بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه دویست و شصت و نهم (269) 14 آبان ماه 1385 هجـری شمسی 13 شـوال 1427 هـجری قـمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم
1386 ـ 1385
فهرست مندرجات:
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید.
3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: کاظم جلالی، محمدحسین فرهنگی، سیداحمد آوایی و سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد.
4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
5 ـ تصویب مجدد لایحه مبارزه با پولشویی و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام.
6 ـ بحث و بررسی درخصوص طرح یک فوریتی لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور.
7 ـ رای اعتماد مجلس به آقای محمد عباسی بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون.
8 ـ اعلام وصول (2) فقره سوال.
9 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان.
10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.
«جلسه ساعت هشت و بیست و چهار دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»
اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با حضور 198 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه دویست و شصت و نهم روز یکشنبه چهاردهم آبان ماه 1385 هجری شمسی مطابق با سیزدهم شوال 1427 هجری قمری:
1 ـ بررسی برنامه و صلاحیت جناب آقای محمد عباسی برای تصدی وزارت تعاون و اخذ رای اعتماد.
2 ـ گزارش کمیسیون مشترک در مورد لایحه مبارزه با جرم پولشویی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان).
3 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح یک فوریتی لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید
رییس ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید.
(آیات 59 ـ 58 از سوره مبارکه «نسا» توسط قاری محترم آقای محمدتقی نوران تلاوت گردید)
اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الى اهل ها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل ان الله نعما یعظکم به ان الله کان سمیعا بصیرا * یا ای ها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شی فردوه الى الله و الرسول ان کنتم تومنون بالله و الیوم الآخر ذلک خیر و احسن تاویلا *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)
رییس ـ تشکر می کنم از قاری محترم آقای نوران.
3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: کاظم جلالی، محمدحسین فرهنگی، سیداحمد آوایی و سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد
رییس ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ناطقان قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از:
ـ جناب آقای کاظم جلالی نماینده محترم شاهرود.
ـ جناب آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر.
(که هر کدام ده دقیقه وقت دارند)
ـ جناب آقای سیداحمد آوایی نماینده محترم دزفول.
ـ جناب آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد.
(که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند)
آقای جلالی بفرمایید.
کاظم جلالی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
طی روزهای آینده استان سمنان مفتخر به تشریف فرمایی مقام معظم رهبری است و روزهای تاریخی و بزرگی در این استان رقم خواهد خورد. سفر معظم له در روزهای حساس و بیادماندنی انجام میشود. از طرفی دو انتخابات مهم خبرگان رهبری و شوراها و از طرف دیگر شرایط متغیر و متحول بینالمللی با عنایت به پرونده هستهای کشورمان در پیش است.
استقبال حماسی مردم هوشمند و ولایتمدار ما در استان سمنان و شهرستان شاهرود، بار دیگر جلوه ای روشن و بیادماندنی از یکدلی و اتحاد ملتی است که بپای استقلال، آزادی و دین محوری و آرمانخواهی خویش ایستاده است.
رزمایش قوی و هوشمندانه پیامبر اعظم یکبار دیگر عزم جدی ملت ایران در صیانت از تمامیت ارضی و دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی و همچنین توانمندی بالا و والای نظام خوداتکا و مستقل جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان داده است. امید است پیام روشن این رزمایش را آنان که باید درک کنند، درک نمایند.
جا دارد موفقیت این رزمایش را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، فرماندهی محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه رزمندگان و سلحشوران این عرصه تبریک عرض نمایم.
امسال ملت ما در حالی روز سیزدهم آبان بعنوان روز مبارزه با استکبار جهانی را گرامی داشت که مسوولان نیومحافظه کار آمریکایی در جریان پرونده هستهای و صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تازه ترین اظهار نظر با بی پروایی تام بحث Regime Change یا تغییر رژیم را بعنوان سیاست اصلی خود به صراحت مطرح کردند.
سیزدهم آبانماه از یکطرف یادآور خاطره تبعید ابرمرد تاریخ معاصر یعنی امام عظیم القدر ماست که خود سرآغاز حرکت منتهی به انقلاب اسلامی ایران است و از طرف دیگر یادآور رشادت دانش آموزان در سرنگونی رژیم آمریکایی پهلوی و از طرف دیگر حکایتگر اشغال جاسوسخانه آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام است که در اصل در چنین روزی هیمنه آمریکا شکسته شد.
با درود و سلام به ارواح طیبه همه شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی و (8) سال دفاع مقدس، نکاتی را در محضر ملت بزرگوار ایران و شما برگزیدگان و نخبگان این ملت عرض می نمایم:
1 ـ پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که این روزها در محافل بینالمللی و در بین گروه (1+5) و از آن پس احیانا در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد شد، حکایت از عزم جدی محافل سلطه جوی جهانی بویژه افراط گرایان حاکم بر ایالات متحده آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی است و گویی این سرمستان قدرت از (27) سال گذشته درس نیاموخته اند و به مصاف ملتی میروند که بارها و در مقاطع مختلف با درایت و دلیری و آرمانخواهی خود، فرصت درس آموختن از تجربه ناکامی را برای آنان فراهم کرده است.
امروز بر هیچکس در داخل و خارج کشور پوشیده نیست که سیاست اصولی و خدشه ناپذیر جمهوری اسلامی ایران، صیانت از حقوق ملی و در این زمان حق استفاده صلح آمیز از انرژی هستهای است و در این طریق بحول و قوه الهی هیچ مماشات و سستی و فتوری عارض ملت و مسوولین نخواهد شد.
2 ـ بنظر میرسد که مسوولین با درک دقیق فضای بینالمللی باید آمادگی شرایط مختلف احتمالی را داشته باشند. بی تردید جمهوری اسلامی در عرصه جهانی از مولفههای بسیار قدرت، برخوردار است. استفاده بهینه و بهنگام از این مولفهها مرهون مدیریت دقیق دیپلماسی و سیاست خارجی است. امروز باید با تیزبینی و دقت فرصت ها را شناخت و همه فرصت ها را باید در خدمت دیپلماسی هستهای کشور قرار داد.
3 ـ دستیابی به انرژی هستهای برای مصارف صلح آمیز، امروز سیاست محوری و کانونی نظام است. بی تردید با رفتن پرونده به شورای امنیت و صدور قطعنامه اول و احتمالا در آینده ای نه چندان دور قطعنامه دوم، ما را در آستانه ورود به مرحله جدیدی قرار میدهد و طبعا این مرحله نیازمند تمهید مقدماتی است. بی تردید حفظ وحدت، انسجام، یکدلی و تقویت همدیگر باید دغدغه اصلی همه مسوولان نظام و ملت و کشور در شرایط فعلی باشد. سخنان تفرقه افکنانه و مایوس کننده را باید کنار نهاد. بی شک همه ما به برکت نظام جمهوری اسلامی آبرو و عزت یافته ایم و همه این ها را مرهون امام، شهیدان و ایثارگران و پایمردی ملت مان هستیم. نکند با برجسته کردن برخی اختلافها و سوتفاهم ها، تیشه بر ریشه این نظام برآمده از خون شهیدان زنیم.
4 ـ در حاشیه بحثی که مطرح کردم، مشفقانه لازم می دانم چهار دغدغه دیگر خود را نیز با شما در میان بگذارم:
اول؛ از یک منظر، فلسفه انقلاب اسلامی ما اخلاقی کردن سیاست بود. بیاییم صادقانه به ارزیابی این مساله بنشینیم، آن هم در سال پیامبر اعظم و در یک جامعه مدعی دین محوری. چه اندازه در طریق اخلاقی کردن سیاست تلاش کرده ایم؟ بنظر میرسد بیش از اندازه اخلاق مان سیاسی شده است. کمی به اطراف خود نظر بیندازیم، گویی برای رسیدن به هدف از همه ابزارها میتوان استفاده کرد، حتی از ابزارهایی همانند دروغ پردازی ، تهمت، افترا و بهتان زدن که در دین مبین ما بعنوان گناهان کبیره برشمرده شده است.
دوم آنکه بی تردید امروز بزرگترین چالش ما کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی است. کارآمدی به معنای آنکه ارزیابی عمومی آن باشد که مسوولین این نظام توان حل مشکلات مردم را دارا هستند. بحران کارآمدی نظام میتواند لطمات جدی را به کشور و نظام اسلامی ما وارد نماید. این کارآمدی در گرو کمک به دولت و دولتمردان با هدف حل مشکلات مردم است. پس باید همگی در تقویت دولت ذره ای تردید به خود راه ندهیم. فلسفه رقابت سیاسی در نظامهای دموکراتیک در کارآمدتر کردن نظام خلاصه میشود. در کشور ما بعنوان کشور مدعی دین و اخلاق و مبدا و معاد، باید سرجمع رقابتهایمان به ارایه برنامه بهتر جهت بهبودی وضعیت عمومی مردم باشد.
سوم؛ با هدف تقویت دولت نباید از نقد درون گفتمانی و تذکرات مشفقین به کشور و نظام هراسید، بلکه باید از چاپلوسان فرصت طلب نگران بود.
چهارم آنکه با هدف کارآمدی نظام، از تجربه صاحبان تجربه و از ظرفیتهای ملی و تاثیرگذار باید استفاده نمود. به مسلخ بردن شخصیت های بزرگ و آزمون پس داده نظام حتی در راستای منافع ملی نیست، تا چه رسد به اخلاق و دین و معاد.
و اما چند نکته درخصوص حوزه انتخابیه ام مطرح می کنم:
شهرستان شاهرود از استعدادهای بالایی برخوردار، اما از بی عدالتی و تبعیض خسته و رنجور است. آنقدر از این باب سخن گفته شد و کسی بدان وقعی ننهاد که خود از گفتن نیز خسته شده ایم.
قابل توجه وزیر محترم راه و ترابری! در حالیکه اداره کل راه در شهرستان شاهرود مستقر است، چرا معاونت راههای روستایی در مرکز استان قرار دارد؟ جالب است بدانید مرکز استان حدود (25) روستا دارد و شاهرود بیش از (200) روستا.
قابل توجه وزیر محترم کشاورزی! از سال 1336 مرکز تحقیقات کشاورزی با یک رویکرد کارشناسانه در شاهرود بعنوان یکی از قطبهای بزرگ کشاورزی و باغی کشور مستقر شد. طی دو سال گذشته این مرکز را به سمنان منتقل کردند و لابد در حال ساخت و ساز تاسیسات جدید برای این مرکز هستند و هنگامی که از این انتقال پرسش میشود، به این جواب کوتاه بسنده میکنند که مدیر این مرکز هر از گاهی باید با مسوولان استان جلسه ای داشته باشد، پس باید در مرکز استان مستقر باشد. قابل توجه اینکه دستور بازگشت این مرکز را دو وزیر یعنی آقایان: حجتی در دولت قبلی و اسکندری در دولت فعلی داده اند، اما هیچکس وقعی بدین دستورات ننهاده است.
قابل توجه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری! پارک علمی و فناوری با یک نگاه دقیق و کارشناسی، با عنایت به وجود دانشگاه بزرگ صنعتی شاهرود و مولفههای دیگر در شهرستان شاهرود مستقر شده است. گویی به تازگی معاونت مربوطه وزارت علوم مدعی انتقال آن به مرکز استان شده است.
جناب آقای دکتر احمدی نژاد! خود متولد شهرستانی از استان سمنان هستید که تازیانه تبعیض را میتوان بر چهره آن دید، پس چاره ای بیندیشید. مردم استان محل تولد شما منتظر اقدامات عدالتخواهانه شما هستند. در دولت قبل وعده گازرسانی به شهرهای کلاته خیج، میامی و بیارجمند داده شده بود. این وعده محقق نشد و بار پاسخگویی به مردم بر دوش ما باقی ماند. امید است وزیر محترم نفت به این مساله عنایت کنند، اگرچه امیدی ندارم، زیرا در جلسه حضوری به ایشان توضیح دادم، سپس با پاسخ کتبی تکراری مواجه شدم که چندین سال است همواره به اینجانب ارسال میشود.
امید است وزارت نیرو در تحقق آرزوی دیرینه مردم مجن جهت عملیاتی و اجرایی شدن ساخت سد مجن و پیگیری ایجاد نیروگاه برق شاهرود و تسریع در پروژههای انتقال آب از چشمه سارهای قطری و جمع آوری و استحصال فاضلاب و سد کالپوش جدیت خود را نشان دهد.
وزیر محترم راه و ترابری (14) ماه پیش در شاهرود به مردم وعده داده بود که حداکثر ظرف (3) ماه فرودگاه شاهرود را فعال نماید. «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند»، براستی پاسخگوی این وعده ها کیست؟
در پایان لازم می دانم از رییس جمهور محترم در معرفی جناب آقای دکتر محمد عباسی بعنوان وزیر تعاون تشکر کنم. سوابق، تجربه، تدین (رییس ـ آقای جلالی وقتتان تمام است) و توانمندی ایشان حکایت از آن دارد که این برادر عزیز میتواند سرمنشا تحولات جدی در این وزارتخانه باشد و اقتصاد تعاونی را به جایگاه شایسته خود آنچنان که در قانون اساسی و برنامه توسعه چهارم آمده است برساند.
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ تشکر می کنیم از آقای جلالی نماینده محترم شاهرود، از ناطق بعدی دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ جناب آقای فرهنگی بفرمایید.
محمدحسین فرهنگی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
در عصر اطلاعات و دانش، هویت جدید جهانی دولتها با بهره از تعامل جامعه، دولت و تکنولوژی تعریف میشود. در این میان خروج از انزوا به معنی آن نیست که همه جناح های خارجی در سطح بینالمللی، دولتی را بطور کامل تایید کنند. اگر سران حکومت ها و دولتها بتوانند با فعالیت خود بازخوردهای مثبت یا منفی بگیرند، جایگاه بینالمللی خود را ارتقا میدهند. کاری که حزب الله لبنان بعنوان یک جریان سیاسی انجام داد و دولت جمهوری اسلامی ایران بعنوان عضوی از جامعه بینالملل بدان دست یافته است و این از توفیقات دولت جدید است.
در موضوع هستهای مسیری که برخی از کشورها برای ما تعریف میکنند، محدود شدن ما در مصرف است، در حالیکه با تولید، توسعه و تعالی امکانپذیر خواهد بود و ما ناگزیر از پیمودن این راه هستیم. امروزه حتی تولید و توزیع انرژی نیز عامل اصلی و زیربنایی جامعه صنعتی بشمار نمی آید و ویژگی بارز انقلاب تکنولوژیک کنونی، تعریف قدرت تکنولوژی با تقویت بی وقفه انتشار آن است که بایستی در این راه گامهای بلندتری برداشته شود.
امید داریم ملت بزرگوار ایران در دو انتخابات مهم خبرگان و شوراها بهترین انتخاب ها را انجام دهند. شوراهای اسلامی کاردان، خدوم، پاک و متخصص میتوانند در توسعه همه جانبه کشور نقش بزرگی را ایفا نمایند.
بنوبه خود حمایت همکاران محترم از دولت را در جریان استیضاح وزیر محترم کشاورزی، رای اعتماد به وزیر محترم رفاه و اتخاذ تصمیم عقلانی مناسب در امر بنزین سپاس می گویم. انتقادهای روشنی از عملکرد برخی از وزرا وجود دارد، اما این انتقادها در حد و اندازه ای نیستند تا باعث شوند دولت را، آن هم دولتی را که خود بطور مداوم در حال ارزیابی وزیران خویش است و در موارد ضرور نسبت به اصلاح و ترمیم کابینه اقدام مینماید، دچار مشکل سازیم. امیدوارم امروز نیز مجلس محترم آنچه را که به خیر و صلاح کشور است در مورد وزیر معرفی شده برای وزارت تعاون برگزیند.
از هیات وزیران سپاسگزاریم که در سفر استانی به آذربایجان شرقی تصمیمات ارزشمندی اتخاذ نمود و منتظر اجرای کامل و دقیق آنها هستیم. مقرر بود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستگاه ها و تجهیزاتی برای بیمارستان ها و مراکز درمانی تبریز تامین نمایند و امیدواریم آنچه تصویب شده است در کوتاهترین زمان ممکن عملی شود.
پیشاپیش از بودجه عمرانی دولت در لایحه متمم بودجه سال 85 و لایحه بودجه سال 86 حمایت می کنیم و از صاحبنظران و همکاران مجلس استدعا داریم تا بجای ایجاد تردید در اصل آن، به راهکارهایی بیندیشند که عوارض منفی جانبی آن دو را کاهش دهد. پاک کردن صورت مساله و در نتیجه در جا زدن در پیشرفت، توسعه و عمران کشور و کندی توفیقات مورد انتظار جامعه به معنای حل مساله نیست. هنر آن است که با تدابیر مناسب از عوارضی مانند تورم در قیمت مصالح ساختمانی جلوگیری کنیم.
