مورخ: 1384/10/22
شماره: 182
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 182
مرجع تصویب : ???
شماره ویژه نامه : - سال صفر شماره 0

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 182

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه یکصد و هشتاد و دوم 28 دیمـاه 1384 هجری شمسی (182) 17 ذیـحجه 1426 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم

1385 ـ 1384

فهرست مندرجات:
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید.
3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: هوشنگ حمیدی، علی عسکری و خانم رفعت بیات.
4 ـ بیانات نایب رییس محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه عید سعید غدیر خم.
5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
6 ـ تذکرآئین نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان: اکبر اعلمی، عباسی رجایی و فریدون همتی نمایندگان محترم تبریز، اراک و ایلام.
7ـ قرایت بخشی از جوابیه سازمان صدا و سیما در پاسخ به سخنان آقای قدرت الله علیخانی نماینده محترم بویین زهرا و آوج.
8 ـ بحث و بررسی درخصوص کلیات لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور.
9 ـ استرداد یک فقره سوال.
10 ـ اعلام وصول یک فقره طرح.
11 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیر کنندگان.
12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.

«جلسه ساعت هشت و بیست و سه دقیقه به ریاست آقای سیدمحمدحسن ابوترابی فرد «نایب رییس» رسمیت یافت»

اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی


1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
نایب رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با حضور 196 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه یکصد و هشتاد و دوم روز چهارشنبه بیست و هشتم دیماه 1384 هجری شمسی مطابق با هفدهم ذیحجه 1426 هجری قمری:
1 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور.
2 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح اصلاح تبصره (3) ماده واحده قانون اختصاص تعدادی از دادگاه‌های موجود به دادگاه‌های موضوع اصل (21) قانون اساسی.
3ـ گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه اصلاح قانون افزایش مستمری والدین شهدا مصوب 1375.

2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید
نایب رییس ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید.
(آیات 69 ـ67 از سوره مبارکه «مایده» توسط قاری محترم آقای سیدمهدی تاج زاده تلاوت گردید)

اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
یا ای ها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین * قل یا اهل الکتاب لستم على شی حتى تقیموا التوراه و الانجیل و ما انزل الیکم من ربکم و لیزیدن کثیرا منهم ما انزل الیک من ربک طغیانا و کفرا فلا تاس على القوم الکافرین * ان الذین آمنوا و الذین هادوا و الصابیون و النصارى من آمن بالله و الیوم الآخر و عمل صالحا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

نایب رییس ـ طیب الله انفاسکم، از قاری بین‌المللی قرآن کریم جناب آقای تاج زاده تشکر داریم.

3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: هوشنگ حمیدی، علی عسکری و خانم رفعت بیات
نایب رییس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ناطقین قبل از دستور جلسه علنی امروز عبارتند از:
ـ جناب آقای هوشنگ حمیدی نماینده محترم سنندج، دیواندره و کامیاران که ده دقیقه وقت دارند.
ـ سرکار خانم رفعت بیات نماینده محترم زنجان و طارم که پانزده دقیقه وقت دارند.
ـ جناب آقای علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات که ایشان پنج دقیقه وقت دارند.
از جناب آقای حمیدی خواهش می کنم بفرمایید.
هوشنگ حمیدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
سال 84 را با عنوان سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی آغاز کردیم و امیدها برآن بود که در این راستا گام‌های اساسی برداشته شود و درجهت وحدت و همبستگی ملی، اقدامات عمیق و کارساز بخاطر اهمیت موضوع انجام گیرد.
شکی نیست ایران عزیز متشکل از اقوام مختلف و دو مذهب بزرگ اسلامی یعنی شیعه و سنی بوده که اگر این کثرت و تنوع به شیوه مدبرانه و سیستماتیک اداره و هدایت شود، وحدت و اقتدار ملی را بدنبال خواهد داشت و اگر غیر از این باشد و بصورت سلیقه ای عمل شود، مستقیما اساس همبستگی ملی را مورد آسیب جدی قرار داده و همیشه ایجاد تشنج و بحران را بدنبال خواهد داشت.
اگر عده‌ای با هر هدف و ایده ای و با توجیه و ارایه دلایل امنیتی و غیر آن، امکان حضور بخش عظیمی از هموطنان در مناصب مختلف مدیریتی را حاجب و مانع باشند، برخلاف نظریات مقام معظم رهبری اقدام نموده که در وضعیت حساس کنونی مملکت به صلاح هیچ حزب، جناح و گروه خاصی در کشور نیست. استفاده از ظرفیت‌های مشروع و قانونی در آشتی ملی، بعنوان مقدمه همبستگی ملی را مهیا می‌سازد و اعتماد به نخبگان از هر قوم و مذهب، برداشتن گام اول در این امر مهم است.
با شروع بکار دولت محترم جناب آقای احمدی نژاد، شعار عدالت محوری و مهرورزی نور امید را در دل هموطنان، بالاخص مناطق کردنشین و اهل تسنن زنده کرد و با جلساتی که نمایندگان این مناطق با ایشان داشتند نسبت به استفاده از نخبگان آنان قول موکد دادند، مع الاسف بعد از گذشت چندین ماه از عمر دولت و انتصابات پی در پی مدیران در سطوح کلان و میانی کشور خبری از وفای به عهد نشد که در همین راستا بنده مصرانه از رییس جمهور محترم تقاضا دارم که از مدیران کرد و اهل تسنن که اگر دارای پست‌های میانی و کلان این مملکت هستند، حداقل به نمایندگان مردم این مناطق اطلاع رسانی دقیق شود تا اگر دولت عدالتمحور به وعده خود عمل نموده، خدای ناکرده مورد انتقاد جدی بین این عده از هموطنان قرار نگیرد.
لازم بذکر است متاسفانه برخی از وزرای کابینه جناب عالی در انتصابات اخیر، حتی چشم دیدن چند مدیر بومی استانی را نداشته و بسرعت به برکناری آن‌ها اقدام و به نصب مدیران غیربومی اقدام نموده اند که تحصیلکردگان لایق کردستانی باید نظاره گر آزمایش و خطای این عده از مدیران باشند.
در سفرهای استانی رییس جمهور و اعضای ارجمند کابینه ایشان نیز که قرار بود براساس محرومیت استان‌ها انجام گیرد، استان کردستان بعنوان استانی توسعه نیافته که طبق آمار و شاخص‌های توسعه همیشه جزو دو یا سه استان آخر کشور بوده، اهتمام و عنایت لازم مبذول نگردیده است، با این وصف نیز مردم کردستان همچنان منتظر و مشتاق سفر هیات محترم دولت به این خطه قهرمان پرور هستند.
شعار تامین عدالت در ابعاد گوناگون بالاخص در دو وجه اقتصادی و اجتماعی همواره جز داعیه های دولت‌های مختلف بعد از انقلاب در ایران بوده که شاید ریشه در جاذبه عدالت بعنوان یک فضیلت اخلاقی باشد. عدالت بیشتر به مفهوم یافتن فرصت‌های از دست رفته، جبران آن و بهینه سازی سرمایه‌های موجود و ایجاد فرصت برابر برای همگان و ایجاد سرمایه برای آینده می‌باشد. عملیاتی کردن عدالت از آنجا ضرورت تام دارد که درقالب دولت‌های بعد از انقلاب بصورت یک آرمان کلی با ضوابط مبهم توام بوده است.
ضابطه مند کردن عدالت، شرط اصلی تحقق آن است، لذا واقعیات و ارکان غیرقابل انکار که چشم پوشی از آن‌ها و یا کمرنگ عمل کردن به آن، روح عدالت را مخدوش و تحقق آن را غیرممکن می‌سازد ذیلا معرفی می‌گردد:
1 ـ مردم ایران، مسلمان و دارای دین اسلام هستند و بخشی از مسلمانان امت واحده و سرزمین اسلامی می‌باشند. پس مفهوم عدالت باید ضمن داشتن مبانی و توجیهات شرعی و دینی، نسبت به مذاهب مختلف چه دو بخش عمده آن شیعه و سنی در کشور نگاه فراگیر و فاقد جانبداری غیرموجه شرعی و دینی باشد که اگر غیر از این باشد بخشی از اعتقادات چند میلیون از شهروندان و هموطنان نادیده گرفته شده که وجود چنین امری با تحقق عدالت در جامعه در تغایر است و ناتوانی در اجرای اصول (11) و (12) قانون اساسی محسوب می‌شود و امکان ایتلاف و اتحاد با سایر ملل مسلمان که از سیاست‌های کلی نظام می‌باشد را بعید می‌سازد.
2 ـ عدالت ملی؛ هدف از منشور ملی، رسیدن به میثاق ملی است، لذا نگاه عادلانه ملی، مستلزم به رسمیت شناختن کثرت اقوام، فرهنگ ها و خرده فرهنگ های موجود بعنوان یک اصل ضروری در چارچوب امنیت ملی است و هر اقدامی غیر از این با همبستگی ملی تناقض داشته و موجب ورود آسیب جدی به وحدت ملی و اقتدار ملی خواهد بود. لذا اجرای این رکن برمبنای ظرفیت‌های قانونی موجود خصوصا اصول (15)، (19) و (20) قانون اساسی، زمینه ساز تحقق عدالت در جامعه خواهد بود.
3 ـ عدالت فردی که لازمه فراهم آوردن شرایط آن ایجاد فرهنگ عدالت است، ایجاد فرهنگ عدالت نیز بمعنی تغییر نگاه از بالا به پایین دولت و نهادینه شدن و درونی کردن عدالت در رفتارها و هنجارهای اجتماعی با مکانیزم قابلیت‌های فردی می‌باشد. بعبارت اخری، دولت مکانیزمی ایجاد کند که افراد خودشان عدالتخواه باشند نه با قوه قهریه حکومتی درصدد اجرا و تحقق عدالت باشیم.
4 ـ عدالت توزیعی که مشروط به نگاه غیرسلیقه ای و جناحی دولت در اعطای آزادی‌های اساسی و انسانی بوده و مبنای توزیع نیز قانون باشد و همچنین حکومت موظف است در توزیع عادلانه قدرت و ثروت برمبنای اصول (2)، (3)، (19)، (20) و (48) قانون اساسی گام بردارد. چنانچه با وجود نص صریح قانون و تاکید اصول متعدد قانون اساسی بعنوان قانون مادر در مملکت هنوز در توزیع عادلانه قدرت، عده زیادی از هموطنان مورد بی مهری قرار می‌گیرند که این موضوع عدم عدالت در توزیع قدرت را در جامعه به اثبات می‌رساند. در توزیع ثروت و فعالیت‌های اقتصادی نیز با عنایت به تاکید اصل (48) قانون اساسی، متاسفانه بعلت وجود سیستم بودجه ریزی قدیمی و غیراستاندارد در کشور و تاثیرگذاری نامطلوب منطقه‌ای و استانی در مجلس، هنگام بررسی لایحه بودجه تبعیضات موجود را دوچندان می‌کند، لذا چنین استنباط می‌شود موانع اولیه تحقق عدالت در این بخش کماکان به قوت خود باقیست.
آنچه که بعنوان وظیفه دولت برای تحقق عدالت ضروری می‌نماید:
1 ـ برقراری آزادی‌های اساسی و مدنی
2 ـ عدالت عقلانی با دید کارشناسی در برابر عدالت احساسی و هیجانی که ثمره ای جز جرح و تعدیل های ناعادلانه را با صرف هزینه‌های کلان نخواهد داشت.
3 ـ ایجاد شرایط و امکان برای ابراز عقاید از جانب منتقدان و حتی مخالفان دولت.
4 ـ تغییر نگرش به تیوری گردش نخبگان از یک مفهوم انتزاعی به یک مفهوم واقعی عملیاتی بدین معنی که بجای گردش مناصب و پست‌های کلان مدیریتی کشور بین عده‌ای خاص، براساس توانایی ها و شایستگی‌های افراد عمل شود.
5 ـ توجه توام با احترام و شناخت کامل نسبت به اقوام و مذاهب، فرهنگ ها و خرده فرهنگ های موجود در کشور.
درعرصه بین‌المللی نیز لازم به تدوین یک دکترین براساس اصول و مبانی انقلاب که در آن گفتگو، احترام متقابل، عزت و اعتبار و ارزش ملی لحاظ شود. در این دکترین مسایل و تهدیداتی چون اسراییل، دکترین خاورمیانه آمریکا و مواضع متناقض همسایگان و طرف‌های اقتصادی ما در تدوین نگاه خارجی باید مورد توجه و تاکید جدی باشد و علاوه بر ایجاد موج احساسی در جهان، یک بینش سیاسی (نایب رییس ـ می بخشید، وقت شما تمام است) متکی بر واقعیات مقبول جهانی نیز باید بر آن افزوده شود تا بتوانیم در آنچه که حق مشروع و طبیعی ملت با عزت و افتخارآفرین ایران است به انجام برسانیم.
والسلام علیکم و رحمه الله
نایب رییس ـ خیلی متشکر از رعایت وقت، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی سرکار خانم رفعت بیات هستند، بفرمایید.
رفعت بیات ـ بسم الله الرحمن الرحیم
فرارسیدن عید سعید غدیر را بخدمت ملت شریف، مقام معظم رهبری، خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران، شما همکاران گرامی و همه مسلمانان دنیا تبریک عرض می کنم و امیدوار هستم که در ادامه راه علی در تحقق محورهای عدالت اجتماعی قدم های موثری را برداریم.
من نامه‌ای را قبل از عید قربان خدمت رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر احمدی نژاد تقدیم کرده بودم که بخشی از آن را در اینجا می خوانم و بخشی هم به مسایل استان و مساله بودجه کشورمان می پردازم.
جناب آقای رییس جمهور! من در آن نامه، عید سعید قربان را خدمتتان تبریک گفته بودم و اینکه توانستید تکمیل فرآیند تحقیقات انرژی هسته‌ای را درکشورمان دوباره راه اندازی کنید و از اینکه نگرش جدید نسبت به جایگاه اسراییل غاصب در دنیا، کشورمان را بیش از پیش در بالندگی بین‌المللی قرار دادید، در آن نامه تشکر کرده بودم. چون زمان گذشته بود به بخش‌هایی از آن اشاره می کنم.
من در آن نامه نوشتم امیدوارم که همه عوامل مدیریتی و نیروی انسانی و جو اجتماعی، سیاسی برای شما آماده باشد تا اینکه بتوانید برای تحقق اهدافی که داشتید موفق شوید.
آقای رییس جمهور! در این نامه تکیه اصلی عرایض بنده در مساله مدیریت و مدیریت منابع نیروی انسانی کشورمان است. بخاطر تحقق آرمان‌های رای هایی که خدمتتان دادیم و دادم. تکیه اصلی این مباحث امروز من فقط منابع نیروی انسانی است که در کشور ما، خصوصا بعد از جنگ، دچار یکنوع بی سامانی، نقصان و بیماری شده، بیماریی که دقیقا در مسایل جناحی و طبقه بندی‌های نیروهای انسانی برای اعمال مدیریت‌های باندی بوده. زمانی به شما اعتماد کردیم باور داشتیم می خواهید مدیریت‌های جناحی و باندی حاکم بر این ساختار را در کشور ریشه کن کنید و امیدوار بودیم که کارها را بدست کسانی بسپارید که شما را دوست داشتند، چون انقلاب را دوست دارند، موفقیت شما را دوست دارند چون نگران موفقیت نظام اسلامی و جامعه بوده اند و هستند. آن‌هایی که شعار دادند و گفتند «زنده باد مخالفم» هیچوقت کار را بدست مخالفینشان نسپردند، حتی یکنفر از آن‌ها را بقول معروف در آبدارخانه ها هم راه ندادند. من تعجب می کنم که امور کشور را بدست کسانی دارید می سپارید که شما را برای ریاست جمهوری کوچک می‌دانستند، می گفتند اصلا شما آمده اید که انسجام نیروهای اصولگرا را بهم بزنید. آن‌هایی که بشما عشق می ورزیدند و رای دادند و کار کردند می‌خواهند شما موفق باشید و نگران مدیریت ها خصوصا در بخش‌های استانی در کشور هستند و معتقد هستند در کشور ما دیدگاه های جناحی و باندی، دیدگاه شایسته سالاری منابع نیروی انسانی را از بین می‌برد چون اساسا این دیدگاه چشم نگرش شایسته سالاری را کور می‌کند. چون برای کارهای بزرگ، آدم های کوچک را می‌گذارد و برای کارهای کوچک آدم های بزرگ را و انگیزه ها ضعیف می‌شود. این اپیدمی بیماری مدیریت منابع نیروی انسانی کشور ما بوده که امیدوار بودیم که شما این را حل کنید و هنوز هم امیدوار هستیم. دوست داشتیم کار را بدست کسانی بسپارید که مستقل از هر گونه گرایشات باندی و جناحی در خدمت نظام و مردم بوده باشند، کسانیکه انضباط درست اندیشیدن داشته باشند، کسانیکه توانسته باشند خلق و خوی سیاسی خودشان را کنترل کنند، کسانیکه در دافعه و جاذبه سیاسی حداکثر ثبات منطقی و شفافیت را در طول سال‌های گذشته نشان داده باشند و در مواقع حیاتی و بحرانی در دفاع از نیروهای ارزشی دچار محافظه کاری نشده باشند.
آقای رییس جمهور! محافظه کاری در کشور ما ریشه و بنیان خدمت به کشور را از بین برده، کسانیکه زیرآبی رفتند، زیگزاگ آمدند، گاهی چپ شدند، گاهی راست شدند و امروز هم گاهی از حراست سر در می‌آورند، گاهی از گزینش سردر می‌آورند، گاهی از اطلاعات سر در می‌آورند، همه این ها مضر به جامعه ماست، زیرا آن‌ها صادقانه از اینجا نفوذ نکرده اند بیرون بیایند. نیروهای انقلاب اسلامی ما که همیشه با خون خودشان برای خدمت آماده بودند کسانی بودند که شفاف بودند، در مسایل بحرانی استان خود را پشت یکسری خاکسترها و سایه هایی که الان آن‌ها را کنار می زنند پنهان نکرده بودند، بعنوان خدمت به جامعه دارند جلو می‌آیند ولی بواقع من به شما عرض می کنم که بعضی از این نیروها به نفع دولت غیرجناحی و غیرباندی نیست، شما در انتخاب خیلی خیلی از مدیرانتان و حتی وزرا بسیار موفق بودید، اما در مسایل استانی ساختارها هنوز دست ساختاری است که باندی بوده، من به راست و چپش کاری ندارم، بنده که اینجا خدمتتان هستم خودتان می دانید عزیزان ما می‌دانند، هم از چپ، هم از راست از مسایل مختلفش، متاسفانه مسایل جناحی و باندی، مسایل منفی را در جامعه خوردیم و تحمل کردیم. اما امام عزیز گفتند این انقلاب را مردم هدایت کردند، از ما دعوت کردند بیاییم خدمت کنیم، بخاطر اینکه در یک شرایط اسلامی مردم زندگی خوبی داشته باشند که بتوانند یک قدم به کمال الهی نزدیک شوند. اگر این قدم ها را ما باعث شویم یقینا به آرزوهای امام و رهبری هم باعث شدیم که نزدیک شوند ولی مقداری بنده حقیر نگران هستم، فکر می کنم کسانیکه برای مسوولیت گرفتن هزار جا نمی زنند و کسانیکه واقعا برای گرفتن مسوولیت به هزار نوع راه وارد می‌شوند این ها مضر هستند. مسایلی که اخیرا در استان ما پیش افتاد یک مساله نگران کننده است، من درمورد بعضی از انتصابات استانمان نگرانی هایی را خدمت جناب عالی، جناب آقای وزیر کشور و بعضی از وزرا ابراز کردم. استاندار ما را فرمودند بومی لازم و مناسب نیست، گفتیم چشم، هر کسی که شما بفرمایید ما خدمتشان هستیم، بنده مخالفت نکردم، دارند کار می‌کنند، اما باید استاندار را شما آزاد بگذارید، باید بگویید وزیر کشور قدرت به او بدهد تا بتواند حق انتخاب داشته باشد، استاندار مسلوب الاختیار نمی تواند در راه هدف انتخاباتی و شعارهایی که دادید قدم هایی را موثر بردارد. یقینا نباید ما به معاونت‌های سیاسی، امنیتی که از بچه های اطلاعات هستند فکر کنیم. امروز باید بچه های سیاسی ـ فرهنگی، چهره های شاخص سیاسی ـ فرهنگی استان‌ها اگر قادر و توانمند هستند بیایند به استاندارها کمک کنند، خصوصا استاندارهای غیربومی. من فکر می کنم که ریشه شاخص‌های مدیریت سالم را شما خودتان می دانید، مدیریت سالم، ارزشی بودن، توانمندی، شایسته سالاری همه این ها آخر به اضافه شاخص بومی بودن، اگر نبود بگردیم ببینیم از استان ما و استان دیگر در کل کشور کجا هست. یعنی اینقدر در جامعه و استان ما فرد ضعیف است؟ هیچکس را نداریم که برای رییس سازمان غله ما باید از فلان استان، معاون دادستانی آن استان را بیاورند بگذارند رییس غله، در صورتیکه ما در همانجا نیروهای خیلی خوب داریم. اگر عدالت محوری و مهرورزی هست از استان ما... اگر به استان ما چهار مدیر شاخص وارد می‌شود، حتما باید از استان زنجان به همان استان‌ها هم نیروهای شاخصی برود و این همکاری ها چرخش داشته باشد. من احساس می کنم اگر کمک کنیم آقای رییس جمهور بتوانند در استان‌ها مثل استان ما مشکلی پیش نیاید، پیشرفت کنند فکر می کنم به آرزوی مردم که رای دادند، به شما اعتماد کردند که بتوانید حکومت، ریشه‌های دولت‌های جناحی را مقداری ضعیف کنید. در استان ما برای آموزش و پرورش کسی را نصب کردند که از او خیلی خیلی بهتر و فرهیخته تر بود. شرایطی ایجاد کردند که متاسفانه خصوصا جناب آقای فرشیدی و جناب آقای معاونت پارلمانی ایشان راه را بجایی بردند که فردی بدون شرایط مناسب برای اینکار، این فرد برای کارهای دیگر مناسب بود و متاسفانه اینکه سیگاری باشند، من به مردمم چه بگویم که فردی سیگاری را گذاشتید رییس سازمان آموزش و پرورش استانم در صورتیکه ایشان جای دیگر می توانستند...
آقای رییس جمهور، آقای فرشیدی! من از مردم عذر می خواهم، برای این وزیر شما (35) رای مخالف را مثبت کردم ولی الان احساس می کنم که ایشان در حد فرهیختگی در سطح وزارت آموزش و پرورش نیستند و اهداف شما را در سطح کشور زمین خواهند زد بخاطر اینکه ایشان برای انتخاب افراد در بحث استان‌ها کار را بدست کسانی سپردند که متاسفانه بعضی این شرایط را رعایت نمی کنند. وقتی به معاونت پارلمانی ایشان می گویم که ایشان سیگاری هستند و برای اینکار خوب نیست، فرمودند که مگر فلانی هم که پیپ می کشیدند نباید فلان مقام یا فلان مسوولیت را می گرفتند؟ (مهدوی ابهری ـ آقای ابوترابی! دارد به مردم توهین می‌کند) من احساس می کنم که در سطح استان‌ها باید متوجه باشیم که... (نایب رییس ـ یکمقدار در طرح بحث ها خواهش دارم که بیشتر... هرچند بالاخره نطق پیش از دستور است اما خواهش می کنم) آقای رییس جمهور! ما باید سعی کنیم کمک کنیم به شما آن رایی که داده شده، عدالت محوری و شعار مهرورزیتان دقیقا در تغییر منابع انسانی، هنوز (10) درصد از مدیریت‌های استان ما که قبلا دقیقا جناحی و باندی بودند، فرقی نمی کند، این ها هنوز دارد دست این عزیزانی که این تیپ فکر کردند می چرخد. بالاخره دوم خرداد و مشارکت، اهداف خودش را اعلام کرده بود، یکسال و نیم اخیر هم به ما گفته شد تعامل کنید، اما اگر قرار است که برمحور مدیریت شایسته سالاری حرکت کنیم باید برویم ببینیم که چه کسی توان دارد و می‌تواند کار کند. امیدوار هستم که بتوانید در این مسیر ما را کمک کنید. نباید برای اعمال یک مدیر و فشار به استاندار برویم از وزیر کشور کمک بگیریم، وزیر کشور نمی توانند برای نصب مدیریت‌های دیگر وزارتخانه ها اعمال نظر کنند. من خواهش می کنم آقای رییس جمهور! ان شا الله در اینمورد تدبیر بیشتری بیندیشید تا بتوانیم به اهداف انتخاباتی شما بیشتر نزدیک شویم.
اما من می خواهم بحث بودجه را عرض کنم، اگر بودجه عملیاتی می شد، اگر کارشناسی می شد که ببینیم که چرا عدم تخصیص در سال 84 بوجود آمد فکر می کنم که بودجه را بهتر می توانستیم تفریغ کنیم. آیا پول نبوده؟ آیا کارشناسی ضعیف بوده؟ آیا مدیریت ها ضعیف بودند؟ اصلا آیا مکانیزم تفریغ بودجه در کشور ما مشکل دارد یا ندارد؟ من احساس می کنم تفریغ نکردیم. حالا که مکانیزم توزیع بودجه مثل سال‌های قبل در کشور حاکم شده پس باید بر محور حفظ عدالت محوری در استان‌ها می توانستیم توزیع را انجام دهیم. حداقل اگر محور توازن منطقه‌ای و آمایش سرزمین ها بود برآنچه که در توسعه چهارم تصویب کردیم رعایت می شد فکر می کنم جغرافیا مداری در توزیع این بودجه به حداقل می رسید. در استان خود ما متاسفانه طرح‌هایی که باید ملی می شدند باز هم ضعیف دیده شده، در قانون برنامه چهارم، ماده (32) قرار بوده تمام پروژه‌هایی که برای بعضی از سفرها، از جمله سفر مقام معظم رهبری مطالعاتی می شد و می رفت ماده (32) هنوز این قضیه در این بودجه امسال انجام نشده، ردیف گذاشته نشده و فکر می کنم کارشناسی ها ضعیف بوده و نرفته در عمق مسایل استان‌ها ببیند که چرا برای این پروژه ها تصمیم گیری نشده. اگر محور پیشرفت پروژه است برویم ببینیم استان‌هایی که پیشرفت کردند چرا پیشرفت کردند؟ اگر پروژه‌های زنجان پیشرفت نکرده فقط بدلیل این بوده که به آن درست بودجه نرسیده، اگر این محور را بگذاریم، امسال خیلی از استان‌ها از این بودجه محروم خواهند شد. من فکر می کنم حداقل طرح‌هایی که در زنجان سال قبل، در سال‌های 83 و 84 در دست مطالعه بود، امسال برای گرفتن ردیف اقدام می شد.
من استانم (5/1) درصد جمعیت کشور را دارد، خاکش هم همینطور ، حالا بگوییم همه استان‌ها (25) درصد از بودجه را برای طرح‌های استانی شان می برند، برای طرح‌های ملی و برای بودجه ملی متاسفانه استان من بسیار بسیار کمتر از استان‌های همجوار و حداقل استان‌های مشابه خودش بوده.
استان من استان کشاورزی است، در خدابنده ما شرایط خیلی خیلی خوب کشاورزی داریم، برای تامین آب کشاورزی باز هم در این بودجه کاری نشده است. برای شهرستان طارم و شهرستان زنجان که از سطح بسیار بسیار بالای کشاورزی برخوردار است متاسفانه سهمی از سدها و تامین آب کشاورزی که باید دیده می شد ، دیده نشده.
متاسفانه طرحی که قبل از انقلاب در استان ما هم در سدها باید بهره مند می شدیم هنوز دو تا سد است که باز در بودجه امسال دیده نشده. (5) سدی که باید روی رودخانه قزل اوزن ساخته می شد (تالوار ، مشمپا ، استور ، پاوه رود و منجیل) ، سه تا از این سدها ساخته شده ولی هنوز پاوه رود به فراموشی سپرده شده و سد مشمپا هنوز فراز و نشیب مطالعاتی دارد. ما برای تامین شبکه‌های پایین دست آبیاری بعنوان حقابه استان خودمان... (نایب رییس ـ حدود یکدقیقه از وقتتان باقیست) به سدهایی که آبشان دارد رد می‌شود و به منجیل می‌رود ، متاسفانه برای مشکل مهار آبش هیچ امکانی در بودجه امسال ندیده ایم. راه‌های حاشیه قزل اوزن که در سال‌های قبل ردیف داشت ، امسال متاسفانه برای تکمیل آن اقدامی نشده . راه تهم ـ چورزق ما اگر سالی (2) میلیارد داده بشود ، (10) سال یعنی این راه (22) سال زمان دارد که پایان بگیرد.
سهم بودجه استانی ما (12) میلیارد تومان امسال متاسفانه از آنچه که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال اول توسعه با استاندار امضا کرده اند و قرار بوده تا پایان سال 84 ما نزدیک به (2) میلیارد کم داشتیم ولی متاسفانه برای سال 85 ، برنامه ریزی بودجه امسال، بودجه استان ما را (12) میلیارد کم دیده است.
تمام بودجه‌هایی که پروژه آن تکمیل نشده ، متاسفانه برای رضایت مردم و آن هدفی که برای زندگی داشتند و رای دادند و واقعا برای همبستگی اجتماعی که مقام معظم رهبری سال 84 تاکید کردند، متاسفانه برای این مورد ما قدم های موثری را برنداشتیم.
تخصیص بودجه برای گازرسانی شهرستان طارم متاسفانه باز هم مشکل پیدا کرده. من از مسوولین بودجه و کمیسیون تلفیق خواهش می کنم که برای مازاد درآمد استان‌ها مکانیزمی تدبیر کنند که ان شاالله مازاد درآمد استان‌ها با توجه به نیازهایی که دارند (نایب رییس ـ خیلی متشکر خانم بیات) برگردد و بطور قانونی و با رعایت عدالت در استان‌ها توزیع بشود که این پیشرفت پروژه‌های استانی مانعی برای دریافت درآمدهای ملی ما و مازاد درآمد کشورمان نباشد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نایب رییس ـ خیلی متشکرم ، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ آخرین ناطق امروز جناب آقای علی عسکری هستند ، بفرمایید.
علی عسکری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
علـی حبـه جنـه قسیم النار و الجنه
وصی المصطفی حقا امام الانس و الجنه
رخداد بزرگ غدیر و انتصاب مولی الموحدین ، امام المتقین علی (علیه الصلوه والسلام) از جانب خالق هستی بدست پیامبر عظیم الشان اسلام بعنوان ولایت و امامت را به مسلمانان جهان بویژه مقام معظم رهبری ، شیعیان و پیروان حضرتش تبریک و تهنیت عرض می کنم.
در عظمت غدیر خم و عید ولایت همین بس که خداوند فرمود: «اگر پیامبر و رسول خدا از این اقدام سر باز می زد ، گویا اصلا (23) سال پیامبر خدا نبوده است» و فرمود «با انتصاب علی به مقام ولایت ، دین خدا کامل ، ترس از پیروان راستین خدا زایل و کفرپیشگان در یاس و ناامیدی قرار خواهند داشت».
از آنچه که گفته شد و در متن قرآن آمده است چنین استفاده می‌شود که استمرار بعثت و رسالت نبی خاتم در گرو ولایت و غدیر است. چون غدیر منجر به عاشورا و عاشورا منجر به انتظار شده است.
انتظار فرجی که به فرموده امام راحل (قدس سره) انتظار قدرت اسلام است و به فرموده آیت الله شهید دکتر بهشتی ، انتظار قاعدان ، فرصت طلبان و راحت لمیدگان نیست ، بلکه انتظار قایمان است. انتظار منتظرانی که در یک جنگ نابرابر علمی ضمن تحقق نهضت نرم افزاری در دنیا و صدور انقلاب اسلامی در داخل کشور به تسخیر هوا فضا همت گماشته ، پرتاب ماهواره به انجام رسانیده ، موشک دوربرد ساخته ، به کشت سلول های بنیادین دست یازیده ، فناوری صلح آمیز هسته‌ای را به ارمغان آورده و برای کسب علم روز جوش هسته‌ای سر از پا نمی شناسند.
آری ، منتظرانی که مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و به شرایط و مقتضیات زمان ، دنیا را به تفکر مردم سالاری دینی معطوف ساخته و تحول خواهی و نهضت عدالتخواهی را پس از فروپاشی نظام‌های کمونیستی در متن نظام‌های سرمایه داری و اومانیستی استکباری غرب ، پر آوازه ساخته است و توانسته از خود مسلمانان تازه تشرف یافته به اسلام و تشیع ، چهره هایی مثل دکتر «ادوارد آنیلی» را مصعب زمان بسازد و بعنوان منتظر واقعی امام مهدی (ارواحنا له الفدا) عاشق شهادت و طالب مرگ شرافتمندانه نماید.
حال با توجه به احساس عدالتخواهی و روح تحول طلبی پیش آمده ، به چند نکته اشاره می کنم:
1 ـ در بودجه ، عدالت مورد نظر قرار گیرد و مشهد الرضا که در روایات ما بعنوان قطعه‌ای از بهشت یاد شده و متعلق به کل جهان اسلام است فراموش نشود.
2 ـ به نظارت اهتمام جدی مبذول گردد، شورای عالی نظارت زیر نظر مستقیم رهبری بنظر می‌رسد که ضرورت تشکیل دارد.
3 ـ به صندوق ذخیره ارزی اهتمام ویژه مبذول شود.
4 ـ بودجه سرانه سلامت جامعه را از آنچه که منظور نظر قرار گرفته افزایش بدهند.
5 ـ در سهام عدالت ، بسیجیان غیرشاغل و غیرکادر در سپاه منظور نظر قرار گیرند.
6 ـ به راه‌های روستایی و آب و بهداشت و بردن خدمات به روستاها برای رهیدن از حاشیه نشینی شهری ، اهتمام ویژه مبذول گردد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نایب رییس ـ خیلی متشکر.

