مورخ: 1385/05/04
شماره: 242
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 242
مرجع تصویب : ???
شماره ویژه نامه : - سال صفر شماره 0

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 242

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه دویست و چهل و دوم 1 مـرداد مـاه 1385 هجری شمسی (242) 27 جمادی الثانی 1427 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی


دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم
1386 ـ 1385


فهرست مندرجات:

1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید.
3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: حسین سبحانی نیا، اسماعیل گرامی مقدم و قربانعلی نعمت زاده قراخیلی.
4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص مقاومت حزب الله لبنان در برابر تهاجمات اسراییل و تغییر مسیر پرونده هسته‌ای ایران.
5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
6 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی.
7 ـ اعلام وصول لایحه اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استان‌های نفتخیز و گازخیز و شهرستان‌های محروم کشور با قید دو فوریت و تصویب یک فوریت آن.
8 ـ تصویب درخواست عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه جهت بررسی بند «ج» اصل (44) قانون اساسی.
9 ـ طرح سوال آقای موسی الرضا ثروتی نماینده محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان از آقای فتاح وزیر محترم نیرو و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه.
10 ـ قرایت بیانیه نمایندگان محترم مجلس خطاب به روسای پارلمان های کشورهای جهان درخصوص جنایت های رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا علیه مردم مظلوم لبنان و فلسطین.
11 ـ اعلام وصول (7) فقره سوال و (2) فقره طرح.
12 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان.
13 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.

«جلسه ساعت هشت و پنجاه و هفت دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»

اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی

1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با حضور 216 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه دویست و چهل و دوم روز یکشنبه اول مردادماه 1385 هجری شمسی مطابق با بیست و هفتم جمادی الثانی 1427 هجری قمری:
1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه اصلاح مقررات تنظیم و ثبت اسناد در دفتر اسناد رسمی.
2 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی درون شهری (اعاده شده از شورای محترم نگهبان).
3 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه الحاق به موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیت اکو (اعاده شده از شورای محترم نگهبان).
4 ـ ادامه قرایت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
5 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درمورد سوال آقای زین‌العابدین طهماسبی نماینده محترم سروستان، کربال و کوار از وزیر محترم جهادکشاورزی.
6 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد سوال آقای اکبر اعلمی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر از وزیر محترم راه و ترابری.
7 ـ گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی درمورد طرح بهسازی و تنظیم مقررات قراردادهای موقت کار و شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی.
8 ـ سوال آقای موسی الرضا ثروتی نماینده محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان از وزیر محترم نیرو.

2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید
رییس ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید.
(آیات 72 ـ 71 از سوره مبارکه «توبه» توسط قاری محترم آقای حسن ربیعیان تلاوت گردید)

اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
و المومنون و المومنات بعضهم اولیا بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و یطیعون الله و رسوله اولیک سیرحمهم الله ان الله عزیز حکیم * وعد الله المومنین و المومنات جنات تجری من تحت ها الانهار خالدین فی ها و مساکن طیبه فی جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

