مورخ: 1380/11/27
شماره: 91
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 91
مرجع تصویب : ???
شماره ویژه نامه : - سال صفر شماره 0

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 91

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه نود و یکم (91) 23 اسفنـدمـاه 1383 هجری شمسی 2 صفـرالمظفـر 1426 هجری قمری

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی

دوره هفتم ـ اجلاسیه اول
1384 ـ 1383
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه بیست و سوم اسفندماه 1383

فهرست مندرجات:

1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه .
2 ـ تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان : محمدحسن دوگانی آغچغلو، غلامرضا میرزایی ، سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد و محمدناصر توسلی زاده .
4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران .
5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
6 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای آقایان : رضا طلایی نیک ، ایرج ندیمی ، نورالدین پیرموذن ، سیدفضل الله موسوی وسیدکاظم دلخوش اباتری نمایندگان محترم بهار وکبودرآهنگ ، لاهیجان ، اردبیل ، تهران و صومعه سرا.
7 ـ تصویب تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان محترم از مرکز امور مشارکت زنان .
8 ـ رد تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان محترم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
9 ـ تصویب طرح یک فوریتی اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی .
10 ـ بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحه یک فوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 طبق اصل (85) قانون اساسی .
11 ـ اعلام وصول گزارش تفریغ بودجه سال 1382 کل کشور.
12 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان .
13 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .

«جلسه ساعت هشت و بیست و سه دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت »

اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی

1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
رییس
ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه با حضور 218 نفر رسمی است ، دستور جلسه را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه نود و یکم روز یکشنبه بیست و سوم اسفندماه 1383 هجری شمسی مطابق با دوم صفر 1426 هجری قمری :
1 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از مرکز امورمشارکت زنان .
2 ـ گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
3 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح یک فوریتی اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی .
4 ـ بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحه یک فوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 (طبق اصل 85 قانون اساسی ).
5 ـ گزارش شوراول کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی درموردرد طرح نحوه اداره موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی .
6 ـ گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه استفساریه بند «و» تبصره (4) قانون بودجه سال 1378 کل کشور.
7 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه موافقتنامه استرداد مجرمان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری دموکراتیک مردمی الجزایر.
8 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک .
9 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه پروتکل اصلاحی ومتمم موافقتنامه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی بحرین .

2 ـ تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رییس
ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید.
(آیات (67 ـ 60) از سوره مبارکه «القصص » توسط قاری محترم آقای مهدی قره شیخلو تلاوت گردید)

اللهم صل علی '' محمد و آل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
و مآ اوتیتم من شی فمتاع الحیوه الدنیا و زینت ها و ما عندالله خیر و ابقی افلا''تعقلون * افمن وعدناه وعدا حسنا فهو لاقیه کمن متعناه متاع الحیوه الدنیا ثم هو یوم القیمه من الـمحضرین * و یوم ینادیهم فیقول این شرکآیی الذین کنتم تزعمون * قال الذین حق علیهم القول ربنا هولا الذین اغوینآ اغویناهم کما غوینا تبرانـآ الیـک ماکانوآ ایانا یعبدون * و قیل ادعوا شرکاکم فدعوهم فلم یستجیبوا لهم و راواالعذ''اب لو انهم کانوا یهتدون * و یوم ینادیهم فیقول ماذا´اجبتـم الـمرسلین * فعمیت علیهم الانبا یومیـذ فهم لا''یتسالون * فامـا من تاب و ''امن و عمل صالحـا فـعسی ان یـکون مـن المفلحین *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

رییس ـ از قاری محترم آقای قره شیخلو سپاسگزاری می کنیم .

3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان : محمدحسن دوگانی آغچغلو، غلامرضا میرزایی ، سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد و محمدناصر توسلی زاده
رییس
ـ ناطقان قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ناطقین قبل از دستور عبارتند از آقایان :
ـ جناب آقای محمدحسن دوگانی آغچغلو نماینده محترم فسا.
ـ جناب آقای غلامرضا میرزایی نماینده محترم بروجن .
(که هر کدام ده دقیقه وقت دارند)
ـ جناب آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبـد.
ـ جناب آقای محمدناصر توسلی زاده نماینده محترم تربت حیدریه .
(که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند)
جناب آقای محمدحسن دوگانی بفرمایید.
محمدحسن دوگانی آغچغلو ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و درود به روح بلند حضرت امام و ارواح طیبه شهدای گرانقدر و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری وآرزوی موفقیت همه خدمتگزاران پرتلاش و دلسوز و با عرض خسته نباشید به اعضای محترم هیات دولت و همکاران معزز خود در مجلس شورای اسلامی که در هفته های اخیر با تلاش های بی وقفه وخستگی ناپذیر خویش بودجه سال 1384 را بررسی و تصویب نمودند.
آخرین روزهای سال 1383 را سپری می کنیم و در آستانه ورود به سال جدید هستیم . پیشاپیش شروع سال جدید و بهار طبیعت 1384 رابه همه هموطنان گرامی و همکاران محترم در مجلس شورای اسلامی تبریک و تهنیت می گویم . در سال جدید سعادت را برای هموطنان وموفقیت در خدمت رسانی را برای خدمتگزاران و سربلندی و عزت رابرای نظام و ایران اسلامی آرزومندم .
از آحاد همشهریان گرامی ، تلاشگر و فهیم شهرستان فسا، بخش‌های مرکزی ، شیبکوه ، نوبندگان ، ششده و قره بلاغ که به حق در انتخابات اول اسفندماه 1382 به مجلس شورای اسلامی حماسه آفریده و باحضور گسترده و ستودنی خویش برگ زرین دیگری را به تاریخ ارزشمند انتخابات نظام افزودند، صمیمانه تشکر و تقدیر می نمایم و ازاینکه با اعتماد بی نظیر خویش مسوولیت و امانت خدمتگزاری درخانه ملت را به حقیر واگذار نمودند، مفتخر و امیدواریم که با عنایات الهی ، دعای خیر هموطنان ، همراهی و همدلی همشهریان گرانقدر،بتوانیم این بار مسوولیت را آنچنانکه شایسته نظام اسلامی و مردم شریف و نجیب کشورمان است به سرمنزل مقصود برسانیم .
همکاران محترم ! امروز ما در مقطعی از زمان بنام هزاره سوم باخصوصیت و ویژگی‌های خاص خودش قدم نهاده ایم که آنرا عصرفزونی اطلاعات ، اختراعات ، ابتکارات و دوران فزونی دانش ومعلومات و یا به عبارتی دوران انفجار علمی لقب داده اند، در این عصرانسان مولد، پردازشگر و ناقل دانش بوده و هست ، این روند نشانگر آن است که آینده از آن کسانی است که صاحب علم و اندیشه هستند، دراین هزاره انسان بعنوان بزرگترین سرمایه جهان و زمان و ایمان بعنوان ارزشمندترین سرمایه انسان ها مطرح است .
همانطوری که حضرت امیر ـ علیه السلام ـ در این باره می فرمایند: ازدست دادن فرصت ها، اندوهی گلوگیر و خداوند متعال در قرآن کریم به زمان سوگند یاد می‌کند، لذا برای از دست ندادن فرصت ها امروزه اندیشیدن و گام برداشتن طبق برنامه‌ای منظم و هدفدار در مسیر تحقق جامعه ای نمونه و توسعه‌یافته برای کشور و نظام یک فریضه و یک الزام اساسی محسوب می‌گردد. صاحبان اندیشه در امر توسعه امروزه معتقدند که نیروی انسانی برنامه منظم و هدفدار و منابع ارکان اصلی توسعه محسوب می‌گردند و هرگونه توسعه‌ای در پرتو تدبیر، تلاش وانسجام ملی قابل وصول و تداوم پویایی آن در گرو پشتوانه علمی وفکری قوی می‌باشد.
نیروی انسانی دانا و توانا و متکی به ایمان و پشتکار می‌تواند باتدبیر در برنامه ریزی ها، حتی کمبود منابع را بکار بگیرد، منابع را بابکارگیری نیروی وجدان کاری رفع و تحولی عظیم در راه ترقی وتعالی جامعه ایجاد نماید. مثال عینی را در بعضی از کشورهای جهان مانند ژاپن شاهد هستیم که با کمبود منابع در صدر کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته است بنابراین با توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی و سرمایه گذاری درجهت شناسایی ، شکوفایی ، حفظ و بکارگیری استعدادها و نخبگان جامعه ، در تقویت بنیه علمی کشور بکوشیم و بابکارگیری نیروی انسانی توانا و با ایمان کشورمان و منابع خدادادی این مرز و بوم و یافتن حلقه مفقودشده برنامه ریزی ها، کارآمدی نظام راتقویت بخشیم و به منزلت و مقامی که زیبنده نظام جمهوری اسلامی است دست یابیم .
اما درخصوص بودجه 1384 و تلاش های بی وقفه و خستگی ناپذیرمجلس و دولت :
عزیزان ، نمایندگان محترم و دولتمردان دلسوز! بودجه ریزی امری کاملا تخصصی و یکی از ابزار و فنون بسیار مهم دولت برای رسیدن به اهداف و هدایت هدفمند فعالیت‌های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی اسـت .
بودجه یک ابزار بسیار قوی ، موثر و عملی برای تحقق عدالت اجتماعی ، توزیع عادلانه منابع و سرمایه ملی است که درصورت رعایت اصول و نکات لازم در تدوین و اجرای آن می‌توان به اهدافی همچون مبارزه با فقر، فساد و تبعیض ، مقابله با تورم و گرانی ، رفع مشکل بیکاری ، توسعه و رشد اقتصادی پایدار، استقرار توسعه دانش محور، استقرار مدیریت و کیفیت جامعه دست یافت . اینک دربودجه ریزی کشور تا چه اندازه اصول و فنون رعایت شده و تحولات علمی روز در علم اقتصاد و مدیریت تا چه میزانی بکارگرفته شده وشرایط محیطی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه تا چه حدی مورد توجه واقع شده و آیا اینکه بسترهای لازم و زیرساخت‌های اقتصادی تکافوی اجرای برنامه ها را داشته یا خیر و اینکه تا چه میزان نظارت و ارزیابی صورت پذیرفته و تا چه میزانی به اهداف رسیده ایم ،نیازمند یک ساز و کار قوی آسیب‌شناسی است تا نقاط ضعف و قوت عیان و برای رفع مشکلات و تنگناها راه کارهای عملی و موثری صورتی پذیرد.
تلاش های بی وقفه و خستگی ناپذیر کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مجلس شورای اسلامی ، اعضای محترم هیات دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تلاش دلسوزانه نمایندگان معزز در جلسات علنی قابل تقدیر و تشکر است و نباید در چنین فرصت محدودی ازمجلس انتظار معجزه داشت . تلاش درجهت تامین درآمدها، حاکمیت انضباط مالی ، حذف (80) مورد حکم غیربودجه ای ، هدفمندکردن یارانه سوخت ، بهبود وضعیت بهداشت ، درمان و بیمه روستاییان وشهرهای با جمعیت زیر (20) هزار نفر، افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد، افزایش حق جذب (20) درصد معلمان ، مطالبات و پاداش بازنشستگی بازنشستگان ، تحکیم قانون تثبیت قیمت ها، تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح و مواردی دیگر از رویکردهای مثبت بودجه 1384 می‌باشد که با توجه به انتظارات مردم و مشکلات اقتصادی قشر آسیب پذیر جامعه و معضل حاد بیکاری جوانان و اینکه این بودجه اولین بودجه برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی و اولین بودجه در راستای اهداف برنامه چشم انداز بیست ساله کشور است ، انتظار می رفت که از طرف سازمان مدیریت وبرنامه ریزی محترم توجه بیشتری در امور اشتغالزایی ، امور زیربنایی ،رفع محرومیت ها و مبارزه با فقر و کاهش فاصله طبقاتی می شد و ساختاربودجه بیشتر هزینه‌ای است تا پرداختن به اینگونه موارد، که بیشتر این نواقص را بایستی در عدم کارشناسی دقیق در تعیین اولویت‌ها وکلیشه ای و سنتی بودن بودجه ریزی کشور جستجو کرد که امیدواریم برای سال‌های آتی فکری اساسی از طرف مجلس و دولت صورت پذیرد و بودجه ریزی بیشتر بر اصول و فنون برنامه ریزی منطبق و یک نظام مشخص و تعریف شده‌ای پیروی نمایند. در این خصوص باتوجه به اهمیت موضوع ، پیشنهاد می‌شود با تشکیل گروهی تخصصی و کاری ، مرکب از متخصصین امور در مجلس ، دولت و نخبگان علم اقتصاد و برنامه ریزی کشور ضمن آسیب‌شناسی برنامه ها و بودجه ریزی های سنوات قبل ، بافرصت کافی ، اقدام به اصلاح ساختاربودجه ریزی کشور نمایند.
در هر حال باید دید در اجرا مجریان چه خواهند کرد، قوانین پس از تصویب اگر خوب اجرا نشود موثر واقع نخواهد شد. ان شاالله که سرنوشتی همچون نظام هماهنگ ، تثبیت قیمت ها را نداشته باشند وشیرینی آن در اجرا در کام مردم منتظر و خوب کشورمان موثر واقع شـود.
اما درخصوص حوزه انتخابیه :
شهرستان فسا با وسعتی حدود (4500) کیلومتر مربع و با جمعیتی بالغ بر (250) هزار نفر دارای سه شهر، چهار بخش مرکزی ، شیبکوه ، نوبندگان ، ششده و قره بلاغ و بیش از (200) روستا در جنوب شرق استان فارس و بین شهرهای شیراز، جهرم ، داراب ، استهبان ، سروستان وزرین دشت واقع و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامپروری کشورمی باشد که تولیدات گندم ، ذرت ، پنبه و مرکبات آن دارای مقام ممتازکشوری بوده و در تولید گندم در واحد سطح ، مقام اول کشوری را به خوداختصاص داده است . این شهرستان در مسیر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌های اصلی بندرعباس به شیراز و استان‌های کرمان و سیستان وبلوچستان به فارس و استان‌های جنوبی و غربی واقع شده و به همین لحاظ دارای موقعیت ویژه اقتصادی ، تجاری هم می‌باشد.
متاسفانه خشکسالی‌های متوالی موجب کاهش شدید آب‌های زیرزمینی شهرستان و رها شدن زمین‌های کشاورزی و مهاجرت روستاییان به شهرستان‌های اطراف گردیده که نیازمند توجه جدی درمهار آب‌های سطحی و سیلاب های مناطق و تغذیه سفره های زیرزمینی می‌باشـد.
عدم توسعه یافتگی این شهرستان در صنایع مادر و صنایع جانبی کشاورزی و دامداری ، علی رغم استعدادهای فوق‌العاده آن موجب نرخ بالای بیکاری ، بخصوص در قشر جوانان و متخصصین این شهرستان گردیده است که بایستی در این خصوص چاره ای هر چه سریعتراندیشید.
عدم توسعه و توجه به راه‌های اصلی و فرعی این شهرستان وترافیک بسیار بالای آن‌ها موجب کشته و زخمی شدن ده ها نفر در هر ماه گشته ، بطوریکه جاده اصلی فسا ـ شیراز که مسیر اتصال استان‌های هرمزگان ، فارس ، کرمان و سیستان و بلوچستان و استان‌های غربی وجنوبی کشور می‌باشد... (رییس ـ آقای دوگانی ! وقتتان تمام است )آقای دکتر! یکدقیقه . متاسفانه تبدیل به قتلگاه هموطنان بیگناهی گشته است که از این محور تردد می‌نمایند که لازم است هر چه سریعتردرخصوص احداث باند دوم این محور اقدامی موثر صورت گیرد ومحورهای فرعی جاده قدیم فسا ـ داراب و فسا ـ جهرم بهسازی و به محورهای اصلی ارتقا یابند و از حوادث ناگوار و مرگبار آنان کاسته شود، زیرا طبق گزارشات وزارت راه این محورها توان و کشش ترافیک سنگین موجود را ندارند، مخصوصا در فصول برداشت محصولات کشاورزی .
بهداشت و درمان شهرستان در وضعیت بسیار نامناسبی قرارگرفته ، بطوری که تن ها بیمارستان قدیمی این شهرستان دارای بیشترین ضریب اشغال تخت در کشور بوده که لازم است در تکمیل و تجهیزبیمارستان جدید که (15) سال قبل شروع شده و رها شده است هر چه سریعتر اقدام شود. راه‌های روستایی شهرستان که مسیرهای اصلی حمل و نقل محصولات کشاورزی هستند در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارند، نهاده‌های کشاورزی ، مخصوصا کودشیمیایی یکی ازمعضلات مهم کشاورزان این شهرستان می‌باشد که لازم است هر چه سریعتر در این خصوص چاره ای اندیشید. والسلام
رییس ـ ان شاالله، خیلی متشکر. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ ناطق بعدی جناب آقای میرزایی هستند،بفرمایید.
غلامرضا میرزایی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض ادب به پیشگاه منجی عالم بشریت و درود بر امام راحل ـ قدس سر الشریف ـ و با سلام بر مقام معظم رهبری مطالب خود را درهفت بند آغاز می کنم :
1 ـ جهان طبیعت در حال دگرگون شدن است ، بهار سال 1384 باترنم و زیبایی های خاص خود فرا می‌رسد، امیدوارم این سال ، سال خیرو برکت ، توام با تحول و دگرگونی معنوی برای آحاد ملت ایران باشد ومردم شریف استان چهارمحال و بختیاری و بویژه مردم شهیدپرورشهرستان بروجن سالی نکو همراه با موفقیت و تندرستی را سپری نمایند و ان شاالله بهار ایران با انتخابات ریاست جمهوری زیباتر شود.همینجا لازم است عرض کنم ، مردم از نامزدها حقوقی دارند که مهمترین آن این است که آن‌ها سخن و قولی را شعار خود سازند که ازعهده آن بر می‌آیند و راهی را در پیش گیرند که رضای خدا و نجات ملت در آن باشد، حق نامزدها از مردم نیز شرکت پرشور و حماسی نمودن صحنه انتخابات و دلگرمی دادن به آنهاست . کسب افتخار مشارکت ملی با حضور حماسی مردم در انتخابات مایه اقتدار ایران اسلامی و حق اسلام است .
2 ـ یکی از مهمترین فرازهای سال 1383 یاس دشمنان از غلبه برانقلاب اسلامی ، بویژه کشور اسلامی ایران است . آمریکا با توسل به استحاله از درون اهداف مهمی را در جهان فتح کرده بود، سقوط شوروی سابق از آن جمله است ، اخیرا نیز با توسل بر همین ترفند،تحت نام «انقلاب مخملی » در اوکراین به اهداف مهمی دست یافت ،اما در ایران به اشکال مختلف به شکست خود اعتراف کرده است ،زیرا دشمنان انقلاب اسلامی غافل از یک واقعیت انکارناپذیرند و آن جوهر انقلابی فرهنگ حاکم بر اسلام است که از سرچشمه زلال ولایت تغذیه می‌شود.
به برکت همین سرچشمه زلال ، جامعه ما یک حیات به غایت فعال و زنده با صبغه فرهنگی دارد که از مسایل شخصی افراد تا مسایل سیاسی و اجتماعی جامعه را در بر می‌گیرد. دشمنان ما هیچگاه ابعاد وزوایای این فرهنگ پویا را در نیافته اند. این ماهیت فرهنگی انقلاب ،نقطه قوت و راز اصلی پیروزی های ماست و این چیزی است که درتوسعه کشور نباید از آن غافل شویم ، زیرا توسعه فرهنگی می تواندزمینه ساز فرهنگ توسعه شود. اجازه ندهیم ابعاد مادی توسعه ، فضای ابعاد معنوی و فرهنگی ما را خدشه دار سازد. آنچه در مسایل اجتماعی ، در زمینه‌های مختلف ، همچون مواد مخدر و فساد اجتماعی و حتی فساد اداری و اقتصادی وجود دارد غفلت از پایه و اساسی بنام فرهنگ و مسایل فرهنگی است .
3 ـ تلاش ایران برای دستیابی به فناوری و تکنولوژی هسته‌ای همچنان مهمترین مساله روز ماست ، زیرا آینده ایران و منطقه و حتی جهان اسلام در گرو این مهم است . حد و حدود تلاش های ما را مقام معظم رهبری تبیین کرده است . امروزه دستیابی به علوم هسته‌ای یک هدف استراتژیک و اساسی است ، ولو اینکه به خروج ما از N.P.Tمنجر شود، پس لازم است هیات دیپلماتیک بدون واهمه و از موضع قدرت و مبتنی بر عزت و حکمت تصمیم گیری نمایند. هیچ دلیل وبهانه ای مبنی بر اینکه از حق و حقوق خود بگذریم وجود ندارد.آمریکا توانایی مقابله با ایران را ندارد، زیرا ایران اسلامی هم قدرت نظامی دارد و هم انسجام اجتماعی .
4 ـ انسجام اجتماعی و وحدت ما ضامن بقای ماست ، اکنون بطورواقعی این مهم در کشور ما عینیت یافته است . تلاش های بچه گانه برای تفرقه افکنی نیز عقیم و ابتر است ، زیرا یکی از پرافتخارترین صفحات تاریخ این ملت احساس تعلق و وفاداری اقوام و نژادهای مختلف به مام میهن است .
در جنگ جهانی اول و در جنگ جهانی دوم که جهان در آتش تفرقه می سوخت و بویژه از آغاز دوران پرافتخار انقلاب اسلامی تا کنون ترفندهای تفرقه افکنان توسط خود این ملت خنثی شده است ، ازسیستان و بلوچستان قهرمان تا کردستان عزیز، از مردم غیرتمندکناره های دریای خزر تا رادمردان سلحشور کرانه‌های خلیج همیشه فارس ، از زاگرس نشینان سرافراز تا کویر نشینان دلاور، همه استقلال ایران و پایداری اسلام را به جان و دل می خرند، پس آنان که آب به آسیاب دشمن می ریزند زحمت بیهوده می کشند و عرض خود می برند.
5 ـ بودجه سال 1384 با تلاش خستگی ناپذیر نمایندگان مجلس بتصویب رسید و تا حد امکان برای برآورده نمودن نیازها و مشکلات طبقات پایین جامعه ، اعم از روستاییان ، اقشار آسیب پذیر و گروه‌های تحت حمایت دولت و همچنین فرهنگیان زحمتکش ، سمت و سویافت ، اما این تغییرات را نباید تغییرات اساسی دانست . این بودجه همچنان نقایص خاص خود را دارد که کسری پنهان ، عیب و نقص اصلی آن است . تنظیم بودجه هر سال مهمترین تصمیم و وظیفه دولت و مجلس است که هم نیاز به همفکری دارد و هم نیاز به فرصت کافی تابودجه ای منطبق با شرایط کشور و جامعه تنظیم شود.
بخش عمده ای از تورم و بیکاری که معضل و مشکل اصلی جامعه ماست از عدم دقت در بودجه ریزی ناشی می‌شود، بودجه سالانه می‌تواند عنان اقتصادی جامعه را در دست داشته باشد، همینجا ازفرصت استفاده می کنم و توجه رییس جمهور محترم را به گرانی های افسارگسیخته جامعه ، بویژه در این ایام جلب می نمایم . واقعیتی بنام دولت در اداره جامعه و کنترل اقتصاد جامعه باید خود را اثبات کند،باید باور کنیم که کنترل گرانی یک خواسته ملی است .
6 ـ برخی از وزارتخانه ها و سازمان ها، از جمله آموزش و پرورش ووزارت بهداشت و درمان نیازمند حمایت جدی دولت هستند، اولی تربیت نیروی عظیم و گسترده انسانی را بعهده دارد و دومی سلامت جامعه را تامین می‌کند. این ها نمی توانند در قالب فعالیت‌های خصوصی سازی همانند وزارتخانه ها و مجموعه‌های اقتصادی فعالیت نمایند، لذا لازم است برای آن‌ها روش دیگری را در پیش گرفت ، اینهارا می‌توان در قالب وزارتخانه‌های حمایتی مورد توجه ویژه قرار داد.
7 ـ مسایل مربوط به حوزه انتخابیه ام : استان‌ها و مناطق محروم همچنان از آهنگ توسعه کشور عقب هستند، استان چهار محال وبختیاری نیز از جمله این استانهاست ، البته این مفهوم به معنی نادیده گرفتن و خدمات شایان توجه جمهوری اسلامی در دوره (26) ساله نیست . استان ما نیازمند توجه جدی مسوولین است تا بتوانیم با آهنگ رو به رشد مناطق دیگر همراه شویم . سرمایه گذاری بخش خصوصی اساسا در این استان شکل نگرفته است ، برخی کارخانجات جدیدی که در حال احداث می‌باشند حرکت بسیار کندی را طی می‌کنند، از جمله کارخانه سیمان و فولاد، در همینجا توجه وزیر محترم صنایع و معادن را به این موضوع جلب می کنم .
در مهار آب‌های سرشار استان چهارمحال و بختیاری معمولا استان‌های مجاور با هم رقابت می‌کنند و گاهی هم تنش ایجاد می‌کنند، اما خود این استان برای توسعه سهمی نداشته و ندارد. همینجا از فرصت استفاده نموده به وزیر محترم نیرو تذکر می دهم تا زمانیکه حقوق مردم و سهم شهرستان بروجن برای توسعه و برآوردن نیاز آبی شهرستان تامین نشودمردم شهرستان اجازه بهره‌برداری از رودخانه سلوگان را به شرکت توسعه رفسنجان یا هر شرکت دیگری نخواهند داد.
وزیر محترم نفت قول مساعد برای ایجاد پتروشیمی در استان راداده است ، مردم استان چهارمحال و بختیاری منتظر این عنایت وزیرمحترم هستند.
در بحث گردشگری ، با اینکه استان ما یک قطب گردشگری است ، اما سازمان مربوطه در استان بعنوان یک اداره رتبه دو محسوب گردیده است ، این تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منطبق بر انصاف نیست .
راه‌های مواصلاتی و حمل و نقل ، اعم از هوایی و جاده‌ای نیازمندتوجه جدی است ، درخصوص خط ریلی یا خط آهن هیچ اقدامی صورت نگرفته است . مشکل راه ها در بروجن جدی تر و حادتر است .سرعت عمل و تسریع در احداث جاده لردگان به خوزستان یکی ازخواسته های اصلی مردم شهرستان‌های بروجن و لردگان می‌باشد. توجه وزیر محترم راه و ترابری را به این موضوع جلب می کنم .
پروژه انتقال آب از سبزه کوه به چغاخور بحال خود رها شده است (رییس ـ آقای میرزایی ! وقت جناب عالی تمام است ) (یکدقیقه حق محرومیت منطقه را لطف بفرمایید) و این در حالیست که بودجه مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است . پیشرفت آینده شهرستان بروجن در بخش کشاورزی و صنعت وابسته به این پروژه است . ازوزیر محترم نیرو درخواست پیگیری جدی آنرا دارم . مراکز بهداشتی و درمانی وضعیت مناسبی ندارند. مشکل اصلی کمبود و نبود بودجه است . در همین رابطه شهرستان بروجن یکی از کانون‌های علمی منطقه است ، خواهان دانشکده داروسازی و ایجاد مرکز علمی و تحقیقاتی داروهای گیاهی است . توجه به عمران و آبادانی این روستاها وساماندهی بافت روستایی باعث رونق منطقه خواهد شد. در این رابطه عملی نمودن طرح عمران و توسعه روستاها می‌تواند مشکل اصلی راحل نماید.
در پایان توجه ستاد محترم حوادث غیرمترقبه را به زیان‌های ناشی از برف و سرمای (35) درجه زیر صفر زمستان 83 را که برمحصولات کشاورزی لطمه های شدیدی وارد نمود جلب می نمایم .قریب به (5) میلیارد تومان محصول سیب‌زمینی در استان از بین رفته که نیازمند حمایت دولت است ، متشکر.
رییس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ جناب آقای یحیی زاده بفرمایید.
سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اجازه می خواهم بدون هیچ مقدمه ای مواردی را متذکر گردم :
1 ـ بالاخره پس از مدتی کار و تلاش دولت و سازمان مدیریت و نیزمدت ها بحث و بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق ، بودجه سال 84که روز (20) دیماه توسط ریاست محترم جمهوری تقدیم مجلس شده بود، بعد از دوماه و پس از بررسی در (86) ساعت و طی (10) جلسه علنی و (23) شیفت کاری و با (165) رای مثبت بتصویب رسید.
مجلس شورای اسلامی تلاش نمود تا آنجا که ممکن است تغییراتی مثبت در چارچوب قانون و در راستای اهداف چشم اندازبرنامه چهارم و همچنین تحقق مطالبات مردم صورت دهد. کاهش بودجه‌های خارج شمول از (1500) میلیارد تومان به (150) میلیاردتومان ، تحکیم تثبیت قیمت ها، کاهش (4) هزار میلیارد تومانی هزینه‌های شرکت‌های دولتی یا به عبارتی افزایش سود شرکت‌های دولتی ،جایگزینی سوخت ، ایجاد صندوق ذخیره ریالی ، افزایش حمایت ازایثارگران و خانواده‌های شاهد، محرومان و مددجویان ، تامین بودجه بیمه روستایی و افزایش قابل ملاحظه بودجه نهادهای دینی از جمله موفقیت‌های برجسته در این راستاست .
با همه این ها، نظام بودجه ریزی در کشور ما همچنان بیمار است وکارشناسان معتقدند این نظام از سال 1349 تاکنون دچار تحولی اساسی نشده است . هرچند بقول بعضی ، لایحه بودجه چوب ادب دولت به مجلس است و مجلس خیلی نمی تواند در این فرآیند اثرگذارباشد و هرچند در این بودجه بیمار چانه زنی حرف اول را می‌زند ولی با این وجود نمی توان روند فعلی تصویب بودجه در مجلس را تاییدکرد، زیرا این روند دچار یک پارادوکس آشکار است . از سویی همه نمایندگان مجلس حق دخالت در تصویب بودجه دارند، نه آنکه طبق اصل (85) قانون اساسی اختیار را به تلفیق واگذار نموده باشند. ازسوی دیگر برای تحقق چنین هدف مهمی بهیچوجه فرصت کافی وجود ندارد. کیف بودجه دولت حاوی چند جلد کتاب با (1654)صفحه بود. پیشنهادات نمایندگان در (12) جزوه با (1049) صفحه توزیع شد. آیا برای بررسی دقیق همه این ها این زمان کافیست ؟
در طی بررسی لایحه بودجه (325) پیشنهاد از صدها پیشنهادمکتوب مطرح که برای آن در جلسات علنی (72) ساعت وقت صرف گردید. یعنی بطور متوسط برای هر پیشنهاد فقط (5/13) دقیقه وقت اختصاص داده شده است و البته علاوه بر عدم طرح صدها پیشنهاد،هیچ فرصتی برای بررسی مصوبات تلفیق در ردیف ها نیز باقی نماند. آیااین زیر پا گذاشتن آشکار بند (11) ماده (23) نیست ؟ آیا بهتر نیست کمیسیون تدوین آئین‌نامه در این مورد چاره ای بیندیشد؟
ضمنا به دو نکته دیگر نیز لازم است عنایت گردد. یکی اینکه در(91) مورد از پیشنهاداتی که مطرح شد، رای مثبت از عددهای یک رقمی تا حداکثر (50) رای مثبت بود که طراحان چنین پیشنهاداتی می توانستند با یک ارزیابی و نظرسنجی مختصر از نمایندگان به همین نتیجه برسند تا وقت مجلس اینگونه صرف نشود و ثانیا کاملا مشخص شد بسیاری از پیشنهادات از جهت قانونی قابل طرح نمی باشد که این علاوه بر آن که لزوم آموزش نظام بودجه ریزی را برای بعضی از مانماینده ها روشن ساخت ، این سوال را مطرح می‌سازد پس حضورکارشناسان سازمان مدیریت و مرکز پژوهش ها در کمیسیون ها چه فایده وچه خاصیتی داشته است ؟
2 ـ ضمن احترام به هیات رییسه محترم و منتخب ، گلایه و انتقادخود را از تامین مبلغی تحت عنوان «عیدی و پاداش نمایندگان » به استحضار رسانده و اعتقاد دارم هم نفس کار صحیح نبود، هم با نامه‌ای محرمانه به نماینده اطلاع دادن غلط بود و هم در مورد توضیحات وتوجیهات ارایه شده باید گفت «از قضا اسکنجبین صفرا فزود».
آیا بهتر نیست در اینگونه موارد که با حیثیت مجلس ارتباط تام دارد، قبل از تصمیم گیری ، نماینده ها را نیز حداقل کمی عاقل بدانیم وبا آن‌ها مشورت کنیم ؟ آیا چنین کاری مخالف اصولگرایی ،صرفه جویی ، شفافیت و شعارهای اعلام شده نیست ؟ آیا در این موردبا آبرو و حیثیت عزیزانی که در دفاتر نماینده بصورت افتخاری و به قصد قربت انجام وظیفه می‌کنند بازی نشد؟ آیا بهتر نیست چنین مبالغی که غالب نماینده ها با اضافه نمودن مبالغ دیگری بر روی آن به محرومین و کمیته و بهزیستی می‌دهند، برای قرار نگرفتن در موضع تهمت ، از ابتدا مستقیم به حساب آن ارگان ها واریز و سپس با نظارت نماینده به محرومین پرداخت شود. البته لازم می دانم من هم همانندریاست محترم مجلس که در درج خبری مربوط به یک نماینده درکیهان از کار خبرنگاران حمایت کردند، از خبرنگارانی که صادقانه والبته بدون بهره‌برداری سیاسی این خبر را منتشر کردند تشکر نمایم وضمنا از خواهران و برادران خبرنگار، درخواستی که از مدت ها قبل به ریاست محترم مجلس منعکس نموده ام را مطرح سازم و آن اینکه اجازه ندهند یکی ، دو نفر از خواهران خبرنگار با وضعیتی خارج ازشان یک زن مسلمان با عشوه و طنازی بخواهند با نماینده ها صحبت کنند و پاسخی بگیرند.
خواهران عزیز! شان و شخصیت شما بالاتر از این است که برای کسب احیانا خبری به چنین شیوه‌هایی روی بیاورید و اصولا به یاری حق در مجلس شورایی که پسوند «اسلامی » را با خود دارد، هیچ نماینده‌ای با اینگونه حیله ها تشویق به ارایه خبر و مصاحبه نمی گردد.والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ تشکر می کنم ، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ جناب آقای توسلی زاده بفرمایید.
محمدناصر توسلی زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با درود و سلام به شهدای تابناک کربلا و طلب علو درجه برای شهدای انقلاب و امام شهدا، بویژه حجت‌الاسلام و المسلمین حاج احمدآقا، یادگار عزیز امام .
مطالبم را در این فرصت کوتاه در چند فراز خلاصه می کنم :
1 ـ ماه اسفند سپری می‌شود ولی علی رغم انتظار از مجلس هفتم که مجلس ارزشی است ، از اول اسفند که سالروز شهادت (8) نفر ازنمایندگان محترم مجلس دوم است ، که همراه با (40) نفر بویژه حجت‌الاسلام و المسلمین محلاتی در جبهه به شهادت رسیدند نامی برده نشد. ان شاالله هیات رییسه محترم و روابط عمومی مجلس دقیق تر از همیشه ، یاد این شهدای عزیز جبهه را عزیز بشمارند ونگذارند به فراموشی سپرده شوند.
شهدای حجج السلام رحیمی ، موسوی دامغانی ، سلطانی ، رزاقی وآقایان : شاهچراغی ، کلاته ای ، معرفی زاده و خصوصا شهید بزرگوار حجت‌الاسلام و المسلین یعقوبی نماینده محترم مردم انقلابی وپیشتاز تربت حیدریه که به روان پاکشان درود می فرستیم و از مردم عزیز و سلحشور تربت حیدریه که چنین شهید عظیم الشانی را به مجلس فرستادند تقدیر می کنیم و از اینکه برای چندمین بار به اینجانب اعتماد فرمودند و امانت سنگین وکالت را بر دوش حقیرگذاشتند، سپاسگزارم .
2 ـ نوعا هنگام انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری ، شعار قانونمندی و قانونمداری گوش فلک را کر می‌کند. اماهمینکه مجلس یا دولت سامان پیدا می‌کند، این شعار زیبا و ضروری به فراموشی سپرده می‌شود. تجربه (25) ساله در تقنین و اجرا روشن می‌سازد که حرکت های خام یک بعدی و شاید دلسوزانه مجلس تن ها و یادولت تن ها در مسایل اقتصادی ، معیشتی ، کارگری ، کارمندی ، ایثارگران و بازنشستگی رافع مشکلات نبوده است . بلکه زنجیره وار توقعی راایجاد کرده و بدنبال تعدیل آن توقعاتی و همچنان مجلس و دولت راگرفتار کرده است و مخاطبین و یا افراد ذینفع هم ناراضی ، باید دراینگونه مسایل کارشناسی های علمی و قوی صورت گیرد و همه جوانب بررسی شود. دولت لایحه بدهد و مجلس تصویب کند و حاصل تلاش دولت و مجلس به درد مردم برسد و نظام از ثابت قانونی برخوردارباشد. نه اینکه مردم جلو مجلس جمع بشوند و برای خواسته‌های صنفی خودشان و توقعاتشان همچنان فزاینده ولی بی پاسخ بمانند وهمچنین در توسعه کشور باید قانون عمل شود. باید به اتکا قانون ودر راستای اجرای قانون دولت برود بگوید در این منطقه طبق ضوابط بیمارستان ، سالن تربیت بدنی ، دانشکده پزشکی ، دبیرستان ، صنعت ،راه ، راه آهن ، فرودگاه ، استان ، شهرستان و بخش ایجاد می‌شود. نه اینکه بر حسب اعمال فشار، رانت خواری ، هدف‌های سیاسی خوشایندمقامات ، این همه بیت‌المال هزینه شود و نیازمندی‌های مناطق پرجمعیت کشور باقی بماند و از طرف دیگر توده مردم برای گرفتن حق خود، هرچه تلاش کنند به حق قانونی خود نرسند.
یکی از مصیبت های تلخ ، همین تقسیمات کشوری است که بجای اینکه موجبات خرسندی و توسعه در منطقه شود، برخی مواردموجب نارضایتی و بدبینی می‌شود.
ای باد صبا و ای نسیم سحری ! این حقیقت را به آن سفرکرده ، به رییس جمهور محترم و معزز ما برسان که دستگاه‌های اجرایی با تعلل ، تاخیر، بدقولی و تخلف مردم را عصبانی ، ناراضی و بدبین می سازند و دوستان شما را به ستوه می‌آورند. مردم متدین شهید داده ، مولد وزحمتکش فیض آباد هنگامی که می بینند یک روستا چون وابسته به مقامات کشوری است ، شهرستان می‌شود، اما برای ارتقا بخش فیض آباد با داشتن همه شرایط و قطب کشاورزی و اقتصادی ، آنهم درمنطقه محروم جنوب خراسان ، اقدامی صورت نمی گیرد، زندگی بر آنهاتلخ می‌شود. چرا وقتی شرایط شهرستان شدن بخش مهولات وفیض آباد احراز شد، قبل از انتخابات مجلس اعلام نشد؟ چرا اگر گفتید بعد از انتخابات مجلس اعلام می‌شود، قریب به یکسال است از انتخابات مجلس گذشته است ، اعلام نشده است ؟ چرا اکنون که درهیات دولت است اعلام نمی شود؟ مسوولین منطقه به اعتماد و وعده شما مردم را آرامش می‌دهند ولی شما عمل نمی کنید. چه کاری واجب تر و ضروری تر از احقاق حق مسلم و قانونی مردم منتظر؟ گاهی می گویید هفته دولت ، گاهی می گویید (22) بهمن (رییس ـ آقای توسلی زاده ! وقتتان تمام است ) و گاهی چهارشنبه دیگر، یکشنبه دیگرو گاهی می گویید که عدد به نصاب نرسیده است جلسه دیگر. ششماه است مردم را منتظر نگهداشته اید.
چرا کار شیرین دولت را تلخ می کنید؟ چرا کاری که در پایان عمردولت ضمن اینکه احقاق حق مردم است و وظیفه قانونی دولت است و می‌تواند هدیه ای از طرف دولت باشد، به کینه و عقده و برخورد بابخشدار، با استاندار و با دولت تبدیل می کنید؟
آیا معنی مردم سالاری ، مردم داری ، قانونمداری و قانونمندی این است ؟ چرا حق قانونی مردم را نمی دهید؟ چرا تبعیض قایل می شوید؟چرا بدبینی ایجاد می کنید؟ چرا شخصیت دولت و رییس جمهورمحترم را زیر سوال می برید؟ چرا در پایان سال عید مردم رامی خواهید به عزا تبدیل کنید؟ چرا شهرستان فیض آباد را اعلام نمی کنید؟ آیا می‌شود ادعا کرد که این هم کار آمریکاست ؟ اینجا هم می‌توان گفت که ضد انقلاب مردم را به آشوب و نارضایتی می کشاند؟مردم می‌گویند اینکه در خود دولت است ، اینکه بدست وزرای دولت است ، اینکه مربوط به خود شماست !
«گفتا ز که نالیم که از ماست که برماست ». والسلام
رییس ـ خیلی متشکر.