4 ـ بیانات نایب رییس محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه عید سعید غدیر خم
نایب رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله العظیم فی محکم کتابه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»
با عرض تبریک فرا رسیدن عید سعید و فرخنده غدیر خم، عید امامت و ولایت و عید حاکمیت عدالت به یکایک مسلمانان جهان ، ملت بزرگوار ایران ، پیروان ، شیعیان و دلباختگان امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه آلاف التحیه و الثنا).
بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام ، بعثت علم ، بعثت عقلانیت ، بعثت ایمان و دانایی است. «بعث فی الامیین رسولا منهم تیلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه».
بعثت رسول مکرم اسلام ، بعثت اخلاق و تجلی خصایص عالی انسانی در حیات فردی و اجتماعی بشر است. بعثت رسول مکرم اسلام ، بعثت محبت ، اخوت و برادری و دوستی در جامعه اسلامی و انسانی است. «واذکروا نعمه الله علیکم اذ کنتم اعدا فالف بین قلوبکم».
امامت ، در تداوم بعثت انبیا عظام ، فراهم آوردن بستر تداوم حیات عقل ، علم ، معرفت ، عدالت ، اخلاق ، انسانیت و محبت در جامعه اسلامی و جوامع بشری است.
از نگاه امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) که فرمود: «ان احق الناس بهذ الامر اقواهم و اعملهم بامرالله فیه» ملاک برای زعامت و امامت و ولایت و رهبری جامعه بشری ، برخورداری از خصایص و صلاحیت‌های برجسته و شاخصی است که بدون آن امکان مدیریت شایسته جامعه انسانی فراهم نمی گردد و مهمترین و بارزترین این ویژگی و خصیصه ، قدرت ، توان و برخورداری از بالاترین ویژگی ها و خصایص برای احراز مقام امامت و رهبری جامعه انسانی است، «اقواهم علیه» این قدرت و این توان ثمره علم و تقوی و عصمت و حکمت و دانایی و درایت است ، این اقوا بودن ، ثمره تکامل انسان و رسیدن او به بالاترین کمالات انسانی است «و اعملهم بامرالله فیه» چون رهبری و زعامت جامعه اسلامی است بایستی زعیم و امام و رهبر و پیشوای جامعه در فهم و دریافت معارف دینی و ارتباط با منبع عظیم و پر جوشش وحی گوی سبقت را از دیگران ربوده باشد.
بر اساس نگاه و نظریه شیعیان و پیروان امیرالمومنین علی (علیه السلام) آن شخصیت والا و فرزندان معصوم آن بزرگوار ، با برخورداری از مقام عصمت و علم ، در بالاترین و عالی ترین مرتبه توان و قدرت برای اداره و مدیریت جامعه انسانی و عهده داری رهبری و هدایت بشر قرار دارند.
عید غدیر ، فراهم آورنده بستر امامت و مدیریت چنین انسان های صالحی است. لذا بالاترین نقش را در تداوم اهداف بعثت انبیا عظام خصوصا رسول مکرم اسلام پیامبر خاتم و پیامبر خاتم ایفا می‌نماید و براساس نظریه مستدل عقلانی علمی قابل دفاع شیعی ، در تداوم امامت ، رهبری و زعامت پیشوایان معصوم دین و در دوران غیبت امام معصوم ، براساس همان معیار و ملاکی که علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیان داشتند «ان احق الناس بهذه الامر اقواهم علیه و اعملهم بامرالله فیه» در دوران غیبت امام معصوم ، آن قله بلند علم ، معرفت ، تقوا و درایت ، باید رو به سوی انسان هایی آورد که به این قله نزدیکترند. از این چشمه جوشان علم و معرفت نوشیده اند ، در رسیدن به مراتب والای عدالت و تقوی و تدبیر ، گوی سبقت را از دیگران ربوده اند. لذا اصل ولایت فقیه که در حقیقت ولایت عدالت ، ولایت علم ، ولایت فقاهت و ولایت درایت بر جامعه اسلامی است ، در تداوم همان راه روشن بعثت انبیا و گزینش امامان معصوم (علیهماسلام) است.
اما با همه ویژگی ها و خصایصی که عقل و شرع برای رهبران و امامان و پیشوایان جوامع اسلامی، چه در سطح نبوت و چه در سطح امامت و چه در سطوح پایین تر قایلند ، هنگامی این چهره های فرهیخته و برگزیده می‌توانند نقش خود را در جوامع بشری ایفا کنند که مردم به آنان لبیک بگویند. اینجا نقش مردم در شکل گیری نظام اسلامی روشن و تبیین می‌گردد.
علی (علیه السلام) با صراحت فرمود: «لو لا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلما... لالقیت حبل ها علی غارب ها». اگر مردم در کنار پیامبر معصوم قرار نگرفته بودند ، هرگز مدینه «ام القرای» جهان اسلام نمی شد ، اگر مردم در کنار امیرالمومنین علی (علیه السلام) اجتماع نمی کردند و آن حضرت را به رهبری و امامت برنمی گزیدند ، زمینه اعمال مدیریت و حاکمیت و ولایت آن بزرگوار فراهم نمی گشت. اگر مردم ولی فقیه عادل مدبر صالح را برنگزینند و او را برای رهبری انتخاب نکنند ، زمینه شکل گیری نظام اسلامی فراهم نمی گردد. اینجا به جمله ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کنم. عین بیان آن حضرت است «در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند »، اصلا معنا ندارد دعوای بین جمهوری و اسلامی ، عین عبارت «در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند ، نه همه پایه مشروعیت ، نظام سیاسی در اسلام علاوه بر رای و خواست مردم ، بر پایه اساسی دیگری هم که تقوی و عدالت می‌باشد ، استوار است ، اگر کسی که برای حکومت انتخاب می‌شود از تقوی و عدالت برخوردار نبود ، همه مردم هم که بر او اتفاق کنند ، از نظر اسلام این حکومت ، حکومت نامشروعی است. اکثریت که هیچ ، وقتیکه امام حسین (علیه السلام) در نامه‌ای که جزو سندهای ماندگار تاریخ اسلام است به کوفه دعوت کردند ، اینطور می نویسند «فلعمری ما الامام الا الحاکم بالقسط». امام و رهبری در نظام اسلامی دارای همان ویژگی‌هایی است که اشاره کردم، از سطح بالای رسالت آغاز می‌شود تا سطوح دیگر رهبری در جامعه، اما با همه این ویژگی ها و خصایص ، این مردم هستند که باید لبیک بگویند و او را برای رهبری با اراده و اختیار انتخاب کنند تا راه برای اعمال حاکمیت او هموار شود.
امیدوارم که نظام مشروع اسلامی ما که بلطف خدای متعال ، هم از آن ویژگی عدالت و درایت و فقاهت و هم از ویژگی دوم ، مقبولیت در جامعه اسلامی و مردم برخوردار است ، با جریان خصیصه ارزشمند عدالت و تدبیر در همه سطوح مدیریت جامعه ، از کلان تا خرد ، راه را بسوی افقهای روشن تری بگشاید و به خواست خدای متعال در آینده نه چندان دور ، شاهد ظهور موفورالسرور ولی الله الاعظم امام زمان (ارواحناله الفدا) و حاکمیت حق و عدالت در سراسر کره خاکی باشیم ، ان شاالله
ضمنا همکاران گرانقدر در مجلس شورای اسلامی از اقلیت‌های دینی کشور پیامی را داده اند عید سعید غدیر خم را حضور مقام معظم رهبری ، ملت شریف ایران ، خواهران و برادران نماینده و مسوولان نظام تبریک و تهنیت عرض نموده اند. برای آحاد ملت عزیز ، برادران و خواهران مسلمان و اقلیت‌های محترم دینی آرزوی توفیق روزافزون داریم.