رییس ـ از آقای ربیعیان قاری محترم تشکر می کنم.
قبل از اینکه ناطقان قبل از دستور دعوت شوند به اطلاع شنوندگان رادیو که منتظر آغاز جلسات علنی مجلس در وقت مقرر بودند می رسانم که ما امروز در حدود سه ربع ساعت قبل از شروع رسمی جلسه با همکاران خودمان یک بحث و مذاکره ای درباره شیوه اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس داشتیم، علت تاخیر این بود.
3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: حسین سبحانی نیا، اسماعیل گرامی مقدم و قربانعلی نعمت زاده قراخیلی
رییس ـ آقای قربانی ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از :
ـ آقای حسین سبحانی نیا نماینده محترم نیشابور.
(که پانزده دقیقه وقت دارند)
ـ آقای اسماعیل گرامی مقدم نماینده محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان.
(که ده دقیقه وقت دارند)
ـ آقای قربانعلی نعمت زاده نماینده محترم قایمشهر، سوادکوه و جویبار.
(که پنج دقیقه وقت دارند)
جناب آقای سبحانی نیا بفرمایید.
حسین سبحانی نیا ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا».
با عرض سلام به پیشگاه ملت بزرگ ایران اسلامی و شما همکاران محترم، عرایضم را در چهار محور بطور اختصار تقدیم می‌دارم:
1ـ وقایع چند روز گذشته در لبنان و نوار غزه یکبار دیگر به جهانیان ثابت کرد که رژیم صهیونیستی و جنایتکار اسراییل با ماهیت پلید خود برای هیچیک از قوانین بین‌المللی مشروعیتی قایل نبوده و برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی کند. متاسفانه دولت‌های منطقه و کشورهای اسلامی درحالی نظاره گر قتل عام ملت های بی دفاع فلسطین و لبنان هستند که حامیان رژیم صهیونیستی بطور آشکار و علنی به حمایت همه جانبه از این رژیم غیرقانونی و اشغالگر برخاسته اند و آن را علنا و صراحتا نیز اعلام می‌کنند.
تاسف آورتر آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد که مسوولیت مستقیم در برقراری صلح و امنیت جهانی و جلوگیری از تجاوز و تعدی را دارد، نه تن ها کوچکترین اقدامی در متوقف ساختن این تهاجم همه جانبه انجام نداده، حتی تمایلی نیز در این خصوص از خود نشان نمی دهد. بدون تردید این برخورد دوگانه و تبعیض آمیز و بی اعتنایی به جان انسان های مسلمان تن ها باعث گسترش تنفر و انزجار جامعه جهانی و وجدان های بیدار و موجب گسترش ناامنی و خشونت در منطقه حساس خاورمیانه خواهد شد.
2 ـ همزمان با بررسی مجدد موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای تصریح کرد درحالی آمریکا ادعای نگرانی جامعه جهانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند که چندی پیش (116) کشور عضو جنبش عدم تعهد در مالزی با انتشار بیانیه ای بر حق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کردند و همچنین وزرای خارجه (57) کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی در آذربایجان و بیانیه سران کشورهای عضو (8 ـD ) از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران حمایت کرده و این حمایت گواهی آشکار بر مخالفت بخش عظیمی از جامعه بین‌الملل با روند تبعیض آمیز و نگرانی از ایجاد یک رویه نامشروع در محروم ساختن اکثر کشورها از دستیابی به فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای است.
البته جوسازی های آشکار آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران درحالی صورت می‌گیرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و حتی فراتر از آن در ایران صورت گرفته و امکانات لازم برای انجام حدود (2000) نفر روز، بازرسی و بیش از (53) مورد بازرسی تکمیلی از مکان‌های مختلف ایران انجام شده و کلیه فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس قرار داشته و هیچ مدرکی مبنی بر شایبه فعالیت‌های غیرصلح آمیز ایران وجود ندارد. برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند با استفاده از همه ابزارها با زورگویی آمریکا و بی اختیاری برخی کشورهای عضو گروه (1+5) که تحت عنوان اجماع جهانی صورت می‌گیرد مقابله کرده و بر حقوق مسلم خود براساس پادمان جامعه هسته‌ای پافشاری نماید.
3 ـ رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ یکشنبه 1385/04/11 با ابلاغ سیاست‌های کلی بند «ج» اصل (44) قانون اساسی به یک دغدغه بیست و چند ساله در عرصه اقتصادی کشور پایان دادند و فصل جدیدی را در این زمینه با گرایش هوشمندانه بسمت اقشار محروم و کم درآمد و توده های مردم عادی گشودند. فصلی که درصورت اجرای دقیق مفاد سیاست‌های اعلام شده می‌تواند انقلاب و تحولی بزرگ در شکوفایی اقتصاد کشور را درپی داشته باشد.
