر و کار دارند و می‌شود گفت که شرکت‌های توزیع برق در معنا پیشانی برخورد وزارت نیرو و صنعت برق کشور با مردم است. حالا چنین نقطه حساسی از نظر اختیاراتی بسیار ضعیف بوده است و بهیچوجه مجری نبوده است. دستورالعمل‌های شرکت‌های برق منطقه‌ای را اجرا می‌کرده است و حق‌العمل کار بوده است و پیشنهاد همکاران ما بسیار بجا بود ، این پیشنهاد در جلسات متعدد ، هم در کمیسیون انرژی و با حضور کارشناسان ذی‌ربط وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور روی آن کار شد و پخته شد و به اینصورت در آمد که الان خدمت برادران بزرگوار است.
یکی از مشکلات عمده ای که این شرکت‌های توزیع برق داشتند ، عدم تعیین تکلیف درست پرسنل بود. آن شاخه ای از پرسنل برق های منطقه‌ای که در بخش توزیع برق کار می‌کردند ، به شرکت‌های توزیع منتقل شدند ، آمدند یک فرمی را پر کردند ، از حالت دولتی درآمدند و پرونده آن‌ها در این شرکت خصوصی قرار گرفت. مجموعه شرایط طوری بود که آن انگیزه های لازم در ذهن پرسنل و مدیران شرکت‌های توزیع برای اینکه مشکلات بخش توزیع را به نتیجه برسانند و حل کنند وجود نداشت. ما امروز می‌بینیم که شاهد تلفات انرژی الکتریکی به میزان حدود (20) درصد و بیشتر در شبکه‌های توزیع نیرو هستیم. این تلفات (20) درصد در شبکه‌های توزیع ، یعنی یک چیزی در حدود (900) میلیارد تومان در سال. کم کردن چنین تلفاتی و رساندن آن به سطح جهانی که (6) ، (7) درصد است ، انگیزه می خواهد و این انگیزه در پرسنل و مدیران شرکت‌های توزیع نبود و ان شاالله با تایید این طرح در مجلس محترم شورای اسلامی ، این انگیزه ایجاد خواهد شد.
با تصویب این طرح ، شرکت‌های توزیع برق استانی مستقل و مجری طرح خواهند بود و از حالت پیمانکاری خارج خواهند شد ، ضمن اینکه آن همبستگی صنعت برق کاملا محفوظ خواهد شد.
یک مشکلی که ممکن بود از سوی بعضی از همکاران محترم یا اعضای مکرم شورای نگهبان ایراد گرفته بشود ، این بود که ممکن است تقویت این شرکت ها هزینه اضافی یا استخدام پرسنل به دولت و وزارت نیرو تحمیل کند، ابدا چنین چیزی نخواهد بود. شرکت‌های برق منطقه‌ای که الان (16) شرکت در سطح کشور هستند به (8) یا ماکزیمم (9) شرکت تقلیل پیدا خواهند کرد و یک بخشی از این پرسنل که در شرکت‌های برق منطقه‌ای تا امروز مشغول بوده اند ، به شرکت‌های توزیع منتقل می‌شوند و آن وظیفه را تحت مدیریت شرکت‌های توزیع نیروی برق انجام خواهند داد.
مساله دیگری که اینجا لازم است من عرض بکنم ، اینکه وزارت نیرو و صنعت برق بزرگترین موسسه خدماتی در کشور جمهوری اسلامی ایران است که این خدمات مستقیما توسط شرکت‌های توزیع برق ارایه می‌شود. صد درصد خانوار شهری کشور و نزدیک (5/98) درصد خانوارهای روستایی کشور امروز از نعمت برق برخوردار هستند و ما بهره‌برداری از یک تاسیسات بسیار عظیمی را بعهده شرکت‌های توزیع نیرو گذاشته ایم.
برادران و خواهران بزرگوار توجه کنند که امروز ما نزدیک به (50) هزار روستای برق دار داریم، نگهداری انبوه شبکه‌های توزیع ، بازسازی و مدرنیزه کردن آن‌ها ، به روز نگهداشتن آن‌ها و تعویض تاسیسات کار بسیار بزرگی است که اختیارات وسیعی را لازم دارد و با این طرح ان شاالله چنین اختیاراتی به شرکت‌های توزیع نیرو داده خواهد شد. کما اینکه براساس برآورد دقیق کارشناسی ظرف (15) سال آینده تاسیسات برق کشور هم در بخش تولید ، هم در انتقال و بخصوص در بخش توزیع ، به دو برابر آنچیزی که الان است افزایش پیدا خواهد کرد. بهره‌برداری و نگهداری یک چنین حجم تاسیساتی احتیاج به اختیارات دارد که در این طرح ، این اختیارات پیش بینی شده است.
در مسایل کارشناسی که ما در اصلاح طرح دیدیم ، تمام اختیارات قانونی لازم برای اداره صنعت برق کشور در بخش توزیع ، به شرکت‌های توزیع نیرو واگذار خواهد شد که از قبیل ایجاد تاسیسات جدید ، اصلاح و بهینه سازی تاسیسات موجود ، اختیارات قانونی حقوقی برای عبور شبکه ها از زمین‌های شهری و روستایی ، تمام مسایل بحمدالله با دقت دیده شده است و امیدوار هستیم که با تصویب این طرح در مجلس محترم ، یک گام اساسی در بهبود اداره صنعت برق کشور داشته باشیم، تشکر می کنم.
رییس ـ تشکر می کنم. خوب ، پیشنهاد یک فوریت مطرح شد ، اگر مخالفی هست صحبت کند.
منشی (قربانی) ـ اولین مخالف جناب آقای کامران هستند.
مصباحی مقدم ـ اخطار دارم.
رییس ـ آقای مصباحی! اخطار قانون اساسی دارید یا تذکر؟
غلامرضا مصباحی مقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
باتوجه به اینکه شرکت‌های برق منطقه‌ای الان شرکت‌های محدودی هستند و فرض بر این است که (8) شرکت برق منطقه‌ای باقی خواهند ماند و (30) شرکت برق استانی تشکیل خواهند شد، قطعا افزایش تشکیلات و افزایش بارمالی است، باتوجه به اینکه مجلس نمی تواند بارمالی برای دولت ایجاد کند، قابل طرح نیست.