گاهی مشاهده میشود برخی از دلسوزان جریان های مختلف سیاسی در مقابل تحولات مثبت مقاومت میکنند. این رویکرد، رویکرد مناسبی نیست و ایجاد تحول در زمینههای مختلف از ضرورت های اساسی کشور میباشد. بطور کلی از جریانات سیاسی گوناگون گرفته تا کسانیکه در یک جناح سیاسی دیدگاه های متفاوت دارند انتظار میرود از بازی بر سر موضوعاتی که آثار آن منافع ملی را مورد تهدید قرار میدهد اجتناب کنند و در مقابل تحولات مثبت مقاومت ننمایند.
موضوع بعدی را با سوالی از دولت و نمایندگان مجلس مطرح می کنم، معنی این آیه شریفه که می فرماید «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه» چیست؟ مصادیق آن متمکنانی هستند که قدرت را در اختیار دارند. یکی از ارکان اقامه صلاه، عمران و آبادانی و تعمیر و توسعه مساجد است. چرا در جمهوری اسلامی هیچ قوه و نهادی مسوولیت تامین کمکهای اساسی به اعتبار مورد نیاز توسعه و عمران جامع مساجد و فضاهای فرهنگی جانبی مورد نیاز آنها و حل مشکلاتشان را برعهده نمی گیرد؟ آیا ستاد اقامه نماز بدون اختیارات اجرایی و امور مساجد بدون تکالیف بودجهای و برنامه مشخص و یا سازمان اوقاف و امور خیریه بدون مسوولیت جامع پاسخگوی این امور هستند؟ چرا دولت و مجلس کار موثری انجام نمی دهند؟ چرا همه فرافکنی میکنند؟ پاسخ پروردگار متعال را چه خواهیم داد؟
به دولت پیشنهاد می کنم ردیفهای بودجه سال آینده را بصورت سنتی به مجلس عرضه نکند. گروه کاری تعریف کند تا بدون توجه به دفاعیه های برخورداران، ردیفهای متعددی را که وجود آنها هیچگونه توجیه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ندارد، بازنگری نمایند. این اقدام صرفه جویی زیادی را در بودجه باعث خواهد شد. مقاومت هایی هم قابل پیش بینی است که بایستی نمایندگان محترم هوشیارانه با آن مواجه شوند، زیرا منابع کشور محدود و معین است و باید به هر طریق ممکن بسمت کاهش هزینههای غیرضرور گام برداشت. در اعتبارات بایستی به طرحهای هادی روستایی که یکی از راهکارهای توسعه روستاهاست، توجه کافی مبذول گردد.
دو موضوع مهم اشتغال و مسکن، با توسعه خوشه های صنعتی و اجرای سریع طرح جامع تامین مسکن ارزان قابل تامین است. برنامه ریزی و تامین اعتبار آن دو و رفع موانع اداری آزاردهنده از حیاتی ترین ضرورتهاست.
امیدواریم کمیسیون مشترک بررسی کننده، نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و بازنشستگان را بگونهای که اهدافی چون عدالت و تناسب را در بر داشته و احساس همه کارکنان دولت و از جمله فرهنگیان عزیز را در جهت مثبت متحول کند، نهایی نماید.
موفقیت جوان غیور آذری در دستیابی به جایگاه برترین مخترع جهان برای دومین بار و افتخارآفرینی قهرمان برتر وزنه برداری کشورمان که وی نیز آذری است، بار دیگر نشان داد که آذربایجان همانند گذشته باعث سربلندی و افتخار برای ایران اسلامی بوده و خواهد بود. امیدوارم قدر این انسجام ملی با پیش بینی راهکارهای مناسب و تقویت کننده دانسته شود.
با تاکید مجدد بر اجرای سریع و بموقع مصوبات هیات وزیران در سفر استانی و اظهار امیدواری نسبت به توسعه همه جانبه استان، موارد زیر را در ارتباط با حوزه انتخابیه یادآور می شوم:
1 ـ ساماندهی حاشیه نشینی در شهر تبریز بسیار مهم است و راه حلهای مشخصی دارد. امید است با اهتمام دولت محترم و تلاش های شهردار و شورای شهر تبریز در مدت زمان معینی این مساله بطور اساسی حل گردد.
2 ـ ضرورت دارد بافت فرسوده شهرهای استان از جمله شهرهای تبریز، آذرشهر و اسکو با راهکارهای مشخصی اصلاح شود. از جمله انتظارات، تسریع در اجرای پروژههای مسجد کبود و چهارراه شهید بهشتی تبریز است.
3 ـ قالیبافی بخش مهمی از اشتغال شهروندان استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص میدهد و این استان بیشترین فرشبافان و قالیبافان کشور را داراست. امیدواریم آنان بطور کامل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. برای حل مشکل بیمه تامین اجتماعی قالیبافان و همچنین رانندگان وسایط نقلیه حمل بار و مسافر درون شهری و برون شهری پیشنهادهای مشخصی وجود دارد. انتظار میرود دولت محترم و دستگاههای ذیربط اقدامات مناسب را بعمل آورند.
4 ـ سازمان گسترش و سازمان نوسازی صنایع، برخورد مناسبی در ارتباط با صنایع استان ندارند. از وزارت صنایع ناامید هستم و امیدوارم دولت محترم دخالت نموده و تحول لازم را ایجاد نماید.
5 ـ تقویت اعتبارات، رفع موانع اجرایی و تسریع در اجرای قطار شهری تبریز علاوه بر رفاه عمومی، صرفه جویی در مصرف سوخت کشور و حفظ منابع عمومی را بدنبال خواهد داشت. امیدواریم دولت، شهرداری و دستگاههای ذیربط، تاثیرگذاری خود را افزایش دهند.
6 ـ ریاست محترم سازمان تربیت بدنی در جریان سفر استانی خود علاوه بر مصوبات هیات وزیران، احداث استخر در شهرهای سردرود، باسمنج و خسروشهر موافقت نمود و قول های مساعد دیگری داد. انتظار میرود در اسرع وقت پیشبینیهای لازم بعمل آید.
7 ـ وزارت محترم مسکن و شهرسازی و شرکت ملی گاز در ارتباط با گازرسانی به مناطق باقیمانده شهر سهند اقدام نمایند. امیدواریم مسوولان مربوطه در شرکت عمران شهر سهند و استانداری آذربایجان شرقی در احداث بزرگراه تبریز ـ سهند که تردد به اسکو را نیز تسهیل خواهد نمود تسریع نمایند.
8 ـ وزارت نیرو به تعهدات خود در تامین آب مشروب دهستان شیرامین آذرشهر و آب کشاورزی روستاهای این دهستان عمل نماید. مردم این خطه تا چه زمان منتظر بمانند؟
9 ـ انتظار داریم وزارت راه و ترابری ضمن تامین اعتبار بخش باقیمانده آزادراه تبریز ـ زنجان و تقویت اعتبار خط ریلی تبریز ـ میانه، نسبت به اصلاح ورودی شهرهای حوزه انتخابیه و از جمله ورودی خسروشهر، اجرای کمربندی ایلخچی و در ادامه توسعه راههای روستایی منطقه اقدام نماید.
10 ـ تکمیل فاضلاب شهر تبریز، احداث فاضلاب آذرشهر و اسکو و سایر شهرهای حوزه انتخابیه یعنی ممقان، گوگان، خسروشهر و ایلخچی و همچنین شهرهای باسمنج، سردرود و شهر جدید سهند از خواستههای مهم مردم این مناطق است.
11 ـ تسریع در اجراییات شهرک صنعتی اسکو توسط وزارت محترم صنایع از مطالبات جدی مردم اسکوست و انتظار داریم اقدامات اجرایی آن تسریع گردد.
12 ـ ضمن تقدیر از صدا و سیما بخاطر پیش بینی افتتاح و پوشش ماهوارهای شبکه استانی در دهه فجر امسال و پوشش شبکه خبر در شهرستان اسکو و شبکه قرآنی در آذرشهر و حل پوشش منطقه ارم تبریز، انتظار داریم با تسریع در پوشش کلیه شبکه ها در سطح روستاهای شمال غرب و جنوب غرب کشور و همچنین مناطق روستایی بخش مرکزی اسکو نیز در اولین فرصت تامین گردد.
13 ـ وزارت محترم جهادکشاورزی به سازمان خود در استان آذربایجان شرقی تاکید نماید تا در حل مشکلات روستاها .... (رییس ـ آقای فرهنگی وقتتام تمان است) مسوولیت بیشتری احساس کند.
14 ـ در ارتباط با نوسانات برق در سطح روستاهای بخش مرکزی تبریز و بخش مرکزی اسکو مشکلاتی وجود دارد که امیدوارم وزارت محترم نیرو و برق منطقهای پیش بینی لازم را بعمل آورند، با تشکر.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ تشکر می کنم از آقای فرهنگی نماینده محترم تبریز، آقای قربانی ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ جناب آقای آوایی بفرمایید.
سیداحمد آوایی ـ سلام علیکم و رحمه الله
ابتدا روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی را گرامی می داریم.
خواهران و برادران محترم! اگرچه مسایل و مشکلات عدیده ای در سطح کشور، استان و حوزه انتخابیه ام یعنی دزفول مقاوم وجود دارد اما بنا به ضرورت اجازه می خواهم در این زمان اندک درخصوص یکی از اساسی ترین مسایل جاری کشور که به تعبیر حضرت امام در راس مسایل کشور است یعنی موضوع آموزش و پرورش مواردی را یادآور شوم و چشم های نظاره گر و نگاه های نقادانه منتخبان ملت بویژه کمیسیونهای فرهنگی و آموزش و تحقیقات مجلس را بیش از پیش به مسایل و مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش که از عریض ترین و پرجمعیت ترین وزارتخانههای کشور است و قریب به یک سوم جمعیت کشور را در خود جای داده است جلب نمایم.
در آغاز باید صریحا عرض کنم آنچه امروز آموزش و پرورش و بطور اخص معلمین ارجمند به آن می بالند، قدر و منزلت و جایگاه اجتماعی این قشر شریف انسانی است. معلمان ایران اسلامی دیرگاهی است که تمامی نواقص، تبعیض ها و آلام را با جان و دل می خرند اما امان از نگرش های ابزاری، ترحم آمیز و بی حرمتی ها آنهم از سوی متولیان تعلیم و تربیت، درحالیکه حرمت امامزاده را باید متولی حفظ نماید. آقای وزیر اخیرا مصاحبه ای تهدیدآمیز کرده اند که گویا فراموش نموده اند در نظام تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی در خدمت معلم میباشد و معلم نیز به نوبه خود در خدمت اندیشه و جان دانش آموز است. آقای وزیر اگر بجای تهدید عموم معلمان مبنی بر اینکه اگر تنبیه بدنی کنند از رسته معلمی به کارمندی تنزل پیدا خواهند کرد، راهکارهای جدیدی را به دانش آموزان جهت ادا احترام به معلمین و بزرگداشت شان و منزلت آنها ارایه می نمودند، دیگر ماهیت وجودی تنبیه بدنی آنهم از سوی تعداد بسیار اندکی که هنوز گرفتار سراب دانش آموز آزاری هستند از بین می رفت. بنده بعنوان فرزندی از تربیت شدگان این قشر شریف و دلسوز و به نیابت از همه کسانی که دغدغه فرهنگ و آموزش را در سر می پرورانند خاضعانه از هرگونه اظهارنظر اهانت آمیز عذرخواهی می کنم.
از وزارت آموزش و پرورش انتظار میرود دروازه های آموزش و پرورش را به روی نخبگان، فرهیختگان و خردورزان باز کنند زیرا این قشر شریفتر از این هستند که خود را عرضه کنند. این ما هستیم که باید آنها را کشف کنیم و به جامعه علمی هدیه کنیم. تا چه وقت باید سیاست نخبه گدازی و پخمه نوازی ادامه یابد؟ بی شک گرایش به نیروهای یک جریان، یک سونگری در عزل های بی مطالعه و نسل های بی برنامه، خطرات جدی بهمراه دارد. تا چه وقت می خواهیم با رودربایستی مدیریت کنیم؟ نمی شود داعیه اصلاح ساختار مدیریتی و تمرکززدایی از مدیریتهای چرخشی و فامیلی داشته باشیم، آنگاه در سطح مدیران کل، چه در حوزه ستادی و چه در استانها بگونه دیگری عمل کنیم و بعضا بجای پرکردن پست ها به اشغال آنها بیندیشیم.
این یک امر بدیهی است که بازنشستگان عزیز، خردورزان جامعه هستند و البته باید در بعد مشورتی از آنها استفاده نمود. اما علی رغم اینهمه مدیران جوان و کارآمد چرا بخش اعظمی از مدیران کلان و خرد فعلی در آموزش و پرورش یا بازنشسته اند و یا اینکه یکسال آخر خدمت خود را سپری مینمایند؟ پس چه وقت می خواهیم در عمل، جوانان را باور کنیم؟ برنامههای آشفته، پیرسالاری و برخی تنگ نظری های آن زیبنده این نظام ارزشمند نیست. آموزش و پرورش باید همواره در تولید مدیران پیشقدم باشد. کما اینکه بعد از انقلاب اسلامی چنین بوده است. بیایید نظام آموزش و پرورش را با برنامه و طبق افق آینده ترسیم کنیم، زیرا بدون چشم انداز و با نگاه غیرحرفه ای نازل و غیرفاخر چیزی جز کوتوله پروری نخواهد بود.
خواهران و برادران عزیز! همه استحضار دارید که ما اکنون در مقطعی از زمان زندگی می کنیم که دوره روش مندی در حال گسترش است. اکنون جای این سوال اساسی باقی است که آموزش و پرورش ما چه روشی را انتخاب کرده و طی میکند؟ در عصر ترافیک اطلاعات و ابررسانه ها، آموزش و پرورش نیازمند یک جهش از شیوه سنتی به شیوه مدرن است، هم در حوزه ستادی و اداری و هم در حوزه تدریس و این مهم موفق نخواهد شد مگر با چهار حرکت اصولی:
1 ـ کشف وضعیت فعلی.
2 ـ شناخت فاصله با دنیا و استانداردهای جهانی.
3 ـ برنامه ریزی برای جبران عقب ماندگی .
4 ـ بازخورد مداوم از نظام طراحی شده.
اما متاسفانه باید عرض کنم که سالهاست دفتر استانداردسازی نیروی انسانی به گوشه ای رها شده است و سند توسعه آموزش و پرورش بصورت عقیم باقی مانده است و با اینکه همه میدانند مقطع ابتدایی اساس آموزش و پرورش است ولی هنوز طرح جامع مقطع ابتدایی و راهنمایی بطور مشخص ترسیم نشده است. (رییس ـ آقای آوایی وقتتان تمام است، مدتی است تمام شده) اگر یک دقیقه دیگر لطف کنید خیلی ممنون می شوم (رییس ـ پنج دقیقه دیگر چیست که دو، سه دقیقه اضافه کنیم؟) همچنین بعلت نبود یک برنامه جامع پژوهشی، موازی کاری در حوزه پژوهش و عدم کاربست پژوهش ها در کل مراکز پژوهشی آموزش و پرورش بخشی از بودجه این وزارتخانه به هدر میرود، بگونهای که اکنون پژوهشگاه تعلیم و تربیت به گورستان پژوهش ها مبدل شده است. اجازه بدهید صریح تر بگویم احساس میشود نظام تعلیم و تربیت بعلت نداشتن چشم انداز منطقی در تاریکی سیر میکند. درنتیجه در این فرآیند، مدیر، معلم، دانش آموز و مواد آموزشی در وادی توسعه سرگردانند. والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ ممنون از آقای آوایی، نماینده محترم دزفول. آخرین ناطق قبل از دستور امروز را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ جناب آقای یحیی زاده بفرمایید.
سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد ـ بسم الله الرحمن الرحیم
حضور پرشکوه ملت بزرگ و نستوه را در راهپیمایی روز قدس و روز ملی مبارزه با استکبار، روز (13) آبان گرامی داشته و اطمینان دارم این شکوه و انسجام بزودی و بخوبی اعجاز خود را در انتخابات همزمان (24) آذر نشان خواهد داد. لازم می دانم از فرصت استفاده کرده و مواردی را یادآور شوم:
1 ـ استکبار و آمریکا بی جهت سخن از تحریم علیه ایران می زنند. ملت ایران با همین تحریمهای شما به رشد و شکوفایی و تعالی بی مانند رسید. تحریمهای قبلی شما موجب صعود دانشمندان جوان این کشور بر قله های رفیع فناوری صلح آمیز هستهای شد. مطمین باشید تحریم احتمالی جدید شما نیز این ملت را بجایی خواهد رساند که قطعا بشدت از آن نگرانید. آمریکایی ها (13) آبان 57 و 58 را فراموش نکنند و بدانند ملت ما از روز (13) آبان 43 به امامت امام راحل هر روزش (13) آبان و روز مبارزه با استکبار بوده است. (13) آبان تبدیل به یک فرهنگ گردیده است که تا خوی استکباری هست نه تن ها این ملت، بلکه همه ملت های آزادیخواه و شجاع با استکبار در نبردند. آنروز که امام ما در سال 42 پرچم استکبارستیزی بلند کرد، فقط تعدادی از افراد این ملت بدنبال آن امام راه افتادند ولی امروز با تلاش های چهل و چندساله امام و رهبر معظم، همه ملت ایران و همه ملت های آزادیخواه بویژه مردم عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان، خاورمیانه این راه نجاتبخش را بخوبی پیدا نموده و طی میکنند.