4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران
رییس
ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با گذشت سه ماه از امضا موافقتنامه پاریس ، اکنون می‌باید گفت نتایج مذاکراتی که تا امروز با سه کشور اروپایی صورت گرفته ،رضایتبخش نبوده است . در موافقتنامه پاریس از ایران خواسته شده بود، اقدامات خود را برای غنی سازی متوقف سازد تا بمنظور حصول اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت‌ها، یک تضمین عینی بدست آید. درمذاکرات بعدی ، سه کشور تضمین عینی را در توقف کامل غنی سازی دانسته اند و حال آنکه چنین پیشنهادی مسلما با روح اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مغایرت دارد. زیرا اصولا آژانس برای آن تاسیس شده که امکان فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و دست یافتن به انرژی هسته‌ای را برای همه کشورها میسر و ممکن سازد.
پیشنهاد سه کشور اروپایی آشکارا به معنای نادیده گرفتن حق مسلم ایران است و حاکی از آن است که اروپایی ها در مذاکره با ایران تحت فشار و تاثیر آمریکا قرار گرفته اند. مسلم است ملت ایران که برای استقلال کشور خویش انقلاب کرده و با تقدیم صدها هزار شهیدو تحمل سختی های بسیار به پیروزی دست یافته ، چنین تحمیلی رانخواهد پذیرفت .
مجلس مظهر اراده ملت است و نمایندگان مجلس همواره با رای قاطع خود خواستار ادامه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای بوده اند. ماسخن خود را صحیح و منطقی می‌دانیم و معتقدیم درک منطقی بودن آن بسیار آسان است . ما می گوییم با اعتمادسازی و اطمینان بخشی موافقیم و در این راه برای هرگونه همکاری آمادگی داریم ، اما بامتوقف ساختن فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود مخالفیم و در مقابل هیچ زور و فشاری تسلیم نخواهیم شد.
ما صرف عضویت خود را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به معنای داشتن حق مشروع برخورداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای می‌دانیم . این امتیاز حقی نیست که آمریکا به ما داده باشد تا بتواند آنرااز ما سلب کند و یا بخواهد در ازا وعده هایی مانند عدم مخالفت باعضویت ایران در سازمان تجارت جهانی یا موافقت با فروش بعضی قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری ، ما را از آن محروم سازد.
خطاب ما به اروپایی ها این است که در مذاکره با ایران ، دنباله روآمریکا نباشید. آمریکا از روز اول پیام انقلاب اسلامی را که استقلال وآزادی و جمهوری اسلامی بوده درک نکرده و هنوز هم می خواهدگوش های خود را بسته نگاه دارد درحالیکه :
زین قصه هفت گنبد افلاک پر صداست کوته نظر نگر که سخن مختصر گرفت
انتظار ما این است که اروپایی ها هویت خود را در مقابل آمریکاحفظ کنند و احترام به حقوق ملت ها را که از جمله شعارهای اتحادیه اروپاست در مذاکرات هسته‌ای با ایران به اثبات رسانند و مطمین باشند که در مذاکره با ایران راهی غیر از تسلیم به منطق و استدلال ورعایت حقوق ملت ایران وجود ندارد.
(تعدادی از نمایندگان ـ احسنت )

5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
رییس
ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسوولین اجرایی کشور را قرایت می کنم :
ـ آقای مجید ناصری نژاد نماینده محترم شادگان به وزیر محترم کشور درخصوص تقویت نیروی انتظامی شادگان و تامین امنیت شهروندان بخصوص در ایام نوروز.
ـ آقای هاشم حجازی فر نماینده محترم خوی به رییس جمهورمحترم درخصوص دستور پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش وپرورش و دوایر دولتی .
ـ آقای ناصر سودانی نماینده محترم اهواز به رییس جمهور محترم درخصوص دستور پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار باتوجه به نزدیک شدن فصل برداشت .
دستور پرداخت حقوق بهمن و اسفندماه اعضای هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز.
ـ آقایان : غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود، سلمان خدادادی نماینده محترم ملکان ، اسدالله تابع نماینده محترم میاندوآب ،شاهین دژ و تکاب و سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده محترم مراغه وعجبشیر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار باتوجه به گذشت (8) ماه از خرید آن .
ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در قیمتگذاری چای توسط شورای اقتصاد با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت ، حسب مصوبه مجلس .
به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص تمهیدات لازم برای پیگیری قیمتگذاری برگ سبز چای و چای خشک و مشخص ساختن وظایف اداره کل چای شمال ، کیفیت خرید و نظارت حسب مصوبه مجلس .
ـ آقای محمد عباسپور نماینده محترم ارومیه به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص ممانعت رییس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی و سازمان منابع طبیعی در اجرای طرح‌های بزرگ ملی در استان .
ـ آقایان : رضا رحمانی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر،سلمان خدادادی نماینده محترم ملکان ، امیر صنعتی مهربانی نماینده محترم سراب و مهربان ، طاهرآقا برزگرتیکمه داش نماینده محترم بستان آباد، سیدمصطفی سیدهاشمی نماینده محترم مراغه و عجبشیر،ارسلان فتحی پور نماینده محترم کلیبر و هوراند، غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود و چاراویماق و کریم غیاثی مرادی نماینده محترم شبستر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور توجه جدی و سریع در تامین خسارات ناشی از سرمازدگی آذربایجان شرقی وپیش بینی راه کارهای مناسب برای آینده .
ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در خرید محصول سیب‌زمینی کشاورزان جیرفت و عنبرآباد توسط وزارت جهادکشاورزی .
ـ آقای اسدالله تابع نماینده محترم میاندوآب ، تکاب و شاهین دژ به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رفع موانع و مشکلات موجوددر مسیر قطارهای مسافری تهران ـ مراغه ـ تبریز و جایگزین نمودن واگن‌های قبلی بجای واگن‌های روسی .
ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم کشوردرخصوص اعلام علت عدم اقدام درمورد بخش ترک غربی به مرکزیت شهر ازندریان .
ـ آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیرمحترم کشور درخصوص ضرورت پیگیری و برخورد قانونی بامسوول روابط عمومی شهرداری تبریز بعلت اهانت و شکنجه روحی یکی از شهروندان .
ـ آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبدبه وزیر محترم امور خارجه درخصوص تصمیم قاطع بر ترک مذاکرات هسته‌ای باتوجه به زورگویی و گستاخی طرف اروپایی درصورت بی نتیجه بودن گفتگوهای دور آینده .
به وزیر محترم بازرگـانی درخصوص جلوگیـری از افزایش بی رویه و سرسام آور قیمت ها در آستانه سال نو و ایجاد نگرانی برای مردم .
ـ آقای موسی قربانی نماینده محترم قاینات به وزیر محترم اموراقتصادی و دارایی درخصوص رسیدگی فوری نسبت به چگونگی پرداخت کمک دولت بابت سود وام زلزله زدگان سال 76 قاینات .
ـ آقای سیدعبدالمجید شجاع نماینده محترم دشتستان به وزیرمحترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی به وضعیت نابسامان پروازهای ایران ایر به استان بوشهر.
ـ آقای علی اصغر گرانمایه پور نماینده محترم کاشان ، آران و بیدگل به وزیر محترم امور خارجه درخصوص اقدام لازم و مناسب بعنوان عکس العمل در برابر اقدام ضد دموکراسی دولت فرانسه در مسدودنمودن شبکه سحر.
ـ آقایان : غلامحسین مظفری و حسین سبحانی نیا نمایندگان محترم نیشابور به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص تسریع درپرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان شهرستان نیشابور.
ـ آقای محمد کریمیان نماینده محترم سردشت و پیرانشهر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به تعلل وسهل انگاری چندین ساله بنیادشهید و امور ایثارگران درموردمصدومین شیمیایی سردشت .
ـ آقای حشمت الله فلاحت پیشه نماینده محترم اسلام غرب به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به بلاتکلیفی چغندرکاران و عدم پرداخت وجه محصول آن‌ها.
به وزیر محترم کار و امور اجتماعی درخصوص برخوردتبعیض آمیز مدیرکل کار و امور اجتماعی استان ایلام در استخدام نیروهای این اداره کل .
ـ آقای ستار هدایت خواه نماینده محترم بویراحمد و دنا به وزیرمحترم کار و امور اجتماعی درخصوص لزوم تسریع در ارسال لیست تسهیلات اشتغالزایی سهمیه استان کهکیلویه و بویراحمد در سال 83.
به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص لزوم استرداد بیش از(180) دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی شرکت نصر استان کهکیلویه و بویراحمد که با قیمت نازل دراختیار سایر موسسات وشرکت های دیگر استان قرار گرفته .
ـ خانم نیره اخوان بیطرف نماینده محترم اصفهان به وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری درخصوص پاسخگویی به درخواست دانشجویان معترض به پذیرش (40) نفر دانشجوی پولی در دانشگاه صنعتی اصفهان .
ـ آقای عباسعلی رستمی ثانی نماینده محترم قوچان و فاروج به وزیر محترم کشور درخصوص اقدام عاجل در جابجایی روستای تبارک آباد به جهت جمع شدن آب پشت سد و زیر آب رفتن آن روستا وپرداخت خسارت زمین‌های کشاورزی آنان .
ـ خانم عشرت شایق نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزرای محترم کشور، جهادکشاورزی و امور اقتصادی و دارایی درخصوص پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب دیده استان آذربایجان شرقی بخصوص منطقه اسکو باتوجه به مصوبه پرداخت آن .
ـ آقای تیمورعلی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات به وزیرمحترم امور خارجه درخصوص لزوم پاسخگویی درخصوص وضعیت پیش آمده دررابطه با مذاکرات هسته‌ای اروپاییان .
ـ آقای قدرت الله ایمانی نماینده محترم خرم آباد به رییس جمهورمحترم درخصوص دستور رسیدگی فوری و جدی به وضعیت نابسامان دانشگاه علوم پزشکی لرستان و پایان دادن به هرج و مرج بوجود آمده بعلت اقدام غیرمنطقی رییس دانشگاه در برکناری جمعی از مدیران ارشد این دانشگاه .
ـ آقایان : موسی قربانی نماینده محترم قاینات ، سیدمحمدرضامیرتاج الدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، قربانعلی نعمت زاده قراخیلی نماینده محترم قایم شهر، سوادکوه و جویبار،سیدعبدالمجید شجاع نماینده محترم دشتستان ، حسین اسلامی نماینده محترم ساوه ، احمد احمدی نماینده محترم تهران ، ری ،شمیرانات و اسلامشهر، هادی دوست محمدی نماینده محترم سمنان ،سیدمحمود حسینی دولت آبادی نماینده محترم برخوار و میمه ،علی اکبر قبادی حمزه خانی نماینده محترم مرودشت و ارسنجان ،مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد، حسین سبحانی نیا نماینده محترم نیشابور و غفار اسماعیلی نماینده محترم هشترود به وزیرمحترم بازرگانی درخصوص گرانی و افزایش بی رویه قیمت کالاهای مورد نیاز و مایحتاج عمومی مردم اعم از مواد غذایی ، میوه و موادشوینده و لوازم خانگی در آستانه تحویل سال .