5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
نایب رییس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسوولان اجرایی کشور:
ـ آقای بهمن الیاسی نماینده محترم سنقرکلیایی به وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص جدیت در پیگیری ادامه و تکمیل بیمارستان متوقف شده سنقر با توجه به پیشرفت فیزیکی (70) درصدی آن.
ـ آقای رسول پورزمان نماینده محترم نقده و اشنویه به وزیر محترم نفت درخصوص بررسی علت قطع گاز در شهرهای نقده و اشنویه و بخش‌های تابعه.
ـ آقای سلمان خدادادی نماینده محترم ملکان به وزیر محترم رفاه و تامین اجتماعی درخصوص رسیدگی سریع به وضعیت نابسامان مدیریت خدمات درمانی استان آذربایجان شرقی و شهرستان ملکان.
ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم صنایع و معادن و وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص پیگیری راه اندازی شهرک صنعتی شهرهای لاهیجان ، دیلمان و رودبنه و تسریع در انجام وعده ها درمورد خودکفایی برنج ،
شکر ، روغن نباتی و عدم درج کثیری از این وعده ها در لایحه بودجه 85.
ـ آقایان: بهمن الیاسی ، حشمت الله فلاحت پیشه و حشمت الله جاسمی اجاق نمایندگان محترم سنقر و کلیایی ، اسلام آبادغرب ، قصرشیرین ، گیلان غرب و سرپل ذهاب به رییس جمهور محترم درخصوص دستور توجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در میزان اعتبارات راه آهن غرب کشور ، جاده و راه‌های بین شهری پیشنهادی و تکمیل بیمارستان سنقر و شروع سد مطالعه شده جامیشان.
ـ آقایان: مرتضی تمدن ، فخرالدین حیدری و حسن نوعی اقدم نمایندگان محترم شهرکرد ، سقز و بانه و اردبیل به رییس جمهور محترم درخصوص دستور اعلام علت عدم اجرای قانون تشکیل شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و عدم اختصاص ردیف مستقل برای این شرکت ها در بودجه سال 85 (که امید است مورد توجه قرار واقع گردد).
ـ آقای عادل آذر نماینده محترم دهلران به وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص عدم جلوگیری از ادامه تحصیل تعدادی از پذیرفته شدگان رشته‌های پزشکی بعنوان بورسیه ارتش در سال 84 بدلیل اختلاف نظر با وزارت دفاع.
ـ آقای رضا طلایی نیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ به وزیر محترم بازرگانی درخصوص رسیدگی به تاخیر و ضعف حمایت برای ابلاغ یارانه صادراتی محصول سیب‌زمینی.
به وزیر محترم نیرو درخصوص اجرای قانون درمورد تفکیک بودجه و اعتبارات و استقلال تشکیلاتی امور آب استان‌ها.
ـ آقایان: رضا طلایی نیک و محمدنبی رودکی نمایندگان محترم بهار و کبودرآهنگ و شیراز به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به تاخیر در نهایی شدن و تصویب لایحه جامع هوانوردی کشور با توجه به حوادث و سوانح ناگوار.
ـ آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزرای محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه درخصوص پیگیری قانونی و ارایه شکایت علیه شبکه تلویزیونی CNN آمریکا بجهت خیانت در اطلاع رسانی و جعل خبر علیه ایران برای چندمین مرتبه.
به رییس جمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از تخریب مجموعه ورزشی انقلاب.
ـ خانم نیره اخوان بیطرف نماینده محترم اصفهان به وزیر محترم بازرگانی درخصوص پرداخت طلب گندمکاران باتوجه به گذشت (5) ماه از موعد پرداخت.
ـ آقایان: حشمت الله فلاحت پیشه ، داریوش قمری ، حشمت الله جاسمی اجاق ، بهمن الیاسی ، مصطفی محمدی ، فریدون حسنوند ، امین شعبانی ، فخرالدین حیدری و جهانبخش امینی نمایندگان محترم اسلام آبادغرب ، ایلام ، دهلران ، قصرشیرین ، گیلان غرب و سرپل ذهاب ، سنقر و کلیایی ، پاوه و جوانرود ، اندیمشک ، سنندج ، سقز و بانه و کرمانشاه به رییس جمهور محترم درخصوص دستور پیگیری علل بی توجهی به افزایش بودجه احداث راه آهن غرب کشور در بودجه سال 85.
ـ آقای سیدحسن شجاعی کیاسری نماینده محترم ساری به وزیر محترم کشور درخصوص چاره جویی برای حل مشکل ترافیک شهرستان ساری، بخصوص ورودی از شرق به مرکز شهر و تسریع در حل مشکل زباله.
به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تکمیل احداث کمربندی شمال و جنوب شهر ساری.
ـ آقایان: موسی الرضا ثروتی، اسماعیل گرامی مقدم، مرتضی تمدن، حسین آفریده، عباسعلی رستمی ثانی، حشمت الله فلاحت پیشه، سیدرضا نوروز زاده، اسدالله قره خانی الوستانی و حسینعلی قاسم زاده نمایندگان محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، شهرکرد، شیروان، قوچان و فاروج، اسلام آبادغرب، اسفراین، علی آبادکتول و بابل به رییس جمهور محترم درخصوص دستور اعلام علت عدم رعایت شاخص‌های توسعه و محرومیت در بودجه سال 1385 و افزایش نامناسب و غیرعادلانه بودجه استان‌هایی که سفر هیات دولت به آن‌ها صورت گرفته و عدم افزایش بودجه استان‌هایی که سفر انجام نگرفته است.
(حوزه انتخابیه جناب آقای دکتر عادل آذر دهلران، آبدانان و دره شهر است)
آقای قربانی تذکرات را مطرح بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ اولین نفر جناب آقای اعلمی هستند، بفرمایید.
اکبر اعلمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من اجازه می خواهم که پیشاپیش فرارسیدن عید سعید غدیرخم را به عموم مسلمانان و بویژه همکاران محترم تبریک عرض کنم. جناب آقای رییس! تذکر من ناظر به اصل (88) قانون اساسی و...
نایب رییس ـ آقای اعلمی! اگر اجازه بدهید قبل از تذکرجناب عالی ظاهرا دو صفحه دیگر تذکرات نمایندگان محترم مانده است، چهار صفحه بوده (اعلمی ـ ما سبب خیر شدیم) اگر اجازه بدهید.
اگر همکاران محترم دیگر اجازه می‌دهند، جناب آقای مهدوی اصرار داشتند... آقای اعلمی معذرت می خواهم.
ـ آقای هاشم حجازی فر نماینده محترم خوی به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص چاره جویی برای حمل مرغ تولیدی شهرستان خوی به تهران که با توجه به بحران آنفلوآنزای مرغی جلوگیری شده است.
ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رییس جمهور محترم درخصوص دستور فوری جهت چاره اندیشی عملی برای جبران خسارت (138) میلیارد تومانی وارد به کشاورزان جیرفت.
ـ آقای سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده محترم مراغه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی و رفع مشکلات ورود حجاج از فرودگاه تبریز.
ـ آقایان: رضا عبداللهی، احمد مهدوی ابهری، سیدجلال حسینی و محمد سلطانی نمایندگان محترم ماه نشان، ابهر و خرمدره، زنجان و طارم و خدابنده به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص برخورد قاطع با دخالت های غیرمسوولانه، غیرشرعی و غیراخلاقی برخی افراد کارشکن در انتصاب مدیر توانمند و متعهد آموزش و پرورش استان.
ـ آقای قدرت الله علیخانی نماینده محترم بویین زهرا و آوج به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به نارضایتی حجاج ایرانی و خانواده‌های آنان از تاخیرهای طولانی پروازهای برگشت سعودی.
ـ آقای بایرام گلدی برمک نماینده محترم مینودشت و کلاله به وزیر محترم کشور درخصوص لزوم هماهنگی استاندار در عزل و نصب مسوولین اجرایی استان و حوزه انتخابیه.
ـ (60) نفر از نمایندگان محترم به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در اجرای بند «ز» تبصره (1) قانون بودجه سال 1384 مبنی بر انتقال دفاتر مرکزی شرکت ها و سازمان ها به مراکز استان‌های مربوطه از جمله شرکت ملی نفت، نیشکر و صنایع جانبی آن به استان خوزستان.
ـ آقای بهمن محمدیاری نماینده محترم تالش و رضوانشهر به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در پرداخت یارانه قیر به وزارت راه و ترابری برای آسفالت راه‌های روستایی.
به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص برگزاری آزمون دانشگاه علمی ـ کاربردی در شهرستان ماسال و عدم انتقال محل آزمون به مرکز استان.
ـ آقای سیدمحمدرضا میرتا ج الدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به روند کند خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی آن با خودروهای نو و نارضایتی مردم نسبت به عملکرد خودرو سازان در این زمینه.
ـ آقایان: محمد کریمیان، انور حبیب زاده بوکانی، فخرالدین حیدری و جعفر آئین پرست نمایندگان محترم سردشت و پیرانشهر، بوکان و سقز و بانه و مهاباد به وزیر محترم نفت درخصوص قطع گاز شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر، بوکان، بانه، مهاباد، سقز، اشنویه و شهرستان‌های استان کردستان و غرب کشور.
ـ آقای زین‌العابدین طهماسبی سروستانی نماینده محترم سروستان، کربال و کوار به وزیر محترم بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی درخصوص تسریع در تکمیل ساختمان بیمارستان خرامه فارس و تخصیص صد درصد اعتبارات در سال 1384.
ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به رییس جمهور محترم درخصوص لزوم تامین اعتبار طرح‌های عظیم راه آهن غرب کشور و سدکلان ملایر توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی.

6 ـ تذکرآئین نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان: اکبر اعلمی، عباسی رجایی و فریدون همتی نمایندگان محترم تبریز، اراک و ایلام
نایب رییس ـ با تشکر جناب آقای اعلمی بفرمایید.
اکبر اعلمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رییس! من یک اخطار اصل (88) قانون اساسی دارم و تذکر من هم ناظر به بندهای (7) و (11) ماده (23) و مواد (84) و (194) آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می‌باشد.
من این را در دو بخش مطرح می کنم، یک بخش آن در ارتباط با تعطیلاتی است که ما در هر ماه، یعنی هر سه هفته یکبار برای رسیدگی به مشکلات حوزه انتخابیه فرصت پیدا می کنیم که به حوزه انتخابیه برویم. درست است که ماده (84) تاکید کرده در تنظیم برنامه جلسات علنی و کمیسیون ها بگونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یکهفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته باشند. ظاهرا این بخش از ماده (84) را هیات رییسه محترم برای خودشان بصورت اختیاری تفسیر کردند، شاید در ظاهر هم حکایت از اختیاری بودن داشته باشد، اما وقتی همین بخش از ماده (84) بصورت عرف در آمد خود بخود نوعی انتظار در نمایندگان ایجاد می‌کند و نمایندگان براساس همان انتظارات ایجاد شده و روندی که حالت عرفی پیدا کرده و متعارف شده برنامه ریزی می‌کنند.
اینکه در پایان سه هفته هیات رییسه محترم در جلسات خودشان تصمیم بگیرند بنابر ملاحظاتی که احتمالا این ملاحظات هم منطقی است، ظرف (10) دقیقه ابلاغ بشود که این ایام بدلیل تقارن فرض کنیم با بودجه یا سایر مسایل مشابه منتفی است و تعطیلات را صرفنظر بکنید، تصور می کنم که برنامه ریزی را برای نمایندگان ناممکن می‌کند. جناب عالی هم بهرحال به حوزه انتخابیه خودتان سرکشی دارید و می دانید که ما با چه مشکلاتی مواجه می شویم، خصوصا کسانی که در انتظار ما هستند که در این ایام به دفترمان بیایند و مسایل و مشکلات خودشان را مطرح کنند. روی این اصل من خواهشی که دارم به این نکته توجه داشته باشید، این نکته اول است.
نکته دوم، دیروز جناب آقای حداد عادل در ارتباط با مساله سوال مطالبی را مطرح کردند که در ساعت (8:30) هم از طریق تلویزیون پخش شد، متاسفانه اینگونه مطالب می‌تواند نوعی ذهنیت منفی علیه مجلس ایجاد بکند، خصوصا اینکه وقتی آماری ارایه می‌شود که در طول این چهارماه نمایندگان حدود (400) سوال ارایه دادند و تاکید می‌شود که در این چهارماه...
(نایب رییس ـ 200 سوال!)، (200) سوال، در بیرون این ذهنیت ایجاد بشود که نمایندگان در برابر دولت دارند موضعگیری می‌کنند یا به چالش با دولت رو آورده اند، درحالیکه جناب عالی در مجلس ششم هم حضور داشتید، تعداد سوالات آن زمان (تا آنجا که خاطر من هست) بالغ بر (2000) سوال بود و یکی از کسانی که بیشترین سوال را مطرح کرده بود خود من بودم.
جناب آقای حدادعادل! ایکاش امروز اینجا بودند و به این نکته و این سوالی که من از خدمت ایشان دارم پاسخ می دادند. ببینید! بموجب بند (11) ماده (23) هیات رییسه موظف شده به حفظ شان و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی مجلس، شما هم می دانید که اقتدار نیازمند یکسری ابزار است، اعمال اقتدار نیازمند ابزار است، قانونگذاری یکی از ابزارهای اعمال اقتدار ماست که خوشبختانه یا بدبختانه، متاسفانه در کشور ما به قانون خیلی توجه نمی شود. مهمترین ابزار اعمال اقتدار ما عبارتند از تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص. تذکر را که بنابر تفسیری که شورای نگهبان داشته تذکر داده می‌شود، متاسفانه در این دوره دولت یا به دلیل عدم آشنایی خود نسبت به جایگاه مجلس اساسا به تذکرات نمایندگان پاسخ لازم را نمی دهند و استناد می‌کنند که در آئین‌نامه چون الزامی برای این کار نیست بنابراین ما موظف نیستیم پاسخ بدهیم. طبیعتا اگر نماینده‌ای تذکر داد و به تذکر او دولت وقعی ننهاد و توجهی نکرد، نمایندگان و مجلس ناگزیر است برای ایفا وظایف نمایندگی خودش به سایر ابزارهای اعمال اقتدار روی بیاورد.
متاسفانه هیات رییسه محترم بجای اینکه به واجبات توجه کند ما دقت می کنیم که در بعضی از موارد واجبات ترک می‌شود، به مستحبات توجه دارد. مثلا یکی از مستحبات این است که هیات رییسه یا رییس محترم به تذکر نمایندگان می‌خواهند پاسخ بدهند، خوب، این بخشی از وقت مجلس را می‌گیرد. حالا اگر واقعا لازم است ببینیم در کجای آئین‌نامه آمده، این جزو مستحبات است. اما نماینده اگر سوال می‌کند، مرتب می‌گویند وقت مجلس گرفته می‌شود. قانون اساسی و در آئین‌نامه داخلی مجلس تن ها جایی که برای ایفا وظایف نمایندگی اهمیت ویژه‌ای قایل شده سوال و استیضاح است و برای آن، موعد مشخص شده است.
شما اگر دقت کرده باشید هم در قانون اساسی هم در آئین‌نامه داخلی مجلس، (10) روز برای طرح سوال در نظر گرفته شده، اما متاسفانه هیات رییسه بجای اینکه به الزامات قانونی که برای آن موعد مشخص شده و وقت مضیقی در نظر گرفته شده، توجه لازم را داشته باشد، به مواردی دقت می‌کند که واجب موسع تلقی می‌شود و برای آن زمانی در نظر گرفته نشده است. من خواهشی که دارم جناب عالی می دانم که به این مساله حتما خودتان هم توجه دارید و جزو دغدغه های شماست، خواهشی که داریم ان شاالله در جلسات هیات رییسه به این مساله توجه داشته باشید، ساز و کاری طراحی بشود که از این به بعد برای سوال نمایندگان توجه بیشتری مبذول و وقت بیشتری در نظر گرفته بشود، خصوصا اینکه در مذاکراتی که در صحن علنی صورت می‌گیرد این مذاکرات بگونه‌ای نباشد که باعث تضعیف مجلس بشود، متشکر هستم.
نایب رییس ـ خیلی متشکرم. ببینید! درمورد تذکر نخست بنظرم خود جناب عالی بهتر از حقیر پاسخ را دادید که بعضی از الزامات ما را وادار می‌کند آن برنامه‌ای که احیانا پیش بینی کرده بودیم تغییر بدهیم، ضمن اینکه همانطور که اشاره فرمودید در آن ماده مورد اشاره هم مجلس یا هیات رییسه می‌تواند در هر فاصله ای در ماه یکهفته را برای سرکشی به حوزه انتخابیه تخصیص بدهد و این روال ما بر این است که این نظم خودش را داشته باشد اما شما می دانید بالاخره لایحه بودجه است، لایحه بودجه به مجلس تقدیم شده و براساس ماده (225) الزاماتی را برای ما ایجاب کرده که در همان چارچوب عمل شده، قطعا سعی بر این است که رعایت بشود، دوستان در موعد مقرر به حوزه‌های انتخابیه تشریف ببرند و حضور داشته باشند.
درمورد بحث دوم هم حقیقتا موضوع در هیات رییسه مورد بحث قرار گرفت و ما اعتقاد داریم سوال یکی از ابزارهای مهمی است که در جهت افزایش کارآیی نظام، اقتدار مجلس می‌توان از آن به شایستگی استفاده کرد. منتها کثرت سوالات، محدودیت زمان در کمیسیون ها و صحن علنی یک الزاماتی را ایجاب کرده که ما نمی توانیم همانطور که اشاره کردید، در مجلس ششم هم این امکان فراهم نشد سوالی که نماینده محترم دارد در وقت مقرر خودش به آن توجه شود، به خاطر همان کثرت سوالات و واقعا آنگونه که بنده می بینم یا دوستان ما نگاه می‌کنند این کثرت سوالات هیچ نگاه سیاسی نیست، اما در هر صورت موجب شده که ما نتوانیم در زمان خود پاسخگوی سوال شما و همکاران محترم در مجلس باشیم. دیروز هم این موضوع را بنده در جلسه روسای محترم کمیسیون ها مطرح کردم، گفتگو کردیم که بتوانیم راهکاری را بدست بیاوریم که بتواند این حرکت را تسریع ببخشد و همانطور که اشاره کردید بنده از همینجا از وزرای محترم و دستگاه‌های اجرایی می خواهم به تذکرات نمایندگان توجه بفرمایند و قبل از آنکه موضوع بعنوان سوال مطرح شود به صورت جدی مسایلی که مدنظر نمایندگان و در زمینه افزایش کارآیی و پاسخگویی به نیاز مردم است مورد توجه قرار بگیرد تا ان شاالله این بحث سوال هم با تراکمی که دارد ساماندهی بشود، ببخشید. نفر بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ نفر بعد جناب آقای حسینی هستند، بفرمایید.
سیدجلال حسینی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب رییس! تذکر من بند (11) ماده (23) و ماده (77) است. عجیب است آن‌هایی که خاک جبهه خوردند، شلاق حزب بعث پوسیده بغداد را در سلول های عراق خوردند دم نمی زنند، ولی پز توخالی بسیجی بودن را دیگران که بویی از این تفکر نبرده اند می‌دهند، لذا من از مردم شریف استان زنجان، از مدیرکل ارزشمند آموزش و پرورش استان و از وزیر محترم آموزش و پرورش بخاطر حرفهای بی ربط و تهمت هایی که توسط برخی هرهری مذهبان زده شد عذرخواهی می کنم.
نایب رییس ـ آقای حسینی! تذکر شما شاید... (حسینی ـ بند 11) بله، باید در تذکر...
حسینی ـ آقای رییس! اجازه بدهید، به چهار نماینده استان و مدیرکل ارزشمندی که توهین شده من از...
نایب رییس ـ آقای حسینی! اگر اجازه بفرمایید شما تذکرتان را دادید، مطلبی که می خواستید بفرمایید گفتید، اما حقیقتا اسمی از همکاران محترم برده نشده بود و خوب، نسبت به یک مدیر اجرایی در یک صحبت پیش از دستور صحبتی بود، خیلی تشکر دارم.
ببینید! شما مطلب مورد نظرتان را فرمودید، خواهش دارم که دیگر ادامه ندهید، سرکار خانم بیات هم محبت فرمودند از تذکرشان و درحقیقت ماده (77) صرفنظر کردند. از خواهر بیات خیلی تشکر دارم. نفر بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ نفر بعد آقای رجایی هستند، بفرمایید.
عباس رجایی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تبریک عید سعید غدیر خدمت ملت بزرگ ایران. آقای رییس! تذکر من مستند به ماده (33) بندهای (3)، (5) و (6) است و همچنین بند (11) ماده (23) است.
حضرت عالی مستحضر هستید که بودجه در مجلس برای سال 1385 وارد شده و قرار است که ما رسیدگی بکنیم. براساس ماده (33) قاعدتا بایستی نمایندگان مجلس از مجموعه عملکردهای دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با بودجه سال 1384 اطلاعات لازم را داشته باشند. بعضی از شاخص‌های اساسی که قاعدتا تاثیرگذار در تصویب بودجه است بایستی در اختیار نمایندگان قرار بگیرد، چون شما می دانید که در هر فصل بودجه ریزی نمایندگان با حرارت بسیار زیاد احکامی را تصویب می‌کنند که متاسفانه هیچ آگاهی از اینکه در کشور چه اتفاقی افتاده، آیا مجددا این احکام ادامه پیدا بکند یا اصلاحاتی صورت بگیرد، هیچ چیزی را ما نداریم.
من چند مثال خدمت شما عرض می کنم (نایب رییس ـ جناب آقای رجایی! آن جان تذکر شما چیست؟) من عرض می کنم، شاخص‌های عملکردی که در بودجه سال 1384 می‌بایستی به آن رسیدگی می شد و ما امروز بدانیم که چه اتفاقی افتاد، آیا همین موارد در بودجه سال 1385 بایستی تصویب بشود یا اصلاح بشود یا اساسا حذف بشود. آیا با این شکلی که تصویب کرده بودیم درآمد سال 1384 را محقق کردیم یا اینکه اساسا احکامی مثل بیمه روستاییان، ما امسال دوباره می خواهیم بحث بیمه روستاییان را مطرح کنیم، آیا این اتفاق افتاده یا نیفتاده، وضعیت دولت به چه صورت بوده؟ یا مسایلی مثل برقی کردن چا ههای کشاورزی، مسایلی مثل اوراق مشارکت، درآمدهای مالیاتی، درآمدهای ناشی از عملکرد شرکت ها، درآمدهای ناشی از خصوصی سازی، این ها چیزهایی است که بایستی بدانیم که چه اتفاقی افتاده، آیا مجددا به این ها بپردازیم یا نپردازیم؟ موضوعاتی است که من خواهش می کنم هیات رییسه محترم این ها را در اختیار نمایندگان بگذارند تا با آگاهی بیشتری نسبت به تصویب بودجه سال 1385 اقدام شود.
نایب رییس ـ خیلی متشکرم. ببینید آقای رجایی! واقعا بنظر حقیر تذکر جناب عالی وارد نبود، یعنی حداقل طرح آن در اینجا. آنچه که در لایحه بودجه تقدیم شده که در دسترس شماست و آنچه که در زمینه کسب اطلاع از کم و کیف اداره کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی، هر چه را کمیسیون بخواهد یا شما بعنوان یک نماینده محترم مجلس درخواست کنید دستگاه‌های اجرایی مسوولند دراختیارتان قرار بدهند، اگر هم از هیات رییسه بخواهید، بفرستید، ما هم در این جهت اقدام می کنیم و بعد اگر درمورد بودجه نقطه نظراتی بعنوان نقد بودجه دارید آنرا هم دیگر در بحث کلیات بودجه می‌شود مطرح کنید. نفر بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ نفر بعد جناب آقای کوهکن هستند.
یکی از نمایندگان ـ تشریف ندارند.
نایب رییس ـ جناب آقای کوهکن شاید نخواهند تذکرشان را بدهند نفر بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ نفر بعد جناب آقای مهدوی هستند، بفرمایید.
احمد مهدوی ابهری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای ابوترابی ریاست محترم! حضرت عالی در جریان هستید که بنده معمولا سعی می کنم کمتر وقت مجلس را به تذکرات و اینگونه مسایل بگیرم. تذکر من ماده (76) به هیات رییسه است. در جلسه امروز در نطق قبل از دستور به یک برادر بسیجی، به یک برادری که عضو خانواده معظم شهداست، برادر شهید است، سال ها با گروه‌های سیاسی منحرف در استان زنجان مبارزه کرده، مورد غضب مشارکتی ها قرار گرفته و امروز هم مورد غضب بعضی ها قرار می‌گیرد توهین شده (نایب رییس ـ آقای مهدوی! ...) آقای ابوترابی اجازه بدهید! خواهش من این است، همین یک جمله... خواهش من این است که در اولین جلسه این نطقی که امروز شد و به این برادر فرهیخته که وزیر آموزش و پرورش تحت تاثیر جو سازی قرار نگرفت و منصوبش کرد، این نطق ها را شما در هیات رییسه گوش کنید، ایشان باید از خودش دفاع کند.
نایب رییس ـ اجازه بدهید، جناب آقای مهدوی ببینید! شما خوشبختانه تجربه خوب و فعال نمایندگی دارید، اولا در نطق پیش از دستور، همکاران گرامی ما می‌توانند مطالب مورد نظرشان را بیان کنند، اگر برادری در داخل مجلس و یا خواهری از همکاران گرامی در آن نطق احساس کرد که احیانا تعریضی نسبت به او بوده می‌تواند براساس ماده (77) تذکر بدهد، اما اگر فردی از خارج از مجلس بود، براساس ماده (76) می‌تواند بعدا اعتراض کند و نقطه نظراتش را ما موظفیم منعکس کنیم. لذا اگر اینگونه بوده است برای آن برادر این حق باقی است، در خدمت شما هستیم. نفر بعد را دعوت بفرمایید.
بیات ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ خانم بیات! بنده جواب دادم اگر کافی می دانید خیلی تشکر دارم، ببخشید نفر بعدی را بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ نفر بعدی جناب آقای همتی هستند.
نایب رییس ـ جناب آقای همتی بفرمایید، خواهش می کنم از همه وقتتان برای تذکر استفاده نکنید، یا اگر دوستان دیگر هم آماده هستند دیگر... بفرمایید.
فریدون همتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض تبریک بمناسبت عید سعید غدیر به ملت شریف و بزرگ ایران و همکاران عزیزم. تذکر بنده ناظر به بند (11) ماده (23) است که در بند (11) آمده «حفظ شان و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان». بنابراین من از این بند استفاده کردم، تذکرم را در ارتباط با عدم اجرای قانون مصوب ایجاد شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها شروع بکنم.
جناب آقای رییس! حدود نزدیک به (14) ماه از تصویب این قانون می گذرد، این قانون قبل از تصویب بودجه سال 1384 مصوب شده بود، الان وارد مرحله رسیدگی به دومین بودجه بعد از تصویب قانون مورد اشاره شدیم، هنوز اراده‌ای برای اجرای قانون و تفکیک شرکت‌های آب منطقه‌ای دیده نمی شود. نباید اراده فرد یا افرادی که احساس می‌کنند با اجرای این قانون استان آن‌ها محروم خواهد شد از بهر ه گرفتن بیشتر از حقوق سایر استان‌ها باعث معطل ماندن این قانون بشوند. معطل ماندن قانون از طرف مجریان رویه خطرناکی است، رویه خوبی نیست. بنظر من هر جا مصداق اجرای قانون ظاهر شد ولی توسط فرد یا افرادی قانون معطل ماند با متخلفین باید برخورد قانونی بشود.
اگر ظرف یکهفته موضوع تفکیک شرکت‌های آب منطقه‌ای در کمیسیون تخصصی با کمک وزارت نیرو مرتفع نشود و به درخواست مردم و نمایندگان پاسخ داده نشود انتظار داریم که در کمیسیون تلفیق حتما این اصلاح قاطعانه صورت گیرد و هیات رییسه محترم هم امروز رسما این وعده را اعلام بکند. البته با اشاره‌ای که به حدود زمانی تصویب این قانون داشتم می‌بایست در سال گذشته این کار صورت می‌گرفت. حالا از دولت کریمه جدید و وزیر محترم نیرو آقای مهندس فتاح انتظار داریم این دغدغه جدی نمایندگان و مردم عزیز مناطقی که مشمول این قانون می‌شوند با اقدام سریع شان ان شاالله برطرف کنند، هر چند مطمینیم هم دولت، هم وزیر محترم راضی نیستند که مردم دغدغه داشته باشند و اگر این اصلاح صورت نگیرد از طرف بیش از (150) نماینده اعلام می کنیم که هم راه آقای تمدن را ادامه خواهیم داد و هم شما از مشارکت و همراهی بیش از (150) نماینده محروم خواهید شد که خودشان را آماده کردند برای حضور فعال در رسیدگی به بودجه سال 1385 و کمک جانانه به دولت کریمه جناب آقای دکتر احمدی نژاد، این عزیزان را از مشارکت و همراهی در این موضوع مهم محروم نکنید، خیلی ممنونم.
نایب رییس ـ تشکر دارم، عرض کنم که تذکرتان وارد است و وزیر محترم نیرو هم طی نامه‌ای به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی اشاره داشتند که این امر را تا (تمدن ـ همه آن متن را کامل بخوانید) می خواهید بخوانم، چون بعضی از دوستان هم... بنده متن نامه را خدمتتان می خوانم که فرستادند:
دکتر حدادعادل ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
پیرو تاکید جناب عالی درخصوص تسریع در تشکیل شرکت‌های آب منطقه‌ای استانی با کمال مسرت به استحضار می‌رساند، بعد از ابلاغ مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی با جدیت تمام مصوبات لازم از هیات محترم دولت درمورد نحوه انتقال نیروها، اموال و دارایی‌ها اخذ گردید و بعد از طی تشریفات و تمهیدات لازم شرکت آب منطقه‌ای در استان گلستان در تاریخ 1384/10/22 با حضور معاون امور آب این وزارت، استاندار محترم و سه تن از نمایندگان استان کار خود را رسما آغاز کرد. همچنین قرار است ان شا الله دومین شرکت جدید آب منطقه‌ای در خراسان شمالی در تاریخ 1384/11/03 شروع به فعالیت نماید و متعاقب آن هر دو هفته یک شرکت استانی تشکیل و کار خود را آغاز خواهد کرد.
عزمشان بر این است که کار را انجام دهند و ما باز هم می خواهیم اگر امکان داشت در این روند تسریع لازم را بجا بیاورند، خیلی متشکر.
طلایی نیک ـ باید اصلاحیه برای لایحه بودجه در این مورد ارایه شود.
نایب رییس ـ چشم، ما این نقطه نظر را هم منتقل می کنیم.