2 ـ لازم می دانم از اصلاحات صورت گرفته در دولت و سازمان مدیریت حمایت نموده و به مخالفان اصلاح ساختاری سازمان مدیریت متذکر شوم که آیا تا چند روز پیش بعضی از شما مدعی قفل شدن دستگاه ها بوسیله سازمان مدیریت نبودید؟ آیا معتقد نبودید در بسیاری از امور، سازمان مدیریت همواره با ملاحظاتی از نظر کارشناسی خود عقب نشینی کرده است؟ آیا اعتقاد نداشتید روش برنامه ریزی در کشور ما غلط و روشی بسیار قدیمی و مندرس است که سال ها قبل منسوخ گردیده است و باید اراده برنامه ریزی در سازمان مدیریت با روشهای جدید وجود داشته باشد؟ آیا اطلاع ندارید که از (40) سال قبل اصلاح ساختار سازمان مدیریت مطرح بوده و البته کسی جرات و جسارت آنرا نداشته است؟ البته از رییس جمهور عزیز استدعا دارم ضمن تامل زیاد در شیوه اجرای این تصمیم از این پس سعی نمایند در هر تغییر و تحولی چه مدیریتی یا اصلاح ساختاری، بیش از این مجلس یا حداقل بعضی از این دوستان امین خود را در مجلس در جریان قرار دهند.
3 ـ رییس جمهور محترم بدانند ورزش مملکت ما که باید عرصه پهلوان پروری و تربیت و پرورش افراد فداکار و جوانمرد باشد در بسیاری از موارد دچار تولید پهلوان پنبه ها گردیده است. با فاجعه زشت و تلخ و چندش آور پدیده دوپینگ و زورافزایی در بین ورزشکاران که متاسفانه بسیاری از رشته ها را فراگرفته است باید سریعا و بطور قاطع و جدی مبارزه شود. قبلا احساس می کردیم باید مواظب دوپینگ غیرآگاهانه و پارادوپینگ که از سوی رقیب جهت بدنام کردن ورزشکاران صورت میگیرد باشیم. ولی چشم باز کردیم، دیدیم بعضی از ورزشکاران بوسیله بعضی از مربیان، عالما، عامدا و بنوعی گاهی اجبارا دوپینگ می نمودند. بنظر میرسد دولت وظیفه دارد عرصه ورزش را از این اپیدمی بسیار مشمیزکننده و خطرناک پاک نماید. البته برای نیل به این هدف ضروری است از تزریق پول های بی حساب دولتی به ورزش و باشگاهها پرهیز نموده و در دادن جوایز نیز بجهت جایزه دهی به نخبگان همه فنون، یک نظام جامع پرداخت جایزه ترسیم کنیم.
4 ـ از رییس مجلس بعلت جلوگیری از تذکرات شفاهی خلاف آئیننامه تشکر نموده و از ایشان استدعا دارم به روش قانونی جلو هدر رفتن وقت مجلس، این سرمایه ملی در طرح سوالات منطقهای و تذکرات کتبی نیز گرفته و البته اجازه ندهند چیزی از اقتدار مجلس کاسته شود.
5 ـ به بعضی افراد کج سلیقه و افراطی و یا حزبی بویژه در استان خودم توصیه می کنم نسبت به شخصیت های مملکت از جمله شهید محراب صدوقی و مرحوم آیت الله خاتمی ادب و احترام را مراعات نموده و از هرگونه تخریب بشدت بپرهیزند.
6 ـ در خاتمه به رییس جمهور محترم عرض می کنم مردم استان یزد منتظر سفر پرخیر و برکت شما بوده و همگان امیدوارند در رفع مشکلات این استان و بویژه معضل کمبود آب و نیز اجرای عدالت برای این استان هم حمایتهای لازم را مبذول فرمایید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ تشکر می کنم از آقای یحیی زاده نماینده محترم تفت و میبد.
4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
رییس ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسوولان اجرایی کشور قرایت میشود:
ـ آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص لزوم تسریع در تجهیز بیمارستان خیری منطقه گاریزات و تصمیم گیری درخصوص بیمارستان نیمه تمام نیر و رفع مشکل بیمارستان میبد.
به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تسریع در معرفی روسای (8) اداره ارشاد استان یزد بخصوص ادارات تفت و میبد.
ـ آقایان: غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق، کریم غیاثی مرادی نماینده محترم شبستر و حسن سلیمانی نماینده محترم کنگاور، صحنه و هرسین به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در گازرسانی به شهرستان چاراویماق، شهر نظرکهریزی و روستاهای منطقه.
ـ آقای سیدمحمدجعفر سادات موسوی نماینده محترم مبارکه به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در راه اندازی مراکز سوخترسانی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز.
ـ آقای محمد کریمیان نماینده محترم سردشت و پیرانشهر به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص لزوم توسعه ارتباطات در شهرستانهای سردشت، پیرانشهر و روستاهای تابعه.
ـ آقای سیدعباس پاک نژاد نماینده محترم یزد و صدوق به وزرای محترم کشور و اطلاعات درخصوص پیگیری و برخورد صریح با عوامل انتشار مطالب وهن آمیز علیه مفاخر انقلاب و روحانیت پاک در صحنه و مورد تایید حضرت امام، مرحوم آیت الله روح الله خاتمی.
ـ آقایان: بایرام گلدی برمک نماینده محترم کلاله و مینودشت، محمدقلی حاجی ایری نماینده محترم کردکوی و بندرترکمن، مرادعلی منصوری رضی نماینده محترم آزادشهر و رامیان و اسدالله قره خانی الوستانی نماینده محترم علی آباد کتول به وزیر محترم کشور درخصوص لزوم تملک اراضی مورد نیاز شهر تازه تاسیس سیلزده سایت پیشکمر و احداث مساجد آن. (اگر درست خوانده باشم)
ـ آقای قدرت الله علیخانی نماینده محترم بویین زهرا و آوج به وزیر محترم کشور درخصوص رفع مزاحمت شهرداری بویین زهرا از روستاهای واقع در حریم و نیز لزوم تذکر به فرمانداری البرز برای رعایت اخلاق اسلامی.
به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص جلوگیری از مزاحمت اداره منابع طبیعی بخش آوج برای کشاورزان شهرهای آوج و آبگرم.
ـ آقای امیدوار رضایی میرقاید نماینده محترم مسجدسلیمان، لالی و هفتگل به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تسریع در اتمام طرح آبرسانی کشاورزی به دشت لالی.
به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در اتمام جاده بین استانی مسجد سلیمان ـ شهرکرد.
ـ آقای هدایت الله میرمرادزهی نماینده محترم سراوان به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص اعلام علت عدم شروع عملیات فرودگاه سراوان با توجه به گذشت حدود یکسال و تامین اعتبار آن.
ـ آقای مجید ناصری نژاد نماینده محترم شادگان به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص لزوم توجه به وضعیت فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شادگان.
ـ آقایان: بهمن محمدی نماینده محترم فریدن، فریدونشهر و چادگان و مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم رفاه و تامین اجتماعی درخصوص کاهش میزان حق بیمه رانندگان کامیونهای سنگین و مشاغل و حرف آزاد.
ـ آقای قربانعلی نعمت زاده قراخیلی نماینده محترم قایمشهر، سوادکوه و جویبار به وزیر محترم نیرو درخصوص رسیدگی به علت تاخیر در پاسخگویی به مکاتبات نمایندگان مجلس و سردرگمی چندین ماهه نامه ها در ادارات مختلف وزارتخانه.
ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم نیرو درخصوص ضرورت تسریع در اتمام مطالعات آبرسانی به دشت بن و شهرکرد از طریق زاینده رود.
ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در بازسازی بیمارستانهای قدیمی و فرسوده بخصوص بیمارستانهای شهرستان لاهیجان.
ـ آقای داریوش قمری نماینده محترم ایلام، ایوان و مهران به وزیر محترم اطلاعات درخصوص شناسایی عاملین انتشار شب نامه علیه اینجانب و مشخص نمودن ارتباط آن با طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی.
ـ آقایان: سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد، مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی و خانم عشرت شایق نمایندگان محترم تبریز به رییس جمهور محترم درخصوص صدور دستور برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و دلال بازی در فروش بلیط مسابقات مهم ورزشی با توجه به تجربه تلخ چند ساله گذشته.
ـ آقای سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رعایت عدالت در تخصیص اعتبارات و کمک به تیمهای ورزشی از سوی دولت.
ـ آقایان: محمدقلی حاجی ایری نماینده محترم کردکوی، بایرام گلدی برمک نماینده محترم کلاله و مینودشت، ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل، اسدالله قره خانی الوستانی نماینده محترم علی آباد کتول، مرادعلی منصوری رضی نماینده محترم رامیان، آزادشهر، جعفرقلی راهب نماینده محترم تنکابن و رامسر، حسینعلی قاسم زاده نماینده محترم بابل، قربانعلی نعمت زاده قراخیلی و ولی رعیت نمایندگان محترم قایمشهر و سوادکوه، هادی حق شناس نماینده محترم بندرانزلی و محمدعلی حیدری شلمانی نماینده محترم لنگرود به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص جلوگیری از برخورد نامناسب یگان حفاظت و حراست دریا با صیادان حاشیه ساحلی بخصوص در شهرستان ترکمن.
ـ آقای شکرالله عطارزاده نماینده محترم بوشهر و گناوه به وزیر محترم کشور درخصوص جلوگیری از برخورد غیرمنطقی نیروی انتظامی با کارگران گمرک دیلم.
چند نفر از نمایندگان محترم خواستار تذکر شفاهی شده بودند، موضوعات خودشان را توضیح دادند. اگر که اجازه بفرمایند وارد دستور شویم. آقای علیخانی هم می خواستند راجع به سوالی که از وزیر کشور کردند تذکر بدهند و نوبت به ایشان نرسیده. بنده از دفتر هیات رییسه توضیح خواستم، گفتند سوال ایشان در نوبت (95) است. دیگر چه وقت به سوال (95) برسد؟ این یک اطلاعی است برای نمایندگان که بدانند تعداد سوالات چقدر است.
5 ـ تصویب مجدد لایحه مبارزه با پولشویی و ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام
رییس ـ آقای حاجی بابایی وارد دستور شوید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای رییس! یک دستور داریم بحث گزارش کمیسیون مشترک درمورد لایحه مبارزه با جرم پولشویی (اعاده شده از شورای محترم نگهبان) است. مخبر آقای عزیزی توضیح مختصر بدهید که رای گیری کنیم چون کمیسیون بر نظر خود باقی است.
قاسم عزیزی (مخبر کمیسیون مشترک) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران محترم استحضار دارند که لایحه مبارزه با پولشویی که در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت دوبار با حضور نماینده و اعضای محترم شورای نگهبان در محل کمیسیون بحث و بررسی شد و نهایت سعی و تلاش شد که نظر شورای محترم نگهبان تامین شود و در برگشت مجدد، کمیسیون پس از بحث و بررسی و تبادل نظر بر رای قبلی خود اصرار داشت و لذا برای مراحل بعدی تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میشود. والسلام علیکم و رحمه الله
منشی (محمدصادقی) ـ مخالف آقای ندیمی هستند، بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان ببینید! حدود چند سال است که ما بدلایل جهانی و نیز داخلی در باب منشا پول می خواستیم تصمیم بگیریم. شاید از دوران مرحوم آقای دکتر نوربخش تا الان این موضوع برای کشور مضایقی ایجاد کرده، تبادلات بینالمللی پول و برد و آورد و مانند آنرا دچار اشکال کرده. اقل قضیه قرار بود که ما تغییرات داشته باشیم. این الان از لحاظ قانونی هم مورد سوال است که چرا باید اینقدر طول می کشید. شورای محترم نگهبان هم یک مدت محدودی وقت داشت، این پیگیری نشد. کمیسیون هم باید بنوعی چاره اندیشی میکرد، ما واقعا برای مساله پولشویی در کشور نمی توانیم به این سادگی گذر کنیم که عملا با بلاتکلیفی روبرو باشیم. این الان دوباره به مجمع برود و یکسال دیگر هم آنجا باشد و ما نتوانیم در رابطه با موضوعی به این اهمیت و به این مهمی تصمیم بگیریم، آخر دنیا به ما چه می گوید، مردم به ما چه میگویند و مسایلی که برای مردم ایجاد می کنیم چطور میشود؟ خوب، اگر قرار است کشور با قانون اداره شود، باید قانون باشد، اگر نه، هر کسی بیاید یک مطلبی را به کسی نسبت بدهد بعد بگوید این پولی را که آورده مثلا فرض کنید پول حاصل از مواد مخدر بوده، مردم را در معرض اتهام قرار بدهیم و تحت عنوان ثروت های نامشروع نگاهمان به صاحبان سرمایه در این کشور منفی باشد. اینکه راه نیست که ما بعد از سه، چهارسال هنوز همان حرف اول را می زنیم. با یک کم و زیادی ما باید این قانون را تصویب کنیم، همینجا هم تصویب کنیم. این اگر به مجمع برود که به این زودی ها به آن وصال نمی دهد. بنابراین عملا خواهش می کنم که مجلس به این اصرار کمیسیون رای ندهد، همینجا پیشنهادهای جایگزین داشته باشیم و این الزام را بنوعی رعایت کنیم. از اینروی بنده با روند کنونی بررسی قانون مبارزه با پولشویی مخالفم و تقاضا دارم که به پیشنهاد کمیسیون مشترک رای ندهید. والسلام
منشی (محمدصادقی) ـ آقای تمدن بفرمایید.
مرتضی تمدن ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت لایحه مبارزه با پولشویی هم برای مجلس و هم برای مجموعه نظام ما پوشیده نیست و همکاران محترم توجه دارند که از مجرای بحث مبارزه با پولشویی، ما هم بحث مبارزه با ثروت های نامشروع، هم مساله ثروت هایی که منشا قانونی ندارد و هم بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی را بصورت مشخص میتوانیم پیگیری کنیم. لایحه مبارزه با پولشویی یک کلید و یک ابزار بسیار موثری است که به ما در روند اصلاح مسایل مالی، مسایل پولی و در یک کلام مبارزه با بحث مفاسد اقتصادی کمک خواهد کرد.
یک خاصیت دیگری که لایحه مبارزه با پولشویی دارد این است که بالاخره ما را به نظامات مبارزه با پولشویی بینالمللی متصل میکند. امروز در دنیا یک عزم جدی وجود دارد که اجازه ندهند پول هایی که منشا نامشروع و منشا مبهم و مشخصی را ندارد این ها وارد شبکه و نظام پولی شود. جلو اینگونه پول های نامشروع را بگیرند نگذارند اقتصاد آلوده شود. لذا اهمیت لایحه مبارزه با پولشویی واقعا برای ما و برای نظام پولی ما، برای کشور ما و در راه مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار جدی است.
آنچیزی که الان در گزارش کمیسیون مشترک به صحن مجلس آمده از اینقرار است در بخشی از لایحه آمده باید مراجعی که از آنها درمورد افراد و مشتری احراز هویت میشود این ها با شورای عالی مبارزه با پولشویی همکاری کنند، هویت و شرایط مشتری موردنظر را به مراجع ذیربط و قانونی اعلام کنند.
اشکال چیست؟ اشکالی که شورای نگهبان وارد کرده این است که احراز هویت مشتری نمی تواند از طریق شورای عالی مبارزه با پولشویی صورت بگیرد، بلکه این از وظایف قوه قضاییه است. درنتیجه تشخیص شورای نگهبان این است که این لایحه بنحوی آمده و در وظایف قوه قضاییه دخالت کرده، می خواهد وظایف قوه قضاییه را انجام دهد. لذا قوه مجریه نمی تواند در امور قوه قضاییه براساس استقلال قوا دخالت کند. به این دلیل شورای نگهبان آمده و اشکال وارد کرده.