6 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای آقایان : رضا طلایی نیک ، ایرج ندیمی ، نورالدین پیرموذن ، سیدفضل الله موسوی وسیدکاظم دلخوش اباتری نمایندگان محترم بهار وکبودرآهنگ ، لاهیجان ، اردبیل ، تهران و صومعه سرا
رییس
ـ (12) نفر از نمایندگان تقاضای تذکر کرده اند، ساعت هم (20/9) است . ما اگر بخواهیم به همه این (12) نفر وقت بدهیم و بعدهم هر نفری به حسب آن حداکثر پیش بینی شده پنج دقیقه صحبت کنند، یکساعت طول می کشد. ما (6) نفر را امروز می گذاریم ، (6) نفربقیه یا آخر وقت بگذارند یا روزهای بعد. آقای قربانی شما وقت بدهید. از تذکردهندگان هم خواهش می کنم طبق آئین‌نامه عمل کنند.اگر نطق قبل از دستور و مخالفت و موافقت و بحث های باقی مانده ازبودجه هست ، ربطی به تذکر آئین‌نامه‌ای ندارد. بنابراین اگر یکوقتی صحبتشان قطع شد نگران نباشند.
منشی (قربانی ) ـ اولین نفر جناب آقای طلایی نیک هستند،بفرمایید.
رضا طلایی نیک ـ بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس و اعضای محترم هیات رییسه ! تذکر من مواد (23) و(33) آئین‌نامه است . در بند (5) ماده (23) نظارت بر امور مربوط به گزارش‌ها و انتشار آن در بین نمایندگان محترم از وظایف هیات رییسه است . در بندهای (5) و (6) ماده (33) هم آمده که از وظایف مشترک همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس ، یکی در بند (5) نظارت بر اجرای قوانین مصوب و ارایه گزارش آن‌ها به مجلس است . (یعنی گزارش اجرای قوانین ). در بند (6) هم باز آمده نظارت از مسایل کشور وازجمله پیگیری قوانین و این ها و باز در انتهای آن آمده که این گزارش باید تهیه و به مجلس ارایه و قرایت بشود.
من حالا بحث کلی ندارم نسبت به اینکه درمورد چه قوانینی وگزارش هایی کمیسیون ها باید به مجلس گزارش بدهند که امسال ماگزارش خاصی از این بندهای (5) و (6) نداشتیم اما جناب آقای رییس ! بطور خاص ما قانونی را ابلاغ کردیم با مصوبه مجلس در رابطه با مسایل معلولان کشور در این قانون تکالیفی منظور شده حالاتکالیف در رابطه با استخدام این ها، مسایل و مشکلات این ها من نمی خواهم وارد این محتوا شوم ، یکی از تکالیفی که در این قانون آمده این است که در رابطه با بودجه سالیانه مسکن معلولان و رسیدگی به وضعیت معلولان باید در بوجه سالیانه ردیفی منظور شود که در آن ردیف از صرفه جویی همه دستگاه‌های کشور یک مبلغی در بودجه سالیانه تعیین شود که مشکل مسکن و سایر آسایشگاه های معلولان رسیدگی و حل شود.
من خواهشم این است که این یک نکته را جناب عالی یکمقداررفع ابهام بفرمایید آن تذکری که هفته قبل نسبت به اجرای این بخش ازقانون داده شد که در قانون بودجه بیاید جناب عالی پاسخ فرمودید که چون این قانون اجرا نشده لزومی ندارد که ما الان اینجا برایش بودجه تعیین کنیم اگر دولت و دستگاه ها قانونی را اجرا نمی کنند که مقصرهستند بنظر من توجیه ایجاد نمی کند که مجلس هم در انجام وظیفه قانونی خود در اجرای مصوبه خودش برای تعیین این ردیفی که دراین قانون تصریح شده که باید در مجلس تصویب شود ما هم از انجام وظیفه قانونی امتناع کنیم و نمی شود قصور دیگران موجب توجیه عدم انجام قانونی خود مجلس باشد. در شرایطی که هم جناب عالی بعنوان سرور ما و هم مجموعه مجلس و قوه مقننه خودش باید بیشترین اصراررا بر اجرای قانون داشته باشد و ما علی‌القاعده هم در تصویب قانون وهم در نظارت بر قانون نقش اول و کلیدی را در کشور داریم . لذا نمی شودکه ما خودمان بر عدم اجرای قانون صحه بگذاریم و توجیه کنیم که چون قانون اجرا نمی شود ما هم نمی خواهیم اجرا کنیم ، متشکرم .
رییس ـ توجه دارید که اگر دولت برای یک بخشی ، بودجه‌ای پیش بینی نکند مجلس می‌تواند این کار رابکند. منتها عرضی که من خدمت شما در جلسه علنی کردم این بود که زمان اقدام گذشته والا اگروقتیکه قانون بودجه در دستور قرار می‌گیرد و به کمیسیون می‌آید ازکمیسیون پیشنهادی به کمیسیون تلفیق برود، مسیر عادی آن طی شوداینکه هم وظیفه مجلس و هم حق مجلس است و هم نظیر داشته و دربسیاری از موارد هم این کار انجام شده . آن نکته ای که من گفتم این بودوقتی که آن مسیر قانونی و آئین‌نامه‌ای طی نشده باشد دیگر نمی شوددر صحن مطرح کرد والا خیلی وقت ها اتفاق افتاده که دولت به یک دلیلی بودجه‌ای برای یک بخشی یا اصلا تخصیص نداده یا مثلا کم یازیاد تخصیص داده ، مجلس راسا دخالت کرده واین حق مجلس است اصلا پیشنهاد تنظیم بودجه با دولت است و اما تصویب آن با مجلس است و مجلس اختیار دارد و یکی از مواردش هم همان است که شمامی فرمایید. بحث بر سر اصل موضوع نبود، بر سر موقعیت آئین‌نامه‌ای آن بود. خیلی متشکر، نفر بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای ندیمی بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اولا من تشکر می کنم از جناب عالی و همکاران در ارتباط با بحث بودجه مخصوصا مصوبه مرتبط با چای ، از عنایت جناب عالی و چندتن از همکاران و از (136) رای . موادی که من دارم چند دسته است یکی به بحث فوریتی برمی گردد که بندهای (160) و بقیه مربوط به آن است ، یکی هم مربوط به ارجاعات شورای نگهبان است که ماده (184) و بقیه است اینکه می خواهم با هم بگویم برای اینکه خلاصه بشود.
در رابطه با فوریت البته بخشی از نظر ما تامین شد برای اینکه دستور جلسه کمیسیون ها را الان من گرفتم بحمدالله کمیسیون بودجه بحث فوریت چند مبحثی که داشتیم یکی بحران برف را در دستورقرار داده ولی جناب آقای دکتر چون عنقریب ممکن است شورای نگهبان نظرش را راجع به بودجه بدهد من این خوف را دارم که امسال ما نتوانیم گزارش کمیسیون بودجه را در صحن داشته باشیم . امیدوارم جناب عالی تمهیدی بیندیشید که عصر امروز که کمیسیون بودجه جلسه دارد فردا در دستور قرار بگیرد ما بتوانیم مساله بحران برف راکه برای مسایل مختلف از جمله دستگاه‌های آموزشی مشکل ایجادکرده قبل از سال یک تصمیم گیری داشته باشیم چون یک بلاتکلیفی عجیبی است .
دومین بحث من در مورد ماده (184) و به بعد است که چندموردی که ارجاع شده بود دو، سه مورد را هیات رییسه ارجاع داد ازجمله پولشویی ، چند مورد هم ارجاع نداد از جمله جرم سیاسی ومانند آن . این ها هم متاسفانه بدلیل تقارن با بودجه باز هم به طبیعت کارنمی توانند این طرف سال بررسی شوند. نمی دانم برای آنطرف سال چه تمهیدی می اندیشید که به سرعت بررسی شود برای اینکه کثیری ازمسایل بانکی ما گره خورده بخصوص در خارج از کشور به این نوع مسایل از جمله قانون مبارزه با پولشویی . یکی ، دو تا بحث حساس هم بود اگر واقعا جناب عالی تمهیدی کنید مثل لایحه حمایت از حقوق مصرف کننده که در موضوع گرانی های اخیر نشان داد که کمبود این قانون کاملا محسوس است . اگر هیات رییسه راه حلی را تمهید کند البته ما هم راه حلی داریم بتوانیم ان شاالله تعالی در آن مورد هم اقدام کنیم .
رییس ـ خیلی متشکر، حالا این نکته ای که شما فرمودید سبب می‌شود که من هم از نمایندگان درخواست کنم باتوجه به اینکه ما تاآخر هفته بیشتر وقت نداریم و همه تلاش ما این بود که بودجه قبل ازپایان سال به دولت تقدیم شود و هنوز یکی ، دو مرحله در پیش داریم که یکی طرح ایرادات شورای نگهبان در مجلس است ، ارجاع مجدد به شورای نگهبان ، آگاهی از نظر ثانوی شورای نگهبان و احتمالا ارجاع موضوع به مجمع تشخیص مصلحت و تشکیل جلسه فوق‌العاده مجمع قبل از پایان سال ، این ها همه اموری است که ما در این یکهفته در پیش داریم . ان شاالله که با عنایت نمایندگان محترم این مراحل هم با دقت وسرعت در این هفته طی شود که زحماتی که همه شما کشیدید و ملت هم شاهد بودند که شب تا دیروقت با بحث و مذاکره و همفکری بودجه را بتصویب رساندید ان شاالله به نتیجه نهایی برسد و مجلس وظیفه خودش را انجام داده باشد. راجع به آن پولشویی و این ها هم آنهادر دستور است ان شاالله با کم شدن تذکرات وقت بیشتری برای رسیدگی به قوانین پیدا می‌شود و می‌توانیم ان شاالله به آن بپردازیم .خیلی ممنون ، نفر بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای پیرموذن بفرمایید.
نورالدین پیرموذن ـ بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس ، همکاران محترم ! تذکر بنده مواد (21) و (23) مبنی بر نظارت بر امور سازمانی مجلس و دفاع از حقوق نمایندگان است .
یکی از چالش‌های اصلی کشور نیروگاه اتمی بوشهر است . ما از هرزاویه ای که وارد شدیم که اطلاعات مبنی بر ساخت و گردش کارنیروگاه اتمی بوشهر را وارد شویم متاسفانه حتی سوال از وزیر امورخارجه هم بدنبال تناقض گویی ها و دو پهلو گویی های وزیر امور خارجه روس در تهران بجایی نرسید. نهایتا در تاریخ 1383/07/14 یعنی نزدیک به ششماه (قبل ) یک نامه به مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته شد که خواهش کردیم گردش کار و ساخت پروژه نیروگاه اتمی بوشهر را به شکل کامل تهیه و در اختیار نمایندگان محترم و اینجانب قرار دهندمطمینا نقاط ضعف و قوت این اطلاعات ...
رییس ـ آقای پیرموذن ! این مطلبی که می‌فرمایید باکدام بند ازماده (21) منطبق است ؟
پیرموذن ـ آقای رییس ! نظارت حضرت عالی بر امور سازمانی آن ، بند (7) آن هم می گوید «دیگر مقررات » در قانون شرح وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس حضرت عالی بعنوان رییس مجلس و رییس هیات امنا و ظیفه تان این است که نظارت بر عملکرد مرکز پژوهش ها وحسن اجرای امور مرکز پژوهش ها. (رییس ـ ادامه دهید)
بنده ششماه پیش بدنبال اینکه وزیر امور خارجه هم حتی کوچکترین اطلاعی از نحوه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نداشت ومخصوصا باتوجه به اینکه روس ها تکنولوژی را به ایران می فروشند واطلاعات را به آمریکا، از ایران دلار می‌گیرند و از آمریکا امتیاز،بخاطر همین هم خواستیم که مرکز پژوهش ها اطلاعات کامل و وافی رادر اختیار ما قرار دهدکه علی رغم گذشت نزدیک به ششماه کوچکترین اطلاعی از این درخواست نمایندگان ندارند که یکی از وظایف اصلی این مرکز پژوهش ها تامین نیازهای نمایندگان ملت و مجلس است ومرکز پژوهش‌هایی که ما در سال 83، (15) میلیارد ریال و برای سال آینده (30) میلیارد ریال بودجه تعیین کرده ایم ... (رییس ـ این بحثهادیگر ضرورت ندارد) حقیقتا این عدم بی اطلاعی نمایندگان از نحوه وگردش کار نیروگاه اتمی بوشهر و آنچه که در این قراردادها می گذرد واینکه روس ها از این قراردادها بعنوان اهرم معامله استفاده می‌کنند،اجازه بدهید که جواب نامه را بدهند، متشکرم .
رییس ـ بله ، حالا اجازه بفرمایید فهمیدیم که یک درخواستی ازمرکز پژوهش ها کردید و هنوز جوابش نرسیده این را کتبی هم به من می گفتید من پیگیری می کردم . نفر بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای فضل الله موسوی بفرمایید.
سیدفضل الله موسوی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تذکر بنده مبتنی بر ماده (23) بند (4) است که انتظام و حفظ انضباط جلسات مجلس بر عهده هیات رییسه است . این مساله مربوط می‌شود به روز چهارشنبه که آخرین روز جلسه مربوط به بودجه بود.در اواسط جلسه یکمقدار بی نظمی هایی ایجاد شد که از سوی هیات رییسه متاسفانه کنترل نشد بدین ترتیب وقتیکه برخی از نمایندگان نظرخودشان را مطرح می‌کردند و می خواستند صحبت کنند برخی ازنمایندگان با گفتن کلمه دو، دو و غیره سخنان آن گوینده را قطع می‌کردند و این یک مورد و دو مورد چهار پنج مورد بود و حتی مخبرکمیسیون هم که داشتند گزارش می‌دانند این حالت اتفاق افتاد و بنظرمی رسد که با توجه به ادب اسلامی و اخلاق اسلامی این حرکات صحیح نیست و بایستی که نمایندگان وقتی کسی صحبت می‌کند گوش بدهند و یا حداقل اگر گوش نمی دهند با داد زدن ها و فریاد کردنهاصحبت آن نماینده را مخدوش نکنند.
البته آنروز شاید جلسه آخر بود و خستگی غلبه داشت یا بعضی ازنمایندگان خوشحال بودند از اینکه دیگر دارد کار بپایان می‌رسد ولی من می خواهم این تذکر را عرض کنم که بهرحال اگر که یک جلسه وحتی یک جلسه و یک مورد آنهم بنظر من خوب نیست ولی اگر قرارباشد که خدای ناکرده رسم شود این به دور از شان اخلاق اسلامی وشان مجلس هفتم است . لذامن از هیات رییسه و همچنین نمایندگان محترم خواهش می کنم که دقت داشته باشند این نکته را در آینده رعایت کنند که خدای ناکرده بصورت یک سنتی در نیاید، متشکرم .
رییس ـ خیلی ممنون ، بالاخره یکمقداری از این امور هم طبیعی مجلس است وقتی (300) نفر با همدیگر می‌خواهند در یک مدت کوتاهی راجع به خیلی مسایل تصمیم بگیرند هم خسته می‌شوند، هم برای رفع خستگی گاهی یک سروصدایی می‌کنند، لطف مجلس هم به همین چیزهایش است دیگر اینهم جزو مجموعه کارهاری مجلس است . در عین حال تذکر شما راهم دوستان شنیدندوان شاالله به رعایت نظم و انضباط به هیات رییسه کمک می‌کنند. نفر بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای رییس ! (13) نفر تقاضا کرده اند...
رییس ـ تا همان نفر ششم که گفتم .
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای دلخوش بفرمایید.
سیدکاظم دلخوش اباتری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من هم به سهم خودم از جناب آقای رییس و همکاران گرانقدرخصوصا آقای دکتر خوش چهره که بحث کارشناسی خوبی در ارتباط باحل مشکل چای کشور داشتند تشکر و قدردانی می کنم .
ماده (78)، آقای رییس ! شاید این تذکر من علی الظاهر از نوع تذکربه دولت باشد ولی چون مجلس ، دولت را مکلف کرده و حضرت عالی ششماه پیش از پشت تریبون جایگاه خودتان این را قرایت فرمودید والان هم ما در کشور و در استان‌ها و در شهرستان ها زیر سوال هستیم ،کارکنان عزیز دولت در ارتباط با نظام هماهنگ پرداخت حقوق سوال می‌کنند، بنابود دولت لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق را ظرف دوماه به مجلس ارایه کند، می خواستیم ببینیم که سرنوشت این لایحه به کجا انجامید؟ تشکر می کنم .
رییس ـ خیلی متشکر، ان شاالله بعد از عید این لایحه مدیریت هماهنگ (حالا خدماتی که ... اسمش را الان دقیقا نمی دانم ) جانشین نظام پرداخت هماهنگ شده از طرف دولت تقدیم شود و در دستورکار قرار بگیرد. نفر ششم راهم بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ آخرین نفر جناب آقای جلالی هستند.
جلالی ـ منصرف شدم .
رییس ـ تشکر می کنم ، آقای جلالی هم منصرف شدند و ما وارددستور می شویم از نمایندگان دیگری که تقاضای تذکر کرده بودنددرخواست می کنم یا آخر وقت یا فردا تذکر بدهند.

7 ـ تصویب تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای ازنمایندگان محترم از مرکز امور مشارکت زنان
رییس
ـ آقای حاجی بابایی ! دستور را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ اولین دستور گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از مرکز امور مشارکت زنان است . مخبر محترم کمیسیون فرهنگی تشریف بیاورید.
عفت شریعتی کوه بنانی (مخبرکمیسیون فرهنگی ) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
هیات رییسه محترم مجلس شورای اسلامی
احتراما در پاسخ به نامه شماره (95421) مورخ 1383/09/23هیات رییسه محترم مجلس و در اجرای ماده (198) آئین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر تقاضای تحقیق وتفحص جمعی از نمایندگان محترم ازمرکز امور مشارکت زنان ، ابتدا کمیسیون طی نامه شماره (44/44 ـ ک )مورخ 1383/09/24 از مرکز محترم امور مشارکت زنان تقاضای ارایه اطلاعات لازم درخصوص (12) محور مورد تقاضای تحقیق و تفحص را نمود سپس موضوع در جلسه مورخ 1383/12/04 کمیسیون فرهنگی مطرح و پس از بحث و بررسی لازم ، ضرورت انجام تحقیق وتفحص از مرکز مذکور به اتفاق آرا بتصویب رسید.
اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد

با تشکر رییس کمیسیون فرهنگی ـ عماد افروغ

همانطور که همکاران ، نمایندگان محترم مجلس مستحضر هستندبه استناد ماده (198) آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ،تقاضای تحقیق و تفحص از مرکز امور مشارکت زنان توسط کمیسیون فرهنگی مطرح شد و پس از بررسی‌های لازم ، کمیسیون به اتفاق آرابتصویب رساند و سپس با نظر و امضای تعداد زیادی از نمایندگان مجلس این طرح در دستور کار قرار گرفت که محورهای تحقیق وتفحص عبارتند از:
1 ـ انطباق سیاست ها و عملکردها با شرح وظایف مصوب و اصول سیاست فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی .
2 ـ کیفیت حضور در اجلاس‌های منطقه‌ای و جهانی ، تاثیرپذیری و تاثیرگذاری .
3 ـ موضعگیری مرکز در برابر اقدامات و رفتارهای مغایر شوونات اسلامی و انسانی در سطح بین‌الملل در چارچوب سیاست‌های مصوب .
4 ـ بررسی اهداف و محتوای کارگاه‌های آموزشی ، همایش ها و جشنواره ها.
5 ـ نقش کمی و کیفی مرکز در راه اندازی مراکز آموزشی مطالعاتی و جهت‌گیری‌های محتوایی آن‌ها.
6 ـ میزان بودجه تخصیصی و تفکیک سنوات و نحوه خرج کرد آن‌ها.
7 ـ میزان و نحوه مساعدت به مراکز مختلف اعم از تحقیقاتی ،آموزشی و غیره .
8 ـ طبقه بندی NGOها و نقش معیارهای مرکز در ایجاد و حمایت از آن‌ها.
9 ـ اعتبار تخصیص یافته به NGOها با توجه به طبقه بندی‌های مذکور.
10 ـ رویکرد مرکز در بسط و گسترش NGOها.
11 ـ چگونگی ارزیابی و نظارت مرکز بر عملکرد NGOها.
12 ـ سفرهای خارجی و ارزیابی هزینه ها، اهداف و نتایج حاصله .
و در این راستا با توجه به این محورهای ذکر شده دیدارهایی بامسوولین مرکز مشارکت زنان صورت گرفت و پیگیری‌های لازم انجام شد و نهایتا کمیسیون فرهنگی به این نتیجه رسید که این تحقیق وتفحص را به مجلس محترم پیشنهاد کند و تعداد زیادی از نمایندگان (همانطورکه عرض کردم ) امضا فرمودند.
بنابراین تقاضا داریم به این تحقیق و تفحص همکاران بزرگوار ونمایندگان محترم جهت تنویر افکار عمومی و شفافیت وخدمت رسانی و پاسخگویی به جامعه ان شاالله نظر مثبت خودشان رااعلام بفرمایند. والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ خیلی متشکر. شیوه آئین‌نامه‌ای را آقای حاجی بابایی تذکر می‌دهند یعنی توضیح می‌دهند و رای گیری می کنیم از نمایندگان محترم تقاضای عطف توجه دارم که رای گیریمان شروع می‌شود.
منشی (حاجی بابایی ) ـ درخواست تحقیق و تفحص نمایندگان ازامور مشارکت زنان است که قرایت شد، آقای رییس رای گیری می کنیم .
رییس ـ حضار 207 نفر، تعداد حضار را به بنده دقیق اعلام کنیددستگاه (207) نفر را نشان می‌دهد اگر باید رقمی از (207) نفرکسرشود به من بفرمایید. نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایید. بعضی ازنمایندگان را می بینم در جای خودشان حضور ندارند. من های (8) نفر.یعنی این (8) نفر بدون زدن کارت بیرون رفته اند، چرا بیرون رفتند؟!اسامی شان را به بنده بدهید ببینیم این (8) نفر چرا کارت نزده بیرون رفته اند.
حضار 199 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام کنم ، با (124) رای موافق تحقیق و تفحص بتصویب رسید.

8 ـ رد تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای ازنمایندگان محترم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
رییس
ـ دستور بعدی را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است . سرکار خانم شریعتی مخبر محترم کمیسیون فرهنگی بفرمایید.
رییس ـ سرکار خانم شریعتی ! طبق آئین‌نامه ظاهرا دراین مقام نیاز به استدلال درباره دلیل موافقت کمیسیون با تحقیق و تفحص نیست .
شریعتی ـ محورها را هم اعلام نکنم ؟
رییس ـ بعد، محورها را اعلام کنید ولی توضیحات بیشتر درآئین نامه ذکر نشده ، فقط آنچه که مهم است این است که نمایندگان بدانند کمیسیون موافق است یا مخالف چون اگر مخالف باشد آنوقت آئین‌نامه یک شیوه دیگری را اقتضا می‌کند، بفرمایید.
عفت شریعتی کوه بنانی (مخبرکمیسیون فرهنگی ) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
لازم است خدمت همکاران عزیز نمایندگان محترم عرض کنم که قرار نبود که دو تحقیق و تفحص را ما پشت سرهم داشته باشیم ،بهرحال بعلت وقفه ای که در ارایه ، ایجاد شد و با تذکر ریاست محترم کمیسیون فرهنگی ما امروز دو تحقیق وتفحص را خدمت شما خواهیم داشت .
هیات رییسه محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم ، احتراما در پاسخ به نامه (95346) مورخ 1383/09/29 هیات رییسه محترم مجلس و در اجرای ماده (198)آئین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر بررسی تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان محترم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتداکمیسیون طی نامه شماره (49/44ـ ک ) مورخ 1383/10/02 ازوزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای ارایه اطلاعات لازم درخصوص (13) محور مورد درخواست تحقیق و تفحص را نمودسپس موضوع در جلسه مورخ 1383/12/04 در کمیسیون مطرح وپس از بحث و بررسی لازم ضرورت انجام تحقیق و تفحص از وزارت مذکور به اتفاق آرا بتصویب رسید.
اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد

با تشکر رییس کمیسیون فرهنگی ـ عماد افروغ

همانطورکه خدمت همکاران محترم ، هیات رییسه بزرگوار عرض کردم در محورهای مختلفی تحقیق و تفحص تقاضا و پیگیری شده که خدمتتان عرض می کنم :
1 ـ بررسی میزان انطباق برنامه ها و عملکرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اهداف و وظایف قانونی این وزارتخانه و اصول سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران .
2 ـ بررسی نحوه ممیزی ها، تخصیص یارانه و سایر حمایت ها وچگونگی اطلاع رسانی در حوزه چاپ و نشر و توزیع کتاب ، وضعیت کتابخانه ها و نمایشگاه‌های کتاب بویژه نمایشگاه بین‌المللی ومشکلات صنفی ناشران ، مصنفان و کتابفروشان .
3 ـ بررسی چگونگی و میزان واردات و توزیع کاغذ و نحوه تخصیص یارانه ها و علل گرانی غیر قابل قبول این کالای استراتژیک فرهنگی .
4 ـ بررسی نحوه برگزاری جشنواره‌های مختلف فیلم ، تیاتر وموسیقی و چگونگی حمایت و نظارت بر فعالیت‌های انجام شده دراین حوزه .
5 ـ بررسی مشکلات صنفی سینماگران و هنرمندان و میزان اهتمام مسوولان ذیربط برای حل این مشکلات .
6 ـ بررسی عملکرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش منابع انسانی در محورهایی که اشاره خواهم کرد.
الف ـ میزان توجه به شایسته سالاری و توانمندی و تخصص وتعهد در سپردن مسوولیت ها.
ب ـ نحوه و میزان ورود نیروهای غیررسمی در این وزارتخانه .
ج ـ میزان توجه و اهتمام به تربیت نیروی انسانی لازم درعرصه های فرهنگی وهنری از میان نسل جوان ، متناسب با اهداف نظام جمهوری اسلامی .
7 ـ بررسی عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از حیث منابع نقل خبر و میزان اعمال سلایق و علایق شخصی و گروهی درگزارش های خبری .
8 ـ بررسی عملکرد انجمن ها و کانون‌های فرهنگی و هنری از حیث میزان اعتبارات ، مجوزها، حمایت ها، جهت گیری ها و نظارت دراین بخش .
9 ـ بررسی نحوه عملکرداین وزارتخانه درخصوص میزان عملیاتی کردن برنامه سوم توسعه در بخش فرهنگ و هنر و میزان اهتمام به فعالیت‌ها و ارایه خدمات فرهنگی و هنری در روستاها.
10 ـ بررسی عملکرد معاونت مطبوعاتی درخصوص چگونگی صدور مجوز و نظارت و حمایت ازنشریات گوناگون .
11 ـ بررسی نحوه توزیع اعتبارات فعالیت‌های فرهنگی در معاونت‌ها،استان‌ها و شهرستان ها و علل ورود معاونت‌های ستادی در حوزه اجرا.
12 ـ بررسی عملکرد سازمان حج و زیارت در بخش سپرده‌های مردمی و نحوه بهره‌برداری از این سپرده‌ها و ارزیابی هزینه‌های حج وعملکرد شرکت‌های تابعه .
13ـ بررسی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص رعایت مفاد وقف نامه ها و نحوه نظارت بر درآمدهای اماکن متبرکه ونذورات مردمی و واگذاری موقوفه ها.
همانطور که مستحضر هستید با (110) امضا تقاضای تحقیق وتفحص به مجلس محترم ارایه می‌گردد. والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ خیلی ممنون . این را رای گیری می کنیم . حضار را به من اعلام کنند. قبل از اینکه این رای گیری شود عرض می کنم که از (8)نفر که بدون زدن کارت از مجلس خارج شدند یکنفر گفتند مریض هستند و بیرون استراحت می‌کنند. البته این دلیل برای اینکه کارت نزنند نمی شود، آدم مریض هم باشد باید کارتش را بزند و بیرون برود.آن بقیه حتی این دلیل هم برای آن‌ها نیست . حالا من نمی دانم اسامی آنهارا بخوانم یا نخوانم ؟ (تعدادی از نمایندگان ـ نخوانید) بهرحال هم حفظ حرمت نمایندگان بر بنده واجب است ، هم حفظ نظم و انضباط جلسات . بنده این یک نوبت را به اعلام کلی اکتفا می کنم بعنوان اتمام حجت که هم نمایندگانی که اینجا حضور دارند هم خود این چند نفرکه اسامی آن‌ها اینجا پیش من است توجه داشته باشند اگر این قضیه بازهم اتفاق بیفتد بنده ناچارم اسامی نمایندگان را بخوانم که این افرادبدون اینکه کارت بزنند از مجلس خارج شده اند. ان شاالله که دیگر اتفاق نیفتد. آقای حاجی بابایی اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ رای گیری برای درخواست تعدادی ازنمایندگان است که تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی را داشتند که کمیسیون تصویب کرده .
رییس ـ آقای سبحانی نیا! تعداد دقیق حاضران چند نفر است ؟(205 من های 7 نفر) 198 نفر عده حاضر است ، اعلام رای بفرمایید.پایان رای گیری را اعلام می کنم با (99) رای موافق به تصویب نرسید.یعنی درست نصف شده (1) رای می خواست که ... (همهمه نمایندگان )198 نفر در مجلس بودند 99 نفر رای دادند... دیگر تمام شد.
اختری ـ تذکر دارم .
موسوی سرچشمه ـ تذکر دارم .