7 ـ قرایت بخشی از جوابیه سازمان صدا و سیما در پاسخ به سخنان آقای قدرت الله علیخانی نماینده محترم بویین زهرا و آوج
نا یب رییس ـ جناب حاج آقا قربانی! نامه صدا و سیما که ارسال شده را قرایت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
به دنبال نطق جناب آقای علیخانی، جناب آقای دارابی پاسخی ارسال فرمودند که در اجرای ماده (76) آئین‌نامه، بخشی از نامه‌ای که ارسال کردند را خدمت همکاران محترم قرایت می کنم.
سابقه عملکرد فرزندان امام در این سازمان نشاندهنده این واقعیت است که کارکنان این رسانه ملی تمام همت خویش را در راستای ترویج افکار نورانی آن رهبر بی بدیل در تاریخ ایران بکار گرفته و خواهند گرفت.
بطور مثال پخش سریال ها، نماهنگ ها، سخنرانی ها و تصویر امام راحل که نماد عزت و سربلندی ایران اسلامی است درگذشته و حال بطور مستمر در رسانه ملی ادامه داشته است و پخش سریالی جدید از زندگی حضرت امام در آینده ای نزدیک از سیمای جمهوری اسلامی ایران تن ها یک نمونه از کارهایی است که در این راستا انجام گرفته است.
اما اگر مراد ناطق محترم درباره یکی از سرودهای قبل از اخبار بوده باشد، باید گفت که همکاران با هدف بهینه سازی و تغییر در راستای بهبود برنامه ها، یکی از سرودهایی که در ابتدای اخبار ساعت (19) پخش می شد را به پخش در برنامه دیگری موکول کرده و سفارش ساخت سرود دیگری را راجع به امام به مرکز موسیقی داده بودند که باتوجه به اشتیاق و علاقه وافر مردم به آن سرود و تذکرات ناصحانه و خیرخواهانه جمعی از دلسوزان و علاقه مندان به نظام بویژه نمایندگان محترم مجلس مقرر گردید سرود مذکور در بخش خبری صدا و سیما مجددا پخش و سرود و اشعار جدید نیز به تناسب استفاده گردد. مسلم است که هیچیک از کارکنان و خدمتگزاران صدا و سیما راضی نیستند که کوچکترین خدشه‌ای به شخصیت پیامبر گونه امام خویش وارد شود چرا که ما همه وامدار امام عزیز و خلف صالح آن بزرگوار می باشیم و دغدغه و تلاش مدیریت و کارکنان رسانه ملی اعتلای حکومت دینی و خدمت صادقانه به ملت شریف ایران اسلامی است. فرصت را مغتنم شمرده برای نمایندگان عزیز و محترم مجلس شورای اسلامی توفیقات روزافزون درخدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را از خدای بزرگ خواهانیم.
این نامه‌ای بود که صدا و سیما در پاسخ نطق جناب آقای علیخانی ارسال کرده بودند.
نایب رییس ـ پاسخ نامه وزیر محترم نیرو، نمایندگان محترم را اقناع نکرده و خواستار این هستند که در بودجه سال 85 در این لایحه‌ای که ارایه شده بنحو مقتضی این را ببینند با اصلاحیه ای زمینه تسریع در انجام این قانون را فراهم بیاورند بنده هم از وزیر محترم نیرو این مطالبه را دارم.

8 ـ بحث و بررسی درخصوص کلیات لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور
نایب رییس ـ وارد دستور شوید.
منشی (حاجی بابایی) ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور. مخبر محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات جناب آقای مفتح تشریف بیاورند. همکاران عنایت کنند باتوجه به اینکه متمم بودجه است حدود (10) مخالف و (10) موافق هم در این رابطه هر کدام به میزان (15) دقیقه صحبت خواهند کرد.
محمدمهدی مفتح (مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و اهل بیته (علیه السلام)»
با تبریک عید سعید غدیر خم، گزارش کمیسیون را خدمت همکاران محترم عرض می کنم.
گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به مجلس شورای اسلامی
لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور به شماره چاپ (1218) که به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود در جلسات متعدد باحضور کارشناسان و مسوولین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بشرح زیر اصلاح گردید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ـ رضا عبداللهی