رییس ـ جناب آقای مصباحی! چون این مربوط به یکی از مواد این طرح است، اجازه بفرمایید این را در شور دوم مطرح کنید، که آنجا اگر دیدیم که چنین اشکالی وارد است برای آن یک
چاره اندیشی کنیم. چون در ماده واحده هم آمده که بدون توسعه سازمانی، حالا ببینیم آیا این تامین می‌شود یا نه، خیلی ممنون. مخالف صحبت کنند.
منشی (قربانی) ـ آقای کامران مخالف هستند ولی ظاهرا نمی خواهند صحبت کنند، چون خیلی حرف ندارند.
رییس ـ آقای قربانی! اجازه بدهید صحبت بفرمایند، آنوقت به هیات رییسه اعتراض می‌کنند که در مذاکرات دخالت می‌کند. آقای کامران صحبت بفرمایید.
حسن کامران دستجردی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حداد! استان حاج آقای قربانی تازه راه اندازی شده، دایم عطش این را دارند که یک اداره مستقلی داشته باشند. این است که اگر کنار گوش شما هم چیزی گفتند، در این رابطه بود.
خدمت شما عرض کنم، من تعجبم که مشکل ما کجاست؟ یعنی اینجا توضیح ندادند که در این نظام واقعا مشکلات مردم چیست؟ چون ما وکیل مردم هستیم. این هایی که می‌گویند ما در استانهایمان اداره مستقل داشته باشیم، خداوکیلی، مردم آمدند به شما رجوع کنند بگویند ما اداره جدا می خواهیم؟ بعضی از استان‌ها هست، حالا سابق می گفتند که ما راجع به آب بحث حاکمیتی که داشتیم، می گفتند آب بما نمی دهند که بحث آنهم جدا بود ولی واقعا برق را همینطور هم که حاج آقا مصباحی فرمودند، منطقه‌ای دارد اداره می‌شود یعنی برق چه کسی را کم گذاشتند؟ چون در کشور اصولا وقتیکه بحرانی درست شود، چه آب، چه برق، چه هر یک از اقلام نیاز مردم، طبیعی است که حکومت فکر می‌کند چون حکومت مال مردم است و اصولا سوال من این است که مگر شده جایی کم آب شود، حالا بحث آب نداریم، برق نداشته باشد و حکومت توجه نکند؟ حالا دربحث خاموشی ها، چه در تهران، چه شهرهای بزرگ، چه روستا بالاخره حاکمیت آمده اینکار را کرده، یعنی ما یک مباحث حاکمیتی داریم، یکوقت حکومت فکر می‌کند در خراسان یک بحرانی درست شده، در فارس، در آذربایجان، تصمیم می‌گیرد. ما چرا مسایل حاکمیتی خود را آسیب پذیر می کنیم؟ برای مجلس اصولگرا بد است، برای مجلس هفتم بد است. چرا ما بخشی فکر کنیم؟ این بخشی فکرکردن، پدر این کشور را درآورده، هرکسی می خواهد ده خودش آباد شود، شهرش آباد شود، عیبی ندارد، آباد شود ولی لازم است ما منطقه‌ای فکر کنیم. بارها آمدیم چوب اینکارها را خوردیم، یعنی آیا هزینه منطقه‌ای فکر کردن کمتر نیست؟ اصلا فرض کنید که از فردا در یک برق منطقه‌ای چند تا شرکت از دل این درآمد، خود این جابجایی ها وقت نمی خواهد؟ یعنی عمر حکومت ها چند سال است؟ (4) سال است. مجلس ها چقدر است؟ (4) سال است، دو سال عمر این مجلس رفت. حالا باز ما بیاییم بگوییم که اولویتمان در اردبیل، در قم، در اصفهان، در شیراز، در خراسان رضوی، جنوبی، شمالی این است که بیاییم برق را... بجای اینکه بیاییم بگوییم یک جاده را اولویت بدهید، آب آن را اولویت بدهید، واقعا خروجی این برای مردم چیست؟ عرض من این است که فصل بخشی فکر کردن ما دیگر گذشته است، ما باید منطقه‌ای فکر کنیم. حتما هم بارمالی دارد. می فرمایند بار مالی ندارد، بالاخره سوال من از مجلس، از خواهران و برادران این است، شما حتی یک اتاق را بخواهید جابجا کنید، هزینه دارد تا یک شرکت بخواهید ایجاد کنید. بحث های اداری و پرسنلی که توزیع چگونه است، شرکت برق چگونه است، این ها بحث های داخلی اداری است ولی شما یک شرکت بخواهید درست کنید، ساختمان می خواهد، آدم می خواهد، خود جابجایی این آدم ها بهرحال از نظر تحقیقات حقوقی بارمالی دارد. امروز ما می گوییم دولت را کوچک کنیم، مجلس هم می گوید کوچک کنیم، از اینطرف خود مجلس می‌آید می گوید که نه! حوزه اینرا بیشتر کنیم.