بنده بعنوان عضو کمیسیون مشترک در خدمت دوستان بودیم، در چند جلسه ما سعی کردیم تا جاییکه امکان دارد نظر شورای محترم نگهبان را تامین کنیم اما هر دو بار بعد از اینکه اصلاحات را انجام دادیم و اینرا به شورای نگهبان فرستادیم همچنان شورای محترم نگهبان معتقد است که احراز هویت مشتری که در اینجا در ماده (7) لایحه مبارزه با پولشویی آمده، این نمی تواند به خواسته شورای عالی مبارزه با پولشویی باشد. این همچنان از وظایف قوه قضاییه است و لذا شورای محترم نگهبان همچنان با مصوبه کمیسیون مشترک مخالفت کرده و آنرا مجددا اعاده داده.
چیزی که الان مشخص است این است، درصورتیکه ما رای به نظر کمیسیون مشترک بدهیم، این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت. یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف لایحه مهم مبارزه با پولشویی را معین خواهد کرد و بنظر میرسد چاره ای هم جز این نیست، چرا؟ اگر ما به این نظر رای ندهیم معنی آن این است که اصولا بحث لایحه مبارزه با پولشویی بطور کلی منتفی است، دیگر محلی از اعراب ندارد، یعنی اینطور خواهد شد که هرگاه قوه قضاییه درصدد برآمد که هویت و منشا پول های نامشروع را در کشور جستجو کند با استفاده از وظایف قانونی خودش اینکار را خواهد کرد. دیگر آنوقت نیازی به لایحه مبارزه با پولشویی نخواهد بود. یعنی اگر ما بنظر شورای محترم نگهبان ترتیب اثر بدهیم خودبخود فلسفه و شان وجود داشتن لایحه مبارزه با پولشویی دیگر از بین میرود و اصولا دیگر چنین لایحهای معنایی نخواهد داشت.
لذا از همکاران محترم خواهش می کنیم با توجه به اهمیت این لایحه، با توجه به نقشی که عرض کردم در اصلاح امور اقتصادی و در مبارزه با مفاسد اقتصادی این لایحه میتواند داشته باشد که به نظر کمیسیون مشترک رای موافق بدهند تا این به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و در آنجا هر تصمیمی مجمع گرفت بطور طبیعی قابل احترام و قابل اجرا خواهد بود، موفق باشید.
رییس ـ کمیسیون اگر توضیحی دارند، آقای عزیزی بیان کنند.
قاسم عزیزی (مخبر کمیسیون مشترک) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همچنانکه موافق محترم هم بیان فرمودند طی جلسات متعدد و با بررسیهای کامل درحضور اعضای محترم شورای نگهبان و بدلیل اینکه نظام پولی قانونمند شود و با نظامات پولی جهانی در مبارزه با پول هایی که منشا غیرصحیح اقتصادی دارند هماهنگ باشد، نهایت تلاش بر این شد که نظرات شورای محترم نگهبان تامین شود و تا آنجاییکه امکان داشت اعضای محترم کمیسیون مشترک تلاش کردند که نظر را تامین کنند تا آنجاییکه دیگر این قانون از حیز انتفاع نظام اقتصادی خارج نشود، نظرات اعضای شورای محترم نگهبان را تامین کردند و نهایتا با اصلاحات بعمل آمده که در جلسات قبل هم تصویب شده بود و مجدد مورد ایراد شورای محترم نگهبان قرار گرفت با بررسیهای مجدد در کمیسیون اصرار و ابرام بر مصوبه قبلی کمیسیون بود که گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد. ان شاالله با تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام کشور عزیز ایران اسلامی هم از این قانون مبارزه با پولشویی بهره مند بشود که هم قانونمند باشد و هم کشورهای دیگری که این قانون را اجرا میکنند به ما انگ های دیگری که خدای ناکرده منشا شستشوی پول هایی که از راههای غیر مشروع کسب میشوند و در یک جریان نقل و انتقالی در کشور ما شسته بشود و تبدیل به پول سالم بشوند و مجدد از گردونه اقتصاد کشورمان خارج و به اقتصاد دیگر کشورها منتقل بشوند، جلوگیری بشود. لذا برای تسریع در روند اینکه تبدیل به قانون بشود بهترین راه را کمیسیون تصمیم گرفت که بر مصوبات قبلی خود ابرام داشته باشد و برای نهایی شدن آن ان شاالله در مجمع تشخیص مصلحت نظام تسریع بشود و دارای این قانون هم باشیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ تشکر می کنم، دولت اگر درباره پولشویی نظری دارد بیان کنند، ظاهرا آقای وزیر دادگستری نظری ندارند. قرایت کنید.
منشی (حاجی بابایی) ـ با توجه به اینکه دومین باری است که شورای محترم نگهبان برمی گرداند و درواقع ایراد هم به بند «الف» ماده (7) و همچنین در بند «ب» ماده (7) ایراد شورای نگهبان بوده که کمیسیون عینا مطلب قبلی را که قرایت می کنم تصویب کرده است.
ماده (7) ـ اشخاص، نهادها و دستگاههای مشمول این قانون (موضوع مواد 5 و 6) برحسب نوع فعالیت و ساختار سازمانی خود مکلف به رعایت موارد زیر هستند:
الف ـ احراز هویت مشتری و درصورت اقدام توسط نماینده یا وکیل، احراز سمت و هویت نماینده و وکیل و احراز هویت اصیل.
ب ـ ارایه اطلاعات، گزارشها، اسناد و مدارک حسب درخواست مرجع ذی صلاحی که شورای عالی مبارزه با پولشویی تعیین میکند.
برای نظر کمیسیون رای گیری می کنیم.
رییس ـ نمایندگان توجه دارند که این بار دوم است که مطرح میشود. اگر این بار دوم، مجلس به نظر کمیسیون مشعر بر بقای بر نظر قبلی رای بدهد، دیگر ما به شورای نگهبان نمی فرستیم، مستقیم به مجمع می فرستیم.
حضار 212 نفر، نمایندگان اعلام رای بفرمایید. اگر همه نمایندگان در رای گیری شرکت کردند، پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (116) رای موافق بتصویب رسید.
6 ـ بحث و بررسی درخصوص طرح یک فوریتی لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور
رییس ـ دستور بعد را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح یک فوریتی لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع خارجی در مبادی ورودی کشور است. آقای جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی گزارشتان را بفرمایید.
رییس ـ البته دستور اصلی جلسه ما رای اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت تعاون است، منتظر تشریف آوردن رییس جمهور هستیم، این مطلب را در دستور قرار می دهیم، بعد از حضور آقای رییس جمهور متوقف می کنیم، به بعد موکول می کنیم. آقای جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش خودتان را قرایت بفرمایید.
کاظم جلالی (مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مجلس شورای اسلامی
طرح لزوم بازرسی و انگشت نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور به شماره چاپ (28) که با قید یک فوریت به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، در جلسه چهارشنبه مورخ 1385/07/12 مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی بشرح ذیل با اکثریت آرا بتصویب رسید.
اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ـ علاالدین بروجردی
همانطور که همکاران عزیز و بزرگوار مستحضرید مدتهاست که ایالات متحده آمریکا اتباع ایرانی را در مبادی ورودی به کشور آمریکا مورد بازرسی و انگشت نگاری قرار میدهد. چیزهایی که گزارش میشود، خصوصا از کسانی که در این مبادی ورودی برای ورود به آمریکا قرار گرفته اند، بسیار برای اتباع ایرانی تحقیر کننده است. موارد بسیار زیادی را ما شاهد هستیم، از گذشته دور تا امروز، یکی از موارد آن مرحوم آقای حسینی شاهرودی نماینده فقید شهرستان شاهرود است که در همین مبادی ورودی آمریکا با یک هیاتی که به آمریکا رفته بودند، در آنجا ایشان متوقف میشوند، مورد بررسی ها و بازرسیهای شدیدی قرار میگیرند و بعد هم از آمریکا که برگشتند ایشان بیمار شدند که بسیاری هم آن بیماری را نشات گرفته از نوع برخورد در فرودگاه آمریکا نسبت به ایشان میدانند.
یا یکی از خبرنگاران ایرانی که مدتی پیش بحث آن در سطح رسانه ها هم مطرح شده بود، در آمریکا، در فرودگاه ایشان متوقف میشوند و حدود (36) ساعت ایشان را در فرودگاه در وضعیت بسیار بدی قرار میدهند، خود ایشان نقل میکرد که دست های من را به زنجیر بستند و پاهایم هم به زنجیر بستند. هنگامی که ایشان را دیپورت (Deport) کردند و بطرف ایران برگرداندند، سوار هواپیما که کردند ایشان میگفت من موقعی که سوار هواپیما شدم، تمام مسافرها وحشت کردند که این چه تروریستی است و چه کسی است که دارند میآورند سوار هواپیما میکنند که هم دست های او را بستند و هم پاهای او را را غل و زنجیر کردند و بستند! این هایی که ادعای دموکراسی و حقوق بشر و ارزشهای بزرگ انسانی را دارند، امروز در دنیا دارند اینطوری برخورد میکنند و روزبه روز هم چهره شان برای دنیا آشکارتر میشود. همین اخیرا بحث های حقوق بشری که مطرح شده، چه در ارتباط با زندان های مخفی، چه در ارتباط با زندانیان گوانتانامو و چه در ارتباط با برخوردها بهرحال تجسس هایی که در عرصه خصوصی حتی نسبت به شهروندان خود آمریکایی اعمال میشود. لذا با توجه به این مقدمات که بر همه شما آشکار است و بر هیچکس پوشیده نیست و خیلی از کسانیکه در آمریکا وارد شدند، حتی یکبار اساتید دانشگاه رفته بودند، این ها بسیار هم سالخورده بودند، یعنی اصلا امکان حمل حتی کیف خودشان را هم شاید به سختی داشتند، ولی همین ها را هم در فرودگاه متوقف کردند، انگشت نگاری کردند و این ها را تحقیر کردند. لذا آنچه که ما امروز داریم برداشت می کنیم این است که آمریکایی ها بنوعی اتباع ما را تحقیر میکنند و متاسفانه برخی از کشورهای دیگر هم الان دارند این کار را تکرار میکنند و ما شاهد هستیم حتی در صفوفی که برای اینکه گذرنامههای خودشان را بدهند تشکیل میشود اتباع ایرانی از صف بیرون کشیده میشوند و این ها مورد بازرسی و بررسی قرار میگیرند. لذا تصور ما در کمیسیون امنیت ملی این است که ما یک اقدام مشابهی را انجام بدهیم، این ماده واحده به تصویب رسید که دولت موظف است از کلیه اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور و صدور روادید متناسب با رفتار آمریکا بازرسی و انگشت نگاری نماید. امیدوار هستیم که ان شاالله با عنایت نمایندگان محترم در این خصوص مواجه بشویم، متشکرم.
رییس ـ خیلی ممنون، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش خودشان را تقدیم کردند. ظاهرا آقای رییس جمهور به مجلس تشریف آوردند، نمی دانم، اگر بدانیم که در آستانه ورود به صحن هستند دیگر مخالف و موافق صحبت نکنند و بقیه این بحث برای روز بعد بماند.
(در این هنگام آقای محمود احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری تشریف فرما شدند)
7 ـ رای اعتماد مجلس به آقای محمد عباسی بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون
رییس ـ به حضور آقای دکتر احمدی نژاد رییس جمهور محترم خیرمقدم عرض می کنیم.
همانطور که می دانید طبق آئیننامه ابتدا از آقای رییس جمهور باید دعوت کنیم، برای معرفی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون تشریف بیاورند. آقای دکتر بفرمایید.
محمود احمدی نژاد (ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
« اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه».
خدا را سپاسگزارم فرصتی شد تا یکبار دیگر با نمایندگان عزیز در باره یکی از مهمترین برنامههای کاری دولت صحبت کنم. همانطور که مستحضر هستید بخش تعاون یکی از بخشهای اصلی در اقتصاد کشور است، بخشی که یکی از پایههای اصلی برپایی عدالت، بویژه عدالت اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.
تا امروز سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور کمتر از (5) درصد است، دولت دو ماموریت مهم در حوزه تعاون بر عهده دارد، ماموریت اول ارتقا سهم بخش تعاون براساس سیاستهای ابلاغی تا سقف (25) درصد از کل اقتصاد کشور است و دوم توزیع سهام عدالت که در قالب شرکتهای سرمایه گذاری استانی و شهرستانی انجام میشود. دو ماموریت بسیار مهم، ماموریت بسیار سنگین و پرحجم که بعهده دولت گذاشته شده است.
ما فکر می کنیم امروز که دولت با کمک مجلس در تلاش است تقاضای سنگین در حوزه اقتصاد و اشتغال را پاسخ سریع بدهد یکی از راههای سازماندهی نیروی کار تشکیل و توسعه شرکتهای تعاونی است و بعد هم حمایتهای برنامهای، حمایتهای کارشناسی و حمایتهای مالی و سرمایهای. برای پاسخگویی به این ماموریتها دولت نیاز داشت که یک تجدید سازمانی در وزارت تعاون انجام بدهد. جناب آقای مهندس ناظمی از برادران بسیار مومن و خوب و از یاران دولت است و در جای دیگری در دولت مسوولیت پذیرفته است و همکاری خودش را ادامه خواهد داد. برای این تجدید سازمان از جناب آقای عباسی همکار خوبمان در مجلس شورای اسلامی دعوت کردیم که مسوولیت را بپذیرند، ایشان هم پذیرفتند، شما ایشان را بهتر از من می شناسید، نیازی به توضیح درباره توانمندیهای ایشان، دیدگاه های ایشان و همینطور سوابق فعالیتهای ایشان من نمی بینم. از اینکه هفته گذشته به یکی دیگر از همکاران، جناب آقای مصری رای اعتماد بسیار بالایی دادید صمیمانه تشکر می کنم، حتما آن رای اعتماد شما در سرعت و قوت تصمیم گیری ایشان و دولت بسیار موثر خواهد بود، ان شاالله با رای بالا به جناب آقای عباسی کمک خواهید کرد که برنامههای گسترده دولت در بخش تعاون شتاب بیشتری بگیرد.
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ از رییس جمهور محترم تشکر می کنیم و وارد بحث های موافقان و مخالفان می شویم. حضرت عالی اگر کاری دارید که حتما دارید می توانید تشریف ببرید، ما هم البته از حضورتان در مجلس خوشحالیم، ولی بر طبق آئیننامه... اولین مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ اولین مخالف جناب آقای پیرموذن هستند، ایشان (15) دقیقه وقت دارند، بفرمایید.
نورالدین پیرموذن ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«انا عرضنا الامانه علی السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملن ها و اشفقن من ها و حمل ها الانسان انه کان ظلوما جهولا».
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه فال به نام من دیوانه زدند
بار سنگین وظیفه نمایندگی ملت بزرگ ایران در شرایطی که احساس می کنم شاید این حرف ها آنچنان هم که باید شنیده شود، شنیده نخواهد شد و تا جاییکه شنیده ام فردا (9) صبح تمام مدیران کل استان (وزارت) تعاون برای جلسه معارفه آقای وزیر دعوت شده اند. بنابراین ایشان پیشاپیش انتخاب شده اند و وزیر تعاون هم هستند، من صرفا بر مبنای رسالت نمایندگی چند کلمه ای در خدمت شما همکاران خواهم بود، هر چند گوش شنوایی هم وجود نداشته باشد.
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
فریاد من امروز برای شکل گیری دولتی کارآمد، توانمند و مخصوصا پررنگ کردن جایگاه مجلس است. مجلس مردمی ترین نهاد نظام، مظهر سپردن سرنوشت مردم بدست مردم است. جایگاه رفیع مجلس و مظهر جمهوریت نظام متاسفانه بسادگی و به ارزانی دارد به فراموشی سپرده میشود. اگر مجلس نقش تصمیم سازی و تصمیم گیری و نظارت و تحقیق و تفحص را از دست بدهد و این مطمینا باعث بی اعتمادی مردم و افت کیفیت مدیریت در کشور خواهد شد، مجلس همانا فریاد مردم و صدای مردم است.
مجلس مغز کشور است، مجلس مغز اصلاح گر، انطباق گر و پرسشگر نظام سیاسی ـ اجتماعی است، مجلس ناظر و پرسشگر و دولت شفاف و پاسخگو دو محور اصلی و شناخته شده توسعه سیاسی هستند. پرواضح است اگر این مجلس و اگر این مغز، مغز اصلاح گر و پرسشگر به روزمر گی دچار شود و تحت سیطره دیپلماسی اقتدارگرایان و پدیده گفتگوی ناشنوایان فلج شود، هیچ امیدی به آینده نخواهد بود. هنوز ابهامات فراوانی درخصوص رفتن کاظمی بود که ناظمی هم رفت و هیچکس نفهمید چرا رفتند و کسانی که آمدند به چه دلایلی آمدند.