همچنانکه همکاران محترم مطالعه فرمودند و در جریان هستند، عمدتا برای تامین دو هدف، یکی تامین کسری اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در زمینه پرداخت به هنگام حقوق و مزایا، عیدی، دیون سال‌های گذشته و سایر هزینه‌های پرسنلی اعم از شاغلین و بازنشستگان و موظفین و همینطور برای تامین کسری یارانه ها و یکی دو مورد دیگری که در لایحه متمم به آن اشاره شده است دولت محترم متمم بودجه سال 84 را به مجلس تقدیم کرد.
ما در کمیسیون برنامه و بودجه بحث فراوانی نسبت به این موضوع داشتیم و جلسات متعددی بررسی کردیم و اینکه آیا قانون بودجه سال 84 واقعا کسری دارد؟ آیا ما با کسری بودجه در قانون بودجه مواجه هستیم؟ یکی از مواردی بود که مورد بحث قرار گرفت بنظر می‌رسد چون در آستانه بررسی بودجه سال 85 هستیم بد نیست به این موضوع اشاره کنیم.
اینکه کسری بودجه یعنی چه و آیا ما آن قانونی را که با جلسات متعدد چه در کمیسیون چه در جلسه علنی، بررسی‌های زیادی داشتیم آیا با کسری مواجه شدیم یا نه؟ این نکته ای است که بعنوان مقدمه بنده خدمت عزیزان عرایضی را داشته باشم.
اگر به تعریف بودجه توجه کنیم باید آنچه که در ذهن ما و یا تعریفی که در قوانین مختلف بنا به موضوعیتی که داشته مطرح شده، برمی خوریم به این موضوع که بودجه سالیانه کشور در حقیقت نشانگر درآمدها و هزینه‌هایی است که برای یک برنامه مشخص و تامین هدفی مشخص تنظیم و تدوین می‌شود. در این تعریفی که ما در اینجا داریم نوشته شده که بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و جهت تصویب تقدیم مجلس می گردد. در این برنامه، درآمدها، سایر منابع تامین اعتبار و هزینه ها برای انجام عملیاتی منطبق بر سیاست‌های مورد نظر بوده و... الی آخر. یا در بودجه عمومی دولت وقتی تعریف می‌کند می گوید که منظور، بودجه‌ای است که در آن برای اجرای برنامه سالانه منابع مالی لازم پیش بینی بشود و می‌دانیم که دولت هم موظف است که همراه با بودجه سالیانه، برنامه سالیانه خودش را هم تقدیم کند و تحویل مجلس بدهد که بودجه برای انجام چه برنامه‌ای است.
اگر از این دیدگاه نگاه کنیم و بگوییم کسری بودجه قاعدتا به این معناست که برای آن برنامه زمانیکه بودجه تصویب می شده برای آن برنامه‌ای بوده که ما منابع و هزینه‌هایی را پیش بینی کردیم. اگر از این دیدگاه نگاه کنیم ملاحظه می‌فرمایید آنچه را که مجلس با همکاری کلیه نمایندگان محترم کلیه کمیسیون ها با همکاری کارشناسان محترم دولت تدوین، تصویب و ابلاغ کرد، این قانون بودجه کسری ندارد بلکه منابع مازاد هم دارد.
دوستان گزارشی را از سازمان مدیریت عنایت کردند در اینجا تصویری از آنچه که تحقق پیدا کرده اگر ملاحظه بفرمایید، عدم تحقق منابع را چیزی معادل (20) هزار و (200) میلیارد ریال (2000) میلیارد تومان پیش بینی کردند که تا پایان سال ما (2000) میلیارد تومان از آن منابعی را که تصور می کردیم، پیش بینی کردیم که محقق شود احتمالا محقق نخواهد شد هر چند اگر وارد این جزییات شویم می‌توانیم بعضی از این ها را انتظار داشته باشیم که قابل وصول باشد اما حداکثر آنچه را که دولت داده است (2000) میلیارد تومان، (2020) میلیارد تومان عدم تحقق منابع داریم، اما از طرف دیگر درآمدهایی را که ما پیش بینی کرده ایم برای منابع بودجه عمومی دولت مبلغ مازاد بر ارقام مصوب را چیزی حدود (46) هزار و (822) میلیارد ریال یک چنین رقمی را باز ما مازاد بر منابع درآمدی در ارقام مصوب پیشنهادی داریم. خود این یک چیزی حدود (26)، (27) هزار ریال مازاد درآمد را به ما نشان می‌دهد.
بنابراین آنچه که در بودجه (در قانون بودجه) پیش بینی شده بود ما منابع لازم را داریم، کسری ندارد. اما از طرفی برخی از پیش‌بینی‌هایی که انجام شده بود و در پایان سال قبل در زمان رسیدگی به بودجه محقق می شد آنچه در عمل محقق شد بیش از آنچه بود که در بودجه بیان می شد. بطور مثال در رابطه با حقوق و مزایا ما تصریح خیلی شفاف و روشن مسوولین وقت سازمان مدیریت را داشتیم آنچه را که اعلام شده است ما در حقوق و مزایا هیچ کسری نخواهیم داشت حتی بند «ت» تبصره (20) را اینگونه ما پیش بینی کردیم که برای تحقق کسری احتمالی در حقوق و مستمری ها رقمی معادل (10) هزار و (786) میلیارد ریال پیش بینی شده بود.
بنابراین آنچه که در کمیسیون در مجلس تصمیم گرفته شد براساس آنچه که اطلاعات آمده بود انتظار این بود که از این بابت کسری نداشته باشیم. اما باتوجه به آنچه که در عمل اتفاق افتاد مشخص شد که یکمقدار برآوردها منطبق با واقعیت نبوده، از طرف دیگر مقدار تصمیماتی هم که گرفته شده است مازاد بر آنچه که در برنامه اول پیش بینی شد و بر آن مبنا و بر اساس آن برنامه، ما بودجه را تنظیم کرده بودیم.
این دو نکته عمده وقتیکه اتفاق افتاده ما در وضعیت فعلی قرار داریم آنچه را که تصویب کرده ایم و قانون بودجه سال 84 است نمی تواند نیازهایی را که برای پرداخت داریم پوشش بدهد یعنی حتی اگر ما اعتبار هم داشته باشیم، پول هم داشته باشیم برخی از دستگاه ها اعتبار مصوبشان را بیش از (95) درصد در طول (9) ماه دریافت داشته اند و دیگر حقوق نمی شود پرداخت کرد درمورداین دستگاه، بدلیل اینکه اعتبار مصوب نداریم.
این مشکلات پیش آمده در زمینه تدوین و تامین بودجه و همینطور اعتبار مصوب بوده که در این مجموعه تقدیم متمم بودجه قطعا ضروری بوده است و تصویب آن در سریعترین وقت ممکن هم ضروری است. ما در کمیسیون بررسی زیادی کردیم و انتظار از همکاران محترم در مجلس داریم که هرچه سریعتر این لایحه تصویب شود و قابلیت اجرا پیدا کند که در امور جاری مشکلی پیدا نشود و بتوانند حقوق ها و بقیه پرداخت ها را داشته باشند.
سعی می کنم خیلی مختصر عرایضم را جمع کنم و بعد از اینکه موافق و مخالف محترم صحبت کردند اگر نیازی بود به برخی از سوالات و ابهامات پاسخی را خدمتتان عرض کنم.
اما ساختار کلی این لایحه، اگر گزارش کمیسیون را با لایحه دولت مقایسه بفرمایید ملاحظه می‌فرمایید که ما در کمیسیون چند جدول به لایحه اضافه کردیم یعنی پرداخت‌هایی را که باید انجام بشود بطور مشخص برای هر دستگاهی چقدر باید پرداخت شود روشن شده و تکلیف هر دستگاه مشخص شده، بطور کلی این مقدار پول برداشته شد در اختیار دولت گذاشته شود یا اجازه جابجایی داده شود که برای هر دستگاهی خواستند هزینه کنند، این به این ترتیب انجام نشد و مشخص شد که هر دستگاهی چقدر جداول (2)، (3) و همینطور(4) به این مطلب ناظر است که توضیح آنرا عرض خواهم کرد.
این یک شفافیت بیشتری را نسبت به آنچه که لایحه دولت داشت در خدمت عزیزان قرار داده است و همینطور که ملاحظه می‌فرمایید، براساس جدول شماره (1) که بیان شده است و در متن لایحه گزارش کمیسیون چاپ شده، ما رقمی معادل (46) هزار و (824) میلیارد ریال (چهار هزار و ششصدو اندی میلیارد تومان) اضافه درآمد داریم، پیش بینی کرده ایم، در آن بندهایی که بیان شده است بند «ب» تبصره (11) و بند «د» تبصره (11) و آن رقم سومی که باز در تبصره (11) پیش بینی شده است. این منابعی است که پیش بینی می‌شود که ما افزایش درآمد داشته باشیم از این مبلغ در جدول شماره (2) آنچه را که نیاز داریم برای هزینه‌های پرسنلی و مطالبات شاغلین و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی براساس آنچه که در جدول شماره (2) خدمت عزیزان تقدیم شده است رقمی معادل (45) هزار و (661) میلیارد ریال است که از آن (46) هزار و (824) میلیارد ریالی که عرض کردم از منابع تبصره (11) قابل تحقق است رقمی معادل (35) هزار و (851) میلیارد ریال از اینجا برای حقوق پرسنل و رقمی معادل (10) هزار و (973) میلیارد ریال هم برای تامین کسری یارانه ها تامین خواهد شد. ما در یارانه‌هایمان کسری داریم که تامین آن از این محل اضافه درآمد تبصره (11) پیش بینی شده است. ما در پرداخت‌های پرسنلی علاوه بر آن (35) هزار میلیارد ریال اضافه رقمی تا (45) هزار میلیارد ریال نیاز داریم. پیش بینی شده است که حداقل (6) هزار میلیارد ریال از این مابه‌التفاوت حتما از جابجایی ردیف‌های جاری و متفرقه و تملک دارایی مالی انجام شود، فشاری به هزینه‌های عمرانی و تملک دارایی سرمایه‌ای نباشد و اگر می خواهد تامین شود حداقل (600) میلیارد تومان آن از این محل تامین شود.
در تبصره بعد یکی از مشکلاتی که ما داریم دستگاه‌های نظامی و انتظامی ما بدهی‌هایی که برای آب، برق، فاضلاب و گاز به دستگاه ها دارند همیشه این مشکلات و خللی را در کار این نیروها و این شرکت ها ایجاد کرده است. از طرفی شرکت ها موظف هستند که این پول ها را دریافت کنند و از طرفی هم بودجه نیروهای نظامی و انتظامی اقتضا نمی کند و تکافو برای این کار ندارد.
در اینجا پیش بینی شده است که رقمی معادل (2003) میلیارد ریال از بدهی‌های نیروهای نظامی و انتظامی به این شرکت ها، (به شرکت‌های آب و فاضلاب و گاز و برق) از محل مطالباتی که دولت از آن شرکت ها دارد تسویه شود. همکاران محترم مستحضر هستند طبق ماده (32) قانون برنامه و بودجه، پول هایی را که دولت به شرکت ها برای کارهای عمرانی می‌دهد، این بصورت وام تلقی می‌شود که با سود آن باید برگشت داده شود. (2003) میلیارد ریال از این مبلغ برای آن بازپرداخت بدهی ها از موضوع ماده (32) تلقی شده است. پس از یکطرف بدهی نیروهای نظامی و انتظامی به این شرکت ها تسویه خواهد شد، از محل تسویه مطالبات دولت از این شرکت ها که اینهم یک کمکی به بودجه نیروهای نظامی و انتظامی است.
در تبصره (6) که خدمت عزیزان گزارش شده است در رابطه با شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان است. مستحضر هستید براساس حکم بودجه که ما داریم در تبصره (1) در بند «چ» گفته شده است که باید شرکت‌های دولتی رقمی را بعنوان مالیات عملکرد سال 84 بصورت یک دوازدهم به خزانه واریز کنند که این شرکت آب و برق خوزستان هم مشمول این حکم است.
از طرف دیگر در بند «پ» تبصره (11) بیان شده است که برای توسعه تامین و توزیع نیروی برق باید مقداری بودجه‌های عمرانی را در اختیار توانیر قرار بدهند. بعنوان تامین این هزینه قرار شده است که بر اساس مفاد تبصره (6) آن حکمی را که بر شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان داشتیم که مالیات عملکردش را پرداخت کند، این با آن پرداخت که باید به توانیر شود پایاپای شود و بتوانیم توسعه برق و تامین و توزیع برق را داشته باشیم.
در آخرین تبصره ای که تبصره لایحه دولت اصلاح شد، بدین گونه بود که در بند «ژ» تبصره (2) من فکر می کنم که تمامی همکاران محترم در شهرستان ها، در کمیته برنامه ریزی با این مطلب مواجه هستند که در بند «ژ» تبصره (2) حکم شده است که (20) درصد از اعتبارات تملک دارایی برای کمک‌های فنی ـ اعتباری برداشته شود. ما الان در اواخر برج دی هستیم ، این (20) درصدها کسر شده است ولی نتوانسته است به اهدافی که برای تحقق آن مشخص شده است به آن اهداف پرداخت شود و آن اهداف تامین شود که عمدتا پرداخت یارانه سرمایه گذاری ها بود برای اینکه در آن شهرستان ها انجام شود، در بعضی از شهرستان ها زمینه یا سرمایه گذار نیست. بهرحال همه این جذب نشده است که بدین ترتیب بند «ژ» اصلاح می‌شود که حداقل (10) درصد برای تملک دارایی شهرستان برای اصلاح بودجه تخصیص پیدا کند و اگر رقم مازاد جذب نشده ای در شهرستان باقی ماند این اعتبار بلوکه نشود، قابلیت استفاده پیدا کند و مابقی آن بیاید و صرف پروژه‌های همان شهرستان شود یعنی (20) درصدی که ما از پروژه‌های عمرانی شهرستان خارج کردیم (10) درصد آن اگر به این ترتیب هزینه شد، اگر هزینه‌های دیگر هم در آن راستا شده بود، آنچه که می‌ماند بتواند برای پروژه‌های عمرانی همان شهرستان ظرف مدت باقیمانده ان شا الله از سال و اعتبار بودجه هزینه شود.
دو تبصره الحاقی هم داریم که در یکی از این تبصره ها موسسه کار و تامین اجتماعی مشمول حکم ماده (49) قانون برنامه چهارم شده است که بصورت هیات امنایی اداره شود که در تسریع و توسعه کاری این موسسه بسیار موثر است و می‌تواند بخوبی کمک قابل توجهی برای کارهای تحقیقاتی این موسسه ایجاد کند.
نایب رییس ـ آقای دکتر مفتح! چون اول جلسه خیلی وقت ما گرفته شد شما جبران کنید.
مفتح ـ خیلی کوتاه آخرین تبصره الحاقی را عرض کنم. در تبصره الحاقی دوم، طبق موادی که در جدول شماره (4) توضیح داده شده است ما (2445) میلیارد ریال پیشنهاد کردیم که با تصویب شما عزیزان برای برخی از پروژه‌هایی که بعضا بسیار هم ضروری است تخصیص پیدا کند. من فقط یک مورد را اشاره کنم بقیه موارد را اگر در صحبت های موافق و مخالفین مطرح شد بنده پاسخ آن را عرض کنم.
ملاحظه بفرمایید درمورد هیاتهای ورزشی شهرستان ها، ما در این رابطه هرچند که در بودجه سال 84 رقمی را تصویب کرده بودیم که حدود (400) میلیارد تومان برای کمک به تربیت بدنی، اما به دلایل مشکلاتی که در بودجه پیش آمد، چیزی حدود (50) میلیارد تومان تا حالا داده شده و پیش بینی می‌شود که بیش از (30) میلیارد تومان دیگر برای این کار تخصیص پیدا کند. رقم بسیار جزیی خواهد بود و کمکی به ورزش شهرستان ها انجام نشده. تمام حوزه‌های انتخابیه، تمام مردم و جوانان عزیز ما از نظر امکانات ورزشی نیاز به کمک و توجه دولت دارند. در اینجا کمیسیون پیشنهاد کرده است که بصورت سرانه برای هر شهرستان براساس جمعیت سرانه شهرستان رقمی معادل (60) میلیارد تومان پیش بینی شده است که متناسب با جمعیت هر شهرستان بطور سرانه تقسیم شود و در آن شهرستان هم به هیاتهای ورزشی این پول کمک شود، برود برای هیاتهای ورزشی و یک کمکی برای این عزیزان و ما بشود که در رابطه با امکاناتی که برای کار تربیت بدنی و ورزش نیاز هست ان شا الله بتوانند تخصیص بدهند.
موارد دیگری هست که اگر نیاز بود بعد از این اینکه موافقین و مخالفین صحبت کردند ان شا الله خدمتتان عرض خواهیم کرد. مجددا تکرار می کنم که اصل تقدیم لایحه باتوجه به شرایط فعلی و هزینه ها ضروری است و تسریع در تصویب هم مورد درخواست ما در کمیسیون برنامه و بودجه از محضر همکار محترممان هست.
ان شا الله، والسلام
نایب رییس ـ خیلی متشکر. جناب حاج آقای قربانی! مخالف و موافق را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ اولین مخالف جناب آقای محبی نیا هستند که تشریف ندارند، آقای گرامی بفرمایید.
نایب رییس ـ جناب آقای گرامی بفرمایید. آقای گرامی اگر اجازه بدهید از شما و دیگر دوستان خواهش کنم چون اول جلسه وقت ما خیلی در تذکرات گذشت هر قدر امکان دارد رعایت اختصار بفرمایید، در خدمتتان هستیم، ببخشید.
اسماعیل گرامی مقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از کمیسیون برنامه و بودجه که وقت خوبی را گذاشتند و درخصوص متمم بودجه سال 84 زحمت کشیدند. این تذکر شما را سعی می کنم حتما مطالبم را فشرده کنم (نایب رییس ـ تشکر می کنم در خدمتتان هستیم) ولی موضوع مهم است. درثانی این ردیفی که ما هستیم دو، سه روز است داریم تذکر می دهیم من همین الان در این قسمت دارم از سرما می لرزم! حقیقت آن، جمعبندی مطالب هم باتوجه به این وضعیت فیزیکی جای ما که با تذکرات متعدد هم به جایی نرسید واقعا صحبت کردن هم سخت است.
درخصوص متمم بودجه سال 84 مطالبی را که فرمودند، درخصوص مالیات ها و منابع درآمدی که می‌بایستی براساس آن‌ها کسری بودجه تامین شود، من عرایضی را خدمت همکاران ارجمندم ارایه خواهم داد و همچنین در رابطه با یارانه ها و حقوق و مزایای کارکنان و دیون و معوقاتی که از سال‌های قبل مانده.
بهرحال بحث کسری بودجه تن ها مختص به کشور ما نیست و از بین بردن یا صفر کردن کسری بودجه اجتناب ناپذیر هم هست ولی جهت دادن آن امکانپذیر است یعنی می‌شود بجای اینکه کسری بودجه را هر سال افزایش داد و یا مکانیزم هایی که منجر به کاهش کسری بودجه می‌شود آن‌ها را در بودجه لحاظ کرد و یک شیب نزولی به آن داد و از سوی دیگر ماهیت این کسری بودجه ها را باید عوض کرد که باز هم نشده یعنی کاملا ماهیت جاری دارد برخلاف الگوهایی که نسبت اقتصادی آن به ما نزدیکتر هست کسری بودجه آن‌ها ماهیت عمرانی دارد و مال ما به مانند گذشته همان ماهیت جاری را باز پیدا می‌کند که یکی از مشکلات اساسی ما در نظام بودجه ریزی کشور است و توجه نکردن به رقمی که امسال ما در کسری بودجه آوردیم و موضوع یارانه ها تعلق گرفته هیچ فکر اساسی در این رابطه نشده است.
ما اگر یارانه را برای کمک به اقشار آسیب پذیر و افرادی که زیر خط فقر هستند به آن‌ها طراحی می کنیم و اساسا در تعاریف بودجه ریزی و آن بخش ها و قالب‌هایی را که یارانه ها به خودشان اختصاص می‌دهند جهت گیری و سمت این ها به سمت کمک کردن به این اقشار است به پایین دست ها به دهک‌های پایین، نه اینکه این یارانه ها از دهک‌های پایین به دهک‌های بالا. یارانه ها را در کشور کسانی استفاده می‌کنند که یا نیازمند این یارانه ها نیستند و یا کمکی که به آن‌ها می‌شود در اثر جهت دهی بعد از آن موجب افزایش تورم هم می‌شود ما هیچ کاری در این خصوص نمی کنیم و تن ها اتفاقی که می افتد، کسری بودجه می‌شود.
ما یارانه ها را می توانستیم و می‌توانیم... نطقی که الان می کنم، نگرانی من این است که سال 85 هم، بنشینیم درباره همین بحث یارانه ها، یارانه ها به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ جمعبندی اینکه چه کسانی در این کشور مستحق یارانه هستند خیلی کار سختی نیست، خانواده‌هایی که بی سرپرست هستند و کسانیکه از کار افتاده هستند یا یک جمعبندی سازماندهی شده توسط سازمان برنامه ریزی کشور کار دشواری نخواهد بود.
بنابراین می‌شود استفاده کرد و این یارانه ها را به سمتی برد که کمک شود و خط فقر ما افزایش پیدا کند و نه اینکه ما هر ساله با کسری بودجه مواجه باشیم و از طرفی افزایش شیب صعودی کسانیکه در اثر یارانه گرفتن مجددا این اختلافی که ایجاد می‌شود دایم فقیرتر بشوند و آنهاییکه بایستی پول بیشتری پرداخت کنند، ثروتمندتر شوند.
از طرف دیگر موضوع اجتناب ناپذیر بودن آن، ما را به سمت و سویی می‌برد که بدترین شیوه را انتخاب می کنیم برای اینکه کسری بودجه را جبران کنیم، رفتن به سمت استفاده کردن از بودجه‌های عمرانی. وقتی که ما در همه دوره‌ها و در همین دوره مطالعه می کنیم، می‌بینیم بجای اینکه ما افزایش حجم بودجه‌های عمرانی را داشته باشیم، دایم این کوچکتر می‌شود، از (40) درصد، (35) درصد، (25) درصد، می‌رسد به (20) درصد، در (20) درصد هم می‌بینیم باز کالاهایی که در آن اختصاص داده می‌شود اصلا ماهیت و کیفیت بودجه‌های عمرانی را ندارد.
من در خصوص گزارشی که مخبر محترم کمیسیون دادند، تعجب می کنم، درخصوص بحث استان‌ها به همین راحتی به اعتبارات فنی و اعتباری که اشاره می‌کنند، بجای اینکه بودجه‌های عمرانی را تشویق و هزینه کنیم، هنوز تا خردادماه ما فرصت داریم و بایستی هزینه و جذب شود از الان درواقع تنبیه می کنیم که این اعتبارات جذب نشود. خوب ما خودمان داریم سیاستگذاری می کنیم که بودجه‌های عمرانی کمتر شود.
چه می‌شود یکروزی ما کسری بودجه را در بخش عمرانی داشته باشیم و بیاییم بخش عمرانی را جبران کنیم، نه باز جاری را! مگر معوقات ما چقدر است؟ بالاخره ما هرساله مواجه با این معوقات باشیم. خوب یکبار بیاییم بگوییم آقا! معوقات ما A است، دو A است. نه اینکه هرساله براساس همین، دو عامل بوده، یا برآورد ما غلط بوده و یا در انجام هزینه ها کنترل نشده، هزینه ها درست انجام نشده، اگر می شد پس این حجم کسری بودجه از کجاست؟
بنابراین ما درخصوص اینکه یک بخشی از آن بحث سود ابرازی در مالیاتهاست، یک بخش آن عملکرد سال 83 است حرفی نداریم. ولی دو برداشت که متاسفانه جهت گیری عمرانی دارد مورد نقد است و بایستی یک فکری بحال آن شود. شما عنایت بفرمایید! در بحث (10) درصد بودجه‌های عمرانی استان‌ها و کمیته برنامه ریزی، دو نقیصه بر آن حکم می‌کند: اولا با برداشتن بودجه‌های عمرانی از استان‌ها مجددا ما تشدید می کنیم روند اختلاف نسبت بودجه‌های عمرانی و جاری را و به این هم دامن می زنیم. دومین نقیصه این است که ما می آمدیم اولویت بندی می کردیم وقتیکه پروژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری ها اولویت بندی نشدند، آمدیم به یک نسبت یکنواخت و مساوی می گوییم (10) درصد کم شود. خوب، آن پروژه‌هایی که درحال شتاب گرفتن هستند و نیاز به کمک‌ها دارند و به همین شکلی که حتی تعبیر به یارانه در بخش عمرانی کردند، خوب درست هم هست، خوب ما این ها را چرا تقسیم بندی نکردیم، چرا اولویت بندی و درجه‌بندی نکردیم و اگر این درجه‌بندی ها قطعا صورت می‌گرفت مشخص می شد ما کجاها نیاز نداریم و از آن‌ها برداشت می کردیم، نه اینکه اطلاق یک نسبت مساوی بمنزله قفل کردن بسیاری از پروژه‌هایی است که باید انجام شود و عملا وقتی سرمایه گذاری به عقب افتاد و طول اتمام پروژه ها اتفاق افتاد، تورم بر او تحمیل می‌شود و هزار و یک بحث که متاسفانه چون گفتند من مطالبم را جمع کنم، نمی توانم به آن‌ها اشاره کنم.
بحث بعدی درخصوص موضوعیت برداشت و سهم سود شرکت‌های دولتی است. آیا ما (خودمان بگوییم، همکاران محترم!) در مجلس که شروع کردیم بودجه را به تصویب رساندیم و بعضی از اصلاحات را انجام دادیم، مگر بجز شرکت‌های دولتی چه مقدار ما می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم و در راستای رشد برنامه چهارم توسعه و چشم انداز (20) ساله حرکت کنیم، چقدر بخش خصوصی ما توان دارد؟ بخش خصوصی هم که اگر وارد می‌شود باز از همین کانال شرکت‌های دولتی ماست. بنابراین ما وقتی که می آییم سود سهم را از این قسمت برداشت می کنیم، ما عملا مابه‌التفاوت وام‌های دریافتی تسهیلاتی که این شرکت ها از سیستم بانکی گرفته اند، خوب، مگر نبایستی این ها را پرداخت کنند؟ اگر ما به این ها اجازه بدهیم و از آن‌ها بخواهیم که شما بایستی از این سود، سهم دولت را بریزید، عملا می رفت که مقدار و حجم عدد بدهی ها با سود آن‌ها و بدهکاری هایی که دارند مساوی شود، خوب ما این را هم که داریم از بین می بریم.
شرکت‌های دولتی و در بخش مادرتخصصی که بدهکار هستند، بدهکاری این ها را چه کسی بایستی بدهد؟ و بخصوص مثال عرض می کنم در قسمت پتروشیمی، ایمدرو و سازمان گسترش و نوسازی. خوب، دیگر آن چه خواهد شد، پس چه فکری برای آن‌ها کردیم؟
بنابراین من بخواهم عرایضم را جمع کنم این است که ما می‌توانیم راهی را انتخاب کنیم که آسانتر باشد و ماهیت عمرانی پیدا نکند. ما راه‌های مختلفی برای این داشتیم، استقراض از بانک مرکزی باید بررسی می شد، فروش طلا بایستی بررسی می شد، فروش و عرضه اوراق بهادار بایستی بررسی می شد، تورم این ها چقدر است و عقب افتادن طرح‌های عمرانی که قطعا در درازمدت تاثیر خواهد گذاشت، اثر آن وحشتناک تر هست. ما بطور کوتاه‌مدت می گوییم که این حقوق، این دیون، قبلا هم برآورد نکردیم یا برآورد کردیم غلط است و الان هر وقت که ما کسری بودجه
می آوریم، به سراغ بودجه‌های عمرانی می رویم. حمله می کنیم، فقط بودجه‌های عمرانی در دست ماست، چون نزدیک‌ترین و آسان ترین راه ولی بدترین و خطرناک ترین راه برای کشوری که در حال رشد و توسعه است داریم انجام می دهیم. (نایب رییس ـ خیلی متشکر، وقت شما تمام شده) لذا من تقاضا می کنم که همکاران ارجمند توجه بفرمایند و استدعا دارم اگر به این رسیدند که واقعا راه‌های دیگری هست که قطعا هست و می‌تواند موجب این شود که بودجه‌های عمرانی ما یک امنیتی داشته باشند، از همینجا دعوت می کنم ما بیاییم در مجلس هفتم برای اولین بار یک طرحی بیاوریم که دولت‌ها در هر شرایطی اجازه نداشته باشند بسمت بودجه‌های عمرانی بروند، بسیار مناسب خواهد شد، من از شما عذرخواهی می کنم.
نایب رییس ـ خیلی متشکر. قبل از اینکه موافق محترم صحبت کنند، بنده از میهمانان محترم جلسه علنی امروز (چهارشنبه 28/10/) تشکر داشته باشم و محضر آن‌ها خیر مقدم عرض کنم. جمعی از دانش آموزان بسیجی عضو شورای مقاومت مدارس از شهرستان کاشان. جمعی از پرسنل تیپ یکم انصارالنبی (صلی الله علیه و آله و سلم) لشکر (77) محمدرسول الله (حضار صلوات فرستادند) از سپاه پاسداران. دانش آموزان آموزشگاه دخترانه هدی از شهر قدس. جمعی از اصناف و روسای اتحادیه و مجامع از شهرستان ورامین که همراه مسوولین محترمشان در خانه مردم حضور یافتند و ناظر مذاکرات نمایندگان خودشان هستند تشکر و برای آن‌ها آرزوی توفیق دارم. موافق محترم را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ اولین موافق جناب آقای ندیمی هستند.
نایب رییس ـ آقای ندیمی بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
بنده هم به سهم خودم عید سعید غدیر را خدمت همه دوستان عرض تبریک دارم، ان شاالله که ارتباط علمی و عملی و اعتقادی ما با اهل بیت تقویت شود.