9 ـ تصویب طرح یک فوریتی اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی
رییس
ـ آقای حاجی بابایی ! دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
تعدادی از نمایندگان ـ دستگاه ما کار نمی کرد. مجددارای گیری شود.
تعدادی از نمایندگان ـ ما دقت نکردیم .
جمشیدی اردشیری ـ آقای رییس ! به تذکرات توجه کنید،دستگاه ما خراب است .
رییس ـ دیگر تمام شد، دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ بنشینید و بموقع رای بدهید.
گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی است . مخبر محترم کمیسیون اجتماعی جناب آقای مقنیان بفرمایید.
رییس ـ مخبر کمیسیون تشریف بیاورند و توضیح بدهند...(تعدادی از نمایندگان ـ دستگاه ما کار نمی کند) خودتان می دانید که من راه دیگری ندارم . حالا یکقدری هم صحبت بکنید در حد یکی ، دودقیقه اشکالی ندارد، همین صحبت هایی که دارید می کنید ولی راه دیگری آئین‌نامه پیش پای ما نگذاشته است . آقای مقنیان بفرمایید...آقای جمشیدی بفرمایید! حالا برای من توضیح بدهید.(جمشیدی اردشیری ـ دستگاه من خراب است ) باید قبل از رای گیری می گفتید (جمشیدی اردشیری ـ قبل از رای گیری گفتم ) ما که نشنیدیم . آقای مقنیان بفرمایید.
محمدعلی مقنیان (مخبر کمیسیون اجتماعی ) ـ سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس شورای اسلامی
طرح اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی به شماره چاپ (625) که با قید یک فوریت جهت رسیدگی به این کمیسیون بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود، در جلسات متعددبا حضور طراحان و کارشناسان اجرایی ذیربط مورد بحث و تبادل نظرقرار گرفت و در جلسه روز سه شنبه مورخ 1383/12/04 با اصلاحاتی بشرح زیر به تصویب رسید.
اینک گزارش آن جهت طرح در مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم می‌گردد.