تمرکز در مسایل، مگر ما نمی گوییم تمرکزگرایی، تمرکز ما چطور است؟ دولت نمی گوید، می گوید مجلس نمی دهد. من واقعا از دولت هم متاسفم، (وزارت نیرو) که چطور فرمودند کارشناس وزارت نیرو هم آمدند؟ بهرحال دولت اینجاست جواب بدهد که واقعا دولت هم خودش موافق بخشی نگری است؟ موافق ایجاد تشکیلات جدید است؟ موافق این است که دولت بزرگ شود؟ اینکه مغایر سیاستهاست، اگرهم بگوید موافقم که عرض کردم مغایر سیاستهاست، اگر هم بگوید مخالف هستم پس چطور فرمودند موافق هستیم؟ یعنی شما از جهات مختلفی که بحث کنید یعنی یک بحث علمی و منطقی است. از آنطرف شما می گویید که شرکت‌های مادرتخصصی داشته باشیم، شما درهمین دولت قبل آوردید، دولت بعد آوردید، یک قسمتی از عمر این مجلس در دولت قبل بود. در برنامه چهارم آوردید، یعنی اینکه شما می گویید شرکت‌های مادرتخصصی، مفهومش چیست؟ آیا این شرکت‌های منطقه‌ای نوعی مادرتخصصی نیست؟ یعنی تمام این اقدامات واقعا ضدیت دارد با اقدامات قبلی. پس من هم از اینکه بخشی نگری است، هم اینکه تشکیلات جدید است، هم اینکه عریض کردن دولت است و هم اینکه ما زمان را از دست می دهیم و هم اینکه این ها اولویت‌های مردم این ها نیست. چرا ما وقت مجلس را به این شکل عمل می کنیم؟ گاهی هم زودتر در دستور می‌آید. یعنی من تعجب کردم ما خیلی چیزها داریم در دستور نیامده، این در دستور آمده، زبان من لال شاید هم مثلا نفوذهایی باشد که دردستور آمده. عرض من براین است که با این پنج جهتی که عرض کردم، (قربانی ـ یازده ماه است که فوریت آن تصویب شده است) حالا آقای قربانی عصبانی نشوند، من دارم حرفهای حساب می زنم. خدمت شما که من از این پنج جهتی که عرض کردم واقعا مخالف هستم و خواهشم این است که به این طرح رای ندهید، جز اولویت‌های مردم نیست. ضمن اینکه تشکیلات دولت را عریض و طویل می‌کند، ضمن اینکه بارمالی دارد، ضمن اینکه بخشی نگری است، ضمن اینکه مشکلات بعدی دارد، این است که بهرحال ان شا الله این را رد بفرمایید.
رییس ـ آقای کامران! حق شماست که نظر مخالف خودتان را اعلام کنید، اما انصاف است که هیات رییسه را زیر سوال نبرید یعنی قرار گرفتن این طرح، برطبق موازین بوده و در تاریخ 1383/12/05 یعنی نزدیک به یکسال پیش فوریت این در مجلس تصویب شده، حالا شما ببینید فوریت داشته یکسال در نوبت بوده، اگر فوریت نداشت چه می شد. خوب، موافق را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ جناب آقای مرحبا اولین موافق هستند، بفرمایید.
شاپور مرحبا ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همچنانکه ریاست محترم هم فرمودند این طرح در تاریخ 1383/12/05 با رای بسیار بالای همکاران محترم به تصویب رسید. مدت یازده ماه است که از این طرح می گذرد و درواقع هم در وزارت نیرو و هم در کمیسیون انرژی، کارشناسان با بحث و بررسی‌های بسیار خوبشان این مطلب را در دستور کار خودشان قرار دادند و به تصویب رساندند.
مطلب اول، این است که درحال حاضر در همه استان‌ها شرکت توزیع برق استانی وجود دارد، ساختار دارد، نیروی انسانی دارد، درواقع مطالبی که جناب آقای دکترکامران فرمودند که بخشی نگری، تشکیلات جدید و یا بزرگ شدن دولت، اصلا چنین نیست. بلکه دادن یکسری اختیاراتی به شرکت توزیع برق استانی درجهت روانسازی مشکلات مردم مطرح است که درواقع کار پیمانکاری فروش برق را که امروز شرکت توزیع برق انجام می‌دهد ما می خواهیم اختیاراتی را دراختیار شرکت توزیع برق استانی قرار دهیم. بعنوان مثال اگر می‌خواهند به یک روستایی برق رسانی کنند، باید مراجعه کنند به همین مدیریت‌های برق منطقه‌ای تا یک مجوزی بگیرند و به یک روستایی برق رسانی کنند که ما می خواهیم یکسری اختیاراتی دراختیار شرکت توزیع برق استانی قرار دهیم که مشکلات مردم را حل کنند و این اختیارات برق منطقه‌ای هم که درواقع تولید برق و دراختیار قراردادن توزیع برق استانی است. به شرکت توزیع برق استانی با این طرح هویت و اختیاراتی دادیم بدون اینکه کوچکترین توسعه‌ای در ساختار جدید آن‌ها ایجاد شده باشد. باتوجه به اینکه تذکراتی همکار محترم ما درخصوص ارایه این طرح دادند که این بدلیل بخش بارمالی قابل طرح نیست، ما نمی خواهیم یک ساختار جدید و یا شرکت‌های توزیع جدیدی در استان‌ها ایجاد کنیم، در همه استان‌ها این شرکت ها وجود دارد و درواقع ما می خواهیم یکسری اختیاراتی دراختیار این شرکت توزیع برق قرار دهیم، ازنظر مدیریتی، اداری، مالی و منابع انسانی که هدف اصلی این طرح ارایه شده، خدمت رسانی روان به مردم است و از طرف دیگر تولید و انتقال برق هم توسط برق منطقه‌ای انجام بگیرد تا بتواند این شرکت توزیع برق با اختیار کامل دراختیار مردم و در رفع معضلات و مشکلات مردم، زیرنظر وزارت نیرو عمل کند. امیدوار هستم که همکاران این طرحی را که برادران عزیز ارایه دادند و رای بسیار بالایی در تاریخ 1383/12/05 داده شده به این طرح رای بدهند تا مردم را از سرگردانی و مراجعه به بخش‌های مختلف جلوگیری کنند.
رییس ـ خیلی متشکر، اگر مخالف دیگری هست صحبت کنند.
منشی (قربانی) ـ مخالف بعدی جناب آقای گرامی هستند، صحبت می‌فرمایید؟
گرامی مقدم ـ صحبت نمی کنم.
رییس ـ صحبت نمی کنند، بسیارخوب، در آخرین لحظه منصرف شدند. مخالف بعدی را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ مخالف بعدی جناب آقای محمودرضا حسنوند هستند که صحبت نمی کنند. آقای سبحانی آخرین مخالف هستند که صحبت نمی کنند. آقای دکتر! کسی صحبت نمی کند.
رییس ـ بسیارخوب، پس موافقی هم دیگر صحبت نمی کند.
منشی (حاجی بابایی) ـ اجازه بدهید من کلیات آنرا قرایت کنم. دولت نظری دارند؟
رییس ـ بله، از دولت کسی نیست، کمیسیون هم که نظرش را داد. آقای یاوری! (از کمیسیون) اگر صحبتی دارید بفرمایید.