دوستان ما ایراداتی که هم در صحن علنی ارایه کردند و هم در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کردند، عمدتا درست است. یعنی ما واقعا در نظام بودجه ریزی باید ملاحظاتی داشته باشیم که کسری بودجه نداشته باشیم. ما اینطرف قضیه را اصلا نمی توانیم انکار کنیم که وقتی کسری بودجه پیش می‌آید همین مصیبتهاست. یعنی اینکه ما مثلا می آییم از سهم شهرستان برمی داریم. این حرف، حرف درستی است اما واقعا برای اداره کشور مردم چه توقعی از ما دارند؟ اگر ما بد بودجه می ریزیم اصلا مجلس ادعا کند که اطلاعات غلط به ما داده شده است که البته من بعنوان کسی که حاضر بودم حداقل در جلسه صحن تلفیق پارسال ندیدم که اینطوری باشد، ولی فرض کنیم داده شده باشد. حالا دوستان می‌گویند فلان اتاق به ما اطلاعات غلط داده، حالا ما آن را هم می پذیریم، فرض می کنیم شهادت ثقه است و می پذیریم. اما آیا واقعا مثلا می‌شود گفت اگر ما بد عمل کردیم، بودجه ریزی ما اشکال داشت، مثل همین امسال که مثلا (40)، (50) هزار میلیارد می خواهیم بیشتر ببندیم، بعد هم می گوییم تورم نیم درصد بیشتر نمی شود. خوب، مردم چکار کنند؟ حقوق و مزایا اگر راست باشد (که ان شاالله هست و حتما هم هست) دو، سه ماه آتی را ما پول نداشته باشیم بدهیم، می‌شود به مردم گفت که آقا! بهرصورت ما در مجلس یا به پیشنهاد دولت در مجلس دقت کافی نشد، اعتماد همینطوری شد، شما لطفا دو ماه حقوق نگیرید. الان ما بعضی از جاهایی که مردم حقوق نگرفتند، مثل همین سازمان چای، روز تا شب تحت فشاریم، حق هم با مردم است که آقا! (7)، (8) ماه حقوق نگرفتیم، پیش بینی نشده. هیات تسویه یا وزارت جهادکشاورزی یا سازمان مدیریت کم کاری می‌کنند. واقعا پاسخ حقوق و مزایا و حتی عیدی، شما ببینید! یک جمله ای راجع به عید غدیر به عیدی گفته شد، شد یک مطالبه. الان هم وقتی اعلام می‌شود (25) تا (30) هزار تومان می‌توانند بدهند، بعضی ها «انقلت» می گذارند که آقا! یعنی چه می‌توانند، شما فرمودید عیدی می دهید، باید عیدی بدهید.
یعنی ما حتی گفته های مسوولانمان مطالبه می‌شود، چه برسد به اینکه قانون هم بشود. ما به کارمند دولت، به حقوق بگیر کشوری و لشکری نمی توانیم بگوییم که آقا! ما بد بودجه ریخته بودیم، اعتمادی که داشتیم اعتماد درستی نبود، شما لطفا حقوق نگیرید یا به بازنشسته ای که اصلا زندگی او به سامان نیست، حتی اگر این پول ها هم به او داده شود، نمی تواند خودش را اداره کند. ما نمی توانیم واقعا در رابطه با این امور، البته شما ممکن است بگویید آقا! دولت‌ها (منظور از دولت اینجا قوه مجریه است) قوه مجریه بلد است که این ها را منتقل کند، در رابطه با اموری که مجلس دیگر آنجا باید ساکت باشد. بسیار خوب، ما می پذیریم که قوای مجریه در همه عالم و ایران این هنر و این زرنگی را دارند که توپ را در زمین مجلس بیندازند، ما این را می پذیریم، الان چه باید کرد، الان ما باید مثلا به این لایحه رای ندهیم، مشکلات مردم، هزینه‌های پرسنلی کارکنان شاغل و بازنشسته انجام نشود، بلحاظ اینکه می خواهیم تسویه حساب اجرایی کنیم، اینکه شدنی نیست. این نحو اداره کشور همین جواب ها را می‌دهد. کما اینکه عملیاتی شدن هم همینطور الان آن ادعایی که ما کردیم واقعی نیست. حالا ما در بحث بودجه این ها را می گوییم، آنهم سال دیگر در می‌آید، فرقی نمی کند، ولی خوب، بعد چه باید کرد؟ بعد ما باز می‌توانیم بگوییم آقا! ما چون مخالف صحبت کرده بودیم، حالا شما حقوق این جماعت را ندهید! مطالبات شاغلین و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی استانی را ندهید. الان شما در ردیف‌هایی که دارید، ردیف تحقق درآمدها، مثلا در بخش دریافت‌ها و درآمدهای عمومی، چه مالیات اعم از مستقیم یا غیرمستقیم و سایر درآمدها، حتی درآمدها شفاف سازی و عامل انرژی و این ها، بیشتر عددهایی که به نسبت مصوب است عددهای قابل دفاعی است، (98)، (86)، (84) بعضی ها هم البته منفی است. یا در بخش واگذاری‌های دارایی‌های مالی مثل اوراق مشارکت، تسهیلات خارجی و مانند این، عددهایی که به نسبت مصوب داریم متفاوت از (4/12)، (32) و مانند این، یعنی اینقدر درصد محقق شده است.
همینطور در رابطه با پرداخت ها حالا وقتی آنطرف را نگاه می کنیم، یعنی طرف دوم را، یعنی اعتبارات هزینه‌ای را، یعنی جاری را، یعنی ملی ها و ردیف ها و استانی ها را، آنجا می‌بینیم عددهایی که به نسبت دیماه دادند (104) درصد، (115) درصد، خوب ولی چکار باید... یعنی چه؟ با چنین تصویری که ما از بودجه کشور داریم امسال هم این خوف هست، من همین الان اعلام کنم که بهیچوجه دوستان! ما فکر نکنیم سال دیگر متمم نخواهیم داشت، من الان عرض می کنم خواهیم داشت، هر شکلی بنویسیم، کما اینکه آنروزها راجع به همین خودرو ما در تلفیق گفتیم آقا! تامین نمی شود، دوستان ما گفتند می‌شود! الان وقتی دولت می‌آید ادعا می‌کند در کمیسیون اقتصادی و مانند آن، می‌گویند آقا! شما عدد دلار را چون ثابت کرده بودید ما متوسط فروشمان آن نشد. خوب، الان هم دولت همین پیشنهاد را... خودشان هم ثابت دادند، بعد وقتی کسری پیش می‌آید می‌گویند چرا ثابت دادید. ما چکار کنیم؟ حالا این اتفاق افتاد، این اشکال در نظام بودجه ریزی واقع شد، ما چه باید بکنیم، ما بعنوان نماینده و امین مردم نمی توانیم درمقابل حداقل خواسته مردم که پرداخت حقوق و مزایا و عیدی است که این ها هم هیچکدام برابر با تورم نیستند. یعنی مردم همیشه دخل و خرجشان نابرابر است، این ها را مقاومت کنیم. ما ضعف داریم، این ضعف، ضعف من و شماست که مسوولیم. مردم که در این رابطه دچار مشکل نیستند. اگر هم خدای ناکرده در رابطه با این امور ما کم کاری کردیم یا کم توجهی کردیم، بازهم مربوط به خود ماست. ما که نمی توانیم در رابطه با مسایلی که در همین بخش هزینه‌ای وجود دارد، مثلا در تنخواه گردان استان‌ها بابت ماده (10)، مباحث مربوط به تملک دارایی‌های مالی یا مسایل دیگری که در رابطه با بند «چ» تبصره (3) و مانند آن هست، ضعف های برنامه ریزی ما که همچنان باقی است و در لایحه پیشنهادی دولت هم متاسفانه برخلاف تصویری که در بعضی از رسانه‌هاست، ما مشکلات قابل توجهی داریم که شاید بدتر از اینهم باشد، اما امسال، پایان سال ما با یک متممی روبرو هستیم که این متمم حداقل و حداکثرهایی را تعریف کرده، می پذیریم که کسری از این ها قابل ندادن و قابل پرداخت نکردن است. اما اصل موضوع را که نباید رد کنیم، کما اینکه الان خود من هم در مورد آن برداشت از کمیته برنامه ریزی شهرستان، هم پیشنهاد حذف آن بند را کامل دارم، هم حداقل را دارم که آنجا بعدا جای خودش است. اما کل را چه؟ کل را باید رای بدهیم. آنجا بنده بعنوان مخالف یا موافق حذف می گویم آقا! چرا می خواهی از سهم شهرستان برداری؟ حرف درست است که مخالف محترم اشاره کرد. بعد هم واژه حداقل گذاشته، یعنی (10) درصد هم ممکن است (50) درصد هم بشود، یعنی دیگر هیچ.
ما از این تصمیم‌هایی که در این کشور در رابطه با نظام اداره کشور، شهرستانی، استانی، ملی می گیریم، واقعا قابل تامل است. از یکطرف می گوییم آقا! تو خودت دربیاور و خرج کن، بعد هم از آنجا بر می داریم، بدون اینکه درنظر بگیریم استان‌ها متفاوت هستند، درآمد و هزینه‌های آن‌ها هم متفاوت است، پروژه ها مثل همین بحث عمرانی است. الان کثیری از دوستان ما حق دارند اعتراض می‌کنند که آقا! شما می گویید مثلا برای عمرانی اینقدر دادیم، درست نیست. این ها از چه جهت می‌گویند، برای اینکه اگر دو ریال هم داده، رفته مطالبات. او پروژه عمرانی را ندیده، یعنی ما مطالبات سال‌های پیش را هم داریم به او می دهیم، بعد به این ترتیب مردم می‌گویند خوب آقا! کجاست پروژه عمرانی، امسال چه اجرا شد؟ کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان ما در دو دوره تصمیم امسال خود اکثرا پولی که به آن‌ها دادند به مطالبات دادند. یعنی برای مردم از جهت سالجاری چیزی درنیامد. اما دولت هم می گوید ما پول دادیم، اینطوری است که محاسبات به هم می ریزد و ما می پذیریم که واقعا در راستای این نحوه تصمیم گیری که حالا بعضی اوقات هم برعکس می‌شود. امروز دیدید کثیری از دوستان ما راجع به سفرها تذکر داشتند، من خودم در بودجه نگاه کردم بعضی از استان‌ها چقدر رشد داشتند. همین دیروز ما راجع به آب صحبت می کردیم، دیدیم یک استان چند صد هزار نفری نسبت به یک استان چند میلیون نفری چقدر تفاوت درصد و رشد دارد. خوب، این ها قابل تامل است، اگر حرفهای ما را گوش کنند، می گوییم.
در مجموع من عرض می کنم، جمعبندی بنده این است که حق با مخالفین است، این نحوه نظام بودجه ریزی مشکل ساز است، اما الان چه باید کرد؟ الان باید رای بدهیم، بعضی از اشکالات را هم با حذف و این ها درست می کنیم، بعضی از آن‌ها هم متاسفانه می‌ماند. امیدواریم که سال آینده به این درد مبتلا نشویم که من می گویم می شویم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نایب رییس ـ خیلی متشکر از اینکه مختصر طرح بحث نمودید، مخالف بعد را اعلام بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ مخالف بعدی جناب آقای دکتر سبحانی هستند.
نایب رییس ـ جناب آقای دکتر سبحانی هم رعایت ایجاز و گویایی مطلب را بفرمایند، درخدمت شما هستیم، بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من از همکاران ارجمند استدعا می کنم با عنایت به اینکه این متمم دومی است که درخصوص قانون بودجه سال 84 در کشور مطرح است و تاثیرات بسیار زیادی در بودجه سال 85 و همینطور بر اقتصاد کشور بصورت جاری و آتی دارد به عرایضی که خدمت شما تقدیم می کنم عنایت بفرمایید.
صورت مساله این است که دولت می گوید بخاطر اینکه در روند اجرای بودجه سال 84 در بخش منابع با عدم تحقق برخی اقلام درآمدی مواجه شده ایم و کسری هایی بوجود آمده، این لایحه را مجلس تصویب کند.
اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا براستی آنطورکه در مقدمه لایحه دولت آمده است، قانون بودجه سال 84 دچار کسری هست و یا نیست. شاید این بسیار بسیار مهم باشد که مجلس بداند بودجه سال 84 چه وضعیتی بلحاظ منابع درآمدی دارد.
براساس گزارشاتی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی داده است، معتقد است که (2) هزار میلیارد تومان از محل منابع درآمدی بودجه 84 محقق نشده. در همان گزارشات گفته شده است که (4) هزار و (700) میلیارد تومان مازاد درآمد داریم، بشرح جدولی که در همین لایحه ذکر شده و از مجلس خواسته است که از این (4) هزار و (700) میلیارد تومان بطور مشخص (4) هزار و (4/682) میلیارد تومان استفاده کند. ملاحظه می کنید که ما مواجه با دو مطلب هستیم، از یکطرف (2) هزار میلیارد تومان کسری درآمد، از طرف دیگر (4) هزار و (700) میلیارد تومان مازاد درآمد، ما به التفاوت این دو رقم می‌شود (2700) میلیارد تومان مازاد درآمد. بنابراین اولین مساله ای که ما باید به آن توجه کنیم این است که قانون بودجه سال 84 علی رغم عدم اجرای برخی از قوانین مصوب مجلس، بنا به گزارش دولت (2700) میلیارد تومان مازاد درآمد دارد و تمام مطالبی که درخصوص کسری درآمد این قانون بودجه هرجا رسمی و غیر رسمی بیان می‌شود، مطالب خلافی است. این قانون (2700) میلیارد تومان و به زعم بنده اگر قانون اجرا شود، (3500) میلیارد تومان مازاد درآمد دارد. پس بیان اینکه ما در قانون بودجه سال 84 کسری داریم، یک بیان غیر صحیح است بنا به مستند گزارشاتی که دولت مطرح کرده است.
اما مساله ای که وجود دارد این است که دولت می گوید ما هزینه‌های اجتناب ناپذیری داریم که این هزینه ها عمدتا مربوط به مطالبات و دیون کارمندان دولت یا برخی از فعالیت‌ها در سال‌های گذشته است. بنابراین دوستان مجلس باید بین سال 84 و بین سال‌های گذشته ای که مطالبات و دیون کارمندان در لایحه بودجه مربوط به آن سال ها نیامده است، تفاوت قایل شوند.
ما فرض می کنیم بقول موافق محترم قبول کنیم که برخی از این هزینه ها را بهرحال باید تامین کنیم. هزینه‌هایی که باید تامین شود دو دسته هستند، یکسری هزینه‌هایی که بصورت قانونی درست شده اند، یکسری هزینه‌هایی هم که بصورت غیر قانونی درست شده اند. در تبصره (20) قانون بودجه سال 84، در بند «چ» آمده است که از سال 84 کلیه تصویب‌نامه ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که متضمن بار مالی برای دولت است، درصورتی قابل تصویب و اجراست که بار مالی ناشی از آن قبلا محاسبه و تامین اعتبار شده باشد، درغیر اینصورت عمل دستگاه اجرایی در حکم تعهد زاید بر اعتبار بودجه است.
ما خدمت شما عرض می کنیم که برخی از این بدهی ها و مطالباتی که از او صحبت می‌شود بواسطه مصوباتی در دولت‌ها صورت گرفته که به استناد بند «چ» تبصره (20) حق تصویب تصویب‌نامه بدون اینکه بار مالی آن قبلا تامین شده باشد وجود نداشته و مجلس اگر بخواهد به این سری از مصوبات غیرقانونی اعتنا کند، درواقع به همان حقیقتی اعتراف و اعتنا می‌کند که دولت‌ها بودجه‌های مورد نیاز خودشان را تصویب و اجرا هم کنند، بعدا به مجلس بیایند بگویند ما تصویب کردیم و شما پرداخت کنید. اگر قرار باشد به اینصورت باشد، اصولا هیچ ضرورتی ندارد که قانون بودجه به مجلس بیاید یا قانون بودجه برای اصلاح و لایحه بودجه برای تصویب شدن به مجلس بیاید. باید به این سوال جواب داد که آیا مجلس محترم می خواهد مصوبات غیرقانونی دولت‌ها را بلحاظ اینکه منشا مالی آن تامین نشده بود، تامین اعتبار بکند یا نکند؟ این لایحه الان محل تصمیم گیری در این زمینه است.
برخی از مطالبات ممکن است قانونی باشد، اما در دولت و دستگاه‌های دولتی جای کلمه «نیاز» و کلمه «هزینه مصوب» عوض شده است. ما وقتی بودجه تصویب می کنیم یعنی به دستگاه اجرایی می گوییم شما مثلا بیش از (100) تومان نمی توانی هزینه کنی. دستگاه‌های اجرایی معمولا از نیاز خودشان صحبت می‌کنند نه از هزینه مصوب و بدهی که نیاز افراد به پول تحقیقا هیچ موقع اشباع پذیر نیست. شما که نمی توانید بگویید (100) تومان هزینه مصوب دارید، بعد افراد بیایند بگویند ما چون هزار تومان نیاز داشتیم رفتیم خرج کردیم. از پولی که گفته شده بود بابت حقوق و مزایای پرسنل در طی (12) ماه پرداخت شود، ما چون نیاز داشتیم در یک جاهای دیگری پرداخت کردیم، چون می دانستیم مجلس و دولت درقبال حقوق کارمندان و پرداخت نشدنشان مقاومت نمی کنند و در پاییز و زمستان می گوییم اگر ندهید کارمندان حقوق ندارند و آن‌ها هم دستپاچه می‌شوند و تصویب می‌کنند تا کارمندان بدون حقوق نمانند.
مگر بودجه‌ای که تصویب شده بود! حقوق کارمندان دولت در آن دیده نشده بوده؟ حتما دیده شده بود. هزار میلیارد تومان، بیش از آنچه که دولت آورده بود دیده شده. مطالبات و برخی از تعهداتی که غیرقانونی درست شده بود باعث شده است که بموجب یک رویه دستگاه‌های دولتی، مجلس و دولت را در مقابل کارمندان قرار بدهند. پولی که بابت حقوق است، بابت آن نیازهای خلق شده پرداخت می‌کنند، بعد می‌گویند دیماه، آذرماه پول نداریم بپردازیم و مجلس ها هم مجبور می‌شوند تصویب کنند. بنابراین ماهیت این مطالبات بی نظمی است و هرچقدر ما به این بی نظمی ها توجه و عنایت کنیم، بی نظمی های بیشتری را دامن خواهیم زد.
من فکر می کنم بودجه دولت ایران در سال‌های مختلف (خود بودجه را عرض می کنم) به آن مارهایی قابل شباهت هستند که بر دوش ضحاک روییده بودند. مارهایی که باید هر روز مغز جوانان ایرانی را به آن‌ها می دادند تا آرام بگیرند. امکان ندارد که شما بتوانید مطالباتی از این قبیل را درمان کنید، اگر توجه نکنید به اینکه منشا آن را ببندید. سالی که قانون بودجه (2700) تا (3000) میلیارد تومان مازاد درآمد دارد، زدن طبل به این معنا که ما کسری داریم و حقوق نداریم بپردازیم، اصلا موضوعیت ندارد. تا چه وقت ما می خواهیم به این بی نظمی ادامه بدهیم؟ نتیجه کار چه می‌شود؟ نتیجه کار این می‌شود که حاصل این اقدامات تورم های بعدی است. در همین بودجه سال 84 این دومین متممی است که داریم می بندیم. حدود (4)، (5/4) میلیارد دلار قابل تبدیل به ریال در متمم اول و (148/5) میلیارد دلار در همین متمم، نزدیک به (5/9) میلیارد دلار شما می گویید به ریال تبدیل شود و نقدینگی را اضافه کند. ظاهر آن این است که می خواهید به کارمند دولت کمک کنید، درحالیکه این نقدینگی بمثابه بنزینی است بر آتش تورم موجود، وضع موجود را بد و بد و بدتر می‌کند. اینکار تاوان سیاست‌های غلطی است که درگذشته وجود داشته و توجه کردن مثبت به این ها استمرار همان سیاست‌های گذشته است.
بدیهی است که هیچکس نمی خواهد حقوق قانونی کارمندان دولت داده نشود، هیچکس چنین چیزی نمی خواهد، اما همه می‌خواهند این حقوق قانونی باشد. وقتی ما به حقوق غیرقانونی تمکین می کنیم ناگزیر هستیم ارقام بودجه را بالا ببریم. بالا بردن ارقام بودجه که هنر نیست! بیان درصد رشد در ارقام بودجه چه جاری و چه عمرانی که هنر نیست! وقتی شما، مجلس یا دولت با سیاست‌هایی از این قبیل بر آتش تورم اضافه می‌کند بدیهی است که تورم حاصله تعدیل می طلبد و شما بودجه طرح‌های عمرانی را ظاهرا می بینید که درصد آن بالا رفته ولی این درصد بالا رفته باید مصروف تورم حاصله بشود. یک دور باطل، یک گلوله کوچک برفی که شروع شده و مدام روی توده ناامنی می لغزد و بزرگ و بزرگتر می‌شود و همه را تهدید می‌کند.
(7300) میلیارد تومان اجازه کسری و دادن مطالبات در سالی که قانون بودجه (3000) میلیارد تومان مازاد درآمد دارد. ممکن است که برخی از دوستان بگویند خوب، دولت چکار بکند؟ برخی از این ها برای دولت‌های گذشته است. خوب، بدیهی است که این راه و چاره دارد. دولت می‌تواند بصراحت مصوبات غیرقانونی احتمالا خودش (که ان شاالله نداشته باشد) و دولت‌های گذشته را متوقف بکند. همه ما باید کمک بکنیم در مقابل بی قانونی بایستیم.
آنچه که مطالبه قانونی از سال‌های گذشته است را جمع بکنند و وقتی به نتیجه قابل اتقانی رسید در بودجه سال 85 طی یک تبصره ای قابل پرداخت بکنند. اینطور نباشد که بمحض آنکه شما فکر می کنید مطالبات را تمام کردید همانموقع مطالبات جدیدی درست می‌شود.
من خدمتتان این نکته را مثال بزنم که قوانینی وجود دارد که این قوانین کسری زاست. شما مثلا به یک وزارتخانه ای می گویید این میزان پول بابت ارتقا شغلی به تو می‌دهند اما در آنجا نمی گویید که کسانی که می‌خواهند ارتقا شغلی بگیرند و احتیاج به امتیاز دارند چند کلاس ضمن خدمت برای آن‌ها بگذار؟! درنتیجه کلاس ضمن خدمت و کارهای دیگری که منجر به امتیاز می‌شود باز است، هزینه آور است و بدیهی است که آن هزینه ها همیشه بزرگتر و بیشتر است از آنچه که شما به اندازه وسع تان دارید به یک وزارتخانه ای تخصیص می دهید.
در مجموع من این عرض را به اینصورت جمع بکنم که باید با بی نظمی مقابله بکنیم، دولت می‌تواند و الان هم می‌شود مطالبات را جمع بکند در یک تبصره ای در قانون بودجه 85 مطابق وسع بپردازد. منشا مطالبات هم قوانینی است که مدام دارد کار می‌کند باید ببندد. ما به دولت مشفقانه و انذار می دهیم که این راهی که در پیش گرفته در ادامه راه هزینه زای دولت‌های گذشته به مقصد نمی رسد، شاید دولت‌های گذشته بخاطر اینکه تازه شروع کرده بودند می توانستند چند سالی پیش بروند ولی این دولت بخاطر اینکه پشت سر خودش سالیان سال مطالبه انباشته شده دارد، (مطالبه انباشته شده بعضا غیرقانونی دارد) دیگر اصلا فرصتی برای ادامه دادن ندارد.
لذا استدعا می کنیم این لایحه را باتوجه به تمام اهمیت آن و باتوجه به ساختار غلط آن دوستان رد بکنند، ما مازاد درآمد در سالجاری داریم، مطالبات کارمندان را می‌توانیم در بودجه 85 بنحوی ساماندهی بکنیم که هزینه‌های کمتری بار دولت بکند.
کلام آخر بنده این است که تامین این کسری به معنای پایه کردن همین میزان کسری در بودجه سال‌های آتی هم هست. لذا همه خسارت‌های مربوط به این لایحه متمم متوجه بودجه سال آینده و سال‌های آتی هم خواهد شد.
(تعدادی از نمایندگان ـ احسنت)
نایب رییس ـ موافق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ جناب آقای دلخوش موافق بعدی هستند، بفرمایید.
سیدکاظم دلخوش اباتری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تبریک عید غدیر خم و عذرخواهی از برادر بسیار بزرگوارم جناب آقای دکتر سبحانی ضمن اینکه ما هم قلبا با نظراتی که ایشان دادند موافقیم، اما چند نکته را در ارتباط با موافقت خودم اعلام بکنم و بعد ان شاالله مطالبی را که به ذهنم می‌رسد خدمت دوستان عرض کنم.
نکته اول این است که ما طی سال گذشته جابجایی دو دولت را داشتیم و بعضی از اشتباهات و بارهای مالی بر نظام و مردم طی این مدت و این جابجایی ها انجام شده.
نکته دوم اینکه اساسا شیوه بودجه نویسی در کشور ما ضعیف و سنتی است و یکی از مشکلات بزرگ ما متاسفانه همین است که تا به امروز خوب به این موضوع پرداخته نشده.
نکته سوم اینکه نظارت مجلس هم بر عملکرد بودجه من فکر می کنم که باید قویتر اعمال بشود و ما باید بهرحال به روز بر عملکرد بودجه نظارت داشته باشیم و آن بخش دوم وظیفه خودمان که بحث نظارتی است را به آن بیشتر توجه کنیم.
نکته آخر اینکه بنده موافق این لایحه هستم منتها مشروط. آن نکاتی را که جناب آقای دکتر سبحانی فرمودند ما هم اعتقاد داریم این لایحه متمم را که دولت آورده اگر دوستان دقت کنند بودجه نسبت به قانون مصوب بودجه نه تن ها کسری ندارد بلکه مازاد درآمد هم دارد.
دولت اعلام کرده که عدم تحقق (2000) میلیارد تومان است درصورتیکه طبق جدول لایحه متمم بودجه این سه ردیفی که اینجا مشخص شده مازاد درآمد (4680) میلیارد تومان از محل‌های مختلفی که اینجا قید شده است. اگر کسری وجود دارد به زعم من و از دیدگاه من این است که اولا برآورد اشتباه قبلی دولت، بحث معوقات و تعهداتی است که دولت داشته که متاسفانه الان مردم باید تاوان آنرا بدهند. دوم افزایش هزینه‌هایی که خواسته و ناخواسته خلاصه اعمال شده بود.
در بخش برآورد اشتباهی قبلی دولت بعضی از دوستان مستحضر هستند که سال گذشته کمیسیون تلفیق در زمان بررسی لایحه بودجه سال 84 تلاش کرد که از مجموع اضافات مابه‌التفاوت ایجاد بکند که متاسفانه این امر تحقق پیدا نکرد. رییس سازمان مدیریت سابق آقای دکتر شرکا این اطمینان را داده بود که ما مشکلی نخواهیم داشت و با کسر مبلغ (1078) میلیارد تومان از محل‌های غیرحقوقی و دستمزد و اضافه کردن آن به فصول (1) و (6) قرار بود که مشکل حل بشود. متاسفانه نه تن ها مشکل حل نشد بلکه اشتباهاتی که باعث شد ما الان با کسری چیزی حدود (5000) میلیاردی مواجه بشویم.
من از مخالفین عزیز این سوال را دارم که با این تعهداتی که دولت ایجاد کرد که بخش عمده آن هم به دولت گذشته مربوط می‌شود، چه کسی باید تاوان این مشکلات و این اشتباهات را بدهد؟ آیا مردم و کارکنان زحمتکش دولت آنهم در این فصل سال باید تاوان این اشتباهات و این مشکلات بوجود آمده را بدهند؟ اگر ما و دولت باید تاوان بدهیم بحث جدایی است ولی اگر مردم باید تاوان بدهند خوب، بهرحال باید ما فکری بکنیم و برای سال‌های آینده لااقل تلاش کنیم که جلو این اشتباهات گرفته بشود.
در ارتباط با افزایش هزینه‌هایی که خواسته و ناخواسته اعمال شده، دولت (119) درصد از بودجه مربوط به ششماهه اول را در بخش هزینه‌ای خرج کرده، (47) درصد را در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تخصیص داده، بحث حقوق معلمین را که درست پیش بینی نکرده بود، بحث حق الجذب را، افزایش حقوق حق التدریسی ها از یک صدم به یک هشتادم حقوق در آموزش و پرورش، درنظر گرفتن دو ماه پاداش آنهم وسط سال که بخشی از دستگاه‌های دولتی به کارکنان ستادی شان با عجله و سریعا این مبلغ را پرداخت کردند یا تغییر سقف اضافه کاری از (120) ساعت به (175) ساعت برای کارمندان نکته های مهمی است که باید به آن توجه کنیم و نکته مهم هم این است که دولت در سال گذشته تعهد کرده بود که هزینه ها را تقبل بکند و وعده آن را هم داد و دولت گذشته چون این تعهدات را ایجاد کرده بود، خوب دولت جدید هم ناچار بود که بخشی از این تعهدات ایجاد شده را بهرحال تحقق ببخشد.
من فکر می کنم تا توانسته اند برای ما هزینه ایجاد کرده اند و عدم نظارت دقیق بر عملکرد بودجه هم خودش مزید بر علت بود. ما ناچاریم، من فکر می کنم که ناچار هستیم که بهرحال در این مرحله هم برای اینکه مشکلات کارکنان دولت در این پایان سال حل شود ما به این متمم بودجه رای بدهیم و پیشنهاد دوم من هم این است که مجلس هم باید چاره ای اتخاذ بکند و هیاتی را برای نظارت و کنترل بر عملکرد بودجه حتی اگر شده بصورت روزانه واقعا انتخاب کند که ما هر ساله در پایان سال در این اواخر سال دچار این مشکلات نباشیم و خدای ناکرده از این موقعیت و از این جایگاه و از این رافتی که مجلس هم دارد سواستفاده ای نشود.
نهایتا همانطور که عرض کردم من بصورت مشروط موافق هستم، اعتقاد دارم بخشی را که به ارث رسیده از دولت قبلی به دولت جدید هست باید تلاش بکنند که کاهش بدهند و جایی را که امکان تغییر ندارد ما باید کمک بکنیم. بهرحال به این متمم رای بدهیم ولی بخشی از ارقام را تحت عنوان دیون که دولت می‌تواند در ابتدای سال آینده هم قول آن را بدهد به ابتدای سال آینده منتقل کند و ما از این بخش و بحث هم حمایت می کنیم. بنابراین من موافقم که بهرحال به این متمم (لایحه) رای داده بشود و آن مبلغ (7400) میلیارد تومانی را نه و تقاضای موکد هم دارم که کاهش هایی داده بشود تا ما بتوانیم ان شاالله هم دغدغه هایی که دوستان و عزیزان مخالف ما دارند که بهرحال این دغدغه ها هم بحق هست و باید به آن هم توجه بشود و مجلس در کل این دغدغه ها را دارد و هم ان شاالله ما بتوانیم در این فصل سال مشکل کارکنان دولت را مرتفع بکنیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نایب رییس ـ متشکر، آقای حاجی بابایی! پیشنهاد کفایت مذاکرات آمده، مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ حاج آقا! پیشنهاد کفایت مذاکرات آمده، آقای رسولی نژاد پیشنهاد کفایت مذاکرات را مطرح می‌کنند.