رییس کمیسیون اجتماعی ـ محمدباقر بهرامی

(همهمه نمایندگان )
رییس ـ آقای مقنیان بفرمایید.
مقنیان ـ همکاران استحضار دارند تعدادی از همکاران در...(تعدادی از نمایندگان ـ ما دقت نکردیم ) (رییس ـ بسیار خوب ، دقت نکردید) یکی ، دو ماه گذشته با ارایه یک طرح فوریت دار تقاضا کرده بودند که ... (همهمه نمایندگان )
رییس ـ آقای مقنیان یک لحظه تامل کنید! دوستان ببینید! اگر این رای می‌آورد هیچکدام این اعتراضات نمی شد... اجازه بفرمایید، اگراین رای می‌آورد هیچکدام از این حرف ها مطرح نمی شد، این تحقیق وتفحص را مجددا بعد از عید بیاورید، این که اشکالی ندارد، مجدداتقاضای ... هیچ ممنوعیت آئین‌نامه‌ای ندارد، اینطور نیست که بگوییم ششماه باید طول بکشد، در آئین‌نامه چنین محدودیتی ندارد، بعد ازعید دوباره کمیسیون تصویب می‌کند، چون خارج از نوبت هم هست در همان هفته اول در دستور می گذاریم ... (مصباحی مقدم ـ آقای دکتر!حق تشکیک داریم ) حق تشکیک ندارید (مصباحی مقدم ـ چرا، عجله کردید) عجله نکردم ... بفرمایید سرجایتان !... (یکی از نمایندگان ـراجع به غایبین اسم بردید... بنده رفته بودم بیرون ) نه ، بنده این حرمت رای گیری را از هر چیزی مهمتر می دانم ، رای گیری بایدمحفوظ بماند، اینطور نباید بشود که اگر ما رای گیری کردیم بعدمجبور بشویم که رای گیری را تجدید بکنیم . آقای مقنیان ادامه بدهید،نمایندگان هم بفرمایند سرجایشان بنشینند، آسمان هم به زمین نمی آید، بعد از عید دومرتبه رای گیری می کنیم ، بفرمایید.
مقنیان ـ ... همکاران با ارایه یک طرح فوریت دار مقرر کرده بودند که علاوه بر نیروی انسانی که در طول برنامه چهارم جذب می‌شود، سالانه حداقل (6000) نفر نیز وزارت بهداشت و درمان بتواند نیروی جدید تخصصی استخدام کند. بنابراین ، این بحث درکمیسیون اجتماعی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت . دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند، کارشناسان محترم از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ، مرکز پژوهش‌های مجلس ، وزارت محترم بهداشت ودرمان در جلسه حضور داشتند، بویژه ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جناب آقای دکتر رضایی نیز بنا به دعوت رسمی ریاست محترم کمیسیون در جلسه حضور داشت . بحث پیرامون این موضوع در چندین جلسه ادامه پیدا کرد. نهایتا باتوجه به اینکه در برنامه چهارم به دولت تعیین تکلیف شده بود که حداقل درطول برنامه چهارم نیروهای موجود دولت (5) درصد کاهش پیدا کند،امکان اینکه این موضوع تصویب شود و بشود به دولت اجازه داد که بتواند نیروی مازاد بر آنچه که در برنامه چهارم تکلیف شده را جذب کند وجود نداشت . بنابراین کمیسیون ناچار شد در آن طرح اولیه همکاران تجدیدنظری را بعمل بیاورد و به دولت ، تکلیفی را تعیین کندکه حداقل از چارچوب برنامه چهارم خارج نشود.
بنابراین طرح همکاران را بشرحی که خدمت عزیزان می خوانم تقریبا بررسی و تصویب کرد که هم اکنون خدمت شما عزیزان ارایه می‌شود:
ماده واحده ـ تعداد مجوزهای استخدامی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ...
رییس ـ آقای مقنیان یک لحظه ! یکی از نمایندگان روزنامه می خواند. من تقاضا می کنم بجای خواندن روزنامه به توضیحات مخبرکمیسیون توجه کنند، ادامه بدهید.
مقنیان ـ ... براساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (50) درصد تعدادخروجی نیروی انسانی خواهد بود لکن درصورتیکه تعداد مجوزهای استخدامی در زمینه بهداشت و درمان مناطق روستایی و شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر جمعیت و اورژانس پیش بیمارستانی با (50) درصد مزبور تامین نگردید، دولت مکلف است در چارچوب جدول شماره (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سرجمع مجوزهای کلی دولت نسبت به تامین نیروهای مورد نیاز بصورت سالانه برای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با رعایت موارد زیر اقدام نماید:
1 ـ استخدام نیروها براساس مجوز فوق حداقل با تعهد (10) سال خدمت در مناطق مذکور (یعنی مناطق محروم ) برای متقاضیان استخدام خواهد بود.
2 ـ هیات امنای موضوع ماده (49) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی موظف به رعایت مفاد فوق‌الذکر خواهند بود.
3 ـ استخدام های موضوع مازاد بر (50) درصد قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فقط برای مشاغل پزشکی و پیراپزشکی خواهد بود.
همکاران اطلاع دارند که وزارت بهداشت و درمان نیاز به نیروی زیادی دارد، در حال حاضر بموجب آماری که وزارت بهداشت داده (300) هزار نفر نیرو نیازمند است که به موجب نرم مشخصی که توسط سازمان برنامه مشخص شده و به تایید وزارت بهداشت هم می‌رسد از این (300) هزار نفر (230) هزار نفر آن موجود است .بنابراین امروز به (70) هزار نفر نیرو نیاز دارد.
براساس برآوردی که وزارت بهداشت و درمان ارایه کرده در طول برنامه چهارم نیز حداقل (40) هزار نفر از وزارت بهداشت و درمان خارج می‌شوند. بنابراین اگر (50) درصد این را در طول برنامه جذب کند (20) هزار نفر هم در اینجا کمبود نیرو دارد. از طرفی در مناطق روستایی ، در جاهایی که در حال حاضر اورژانس فوریت‌های پزشکی درحال احداث است یا بیمارستان‌هایی که در حال احداث هستند،بیمارستان‌هایی که در حال راه اندازی هستند نیز نیاز به نیروهای زیادی دارد. از طرفی نیز محدودیت موجود در قانون برنامه چهارم هم اجازه جذب نیروی زیاد را نداد. بنابراین اگر همکاران ان شاالله این طرح را مصوب کنند وزارت بهداشت و درمان علاوه بر آنچه که در طول برنامه چهارم یعنی حداقل (20) هزار نفر از (40) هزار نفر خروجی رابهرحال ورود خواهد کرد مازاد آن را از سرجمع اختیاراتی که به دولت در طول برنامه چهارم داده شده خواهد گرفت .
من توضیح بیشتری نمی دهم ، موضوع دقیقا روشن است ، امیدوارهستم ان شاالله همکاران عزیز با رای به این طرح کمکی در این زمینه به حل مشکل وزارت بهداشت و درمان کرده باشند. والسلام
منشی (محبی نیا) ـ مخالف کلیات جناب آقای دیرباز هستند،بفرمایید.
علی دیرباز ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران عزیز عنایت داشته باشند من قبل از اعلام مخالفت این مطلب را عرض کنم بنده به این تحقیق و تفحصی که الان گزارش آن درمجلس سروصدا تولید کرده رای مثبت دادم و مایل هستم که همه تحقیق و تفحص ها را رای بدهم . اما تشکر می کنم از پایبندی و توجه رییس محترم مجلس جناب آقای دکتر حدادعادل به اجرای دقیق آئین‌نامه که بنظر من این قابل تحسین است . درواقع همکاران این فرصت را از دست دادند. من فکر می کنم که هیچ ربطی به تخطی ریاست محترم مجلس نداشت و ما امیدواریم که در آینده حواسمان بیشتر جمع بشود، این یک نکته .
همینطور تشکر می کنم و خوشحالی و خرسندی ام را ابراز می کنم بخاطر اینکه مجلس توانست (10) روز مانده به پایان سالجاری این لایحه بودجه را تمام کند و بویژه تشکر ویژه دارم از رای و عنایت نمایندگان محترم به خواست مناطق گرمسیر یعنی کاهش هزینه تعرفه برق مردم در بودجه .
اما علت مخالفت من با این طرح اعطای مجوز استخدام ؛ اگرچه برای بنده واقعا مشکل و سنگین است که با این طرح مخالفت بکنم ومعتقدم که شاید این استخدام و با این مجوز و تامین نیرو برای این بخش سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش بهداشت و درمان ازبلااستفادگی دربیاید و خصوصا مناطق محروم ما و شهرهای زیریکصد هزار نفری بیشتر نیازمندند و قطعا این مجوز بخشی از این مشکل را حل می‌کند و حتما طراحان عزیز بر این باورند که این مشکل را حل کنند.
اما علت مخالفت بنده این است که اشاره‌ای به مواد (3) و (145)قانون برنامه بکنم . عزیزان عنایت داشته باشید دو چاپ ، یکی (625)در تاریخ 24/10/ و دیگری هم (699) در تاریخ 1383/12/05، دوگزارش راجع به این موضوع مهم چاپ شده . من این متن را مقایسه کردم . عنایت داشته باشید از نظر مواردی که در این دو چاپ آمده ،اعتقاد من این است که یک تناقضی وجود دارد. خواهش می کنم که طراحان یا مخبر کمیسیون راجع به این تناقض یک توضیحی بدهند که امیدواریم این تناقض رفع شود. تناقض چیست ؟ من این مطلب رادقیقا برای شما می خوانم . در یکجا آمده که در بحث استخدام در سطرپنجم و ششم گزارش (625) که (50) درصد خروجی نیروی کار برای این بخش گرفته شده . اگر چنین است براساس ماده (3) برنامه ، نیروی استخدام شده و بالاتر از آن با برنامه مخالف است . عرض بنده این است که اگر شما معتقد هستید (50) درصد خروجی استخدام شده و بکارگرفته شده که عدد هم همین را می گوید، عدد (29) هزار خروجی دروزارت بهداشت داریم و در مقابل ما (14) هزار ورودی برای استخدام داریم . یعنی آن حدی که قانون برنامه اجازه داده انجام شده . من نمی خواهم بگویم که مشکل بهداشت و درمان حل شده یا مشکل ندارد.من می خواهم بگویم این با قانون برنامه در این بخش مخالفت دارد.
نکته بعدی که می خواهم خدمتتان عرض کنم راجع به کیفیت نیروها در بهداشت و درمان است . من گزارش کمیسیون اجتماعی رامطالعه می کردم براساس اظهارات نماینده دولت در کمیسیون اموراجتماعی اعلام کرده که (230) هزار نفر ما برای بهداشت و درمان الان نیرو داریم ، درحالیکه (300) هزار نفر بایستی داشته باشیم . به تعبیردیگر یعنی ما (70) هزار نفر کسری نیرو داریم . نکته قابل ذکر و توجه عزیزان همکار، این است که (60) درصد نیروهای موجود در وزارت بهداشت و درمان غیرتخصصی و زیر دیپلم هستند، این اظهارات نماینده دولت است که اعلام کرده و من نمی دانم چه تدبیری اندیشیده شده که این ترکیب نامناسب نیرو که باید در راستای ماده (3) قانون برنامه یعنی بهینه سازی و اصلاح ترکیب نیرو صورت بگیرد انجام نشده است . اگر نکته ای هست ان شاالله اشاره می‌کنند.
مطلب بعدی که من احساس می کنم که باید توضیح بیشتری داده شود راجع به بحث تامین اعتبار این استخدامهاست . الان که ما داریم صحبت می کنیم ، هم اکنون باوجودی که بودجه سال 83 اصلاح شد و(1400) میلیارد تومان به دولت (توسط مجلس ) اصلاحیه داده شد درخیلی از استان‌ها ازجمله مثلا در همین هرمزگان ما، دانشگاه علوم پزشکی در همین هفته گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان و تعدادی از همکارانشان تشریف آورده بودند تا بحث پرداخت ها را پیگیری کنند. یعنی ما الان که اصلاحات را انجام داده ایم در حال حاضر که یکهفته به پایان سال مانده هنوز تعدادی از نیروها دردانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و یقینا ممکن است در سایر استان‌ها هم داشته باشیم که حقوقشان را دریافت نکرده اند. حالا اگر بنا شود ما این نیروها را استخدام کنیم که من با اصل استخدام هم خیلی مخالفتی ندارم ولی با شکل استخدام بحث دارم بایستی قبول بکنیم که باید دربودجه سال 84 پیش بینی اعتبار شود.
ممکن است دوستان بگویند بله ، ما در لایحه بودجه سال 84 دربخش بهداشت و درمان افزایش اعتبار پیش بینی کرده ایم ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم و در کمیسیون تلفیق هم بحث شد و نماینده دولت هم آنجا گزارش دادند (2750) میلیارد تومان بودجه نیاز داشتند حالاما در ارتباط با این رفع نیازشان در سال 84 این نیازشان را نتوانسته ایم برآورده کنیم و من فکر می کنم که این عدم تناسب در رابطه بابکارگیری نیروها، اولا باتوجه به اینکه (60) درصد نیروهای داخلی بهداشت و درمان زیردیپلم و غیرتخصصی هستند و عمدتا هم مشکل ما، مشکل نیروهای متخصص است از یکطرف و از طرفی هم عدم پیش بینی مناسب برای بحث بودجه من فکر کنم مشکلاتی ایجادمی شود و بایستی دوستان چاره ای بیندیشند که اگر بنا شد هم خارج ازقانون برنامه ... (عرض کردم 50 درصد خروجی را بکار گرفتند). هم اضافه کنند بایستی از سهم پرسنلی سایر دستگاه‌های اجرایی هم کم بکنیم که مشکل بهداشت و درمان را حل بکنیم . حداقل در بحث مالی یک فکری بکنیم که ان شاالله در سال 84 مجددا تقاضای اصلاح بودجه خصوصا در فصل (1) را نداشته باشند و من اینجا اعلام می کنم اگر این استخدام ها، بی رویه ... (بی رویه از این جهت که ما بار مالی آن را نبینیم ) در سال آتی دچار اشکال خواهیم شد.
بنابراین تقاضا دارم که با دقت بیشتر در بحث استخدام ها کلا توجه شود خصوصا در این طرحی که الان مدنظر است . بهرحال من درارتباط با بحث استخدام به دو نکته مهم اشاره کردم ، یکی مخالفت بابرنامه و دوم عدم تامین بار مالی . والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ خیلی متشکر، موافق را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ موافق کلیات جناب آقای ندیمی هستند،بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
مخالف محترم اولا نگفت من با اصل مخالفم ، گفت من با اصل استخدام موافقم ، شکل آن را حل کنید، بسیار خوب ، ما از رهنمود وتوجه ایشان تشکر می کنیم . پس مخالف اول اساسا با اصل استخدام یااعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی کشورمخالفتی نفرمودند. در شکل ، مباحثی داشتند مطرح کردند، دوستان دیگر هم می‌توانند مطرح کنند، ان شاالله در همینجا هم پیشنهادهایی که دوستان داده اند می‌تواند تحت عنوان حذف و الحاق مطرح شود.
اما ببینید خود راه کاری که کمیسیون محترم اجتماعی هم به آن توجه داشته و به همین دلیل بعنوان کمیسیون اصلی آن را تصویب کرده چه می گوید؟ در ماده واحده (این چاپی هم که باز ایشان به دو چاپ اشاره کردند. این چاپی که من عرض می کنم مربوط به 1383/12/05 است بنابراین ، آن چاپ ایشان ، تناقض و این ها را هم دیگر ما کاری نداریم ، ماراجع به طرحی صحبت می کنیم که در 1383/12/05 آمده است در رابطه با طرح اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی )می گوید که تعداد مجوزهای استخدامی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی براساس قانون برنامه چهارم (50) درصد تعدادخروجی نیروی انسانی خواهد بود. یعنی (50) درصد از نیروهایی که خارج می‌شوند (50) درصد آن‌ها جذب بشوند. بنابراین هم از جهت بارمالی ، هم از جهت اجازه قانونی منعی وجود ندارد، چرا که براساس قانون برنامه خروجی و ورودی را (جانشین ) مطرح کرده اند، گفته اند اینقدر به نسبت اینقدر خروجی . پس آن نگرانی که ما برای مباحث مربوط به جذب نیروی انسانی در وزارت بهداشت داریم تا اینجا باهیچ اشکالی روبرو نیست .
بعد دوباره اشاره کرده اند اگر تعداد مجوزهای استخدامی در زمینه بهداشت و درمان مناطق روستایی و شهرهای کمتر از (100) هزار نفرجمعیت و اورژانس پیش بیمارستانی با (50) درصد مزبور تامین نشد،یعنی دومرحله ، مرحله اول به نسبت خروجی (50) درصد، مرحله دوم حالا آمدیم نشد، یک عده‌ای با آن ورودی و خروجی از جهت تطابق با قانون برنامه همساز نبود. در چارچوب جدول شماره (9)قانون برنامه چهارم ... همانطور که می دانید قانون برنامه چند جدول دارد، این دوره هم به نسبت آن دوره جداولی دارد، جداول نیروی انسانی ، اشتغال و مانند آن در آن معلوم است ، در جدول شماره (9)قانون برنامه به نسبت آن گفته اند از سرجمع مجوزهای کلی دولت نسبت به تامین نیروهای مورد نیاز بصورت سالانه یعنی گفته اند، حالا آمدیم از اینجا تامین نشد، براساس آن جدول دولت می‌تواند از بقیه اجازه های خودش استفاده بکند این مهم برآورده شود.
تا اینجا من در پاسخ مخالف محترم عرض می کنم دو راه حل قانونی نشان داده شده ، یکی به تناسب خود قانون برنامه در باب سیاست ها، یکی به قانون برنامه چهارم به تناسب جداول . اشاره شده که شما می توانید خروجی و ورودی را، جذب و بازنشستگی را اینطوری هماهنگ کنید، این نکته اول .
نکته دیگری که در رابطه با همین بحث است این است که واقعااگر ما بپذیریم که مخالف محترم با اصل استخدام مخالف نبوده است واقعا در رابطه با این نیازی که الان مجموعه بهداشت کشور دارد،خوب ایشان هم عضو تلفیق بودند، بنده هم بودم ، آنجا گرایش کمیسیون تلفیق و بالنتیجه گرایش مجلس را به حل مسایل بهداشتی بعنوان یکی از مسایل اساسی کشور دیدند. دیدند که برای ده ها مورداز مباحث آمبولانس تا تامین سرانه بهداشت ، تا مسایل بیمه خدمات درمانی روستایی و ده ها موضوع دیگر که مربوط به دو وزارتخانه بهداشت و رفاه و تامین اجتماعی است چگونه مجلس عنایت داشت ؟یعنی نه تن ها آن چیزهایی که ما در تلفیق تصویب کرده بودیم اینجا ردنشد بلکه یکی ، دو مصوبه هم اینجا اضافه شد. مثلا اگر (15) میلیاردبرای درمان روستاییان پیش بینی شده (15) میلیارد هم اضافه شد. ازاین دست کارها که بیانگر توجه و عنایت اساسی مجلس به کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان بعنوان یکی از سرفصل‌های مهم و بااهمیت موضوع هزینه‌های مردم و خانوار است . چرا که هراندازه که مابتوانیم هزینه‌های مردم در باب مسایلی مثل مسکن و بهداشت را کم کنیم به اندازه آن اولا تقاضای حقوق را کم می کنیم ، ثانیا در ارتباط باتامین وظایف مردم اثر گذاشته ایم ، این هم یک نکته .
از طرف دیگر یادتان نرود دو وزارتخانه ای که همواره مشکلاتشان شبیه به هم است ، یعنی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در مورد حق التدریسی ها هم ما اینکار را کردیم ، این بحث انجام شد که آندسته از حق التدریسی هایی که مثلا تا سه ، چهار سال سابقه داشتند وما برای آن‌ها قانون گذراندیم ، ما حدود (40) هزار اجازه استخدام برای آنجا دادیم . خوب ، این عنایت را به بخش بهداشت هم به نسبت آموزش داشته باشیم . یعنی سومین عرضی که بنده دارم این است که ازجهت تطابق و تبعیض و تفاوت نابجا هم اگر نگاه بکنیم ما واقعا درمورد بهداشت به اندازه ای که نسبت به آموزش به این کشور عنایت داریم باید عنایت داشته باشیم برای اینکه بهرصورت باید بپذیریم .الان کثیری از مناطق صعب العبور ما، کوهستانی ما، روستایی ما وحتی شهرهای زیر (150) هزار نفر ما و مانند آن از جهت مباحث بهداشتی ، بیمارستانی ، اورژانسی ، تجهیزات بیمارستانی ، پزشک متخصص ، پزشک عمومی ، پزشک مقیم و ده ها موضوع دیگر دچار مساله است .
ما در همین بحث تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت که کثیری ازاین مجلدات را برای ما ارسال کردند، من تورقی کردم بعنوان یکی ازخدمتگزاران این هیات ، آنجا دیدم که واقعا مسایلی که دوستان ماسوال کردند، آن‌ها پاسخ دادند، حکایت از مشکلات عجیب و عمیق وعظیمی می‌کند که ما باید بهرصورت در طی این قانون برنامه این مشکل را حل کنیم ، یکی از آن‌ها همین است .
الان یکی از دوستان من از نمایندگان استان آذربایجان تفاوت بین پست و جذب را از جهت مثلا از عدد (136) تا (86) را برای ماتوضیح می‌داد که این امکان در آنجا حاصل نشده که به عدد اصلی برسند مثلا به عدد (80) رسیده اند. بنابراین ما واقعا الان در کشورمساله داریم ، واقعا مشکل داریم و واقعا برای ایجاد انگیزه برای این دسته از افرادی که دارند کار می‌کنند و یا برای پرکردن آن کمبودهایی که الان ما داریم نیاز به این داریم که این مجوز را بدهیم . این مجوز هم همانطور که عرض کردم دو راه کار قانونی داده ، حالا اگر در این راه کارما بتوانیم یک راه کار سومی هم بدهیم خوب ، بسیار خوب ، ما استقبال می کنیم .
مجموعا برای اینکه وقت عزیزان را نگیرم عرض می کنم طرح اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی که در سه بندالحاقی آن هم آمده که استخدام نیروها براساس مجوز فوق حداقل باتعهد (10) سال خدمت است در مناطق مذکور، یعنی طرف مجوز رانمی گیرد و به شهر دیگر برود (این یک ). بهرصورت محدودیتی ایجادکرده ایم که بتوانیم کمبودها را پر کنیم .
دومین بحث هم آوردیم که هیات امنای موضوع ماده (49) قانون برنامه هم باید این مباحث را کنترل کنند که مفادی را که در این قانون است رعایت شود.
بالاخره سومین موضوع هم این است که استخدام های مازاد بر(50) درصد قانون برنامه فقط برای مسایل پزشکی و پیراپزشکی است . بنابراین در مجموعه نگاهی که کمیسیون محترم اجتماعی داشتند و کمیسیون فرعی بهداشت و درمان هم آن را تایید کردند ولی کمیسیون اصلی کاملا عنایت به موضوع استخدام و تطابق آن با قانون داشته . امیدواریم همان عنایتی که نسبت به مسایل و موضوعات موادپیشنهادی ما بعنوان تلفیق به مجلس مورد عنایت شما قرار گرفت ،اینهم پیشنهادی باشد متمم و مکمل آن پیشنهادها، ان شاالله تعالی این تقاضا را که جز معظم ترین و با اهمیت ترین تقاضای جامعه درمورد بیکاری ، مسکن ، گردشگری ، حمل و نقل ، ورزش و اموری از این دست مثل آموزش است ، ان شاالله تعالی عنایت داشته باشید و رای خوبی هم بدهید، تا ان شاالله عیدی خوبی هم برای این جامعه و این مردم خوب و وظیفه شناس و قدردان و ارزشمند باشد. والسلام
رییس ـ خیلی متشکر، مخالف بعدی صحبت کند.
کوچک زاده ـ تذکر دارم .
رییس ـ آقای کوچک زاده ! الان تذکرات را در نوبت می گذارم ، شماتابلویتان را پایین بیاورید، اسم شما اینجا هست . اینطوری دستتان گرفتید، من شرمنده می شوم . اینجا جلوی من اسم شما هست ، به نوبت خدمتتان هستم . مخالف بعدی را اعلام بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ آقای دکتر! مخالف بعدی که مخالف آخر هم هست ، جناب آقای شهریاری هستند.
رییس ـ آقای شهریاری بفرمایید.
حسینعلی شهریاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدایا از همکاران محترم مجلس برای توجه ویژه‌ای که به بخش بهداشت و درمان در لایحه بودجه داشتند، تشکر می کنم و شاید برای اولین بار بود که بعد از (25)، (26) سال ، الحمدلله مشکلات اصلی بهداشت و درمان را مورد توجه قرار دادند و درسال 84 امیدواریم که ان شاالله با مدیریت خوبی هم که در وزارت بهداشت و درمان بوجودبیاید و اجرا شود، بتوانیم از این توجهی که مجلس محترم شورای اسلامی داشته ، حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم .
در این پیشنهاداتی که توسط همکاران محترم ما در کمیسیون امور اجتماعی داده اند، مشکلاتی وجود دارد که یقینا نمی شود با این جزییات مشکلات بهداشت و درمان را برطرف کرد. جناب آقای دکترحدادعادل چند روز پیش به کمیسیون محترم بهداشت و درمان ماموریتی دادند که وضعیت بیماران سوختگی را در بیمارستان‌های تهران بررسی کنند. با حضوری که در بیمارستان‌های سوختگی داشتیم ،یکی از مشکلات عدیده بیماران سوختگی متاسفانه کمبود نیروی پرستاری بود و ضمن اینکه تمام عزیزانی که دچار سوختگی شده بودند از کادر پزشکی و پرستاری قدردانی و تشکر می‌کردند، به مایادآور می شدند که خدمت آقای دکتر حدادعادل بفرمایید که کمبودکادر پرستاری چشمگیر است و این عزیزان نمی توانند واقعا بعلت مشغله زیادی که دارند، بتوانند بنحو واقعی کار خود را انجام دهند.عزیزان توجه دارند که کادر پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آوراست . یعنی انتظار نمی رود از یک پرستار ساعت های طولانی استفاده کرد و کارهای سخت را از او خواست .
در این پیشنهادی که توسط عزیزان داده شده ، بیشتر توجه آن به شهرهای زیر (100) هزار نفر جمعیت و مناطق روستایی است که این بحق است ولی عزیزان من ! ما خودمان دچار مشکل نشدیم ، برای اینکه هروقت ما مشکل پیدا می کنیم و یا دست اندرکاران و مسوولین مشکل پیدا می‌کنند، الحمدلله باتوجه به امکاناتی که دارند، می تواننداز بخش‌های خصوصی خوب کشور استفاده کنند. ما بخش‌های C.C.U ،I.C.U، بخش‌های سوختگی ، بیماری‌های روانی را در اکثر شهرستان ها واستان ها اگر درنظر بگیریم ، دچار مشکلات عدیده هستند.
شما چند روز پیش در اخبار شنیدید که در یکی از کشورها یک بیماری در بخش I.C.U بعد از (30) سال مجددا توانست حرف بزند،دلیل آن این است که امکانات کافی و کادر کافی دارند که یک بیمار رادر یک بخش I.C.U می‌توانند (30) سال نگه دارند. شما بخش‌های I.C.U ما را سربزنید، ببینید ما چند روز می‌توانیم بیماران را نگه داریم .درست است که تلاش های زیادی شده و در امکاناتی که برای بخش‌های I.C.U و C.C.U گرفتیم بهبود کیفیت شده ولی بعلت کمبود نیروی پرستاری آنطوری که باید و شاید نتوانستیم واقعا وظیفه خود را انجام بدهیم و شاید خیلی از بیماران ما در بخش‌های I.C.U بعلت عدم رسیدگی تلف می‌شوند و از بین می‌روند.
به این دلیل واقعا مساله ای که در شهرهای زیر (100) هزار نفراست ، حتما باید برداشته شود، چون ما مراکز C.C.U و I.C.U و اینهااکثرا در شهرهای بزرگ وجود دارد.
رییس ـ جناب آقای شهریاری یک لحظه تامل بفرمایید! این مخالفت شما، مخالفت با جزییات این است ، الان ما در مقام تصویب کلیات هستیم ، چون این یکفوریتی است . من نگران این هستم که این صحبت شما بمنزله مخالفت با کل این طرح تلقی شود. اگر جناب عالی با بعضی از جهات آن مخالفت دارید، آن را باید قاعدتا بگذارید درمرحله بعدی که ما وارد جزییات می شویم . من سوالم از جناب عالی این است که شما با کلیات مخالف هستید یا با بعضی از بخش ها؟
شهریاری ـ واقعیت این است که بنظر ما این طرح باید عوض شود. یعنی ما که کمبود شدید نیروی انسانی در بخش بهداشت ودرمان داریم ، واقعا شکی نیست ولی این طرح مشکلات عمده ای که در بخش بهداشت و درمان دارد، یقینا نمی تواند جوابگو باشد و این مشکلات را برطرف کند. ما موافق این هستیم که کادر نیروی انسانی اداری برای بهداشت و درمان نگیرند.
اینکه برادرمان فرمودند که (60) درصد زیر دیپلم هستند، این خیلی صحت ندارد. ما برای خانه‌های بهداشت ، قوانینمان بوده که زیردیپلم بگیریم و اگر بود حداکثر دیپلم بگیریم و یا قشرهای کمک بهیاری که در واحدهای بهداشتی ـ درمانی داریم ، این ها زیر دیپلم هستند ولی الحمدلله باتوجه به نیروی انسانی تحصیل کرده ای که داریم ما می‌توانیم ان شاالله با مصوبات خوبی مشکلاتی که در زمینه بهداشت و درمان داریم و مصوبه و اجازه‌ای که مجلس شورای اسلامی ان شاالله خواهد داد، مشکلات بیمارستان ها و مراکز جدیدمان را برطرف کنیم . یقینا با این مصوبه‌ای که برادران در کمیسیون امور اجتماعی داشتند، ما نمی توانیم واقعا مشکلات بیمارستان‌های جدیدالتاسیسی را که دارد ساخته می‌شود حل کنیم ، مراکز بهداشتی ـ درمانی شهری و روستایی مان را حل کنیم و I.C.U و C.C.U هایمان رانیروی استاندارد برای آن‌ها داشته باشیم .
لذا ضمن اینکه ما اعتقاد داریم کمبود شدید دارد و حتما هم مجلس باید این مشکلات را حل کند ولی باید ما جزییات آن رابنحوی اصلاح کنیم که مشکلات بهداشت و درمان مملکت ان شاالله حل شود.
منشی (محبی نیا) ـ موافق جناب آقای ثروتی هستند، بفرمایید.
موسی الرضا ثروتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران محترم عنایت داشته باشند! باتوجه به اینکه این طرح توسط تعدادی از عزیزان و عمدتا هم از کمیسیون بهداشت و درمان تهیه شد و در کمیسیون اجتماعی مطرح شد و آنطور که مخبر محترم مطرح کردند، بتصویب کمیسیون اجتماعی رسید.
مخالفین محترم ، جناب آقای دیرباز و جناب آقای دکتر شهریاری مواردی را مطرح کردند که در حقیقت در قوت قضیه هست . اگرهمکاران توجه کرده باشند، ملاحظه فرموده اند که آقای دکتر شهریاری معتقد است که این مصوبه کمیسیون اجتماعی ، حتی شدیدتر نیروی انسانی استخدام کند. ایشان اشاره فرمودند به اینکه مشکلات مصوبه کمیسیون اجتماعی این است که تعداد کمتری نیروی انسانی رااستخدام می‌کند و همچنین تاکید فرمودند بر اینکه نیروی پرستار،بویژه در آن بیمارستان سوختگی که جناب آقای دکترحداد هم تشریف برده بودند، شدیدا با کمبود مواجه بودند و ایشان تقاضا دارند براینکه علاوه بر مصوبه کمیسیون اجتماعی ، ما بایستی تعداد بیشتری را استخدام کنیم .
ببینید! در این طرحی که ارایه شده ، عزیزان طراح اشاره کردند «باعنایت به ماده (3) قانون برنامه سوم و همچنین ماده (145) قانون برنامه چهارم ». خوب ، تقاضای آن‌ها چه بوده ؟ تقاضا این بوده که «بارعایت سقف کلی استخدام نیروی انسانی ». مصوبه کمیسیون اجتماعی هم دقیقا برهمین راستاست یعنی خواسته طراحان را تامین کرده ،رعایت سقف کلی استخدام نیروی انسانی ، برابر مصوبه برنامه چهارم ،ماده (145) انجام شده .
تقاضای بعدی طراحان این بوده که برای راه اندازی فضاهای بهداشتی ، درمانی و تکمیل نیروی انسانی مصوبه کمیسیون اجتماعی هم این خواسته را تامین کرده . چون همانطورکه اشاره فرمودند... البته آقای دکتر شهریاری فرمودند من قبول ندارم که (60) درصد زیر دیپلم هستند، درحالیکه نماینده محترم دولت در کمیسیون این اظهار راانجام دادند. بلحاظ اینکه ما نیروهای کیفی جذب کنیم ، نیروی پرستار،ماما و در زمینه بهداشتی و درمانی ما نیروی انسانی را تکمیل کنیم ،این مصوبه انجام شده و درحقیقت کمیسیون اجتماعی به خواسته طراحان پاسخ مثبت داده .
تقاضای بعدی طراحان این بوده که علاوه بر بکارگیری معادل نیروی انسانی که سالانه بازنشست می‌شوند، یعنی صد درصد نیروی خروجی را تقاضای استخدام کردند. این موضوع در کمیسیون بحث شد و با برنامه چهارم مخالفت داشت ، چون برنامه چهارم اعلام شده که (50) درصد نیروهای خروجی را می‌شود استخدام کرد. در این رابطه چون تقاضای طراحان محترم مطابق قانون برنامه نبود، این نکته اصلاح شد و باعث شد که مصوبه کمیسیون همان (50) درصدخروجی ها قرار بگیرد.
نکته بعدی طراحان محترم این بود که سالانه (6) هزار نفر بااولویت مناطق محروم نیرو استخدام شود. چون سالانه (6) هزار نفراز آن سقف بالا می‌زند. در پایان برنامه چهارم حدود (400) هزار نفرنیروی خروجی دولت است ، (50) درصد که این ها می‌توانند جذب کنند، می‌شود (200) هزار نفر و درقالب آن (200) هزار نفر، اگر مااین (30) هزار نفری که تا پایان برنامه منظور نظر طراحان بوده جذب کنیم ، خوب یک وزارت بهداشت و درمان می شد تعداد بیشتری نیرونسبت به سایر وزارتخانه ها استخدام کند و اینهم چون محدودیت برای بقیه وزارتخانه ها ایجاد می شد، به همین دلیل کمیسیون آمد اینرا اصلاح کرد، گفت بجای اینکه سالانه (6) هزار نیرو ما استخدام کنیم می آییم مناطق توسعه نیافته ، مناطق محروم ، شهرهای زیر (100)هزار نفر، بطوری که واقعا آن بحث محرومیت موردتوجه قرار بگیرد.
به استناد آن قضیه ما آمدیم بجای سالانه (6) هزار نفر، گفتیم درچارچوب جدول (9) برنامه چهارم که دولت تعیین کرده ، درهمان سطح با توافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی یعنی درحقیقت ، ما هم خواسته طراحان را درنظر گرفتیم و هم ملاحظات قانونی برنامه چهارم را درنظر گرفتیم و مصوبه کمیسیون هم عمدتا درقالب نیروی انسانی ماهر است . پزشکی ، پیراپزشکی و پرستار، ماما و بطوریکه مشکلات مربوطه مرتفع شود.
در ماده (3) اشاره شده «بمنظور بهینه سازی و اصلاح ترکیب نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی ...» ما هم بخاطر اینکه آن (60) درصد زیر دیپلم اصلاح شود، چون درهمین ماده (3) دولت را مکلف کرده که پرسنل دستگاه‌های خودشان را تشویق کند که با مقررات تشویقی بیایند بازنشسته یا بازخرید شوند، بمنظور اصلاح نیروی انسانی ، کمیسیون تصمیم گرفته و گفته پزشکی ، پیراپزشکی ، پرستاری و مامایی .