منصور یاوری (عضو کمیسیون انرژی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من خدمت برادران و خواهران بزرگوار عرض کنم که شرکت‌های توزیع نیرو هم اکنون موجودند، یعنی از سال 72 کارشان را شروع کردند و ما بیش از (40) شرکت توزیع داریم. یعنی از تعداد استان‌ها هم بیشتر، در یک استان پرمصرفی مثل تهران ما (6) شرکت توزیع داریم. در استان اصفهان یک شرکت توزیع برق استان داریم، یک شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان داریم. در استان خراسان، در استان فارس، در استان خوزستان، در استان آذربایجان، من خواهش می کنم برادران توجه کنند شرکت ها تاسیس شده اند، پرسنل دارند، ماشین آلات دارند، امکانات دارند، ساختمان دارند، همه شرح وظایف را دارند فقط یک چیز ندارند و آن اختیارات کافی برای اداره صنعت برق در بخش توزیع است. ما می خواهیم بخاطر رفاه مردم، برای جلوگیری از مراجعه مردم به مراکز سایر استان‌ها، مثلا کسی که در استان ایلام است برای برخی انجام کارها باید به مرکز کرمانشاه مراجعه کنند یا کسی که در کهکیلویه و بویراحمد است باید به شیراز مراجعه کند، چهارمحال و بختیاری باید به اصفهان مراجعه کند، اردبیل بایستی به تبریز مراجعه کند، ما می خواهیم این مراجعات مردم را حذف کنیم، ما می خواهیم مسافرت های اجباری مردم را حذف کنیم. کار صد درصد بصلاح مردم و مملکت است. من خواهش می کنم برادران و خواهران با خاطر جمع رای بدهند، اصلا چیز جدیدی نیست، اصلا هزینه‌ای ایجاد نمی شود، شرکت‌های برق منطقه‌ای که (16) تا شرکت هستند به ماکزیمم (9) تا تقلیل پیدا می‌کنند. بخشی از این پرسنلی که از برق های منطقه‌ای کم می‌شوند جابجا می‌شوند و به شرکت توزیع می‌روند. این است که بدون شایبه، بدون تردید، بدون نگرانی ان شا الله رای بدهید. کار، کار مثبتی است و بنفع مردم است و اختیارات بشکل صحیح در استان موجود خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ خیلی متشکر، برای رای گیری قرایت بفرمایید. تعداد دقیق حاضران را هم به من اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ کلیات طرح استقلال شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها مطرح است.
رییس ـ بسیارخوب، نمایندگان محترمی که درجای خودشان نیستند، برای اینکه در رای گیری شرکت کنند بجای خودشان برگردند. حضار (200) نفر، ان شا الله رای خواهید داد، در رای گیری شرکت می کنید، امیدوارم تقاضاهای بنده در جلسه قبل موثر واقع شده باشد. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (145) رای موافق به تصویب رسید. با اینکه (200) نفر در مجلس حضور داشتند، (205) نفر شرکت کردند. معلوم است که تعداد حاضران بعد از اینکه ما اعلام کردیم اضافه شده، از این بابت تشکر می کنم. ایندفعه ما یکچیزی هم بمجلس بدهکار شدیم، (5) نفر هم اضافه از تعدادی که اعلام کرده بودیم. (پنجشنبه 220 نفر بودند من فکر کردم 200 نفر بود) ممنون می شویم.کلیات تصویب شد، وارد جزییات می شویم.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهادی نیست، اگر اجازه بدهید، من برای رای قرایت کنم:
ماده واحده ـ وزارت نیرو مکلف است ظرف مدت (2) ماه از تاریخ تصویب این قانون و بدون توسعه سازمانی نسبت به اصلاح اساسنامه شرکت‌های توزیع نیروی برق، اقدام و پیشنهاد لازم برای اصلاح اساسنامه شرکت‌های برق منطقه‌ای را به هیات وزیران ارایه نماید، بنحوی که:
1 ـ تعداد شرکت‌های برق منطقه‌ای از (16) شرکت موجود به حداکثر (9) شرکت تقلیل یابد.
2 ـ شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها با اختیارات کافی برای ایجاد، نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات توزیع نیروی برق در حوزه فعالیت خود بصورت غیردولتی عمل کنند.
3 ـ شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها در چارچوب سیاست ها، برنامه ها، استانداردها و مقررات مصوب وزارت نیرو از جمله مقررات ناظر به اطمینان از پرداخت بهای برق و بعنوان شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) اداره شوند و از نظر مدیریتی، اداری، مالی و منابع انسانی از شرکت‌های برق منطقه‌ای مستقل باشند.
4 ـ شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها انرژی برق را در سطح ولتاژ فشار متوسط و طبق مقررات بازار برق ایران خریداری و به مشترکین خود بفروش برسانند.
تبصره (1) ـ در صورت تکلیف مراجع قانونی بفروش برق به نرخ‌های کمتر از قیمت تمام شده، اعمال احکام بند «ج» ماده (39) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها مجاز خواهد بود.
تبصره (2) ـ شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها می‌توانند از کلیه اختیارات قانونی شرکت‌های برق منطقه‌ای و موسسات و شرکت‌های تابع وزارت نیرو از جمله اختیارات مندرج در قانون سازمان برق ایران برای انجام وظایف خود در امر توزیع نیروی برق استفاده نمایند.
تبصره (3) ـ دارایی‌ها، حقوق، بدهی ها، تعهدات و حقوق عمومی مربوط به بخش توزیع و نیروی انسانی مربوطه از شرکت‌های برق منطقه‌ای به شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها منتقل می‌شوند. تفاوت دارایی‌ها با بدهی ها و تعهدات و حقوق عمومی متناسبا بحساب سرمایه شرکت توانیر در شرکت‌های برق منطقه‌ای و حساب سرمایه، طلب و یا بدهی شرکت توانیر در شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها منظور می‌شود و یا به اجاره به شرط تملیک شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها درخواهد آمد. آئین‌نامه اجرایی این بند ظرف مدت (3) ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
تبصره (4) ـ اجرای طرح‌های غیرانتفاعی از محل منابع عمومی توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها مجاز است. دراینصورت این شرکت ها دستگاه بهره بردار تلقی گردیده و مواد (32) و (33) قانون برنامه و بودجه مصوب 1351 درمورد آن‌ها قابل اجرا می‌باشد.