بزرگیان ـ در متمم بودجه پیشنهاد کفایت مذاکرات نمی شود داد.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای رییس! آنموقع در متمم آقای باهنر عمل کردند!
منشی (قربانی) ـ پذیرفتند، قبلا پذیرفتند.
نایب رییس ـ قبلا بحث شده و پذیرفتند که در این مورد هم... تبصره ماده (224) را ببینید، می‌شود به استناد آن عمل کرد. آقای رسولی نژاد بفرمایید.
سیداحمد رسولی نژاد ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همانطور که همکاران عزیز استحضار دارند هم به هنگام طرح این لایحه در باب ضرورت و فوریت بحث های مفصلی شد و هم در کمیسیون تخصصی و کمیسیون‌های فرعی که گزارشات آن هم تقدیم همکاران محترم شده بطور مشروح این موارد بحث شده. فرمایشات همکاران عزیز چه موافقین محترم و چه مخالفین محترم را شنیدیم.
استحضار دارید معمولا بعد از دو یا سه نفر از همکاران که صحبت می‌کنند معمولا حرف ها تکرار می‌شود. بنظر من باتوجه به مجموعه صحبت هایی که تاکنون دو موافق محترم و دو مخالف محترم داشتند بحث کاملا روشن شده و باتوجه به اینکه ان شاالله بعد از رای آوردن پیشنهاد کفایت مذاکرات مخبر محترم و نماینده دولت هم توضیحات مختصری خواهند داد، من فکر می کنم مجلس به جمعبندی برسد که رای لازم را بدهد. بنابراین درخواست من این است که همکاران عزیز همراهی و حمایت کنند و باتوجه به اینکه فرصت چندانی هم تا پایان جلسه امروز نداریم ان شاالله همراهی بشود و کفایت مذاکرات رای بیاورد.
نایب رییس ـ خیلی متشکرم، مخالف کفایت مذاکرات را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ آقای بزرگیان مخالف هستند.
نایب رییس ـ آقای بزرگیان! قبل از شما آقای دلخوش بودند که وقتشان را به آقای حق شناس دادند، بفرمایید.
هادی حق شناس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران محترم توجه بفرمایند این دومین لایحه متمم است که درحال بررسی است و بنظر من جا دارد که بحث ها و مباحث بیشتری راجع به این رقم هایی که در لایحه بودجه آمده مطرح بشود.
مجموعه‌ای که در این لایحه متمم آمده حدودا (4600) میلیارد تومان است، لایحه متمم اول هم حدود (6500) میلیارد تومان که مجموعا (11) هزار میلیارد تومان است.
همانطور که هم مخالفین و هم موافقین اشاره کردند در یک مدت خیلی کوتاه یعنی کمتر از یکساعت اگر ما بخواهیم این (11) هزار میلیارد تومان که مطمینا هم مصوب خواهد شد بررسی بکنیم طبیعی است که به همه زوایا نمی توانیم برسیم. بخاطر اینکه هم منابع آن کاملا بحث نشده (منظورم منابع درآمدی است اصولا منابعی که منابع عدم تحقق درآمدی منظورم هست) و هم اینکه علل کسری بودجه و علل افزایش هزینه ها بطور مشخص بحث کامل نشده.
بعنوان مثال عرض می کنم، دوستان گفتند که دولت بعضی از هزینه ها را ندیده بوده ولی خودمان هم در لایحه تلفیق بوده ایم، بعضی از اقلامی که آنجا پیشنهاد شد و رای آورد شبیه فروش ساختمان‌های دولتی یا افزایش درآمدهای ناشی از واردات خودرو یا صرفه جویی این شرکت ها، این ها اقلامی بود که کمیسیون تلفیق اضافه کرد. بنظر من اگر ما یکمقدار بیشتر راجع به این قضیه بحث بکنیم کمک می‌کند به اینکه ما تقریبا یکماه آینده همین مباحث یکبار دیگر اینجا مطرح می‌شود. اگر اینجا ما این مباحث را بیشتر بحث بکنیم و منابع و مصارفی که درواقع تحقق پیدا نکرده آن (2000) میلیارد تومانی که تحقق پیدا نکرده و همچنین هزینه‌هایی که یا بدلیل افزایش تصویب‌نامه‌های دولت یا برخی از اقلامی که درست پیش بینی نشده و افزایش پیدا کرده اگر ما این ها را اینجا درست بررسی بکنیم قطعا در ماه آینده که می خواهیم کل بودجه را بررسی بکنیم بنظر من ارقام را واقعی تر خواهیم دید و کمک می‌کند به اینکه در سال 85 مجبور نشویم ما متمم داشته باشیم.
مضافا یک نکته دیگر هم که اینجا تحقق پیدا کرده و یکی از دوستان موافق هم اشاره کردند در همین بودجه سال 84 یک چیزی حدود (35) میلیارد دلار ما از ذخیره ارزی یا منابع ارزی استفاده کردیم و سال 85 در این لایحه تقدیمی این (35) میلیارد دلار به حدود (5/36) میلیارد دلار خواهد رسید. لذا همه این ها دلایلی است که یکمقدار... (نایب رییس ـ در مورد موضوع صحبت بفرمایید) بحث ها بیشتر بشود، موافقین و مخالفین بیشتر بحث را باز بکنند که ان شاالله ما سال آینده دچار این مطلب نشویم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نایب رییس ـ متشکرم. حضار 194 نفر، آقایان و خانم ها برای کفایت مذاکرات اعلام رای بفرمایند پایان رای گیری را اعلام می کنم با (66) رای موافق تصویب نشد. مخالف بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ مخالف بعدی آقای نوعی اقدم هستند.
نایب رییس ـ جناب آقای نوعی اقدم بفرمایید.
حسن نوعی اقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت نمایندگان محترم و ملت شریف ایران پیشاپیش عید غدیر را تبریک عرض می کنم و از زحمات دوستانمان در کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون ها هم سپاسگزارم.
مطالبی که موافقین و مخالفین محترم مطرح کردند سوالاتی را در اذهان عمومی و برای بنده ایجاد کرده تقاضا می کنم موافقین محترم و دولت محترم به این سوالات در ادامه بحث پاسخ بدهند و از همکاران عزیز استدعا دارم بلحاظ اهمیت موضوع نکاتی را که بنده به عرض می رسانم مورد عنایت قرار بدهند.
اولین سوالم این است، نسبت به قانون بودجه سال 84 موارد عدم تحقق درآمدها چه بوده است؟ ما که درآمدهای نفتی و مالیاتی مان فراتر از مصوباتمان بوده، کدامیک از موارد ردیف‌های بودجه‌ای مان درآمدهای آن محقق نشده تا ما دقیقا بدانیم مشابه اینکار و این مصوبات را در لایحه بودجه سال 85 تصویب نکنیم تا این قدم، کمکی برای شفافیت بودجه سال آینده شود.
دومین عرض بنده این است اگر مجموع درآمدهای نفتی و مالیاتی و بطور کلی مجموع درآمدهای امسال بودجه مان نسبت به مصوباتمان نسبت به قانون بودجه فراتر است براساس آنچه که آقای دکتر سبحانی فرمودند این داستان کسری بودجه و منشا کسری بودجه از کجاست؟
سومین عرض بنده این است که اگر منشا کسری بودجه اغلب بواسطه مصوبات غیرقانونی دولت محترم، بویژه دولت محترم قبلی است که همه ما می‌دانیم، آیا مجلس چنین اجازه‌ای دارد که برخلاف بند «چ» تبصره (20) قانون بودجه سال 84 آنچه که بصورت غیرقانونی دولت محترم قبلی مصوب کرده و بار مالی را به مملکت و ملت بصورت غیرقانونی تحمیل کرده امروز این مجلس با مصوبات خودش صحه بگذارد، آیا ما چنین اجازه‌ای داریم؟
مخالفت ما بخاطر این نیست که مطالبات بحق و قانونی کارمندان و بازنشستگان و دستگاه‌های مختلف دولتی، لشکری و کشوری را ندهیم. عرض ما این است می خواهیم بگوییم که آیا ما ملزم هستیم پرداخت‌های غیرقانونی را صحه بگذاریم؟ آیا آنچه که دولت محترم انجام داده مگر با مصوبه امروز ما به آن جلوه قانونی داده نمی شود؟ مگر این بعثه ای نمی شود برای اینکه سال آینده هم همین رقم بعنوان رقم پایه، بعنوان بودجه پایه همان دستگاه ها تلقی بشود؟
برادران گرامی، خواهران عزیز! ما از یکطرف مردم را در انتظار گذاشتیم که داریم لایحه نظام هماهنگ پرداخت درست می کنیم، کلی با هزاران انتظار داریم روی آن کار می کنیم، کمیته بندی شده، دسته بندی شده، کار کارشناسی دارد صورت می‌گیرد، برای اینکه جلو پرداخت‌های غیرقانونی، نامنظم و درواقع پشت درهای بسته را بگیریم. هنوز آن قانون به نتیجه نرسیده با کمال تاسف ما داریم اجبارا و الزاما به مصوبه‌ای تن می دهیم که اساسا قسمت عمده ارقام آن وجهه قانونی ندارد. من نمی دانم این چگونه قابل توجیه است؟ آن روزی که مسوولین محترم، دولت‌های محترم پشت درهای بسته نشسته اند برای یک قشر و یک گروه خاص فوق‌العاده ویژگی‌های خاص، حق اندیشمندی های خاص، حقوق های دو برابر کردن ها، اضافه کاری های خاص، پاداش های خاص برای دستگاه‌های خاص، قوای خاص تنظیم و تصویب کردند چرا برای مردم و ملت و برای بودجه عمومی مملکت دارند این وضعیت را تحمیل می‌کنند؟ چرا تبصره (20) را نادیده گرفته اند؟
برادران! ما نمی خواهیم حق و حقوق مردم را ندهیم ولی تا چه موقع باید به این بی قانونی ها تسلیم بشویم؟ بیایید ماده واحده را اصلاح بکنیم و براساس آنچه که در قانون بودجه سال 84 تصویب کرده ایم کسری ها را پرداخت بکنید. اینکه نمی شود که ما هر روز یک قانونی را اینجا تصویب بکنیم پشت درهای بسته خصوصی هرکس یک نفوذی بکند، از یک کانالی برای خودش یک مصوبه بگیرد بدون استناد به قانون، بعد هنوز وسط سال مالی نشده، داد و فریاد کسری بودجه سراسر مملکت را فرا بگیرد. از سرجمع بودجه و اعتبارات مملکت به پرداخت‌های غیرقانونی ماه‌های قبل داده بشود بعد معلم در آموزش و پرورش برای گرفتن حقوق ثابت و حداقل شندرغاز خودش دچار اضطراب بشود که ما تا دیروز در همه نقاط کشور این را داشتیم.
بنظر بنده صحه گذاشتن به پرداخت‌های غیرقانونی، صحه گذاشتن ترویج بی قانونی هاست و ما برای اینکه دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد دولت عدالتمند است و این وضعیت هم برای این دولت تحمیل شده، ما می‌بینیم و می‌دانیم. باید یک تدبیری را بیندیشیم، عجولانه تصمیم نگیریم، بواسطه این تدبیر دولت محترم یک کاری بکند که تا پایان امسال این پرداخت‌های غیرقانونی را متوقف بکند. ما هر پرداخت اضافی قانونی بخواهیم داشته باشیم در چارچوب لایحه نظام هماهنگ پرداخت که روی آن داریم کار می کنیم از سال 85 عملی بکنیم، این شکافی که به اینصورت ایجاد شده مابین پرداخت‌های برخی از دستگاه ها که غیرقانونی عمل می‌کنند با برخی از دستگاه‌هایی که به حقوق ثابتشان محتاج هستند این شکاف را چگونه شما می خواهید ترمیم بکنید؟
ما که مخالفتی با این متمم می کنیم قصدمان این نیست که جلو این قضیه را بگیریم، ما چاره ای جز این نداریم که این پرداخت ها را باید بدهیم ولی آن قسمت از کسری ها را ما باید بدهیم که وجهه قانونی دارد. ما با کمال تاسف جلسات مختلفی هم داشتیم، این را هم باید یک گلایه ای بکنیم، انتقادی هم بکنیم. در محاسبه کسری های سایر دستگاه‌هایی که گرفتارند مثل آموزش و پرورش هم درست حساب نشده. ما دیروز فراکسیون فرهنگیان جلسه ای داشتیم، دستگاه آموزش و پرورش آمده بود، از سازمان برنامه و بودجه آمده بودند، با آن‌ها صحبت می کردیم حتی کسری های واقعی و مطالبات بحق و قانونی معلمان کشور که هیچ راهی هم... از راه دیگری و غیر قانونی هم وارد نشدند برای گرفتن حق و حقوق و مطالبات قانونی خودشان. ما دیروز به این نتیجه رسیدیم که حدود (800) میلیاردتومان کسری دیگر دارند که در این متمم دیده نشده. من نمی دانم با این وضعیت داریم به کجا می رویم. آقایان! بیایید جلو این قضیه را برای همیشه بگیریم. نمی شود که هرکس از هرکجا وارد شد برود حقوق خودش را دوبرابر، سه برابر کند. مثلا فلان قوه سه برابر، دو برابر حقوق بگیرد. ما بهرحال بنحوی باید جلو این قضیه را بگیریم. من از دولت محترم، از موافقین محترم خواهش می کنم توضیح بدهند، توضیح بدهند که چه رقمی از این کسری به آن ارقام ناشی از مصوبات غیرقانونی دولت محترم گذشته مربوط می‌شود که الان دارد برای ما و بودجه ملت تحمیل می‌شود؟ ما وقتی می خواهیم بعنوان مثال یک پیشنهادی بدهیم برای مثلا اضافه شدن یک رقم خیلی کوچکی برای یک دستگاهی که ذی حق است کلی داد و فریاد درست می‌شود. (نایب رییس ـ اگر یکمقدار... خیلی متشکر) من خواهش می کنم دوستان عزیز اهمیت این قضیه را عنایت داشته باشند. ما بیاییم ماده واحده مان را اصلاح کنیم، کسریهایمان را می خواهیم پرداخت کنیم، معوقات بازنشستگان، مطالبات سال‌های قبل، معوقات نیروهای نظامی، انتظامی، بهداشت و درمان، دانشگاه‌ها، همه جا، همه دستگاه‌هایی را که دولت محترم در این متمم آورده می خواهیم کسریهایشان را پرداخت کنیم، مشروط به اینکه وجهه قانونی داشته باشد، از چارچوب قانون بودجه سال 84 که مصوب این مجلس محترم است خارج نشده باشد. یک تیم و هیاتی مامور شود تا یکشنبه آینده، اول این رقم ها را جدا کنیم، ماده واحده مان را اصلاح کنیم والا یک دروازه ای اینجا درست می‌شود، هرکس هرکاری دلش خواست انجام می‌دهد و شما با این مصوبه تان اگر تصویب کردید، این را خدمتتان عرض کنم که صحه خواهید گذاشت به همه پرداختی‌های خلاف قانون دولت‌های محترم قبلی، چه آن‌هایی که درسال های پیش معوقه داشتند، چه آنچه که در امسال اتفاق افتاده و ما نخواهیم توانست جوابگوی ملت باشیم. سروران عزیز! مخصوصا دربحث لایحه نظام هماهنگ پرداخت، پرکردن این شکاف مابین دریافتی‌های حداقل برای آن‌هایی که برای نان شب خودشان محتاج هستند، با آن رقم های نجومی، غیرممکن خواهد بود. امروز بهترین وقت است که ما باید جلو پرداخت‌های غیرقانونی را بگیریم، برای همین من نمی خواهم بگویم به این رای ندهید، می خواهم بگویم ماده واحده را اصلاح کنید و به رقم های قانونی رای بدهید نه به مصوبات غیرقانونی که با کمال تاسف رقم درشتی دارد. والسلام علیکم
نایب رییس ـ متشکر، موافق بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ موافق بعدی جناب آقای حاجی بابایی هستند، بفرمایید.
حمیدرضا حاجی بابایی ـ آقای نوعی اقدم اجازه می فرمایند؟
بسم الله الرحمن الرحیم
دو نفر موافق و سه نفر مخالف صحبت کردند، من در مجموع صحبت هر پنج نفر، یک موضوع را مشترک یافتم و آن اینکه بهرحال مطالبات مردم را باید پرداخت. نمی شود که مطالبات کسانیکه امروز از دولت طلب دارند را نپرداخت و اینکه بودجه ما عملیاتی نیست، درآمدهایی که پیش بینی می کنیم درآمدهای واقعی نیست و سعی می کنیم که اعتبارات دستگاه ها را واقعی نبینیم، خوب قطعا در هر دولتی، با دولت خاصی کار نداریم، این متمم ها هر سال وجود دارد. کدام سالی متمم بودجه به مجلس نیامده؟ باید آن را پیگیری کرد و به آن رسید. وقتی با یک حساب «دو، دو تا چهار تا» می رسیم هنگام بودجه که شما به فلان وزارتخانه اعتباری که در اختیارشان قرار دادید، این اعتبارات کفاف نمی دهد و نمی تواند درواقع نیاز آن‌ها را برطرف کند ولی بهرحال همان را تصویب می کنیم باید بدانیم که در پایان سال این کسری را داریم. من یک نمونه را اشاره می کنم که شما مخالفین عزیز بفرمایید که ما الان با این یک مورد چکار کنیم؟ شما خودتان آمدید سال گذشته همین موقع مصوب کردید برای آموزش و پرورش (45) هزار میلیاردریال اعتبار گذاشتید، (5) هزار آن مربوط به بدهکاری 83 بوده، می‌ماند (4) هزار میلیاردتومان یا (40) هزار میلیاردریال، الان که دیماه است خودتان آمدید بررسی کردید، سازمان مدیریت و برنامه ریزی بررسی کرده که (16) هزار میلیاردریال کسری دارد تا حقوق خودش را بدهد. البته اعتقاد من براین است که این را بدهید باز کسری دارد، مشکلات ما اینجاست که هیچوقت واقعیات بودجه‌هایمان را در مجلس (من نماینده خودم را عرض می کنم) و دولت واقعی نمی بینیم سعی می کنیم یکطوری بودجه را ببندیم که این کفه ترازو با آن کفه ترازو با همدیگر مساوی شوند، بعد سال بعد، شش ماه از سال نگذشته متمم بودجه، کسری بودجه، از مرداد ماه شروع می‌کنند که آقا (20) هزار میلیاردریال کسری بودجه داریم. من دارم عرض
می کنم دولت الان (61) هزار میلیاردریال برای آموزش و پرورش آورده در بودجه 85 قرار داده، همین الان من اعلام می کنم سال 1385 شما بنویسید (2) هزار میلیاردتومان کسری آموزش و پرورش. اگرنمی خواهید همین الان تصویب کنید که سال بعد متمم نخواهید، این یک نکته خیلی مهم. ما ناگزیریم الان که متمم بودجه را تصویب کنیم برای اینکه به من بفرمایید که اگر... الان به آن نتیجه هم می رسیم که گیر کجاست، ما الان می خواهیم علوم پزشکی، دانشگاه‌های ما درسراسرکشور، (250) میلیاردتومان کسری دارند چکار بکنیم؟ آموزش عالی مان (225) میلیاردتومان نیاز دارند به آن‌ها بپردازیم، این را چکار کند؟ الان به من اطلاع دادند آن بحث اساتید دانشگاه و دو ماه حقوق هم جز این نیست، صندوق بازنشستگی کشور، مابه‌التفاوت مستمری زنان و کودکان بی سرپرست (260) میلیارد تومان باید پرداخت شود، دولت ندارد بپردازد باید مصوب شود. درمان، بهزیستی، کمیته امداد امام (رحمه الله علیه)، نیروهای مسلح حدود (39) میلیاردتومان، ارتش و سپاه، نیروی انتظامی حدود (953) میلیاردتومان، آموزش و پرورش (16) هزار و (600) میلیاردریال یا (1660) میلیاردتومان که البته من می گویم این (1600) نیست و الان (2400) تا می خواهد. بنیاد شهید و ایثارگران استان‌ها (300) میلیاردتومان، مجموعه‌ای که ما کار کردیم، من به یک استدلال جناب آقای دکتر سبحانی اینجا پاسخ بدهم که ایشان فرمودند، دولت الان اینجا (4700) میلیاردتومان درآمد دارد، بعد می گوید (2) هزارمیلیاردتومان کسری دارم. یعنی درواقع دولت (2700) میلیاردتومان درآمد اضافی دارد. من اینگونه فکر نمی کنم. شما زمانیکه بودجه را بستید، براساس هر بشکه نفت (28) دلار بستید، بعد سه حکم درآنجا آوردید که این سه حکم (3/11) درصد از محل فروش نفت را شما به آن مواردی که در آن احکام آمده تخصیص دادید. خوب، حالا آمده میانگین فروش نفت هر بشکه ای (48) دلار است، یعنی (20) دلار میانگین اضافه شده، شما (3/11) درصد را هر رقمی درنظر گرفتید الان وقتی (48) دلار درنظر می گیرید (4600) میلیاردتومان درآمدتان افزایش پیدا می‌کند، با این حکمی که می خواهید صادر کنید. شما تا این حکمی که امروز درهمین متمم آمده صادر نکنید درآمد دولت (4600) میلیاردتومان افزایش پیدا نمی کند. یعنی همان (2) هزار میلیاردتومان را کسری دارد. بنابراین ما الان در یک اضطراری قرار می گیریم، همیشه هم قرار می گیریم، این اضطرار مربوط به امروز نیست، الان کمیسیون تلفیق تشکیل خواهد شد، عزیزان حضور دارند، نمایندگان محترم حضور دارند، بیایید بودجه ها را واقعی کنید. اگر بودجه ها را واقعی کردید بگویید آقا ما فلان مبلغ برای فلان وزارتخانه و سازمان و شرکت تخصیص می دهیم از الان هم اعلام می کنیم آقا براساس عملیاتی کردن بودجه و اینکه عملکرد شما این بوده پول هم به شما می پردازیم. آنوقت ببینید ما سال بعد باز هم با این مشکل روبرو هستیم؟ ما همه سال ها این را گفتیم، یکی از مهمترین ویژگی‌های بودجه شفاف سازی است. من علی رغم احترامی که به دولت قایلم و لایحه بودجه‌ای که الان هم دست ما رسیده و تلاش و کوششی هم که در این رابطه انجام پذیرفته باز شفاف سازی نیست. موارد گوناگونی هم داریم که شفاف سازی لازم انجام نپذیرفته، باز ما سال بعد با همین مشکل روبرو خواهیم شد. بنابراین من فکر می کنم که عزیزان و همکاران محترم مخالفتهایشان را می‌کنند، دیدگاه های خود را می‌گویند، بحق هم می‌گویند، باید هم این دیدگاه ها را مطرح کنند، باید موارد استدلال و مخالفتهایشان را بیان کنند. اما در نهایت قطعا مجلس شورای اسلامی با این لیست بالابلندی که دراختیارشان قرار گرفته از کمبودهایی که در سازمان ها و وزارتخانه‌های مختلف وجود دارد، گریزی وجود ندارد که ما باید این را مصوب کنیم و دراختیار قرار بدهیم و آن‌ها بتوانند مشکلاتشان را که بعضی از وزارتخانه ها درطول دو، سه روز گذشته دولت مجبور شد که بهرحال مصوبه‌ای را بگذراند که یک علی‌الحساب دراختیار قرار بدهد تا بعضی از سازمان ها در سراسر کشور بتوانند حقوق دیماه خودشان را بپردازند. مشکل حقوق دیماه بود یعنی خیلی از سازمان‌های آموزش و پرورش امروز، همین امروزی که روز (29) دیماه است چکهایشان را کشیدند تا حقوق دیماه خودشان را بپردازند. دلیل آنهم این است که جالب اینجاست وقتی ما به خزانه داری می گوییم آقای خزانه دار! شما به ما بفرمایید که حقوق دیماه آموزش و پرورش را چرا نمی پردازید؟ می گوید من براساس قانون شما نمی پردازم. می گوییم چرا نمی پردازید؟ می گوید برای اینکه من (96) درصد آنچه را که شما مصوب کردید پرداخته ام، (96) درصد آنچه را که شما تصویب کردید من پرداخته ام، (4) درصد آن باقی مانده برای سه ماه، به من خزانه دار شما بفرمایید من چکار کنم؟ خوب، ما مصوب می کنیم همیشه در جاری وقتی مصوب می کنیم (70) درصد اعتبارات یک وزارتخانه را به او می دهیم، می خواهیم بگوییم جاری ما اضافه نشده، می خواهیم بگوییم عمرانی هایمان بیشتر شده، جاریهایمان بیشتر نشده، مجبوریم واقعیات را نگوییم، وقتی واقعیات را نمی گوییم موقعیکه می خواهیم عملیاتی کنیم و برویم حقوق را بپردازیم با این مشکل مواجه می شویم. الان هم من دارم عرض می کنم با صراحت مواردی را بیرون درمی آورم، در کمیسیون تلفیق هم عرض می کنم اگر ما امسال مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر سبحانی فرمودند، عزیزان دیگر می فرمایند، من خواهش می کنم در کمیسیون تلفیق هم کمک کنند که این واقعیات اتفاق بیفتد. وقتی فریاد زده می‌شود آقای نوعی اقدم فرمودند ما جلسه گذاشتیم برای فراکسیون فرهنگیان از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشریف آوردند، از خود وزارتخانه هم تشریف آوردند اعلام کردیم شما الان (1660) میلیاردتومان می خواهید به وزارت آموزش و پرورش بدهید، من به جرات دارم به شما الان می گویم این را مصوب کنید، بدهید به وزارت آموزش و پرورش، (800) میلیارد دیگر هم می خواهد. خوب، نمی دهید اسفندماه باز مجبورید (29) بهمن ماه یک کار دیگری انجام بدهید. البته من امیدوارم که از این «محل سایری» که در اینجا گذاشته شده بتوانند از «محل سایر» یا جاهای مختلف این را خود سازمان مدیریت و برنامه ریزی جبران کنند. نگذاریم، ببینید چگونه عمل می‌شود، این (800) را به آموزش و پرورش نمی دهیم؟ بستانکار می‌شوند حق‌التدریس های خود را نمی گیرند. بعد اعتبار سال آینده را که به وزارت آموزش و پرورش می دهیم (6) هزار و (100) میلیاردتومان، می گوییم از آن، این (800) میلیاردتومان بدهکاری سال قبل خود را بده، اینجا کسری درست می‌شود. این را باید پایان سال جبران کند، این است که تا آخر سال، هر ماه آموزش و پرورش کم دارد.
من خواهش می کنم که علاوه بر اینکه این را مصوب می کنید و همکاران محترم و گرانقدرمان رای خواهند داد و این تصویب خواهد شد، ما بتوانیم درواقع، واقع بینی لازم را در بودجه سال 1385 داشته باشیم، ما نماینده ها بالاخره در اینجا مسوولیت داریم، دولت هرآنچه را که آورده است، آنچه را که ما تصویب کنیم قانون می‌شود. ما نمی توانیم بگوییم همه اش دولت، آنچه را ما مصوب کنیم قانون می‌شود. ان شا الله قانونی را مصوب کنیم که سال آینده این مشکل را نداشته باشیم. از همکاران عزیز و گرانقدرم استدعا می کنم که به کلیات این پیشنهاد رای بدهند. اگر در شور دوم آن که باز مطرح خواهد شد در راستای همین بحث، مشکلاتی وجود داشته باشد یا حذفی بخواهد انجام بپذیرد قابل طرح است.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نایب رییس ـ متشکر.
طلایی نیک ـ پیشنهاد دارم.
نایب رییس ـ جناب آقای طلایی نیک پیشنهاد کفایت مذاکرات دارند. خوب، بدون بحث به رای می گذاریم.
آذر ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ اجازه بفرمایید تذکر دارند.
عادل آذر ـ بسم الله الرحمن الرحیم
حاج آقا! تبصره (2) ماده (224) که می گوید نحوه رسیدگی به چنددوازدهم متمم و اصلاحیه بودجه و سایر مواردی که در این ماده پیش بینی نشده، طبق مقررات معمول یعنی طبیعتا مقرراتی که درخصوص خود بودجه، چون درواقع متمم بودجه جز لاینفک خود بودجه است. همین موافقت، مخالفت ها هم عمدتا که می‌بینیم در حوزه بودجه دارد اتفاق می افتد، این یک نکته.
حاج آقا عرض بنده را عنایت می‌فرمایید؟ (نایب رییس ـ بفرمایید) این یک نکته که خود آئین‌نامه به ما می گوید، بخشی هم رویه معمولی که بنده درهمین صحن شاهد بودم دو ماه پیش، همین کفایت مذاکرات آمد، همکاران ما تذکر دادند و رییس جلسه پذیرفت که جلسات ادامه پیدا کند و ادامه دادیم. (حاجی بابایی ـ کفایت رای آورد) ادامه دادیم، من خودم جز کسانی بودم که بعد از رای، چرا ادامه دادیم، صحبت هم شد و الی آخر. (نایب رییس ـ متشکرم) خواهش من این است که بگذارید این ادامه پیدا کند، ابعاد این بحث بالاخره (7) هزار میلیاردتومان دارد بحث می‌شود بدانیم جزییات آن چیست؟این کسری ها از کجا آمده؟ افراد بیشتری بحث می‌کنند و به آئین‌نامه هم عمل کرده ایم.
نایب رییس ـ متشکرم، چون وقت هم گذشته، بنده توضیح نمی دهم. قبلا هم این تذکر شما را دادند، ظاهرا تذکر وارد نباشد و قبلا هم دوستان به همین روالی که عرض می کنیم عمل کردند. هرچند جای تامل دارد، ببینید آقای دکتر! نقطه نظر شما جای تامل دارد اما مدیر وقت جلسه تذکر را وارد ندانسته و همین روال عمل شده، چون آئین‌نامه هم شفاف نیست درجهت نظرتان.
لذا به همین روال عمل می کنیم. شما می توانید در رای خود این را لحاظ کنید. پیشنهاد کفایت مذاکرات را به رای می گذارم، همکاران محترم اعلام رای بفرمایید. حضار 196 نفر هستند. اعلام رای بفرمایید، پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (96) رای موافق تصویب نشد. باید در رای گیری شرکت کنید. خیلی خوب، چون تقریبا نزدیک ساعت دوازده قرار داریم، یک موافق و مخالف دو نفر باید صحبت کنند وقت می گذرد، اجازه بفرمایید
دیگر موافقین و مخالفین بحثشان را به جلسه آینده یکشنبه مطرح بفرمایند.