رییس ـ آقایان نمایندگان اجازه بدهند آقای رییس جمهور به صحبت ها گوش کنند، بالاخره این ها مطالبی است که حضور رییس جمهور در مجلس سودش این است که از این دیدگاه ها مطلع بشوند، من خواهش می کنم کسی دور و بر آقای رییس جمهور نیایند که ایشان بتوانند به صحبت ها گوش کنند، آقای پیرموذن ادامه بدهید.
پیرموذن ـ و امروز شنیدیم که آقای وزیر تعاون جزو انسان های شریف، موفق و خوب بود، اما بلحاظ... و اگر همین روند ادامه پیدا کند و مجلس بعنوان راس هرم در تصمیم سازی ها کوچکترین اطلاعی از این آمدن ها و نرفتن ها داشته باشد، مطمینا کشور از نظر مدیریت آسیب جدی خواهد دید و بعنوان دولت شفاف و پاسخگو خیلی دلم می خواست مطمین بشوم چرا آقای ناظمی و کاظمی رفتند و چرا کسانی رفتند که از روز اول هم شاید مشخص بود که رفتن آنها زودتر از بقیه خواهد بود.
امروز برنامه پیشنهادی وزیر تعاون است، حقیقتا چندین بار برنامه همکار خوبمان را من مطالعه کردم، نه تحصیلات ایشان، هر چند که تحصیلات معمولا در اول نوشته میشود و در آخر نوشته شده است، نه آن مقالاتی که داده اند و نه آن سوابق علمی که اشاره فرمودند، هیچ سنخیتی با تعاون و وزارت تعاون ندارد. شاید تن ها دلیلی که میتوانست کابینه ترمیم شود، استفاده از عناصر توانمند و با هوش و کاردان و باتجربه بود که بار کابینه پربارتر شود، من هیچ دلیلی برای پربارتر شدن کابینه براساس این کارنامه و برنامه پیشنهادی نمی بینم و تن ها چیزی که شاید در تمامی... چون من، حتی برنامه پیشنهادی وزرا را بررسی کردم، تسلط ایشان به زبان روسی است و ظاهرا فارغالتحصیل از یک دانشگاهی که هزار و یک مساله دارد.
مطمینا مجلس در شرایطی است که تصمیم گیری مجلس نقش بسزایی در رابطه بین دولت و مجلس خواهد داشت. درست است که امروز کسانی از درون مجلس، مخصوصا از عزیزان ما ارتباط تنگاتنگی با اعضای پیکره دولت دارند و اکثر پیکره مجلس از این روابط اطلاعی ندارند و چه بسا معرفی عضوی از درون مجلس هم محصول همین روابط آشکار و پنهان بین دولت و مجلس باشد. اما رای شما امروز و مخصوصا «نه» گفتن شما برای این وزیر پیشنهادی مطمین باشید که تحولی در مدیریت و ارتقا روابط شما و دولت خواهد بود. شما دیدید هفته گذشته، چه جلسه استیضاح و آن جلسه رای اعتماد، در دو جلسه دوست خوب من آقای احمدی نژاد در جلسه اول منازل مسکونی تان به باد مسخره گرفته شد و در جلسه دوم هم سال آینده انتخابات است و همین باعث شد که هیچکس بعنوان مخالفت جرات نداشته امروز سخنرانی بکند و من واقعا تصمیم نداشتم سخنرانی کنم، احساس من این بود که از درون مجلس صحبت کنند بهتر است. شما یادتان باشد و یادمان باشد قسمی که به قرآن خوردیم و این قانون اساسی و این قرآن دو بال رشد نمایندگی در درون پیکره نظام است، این مجلسی است که امام به ما فرمودند، مجلس و نمایندگان آن فقط منافع ملی را می بینند و دیگر هیچ، اسیر شدن روابط نامیمون سیاسی آشکار و پنهان، آینده خوبی را برای ما رقم نخواهد زد.
هم رییس مجلس، هم رییس دولت، هر دو بزرگوار دانشگاهی هستند و دانشمند و خوشبختانه کلمه دکتر را هم با خودشان همیشه دارند، من برای اینکه نه از زاویه سیاسی، فقط از زاویه علمی با این برادران بزرگوارم صحبت کنم، چون بالاخره پیکره مجلس به هیات رییسه بر میگردد، این هیات رییسه است که مجلس را اداره میکند. براساس آنچه که بعنوان تقسیم مدیریت ها...
توکلی ـ تذکر دارم.
رییس ـ آقای پیرموذن ظاهرا آقای توکلی تذکری دارند. آقای توکلی بفرمایید.
احمد توکلی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من فکر می کنم وظیفه خود آقای دکتر حداد بعنوان رییس مجلس بود که این تذکر را می دادند، من خوشحالم که جناب آقای دکتر پیرموذن مطالبشان را با صراحت بیان میکنند، طبعا هم موافقین همین کار را میکنند. حالا استشهاد به یک شوخی رییس جمهور در جلسه گذشته... (پیرموذن ـ از من هم شوخی بگیرید آقای دکتر!) و بعد اتهام وارد کردن که «کسی جرات نکرد از مجلس مخالفت کند» این مجلس که با شخص رییس جمهور گاهی (مکرر) مخالفت میکند، جرات نمی کند با یک وزیر پیشنهادی مخالفت کند؟ بنابراین فکر می کنم به آن شوخی استشهاد نفرمایید، همین الان که بفرمایید من شوخی کردم مساله حل میشود.
رییس ـ بله، جناب عالی ادامه بدهید.
پیرموذن ـ من هم شوخی کردم. اما چون فضا و مدیریت سیاسی کشور تاکید خود آقای رییس جمهور مدیریت علمی است، من فقط می خواهم دو، سه کلمه درمورد مدیریتی که در دنیا اتفاق می افتد اشاره کنم و شما همکاران من در نهایت تصمیم خواهید گرفت که این رفتن ها و آمدن ها بر چه مبنایی است؟
نظامهای مدیریتی در دنیا بر دو نوع است، اول نظام شایسته سالاری یا لیاقت مداری، «Merit System» نظامی که ضوابط و نه روابط حاکم است، ارتقا افراد برحسب شایستگی و نه بخاطر وابستگی حتی حزبی، گروهی و سیاسی است، چه برسد به روابط فامیلی و خانوادگی و همشهری و همسایگی و یا خدای ناکرده تفکر اقتدارگرایانه. مطمینا جامعه ای موفق خواهد بود که بدست لایق ترین و شایسته ترین افراد سپرده شود، در مقابل نظام شایسته مدار و شایسته سالار، نظام رابطه سالار است، نظامی که تقسیم قدرت سیاسی و مقامات و پستهای کلیدی و پردرآمد دراختیار اطرافیان و وابستگان فامیلی و اعضای حزب و گروه سیاسی قرار میگیرد، یعنی تقسیم قدرت براساس پاداش انتخاباتی و غنیمت حزبی و نه براساس ضابطه و لیاقت و شایستگی و آنچه که ره آورد این نظام خواهد بود منجر به تشویق چاپلوسی و ریاکاری و فرصت طلبی در جامعه خواهد شد که این با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با شعارهای آقای رییس جمهور مغایرت دارد، هنوز این شعار کابینه (70) میلیونی را ما بخاطر داریم، عدالت و کابینه (70) میلیونی، کوتاهتر کردن و تنگ تر کردن حلقه گزینش مطمینا باعث یاس و ناامیدی تحصیلکرده های کشور و در نتیجه فرار نخبگان علمی از کشور خواهد بود و نشاط را از جامعه خواهد گرفت. در مجلس قبلی هم دو سخنرانی من در مقابل رییس جمهور وقت و در مقابل وزیر پیشنهادی که همه آنها هم چه بسا بر اساس روابط بود، رای نهایی منفی مجلس باعث تکان دولت و رابطه مثبت بین مجلس و دولت شد و عجیب بود که اولین وزیر پیشنهادی آقای خاتمی هم با اولین سخنرانی من از مجلس رای «نه» گرفت، چرا که آنجا هم روابط ناسالم و سیاسی باعث شده بود که وزیر معرفی بشود و امروز هم بوی این میآید که این جریاناتی که منجر به معرفی همکارمان شده، بیشتر سیاسی و از درون روابط ناسالم گروهی و حزبی است، نه براساس شایستگی و نه براساس دانش و نه براساس توان و نه از درون پیکره وزارت تعاون.
آقای دکتر!
انـدکی پیش تـو گفتـم غـم دل ترسیـدم
که دل آزرده شوی ورنه سخن بسیار است
حرف آخرم را با یک آیه ای تمام می کنم، به این امید که شما همکاران من نقش خودتان را در تصمیم گیری سرنوشت ساز، آمدن یک برادری و رفتن برادری برای کشور تعیین کننده نیست، رای «نه» شما، اسلام ما هم با «لا» شروع شد، «نه» شما امروز در مقابل معرفی وزیری که هنوز ما نمی دانیم آنها که رفتند چرا رفتند، کسانی که معرفی میشوند، بر چه ضوابطی معرفی میشوند، امیدوارم باعث ترفیع جایگاه مجلس و بازگشت مجدد مجلس به راس هرم و آن تقویت و تشویق مغز کشور است.
«و ما ارید ان اخالفکم الی ما انهاکم عنه ان ارید الا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب».
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
عباسی ـ تذکر دارم.
رییس ـ بسیار خوب، اولین مخالف نطق خودشان را ایراد کردند. آقای عباسی تذکر دارند، ماده مورد نظرتان را هم بگویید. من باید از آقای توکلی هم ماده موردنظرشان را می پرسیدم که نپرسیدم.
اسدالله عباسی ـ آقای دکتر! در رابطه با التزام مجلس است. آقای پیرموذن وقتی که صحبت میکنند، در رابطه با وزیر پیشنهادی و برنامههای ایشان صحبت کنند، این صحبت مربوط میشود به برنامههای دولت که قبلا صحبت شد، رای آورده شد، ربطی به این بحث وزیر پیشنهادی نداشته. وقتی از دستور خارج میشوند، حضرت عالی بایستی تذکر بدهید. اینکه بیایند راجع به دولت صحبت کنند و مسایلی که (8) سال گذشته در کشور ما اتفاق افتاده، الان بیایند فرافکنی کنند، حضرت عالی موظف هستید که...
رییس ـ معمولا اینطور است که مخالفان از یک مطلب کلی شروع میکنند و بعد مخالفت با وزیر را بعنوان مصداق آن مطلب کلی میگویند. خیلی نمی شود مرز میان موضوع و خروج از موضوع، تا پایان را نشنویم مشخص کنیم، موافق را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ اولین موافق آقای قره خانی هستند که نصف وقتشان را به آقای گرانمایه پور داده اند، از آقای گرانمایه پور خواهش می کنم بفرمایند.
رییس ـ آقای قره خانی نماینده محترم علی آبادکتول بعنوان اولین موافق صحبت میکنند، بفرمایید.
اسدالله قره خانی الوستانی ـ سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته
اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم ـ ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهل ها».
با درود و سلام به ارواح طیبه و ملکوتی امام راحل و همه شهدای حق و حقیقت و همچنین آرزوی صحت و سلامتی برای مقام عظمای ولایت و رهبری مقام معظم رهبری و همه خدمتگزاران صدیق به نظام مقدس جمهوری اسلامی و بالاخص و بویژه دولت خدمتگزار جناب آقای دکتر احمدی نژاد.
ابتدا مراتب تقدیر و تشکر خودم را از حسن نظر و انتخاب شایسته برادر و همکار ارجمندم جناب آقای دکتر عباسی از ناحیه ریاست محترم جمهوری برای تصدی پست وزارت تعاون که از بین همکاران ارجمند مجلس انتخاب شدند، اعلام دارم و همچنین به نمایندگی از مردم با صفا و صمیمی خطه شهیدپرور شمال کشور و به نمایندگی از نمایندگان شمال کشور از زحمات جناب آقای دکتر ناظمی اردکانی مسوول پیشین وزارت محترم تعاون اعلام داشته و برای ایشان آرزوی توفیق را داشته باشم.
امروز در اینجا نشسته ایم که برای یک وزارتخانه ای وزیر و مدیری را انتخاب کنیم که بتواند این وزارتی را که بزعم همه دوستان دارای مشکلات و چالشهایی است و نتوانسته آنچنان به اهداف عالیه خودش برسد، برای او یک رای اعتماد قاطعی را داشته باشیم تا ان شاالله با تجدیدنظر در مدیریت این وزارتخانه بتوان یک رونق و یک تحولی را در این وزارتخانه ایجاد کرد.
اما بخش تعاون؛ اگر چنانچه به باورهای ملی نگاه کنیم و اگر چنانچه به آموزههای دینی نگاه کنیم، تماما دستورات آنها بر این مبناست که توجه به بخش تعاون است و بر همین اساس بوده که خبرگان این ملت در ابتدای انقلاب در تدوین قانون اساسی بخش تعاون را پر رنگ دیده اند و در بین بخش دولتی و بخش خصوصی برای تعاون ارزش خاصی را قایل شدند. کمااینکه در اصول (43) و (44) قانون اساسی این مورد بسیار پررنگ دیده شده و همچنان شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی در همان زمان عنوان کردند به اینکه تعاونی درعین حال که به اهمیت سرمایه بعنوان یک وسیله اعتراف دارد ولی به سرمایه اجازه تاخت و تاز و حاکمیت نمی دهد.
ما باید روی اقتصاد تعاونی بعنوان یک وسیله و عاملی برای غیردولتی کردن اقتصاد تکیه کنیم و کمااینکه مقام معظم رهبری هم می فرمایند یکی از اساسی ترین و منطقی ترین و بنیادی ترین کارهایی که میتوان در این کشور برای استقرار عدالت انجام داد بخش تعاون است. اما این مهم متاسفانه میبینیم که مغفول واقع شده و سالهای سال به بوته فراموشی گذاشته شده و پس از سال ها میبینیم که وزارت تعاون به کاروان سایر وزارتخانههای دیگر اضافه میشود و مگر میشود عدالت را که سرلوحه شعارهای انقلابی ماست بدون ایجاد سازوکار لازم، بدون ایجاد بستر لازم بشود آن را محقق کرد که الحمدلله بحث عدالت در دولت نهم یک شکل خاصی را گرفته و در سرلوحه شعارهای دولت محترم واقع شده و برای این تحقق هم میبینیم توجه خاصی را به بخش تعاون داشته اند و اگر چنانچه امروز میبینیم یک تجدیدنظری در مدیریت بخش تعاون است، درحقیقت تلاش برای رسیدن به همان اهدافی است که در بخش تعاون دیده شده. نجات کشور در بحث تمرکزگرایی ثروت و یا بعبارتی خلاص کردن کشور از بخش دولتی شدن و تصدی گیری دولت جز توجه به بخش تعاون امکان پذیر نیست یا بعبارتی مجموعههایی که فاقد توان اقتصادی هستند اما قابلیت و توان مدیریتی و علمی را دارند و یا بعبارتی توان رقابت در عرصه تولید را ندارند با قوی کردن و با توجه کردن و با برنامه ریزی دقیق در بخش تعاون میشود این گروهی از شهروندان را که جمعیت آنها هم کم نیستند به این مهم توجه کرد.
قراردادن وسایل کار دراختیار کسانیکه قادر به کار هستند ولی وسایل کار را ندارند از اهداف بخش تعاون است. قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منافع حاصله دراختیار نیروی کار و تشویق بهرهبرداری از حاصل کارکرد باز میبینیم از اهداف بلند بخش تعاون است. توسعه و تحکیم مشارکت عمومی نمی شود به همه آحاد ملت توجه کرد، مگر اینکه آن سازوکارها را در بخش تعاونی بخواهیم ببینیم و مردمی ترین و ملی ترین بخشی را که میشود در بخش اقتصاد روی آن تکیه کرد درحقیقت بخش تعاون است. با این عنوان میبینیم تعاونیهایی که درحال حاضر شکل گرفتند، تعداد بسیار کثیری هستند. تعداد اعضایی را که دارند، تعداد این ها زیاد است، اما همچنانکه مقام محترم ریاست جمهوری هم اشاره کردند، اگر قرار است ما درحقیقت سهم (5) درصدی در پایان برنامه پنجساله چهارم به سهم (25) درصد برسیم بدون داشتن یک وزیری توانمند، مدیر و باتجربه و داشتن مهارتهای قوی ادراکی، داشتن مهارتهای علمی و حرفهای امکانپذیر نیست. نمی شود این شعار را پررنگ کرد، اما سازکارهای آن را ندید.
اینجاست که اگر برادری را اعلام کردند برای تصدی وزارت تعاون قطعا دارای ویژگیهای ممتازی هست و آنچه را که می گویم از زبان همکار و برادری می شنوید که حداقل قضیه (30) سال...
رییس ـ آقای قره خانی! شما به نصف وقت خودتان نزدیک شدید، یعنی چیزی نمانده، اگر مایل هستید همانطورکه تصمیم داشتید نیمی از وقت خود را به همکار دیگری بدهید، نتیجه گیری کنید.