تبصره (5) ـ به شرکت توانیر اجازه داده می‌شود در نخستین سال فعالیت شرکت‌های توزیع نیروی برق استان‌ها درقالب اساسنامه جدید، منابع پیش بینی شده برای اجرای ماده (61) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 را بعنوان تفاوت نرخ به این شرکت ها پرداخت نماید. درصورت ضرورت دولت هرساله منابع لازم برای پرداخت تفاوت نرخ را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و درج نماید.
آقای رییس! اصل ماده واحده و تبصره ها را رای گیری می کنیم.
رییس ـ خیلی متشکر، توضیحات به اندازه کافی داده شده، از دولت و کمیسیون هم که نظری نیست. برای اصل رای می گیرم (بعد از کلیات) خود ماده واحده را به رای می گذاریم. حضار 226 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایید. بسیارخوب، خیلی ممنون، ان شا الله همه دوستان در رای گیری شرکت کنند، خیلی خوب است این حضور کل مجلس در رای گیری با قطع نظر از رایی که می دهید نشانه توجه کافی دوستان به مباحث مطرح شده است. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (156) رای به تصویب رسید. (192) نفر در رای گیری شرکت کرده بودند، تشکر می کنم.

6 ـ تصویب لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا است. مخبر محترم کمیسیون اقتصادی جناب آقای ندیمی تشریف بیاورید.
ایرج ندیمی (مخبر کمیسیون اقتصادی) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش اول، گزارش یک شوری، تاریخ 1384/03/09.
لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا به شماره چاپ (669) که به کمیسیون اقتصادی بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، با حضور کارشناسان و مسوولان ذی‌ربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه 1384/01/16 به تصویب رسید.
این گزارش با امضا رییس کمیسیون وقت، جناب آقای دانش جعفری به مجلس ارجاع شده بود.
چون چهار، پنج موافقتنامه است، من در بخش اول، یک گزارش جامعی از مباحث مربوط به کشور ونزویلا ارایه می کنم که بعد گزارش‌های بعدی ان شا الله خیلی مختصر ارایه شود.
طبیعتا جمعیت ونزویلا باتوجه به اینکه کشور پرجمعیتی است نزدیک به (25) میلیون نفر است. یکی از کشورهای پرجمعیت درآمریکای لاتین است. مساحت آن (912) هزار و (50) کیلومترمربع است. با برزیل و کلمبیا و گویان هم همسایه است. شهرهای مهم آن کاراکاس، مارکای و والنسیا و مانند آن است. زبان آن‌ها اسپانیایی و دین و مذهب آن‌ها مسیحیت و کاتولیک هستند. از جهت تولید ناخالص (145) میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی آنهاست و (8/16) درصد هم تولید ناخالص رشد و تولید آنهاست. نرخ تورم این کشور نفتی نزدیک به (4/22) درصد است و از جهت برابری پول هم، درحقیقت هر (9/1) بولیوار که بولیواری ونزویلا می گوییم با (1) دلار برابر است. درآمد سرانه آن‌ها (5800) دلار است، مقایسه با کشور ما هم جالب است. حجم سرمایه گذاری خارجی آن‌ها کم است، (52/2) است که حالا عرض می کنیم که کشور ایران، بخصوص در چند پروژه ای که یکسال پیش پیگیری کرد وضع خوبی دارد.
بدهی خارجی آن نزدیک به (3/33) میلیارد دلار است، البته این سرنوشت مشترک بیشتر کشورهای نفتخیز است که بجای اینکه بدهی کم داشته باشند، بدهی خوبی دارند. ذخایر ارزی آن‌ها هم نزدیک به (75/25) میلیارد دلار است. محصولات عمده کشاورزی این کشور برنج، قهوه، نیشکر، موز و یک محصول خاص بنام «سرقوم» است. محصولات صنعتی که دارند نفت، سنگ آهن، مصالح ساختمانی، منسوجات و آلومینیوم است.
عمده محصولات معدنی همان آهن و آلومینیوم است. اگر ما روابط تجاریشان را در رابطه با دنیا و ایران مقایسه کنیم درحقیقت این کشور، (یعنی کشور ونزویلا) صادراتش در سال 2004 (9/21) میلیارد دلار است که طبیعتا بیشتر نفت است. وارداتش (5/12) است، (این برعکس کشور ماست) یعنی ما (44) میلیارد دلار واردات داریم، کمتر از آن درآمد ارزی، نفتی و مانند آن است. تراز تجاری آن (4/9) است. مهمترین اقلام صادراتی که به جهان صادر می‌کند، اولی همان نفت است که نزدیک به (13) هزار میلیون دلار است و بعد نفت تصفیه شده، زغال سنگ، آلومینیوم، آلیاژهای آهنی، اکسید آلومینیوم و محصولات از این دست است.
اقلام وارداتی که از دنیا دارد و ما می‌توانیم روی آن حساب کنیم خودرو سمند است که در آنجا ایران خودرو فعالیت خودش را شروع کرده، گندم، سویا، شیر و لبنیات، ماشین‌های مختلف پردازش اطلاعات، ذرت، پمپ مایعات و ترکیبات دارویی است.