براساس این تصمیم واگذاری (80) درصد از سهام بنگاه‌های دولتی، موضوع صدر اصل (44) قانون اساسی به بخش‌های خصوصی، شرکت‌های تعاونی، سهامی عام و بنگاه‌های عمومی غیردولتی مجاز اعلام شده است.
تاملی بر مفاد ابلاغیه اصل (44) قانون اساسی که خط‌مشی‌های کلی و بنیادی نظام، همچنین کارکرد اصلی دولت در آن لحاظ شده است، یک مولفه کلیدی را بیش از همه مورد توجه دست اندرکاران امور اقتصادی قرار می‌دهد و آن مساله تغییر نقش دولت است، چرا که نقش دولت در اقتصاد باید از مداخله و تصدی گری بسمت سیاستگذاری، هدایت و نظارت تغییر کند. در همین راستا اولین اقدام عملی برای اجرایی کردن سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی، فراهم آوردن زمینه‌های عینی برای تقویت بخش‌های غیردولتی است و این امر مستلزم استفاده از توان کارشناسان مسوول و کارآمد خواهد بود.
اجرای این سیاست مستلزم تشکیل کمیته‌های کاری مشترک دولت و مجلس، تشکیل کمیسیون ویژه مجلس و تصویب قوانین جدید و حتی تغییراتی در برخی قوانین موجود است. از اینرو همکاری دولت و مجلس در اجرای هرچه بهتر و دقیقتر این ابلاغیه ضروری است.
4 ـ همکاران گرامی، نمایندگان محترم! مناسب بنظر می‌رسد اندکی به گذشته بازگردیم و فضای سیاسی و اجتماعی کشور را درحدود یکسال قبل از انتخابات دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بیاد آوریم. در آن زمان دعواهای بی حاصل در شورای شهر تهران و تنش ها و تشنج های موجود در مجلس و دولت و دانشگاه‌ها و بسیاری دیگر از بخش‌های جامعه از یکسو و بی توجهی و بی اعتنایی به مشکلات واقعی مردم از سوی دیگر درنهایت، مردم را به واکنشی معقول و منطقی برانگیخت که نخستین جلوه آن در انتخابات شورای شهر به ظهور رسید و اندکی بعد ملت در انتخابات مجلس هفتم گام دوم و سرانجام گام سوم را در مسیر دو گام قبلی در انتخابات ریاست جمهوری برداشت و اراده خود را در انتخاب کسانیکه دردشان درد مردم باشد و از جنجال و لفاظی و شعارهای پوچ و خسته کننده دوری کنند، نشان دادند... (مشاجره دو تن از نمایندگان)
رییس ـ آقای سبحانی نیا! یک لحظه... آقای جعفری! نماینده گچساران! بفرمایید در جای خودتان بنشینید، اجازه بدهید که مجلس به نطق ناطق قبل از دستور توجه کند. آقای جعفری! بفرمایید در صندلی خودتان بنشینید...
جعفری ـ ایشان فحش دادند، چرا ایشان فحش دادند؟ می کشم!
رییس ـ خیلی خوب، حالا هر چه بوده، هرچه شنیدید، هرچه گفتید، فعلا اجازه بدهید مجلس کار خودش را بکند. آقای جعفری بفرمایید! نظم جلسه را بهم نزنید. حالا رسیدگی می‌شود، ببینند چه بوده، آقای سبحانی نیا ادامه بدهید.
سبحانی نیا ـ ... نشان دادند و خواهان شوراها و مجلس و دولتی شدند که بجای دعوا فکر کنند و بجای شعار عمل کنند.
مجلس هفتم در خردادماه 1383 در چنین فضایی کار خود را آغاز کرد و عزم و اراده خود را برای پرهیز از مجادلات و مناقشات به صراحت اعلام داشت و همه هم و همت خود را برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان و پیشبرد کشور بکار گرفت و تاکنون نیز در تحقق این نیت، قدم هایی برداشته و به لطف الهی بی توفیق نبوده است. ناگفته پیداست کسانیکه بعلت اشتباهات سیاسی آشکار خود، رای مردم را از دست داده اند از آنچه که پیش آمده بشدت ناراحت و عصبانی هستند و بهر شیوه‌ای سعی دارند تا مجلس هفتم را به همان مسیری بکشانند که موجب نارضایتی مردم گردد و تلاش می‌کنند تا سرنوشت تلخ گذشته خود را به مجلس هفتم و آینده اصولگرایان تحمیل کنند. آنان با استفاده از تمام ابزارهای تبلیغاتی خود مخصوصا می‌خواهند رابطه مجلس و دولت را به رابطه تخریبی و آکنده از سوتفاهم و جدال و جنجال بدل کنند و مردم را از این جنگ و جدال خسته و منزجر نمایند. گاه به بعضی نزاع های بی حاصل با تحریک این و آن دامن می زنند و دایما سعی می‌کنند چنین وانمود کنند که آتش اختلاف میان مجلس و دولت هر دم شعله ورتر می‌شود. آنان به کمتر اقدام مثبتی در مجلس توجه می‌کنند، اما گاهی یک جمله از یک نماینده را که ممکن است بوی اختلاف از آن شنیده شود در صدر اخبار خود قرار می‌دهند. گاهی برای نمایندگان مجلس درمقابل دولت دلسوزی می‌کنند و گاهی برای یکنفر یا یک گروه از نمایندگان در مقابل سایر نمایندگان. گاه برای عزیزان روحانی مانند آقای هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و مهدوی کنی دلسوزی و حمایت می‌کنند و از جفای اصولگرایان به آنان انتقاد می‌کنند، گویا فراموش کرده اند ایامی را که بدترین تهمت ها و اهانت ها به همین آقایان وارد می شد و آنان یا تایید می‌کردند و یا ساکت می ماندند و اکنون با حمایت از آقایان از تفرقه در اردوگاه اصولگرایان خبر می‌دهند.