در بند (1) اشاره شده تعداد کل کارکنان دولت در پایان برنامه سوم توسعه از تعداد آن در آغاز برنامه به میزان (5) درصد کاهش یابد.همین بند در برنامه چهارم هم آمده و لذا ما بگونه‌ای این مصوبه را بادرنظر گرفتن اینکه (5) درصد کاهش محقق می‌شود، ضمن اینکه ملحوظات برنامه چهارم و قانون و آن جدول (9) قانون برنامه که باتوافق سازمان مدیریت و برنامه ریزی است ، آنهم درنظر گرفته شده .لذا استخدام هایی که انجام می‌شود هیچگونه باری بر دولت تحمیل نمی کند، چون جناب آقای دیرباز فرمودند که اولا با قانون برنامه مخالفت دارد، با این عرایضی که من عرض کردم پس هیچگونه مخالفتی با برنامه ندارد.
نکته دوم اینکه واقعا بهداشت و درمان کمبود نیرو دارد. شماعنایت کنید، در انتقال نیروهای انسانی معمولا از مناطق محروم می‌آیند به مراکز بخش ها، از مراکز بخش ها می‌آیند به مراکز شهرستان ها وبعد مراکز استان‌ها و مرکز کشور.
جناب آقای دکتر شهریاری فرمودند در بیمارستان سوختگی فرض کنیم پرستار کم بوده ولی اگر ملاحظه بفرمایید در بسیاری از روستاهاو مراکز بهداشتی ، درمانی ما نیرو نداریم . ضمن اینکه در اینجا اشاره شده «با راه اندازی مراکز بهداشتی ، درمانی ».
در ماده (145) در اینجا آورده که «ممنوعیت شروع هرنوع طرح وپروژه تملک دارایی سرمایه‌ای در سطوح ملی و استانی به استثنای موارد مربوط به امور حاکمیتی و زیربنایی ». عزیزان ببینید! چقدر الان مرکز بهداشتی ، درمانی دارد افتتاح می‌شود. چقدر خانه بهداشت داردافتتاح می‌شود. بیمارستان ها توسعه پیدا می‌کنند، پس این ها نیاز به نیروی انسانی دارند. آن (70) هزار نیروی انسانی که اعلام کردندکمبود دارند، واقعا همینطور است . ما اگر امکانمان باشد و برنامه اجازه بدهد، باید نیروی بیشتری استخدام کنیم ولی چون برنامه ما رامحدود کرده ، کمیسیون اجتماعی هم آمده در چارچوب برنامه چهارم تصویب کرده .
پس اولا این موضوع با قانون برنامه هیچ مخالفتی ندارد. ثانیا، آن (60) درصد نیروها که زیر دیپلم است به این روش اصلاح می‌شود،ساختار نیروی انسانی بهبود پیدا می‌کند. ثالثا، آقای دیرباز فرمودند که تامین اعتبار از کدام محل . این تامین اعتبار را خود قانون برنامه دیده ،چون ما خارج از قانون برنامه که نیروی انسانی استخدام نمی کنیم .درچارچوب قانون برنامه است . یعنی درحقیقت همان (50) درصدخروجی نیروی انسانی و همچنین در مناطق توسعه نیافته ، محروم ،شهرهای زیر (100) هزار نفر و با تعهد (10) ساله که این نیروها ازابتدا که استخدام می‌شوند بدانند که باید (10) سال در آن محل بمانند.
لذا من از همکاران محترم استدعا می کنم که به کلیات این طرح رای بدهند، اگر احیانا نواقص و مشکلاتی همکاران عنایت داشته باشند و مورد توجه قرار دهند، این در شور دوم قابل حل است . لذاباتوجه به اینکه با قانون برنامه مخالفت ندارد و هیچ اعتبار مازادی نیازندارد، در قانون برنامه دیده شده و خواسته طراحان بنوعی تامین شده و خواسته دولت هم تامین شده ، استدعا می کنم که به کلیات رای مثبت بدهید، تشکر می کنم .
تعدادی از نمایندگان ـ تذکر داریم .
رییس ـ خیلی ممنون . قبل از اینکه دولت صحبت کند، عده‌ای ازنمایندگان محترم تقاضای تذکر کرده بودند، مربوط به همان رای بود.آقای موسوی از هیات رییسه مراجعه کردند به نمایندگان با آنهاصحبت کردند، خیلی از آن‌ها لطف و همکاری کردند و از تذکر منصرف شدند. یکی ، دو نفر اصرار دارند که تذکرشان را مطرح کنند. من تقاضامی کنم مختصر صحبت کنند. (3) نفر، (دیگر هم اضافه نمی کنیم )آقایان فرهنگی ، کوچک زاده و اعلمی بعنوان تذکر صحبت کنند. آقای فرهنگی بفرمایید.
محمدحسین فرهنگی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
درماده (127) بطور صریح اعلام شده که درصورتیکه دستگاه شمارشگر اعلام شد و اخذ رای بعمل آمد، درموارد نقص فنی دستگاه شمارشگر عده حاضران مستند به شمارش اکثریت منشیان خواهد بود.باتوجه به اینکه چند نفر بطور صریح اعلام کردند که دستگاه موقع دادن رای فعال نبوده و مشابه همین اتفاق هم چندبار در نوبت‌های قبلی در جریان بررسی بودجه اتفاق افتاده و عینا به همین ترتیب اتفاق افتاده ، چند نفر اظهار کردند که دستگاه موقع دادن رای کار نمی کرده وجناب آقای مهندس باهنر، تجدید رای کرده اند و به استناد ماده (24)که مسوولیت هیات رییسه را مشترک می‌داند و بین اداره جلسه توسط نواب رییس و ریاست محترم مجلس تفاوتی قایل نیست . لذا وحدت رویه اقتضا می‌کند یا در آن موارد که در گذشته بوده ، عمل نمی شده یادر این مورد فعلی که عینا مشابه موارد قبل چند نفر اعلام کردند واصل هم بر این است که در اعلام خودشان صادق هستند، تکرار و تجدید رای شود، متشکرم .
رییس ـ خیلی متشکر، اجازه بفرمایید من صحبت دوستان دیگرهم بشنوم ، آنوقت اگر توضیحی لازم بود یکجا عرض می کنم . آقای کوچک زاده بفرمایید.
مهدی کوچک زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم
بنده بنای بر صحبت درمورد رای گیری گذشته را اصلا ندارم ، نه قصد دفاع از تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ را دارم ، نه تکذیب آن .مطلبی که خدمت دوستان می خواهم بگویم به ماده (122) برمی گرددکه ان شاالله اگر توجه کافی به آن شود، موجب اداره بهتر جلسات مجلس خواهد بود.
آقای رییس و همکاران محترم توجه بفرمایید! در ماده (122)آمده که «هیات رییسه مجلس موظف است مجلس را به وسایل پیشرفته الکترونیکی مجهز نماید تا شمارش عده حاضران در مجلس واعلام رای مخالف ، موافق و ممتنع با وسایل مذکور ممکن و میسرگردد (تا اینجا انجام شده ) و نتیجه آرا را در معرض دید نمایندگان قرار دهد (اینهم شده ) درموارد نقص فنی دستگاه ها حداکثر برای یک هفته ...» الی آخر.
من (4) سوال را اینجا طرح می کنم ، اگر پاسخ آن‌ها را در آینده نزدیک پیدا کنیم این مشکلات دیگر پیش نخواهد آمد.
1 ـ بروز اشکال در چند دستگاه نقص فنی تلقی می‌شود؟ اگر یک نماینده گفت دستگاه من خراب است ، این نقص فنی است یا نیست ؟باید (10) تا بگویند، (20) تا بگویند، چند تا بگویند؟
2 ـ مرجع تشخیص بروز نقص فنی چه کسی است ؟
3 ـ اگر یکنفر از نمایندگان مدعی بروز نقص فنی در دستگاه رای خود بود، باید پذیرفت یا به اعتبار اینکه یک رای چندان اهمیتی نداردنپذیرفت و اگر یک رای هم مهم است و باید پذیرفت ، آنگاه چه باید کـرد؟
4 ـ در رای گیری اخیر یا رای گیری های قبلی مکررا نمایندگان مدعی خرابی دستگاه خود بوده اند و در آینده نیز چنین خواهد بود. آیاآن ها را متهم به دروغ یا کذب می کنیم یا می پذیریم ؟
نتیجه اینکه تمسک دقیق و با قاطعیت به آئین‌نامه که مورد تحسین همه ما هم هست ، پیش نیاز آن پاسخ دادن به این سوالات و نظایر آن است . نه اینکه دستگاه (99) را نشان داد و (99) نصف (198) است وما غیر از این را نمی پذیریم . بالاخره الان آقایان زیادی اینجا که مورداعتماد همه ما هستند، می‌گویند دستگاه ما در لحظه رای گیری (3) روزپیش ... من کاری به این رای گیری فعلی ندارم ، آقای دکتر حداد!نمی خواهم مطلب لوث شود، یک فکری باید برای این کرد.
این عرض بنده بود که امیدوارم رسیدگی شود والا تمسک دقیق به آئین‌نامه یعنی اینکه به محض اینکه این برگه آمد بالا شما مذاکرات راقطع کنید و بگویید حرفتان را بزنید. چرا اینکار را نمی کنید؟ پس معلوم می‌شود بحث تمسک دقیق یک کمی در آن اشکال است ، اینراخواهش می کنم رسیدگی کنید.
رییس ـ خیلی ممنون ، آقای اعلمی هم بفرمایید.
اکبر اعلمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تذکر من ماده (122) و بند (11) ماده (23) است .
بند (11) ماده (23) حفظ شان و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع ازحقوق و جایگاه قانونی نمایندگان را جزو وظایف هیات رییسه اعلام کرده و در ماده (122) متذکر می‌شود «هیات رییسه مجلس موظف است مجلس را به وسایل پیشرفته الکترونیکی مجهز نماید تا شمارش عده حاضران در مجلس و اعلام رای مخالف ، موافق و ممتنع با وسایل مذکور ممکن و میسر گردد و نتیجه آرا را در معرض دید نمایندگان قرار دهد. درموارد نقص فنی دستگاه ها، حداکثر برای یک هفته رای گیری با قیام و قعود یا طرق دیگر انجام خواهد شد».
جناب آقای رییس ! ما در زمان رسیدگی به بودجه هم متاسفانه شاهد بعضی از برخوردهاییکه امروز با هیات رییسه شد، بودیم و درمواردی که بعضی از دوستان علی رغم اینکه به دفعات موضوعات مختلف مورد رای گیری قرار می‌گرفت و اعتراضی نمی کردند،آنجاییکه رای مورد نظرشان نمی آمد، معترض می شدند. بدیهی است ایجاد هرگونه تردید و تزلزل نسبت به نتیجه آرا در مواردی که باخواسته و تمنیات بنده و امثال بنده منطبق نیست ، این می‌تواند شان وجایگاه نماینده و مجلس را هم متزلزل و هم بی اعتبار کند.
بنده به نوبه خودم در اینجا ازطرف دوستان دیگری که به من مراجعه کردند و اعلام کردند، حالا این فرصت دست ما افتاده اعلام می کنم که جای تقدیر و تشکر دارد که هیات رییسه علی رغم فشارهایی که صورت گرفت ، برنظر خودش و اجرای آئین‌نامه ابرام و اصرارورزید و معتقد هستم اگر شما خلاف اینرا عمل می کردید، کما اینکه در چند نوبت در زمان رسیدگی به بودجه توسط رییس وقت جلسه این عمل تکرار شد، می‌توانست شان و جایگاه مجلس را زیر سوال ببرد وطبیعی است که این قبیل اعتراضات و ابرام و اصرار بر اینکه اگر نتیجه آرا مطابق با میل ما نبود، مجددا تجدید شود، هم وهن مجلس است و هم ادامه این روند باعث خواهد شد که دیگر سنگ روی سنگ بندنشود. اگر قرار باشد این روش ادامه پیدا کند، از این به بعد ما هم هروقت احساس کردیم که رای و خواسته مان تامین نشده می‌توانیم معترض شویم .
من حالا از دوستان یک سوال دارم ، اگر واقعا شما معتقد هستید که دستگاه الکترونیکی ما نقص فنی داشته ، چرا نسبت به رای گیری های قبلی معترض نشدید و صرفا نسبت به همین موردی که مطابق خواست شما بوده و بنده هم تا به امروز هر تحقیق و تفحصی آمده به آن رای مثبت دادم و معتقد هستم که اگر تحقیق و تفحصی بعضی از نمایندگان درخواست می‌کنند، حتما دوستان باید نسبت به آن نظر مثبت داشته باشند ولی امروز حالا یا بخاطر بی توجهی ما بوده یا بخاطر اینکه دوستان مایل نبودند که این تحقیق و تفحص صورت بگیرد، رای نیاورده . این نشد که ما هردفعه آنجاییکه مطابق میلمان نیست ، معترض شویم ، آنجاییکه مطابق میلمان است بگوییم آقا بله ، دستگاه الکترونیکی نقص فنی نداشته .
روی این اصل بنده معتقد هستم شما بخوبی از اجرای آئین‌نامه دفاع کردید، موفق بودید و جای تشکر دارد و امیدوار هستم که تحت تاثیر این خواسته‌های غیرقانونی قرار نگیرید، متشکرم .
رییس ـ من از همه نمایندگانی که تذکر دادند تشکر می کنم . چون یک مطلب مهمی است ، اجازه بدهید من هم مختصرا یک توضیحی بدهم . دیگر کسی تذکر ندهد، دیگر همان (3) نفر کافی است ، برای اینکه گرفتاری و کار زیاد داریم .
اولا ببینید! اگر یک دستگاه هم خراب باشد، ما باید رای آن یکنفررا ملحوظ و توجه کنیم . گاهی اتفاق افتاده یک نماینده به بنده یا به هیات رییسه مراجعه کرده ، گفته دستگاه رای شمار من خراب است . مااولا از مسوول فنی مجلس تقاضا کردیم ، مراجعه کرده و معلوم شده که دستگاه خراب نیست ، نماینده دقت نکرده ، مثلا کارتش را درست نزده یا کارتش را درست وارد دستگاه نکرده یا مثلا دوبار تکمه را فشارداده ، رفع اشکال شده . یکجاهایی هم مواردی هم اگر اشکال بوده مارای نماینده را خواستیم و باید هم اینکار را بکنیم ، چون رای مهم است . برای بنده باید یقین شود که رای این نماینده چیست . پس این پاسخ آقای دکتر کوچک زاده که گفتند بروز اشکال در چند دستگاه نقص فنی محسوب می‌شود، آنجا منظور نقص فنی کل سیستم و سامانه است . اما اگر یک مورد، یک دستگاه خراب شود، آن را باید بصورت موردی رای نماینده را محسوب کرد، مرجع تشخیص هم مسوول فنی مجلس است ، یکنفر هم باشد باید از او پذیرفت و اما بنده فکر می کنم همه این حرف ها مربوط به قبل از رای گیری است ، بعد از رای گیری دیگر مسموع نیست ، برای اینکه دیگر قابل اثبات نیست . نه اینکه بنده خدای ناکرده بخواهم خلاف به نمایندگان نسبت بدهم ولی می گویم این قاعده را باب نکنیم ، اگر امروز بپذیریم یک رای گیری که رای نیاورده نمایندگان مطرح کنند که دستگاه ما خراب بوده ، این قاعده می‌شود، فردا، در آینده ، هروقتی که یک رایی مطلوب نباشد یک عده‌ای مدعی می‌شوند که دستگاه ما اشکال داشته ، هیات رییسه هم که نمی تواند به تک تک دستگاه ها مراجعه کند، ببیند آیا این حرف تاییدمی شود یا نه ! بنابراین اصرار بنده به رعایت آئین‌نامه و پافشاری من دراینکه عدول نکنم از این نتیجه ، این ربطی به این موضوع خاص ندارد. من برای حفظ نظم مجلس در آینده این تاکید را دارم . نمایندگان هم خودشان توجه دارند و واقعا سنگ روی سنگ بند نخواهد شد اگر مابه این جهات متوسل بشویم . همین امروز یکی از نمایندگان می‌گفت دستگاه ما خراب است ، آقای محبی نیا به من خبردادند، مراجعه کردند، دیدند نه ، دستگاه ایراد ندارد، نمی گویم آن نماینده خلاف می‌گفت ، توجه نکرده ! یا عده زیادی از نمایندگان به من می‌گویند شمادر رای گیری عجله کردید، بنده از اتاق فرمان خواستم فاصله زمانی بین اعلام رای و رای گیری را به من اعلام کنند، شروع رای گیری توسط رییس ساعت (9) و (54) دقیقه و (40) ثانیه بوده ، پایان رای گیری (9) و (56) دقیقه و (45) ثانیه بوده یعنی فاصله بین شروع رای گیری و پایان رای گیری (2) دقیقه و (5) ثانیه بوده ، پس ملاحظه می‌فرمایید... اینرا اتاق فرمان گفته ، ملاحظه می‌فرمایید که عجله هم نشده .
بنابراین من از همه نمایندگان درخواست می کنم این انضباط رامحترم بشمارند، اگر یک مورد برخلاف میل شان است ، بدانند که عدول از این انضباط موجب پدیدآمدن نمونه‌های بسیاری خواهد شدکه نظم مجلس را مختل می‌کند. حالا این مورد یا موارد دیگر راه جبران دارد، اما شکسته شدن انضباط مجلس دیگر راه جبران ندارد.بنابراین اجازه بفرمایید آن رای گیری را محترم بشماریم ، دیگر هم کسی تقاضای تذکر نکند، دولت برای توضیح تشریف بیاورند...
جمشیدی ـ تذکر دارم .
رییس ـ آقای جمشیدی ! قبل از شما کسان دیگر هم نوبت گرفته اند، اجازه بفرمایید جلو برویم ، ما در خدمت شما هستیم ، شماهم محبت کردید، دیگر اجازه بفرمایید که جلو برویم . آقای عسکری آزاد بفرمایید.
جمشیدی اردشیری ـ تکلیف ما چیست که تلویحا به ما جسارت می‌شود!
رییس ـ ما اسم از کسی نیاوردیم .
جمشیدی اردشیری ـ اسم از کسی نیاوردید، تصریحا یا تلویحا!
رییس ـ بله ، من قصد جسارت و اهانت به هیچیک از نمایندگان ،خصوصا به آقای جمشیدی را نداشتم ، این را هم عرض می کنم ...
جمشیدی اردشیری ـ چه جسارتی از این بالاتر که بگویید آقا!این قابل میل آقا نبود!
رییس ـ نه ، من کلی می گویم ، برای آینده می گویم ، نه ، کلامی گویم ، آقای اعلمی هم منظورشان کلی بود، خودشان رای دادند،ایشان می‌گویند بنده و امثال بنده ، شما را نگفتند، عبارتشان از نظرحقوقی دقیق بود. نه ، آقای اعلمی هم قصد جسارت به جناب عالی یاهیچکس دیگری نداشت ، آقای عسکری جناب عالی بفرمایید.
عسکری آزاد (معاون توسعه ، مدیریت و برنامه ریزی نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
درمورد طرح مجوز استخدام برای کادر بهداشت و درمانی وزارت بهداشت و درمان من توضیحا خدمت عزیزان عرض می کنم که ما درقانون برنامه سوم و همچنین قانون برنامه چهارم یک جدولی بطورمصوب داریم که در این جدول تعداد استخدام هایی که دولت مجوزدارد هر سال بین دستگاه‌های مختلف توزیع بکند و دستگاه ها ازطریق آن مجوزها استخدام بکنند را در برنامه سوم بشکل مصوب ابلاغ شده داریم و خوشبختانه این اقدامی که در طول برنامه سوم وهمینطور در برنامه چهارم شروع شد، مانع این شد که دستگاه‌های اجرایی از نظر حجم پرسنلی بشکل بی رویه گسترش پیدا بکنند به جهت اینکه قبل از برنامه سوم مجوز استخدام هم دراختیاردستگاه های اجرایی بود و در برخی از موارد دولت صادر می‌کرد واین هم موجب این شده بود که تعداد استخدام ها از حد اعتبارات و درحد نیاز تجاوز بکند و باعث گسترش کمی دولت بشود و این مشکل گسترش کمی دولت و افزایش بودجه‌های جاری زمینه ساز تصویب احکام مربوط به برنامه سوم و چهارم شد.
ما در برنامه چهارم یک جدولی تحت عنوان جدول شماره (9)داریم که هر سال تعداد مجوزهای استخدامی را مجلس محترم تصویب کرده ، سال 1384، (22) هزار نفر، سال 1385، (19) هزارنفر، همینطور تا انتهای برنامه این جدول دراختیار دولت قرار گرفته .
در بند «ی » ماده (145) به دولت اختیار داده شده که در سقف جدولی که بتصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسیده بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و و تصویب هیات وزیران این تعداد مجوزهایی که در قالب جدول شماره (9) پیش بینی شده بین وزارتخانه ها و سازمان‌های مستقل توزیع بشود و از طریق آن وزارتخانه ها و سازمان‌های مستقل بین واحدهای مربوطه که مربوط به واحدهای استانی و شعب آن دستگاههاست توزیع و مجوزها انجام بشـود.
به این ترتیب ما مجوزهای استخدامی دستگاه‌های اجرایی را درطول برنامه یکبار صادر می کنیم ، یعنی در ابتدای برنامه سوم ،همینطور در ابتدای برنامه چهارم یک جدولی به استناد جدول شماره (9) قانون برنامه پنج ساله چهارم بتصویب هیات محترم وزیران می‌رسد، آن جدول سهمیه هر وزارتخانه را تعیین می‌کند، بعد وزرای محترم اختیار دارند که سهمیه واحدهای تابعه شان ، اعم از سازمان‌های تابعه و همچنین سازمان‌های استانی آن را مشخص می‌کنند و بین اینهاتوزیع بکنند. این رویه یا درواقع قاعده منضبطی را فراهم کرده که درواقع نظام استخدامی ما منسجم بشود و از استخدام هایی که براساس رویه‌های غیرمعمول بوده جلوگیری بکند و دولت و دستگاه‌های اجرایی قاعده مند بشوند.
به این جهت دستگاه‌های مختلفی که برای استخدام پیشنهادمی آورند، چه در قالب بودجه سالانه ، چه در سنوات مختلف ، این احکام ، موضوع را روشن کرده ، دیگر نیازی نیست که هر باره درمورداستخدام تصمیم گیری خاصی صورت بگیرد. ما به جهت اینکه این حکم در برنامه وجود دارد و اگر ما بتوانیم این حکم را اجرا بکنیم ونظیر برنامه سوم ان شاالله این حکم بعمل در بیاید، توانستیم به مروراز روند افزایشی تعداد کارکنان دولت جلوگیری بکنیم . چون همانطورکه مستحضر هستید تعداد کارکنان دولت در طول (22) سال که ما ازسال 1357 به بعد داشتیم چهار برابر افزایش پیدا کرد و این افزایش موجب مشکلات متعددی برای بودجه کل کشور شد. براساس این جدول ، پیش بینی شده اگر ما بتوانیم این احکام را به اجرا در بیاوریم هر سال (1) درصد از تعداد کارکنان دولت در مجموع کاهش پیدابکند. البته ما در برنامه سوم موفق نشدیم سالی (1) درصد کاهش راعملیاتی بکنیم ولی توانستیم روند افزایش را کند بکنیم و در سه سال اول برنامه افزایش داشتیم ولی خوشبختانه در دو سال آخر برنامه سالانه حدود (1) درصد کاهش را موفق شدیم به اجرا در بیاوریم . این است که انتظار ما از مجلس محترم این است ، اگر در این حکمی که دربرنامه چهارم تصویب شده ، این حکم را تثبیت بکنند و درواقع مجوزهایی علاوه بر این اگر صادر نشود، دولت می‌تواند به مرور روندتعداد پرسنل نیروی انسانی را در بخش دولتی به یک روند متعادل و معقولی در بیاورد.
با این توضیحاتی که عرض کردم ما برای صدور مجوز استخدام به دستگاه‌های اجرایی در طول برنامه چهارم نیازی به مجوز قانون جدیدنداریم و فقط دولت است که باید براساس سیاست‌هایی که در برنامه پیش بینی شده با اولویت فعالیت‌های حاکمیتی و اجتماعی این مجوزهارا بین دستگاه‌های دولتی توزیع بکند.
خوشبختانه اصلاحیه ای که کمیسیون محترم اجتماعی در این طرح داده ، چون قید کرده با محدودیت حکم قانون برنامه چهارم ،تصویب این طرح هم مشکل خاصی را برای دولت فراهم نمی کند،چون درواقع در قالب این سقف ، استخدام هایی که در برنامه چهارم مجوز داده شده دولت طبق این پیشنهاد می‌تواند سیاستگذاری بکند وتعداد استخدام وزارت بهداشت و درمان را تعیین بکند ولی ما احساس می کنیم که چون در خود قانون این اختیار به دولت داده شده و سقف استخدام ها هم در اختیار دولت است ، دولت اختیار قانونی دارد که این کار را انجام بدهد، جهتگیری دولت هم درواقع تامین نیاز روستاها،مناطق محروم است و نیازی به تصویب قانون جدیدی نیست که مابخواهیم با قانون جدید مشکل استخدام نیروی انسانی را برطرف بکنیم ، مخصوصا اینکه ما الان داریم سال اول برنامه را شروع می کنیم ، ما در سال اول برنامه و سال‌های اول و دوم و سوم قطعا مشکلی با این چارچوب نداریم ، اگر مشکل خاصی در اواخر برنامه چهارم پیش بیاید که طبیعتا به این ترتیب آنجا ممکن است پیشنهادی ،چه از طریق نمایندگان محترم ، چه از طریق دولت محترم برای اصلاح این جدول ارایه بشود به این دلیل ما احساس می کنیم که نیازی به تصویب قانون جدیدی برای تعیین سهمیه‌های استخدامی وزارت بهداشت و درمان نیست و ما می‌توانیم در این قالب عمل بکنیم ، هرچند که همانطور که اشاره کردم مصوبه کمیسیون محترم اجتماعی هم تاکید در این چارچوب کرده و خواسته این مسیر را سیاست و جهت بدهد و نشان بدهد که دولت با چه سیاستی این را تصویر بکند. به این جهت است که بنظر ما می‌آید که نیازی به تصویب این قانون نداریم .
رییس ـ کمیسیون بفرمایید.
محمدعلی مقنیان (مخبر کمیسیون اجتماعی ) ـ با سلام مجددخدمت همکاران ، من خوشحالم که عرض کنم خوشبختانه هم نماینده محترم دولت و هم دو تن از همکاران محترم مخالف که پیرامون این طرح صحبت کردند و همانگونه که ریاست محترم مجلس نیز درتذکرشان فرمودند، بحث کلیات است و جزییاتی که همکاران محترم مخالف به آن می‌پرداختند، دقیقا همان مسایلی بود که مدنظر کمیسیون و طراحان محترم بود.
نماینده محترم دولت خودشان فرمودند که هیچ مشکلی برای دولت ایجاد نمی کند، ما درصدور مجوز برای وزارتخانه ها نیز با توجه به برنامه چهارم مشکلی نداریم . دو موردی که یکی از مخالفین محترم مطرح فرمودند، بعنوان مخالف و تناقض در برنامه اشاره داشتند، من خدمت همکاران عرض کنم ، اتفاقا همین موضوعی که ایشان اشاره داشتند ما هم در توضیحاتمان ، در بحث کمیسیون مان به آن پرداختیم .در طول برنامه سوم همان مجوز (50) درصد خروجی های وزارتخانه ها رعایت شده ، همان (29) هزاری که اشاره داشتند، ما هم بحث آنرا داریم ، خود وزارت بهداشت و درمان نیز درگزارشش آورده ، در طول برنامه سوم (29) هزار خروج داشته و (14) هزار ورود، یعنی دقیقا سقف را رعایت کرده . در این طرح هم بنای ما هم بر این همین بوده ، از سقف برنامه خارج نشویم و بهرحال اجازه بدهیم وزارت بهداشت و درمان به همان اندازه ای که طبق برنامه خروج دارد، (50) درصد آنرا ورود داشته باشد، منتها مازاد بر نیازش را از سرجمع سهمیه دولت ، از دولت بگیرد، ما اینرا به دولت می خواهیم تکلیف کنیم . بنابراین همه عزیزان در این ارتباط موافق هستند. بحث تامین منابع مالی اینرا یکی از مخالفین محترم اشاره داشتند، خوب ، طبیعی است در برنامه چهارم دیده شده ، تامین منابع آن در بودجه سالانه دیده می‌شود، بهمین منظور ما نتوانستیم اجازه استخدام بیشتر را بدهیم .
آنچه که بیشتر مدنظر است ، نماینده محترم دولت هم به آن اشاره داشت ، الان روستاها و مناطق محروم است ، بخصوص شهرهای باجمعیت کمتر از (100) هزار نفر که خوب همه می‌دانیم دارای مشکل هستند، جالب است ، اجازه استخدام هم ما به پزشکان و پیراپزشکان دادیم ، آن بحث درصد بالایی که اشاره داشتند تخصصی نیستند، زیردیپلم یا دیپلمه هستند، آن هم بتدریج با خروج نیروها از دستگاه درطول برنامه حل می‌شود و جایگزین آن‌ها نیروهای تخصصی می‌آید.
بنابراین ما امیدواریم ... البته ما هم قبول داریم این طرح قطعامشکل وزارت بهداشت و درمان را حل نخواهد کرد، نمی تواند حل کند، چون مازاد بر برنامه چهارم ما نتوانستیم به آن اجازه بدهیم . یکی مسکنی خواهد بود که به دولت تکلیف می کنیم از سهمیه خودش مجوزی را به این ها بدهد، یکمقدار این ها را در زمینه جذب نیرو تقویت کند. بنابراین همه عزیزان حساسیت وزارت بهداشت و درمان رادارند، موافقین محترم به آن اشاره داشتند و حقیقت می طلبد که به وزارت بهداشت و درمان هم مثل وزارت آموزش و پرورش یک مجوزی داده بشود ولی خوب احترام به قانون است ، احترام به قانون (برنامه ) چهارم است ، امکان خروج از قانون (برنامه ) چهارم فعلا میسرنیست ، بلکه به این شکل ان شاالله تا حدودی از مشکل وزارت بهداشت و درمان حل بشود تا ان شاالله در آینده حتما همکاران محترم ، مجلس محترم ، فکری می اندیشند و در حل این معضل هم قدم موثر برمی دارند.
بنابراین از همکاران محترم استدعا دارم ، به این طرح رای بدهند،بلکه بشود وزارت بهداشت هم تا حدودی بعضی از مشکلات فعلی خودش را حل کند. والسلام
رییس ـ خیلی متشکر، بسیار خوب . دولت صحبت کرد،کمیسیون نظر موافق خودش را اعلام کرد، موافق و مخالف صحبت کردند، ان شاالله نمایندگان به این موضوع توجه کرده اند، ما آماده رای گیری می شویم .
آقای حاجی بابایی قرایت بفرمایید، کلیات این طرح را می خواهیم رای گیری کنیم ، توجه کنید در مقام رای دادن به کلیات هستیم ، بعدادوباره برای جزییات آن رای گیری می کنیم .
منشی (حاجی بابایی ) ـ کلیات طرح اعطای مجوز استخدام نیروی انسانی بهداشتی و درمانی مطرح است .
رییس ـ حضار 201 نفر، نمایندگان به محل خودشان برگردند، باتوجه به آن اشکالی که پیش آمد ان شاالله... کسی هست که الان دستگاه او خراب باشد؟ دستگاه آقای پاک نژاد خراب است ، یعنی کار نمی کند،من الان مامور می فرستم که بیاید آن دستگاه را ببیند! ولی رای شما راما جداگانه ... آقای دکتر پاک نژاد! شما کارت زدید (پاک نژاد ـ بله )بسیار خوب ، کارت زدند. آقای دکتر رضایی شما کارت نزدید! برویدکارت بزنید بله ببینید! اینطور مشکلات است ، الان دستگاه کارنمی کند، علت آن این است که یادشان رفته کارت بزنند. حالا ما این یک نوبت را تامل می کنیم . آقای طهماسبی ! شما به دستگاه آقای دکترپاک نژاد هم ... کسانی که دستگاهشان کار نمی کند، احتیاط کنند کارت بزنند. بهرحال آقای رضایی هم برگشتند به سر جایشان ، حالا دستگاه کار می‌کند دیگر، ببینید! اینطوری می‌شود. اجازه می‌فرمایید پایان رای گیری را اعلام کنم ؟ (عده‌ای از نمایندگان ـ بله ) دیگر یک بله فصیحی گفتید، از 201 نفر (175) رای مثبت آورد و تصویب شد.مبارک باشد.
بنده در این فاصله از میهمانان امروز تشکر می کنم ، جمعی ازاعضای محترم اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهرستان قوچان و فاروج امروز در مجلس حضور دارند که مقدمشان را گرامی می داریم .دانش آموزان آموزشگاه پسرانه ساعی از مهرشهر کرج با مسوولان محترمشان میهمان ما هستند، همچنین دانش آموزان آموزشگاه دخترانه مشعر از منطقه (3) تهران با مسوولان محترمشان اینجا تشریف دارندو عده‌ای از مدیران و معلمان محترم ناحیه (1) آموزش و پرورش شهرستان اراک و مدیران و معلمان محترم آموزشگاه فنی و حرفه‌ای امیرکبیر شهرستان اراک در مجلس هستند. من مقدم همه این میهمانان عزیز را گرامی می‌دارم ، از حضورشان در مجلس اظهار خوشبختی می کنم و برایشان در درس خواندن ، در کار، در خدمت به کشور آرزوی موفقیت دارم . آقای حاجی بابایی ! دستور بعدی را ادامه بدهید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ کلیات که رای آورد، الان بحث جزییات است که باید مطرح کنیم جناب آقای پیرموذن ! پیشنهاد جایگزین طرح اصلی را دارند، بفرمایید.
نورالدین پیرموذن (مخبر کمیسیون بهداشت و درمان ) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدایا من از طرف کمیسیون بهداشت و درمان از تک تک نمایندگان محترم که هم به یک فوریت این طرح و هم به کلیات آن رای دادند تشکر می کنم . این نشان می‌دهد که نمایندگان کمبود نیروی انسانی در بیمارستان ها و فضای درمانی کشور را احساس کردند.
آقای عسکری آزاد فرمودند جدولی که در برنامه سوم بود در این جدول (50) درصد مجوز را به وزارت بهداشت و درمان برای جذب نیروهایش داده بود. سال گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه از آقای عسکری آزاد در کمیته اجتماعی پرسیدم که آخر برنامه سوم که قرار بود(5) درصد از کارمندان و کارکنان دولت کم شود، چقدر کم شده ؟ ایشان فرمودند متاسفانه در پایان برنامه سوم هیچ کاهشی از نظر تعدادکارکنان دولت وجود نداشت .
آنچه که امروز شما درمورد آن می خواهید تصمیم بگیرید به دوشکل است : یکی این مصوبه‌ای که الان مطرح است ، بعنوان (50) درصد کسانی که بازنشسته می‌شوند، به اضافه مازاد، آن کلمه «مازاد» درمصوبه کمیسیون اجتماعی تعریف نشده ، اما طرح اصلی که توسط کمیسیون بهداشت و درمان تهیه شده و در کمیسیون هم تایید شده ، این علاوه بر صد درصد تمام نیروهایی که بازنشسته می‌شوند، جایگزین می‌شود، نزدیک به (6) هزار نفر پزشک و دندانپزشک و بهورز وپیراپزشک و پرستار و ماما در سال مجوز استخدام می دهیم ، چرا؟ ماهمین الان در وزارت بهداشت و درمان نزدیک به (65) هزار ردیف تشکیلاتی بلاتصدی داریم و اگر همین برنامه‌های توسعه شبکه بهداشت و درمان کشور را درنظر بگیریم (930) پایگاه بهداشتی ، (5)هزار تخت بیمارستانی ، (885) خانه بهداشت ، (32) مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری ، اگر همین مصوبه‌ای که در کمیسیون اجتماعی تصویب شده را ما امروز تصویب نماییم (همین که آقای عسکری آزاد فرمودند) هیچ اتفاقی در فضای درمانی و بهداشتی کشورنخواهد افتاد، اما این مصوبه‌ای که کمیسیون بهداشت و درمان و باهمت شما عزیزان تصویب خواهد شد منجر به این خواهد شد ضمن اینکه تمام نیروهایی که در بیمارستان ها بازنشسته می‌شوند، در فضای درمانی جایگزین می‌شود، (6) هزار مجوز جدید به فارغ‌التحصیلان کشور می دهیم . شاید بدون اغراق بشود گفت که کشور ما در نوع خودش منحصر به فرد است ، شما هر بیمارستانی که سر بزنید، هرپایگاه بهداشتی درمانی بروید ما از یکطرف نزدیک به (40) هزارفارغ التحصیل رشته‌های پزشکی ، پیراپزشکی ، مامایی و پرستار بیکاردر کشور داریم و از سوی دیگر فضای درمانی کشور از نبود این نیروها رنج می برند.
برای اینکه این تناقض گویی را ما حل بکنیم و واقعا یکی ازچالش های اصلی بهم ریختگی فضای درمانی کشور است ، امیدواریم بارای قاطع شما بزرگواران ، مخصوصا سوالاتی که در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح می‌شود، همه این ها ناشی از کمبود نیروی انسانی است ، یکی از دلایل اصلی بهم ریختگی فضای درمانی کشوراین است که ما بیمارستان درست کردیم ، کادر نداریم ! ICU درست کردیم ، پرستار نداریم ، زایشگاه درست کردیم ، ماما نداریم ، خانه بهداشت درمانی زدیم ، بهورز نداریم .
اینکه این چالش اصلی فضای درمانی را برای اولین و آخرین باران شاالله به همت شما بزرگواران حل بکنیم ، انتظار کمیسیون بهداشت و درمان از شما بزرگواران این است که به همان مصوبه اصلی که صد درصد نیروهای بازنشسته شده از فضای درمانی به اضافه (6) هزارپزشک ، پیراپزشک ، پرستار و ماما در سال است امیدواریم که یک گام کوچک و مثبتی به طرف جلو برای حل مشکلات و معضلات بهداشتی و درمان کشور برداریم ، متشکرم .
رییس ـ خیلی متشکر. قبل از اینکه مخالف بعدی صحبت بکند،من از جناب آقای ابوترابی درخواست می کنم برای اداره جلسه تشریف بیاورند. مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ مخالف جناب آقای زمانی هستند که وقتشان رابه جناب آقای بهرامی دادند، بفرمایید.