قره خانی الوستانی ـ من یکی، دو دقیقه... اگر بناست بر اینکه این وزارتخانه دارای مدیری قوی، مدبر، باتجربه باشد، جناب آقای دکتر عباسی که سوابق طولانی و ممتد در مدیریت را دارند، حداقل قضیه ما از ابتدای انقلاب با ایشان آشنا بودیم، روحیه تعاملی او، روحیه ارزشگرایی او و قرارگرفتن در سطوح مختلف مدیرتی را که بوده اند. در اینجا اینچنین نیست، سرور عزیز و همکار ارجمندم که ارادت خاصی را هم نسبت به ایشان دارم، تصور من بر این است که نسبت به این موضوع بی انصافی داشتند. جناب آقای دکتر عباسی اگر بنا بر این است که اداره این وزارتخانه میبایست که با برنامه انجام بگیرد، ایشان که سالهای سال معاونت برنامه ریزی کلانی استان (در آن زمان گلستان و مازندران امروزی و مازندران آن زمان) را داشتند. ایشان در عرصههای مختلف فرهنگی از ریاست دانشگاه گرفته تا ریاست ادارات و شهرهای بزرگ و معاون مدیر کل را عهده دار بودند. ایشان در کمیسیون تلفیق بودند، نایب رییس کمیسیون بودجه هستند، در برنامه ریزی ید طولایی را دارند و انصافا آن ویژگیهای ممتاز ایشان ارزشگرایی ایشان است، روحیه تعاملی ایشان، روحیه مشورتی ایشان، روحیه کار ایشان با دیگران است. ایشان در زمان انقلاب بعنوان یک فرزند انقلاب گوش به فرمان امام در میادین جبهه بودند. میبینیم که در عرصههای خدمت رسانی و در عرصههای مدیریتی خوب درخشیدند و درحال حاضر هم بعنوان سربازی مخلص که معتقد به ولایت مطلقه فقیه است، گوش به فرمان مقام معظم رهبری در همه عرصه ها هستند. اگر چنانچه این همکار ارجمندم یک نگاهی را به پیشینه آقای دکتر عباسی داشتند، میبینیم که از آنچه را که در کمیسیون بودجه دارند، آنچه را که در میادین فرهنگی دارند، آنچه را که در عرصههای مدیریتی دارند، گویای توانمندیهای ایشان است، تالیفات متعددی را دارند.
ما یادمان نرفته چند روز پیش میبینیم تالیف ایشان در زمینه اصل (44) قانون اساسی که به مقام معظم رهبری برای این اصل تکیه دارند، ایشان تالیفی را داشتند و سجایای اخلاقی ایشان، که در کل استان گلستان درحقیقت تفرقی از آرا مختلف است و مذاهب مختلف در آنجا هستند، روحیه تعاملی ایشان، روحیه وحدت و هماهنگی ایشان انصافا زبانزد عام و خاص است و من این را بی انصافی می دانم که در اینجا از سجایای اخلاقی، از توان مدیریتی و علمی فکر کردن برای اداره امور و با برنامه بودن و با چراغ برنامه آینده دیدن ایشان را در اینجا مطرح نکنم.
من انتظار دارم به اینکه ان شاالله دوستان عزیز همچنانکه ریاست محترم جمهوری به این برادر بزرگوار اعتماد کردند و انتخاب شایستهای را داشتند و از بین شما همکاران ارجمندم هست، ان شاالله با یک رای قاطعی اسباب خوشحالی دل امام زمان را فراهم کنید و بدرقه راه این برادر و همکار ارجمندتان باشد که ان شاالله این وزارتخانه را بتوانند آنچه را که قبلا بوده به مراتب پیشتر ببرند، ممنون و متشکر.
رییس ـ آقای قره خانی شما بیش از (10) دقیقه صحبت کردید. آقای محمدصادقی موافق بعدی را دعوت بفرمایید. حداکثر (5) دقیقه موافق بعدی از باقیمانده وقت آقای قره خانی میتوانند صحبت کنند.
منشی (محمدصادقی) ـ از جناب آقای گرانمایه پور خواهش می کنم تشریف بیاورند.
رییس ـ آقای گرانمایه پور (5) دقیقه وقت دارید، بفرمایید.
اصغر گرانمایه پور ـ وظیفه می دانم ابتدا از جناب آقای رییس جمهور بخاطر این حسن انتخاب بعنوان عضوی کوچک از مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری و تشکر کنم.
سابقه طولانی آشنایی اینجانب با آقای عباسی موجب شد بعنوان انجام وظیفه مطالبی به استحضار همکاران محترم برسانم. بویژه همکاری مشترک در استانداری استان مازندران بزرگ قبل از تقسیم استان گلستان چه در حضر و چه در سفرها و ماموریتها او را مدیری متعهد، متخصص، کارآمد و موثر یافته ام.
برخی از ویژگیهای بارز جناب آقای عباسی عبارتند از: سلامت نفس، صداقت و یکرنگی، خودساخته بودن و دردآشنا، برخاسته از خانواده ای کشاورز، متدین و حفظ روحیه ساده زیستی و دردمندی برای محرومان و اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه.
آقای عباسی مراحل رشد مدیریتی را از معلمی آغاز کرده است و به ترتیب مسوولیتهای رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان، معاون اداره کل آموزش و پرورش استان، حضور در جبهههای دفاع مقدس، مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاون استانداری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، عضویت در هیات علمی دانشگاه، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه، عضویت در هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین عضویت در هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه و ان شاالله به یاری خداوند سبحان و حسن عنایت و اهتمام همکاران با رایی قاطع از امروز بعنوان وزیر مقتدر تعاون انجام وظیفه خواهد نمود.
همه کسانیکه عباسی را از قبل از انقلاب و پس از انقلاب اسلامی می شناسند، چه در دوران جوانی و دبیرستان، همکلاسان دانشگاهی او، همکاران و فرهنگیان دوران آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی، مدیران وقت و کارکنان زمان خدمت در استانداری، دانشگاهیان و اعضای هیاتهای علمی، رزمندگان مازندرانی و ایثارگران منطقه، همچنین در دوران اخیر نمایندگان همکار جناب آقای عباسی در مجلس شورای اسلامی، بویژه اعضای محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بلااستثنا نسبت به جناب آقای عباسی حسن نظر دارند و همواره از او به نیکی یاد کرده اند و عباسی را مدیری کارآمد و متعهد و پر توان و با اخلاص میدانند.
عباسی از یاران باوفا و ماندگار شهید مظلوم حضرت آیت الله دکتر بهشتی بوده و هست و در استانهای مازندران و گلستان عباسی همواره مامن و پناهی برای نیروهای اصولگرا و ارزشی بوده و میباشد.
عباسی در منطقه بعنوان چهره ای علمی، اجرایی، فرهنگی و متعهد همواره عاملی وحدت بخش بین روشنفکران شیعه و سنی بوده است و این نقش را همچنان بعهده دارد و در همه مسوولیتهای خود کاملا موفق و تاثیرگذار ارزیابی شده است. هم در انسجام بخشی از نیروهای انقلابی (رییس ـ آقای گرانمایه پور! وقت جناب عالی تمام است) و هم در مسوولیتهای اداری و اجرایی خود شایستگیهای بیادماندنی از خودش به یادگار گذاشته است.
بعنوان یک نمونه، عباسی در دوران چهارساله معاونت برنامه ریزی و اقتصادی استانداری مازندران هرسال دو کتاب برنامه ششماهه اول و ششماهه دوم تدوین میکرد و این دو کتاب در تحقق توسعه بسیار چشمگیر آن (4) سال در استان نقش موثری داشت. عباسی خود را برای اداره بخش تعاون کشور آماده کرده است و به یاری خدا او بعنوان وزیری موفق خواهد درخشید. وظیفه می دانم درخاتمه از زحمات و تلاش های برادر عزیزم جناب آقای ناظمی هم درطول دوران تصدی وزارت تعاون بعنوان عضوی کوچک در مجلس سپاسگزاری و قدرشناسی و تشکر کنم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ خیلی ممنون. من از این فرصت استفاده می کنم، از میهمانان امروز مجلس سپاسگزاری کنم. میهمانان امروز ما دانش آموزان آموزشگاه دخترانه امیدانقلاب اسلامی از منطقه (17) هستند که حضور آنها را گرامی می داریم. دانش آموزان آموزشگاه پسرانه شهید مهدی زاده از منطقه (5) هستند که به آنها خیر مقدم می گوییم و از حضور آنها در خانه ملت خوشحالیم، تقاضا می کنم در جای خودشان بنشینند. جمعی از دانشجویان دانشکده شهید مطهری بسیج میهمان مجلس هستند، به این دانشجویان عزیز خیر مقدم عرض می کنیم، برای آنها آرزوی موفقیت می کنیم. دانش آموزان آموزشگاه پسرانه صالحین از منطقه (3) تهران، برای این دانش آموزان هم آرزوی سلامتی می کنیم و خیر مقدم می گوییم خدمت آنها، حضور آنها را در مجلس، به مسوولان محترم آنها هم خوشامد عرض می کنیم. همینطور دو تن از فرزندان شهید حاج اسماعیل رضایی از شهدای گرانقدر (15) خرداد، همراه با داماد ایشان در مجلس حضور دارند، روز پنجشنبه هم بمناسبت سالروز شهادت شهید حاج اسماعیل رضایی و مرحوم شهید طیب حاج رضایی مراسمی در شهرری برگزار شد، ما یاد آن دو شهید بزرگوار را گرامی می داریم و برای خانواده معظم شهدا و خانواده معظم این دو شهید آرزوی سربلندی و توفیق می کنیم. آقای محمدصادقی مخالف بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ جناب آقای رییس! مخالفی اسم ننوشته، من از شما خواهش می کنم اگر اجازه بدهید مخالفی اگر هست تکمه را بزنند...
رییس ـ مخالف دومی داوطلب صحبت نیست و اگر کسی مایل است که بعنوان مخالف صحبت کند آزاد هستند. آقای رییس جمهور هم تشریف دارند، مخالف بیاید صحبت بکند، آن شوخی آقای پیرموذن را هم جدی نگیرید، بهرحال آزادی است، مجلس میتواند اظهارنظر کند. اگر مخالفی صحبت نمی کند، موافق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ موافق جناب آقای قاسم زاده هستند، بفرمایید.
حسینعلی قاسم زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین
با عرض سلام خدمت همکاران گرامی و تقدیر و تشکر از ریاست محترم جمهوری در راستای معرفی برادر عزیزمان جناب آقای عباسی بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون.
قبل از پردازش به بحثی که مدنظر است، بر خود لازم می دانم در راستای مطالبی که برادر بسیار عزیزمان جناب آقای دکتر پیرموذن که بنده ارادت قلبی دارم، نکته ای را متذکر شوم. مساله ای را که جناب آقای دکتر اشاره کردند تحت عنوان عدم جامعیت برنامه ارایه شده از طرف وزیر پیشنهادی تعاون، به اعتقاد بنده ایشان یک اشاره کلی داشتند بدون بیان هیچگونه استدلالی در راستای ضعف برنامه ارایه شده و طبیعتا مجلس و ازجمله خود بنده خدا را گواه می گیرم علی رغم اینکه اراده صحبت کردن بعنوان موافق را داشتم و وقت هم گرفته ام، جدی بودم به اینکه بیانات برادرمان جناب آقای دکتر پیرموذن را اگر همراه با استدلال است بشنوم و بر روی آن ترتیب اثر بدهم. اما هرچه انتظار کشیدیم، استدلالی در آن نبوده است.
نکته دومی که اشاره کردند در راستای مطلبی که ریاست محترم جمهور اشاره کردند، من به سهم خودم اعلام می کنم هیچ ترسی از هیچ کسی جز پروردگار عالم ندارم و سعی کرده ام در دوران نمایندگی کارم را با او هماهنگ کنم، قبل از اینکه به کسی فکر کنم. فلذا خود را اقلا در راستای حرفی را که برادر عزیزمان جناب آقای دکتر پیرموذن اشاره کردند، تبریه می کنم.
اما در رابطه با موافقت خویش از برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عباسی، من محور بحثم را در دو بخش خلاصه می کنم. بخش اول ویژگیهای شخصی برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عباسی است. خدایا تو گواهی آنچه که می گویم براساس برداشت و دریافتی است که از رهگذر رابطه بیش از (10) سالی که بعنوان نماینده انجام وظیفه می کنم و کرده ام از ایشان سراغ دارم. بدون هیچگونه تعصبی و یقینا بدانید سعی کرده ام که دینم را فدای احدی نکنم، حتی برای برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عباسی. برداشتی که من دارم از سابقه ارتباط و شناختم که شناخت کاری است، عنصری تشکیلاتی است. به اعتقاد بنده انسانی که دارای استراتژی مهم است، دارای برنامه جامع و کامل است، در تحقق برنامه موفقیت نخواهد داشت مگر اینکه عنصر و چهره تشکیلاتی باشد و به اعتقاد بنده جناب آقای دکتر عباسی بعنوان یک چهره تشکیلاتی در کل استان مازندران شناخته شده است و احساس می کنم به اینکه با همین نگاه توانسته در هر مسوولیتی که قرار گرفته به فراخور ظرفیتی که وجود داشته توفیق داشته باشد.
مساله دیگری که می توانم اشاره کنم، تخصص، تجربه و تعهد است. در کنار تجربه طولانی مدیریتی در بخشهای مختلف و داشتن تخصص و درکنار آن حضور در کمیسیون تلفیق در سه مرحله عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق و به مدت دو سال و نیم در کمیسیون برنامه و بودجه که به اعتقاد بنده مکمل تجربیات گذشته است، دقیقا میتواند از این برادر چهره موفقی را در آینده ارایه کند. بنده معتقد هستم کسانیکه از مسیر مجلس بتوانند به مسوولیت برسند، براساس جامعیت کاری که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی دارند، با یک افق دید بلندی جریان را تعقیب میکنند که برادر عزیز ما درکنار توفیقات تجربیات گذشته همراه با تعهد خود، مساله مجلس را هم بدنبال دارد.
مساله دیگر قدرت تصمیم گیری؛ برادران عزیز! همه ما شاهد هستیم متاسفانه در دوران گذشته مدیریت اجرایی کشور، مدیرانی که اهل ریسک نبودند، قدرت تصمیم گیری نداشته اند بیشتر در مدیریت خویش ادامه عمر داده اند، درحالیکه بنده معتقد هستم یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد. مدیری که قدرت تصمیم گیری ندارد، تحولگرا نیست، به درد مدیریت جامعه اسلامی نمی خورد. براساس آموزههای دینی اگر مدیر رسید به جریانی که حق است باید تصمیم بگیرد «و لو بلغ ما بلغ» و این توانمندی را بنده براساس سابقه ارتباطی که با برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عباسی داشتم، این را ملموس و محسوس دیدم.
بحث دیگری که وجود دارد اهل تعامل است. در کنار قدرت تصمیم گیری اهل تعامل بودن مهم است. اهل مشورت است و این ها نکات برجسته شخصی موجود در جناب آقای دکتر عباسی است.
اما در بخش دیگر قضیه؛ باتوجه به بحث برنامه ارایه شده، باتوجه به برنامههای سایر وزرای پیشنهادی مطالعه شده، این برنامه جامع و برگرفته از تجربیات مناسب و افکار کارشناسانه است که در این فرصت به بعضی از ویژگیهای برنامه اشاره می نمایم.
توجه به آسیب ها و چالشهای بخش تعاون باتوجه به اهمیت بخش تعاون در نظام جمهوری اسلامی ایران و نوپا بودن آن آسیبشناسی در این بخش حایز اهمیت است. درک چالشهای هر بخش با عیب یابی، خود بخش مهمی از پیدا کردن راه حل است. در این برنامه بسیار دقیق مشکلات شناسایی شده اند که بنده به اهمی از آنها اشاره می کنم، گرچه ایشان هم بصورت گسترده اشاره داشتند تحت عنوان آسیب ها و چالشها که (20) مورد را پرداختند و این نکته را من درون پرانتز خدمت شما عرض کنم، برادران عزیز، همکاران محترم! بنده قبل از اینکه خودم وارد مطالعه جدی شوم، برادران عزیزی که در بخش تعاون کار کردند را دعوت کردم، برنامه ارایه شده را خدمت آنها دادم، گفتم شما مطالعه کنید، براساس تجربیاتی که دارید نظر بدهید و آن نظر دادن برای بنده حایز اهمیت است. هنگامی که مطالعه کردند، پیشنهاداتی را خودشان ارایه کردند و قضاوت خویش را در رابطه با برنامه ارایه شده اعلام کردند، فرمودند به اینکه آنچه که ایشان اشاره کردند دال بر این است که ایشان احاطه کامل بر روی تنگناهای موجود بر سر راه توسعه تعاون در کشور و راهکارهای ارایه شده، راهکارهای منطقی است، بویژه فرصتهایی را که مطرح کردند واقع بینانه است.