تراز بازرگانی آنرا هم عرض کنم، بعد ان شاالله بقیه را در قسمت دوم بگویم. تراز بازرگانی از سال 76 تا سال 83 در رابطه با صادرات (46/10) میلیون دلار، واردات آن (557/3) میلیون دلار و تراز تجاری آن مجموعا (807/6) میلیون دلار است. در این گزارش اول (که حالا بقیه گزارش ونزویلا را در قسمت بعدی ارایه می کنم) در این گزارش اول ما موافقتنامه بازرگانی داریم، این موافقتنامه بازرگانی در حدود (13) ماده دارد. تفاوت ویژه‌ای با موافقتنامه‌های دیگری که بین ایران و جهان بسته می‌شود ندارد، ولی در عین حال موارد مختلفی را از جهت خود دامنه شمول موافقتنامه یا مباحث مربوط به حقوق گمرکی، سود بازرگانی، هزینه ها، نظام پرداخت ها و دریافت‌های ارزی، شرکت در نمایشگاه‌های با حق فروش و همکاری اطاق های بازرگانی و تبادل هیاتها، تاسیس دفاتر بازرگانی و کارگروه‌های مشترک و بالاخره دو موضوع دسترسی به مراجع قضایی و کمیسیون حل اختلاف از جمله مسایلی است که در این موافقتنامه اول بسته شده.
ان شاالله من بقیه مباحث مربوط به ونزویلا را در گزارش بعدی ارایه می کنم و باتوجه به اینکه این موافقتنامه به امضا طرفین رسیده، ان شاالله تعالی دوستان ما هم رای بدهند. من فقط یک جمله عرض کنم، تن ها کشوری که در قضیه آژانس به ما رای داد همین کشور ونزویلا بود، این دو معنا دارد، یک اینکه، روابط اقتصادی روابط سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یعنی واقعا کارکرد اقتصادی ایران در دنیا می‌تواند بنفع ما در بحث های مختلف سیاسی باشد. دوم اینکه ما می‌توانیم به قدرت های کوچک هم گرایش داشته باشیم، همه میلمان به قدرت های بزرگ نباشد. والسلام
رییس ـ تشکر می کنم.
منشی (حاجی بابایی) ـ مخالفی نیست، اگر اجازه بدهید قرایت کنم.
رییس ـ بسیار خوب، (5) لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و ونزویلا است که در دستور قرار دارد، اولی آنرا قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
ماده واحده ـ موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا مشتمل بر یک مقدمه و (13) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
رییس ـ حضار 226 نفر، از نمایندگان محترم درخواست می کنم رای خودشان را اعلام کنند. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (160) رای موافق به تصویب رسید.

7 ـ تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا. آقای ندیمی صحبت می کنید؟
ندیمی ـ اجازه بدهید صحبت می کنم، گزارش‌ها باید داده شود.
رییس ـ آقای ندیمی بفرمایید، مختصر توضیح بدهید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه دوم... من در این رابطه یک عرضی بکنم، (تعدادی از نمایندگان ـ چهار، چهار) آقای حاجی بابایی ظاهرا موافقتنامه ها را قانون نمی دانند، موافقتنامه از کلیدی ترین کارکردهای مجلس است، اینکه حالا مجلس چرا... (تعدادی از نمایندگان ـ چهار، چهار) بعضی از دوستان هم برای قانون بعدی عجله دارند،
می‌گویند که آن بحث مناطق آزاد است. بهرصورت باید بپذیریم که موافقتنامه ها جزو کلیدی ترین قوانین است، یعنی کشور همه زحماتی که می کشد مبدل می‌شود به یک موافقتنامه اقتصادی، بازرگانی یا گمرکی و اینکه مجلس... البته جناب آقای حداد! یکی از مشکلاتی که ما درمورد موافقتنامه ها داریم این است که موافقتنامه ها عموما بصورت تیپ است، یعنی ما باید در رابطه با این ها از جهت کارکرد حقوقی مجلس و داشتن نماینده در مجامعی که موافقتنامه ها... (آقای رییس! این نکته مربوط به شماست) بنظر می‌رسد که مجلس باید در زمان انعقاد موافقتنامه ها نماینده حقوقی داشته باشد که منافع جمهوری اسلامی در این موافقتنامه ها در آن امضا اولی لحاظ بشود، چرا که یکسال، دو سال بعد از اینکه یک امضایی بین دو رییس جمهور می‌شود به مجلس می‌رسد. از جهت کندی یا سرعت این می‌تواند هم در روابط اقتصادی کشور موثر باشد و هم خدای ناکرده اگر مجلس درمواردی مثل مالیات ها که بحث های ربوی پیش بیاید و مخالفت کند ممکن است به تنازعات یا منازعاتی برسد.
بنابراین یک موردی که من فکر می کنم باید با دولت مذاکره کرد در رابطه با همین موافقتنامه‌هاست که در زمان انعقاد نماینده تام الاختیاری از جهت اینکه شناخت موافقتنامه ها باشد که خدای ناکرده بعضی مباحثی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان از باب ربوی بودن بعضی از مسایل مثل مالیات مضاعف و مانند آن می‌شود منتهی نشود.
اما این لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزویلا بهرصورت در رابطه با ابعاد مختلف اقتصادی به تصویب کمیسیون اقتصادی رسید، با امضا رییس کمیسیون آقای شاهی عربلو ارایه شد و این تشویق سرمایه گذاری بین دو کشور است و برای کشور ما این مباحث، یعنی تشویق سرمایه گذاری می‌تواند بسیار موثر باشد.
رییس ـ خیلی متشکر، قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
ماده واحده ـ موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا مشتمل بر یک مقدمه و (14) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ ارجاع اختلافات موضوع مواد (11) و (12) این موافقتنامه به داوری توسط دولت جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت قوانین و مقررات مربوط است.
رییس ـ حضار 226 نفر، رای گیری می کنیم. اعلام رای بفرمایید، پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (162) رای موافق به تصویب رسید.

8 ـ تصویب لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا است.
ماده واحده ـ موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا مشتمل بر یک مقدمه، (29) ماده و پروتکل ضمیمه آن بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ هزینه‌های مالی موضوع بند (4) ماده (11) موافقتنامه مجوز کسب درآمد غیرقانونی، از جمله ربا محسوب نمی شود.
رییس ـ خیلی متشکر، رای گیری می کنیم. حضار 227 نفر، اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (163) رای موافق تصویب شد.

9 ـ تصویب لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری ـ دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری ـ دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا است. مخبر محترم کمیسیون عمران توضیح دارند؟ اگر نیستند آقای نوش آبادی بفرمایید.