(در این هنگام آقای سیدمحمدحسن ابوترابی فرد «نایب رییس »ریاست جلسه را بعهده گرفتند)

محمدباقر بهرامی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من توجه همکاران عزیز و گرامی خودم و مخصوصا ریاست محترم جلسه حاج آقا ابوترابی را جلب می کنم به عرضی که دارم .
اولا ما با آقای دکتر رضایی یک توافق داشتیم و با نظر مثبت ایشان در جلسه کمیسیون اجتماعی طرحی را که دوستانمان در کمیسون بهداشت تقدیم مجلس کرده بودند سامان دادیم . حاج آقا ابوترابی !یعنی طرحی که عزیزان از کمیسیون بهداشت داده بودند اشکالات آنرابا نظر اقای دکتر رضایی برطرف کردیم ، سامان دادیم و درجهت سیاست مجلس هم اعمال کردیم ، یعنی گفتیم از روستاها شروع بشود.اول مسایل بهداشتی روستا، بعد شهرهای زیر صدهزار نفر، نیروی خدماتی هم حق ندارند استخدام کنند، صرفا مشاغل پزشکی وپیراپزشکی باشد، مخصوصا مصوبه کمیسیون بهداشت و درمان که الان پیشنهاد جایگزینی دادند و من انتظار داشتم دوستانمان این پیشنهاد را ندهند خلاف برنامه توسعه چهارم است ، یعنی قابل طرح نیست . نماینده محترم دولت (این را) بفرمایند!
این اشکال خلاف برنامه توسعه چهارم را ما برطرف کردیم و یک تبعیض هم بود، تمام دستگاه‌های دولتی ، هر چقدر خروجی در برنامه توسعه داشته باشند، طبق قانون (50) درصد آنرا جذب می‌کنند، اما درپیشنهاد کمیسیون بهداشت و درمان این است که صد درصد آنرا جذب کنند، یعنی تفاوتی قایل می شویم بین بقیه وزارتخانه ها و سازمان‌های دولت با وزارت بهداشت . اگر مجلس محترم این تفاوت و تبعیض رامی خواهد قایل بشود، حرفی نیست .
بحث بعدی ما این است که این پیشنهاد قابل طرح نیست ، اشکال خلاف برنامه توسعه آنرا را ما برطرف کردیم ، یعنی آقایان در پیشنهادکمیسیون محترم بهداشت می‌گویند علاوه بر آن مصوبات و سهمی که در قانون برنامه هست ، وزارت بهداشت بگیرد.
خود وزارت بهداشت و درمان هم ، معاونت محترم پارلمانی شان ،امور مجلس شان ، آقای دکتر امین لو و مدیرکل محترم تشکیلات ونیروی انسانی آن هم در کمیسیون اجتماعی تشریف داشتند، یعنی ما باهماهنگی و همکاری کارشناسان سازمان مدیریت و مسوولین وزارت بهداشت ، معاون محترم وزیر، کارشناسانشان و اعضای کمیسیون این طرحی را که خلاف برنامه چهارم بود و تبعیض در آن بود، بنحوی اصلاح کردیم و آوردیم که اولا تبعیض را رفع کردیم ، گفتیم مثل بقیه دستگاه ها (50) درصد خروجی شان را جذب کنیم ، ثانیا مطابق قانون برنامه گفتیم اگر وزارت بهداشت (50) درصد مورد نیاز خروجی های خودش را جذب کرد، باز هم نیاز داشت از سرجمع قانون برنامه ،جدولی که در ضمیمه قانون برنامه است و در اختیار دولت است ، ازسرجمع دستگاه‌های دولتی کم کنند و به وزارت بهداشت مجوزبدهند، منتها جهت دادیم ، گفتیم اولا در نیروهای خدماتی حق ندارنداستخدام کنند، همانطوری که فرمودند نیروی خدماتی بسیار دارند،صرفا در مشاغل پزشکی و پیراپزشکی می‌توانند استخدام کنند، ثانیادر روستاها باید شروع کنند، اول مراکز بهداشتی ، درمانی روستا را پرکنند، اگر بازهم نیاز داشتند شهرهای زیر (100) هزار نفر و این آقایانی هم که استخدام می‌شوند، باید تعهد (10) ساله بدهند، درهمان روستا باشند، جابه جا نشوند.
به این دلایلی که من عرض کردم ، با هماهنگی خوبی که باعزیزانمان در وزارت بهداشت و درمان ، آقای دکتر رضایی و دوستان کارشناس سازمان مدیریت داشتیم ، این طرح را ما یک طرح اجرایی ومطابق با قانون برنامه چهارم تصویب کردیم . بنظر ما اگر پیشنهاددوستان ما در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شود، این اشکالات اساسی را دارد، نیروهای دیگر هم می‌توانند بگیرند، وضع روستاهامشخص نیست ، ممکن است بیاورند در مراکز استان‌ها، بیاورند درتهران استخدام کنند، مجوز کلی دادیم و روستاها باز سرشان بی کلاه می‌ماند و بهداشت روستاها بسیار مهم است و باید به آن رسیدگی شود.
به این دلایل ما با طرح جایگزینی عزیزانمان در کمیسیون بهداشت و درمان مخالفیم و پیشنهاد می کنیم دوستان هم به احترام هماهنگی که شده پیشنهادشان را پس بگیرند که این مصوبه‌ای که جامع و مانع است و نماینده محترم وزارت بهداشت هم موافق هستند،ان شاالله طرحی که در کمیسیون اجتماعی کار کارشناسی روی آن شده ،تصویب شود و این پیشنهاد جایگزینی رای نیاورد، اگر هم پس بگیرندکه ما تشکر می کنیم ، والسلام
نایب رییس ـ متشکر.
منشی (محبی نیا) ـ مخالف آقای طلایی هستند، ظاهرا وقت خودرا به آقای رضایی داده اند. آقای رضایی ! درست است یا تذکر دارید؟
رضایی میرقاید ـ تذکر دارم .
نایب رییس ـ قبل از شما خیلی ها در نوبت تذکر هستند، اگراجازه بدهید مطالب خودتان را آقای طلایی نیک اگر می خواهندصحبت کنند... آقای طلایی نیک وقت خود را به آقای دکتر رضایی می دهید... اجازه بدهید، تذکر قبل از جناب عالی است ، اگر وقت راخدمت شما تفویض می کنم ، خواهشم این است که از این تذکرصرفنظر بفرمایید و در صحبت ها بیان بفرمایید.
رضایی میرقاید ـ ماده (77) را تذکر دارم .
نایب رییس ـ ماده (77) را تذکر دارید، بفرمایید.
امیدوار رضایی میرقاید ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تشکر می کنم از جناب آقای رییس که وقت دادند. همانطورکه همه عزیزان شنیدند، چند بار اسم بنده برده شد، مطالبی گفته شد که من برای اینکه ذهن عزیزان روشن شود، مجبورم که دو کلمه ای را خدمت شما بگویم .
بنده بعنوان رییس کمیسیون بهداشت در کمیسیون اجتماعی حضور پیدا کردم ، برای دفاع از طرحی که تقدیم شده بود. در آنجاخدمت عزیزان گفتم که این طرح بار مالی ندارد و در چارچوب برنامه است . جناب آقای بهرامی که زحمت زیادی کشیدند و دستشان هم دردنکند که طرح را تصویب کردند، آنجا بنده خدمت ایشان گفتم ، این طرح در برنامه است ، خلاف برنامه نیست ، این یک مورد.
ثانیا توافقی که بنده کردم این بود که اولا در سقف برنامه باشد،دوما برای مناطق محروم باشد. با محتوایی که من الان می بینم ، من موافقت نکردم . بعد از اینکه من از جلسه بیرون آمدم آنجا تصویب شدو بنده در آنجا حضور پیدا نکردم ، خواستم خدمت عزیزان بگویم .
نایب رییس ـ از تذکر شما خیلی متشکرم . جناب آقای طلایی نیک بفرمایید.
رضا طلایی نیک ـ بسم الله الرحمن الرحیم
خوب ، مجلس محترم اراده خود را نشان داد بر اینکه برای ساماندهی وضعیت بهداشت و درمان کشور که متاسفانه یکی ازمعضلات جدی هموطنان ماست ، اراده دارد که ان شاالله تعالی کمک بدهد که این مساله تا یک حد زیادی حل شود. در قضیه بودجه هم خوشبختانه توجه بسیار خوبی به بحث های بهداشت و درمان شد ومشکلاتی که الان وجود دارد، پیشنهادی که داده شده ، توسط کمیسیون بهداشت و درمان بعنوان کمیسیون تخصصی بخش بهداشت و درمان کشور مبنی بر جایگزین طرح بنظر می‌رسد بسیار بسیار منطقی است ،با این دلایلی که عرض خواهم کرد.
مخالف محترم همکار گرامی جناب آقای دکتر بهرامی که جای تشکر دارد، کمیسیون اجتماعی زحمت کشیدند، روی کلیات این طرح وزمینه را برای تصویب کلیات فراهم کردند، اشاره به دو، سه مساله کردندکه من ابتدا به آن‌ها پاسخ می دهم . یکی اینکه فرمودند ما اشکال طرح اصلی ، مصوبه کمیسیون بهداشت و درمان را از جهت اینکه مغایر بابرنامه نباشد، برطرف کردیم . من دقیقا از روی متن طرح اصلی و مصوبه کمیسیون بهداشت و درمان می خوانم که دقیقا مشخص می‌شود هیچ مغایرتی با قانون برنامه ندارد. چون در سطر چهارم آمده «با رعایت سقف کلی استخدام نیروهای انسانی مندرج در مواد قانونی مزبور» که دربالا گفته شده قانون برنامه چهارم توسعه . بنابراین سقف کلی قانون برنامه چهارم در مصوبه کمیسیون بهداشت و درمان رعایت شده و هیچگونه مشکلی برای دولت ایجاد نخواهد شد و قانون برنامه رعایت خواهد شد.
اما تفاوتی که بین طرح کمیسیون بهداشت و طرح کمیسیون اجتماعی وجود دارد این است ، در کمیسیون بهداشت دقیقا عدد و رقم تعیین شده که از فردا دیگر وزارت بهداشت سرگردان سازمان مدیریت نباشد که سالی چقدر به او مجوز داده شود. با این مشکلاتی که الان ماداریم ، (73) هزار و (500) نفر، بهداشت و درمان کشور کمبود نیرودارد. ما تازه داریم برای (6) هزار نفر مجوز می دهیم ، یعنی کمتر از(10) درصد اینرا اگر نتوانیم در این مصوبه ما شفاف حل کنیم ، این مصوبه ما هیچ نتیجه ای نخواهد داشت . لذا اگر به طرح جایگزین رای بدهیم حداقل استخدام (6) هزار نفر شفاف و قطعی خواهد شد. (65)هزار هم ما الان پست بلاتصدی داریم ، پست تعریف شده ، اما نفروجود ندارد برای اینکه خدمات داده شود.
باید حداقل به ازای هر بیمار (3) نفر کادر خدمات درمانی دربیمارستان ها باشد. اما الان در بیمارستان‌های خوب ما (7/1) به ازای هریک بیمار است . حالا بیمارستان‌های خاصی مثل سوانح و سوختگی واین ها که دوستان کمیسیون بهداشت گزارش‌هایی که الان به من دادند،می‌گویند بیشتر از (3) نفر باید به بیماران خدمات بدهند.
بسیاری از خانه‌های بهداشت الان با کمبود بهورز در روستاهامواجه است . ما هرساله حدود (600)، (700) تا خانه بهداشت ، طبق برنامه سوم (725) خانه بهداشت دایر کردیم ، اما بهورز آن تامین نشده . این ساختمان و امکانات بدون بهورز اصلا معنا ندارد و متاسفانه امکانات و نیروی انسانی هم عادلانه توزیع نشده و کمبود پزشک درمراکز درمانی روستاها واقعا یکی از اعتراض‌های شدید مردم است که درمانگاه ها اولا شبانه روزی نیست ، چون کمبود وجود دارد، یکنفرپزشک وجود دارد برای چند ساعت درطول روز پاسخگوست ،(40)، (50) تا روستا که از یک مرکز خدمات درمانی روستایی استفاده می‌کنند، با مشکل نبودن پزشک مواجه هستند.
مخالف محترم فرمودند که ما این ها را به سمت استخدام پزشک واستخدام در مناطق خاص شهرهای زیر (100) هزار نفر و روستاهاسوق دادیم . خوب ، اتفاقا در مصوبه کمیسیون بهداشت و درمان آمده با اولویت مناطق محروم و درعین حال محدود نشده که اگر یک شهری (200) هزار نفر جمعیت هم دارد، اما مشکل کمبود پزشک دارد، بتواند مشکل آن حل شود. ما اگر بخواهیم قید بگذاریم زیر(100) هزار نفر، بسیاری از شهرهای کشور مشکلشان برطرف نخواهدشد و در مصوبه کمیسیون بهداشت بصورت تخصصی تصریح شده که «با اولویت مناطق محروم در تامین (قید شده ) پزشک ، دندانپزشک ،بهورز، پیراپزشک ، پرستار، ماما و نیروی مورد نیاز فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی » که من فرصت نیست مواد قانون برنامه را بخوانم که تکالیفی که برعهده وزارت بهداشت و درمان گذاشته شده ، اگر مامشکل نیروی انسانی که اولین حرف و بنیادی ترین مساله در خدمات بهداشت و درمان کادر پزشکی است و با این (70) هزار کمبودی که بهداشت و درمان دارد، اگر ما حداقل مجوز (6) هزار نفر را برای سال حل نکنیم ، درواقع بهداشت و درمان کشور پاسخگوی هیچ جا نخواهدبود، نه پاسخگوی مردم ، نه پاسخگوی مجلس . اگر می خواهیم این وزارتخانه پاسخگو باشد، باید گفت حداقل مشکلش را هم در بحث نیروی انسانی (10) درصد نیازش را بتوانیم برطرف کنیم .(نایب رییس ـ خیلی متشکر) با اجازه یک جمله هم عرض کنم .
ما (320) میلیارد تومان شب آخر تصویب بودجه ، بودجه تصویب کردیم ، درصورت نیاز بهداشت و درمان به حقوق و مزایا که این دقیقا در این راستا بوده که این سقف نیروی انسانی که اضافه می‌شود بتواند مساله مالی آنهم پیش بینی و گنجانده شود و نکته مهم هم این است که نماینده محترم دولت گفتند ما نتوانستیم در طول برنامه سوم کاهش بدهیم ، از افزایش جلوگیری کردیم . معنی آن این است که ما اگر این مصوبه کمیسیون بهداشت را تصویب نکنیم ، با این مصوبه کمیسیون اجتماعی آن مشکلاتی که برای حق التدریسی ها پیش آمد،برای بهداشت و درمان هم پیش خواهد آمد، دوباره همین مجلس بایددو، سه بار اصلاحیه بدهد تا دعوای بین سازمان مدیریت و بهداشت ودرمان را حل کند. اجازه بدهید از همین الان قانون شفاف و قابلیت اجرایی داشته باشد و کاملا مشخص باشد برای مناطق محروم و فقط هم برای کادر پزشکی و پیراپزشکی است ، اصلا در مصوبه کمیسیون بهداشت و درمان برای بخش اداری مجوزی داده نشده و این امکان برای استخدام اداری وجود نخواهد داشت ، متشکر.
نایب رییس ـ خیلی متشکر، نماینده دولت بفرمایید.
عسکری آزاد (معاون توسعه ، مدیریت و برنامه ریزی نیروی انسانی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
نمایندگان محترم عنایت داشته باشند که پیشنهاد ارایه شده ...
فرهنگی ـ اخطار قانون اساسی دارم .
نایب رییس ـ می بخشید جناب آقای عسکری آزاد ظاهرا تذکردارند. جناب آقای فرهنگی ! می فرمایند که (6) نفر هم قبل ازجناب عالی تقاضای تذکر داشتند. (فرهنگی ـ اخطار قانون اساسی دارم ) اخطار قانون اساسی است ؟ دوستان دیگری که ثبت نام فرمودند،آقایان : قبادی ، میرزایی ، جمشیدی ، موسوی و طلایی نیک و سرکارخانم بیات اگر اجازه می‌دهند ما اخطار جناب آقای فرهنگی را استماع کنیم ، تذکرات دوستان در پایان جلسه . مخالفی نداشت ؟ (اظهاری نشد)جناب آقای فرهنگی اگر خیلی ضروری است ، بفرمایید.
محمدحسین فرهنگی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اصل (75) قانون اساسی به صراحت می فرماید که «طرح‌های قانونی ، پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان درخصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، درصورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد».
در دو سطر آخر طرح اصلی که الان بعنوان جایگزین موضوع بحث است ، به صراحت مجوزی بر استخدام داده شده که سالانه (6)هزار نفر با اولویت‌هایی که ذکر شده ، استخدام شود. در آنچه که درکمیسیون اجتماعی مطرح شده ، این اشکالات و ایرادات تا حدودزیادی رفع شده ولی این ایراد بنظر می‌رسد که باقی است ، اگر واردبدانید طبق ماده (181) آئین‌نامه داخلی مجلس اقدام بفرمایید.
نایب رییس ـ متشکرم توضیحات دولت را گوش می کنیم ، امااینجا ذکر شده که با رعایت ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و با رعایت سقف کلی استخدام نیروهای انسانی مندرج در مواد قانونی مزبور. لذا قاعدتا باید درچارچوب برنامه انجام شود. حالا توضیحات دولت را گوش می کنیم ، بفرمایید.
عسکری آزاد (معاون توسعه ، مدیریت و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تفاوت پیشنهاد جایگزین با پیشنهاد کمیسیون محترم اجتماعی دراین است که در این پیشنهاد دقیقا عدد و رقم مشخص شده . گفته شده که معادل تعداد افرادی که بازنشسته می‌شوند، به اضافه سالی (6) هزارنفر که در مجموع درطول پنج سال برنامه چهارم معادل (30) هزار نفراستخدام می‌شوند. علاوه بر جایگزین بازنشسته ها که برآوردبازنشسته ها هم حدود (30) هزار نفر است . جمعا (60) هزار نفربموجب این پیشنهاد دولت باید استخدام کند.
من جهت استحضار جناب آقای طلایی نیک و دوستان اشاره کنم که مجموع مجوزهاییکه شما درطول برنامه چهارم در جدول شماره (9) به دولت مجوز دادید که بین (24) وزارتخانه و سازمان دولتی وابسته به ریاست جمهوری توزیع کند، حدود (100) هزار مجوزاستخدام است ، یعنی شما (60) درصد از این مجوز را دارید در اینجایک قلم برای یک دستگاه می دهید، درصورتیکه وزارت بهداشت ودرمان درمجموع حدود (15) درصد کل جامعه کارمندی دولت راتشکیل می‌دهد. یعنی ما تعداد استخدام هایی که سال آینده می خواهیم فقط برای وزارت آموزش و پرورش انجام بدهیم که درواقع یکی ازبزرگترین وزارتخانه‌های ماست ، وزارت علوم ، دانشگاه‌ها،وزارتخانه‌هایی که درواقع وظایف حاکمیتی را باید انجام بدهند، انجام بدهیم ، ما این سهمیه استخدام را باید همه را لغو کنیم و هیچ سهمیه‌ای دیگر برای آن‌ها منظور نکنیم و فقط بگذاریم برای همین دستگاه .
ضمن اینکه درقانون برنامه پنج ساله چهارم پیش بینی شده که دستگاه ها معادل (50) درصد خروجی خود را بکار بگیرند. اینجا دراین طرح پیش بینی شده که معادل صد درصد خروجی آن‌ها بکار گرفته شود که خود اینهم یک مغایرتی با برنامه چهارم دارد. به این منظور اگرما براساس آن چارچوبی که در قانون برنامه پنج ساله چهارم پیش بینی شده ، بخواهیم این قانون را اجرا کنیم ، معنی آن این است که مجوزهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش را عملا باید بخش اعظم آن را،شاید حدود (80) درصد آن را نفی کنیم ، وزارتخانه‌های دیگر که دستگاه‌های حاکمیتی هستند و درخود برنامه پنج ساله چهارم شما حکم کردید که دولت اولویت را باید بدهد به دستگاه‌های حاکمیتی .
ما در بخش قضایی باید مجوز بدهیم ، در بخش ثبت اسناد، امورزندان ها، سازمان مالیاتی و دستگاه‌هایی هستند که این ها اصولا باید باتعداد استخدام های جدید بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند. این پیشنهاد درواقع دارد (60) درصد مجموع استخدام هایی که درطول برنامه پنج ساله چهارم به کل دولت داده شده که بخواهد تمام نیازهای خود راتامین کند، یکباره اینجا به یکی از وزارتخانه ها اختصاص می‌دهد، به اضافه اینکه با احکام مربوط به برنامه پنج ساله چهارم هم مغایر است .
درصورتیکه پیشنهادی که کمیسیون محترم اجتماعی داده ، ضمن اینکه سهمیه قانونی را رعایت کرده ، دولت را مکلف کرده که نیازهای بخش بهداشت و درمان در مناطق محروم ، همینطور در مناطق روستایی را تامین کند. یعنی دولت آنجا مکلف شده که علاوه برسهمیه ای که بطور معمول وزارت بهداشت و درمان طبق آن روال (50) درصد اختصاص می داده ، نیازهای مربوط به مناطق محروم وهمچنین نیازهای مربوط به مناطق روستایی را تعیین کند. خوب ، این درواقع یک اضافه ای است که قابل اجرا و عمل و درواقع قابل تخصیص به استخدام هاست .
ولی اگر ما بخواهیم طبق این حکم موظف شویم که (60) درصدمجموع مجوزهای استخدامی کل دولت را که مربوط به وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، وزارت فرهنگ ، وزارت دفاع (البته عذرمی خواهم وزارت دفاع از این مجموعه مستثنی '' شده )، بخش انتظامی به اضافه بخش‌های مربوط به قضایی و غیره بدهیم ، دیگرمجوزی برای دستگاه‌های دیگر باقی نخواهند ماند.
که خواهشم این است که به این پیشنهاد جایگزین عزیزان رای ندهند و این امکان فراهم شود که با حکم برنامه چهارم و مجوزی که کمیسیون اجتماعی پیشنهاد داده و مجلس محترم تصویب می‌کند،دولت بیاید با اولویت مناطق محروم و با اولویت روستاها تعدادی مجوز به سهمیه استخدامی مجوزهای وزارت بهداشت و درمان اضافه کند. به همین جهت ما با پیشنهاد جایگزین مخالف هستیم .
نایب رییس ـ متشکر، کمیسیون بفرمایید.
محمدعلی مقنیان (مخبر کمیسیون اجتماعی ) ـ ببینید همکاران !طراحان محترم اشاره داشتند...
شهریاری ـ تذکر آئین‌نامه‌ای دارم .
نایب رییس ـ اجازه بدهید، ظاهرا جناب آقای شهریاری تذکردارند، بفرمایید.
حسینعلی شهریاری ـ سلام علیکم
حاج آقا! من می خواستم خدمت همکاران محترم عرض کنم که نماینده محترم دولت ... (نایب رییس ـ تذکر شما ماده چند است ؟)ماده (77). (نایب رییس ـ ماده 77 آخر چه ...) حالا یک لحظه ، چون نسبت سویی به کمیسیون دادند، فرمودند که (60) درصد مجوزها رابهداشت و درمان می خواهد بگیرد. این (6) هزاری که ما می خواهیم بگیریم ، کمتر از (10) درصد نسبت به (100) هزار است . ایشان می فرمایند (60) درصد مجوزها را می‌خواهند بگیرند.
نایب رییس ـ متشکر، بفرمایید.
مقنیان ـ ... تفاوت طرحی که برای جایگزین مطرح شده ، باطرحی که کمیسیون محترم اجتماعی تصویب کرده ، خیلی زیاد است عزیزان . در طرح جایگزین که هم اکنون مطرح شده ، بحث سر این است که وزارت بهداشت و درمان مازاد بر سهمیه‌ای که درطول برنامه چهارم از محل (5) درصد کاهش خواهد داشت ، مازاد بر آن (6) هزارنفر در سال نیز بتواند جذب کند. بنابراین (6) هزار نفر درسال درطول برنامه ، به رقم (30) هزار نفر خواهد رسید. این درحالی است که براساس قانون برنامه چهارم کل خروجی دولت درطول برنامه پنج ساله ، براساس (2) میلیون و (400) هزار نفر دولت ، (240) هزارنفر خواهد بود. بنابراین برگشت (240) هزار نفر، یعنی (50) درصدآن خروجی ها باید برگردد، می‌شود (120) هزار نفر.
از طرفی خود وزارت بهداشت و درمان مدعی است ، معاونت محترم وزارت در کمیسیون مطرح فرمودند که از خروجی (240) هزار نفردرطول برنامه ، فقط (40) هزار نفر آن اختصاص به وزارت بهداشت ودرمان دارد. یعنی وزارت بهداشت و درمان درطول برنامه خودش (20)هزار نفر ورودی خواهد داشت ، (30) هزار نفر هم از اینجا اگر از سقف برنامه قرار است به آن بدهیم ، می‌شود (50) هزار نفر.
خود شما قضاوت کنید، (120) هزار نفر، اگر (50) هزار نفر آن درطول برنامه فقط به وزارت بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند، کل دولت با باقیمانده آن چکار باید بکند. یعنی آیا دیگر دستگاه‌های مشابه وزارت بهداشت ، درمان نیاز به نیرو ندارند، یعنی نیروهای همه آن‌ها که خارج می‌شوند، دیگر نتوانند جذب کنند، دیگر نیاز پیدانمی کنند، سایر دستگاه ها، سایر سازمان ها، سایر موسسات دولتی درتمام همان مناطق روستایی ، مناطق محروم ، شهرستان‌های زیر (100)هزار نفر جمعیت نیرو نیاز ندارند. بنابراین (عرض کردم با این توضیح ) این امکان که وجود ندارد.
توضیح بعدی اگر بحث عزیزان این است که این (6) هزار نفر درسال خارج از برنامه چهارم باشد، خوب طبیعی است خارج از برنامه چهارم ، مخالف اصل (75) قانون اساسی است که باز قابل طرح نیست .
یکی ، دو تا از موافقین محترم اعلام کردند که این ها فقط پزشک جذب می‌کنند، درحالیکه درطرح غیر از این است . در پایان اشاره شده ، دندانپزشک ، بهورز، پیراپزشک و پرستار، ماما و نیروی انسانی مورد نیاز فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی و امثالهم .
بنابراین عزیزان تن ها پزشک نیست ، ما هم دلمان می خواهد، اصلااعضای محترم کمیسیون اجتماعی بسیار مصر بودند بتوانند خیلی بیشتراز این را تصویب کنند. اما وقتی قانون اجازه نمی دهد، برنامه چهارم اجازه نمی دهد، مخالفت با اصل (75) است چکار می‌شود کرد؟ ما هم دلمان می خواهد شما راه کار خوبی را ارایه بدهید، شورای محترم نگهبان رد نکند، مخالف اصل (75) نباشد، (30) هزار نفر که سهل است ،بگویید درسال (100) هزار نفر. والله ما هم دلمان می خواهد، ما هم جزومناطق محروم هستیم ، اعضای محترم کمیسیون اجتماعی همه از مناطق محروم هستند، اتفاقا یکی ، دو تا از موافقین که صحبت کردند، جزوکسانی هستند هم استانی خیلی از همکاران ما در کمیسیون اجتماعی ،بنابراین به اعتقاد ما اگر این طرح رای بیاورد، شورای محترم نگهبان مخالفت خواهد کرد، برگشت می خورد و ضرر می بریم . والسلام
نایب رییس ـ این تذکری که جناب آقای شهریاری داشتند، اینرا می خواستم یک توضیحی بدهم که طبق طرح پیشنهادی علاوه بر آن (30) هزارتایی که دوستان استخدام می‌کنند، سالانه هم (6) هزار تا، آن (60) درصد همانطور خواهد بود، منتها باتوجه به نیازی که در بهداشت و درمان می بینند پیشنهاد دوستان این است که (60) درصد سقف برنامه برای بهداشت و درمان جذب شود. طرح را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ پیشنهاد این است که طرح اصلی جایگزین ماده واحده شود:
دولت موظف است از تاریخ تصویب این قانون در اجرای بند (3)ماده (3) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت سقف کلی استخدام نیروهای انسانی مندرج در مواد قانونی مزبور برای راه اندازی و فضاهای بهداشتی ، درمانی و تکمیل نیروی انسانی موردنیازواحدهای موجود علاوه بر بکارگیری معادل نیروی انسانی که سالانه بازنشسته می‌شوند، سالانه (6) هزار نفر با اولویت مناطق محروم درتامین پزشک ، دندانپزشک ، بهورز، پیراپزشک و پرستار، ماما و نیروی انسانی موردنیاز، فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی استخدام نماید.
نایب رییس ـ متشکر. حضار 215 نفر، اعلام رای بفرمایید. پایان رای گیری را اعلام می کنم ، با (142) رای موافق تصویب شد.