باتوجه به این نگاه، من بعضی از این ویژگی ها را مطرح می کنم:
توجه به آسیب ها و چالشهای بخش تعاون، عدم بکارگیری مدیریت دانش محور و خلاق در تعاونی ها که استحضار دارید آنچه که در چشم انداز (20) ساله رقم خورد برنامه دانش محور است. ایشان بعنوان یک چالش که در بخش تعاون مورد غفلت قرار گرفته اشاره کردند. توسعه نیافتگی فرهنگ تعاون در جامعه و عدم باور اجتماعی نسبت به توانمندیهای بخش تعاون. ناکافی بودن بستر مناسب قانونی و حمایتی برای تشکیل تعاونیهای فراگیر، احاطه وسیع بخش دولتی و انحصاری بودن بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی، عدم توانمندی بخش تعاون در رقابت با بخشهای دولتی و خصوصی، عدم حمایت کافی از تعاونیهای راکد و بازمانده از فعالیتهای مفید اقتصادی، توجیه ناکافی دستگاههای اجرایی و عدم آمادگی بعضی از شرکتهای بزرگ دولتی در تحقق سیاستهای ابلاغی اصل (44) قانون اساسی، تعدد قوانین حاکم بر انواع تعاونی ها و نارسایی آنها که مانع ارتباط قوی بین آنها شده است و تعدد مراکز سیاستگذاری و تصمیم گیری برای تعاونی ها و محدود بودن امکانات و اختیارات وزارت تعاون.
توجه به اجرای برنامه توسعه چهارم و پنجم و چشم انداز بیست ساله بویژه سیاستهای کلی اصل (44) که به بعضی از مصادیق ارایه شده اشاره می کنم:
تلاش درجهت افزایش ظرفیت تعاونی ها جهت حداکثری از این بخش در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور تا رسیدن به سهم (25) درصدی در پایان برنامه پنجم، توسعه حیطه فعالیتهای بخش تعاونی برای جبران فاصله وضع موجود تا تکلیف برنامه چهارم توسعه یعنی نزدیک شدن به دستیابی به سهم (15) درصد در انتهای برنامه چهارم.
من لازم می دانم در اینجا نکته ای را متذکر شوم و از برادران عزیز و همکاران محترم تقاضا دارم که عنایت بفرمایند. به قول یکی از نویسندگان و دانشمندان می فرمودند؛ «شکست فاصله هرچه بیشتر بین داشتن و خواستن است».
اشارهای که برادر عزیزمان کردند، به اعتقاد بنده اگر با عزم ملی، حمایت مجلس شورای اسلامی، حمایت دولت محترم، اگر عزیز برادرمان بتواند در راستای تحقق آنچه را که در برنامه آورده توفیق داشته باشد احساس می کنم به اینکه این موفقیت همه ماست.
میگویند «شکست، فاصله هرچه بیشتر بین داشتن و خواستن است.» استحضار دارید همانگونه که ریاست محترم جمهوری اشاره کردند، امروز سهم بری بخش تعاون از درآمد ملی کشور زیر (5) درصد است. (5/2) تا (5/3) درصد. و یقینا این دال بر این است که امروز بخش تعاون شکست خورده است، آنچه که در برنامه توسعه چهارم آمده، (15) درصد. در برنامه توسعه پنجم (25) درصد. اگر فاصله را لحاظ کنیم میتوانیم ادعا کنیم امروز بخش تعاون شکست خورده است. آنچه که برادرمان اشاره کرده اند، در راستای تبدیل داشتن به خواستن است. یعنی رساندن وضعیت (5/3) درصد به (15) درصد در پایان برنامه توسعه چهارم و (25) درصد در پایان برنامه توسعه پنجم است. این توجه، خود در خور ستایش است. این نکته مهمی است که خواستم خدمت برادران عزیز اشاره کنم.
ویژگی دیگر، تلاش جهت ایجاد انگیزه برای جذب افراد به تعاونی ها. امروز متاسفانه باید اعتراف کنیم که افراد جامعه گرایش برای جذب تعاونی ها را ندارند. احساس می کنم مورد بی مهری هستند. و این، مورد توجه برادرمان قرار گرفته با بیان این مصداق، تسهیل استفاده اعضای تعاونی ها از سیستم بانک توسعه تعاون از کارمزد کم و توسعه حجم منابع بانکی مختلف قابل تخصیص به بخش تعاون از طریق شورای پول و اعتبار.
اصلاح قوانین و مقررات که بنوعی رابطه منطقی با رشد توسعه تعاونی ها و رضایتمندی اعضای آن دارد از جمله تعاونی مفادی از قانون کار، مالیات ها و معافیتهای مالیاتی و بیمه و غیره. تقویت بخش تعاون در بهره گیری از منابع مالی صندوق ذخیره ارزی کشور با همکاری اتاق تعاون.
ویژگی دیگر، هدف قرار دادن اشتغال بعنوان یک استراتژی مهم، اجرای حمایت از برنامههایی که نرخ اشتغال جامعه را افزایش داده با بیکاری مقابله نماید با گسترش زمینههای تعاونیهای جدید از جمله تعاونیهای تولیدی، توزیع، کارگری، مسکن و خدمات شهری، آموزشی، فنی و مهندسی، اقدام موثر در ایجاد تعاونی ها برای بیکاران در جهت اشتغال مولد.
ویژگی دیگر، نگاه جدی جهت هماهنگی با دیگر دستگاه ها در راستای تقویت هرچه بیشتر جایگاه تعاونی ها.
برادران عزیز همکار! همه ما تجربه کردیم از جمله عوامل ناکارآمدی یک دستگاه عدم هماهنگی با دستگاههای دیگر است. به اینکه برادر عزیزمان به این نکته اشاره کردند، احساس می کنم که در متن امورند در متن قضایا هستند. ایجاد هماهنگی لازم با سایر دستگاههای اجرایی، با استانها در جهت توسعه تعاونی ها، با ظرفیتهای افراد علاقمند در این مرکز.
ویژگی دیگر نگاه جدی به دهکهای پایین درآمدی جامعه که به اعتقاد بنده بخش تعاون میتواند آن خلا عدم وجود عدالت در جامعه را پر کند و این از این رهگذر میسر است. بیان مصادیق در برنامه ارایه شده، ارتقا بهره وری و تقویت تعاونیهای توزیعی بمنظور تقویت خرید کارمندان، کارگران و دانشجویان و سایر اقشار درآمدی پایین جامعه، توجه به تعاونیهای تولیدی ـ توزیعی و صنایع دستی و مرز نشین که از قابلیتهای مناسبی برخوردار هستند و نیازمند تامین اشتغال مولدند (رییس ـ آقای قاسم زاده! وقتتان تمام است) من باتوجه به اینکه وقت بنده تمام شد، برادران عزیز، همکاران محترم! از جمله مطالبی که باید خدمتتان عرض کنم و بعنوان یک نقطه قدرت و قوت برای برادرمان مطرح است، برادرمان به مدت بیش از (20) سال که در خود استانهای شمالی کشور انجام وظیفه کرده اند، یعنی کسی که در استان خودش انجام وظیفه کند، کمترین بگو مگو و حرف و حدیث در رابطه با ایشان، بنده نشنیده ام. این بسیار مهم است کسی که در استان خودش در ردههای مختلف مدیریت کند اما کمترین حرف نداشته باشد، این نقطه قوت است. فلذا باتوجه به آن نگاهی که برادران عزیز مجلس به بخش تعاون دارند و دلشان می خواهد به اینکه بخش تعاون توانمند ظاهر شود ان شا الله با آرا بالایی که به برادر عزیزمان عنایت خواهیم کرد، این حقیقت را اثبات خواهیم کرد. باتقدیر و تشکر.
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ از آقای قاسم زاده نماینده محترم بابل خیلی متشکریم. با صحبت ایشان صحبت مخالفان و موافقان انجام شده. طبق آئیننامه نوبت میرسد به آقای عباسی که بعنوان وزیر تعاون پیشنهاد شده اند، برای کسب رای اعتماد. بر طبق آئیننامه ایشان نیم ساعت وقت دارند. من از دوستانی که در صحن مجلس ایستاده اند حتی اگر از مسوولان اجرایی هستند، درخواست می کنم در صندلی های خودشان قرار بگیرند تا آقای عباسی صحبت خودشان را شروع کنند. آقای فروزش! شما به دوستانتان تذکر بدهید که در صندلی خودشان قرار بگیرند. یکقدری مجلس نظم بهتری پیدا کند که ما صحبت های آقای عباسی را بشنویم. به آقای رییس جمهور هم کمتر مراجعه کنند. آقای عباسی شروع بفرمایید.
محمد عباسی (وزیر پیشنهادی تعاون) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین
«اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه و صدق النیه و عرفان الحرمه و اکرمنا بالهدی و الاستقامه و سدد السنتنا بالصواب والحکمه و املا قلوبنا بالعلم والمعرفه».
از اینکه فرصتی شد تا به این بهانه با همکاران خوبم که مدت ها توفیق مصاحبتشان را داشتم و درس هایی در این چندین ساله که در خدمتشان بودم وهمینطور به بهانه وزیر تعاون چندمین بار است که مساله مهمی از اقتصاد اجتماعی ایران در خانه ملت و در محضر بزرگان و کارشناسان مورد بحث و مداقه قرار میگیرد، خدا را شاکر هستم از حسن نظر جناب آقای رییس جمهور و بزرگواری دوستان و محبت همکارانم تشکر و قدرشناسی دارم.
لازم می بینم که قبلا تشکر کنم از مساعی همه کسانیکه در این چندین ساله زحماتی برای این بخش کشیده اند، مخصوصا برادر عزیزم جناب آقای ناظمی، با لطفی که داشتند زحماتی داشتند و پایه مناسبی گذاشتند که حقیر بتوانم این مسیر را ان شا الله با قوت تمام و هدایت دوستان و همکاری همکارانم به انجام برسانم. امیدوارم که همچنان بعنوان خادم کوشایی برای نظام، همراه و یاوری برای دولت و دوست مشفقی برای بنده در هر کجا که هستند توفیق داشته باشند.
مواردی که بالاخره بناست به این منظور پیرامون آن صحبت شود، بخش تعاون است که خوشبختانه از ظرفیت بالایی در نظام جمهوری اسلامی و از پشتوانه معنوی بسیار بالا برخوردار است دلیلش این است، همینطور که اشاره داشتند و لازم می بینم که در همین مورد از مخالف عزیز جناب آقای دکتر پیرموذن، موافقان بزرگوار و همه کسانیکه بنده را مورد ابراز لطفشان قرار داده اند و با طرح مطالبی چند که میتواند به قوت بسیار بهتری در بخش تعاون بینجامد تشکر و قدرشناسی کنم و چون مجموعهای که ما می خواهیم پیرامون آن صحبت کنیم تصور می کنم یکی از اوقاتی که وقت بسیار مناسبی است برای مد نظر داشتن تصمیم گیرندگان کشور یعنی دولت و مجلس و آنهایی که در این زمینه حامی و پشتیبان بسیار مناسبی میتوانند باشند، الحمدلله این مساله تاکید بسیار خوبی است چون ما علاوه بر این مساله الحمدلله خبرگان اول و شهیدان بزرگواری مثل شهید مظلوم آیت الله بهشتی پشتیبان مهمی برای این بخش بوده اند فرمایشاتشان در تاریخ وجود دارد و برای همه ما درس آموز است. ضمن اینکه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بعنوان رکن بسیار مهمی بخش تعاون را تعریف کرده است بویژه اینکه سیاستگذاری را که مقام معظم رهبری در اصل (44) ابلاغ فرموده اند، پیام محکمی از نقش آفرینی این بخش میتواند باشد در جامعه اسلامی ما که از همه موارد پشتیبان مهمتری و دلگرمی اساسی تر به همه ما خواهد داد و کسانیکه در این زمینه تلاش دارند، فرمایشات مقام معظم رهبری پشتوانه هایی را که ایشان همواره داشتند و تاکیداتی که بعنوان بخش تعاون، بعنوان منطقی ترین، بنیادی ترین و اساسی ترین راه حل برای استقرار عدالت اشاره داشتند و این نکته را که بخصوص فرمودند که امروز از لحاظ اقتصادی بخش تعاون میتواند کشور را نجات دهد، دوراندیشی مهم معظم له، هم پیام آور است و هم مسوولیت آور است و هم دلگرم کننده برای کسانیکه بناست در این بخش تلاش ویژهای را داشته باشند در حالیکه در این حوزه ما در داخل خودمان الحمدلله باید به این نکته اشاره کنیم، ضمن اینکه فراکسیون مقتدر که بلحاظ کمی و کیفی در مجلس بعنوان فراکسیون تعاون وجود دارد که من اکثریت دوستان خودم و همکارانم را می بینم که عضو هستند خوشبختانه معنایش بر این است که مجلس نگاه مهمی در این ارتباط دارد و مساله حساسیت بسیار مهمی دارد که میشود این را اضافه کرد که اتفاقا مبدع وزارت تعاون مجلس است، چون مجلس بود که پیام این را داد و قاعده و قانون مجلس را بعنوان یک طرح مطرح کرد. درواقع وزارت تعاون مولود مجلس است. وقتیکه خود مجلس مبدع است، پشتیبان است، تلاش دارد در این مساله و فراکسیون هم بعنوان مقدمه علمی و کارشناسی که پشتوانه تقنینی بسیار مناسبی برای ارایه راه حل ها و رفع چالشهای احتمالی خواهد بود میتواند فرصت مناسبی را داشته باشد که الحمدلله این وجود دارد.
بسترهای مهم کشور ما، الحمدلله منابع انسانی که در این کشور وجود دارد که برای ما فرصت بسیار مهمی است که میتوانند منابع اقتصادی را در باروری بسیار مهمی انجام بدهند با وضع کمیت و کیفیت تاثیری در بین منابع انسانی در داخل کشور ماست این مساله با وجود بسیجیان، جوانان فداکار، مجموعه با همتی که کشور ما وجود دارد میشود گفت که جنس حضور نیروی انسانی ما در اینجا کاملا تطبیق دارد با آنچه را که از این فرصت گسترده با توانمندی اقتصادی و همینطور نقدینگی بالای بسیار جامعه، مورد برنامه ریزی قرار بگیرد تا بتواند این مسیر را به انجام برساند در دنیا هم امر بسیار روشنی است چون امروزه در دنیا حدود (1) میلیارد نفر، عضو تعاونی ها هستند حدود (3) میلیارد نفر از اقتصاد تعاونی دارند تغذیه میشوند و این مجموعهای را که بعد از نگرش های لیبرالیستی و سوسیالیستی به این موضع عقلانی رسیده اند که باید بتوانندیک رابطه آشتی مناسبی بین منابع انسانی و توسعه در واقع توسعه دوستانه روابط انسانی فراهم کنند، اتحاد بین ملت ها و مجموعهای است که بعنوان یک نهضت تعاونی در دنیا مطرح است.
وقتیکه این تجربههای جهانی و همه موارد، که سازمان ملل با تعریف مشخصی این موضع را عنوان میکند که بهترین راه حل افزایش مشارکت مردمی مبارزه با فقر، جلوگیری از مهاجرت و تقویت اقشار کم درآمد را اهمیت و توجه به بخش تعاونی میداند. ما که در فرهنگ خودمان درس های بسیار زیادی از انسجام، اتحاد، همدلی و وفاق و آنچه را که میتواند در جذب و تلاش همه این ملت و مخصوصا ویژگی که امروز ما بیش از (9) هزار تعاونی ثبت شده و بالغ بر (5/13) میلیون نفر در کشور ما سازماندهی شده اند و پشتیبان هستند در کنار سایر قابلیت ها شبکههای اتحادیههای تعاونی و اتاق بازرگانی، صندوق تعاون که باید تلاش شود بعنوان پشتیبان اعتباری و بانکی بعنوان بانک توسعه تعاون مقتدر بتواند مجموع داوطلبان را مورد حمایت قرار بدهد.