حسین نوش آبادی (عضو کمیسیون عمران) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون عمران به مجلس شورای اسلامی
لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری ـ دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا به شماره چاپ (1147) که به عنوان کمیسیون اصلی جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسه روز سه شنبه مورخ 1384/09/22 با حضور مسوولین و کارشناسان ذی‌ربط مورد رسیدگی قرار گرفت که پس از بحث و تبادل نظر اطلاعات لازم با اکثریت آرا عینا به تصویب رسید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون عمران ـ علی اکبر آقایی

رییس ـ خیلی ممنون، برای رای گیری قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی)ـ لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری ـ دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
ماده واحده ـ موافقتنامه کشتیرانی تجاری ـ دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا مشتمل بر یک مقدمه و (15) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
رییس ـ حضار 230 نفر، اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (158) رای موافق به تصویب رسید.

10 ـ تصویب لایحه موافقتنامه اقتصادی تکمیلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزویلا
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی لایحه موافقتنامه اقتصادی تکمیلی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزویلا است.
ماده واحده ـ موافقتنامه اقتصادی تکمیلی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزویلا مشتمل بر یک مقدمه و (21) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
رییس ـ حضار 230 نفر، لطفا رای خودتان را اعلام بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (152) رای موافق تصویب شد.

11 ـ قرایت گزارش کمیسیون فرهنگی درخصوص سوال آقای سیدمحمود حسینی دولت آبادی نماینده محترم برخوار و میمه از وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی
رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد سوال آقای سیدمحمود حسینی دولت آبادی نماینده محترم مردم برخوار و میمه از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مخبر محترم کمیسیون فرهنگی جناب آقای حسینی بفرمایید.
یکی از نمایندگان ـ تشریف ندارند.
رییس ـ از کمیسیون فرهنگی اگر کسی بجز آقای حسینی هستند بیایند، آقای قاسم زاده گزارش را قرایت بفرمایید.
حسینعلی قاسم زاده (نایب رییس کمیسیون فرهنگی) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیات
در اجرای ماده (195) آئین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر بررسی سوال آقای سیدمحمود حسینی دولت آبادی نماینده محترم مردم برخوار و میمه از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جلسه علنی (126) مورخ 1384/04/22 مطرح گردید و نماینده محترم قانع نشد کمیسیون طی نامه شماره (237/244) مورخ 1384/05/09 از وزیر محترم مستندات قانونی پاسخ سوال را درخواست نمود و از سوال کننده نیز ادله تخلف قانونی را اخذ کرد. در جلسه مورخ 1384/08/22 کمیسیون فرهنگی موضوع را مورد بررسی قرار داده که گزارش آن بشرح ذیل اعلام می‌گردد:
1 ـ جشن مهر در تاریخ‌های (20) و (21) مهرماه 1383 توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهین شهر برگزار گردیده است، بنابراین مسوول مستقیم این برنامه همین اداره می‌باشد. البته این موضوع مستندات متعددی از جمله بند (2) مصوبه شورای تامین شهرستان برخوار و میمه در روز قبل از آن را نیز دارا می‌باشد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز مجوز را در مورخ 1383/07/19 به اسم این اداره صادر کرده است.
2 ـ زمینه‌های بروز تخلف در چنین جشنی از قبل کاملا قابل پیش بینی بوده است. برای این موضوع نیز می‌توان به مخالفت کتبی فرماندهی محترم سپاه برخوار و میمه در نامه مورخ 1383/07/13 استناد کرد. بند (6) مصوبه شورای تامین برخوار و میمه مورخ 1383/06/29 نیز کاملا گویای همین مطلب است.
3 ـ برای جلوگیری از تخلفات تمهیداتی اندیشیده شده است، از جمله در مجوز صادره فوق‌الذکر ظرفیت (2000) نفر تعیین گردیده و برای شب دوم فرماندار محترم برخوار و میمه از رییس محترم اداره ارشاد طی نامه شماره (1085) مورخ 1383/07/21 می خواهد که فروش بلیط از (1000) نفر تجاوز نکند، ولی در عین حال رییس اداره ارشاد در نامه شماره (1135) مورخ 1383/07/28 در موضع دفاع از جشن به استقبال و حضور (3000) نفر در شب اول و (3500) نفر در شب دوم تاکید می‌نماید.
4 ـ همانگونه که در فیلم مشاهده می‌گردد مجری و بعضی از عوامل برگزاری نیز در بروز چنین وضعیتی کاملا موثر بودند، ضمنا هر چند تا حدی جداسازی زنان و مردان صورت گرفته، ولی این جداسازی بصورت کامل نبوده است و البته آنچه در فیلم مشاهده می‌شود یعنی رقص کاملا غربی و مبتذل مناسب با این خطه اسلامی نیست. اجرای چنین برنامه‌ای حتی بدون حضور نامحرم نیز مشروع نمی باشد و بطور قطع برگزاری آن در فضایی مختلط عدم مشروعیت آن را مضاعف می‌کند. بنابراین باتوجه به آنچه ذکر شد کمیسیون پاسخ وزیر را قانع کننده نمی داند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ تشکر می کنیم. دستور جلسه ما به اینجا ختم پیدا می‌کند. یک نکته را خدمت نمایندگان عرض می کنم، همانطور که می دانید عده‌ای از همکاران ما استیضاح وزیر دفاع را بعد از واقعه تاسف آور سقوط هواپیمای «C-130» مطرح کرده بودند و آن دوستان در نظر داشتند که این موضوع را دنبال کنند. منتها همانطور که در اخبار شنیدید از جانب مقام معظم رهبری یک دستوری صادر شد که شورای عالی بررسی سوانح هوایی تشکیل و رسیدگی بنیادی به این مسایل بشود. باتوجه به این مساله و اینکه هیات تحقیق و تفحص و کمیسیون امنیت ملی هم کار خودش را در این زمینه بخوبی دنبال کرده و به گزارش خوبی رسیده که ان شاالله در دستور هم قرار می‌گیرد و به اطلاع همکاران می‌رساند، بنده از نمایندگان استیضاح کننده که قصد داشتند استیضاح را دنبال کنند درخواست کردم که این موضوع را متوقف کنند با اطمینان از اینکه بالاخره همین پیشنهاد آن‌ها موثر بوده و قصدشان هم اصلاح و هم قطعا روشن شدن ابعاد موضوع بوده. همین طرح موضوع سبب شد که کمیسیون و هیات تحقیق و تفحص هم با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازد. بنابراین من با تشکر از نمایندگان که احساس مسوولیت کردند درخواست می کنم که این موضوع را دیگر از طریق همان شورای عالی بررسی و هیات تحقیق و تفحص دنبال بکنند.