10 ـ بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحه یک فوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27 طبق اصل (85) قانون اساسی
نایب رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی تقاضای عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به لایحه یک فوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است .یکنفر از پیشنهاددهندگان ، جناب آقای سبحانی نیا توضیح بدهید.
نایب رییس ـ بفرمایید.
حسین سبحانی نیا ـ بسم الله الرحمن الرحیم
گرچه آخر وقت است و همکاران محترم خسته هستید ولی چنددقیقه دیگر را هم عنایت داشته باشید.
همانطورکه مستحضر هستید، هنگام بررسی لایحه بودجه 84 برخی از اجزا و بندهای تبصره‌های بودجه 84 بدلیل اینکه این ها دایمی بودند،حذف شد و دولت درقالب و شکل لایحه جداگانه‌ای این ها را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که با قید یک فوریت بتصویب رسیده .
از آنجاییکه برخی از این مواد و اجزا می‌تواند درآمدی یاهزینه ای باشد و در بودجه سال 84 تاثیرگذار باشد بردخل و خرج دولت ، جمعی از نمایندگان محترم که تعداد آن‌ها بیش از (50) نفرهستند، این ها درخواست کردند که این لایحه ، لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از درآمدهای مالی دولت ، برطبق اصل (85) قانون اساسی و برابر ماده (169) آئین‌نامه داخلی مجلس درخواست اولویت را برای این لایحه کرده اند که ماده (169) قانون آئین‌نامه داخلی مجلس می فرماید که «هرگاه دولت یا (15) نفر از نمایندگان تقاضای ارجاع طرح یا لایحه‌ای را طبق اصل (85) قانون اساسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های مجلس و یا دولت بنمایند، این تقاضادرجلسه علنی اعلام و به ترتیب در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد».
ما طبق اصل (85) قانون اساسی ، زمان اینگونه لوایح را اگرمجلس تصویب کند، می‌تواند تعیین کند که ما یکسال می‌توانیم برای این زمانی درنظر بگیریم و با اولویت هم بررسی شود و دولت هم چون لایحه بودجه ، لایحه یکساله است ، این قانون هم بصورت آزمایشی یکساله تصویب شود. یک ایرادی که در گذشته داشت ، این بود که این لایحه را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده بودند ولی الان به کمیسیون مشترک ارجاع شده که (7) نفر از اعضای محترم کمیسیون برنامه و بودجه هستند و از هر کمیسیون هم (1) نفر در این کمیسیون مشترک شرکت دارد و نگاه جامع تری به این لایحه می‌شود وبررسی خواهد شد و نظرات نمایندگان محترمی که در گذشته اشکال داشتند که جامع نگاه نمی شود، این نظرات هم قطعا با توجه به اینکه ازهر کمیسیون یکنفر و از کمیسیون برنامه و بودجه هم (7) نفر در این کمیسیون مشترک شرکت دارند، جامع تر بررسی خواهد شد و نظرات دولت هم چون می خواهد در رسیدگی به این لایحه تصریح بشود،ان شاالله با این نظر آن نظر هم تامین می‌شود. لذا تقاضای بیش از (50)نفر از نمایندگان محترم این است که ما این را تقاضای اولویت کرده ایم که با اولویت در دستور قرار بگیرد. والسلام علیکم و رحمه الله
نایب رییس ـ متشکر، موافق و مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ حاج آقا! مخالف اول جناب آقای تمدن هستندکه (10) دقیقه وقت دارند.
نایب رییس ـ جناب آقای تمدن بفرمایید.
مرتضی تمدن ـ بسم الله الرحمن الرحیم
نمایندگان محترم حتما این لایحه را مطالعه کرده اند و در جریان مساله هستند. ببینید! مساله از این قرار است که در کمیسیون تلفیق درهنگام رسیدگی به لایحه بودجه سال 84، تعدادی از تبصره ها ماهیت یکساله و بودجه‌ای نداشت ، ماهیت دایمی داشت . در همان زمان بحث شد این تبصره ها را که ما از دل بودجه سال 84 خارج کنیم ، دولت درقالب یک لایحه این ها را به مجلس بیاورد و بتصویب مجلس برساند.دلیل آنهم این بود که ماهیت این تبصره ها معمولا دایمی بود. بگونه‌ای که اهمیت داشتند، برای بودجه کلیدی بودند و در قالب رسیدگی به بودجه سال 84 تشخیص کمیسیون تلفیق این بود که این ها جداگانه آورده بشود و نهایتا پس از آوردن لایحه دولت به مجلس ، مجلس درمورد آن‌ها تصمیم بگیرد. این اصل مساله بود.
این لایحه‌ای که الان خدمت شما تقدیم شده است ، دربرگیرنده (65) ماده است که در این (65) ماده ما بیش از (79) حکم بودجه‌ای داریم . یعنی می خواهم اهمیت مساله را عرض کنم . اینکه ما مجددااینجا این را به یک کمیسیون مشترک تفویض کنیم . این واقعا گرفتن حق مسلم مجلس است . دلایل آنرا هم خدمتتان عرض می کنم . ببینیددر این لایحه چه چیزهایی وجود دارد که مجلس و نمایندگان محترم باید نسبت به آن حساس باشند. اینکه ما این را مجددا به یک گروه وکمیسیون مشترک تفویض کنیم که بعد ندانیم چه چیزی تصویب شد،چه موادی در این بتصویب رسید و نهایتا آثار آنرا بعدا ما بخواهیم پاسخگو باشیم ، این ایجاب می‌کند که نمایندگان محترم در مورد این لایحه دقت و توجه کنند. این یکی از لوایح واقعا مهم و بسیار حساس است ، (65) ماده در این لایحه وجود دارد که هرکدام از آن‌ها به اندازه کافی مهم است . ما این را نمی توانیم تفویض کنیم . حرف ما این است که این لایحه را حتما نمایندگان محترم باید ماده به ماده بنشیننددرموردش بحث کنند. من بعضی از این موادی را که در داخل این لایحه آمده خدمت شما مثال می زنم . مثلا یکی از مواد مربوط به قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی است . مجلس بایدنسبت به این مساله فوق‌العاده حساس باشد. ما این را باید اینجابصورت جدی پیرامونش بحث کنیم . درمورد نحوه اعطای تسهیلات به کشاورزان برای برقی کردن پمپ چاه ها که در ماده (8) همین لایحه آمده ، ما با چه شرایطی باید به این ها تسهیلات اعطا کنیم ؟ مجلس بایدجزییات این را در جریان باشد.
ماده (13) ـ نحوه رفتار با...
نایب رییس ـ جناب آقای تمدن ! می خواستم از حضرت عالی ودیگر مخالفین و موافقین یک خواهشی داشته باشم اگر کوتاه و گویاصحبت بفرمایید ما قبل از اذان رای گیری را داشته باشیم ، می بخشید.
تمدن ـ ... بله ، ماده (13)، نحوه رفتار با متصرفین غیرمجازاراضی مورد تملک وزارت مسکن و شهرسازی . یا در ماده (28)،نحوه سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درعرصه های گردشگری کشور.
بسیاری از این ها به استان‌ها مربوط می‌شود و نمایندگان محترم دراستان ها بعدا شاهد آثار این خواهند بود. لازمه آن این است که ما این لایحه را بگذاریم از مجاری طبیعی مسیر خودش را طی کند. یعنی بیاید در کمیسیون برنامه و بودجه سیر خودش را طی کند، به مجلس وصحن علنی بیاید ماده به ماده درمورد آن بحث بشود.
اگر شما این را تفویض کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر ما این رادرحقیقت مشمول اصل (85) و ماده (169) آئین‌نامه مجلس قراربدهیم مفهومش این خواهد بود که آن‌ها خواهند نشست ، تصویب خواهند کرد، تن ها کاری را که مجلس می‌تواند برای این لایحه بکند،این است که زمان تعیین کند، بگوید مدت این لایحه (5) سال باشد تاآخر برنامه چهارم باشد، دوسال باشد یا یکسال باشد. مجلس دیگرنمی تواند وارد مواد بشود. درحالیکه این موادی را که من بعضی ازمصادیق آنرا خدمت شما عرض کردم ، حقیقتا ایجاب می‌کند... ببینید!چرا ما این ها را از دل لایحه درآوردیم ؟ بخاطر اهمیت آن ، بخاطر کلیدی بودن آن . ما چگونه می‌توانیم یک لایحه‌ای به این مهمی را با(165) ماده ، با نزدیک به (79) حکم تبصره ای ، راحت از کنارش عبور کنیم ، مشمول اصل (85) قانون اساسی و ماده (169) بشود وبعد تازه پیشنهاددهندگان محترم چه پیشنهادی کرده اند؟ پیشنهادکرده اند این در یک کمیسیون مشترک مورد بحث قرار بگیرد. این رابدانید! ما باتوجه به عجله و سرعتی که لازم است معمولا تجربه نشان داده کمیسیون‌های مشترک یا پا نخواهند گرفت یا معمولا بدلیل مشکل در تشکیلات جلساتشان ، تصمیمات و جلساتشان به تاخیر خواهدافتاد. از این نظر کمیسیون مشترک آثار منفی دارد و طبعا نمی تواند نظرپیشنهاددهندگان را تامین کند. ضمن اینکه جالب است ، دولت چنین عجله ای را که پیشنهاددهندگان محترم داشتند، خود دولت چنین عجله ای را ندارد. حالا چه عامل و مسایلی باعث می‌شود که اینجابحث بشود سر اینکه آقا! ما این را به یک کمیسیون مشترک می دهیم که از هر کمیسیونی یکنفر و از کمیسیون برنامه و بودجه هم (7) نفر،این ها بنشینند درمورد یکی از اساسی ترین و مهمترین اجزا بودجه سال 84 که ما تفکیک کردیم و در قالب تبصره‌های دایمی بصورت یک لایحه جدا آورده ایم ، این را تفویض کنیم ، بعد هم ما بی اطلاع ازاینکه چه اتفاقی خواهد افتاد.
نمایندگان محترم درمورد تفویض تصمیم گیری مثلا درموردردیف های بودجه‌ای که بعدا با اعتراض بسیاری روبرو شد، این را تجربه کرده اند که این تفویض اختیار نمی تواند تامین کننده نظر نمایندگان محترم باشد. ما چگونه می‌توانیم (165) ماده اصلی و اساسی مربوط به قانون بودجه سال 84 را تفویض کنیم ؟
لذا خواهش من این است که اجازه بدهیم این از مسیر طبیعی ،مسیر خودش را طی کند، به صحن علنی بیاید، در کمیسیون برنامه وبودجه بحث های کارشناسی آن انجام بشود و نمایندگان ماده به ماده درمورد آن بحث و صحبت کنند.
نایب رییس ـ خیلی متشکرم . اگر این توصیه ما را همه مثل شماگوش کنند، ان شاالله ساعت (2) تمام می‌شود!
عباسپورتهرانی فرد ـ تذکر دارم .
نایب رییس ـ جناب آقای عباسپور بفرمایید.
علی عباسپورتهرانی فرد ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رییس ! بنده تذکر آئین‌نامه‌ای ماده (134) را دارم . من قرایت می کنم . لوایح قانونی که از طرف دولت به مجلس پیشنهادمی شود، باید:
1 ـ دارای موضوع و عنوان مشخص باشد.
2 ـ دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد آن در مقدمه لایحه به وضوح درج شـود.
3 ـ دارای موادی متناسب با اصل موضوع و عنوان لایحه باشد.
این لایحه‌ای که تقدیم مجلس شده هیچکدام از این موارد رارعایت نکرده . نه مقدمه ای دارد که درحقیقت براساس آن مقدمه دلایل توجیهی بیاید و نه موادی که در این لایحه ذکر شده با هم متناسب هستند. صرف جنبه مشترک موادی که در این لایحه آمده این بوده که در لایحه بودجه دولت یکسری احکامی را دولت تحت عنوان لایحه بودجه سال 84 مطرح کرده که کمیسیون محترم تلفیق باتوجه به اینکه این ها بودجه‌ای نبوده اند خارج کرده ، الان این اصلا نمی تواند یک لایحه دولت باشد. مجلس محترم ... من یک نامه هم خدمت هیات رییسه محترم نوشته ام ، این لایحه باید به دولت برگشت داده بشود ودولت شاید (7)، (8) و (10) تا لایحه تهیه کند و به مجلس بدهد.
طبیعتا هر کدام این ها تخصص یک کمیسیون خاص است . لذا اصلاارسال این لایحه از طرف دولت و پذیرش آن از طرف هیات رییسه محترم غیرقانونی است و من تقاضا می کنم اصلا این لایحه را مجلس به دولت عودت بدهد تا مراحل قانونی خودش را طی کند.
نایب رییس ـ خیلی متشکر، تذکر شما وارد است . نکته ای که بایدخدمتتان عرض کنم این است ، همانطور که مستحضرید لایحه‌ای که دولت پیشنهاد کرده ، موادی است که از لایحه بودجه تفکیک شده . لذادرحقیقت همان مقدمه لایحه بودجه را ملاک برای این لایحه لحاظ کرده اند. می خواهم عرض کنم چنین غفلتی انجام شده . ضمن اینکه فعلا بحث ما همین بحث موضوع ارجاع به کمیسیونی است که طبق اصل (85) عمل بشود. فعلا بحث ما در این رابطه است و تذکر شماهم (عرض کردم ) تذکر واردی است که ان شاالله...
سبحانی ـ اخطار دارم .
نایب رییس ـ جناب آقای سبحانی تذکر دارند، بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من اخطار اصل هشتاد و پنجم را داشتم . همانطور که استحضار داریداین لایحه‌ای که مطرح است مقدمتا یک لایحه ... (نایب رییس ـ شمافرمودید تذکر آئین‌نامه‌ای است ؟) خیر، اخطار اصل هشتاد و پنجم است .
لایحه‌ای که مطرح است مقدمتا یک لایحه‌ای در بودجه و برنامه است . بحثی که الان وجود دارد این است که دوستان دارند ضمن اینکه ارجاع آنرا به کمیسیونی برای رسیدگی براساس اصل هشتاد و پنجم رابحث می‌کنند، در ضمن بحث خودشان را مطرح می‌کنند که یک کمیسیونی مشترک مرکب از (7) نفر از اعضای کمیسیون برنامه وبودجه و یکنفر از هر یک از کمیسیون‌های مجلس تشکیل می‌شود.درحالیکه کمیسیون ذیربط مقوله ای که مقدمتا بودجه و برنامه است ،قاعدتا کمیسیون برنامه و بودجه است . اگر این مذاکرات ناظر به این است که رای گیری ، آن ترکیب را هم می خواهد معین کند، خلاف اصل (85) است .
اما اگر این مذاکرات ناظر بر این است که طبق اصل (85) به کمیسیونی ارجاع بشود و بعدا هیات رییسه محترم آن کمیسیون راتعیین کند که ذیربط آن کدام است ، قابل ادامه است .
نایب رییس ـ بله ، جناب آقای دکتر! دقیقا همینطور عمل می‌شود. متشکرم . موافق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ موافق جناب آقای ندیمی هستند.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ببینید! آنچیزی که مطرح شد این است که ما یک سلسله بندهایی ...
نایب رییس ـ جناب آقای ندیمی ! یکمقدار کوتاهتر صحبت بفرمایید.
ندیمی ـ حاج آقا! هنوز که شروع نکرده ایم . چشم . یک سلسله بندهایی ما در بودجه‌های سنواتی داشته ایم . در مجلس قبلی یک سلسله جدا شد و شد مثلا تنظیم بخشی از مقررات دولت که الان پایان کتاب برنامه هم هست و براساس آن همین کاری که الان ما داریم می کنیم در گذشته تحت همین عنوان انجام شده است . در کمیسیون تلفیق با این وعده که ما این ها را دایمی می کنیم رای گیری شد که هربندی را که بندهای زیادی هم در گزارش تلفیق است نوشته که مثلادایمی شد و مانند آن ، از ما در کمیسیون تلفیق رای گرفتند که ما این ها رااز شما می گیریم و اینجا رای گیری نمی کنیم ، مثلا این دایمی است ،یکساله نیست یا بعضی ها را گفتند اصلا بودجه‌ای نیست . بنابراین اجازه بدهید دولت یک لایحه دیگر بیاورد.
بنابراین ، شرطی که با ما کرده بودند این بود که در تلفیق ما این ها رابه مظان رای نمی گذاریم ، مخالف و موافق و حذف و مانند آن که اینهابرود دایمی بشود. این بحث مقدمه این لایحه بود.
دومین بحث این است که آیا این ها مثلا ششماه بعد تصویب بشودخوب است یا زودتر بشود؟ خوب ، بسیاری از این ها با این بودجه‌ای که ما بستیم و به شورای نگهبان دادیم ارتباط دارد و اگر آن‌ها نباشد بسیاری از سیاست‌های بودجه‌ای مشخص نیست . خوب ، پس زمان هم اینطوری نیست که ما مثلا بگذاریم یکسال کمیسیون‌های تخصصی روی آن کارکنند که مثلا نظرات مختلف و الی آخر تا به جواب برسند. خوب ،بودجه را از دست می دهیم . برای اینکه بودجه‌ای که می خواهد اجرابشود از اول فروردین 1384 است . خوب ، اگر ما این را اجازه بدهیم که هر کمیسیونی به تناسب ده ها و صدها کار دیگری که دارد این راانجام بدهد، کمیته‌های آن و مانند آن کار کنند...
اختری ـ اخطار دارم .
نایب رییس ـ اجازه بدهید، ظاهرا جناب آقای اختری تذکری دارند، بفرمایید.
عباسعلی اختری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی ، در سطر چهارم متذکر می شودکه بعد از عبارت «مجلس نمی تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یاهیاتی واگذار کند» می فرماید «ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیاروضع بعضی از قوانین را واگذار کند». در این پیشنهادی که شده ما تا حالاهرچه گوش کردیم ضرورتی را کسی توضیح نداده و اگر ضرورتی نباشدبرخلاف قانون اساسی است که ما بخواهیم این اختیار را به کمیسیونی واگذار کنیم که سرانجام افرادی معدود باید تصمیم بگیرند.
نایب رییس ـ متشکرم ، درحقیقت حوزه بحث موافق و مخالف همین است که یکی از محورهایی که مخالفین بحث می‌کنند این است که ممکن است ضرورت نداشته باشد و موافقین دفاع می‌کنند که ضرورت دارد. درحقیقت این نمایندگان محترم هستند که با رای خودشان ، اگر رای مثبت بود درحقیقت قبول می‌کنند که ضروری است . ضمن اینکه اصل طرح موضوع از سوی دولت باتوجه به اینکه موادی که در این لایحه آمده در لایحه بودجه بوده ، نظر دولت این است که بسیاری از این مواد ضروری است و ما باید سریعترتکلیف مان روشن بشود. به بحث گذاشته شده تا نظر نمایندگان را جویا بشویم . جناب آقای ندیمی بفرمایید.
ندیمی ـ بله ، نکته اولی که من عرض کرده بودم این بود که ما بایک تعهدی به این حذف یا دایمی شدن در کمیسیون تلفیق رای دادیم و الان لازم است که به آن تعهد عمل کنیم و دولت هم به همین دلیل نه تن ها اصرار نکرد، بلکه حمایت کرد.
دومین بحث این بود که ما بودجه را باید از اول فروردین اجراکنیم و بسیاری از این بندهایی که من حالا شماری از آن‌ها را نام می برم ،اگر نباشد اصلا در بودجه خلل ایجاد می‌شود. یعنی ما نمی توانیم بودجه را اجرا کنیم . توضیح اینکه ، دررابطه با کار کمیسیون ها همه قبول داریم ، اصلا می‌توانیم کمیسیون برنامه و بودجه را هم جمع کنیم .برای اینکه واقعیت این است که همین تلفیق با همین کمیسیون‌های تخصصی کافی است . اگر اینطوری نگاه کنیم اصلا کمیسیون برنامه وبودجه چه ضرورتی دارد؟ هر کمیسیون تخصصی می‌تواند نظرات خودش را بدهد، بعد از هر کمیسیون هم دو نفر باشند، ما اصلا درآئین نامه داخلی بیاییم بگوییم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات جمع ، چرا؟ چون کمیسیون تخصصی داریم ، کمیسیون‌های تخصصی نظراتشان را جمع می‌کنند، هم آن دو نفر نماینده شان مثلا (10) یا(12) تا کمیسیون ضربدر (2) می‌شود تلفیق . پس اصلا ما به بودجه نیاز نداریم .
خوب ، اگر این استدلال را بکار می بریم ، آنجا هم می‌شود بکاربرد. یعنی اگر واقعا شما چنین دیدگاهی دارید بیایید اصلا کمیسیون برنامه و بودجه را هم جمع کنید. اگر اینطوری است . اگر بگوییدکمیسیون تخصصی ارجح است که ما هم قبول می کنیم . اگر بگویید کارکارشناسی می‌کند که ما هم قبول می کنیم . اما حالا مثلا من تبصره (7)را عرض می کنم ، در تبصره (7) شما این سیاست ها را که از بند «ح » به بعد است ، همه را حذف کرده اید. عمده این ها هم به مباحثی مثل «دامپینگ » و مانند آن مرتبط است که اساس تجارت داخلی و خارجی ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تولید ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد،اشتغال ما را ممکن است به زیر سوال ببرد. شما این ها را حذف کردیدکه چه بشود که دایمی بشود. گفتید این ها آنقدر مهم است که یکساله نباید نگاه کنیم ، مثلا باید پنج ساله نگاه کنیم . بعد همین تجربه را هم قبلا داشتیم . حالا می آییم می‌بینیم که اگر ما واقعا طولانی کنیم ، فرض کنیم دو هفته اول سال نباشیم ، بعد هم بیاییم تا مباحث دیگر قبلی وفعلی و بعدی که داریم جمع کنیم ، این چند ماه طول بکشد. خوب ، بعدممکن است فرض کنید همین حمل ادوات و وسایل چینی بازار ما راکاملا تحت الشعاع خودش قرار بدهد.
بنابراین برای اینکه ورودی این بحث روشن بشود، یا ما باید ازاصل قبول کنیم که کمیسیون آئین‌نامه اساسا فقط محوریت را به کمیسیون‌های تخصصی بدهد یا اینکه تلفیقی از کمیسیون ها را که درحقیقت نمایندگان فکری آن کمیسیون ها هستند و نظرات آن کمیسیون را دفاع می‌کنند و ضمن کارکرد آن‌ها هم کمیسیون‌های تخصصی می‌توانند کارکرد داشته باشند، انجام وظیفه کند.
به این جهاتی که من عرض کردم ، یعنی : اولا فوریت آن که موردتصویب قرار گرفت . ثانیا از جهت مبحث خود بودجه هم ما سابقه داریم ، بسیاری از مواد سال‌های قبل هم بوده ، اینطوری نبوده که همه آن مربوط به امسال باشد. چند بند آن جدید است . بقیه آن‌ها همان بحث سرمایه گذاری خارجی و مانند آن اصلا قانون برای آن داریم . یک قانون دایمی بنام قانون جلب و حمایت سرمایه خارجی (یاسرمایه گذاری خارجی ). اگر این ها را بپذیریم ، درحقیقت می‌توانیم این را تفویض کنیم به یک کمیسیون تلفیق دیگری که نوعی کمیسیون مشترک تحریم می‌شود، مجموعا هم می‌تواند وظایفی را که برعهده گذاشتیم انجام بدهد. این همه مجری را دچار مشکل نکنیم .
در هر صورت من گمان می کنم که سرعت انجام این عمل ضرورت دارد. در گذشته بسیاری از این بندها قانون شده بود، منع قانونی هم نداشت ، همه این هایی را هم که ما از بودجه خارج کردیم این نبوده که مثلا مشکل قانونی دارد. نه ، ما فقط بسیاری از ایرادهایی که گرفتیم همین بود که آقا! ماهیت بودجه‌ای ندارد، یکساله نیست ، سیاستگذاری است و از این نوع ایرادها گرفتیم که خارج کردیم . اگر این منطق ،منطق خروج بعضی از بندها را در تلفیق که ما به این ایده موافقت کرده ایم بپذیریم اساسا زیادی در حوزه این بحث و اینطور ورودکردن باعث می‌شود که خود بودجه به نوعی به تعطیلی کشیده بشود.
نایب رییس ـ متشکرم . اجازه بدهید باتوجه به اینکه در آستانه اذان ظهر قرار داریم ادامه بحث را برای جلسه پس فردا بگذاریم . یک موافق و یک مخالف دیگر پس فردا ادامه بحث را داشته باشند.
ضمن اینکه تذکری را هم که جناب آقای دکتر عباسپور داشتند، آن تذکر را هم ما در هیات رییسه مورد بحث قرار می دهیم .

11 ـ اعلام وصول گزارش تفریغ بودجه سال 1382 کل کشور
نایب رییس
ـ وصولی ها را اعلام بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ـ در اجرای اصل (55) قانون اساسی ، گزارش تفریغ بودجه سال 1382 کشور توسط ریاست محترم دیوان محاسبات کشور تقدیم شده که اعلام وصول می‌گردد.

12 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
نایب رییس
ـ اسامی غایبین و تـاخیرکنندگـان را قرایـت بفرمایید.
منشی (سبحانی نیا) ـ غایبین جلسه عبارتند از آقایان : علاالدین بروجردی ـ احمد توکلی ـ رشید جلالی جعفری ـ هوشنگ حمیدی ـ محمدهادی ربانی ـ سیدمصطفی سیدهاشمی ـ منوچهر متکی ـ مصطفی مطورزاده ـ موریس معتمد ـ سیدنظام مولاهویزه ـ سیدمحمد میرمحمدی و فریدون همتی .
تاخیرکنندگان جلسه عبارتند از آقایان : عباسعلی اختری (16 دقیقه ) ـ جهانبخش امینی (20 دقیقه ) ـ سیدعباس پاک نژاد(24 دقیقه ) ـ سیدمحمدمهدی پورفاطمی (36 دقیقه ) ـ فریدون حسنوند(47 دقیقه ) ـ محمد خوش چهره (18 دقیقه ) ـ کمال دانشیار (51 دقیقه ) ـجاسم ساعدی (44 دقیقه ) ـ محمدرضا سجادیان (35 دقیقه ) ـ سیدمحمدمهدی شاهرخی (17 دقیقه ) ـ محمد شاهی عربلو(35 دقیقه ) ـ محمد عباسپور (16 دقیقه ) ـ شکرالله عطارزاده (19 دقیقه ) ـ حسین فدایی آشتیانی (36 دقیقه ) ـ سیدمحدتقی محصل همدانی (یکساعت و21 دقیقه ) ـ حسین نجابت (18 دقیقه ) ـ ناصر نصیری (19 دقیقه ) ـ حسین نوش آبادی (20 دقیقه ) وسیدمحمدصادق نیرومند (16 دقیقه ).
نایب رییس ـ متشکر هستیم .

13 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نایب رییس
ـ جلسه بعدی ساعت (8) بامداد روز سه شنبه (25)اسفندماه ، دستور جلسه هم ادامه دستور فعلی است . ختم جلسه رااعلام می کنم .

(جلسه ساعت 20/12 پایان یافت )

رییس مجلس شورای اسلامی
غلامعلی حدادعادل

7
(0)