9 ـ استرداد یک فقره سوال
نایب رییس ـ وصولی ها را اعلام بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم، سوال خودشان را از وزیر محترم کشور پس گرفتند که اعلام وصول می‌شود.

10 ـ اعلام وصول یک فقره طرح
منشی (محمدصادقی) ـ همینطور طرح ادغام وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و تعاون اعلام وصول می‌شود.

11 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیر کنندگان
نایب رییس ـ اسامی تاخیرکنندگان و غایبین را قرایت بفرمایید.
منشی (سبحانی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
غایبین جلسه امروز عبارتند از آقایان: حسین آفریده ـ حسین اسلامی ـ سیدمحمدمهدی پورفاطمی ـ نورالدین پیرموذن ـ رجب رحمنی ـ محمدعلی کریمی ـ محمدعلی مقنیان ـ سیدمجتبی مودب پور و ناصر نصیری.
تاخیرکنندگان جلسه امروز عبارتند از آقایان: بهمن الیاسی (یکساعت) ـ سیدبهلول حسینی (37 دقیقه) ـ کیانوش صادق دقیقی (30 دقیقه) ـ شکرالله عطارزاده (40 دقیقه) ـ سیدمحمدتقی محصل همدانی (30 دقیقه) ـ سیدنظام مولاهویزه (دو ساعت و 5 دقیقه) ـ حسین نوش آبادی (40دقیقه) و فریدون همتی (38دقیقه).

12 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نایب رییس ـ خیلی متشکر، پایان جلسه رسمی امروز مجلس شورای اسلامی را اعلام می کنم. جلسه بعدی ما روز یکشنبه دوم بهمن ساعت (8) بامداد، دستور جلسه هم ادامه مباحث امروز درمورد لایحه متمم بودجه 84.

(جلسه ساعت 47/11 پایان یافت)

نایب رییس مجلس شورای اسلامی
سیدمحمدحسن ابوترابی فرد

4
(0)