اگر اسامی میهمانان عزیز امروز مجلس به من داده بشود من نامی از آن‌ها ببرم و تشکر بکنم.

12 ـ اعلام وصول یک فقره طرح و یک فقره لایحه
رییس ـ وصولی ها را اعلام بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ـ طرح تشکیل جامعه مشاوران مالیاتی ایران.
ـ لایحه موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف درمورد مالیات‌های بردرآمد و سرمایه بین جمهوری اسلامی ایران و رومانی اعلام وصول می‌شوند.

13 ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
رییس ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان را قرایت بفرمایید.
منشی (سبحانی نیا) ـ آقای دکتر! امروز را با اجازه شما نخوانیم، چون ما فکر می کردیم ساعت (12) باید بخوانیم، آماده نکردیم. البته این ها در پرونده ها ثبت می‌شود.
غایبین جلسه امروز عبارتند از آقایان: عبدالغفور ایران نژاد ـ احمد بزرگیان ـ علی بنایی ـ احمد توکلی ـ هوشنگ حمیدی ـ سیدحسین ذوالانوار ـ امیدوار رضایی میرقاید ـ حسن سیدآبادی ـ سیدمصطفی سیدهاشمی ـ سیدعبدالمجید شجاع ـ رمضانعلی صادق زاده شیخان ـ قیصر صالحی ـ سیدهادی طباطبایی ـ سلیمان فهیمی گیگلو ـ موریس معتمد ـ سیدمجتبی مودب پور و مختار وزیری.
تاخیرکنندگان جلسه (امروز) عبارتند از آقایان: محمدحسن جمشیدی اردشیری (29 دقیقه) ـ فتح الله حسنوند (39 دقیقه) ـ سیدمحمدجعفر سادات موسوی (58 دقیقه) ـ محمد شاهی عربلو (35 دقیقه) ـ ولی الله شجاع پوریان (41 دقیقه) ـ سیدحسن شجاعی کیاسری (36 دقیقه) ـ حسینعلی قاسم زاده (30 دقیقه) ـ سیدمحمدتقی محصل همدانی (36 دقیقه) و خانم رفعت بیات (59 دقیقه).
رییس ـ حالا کار ما در شرف اتمام است، میهمانان جدید ما هم از راه رسیدند، در این هوای برفی از راه دور هم آمدند، ما از همه آن‌ها تشکر می کنیم، من منتظرم که اسامی میهمانان را به من بدهند که من اسم آن‌ها را ببرم و از آن‌ها سپاسگزاری بکنم، پس دو، سه دقیقه ای هم این درجا راحت باش تشریف داشته باشید تا من اسامی را دریافت بکنم.
من یکبار دیگر به اطلاع مردم عزیزی که مذاکرات مجلس را از طریق رادیو تعقیب می‌کنند می رسانم که کمیسیون‌های مجلس برای رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان درباره بودجه وقت بیشتری احتیاج دارند. بنابراین ما امروز نطق های قبل از دستور را تعطیل کردیم، از نمایندگانی که نطق داشتند خواهش کردیم نطقشان را به بعد موکول کنند، مجلس هم بسرعت کار خودش را انجام داد و ما تا دقایقی دیگر جلسه علنی مان تعطیل می‌شود و نمایندگان در کمیسیون ها به بررسی پیشنهادهای مربوط به بودجه می‌پردازند. علت اینکه امروز جلسه علنی ما زودتر تعطیل می‌شود این است.
آقای عبداللهی رییس کمیسیون تلفیق از بنده خواستند که اعلام کنم اعضای کمیسیون تلفیق ساعت یک بعد از ظهر برای تشکیل کمیته‌های سه گانه در محل کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اجتماعی حضور پیدا بکنند.
نمایندگان محترم توجه داشته باشند! بعد از اینکه ختم جلسه را اعلام کردم به کمیسیون ها تشریف ببرند، روسای کمیسیون ها هم جلسات کمیسیون ها را تشکیل بدهند.
من اسامی میهمانان امروز مجلس را قرایت می کنم، دانش آموزان آموزشگاه دخترانه شهید کلاهدوز از منطقه (14) تهران که حضورشان را خیرمقدم عرض می کنم و از آمدنشان به مجلس تشکر می کنم، استدعا می کنم بفرمایید. دانش آموزان آموزشگاه دخترانه شهید شاملو از منطقه (5) تهران، از این دانش آموزان هم سپاسگزاری می کنم، برایشان آرزوی موفقیت می کنم، استدعا می کنم بفرمایید. دانش آموزان آموزشگاه دخترانه ارشاد از منطقه (4) تهران که تازه هم رسیدند و خیلی شاهد مباحثات مجلس نبودند، از آن‌ها هم سپاسگزاری می کنم، خیرمقدم می گویم،
ان شاالله موفق باشند. دانش آموزان آموزشگاه پسرانه شهدای موتلفه از منطقه (12) تهران، لابد آن‌ها هم در راه هستند، حالا اگر در راه هستند و صدای مرا می شنوند ما نیامده از آن‌ها تشکر می کنیم.

14 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
رییس ـ با اعلام اینکه جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت (8) صبح روز چهارشنبه (12) بهمن ماه خواهد بود، (توجه کنید! سه شنبه کمیسیون ها از صبح جلسه خواهند داشت) جلسه بعدی ما چهارشنبه (12) بهمن است. با اعلام این مطلب و اینکه دستور جلسه هم مطابق آنچه که اعلام شده خواهد بود ختم جلسه را اعلام می کنم.

(جلسه ساعت 56/9 پایان یافت)
رییس مجلس شورای اسلامی
غلامعلی حدادعادل

7
(0)