ضمن اینکه نگرش شخص آقای رییس جمهور، دولت در نقش آفرینی بخش تعاون در مسایل اجتماعی، اقتصادی و توزیع سهام عدالت فرصت مناسبی است که این بخش بتواند خودش را پیدا کند. بهرصورت با اینکه این مفاهیم برای بزرگان، برای کارشناسان مخصوصا برای همه دلسوزان انقلاب که من در این چند روزه با گروههای متعددی که صحبت کرده ام، خوشبختانه در ارتباط با معیشت جامعه، رشد اقتصادی جامعه، ما یک همدلی همگانی بین مجموعه مجلس و دولت و بین سایر دلسوزان سیاسی اجتماعی جامعه داریم با همه این موارد و فرصتهایی که اشاره شد، بالاخره باید قبول کنیم چالشهایی وجود دارد که مقداری از این را دوستان اشاره کرده اند، آن باید مورد عنایت و توجه قرار بگیرد که ما اینکه میبینیم متاسفانه بخش تعاون، بخش مهجوری است که حس میشود هم در نظام اجرایی با پشتوانه عملی که بتواند سهم و قابلیت حقیقی خودش را در نگاه اقتصادی، اجتماعی برای ایجاد عدالت اجتماعی و فرصتهای مبارزه با فقر و کمک و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه مورد عنایت قرار بدهد میبینیم که در این مسیر تا به آنجا رسیدن، فاصله بسیار زیادی است که ما باید این را حتما توجه داشته باشیم.
زیرساخت ها از مسایل مهمی است چه در بستر قانونی و حمایتی و چه در بسترهای فراگیر ملی و استانی، زیرساختهای مالی و اعتباری و بانکی که تعاونی ها را از گرداب مطول بانکهایی را که حس مخصوصی نسبت به تعاونی نسبت به مسایل اختصاصی خودشان ممکن است نداشته باشند و یا زیرساختهای اطلاعاتی و آماری مناسب برای برنامه ریزی و حضور احتمالی نخبگان اقتصادی و کارآفرینانی که میتوانند این مساله را بعنوان رکن مهم در موضع تحقیقی و پژوهشی و اجرایی یادآوری کنند، از چالشهایی است که دقیقا مورد شناسایی قرار گرفته.
همکاران عزیز من! من در این فاصله همه برنامههای وزرا گذشته رامطا لعه کردم، آنچه را که تاکنون پیرامون بخش تعاون گفته شده، مورد دقت قرار داده ام. دقیقا این چالشها، چالشهایی است که در فرمایشات دوستان اشاره شده و ما باید دوباره این مساله را در ذهن داشته باشیم تا بتوانیم توانمندسازی و ارتقا ظرفیت بخش تعاونی را تا (25) درصد تا آخر برنامه پنجم و (15) درصد در فاصله مربوط به برنامه چهارم که الان با بخش و سهم مناسبی برخوردار نیست برسانیم. ضمن اینکه جایگاه یک استراتژی کلان برای بخش تعاونی که مصادیق مشخص فعالیتهای تعاونی در بخشهای عمومی حتی بنگاه ها، صندوق ها و تجمیع اختیاراتی را که در ارتباط با بخش تعاونی لازم است، از موارد مهمی است که میتواند در صورت توجه به این موارد این موتور محرکه را برای استواری عدالت اجتماعی بکار بگیرد، در حالیکه ما، خود این سازمان را سازمان جوانی میدانیم و دوستان به این دلیل ناکارآمدی را در بخشهای آماری تحلیل میکنند که می بینند این بخش ها نتوانسته حق برنامه، اهداف وزارت تعاون، مسایل اساسی را که ما میبینیم به نتیجه برساند حتی بعضی از اوقات نکاتی مطرح میشود که انگار ضرورت حضور با اقتدار این بخش ها را مورد تشویق قرار میدهد که من همینجا می خواهم خدمت همکارانم عرض کنم که برای رسیدن به مفاهیم اساسی برنامه و استراتژی نظام، فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدی که در تکلیف برنامه و چشم انداز قایل شده کسانی را که شما می خواهید بعنوان نیروهای مردمی در این عبور گذر اقتصادی کشورمان از حداکثر سهم دولت به رساندن حداکثر سهم اقتصاد مردمی اگر بناست به اینجا برسد، لازم است که کارآفرینان، اتحادیههای تعاونی، مردمی که دلسوزانه برای این امر وارد میشوند مورد تشویق قرار بگیرند ولذا دوستان همواره تلاش بکنند اصل بخش، اصل مفهوم، زنده ماندن و ماندگاری این موضع را در سطح جامعه مورد تقویت قرار بدهند تا (24) هزار تعاونی راکد و (14) هزار تعاونی مسکن نیمه تمام بتواند با قوت و شتاب و دلگرمی کسانیکه وارد آن شده اند را به نتیجه برسانند که ان شا الله این مساله همینطور خواهد بود.
بخش تعاونی میتواند در کارآفرینی تاثیر داشته باشد. خیلی از مسایل رفاهی را که شما خودتان در مناطق پرجمعیت کشور و مرکز کشور می بینید، اتفاقا نقطه ثقل بخش تعاونی نسبت به مناطق محروم، مردم محروم، کسانی را که عقل های بزرگ و همت های بلند دارند اما سرمایههای کم دارند و در حاشیه کشور میتواند بکار بگیرد.
قابلیت در نقاط مرزی، کسانیکه استعداد های بسیار مناسبی را در این مساله دارند را داشته باشند و بالاخره این ها بخشی از چالشها بود و چه باید کرد؟ این روزها من ابراز لطف همکارانم، کارشناسان بسیار زیاد، کسانی را که در دانشگاه در این فاصله های اجرایی با بنده همکار بودند، در این فاصله آشنایی دارند حس می کنم که در درون جامعه یک جنبشی وجود دارد که میخواهند این علاج درمانی به صحنه درآوردن مجموعههای شریف متدین کشور که الان در بازیهای اقتصادی حضور ندارند، نمی توانند نقش آفرینی کنند به یاری شان بشتابید که از این مساله، مکتب ما هم با عدالت اجتماعی (مگر نمی گوییم؟) و آموزههای دینی ما که می گوید فقر اقتصادی زمینه ساز سقوط ارزشهای انسانی تا به مرز کفر میرود مذموم است.
امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: اللهم اعوذبک من الفقر. مفهوم دقیق استقلال اقتصادی را بی نیازی از دیگران را بعنوان حامی استقلال فرهنگی و سیاسی میدانیم در فرهنگ خودمان، به همین خاطر است که توسعه را فرآیندی چندبعدی میدانیم و دربرگیرنده مجموعه اهداف می شناسیم که بتواند نه تن ها رشد اقتصادی بلکه توسعه اقتصادی را که فراتر از مساله رشد اقتصادی است تا همه جانبه بتواند کشور را در موضع حقیقی خودش انجام بدهد نه اینکه قله های ثروتی تشکیل شود و عدهای نتوانند نقش آفرینی کنند.
البته یک ضرورتی نسبت به چرخش بینشی در سطح کلان برای دستیابی به این مهم در اولویت است که باید حس کنیم و آن این است که متاسفانه احساس میشود تعاونی ها با کارکردهای حمایتی و امدادی تشکیل شده در حالیکه تعاونی ها منظور حقیقی و فلسفه اش همافزایی افراد متعددی است که میتوانند در کنار همدیگر حرکت های بسیار بزرگی را انجام بدهند.
از جمله دیگر برنامه ها که اشاره شد مدیریت دانش محور، ارزشمدار و آموزش آنها و بخشهایی را که ما امروزه میبینیم که خیلی از تعاونی ها نتوانستند مقاومت کنند. آموزش دادن آنها و بالابردن سطح تعلیمی و علمی که بتوانند از تکنیک ها و فناوری بسیار مهم و کارآوری و بهره وری لازم برای خودشان انجام بدهند و مهندسی مجدد ساختار و فرآیندهای سازمانی بخش تعاون و وزارت تعاون برای تبیین استراتژی های تحولگرا تاثیر دارد مخصوصا عرض کردم که موضوع مربوط به سیاستهای ابلاغی در همان جزوه ای که من خدمتتان تقدیم کردم وقتی خود من داشتم آن را تالیف و جمع آوری می کردم حساسیت بسیار مهم مقام معظم رهبری و یک بستر بسیار وسیع کشور را در آینده حس می کنم ما باید ساختار را آماده بکنیم برای اینکه بتواند یک چنین اجتماع و یک چنین مجموعهای را به نتیجه مخصوص برساند و علاوه بر این می خواهم به این نکته بعنوان آخرین مسایل و نکاتم اشاره کنم و آن اینکه حوزه تعاونی، گستره منطقهای دارد، بومی سازی و بکارگیری از نقاط مرزی و بومی که آنها بتوانند از استعدادهایشان همه نقاط استفاده کنند که من دیدم اتفاقا بسیار موثر هم هست و جذب افراد کارآفرین و متخصصی که بتوانند تعاونی را در بین این دو قطبی که قطب دولتی مقتدر الان وجود دارد که بیش از (70) درصد، اقتصادمان را در اختیار دارد و قطب متخصص و مقتدر بخش خصوصی این وسط، این بدنه و این پیکره نحیف را با تغییر ساختار با همت و کوشش و تلاش بزرگان که موتور رشد و بالندگی و تعاون باشد در کشور نتیجه بخش باشد که حتما هم همینطور خواهد شد. ان شاالله محققان دانشگاهی که ما الان تحصیلکردگان در حد دکترا در اقتصاد تعاونی نداریم و لذا وزارت علوم و همه دستگاههایی که میتوانند سطح علمی را در افق تعاونی به نتیجه برسانند باید حمایت کنند تا این نگرش اساسی در جامعه قوت اجتماعی دارد، قوت اعتقادی دارد، قوت و پشتوانه های معنوی و علمی دارد اما پشتوانه های عملی، تقنینی و همینطور اجرایی داشته باشد که من مطمین هستم دوستان عزیز که این روزها مطالبشان را به من منتقل میکردند پشتوانه بسیار خوبی هستند که ما این را احساس می کنیم.
بهرصورت من تشکر می کنم از همه الطاف، از همه محبت هایی که دوستانمان داشتند و به شرط توفیق، استدعای آخر من این است که این مجموعه با تعاملی که من و دوستی که خود من با شما در این فاصله داشتم ان شاالله مستدام خواهد بود و شما کمک کنید تا در پیکره دولت این تعامل تقویت بیشتر الحمدلله انجام شده که نتایج خوب آن به مردم عزیز و شریف ما و همه دلسوزان به انقلاب و اسلام برسد که ان شاالله هم همینطور خواهد بود.
من عرایض خودم را با تشکر از فرمایشات شما، با شعری از حافظ که به خود من دعای بنده و همه ما هست تمام می کنم که:
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نو سفرم
بر محمد و آل محمد صلوات (حضار صلوات فرستادند)
رییس ـ این شعر حافظ جواب آن شعر حافظ است! ما صحبت های آقای عباسی را هم که برای رای اعتماد پیشنهاد شده اند شنیدیم. برای آنکه آماده رای گیری بشویم از نمایندگان محترم خواهش می کنم آقای رییس جمهور را بدرقه کنند و مسوولان اجرایی هم لطف کنند تشریف ببرند تا ما رای گیری کنیم. از آقایان وزرا درخواست می کنم تشریف ببرند ضمن تشکر از تشریف آوردنشان! از جناب آقای داوودی معاون اول محترم رییس جمهور هم به سبب حضورشان در مجلس تشکر می کنم.
منشی (حاجی بابایی) ـ همکاران محترمی که کارت نگرفته اند بروند کارتهایشان را دریافت کنند.
رییس ـ مسوولان اجرایی لطف کنند... یعنی از نمایندگان باید خواهش کنیم اجازه بدهند که آقای رییس جمهور و همکارانشان تشریف ببرند. این شدت علاقه نمایندگان را به دولت میرساند که حتی مایل نیستند چند دقیقه ای هم فراغ دولت را تحمل کنند!
همه نمایندگان محترم در صندلی های خودشان قرار بگیرند تا ما بتوانیم یک شمارش دقیقی از تعداد کارتهای توزیع شده داشته باشیم ما آماده ایم که گلدان ها را خدمت نمایندگان ببریم. آقای عباسی رای میدهند، میتوانند در مجلس باشند، کارتتان را بگیرید. بنا به عرفی که در مجلس وجود دارد من دعوت می کنم از همکارانی که اسمشان را می خوانم در جایگاه هیات رییسه تشریف بیاورند تا با منشی ها در شمردن آرا همکاری کنند. آقای قمی، آقای علی احمدی (ممسنی) آقای بلوکیان و آقای سودانی محبت کنند برای همکاری در شمارش آرا تشریف بیاورند. غیر از این افرادی که خواندم کس دیگری به جایگاه هیات رییسه نیاید. آقای باهنر! تعداد کارتهای توزیع شده را به بنده اعلام بفرمایید؟ تعداد کارتهای توزیع شده 251 کارت است ولی عدهای از نمایندگان بیرون صحن علنی هستند که تابلو کمتر نشان میدهد یعنی تابلو 228 عدد را نشان میدهد تعداد کارت ها 251 کارت است. گلدان ها را خدمت نمایندگان محترم ببرید. نمایندگان موافق با وزیر پیشنهادی کارت سفید، مخالفان کبود و ممتنع ها کارت زرد خواهند داد. بعضی ها هنوز آرا شمارش نشده با آقای عباسی ماچ و بوسه میکنند حالا اگر ایشان رای نیاورد همه این ها را باید دوباره پس بدهند!
تعداد نمایندگان حاضر را به من اعلام کنید. ما مبنای رای گیری را تعداد نمایندگان حاضر در مجلس می گیریم که در حال حاضر 226 نفر هستند.
(اخذ رای با ورقه بعمل آمد و نتیجه بعد از شمارش آرا بشرح زیر اعلام گردید)
نمایندگان محترم توجه بفرمایند نتیجه رای گیری برای رای اعتماد وزیر پیشنهادی وزارت تعاون را به این شرح اعلام می کنم:
از جمع (245) رایی که به گلدان ها ریخته شده (155) رای سفید، (70) رای کبود و (20) رای زرد یعنی ممتنع است. بنابراین همکار عزیز ما جناب آقای عباسی با (155) رای موافق مجلس شورای اسلامی بعنوان وزیر تعاون انتخاب شدند (حضار صلوات فرستادند).
ما به آقای عباسی تبریک می گوییم و برایشان آرزوی موفقیت می کنیم. همینجا اعلام می کنم که مجلس این رای اعتماد به وزیر تعاون و رای اعتماد قبلی به وزیر رفاه را که هر دو نماینده مجلس بودند بمنزله رای موافق به استعفای این همکاران از مجلس تلقی میکند که دوباره رای برای استعفا نگیریم.
8 ـ اعلام وصول (2) فقره سوال
رییس ـ اگر وصولی هست اعلام بفرمایید.
منشی (نجابت) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ـ سوال جناب آقای سیدمحمدصادق نیرومند نماینده محترم نهبندان و سربیشه از وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص عدم توجه وزارتخانه و شرکت ملی فولاد ایران به دیدگاه های کارشناسی دستگاههای ذیربط در امکان سنجی و جانمایی پروژه ملی تولید آهن در خراسان جنوبی اعلام وصول میگردد.
ـ سوال جناب آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر از وزیر محترم نفت درخصوص علت استنکاف وزارت نفت از انجام تکالیف قانونی خود مبنی بر تهیه و تقدیم اساسنامههای سه شرکت گاز، پتروشیمی و نفت به مجلس شورای اسلامی در موعد تعیین شده اعلام وصول میگردد.
آقای رییس خیلی متشکرم.
9 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
رییس ـ آقای سبحانی نیا! اسامی غایبین و تاخیرکنندگان را قرایت بفرمایید.
منشی (سبحانی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
غایبین جلسه امروز عبارتند از آقایان: محمدحسن جمشیدی اردشیری، عطاالله حکیمی، کیانوش صادق دقیقی و موریس معتمد.
تاخیرکننده جلسه امروز عبارت است از آقای سیدمحمدجعفر سادات موسوی (53دقیقه).
آقای دکتر جبارزاده در جلسه قبل (35) دقیقه تاخیر اعلام شد که ایشان حاضر بودند، اصلاح میشود. آقای الیاسی هم همچنین اصلاح میشود که در جلسه قبل اشتباها در کمیسیون مشترک بودند که تاخیر خواندم و آقای طلایی نیک هم مرخصی استعلاجی بودند که اصلاح میشود.
10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
رییس ـ با اعلام اینکه جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی ان شاالله ساعت (8) صبح روز دوشنبه پانزدهم آبانماه 1385 خواهد بود و دستور جلسه، ادامه دستور جلسه هفتگی است ختم جلسه را اعلام می کنم.
(جلسه ساعت 20/11 پایان یافت)
رییس مجلس شورای اسلامی
غلامعلی حدادعادل
اصلاحیه
جلسه :265
صفحه : 2
ستون : دوم
سطر : 18
غلط : دعم بدعایم
صحیح : دعی علی دعایم
جلسه :265
صفحه : 3
ستون : دوم
سطر : 12
غلط : احزاب نهادهای
صحیح : احزاب و نهادهای
جلسه :265
صفحه : 3
ستون : دوم
سطر : 22
غلط : تثبیت
صحیح : تشبث
معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ امیر فرجامی