بعنوان نمونه می‌توان به رفتاری که با سفرهای هیات دولت در استان‌ها می‌شود اشاره کرد. این سفرها بسیار پر زحمت است، اما بسیار پرفایده نیز هست. مردم هم با امیدواری از رییس جمهور و هیات دولت استقبال می‌کنند و مشکلات خود را با آن‌ها درمیان می گذارند، اما بعضی ها بجای ارزیابی منصفانه از این اقدام مردمی و سودمند دولت، تن ها درپی بهانه جویی هستند و بعضی امور جزیی و پیش پا افتاده را عمده می‌کنند تا اصل سفرها را تحت الشعاع قرار دهند. همچنین بعضی چنان وانمود می‌کنند که گویی هرآنچه امروز در جامعه مشکل اقتصادی و رفاهی برای مردم وجود دارد، همه ناشی از اقدامات غلط دولتی است که هنوز یکسال از عمر آن نگذشته است و مسوولیت خود را در گذشته فراموش می‌کنند. اکنون آنچه مهم است هوشیاری و بیداری مجلس هفتم است تا در دام این تشنج آفرینی ها نیفتد و راه خود را گم نکند.
یکبار دیگر با صراحت اعلام می کنیم که بر سر همان عهد و پیمانی که با مردم بسته ایم پابرجا هستیم و نمی خواهیم فرصت‌های ارزشمند را صرف...
رییس ـ آقای سبحانی نیا! اجازه بفرمایید. من از نمایندگان محترمی که روبروی من ایستاده اند، نمایندگان استان خوزستان که روبروی من ایستاده اند درخواست می کنم که در صندلی خودشان قرار بگیرند... نمایندگانی که در انتهای تالار هستند خواهش می کنم در صندلی خودشان قرار بگیرند، آقای مودب پور و آقای ذوالانوار در صندلی خودشان قرار بگیرند، اجازه بدهند که مجلس برای شنیدن نطق های قبل از دستور مناسب باشد، تشکر می کنم. آقای سبحانی نیا بفرمایید ادامه بدهید.
سبحانی نیا ـ ... درگیری های بیفایده کنیم. ما فرق نقد منصفانه دولت و تضعیف دولت را می‌دانیم. تضعیف دولت را همیشه خلاف اسلام می دانستیم و می‌دانیم، چرا که دولت رکنی از نظام اسلامی است و تضعیف دولت، تضعیف نظام است. همانطورکه تضعیف مجلس نیز تضعیف نظام محسوب می‌شود، اما نقد منصفانه و منطقی و برخاسته از درک و درد را نه تن ها به معنای تضعیف نمی دانیم که مایه تقویت محسوب می کنیم و مایلیم فضای مجلس هفتم فضای چنین نقدی باشد. آنچه مهم است داشتن بصیرت سیاسی است تا بدانیم آنکه امروز می خواهد به بهانه حمایت از مجلس یا حمایت از دولت به آتش اختلاف دامن بزند کیست و چه برنامه‌ای دارد.
در خاتمه از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر زاهدی می خواهم باتوجه به گذشت دو سال از اعلام موافقت اصولی با تاسیس دانشگاه جامع نیشابور دستور فرمایند موافقت قطعی آن هرچه زودتر صادر و اعلام گردد.
از وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای مهندس فرشیدی بخاطر تلاش درجهت اعتلای فرهنگ دینی در آموزش و پرورش کشور و از جناب آقای افسری رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی و همکاران ستادی ایشان قدردانی می کنم.
از وزیر محترم نیرو جناب آقای مهندس فتاح می خواهم بدلیل خشکسالی در منطقه نیشابور نسبت به رفع مشکل بی آبی تعداد زیادی از روستاها اقدام جدی بعمل آوردند و از جناب آقای مهندس محمدی زاده استاندار محترم خراسان رضوی و همکاران ستادی ایشان بخاطر پیگیری مستمر و جدی مسایل اساسی استان و جهت تحقق و دستیابی به نتایج سفر جناب آقای رییس جمهور به خراسان رضوی تشکر می کنم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ ناطق بعدی آقای گرامی مقدم هستند، بفرمایید.
اسماعیل گرامی مقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تعریف روشنفکری که در چندین مقوله بهم پیوسته و یکی از اعتقادات وافر به آزادی است، آزادی آگاهی دهنده و در تغایر با آنارشیسم دیگر خصیصه آن اصلاح طلبی روشنفکر است، یعنی اصلاحی که منجر به رفع موانع توسعه شود.
یکروز پس از گفتار روشنفکرانه مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام، توصیه کردند با کسانیکه حرف تازه‌ای مطرح می‌کنند با جنجال برخورد نباید کرد. جنجال بر سر نامه (50) اقتصاددان از سوی اصولگرایان آغاز شد، البته این نامه را رییس جمهوری، سخنگوی دولت یا دیگر دولتمردان دولت نهم پاسخ ندادند، حتی پاسخ های سیاسی فاقد استدلال‌های علمی و اقتصادی بیش از آنکه از موضع سیاسی نیز قابل پیگیری باشد، به فحش و ناسزا شبیه بود که دردی از دردهای بیشمار اقتصاد ایران را درمان نمی کرد. جالب آنکه بنظر می‌رسد اصولگرایان در حوزه نقد نیز به تمامیت خواهی قایل هستند، هرچند برخی معتقد هستند این اپوزیسیون ساختگی برای جذب سرخوردگان از ناکارآمدی احتمالی دولت است و ما تشکر می کنیم که ماموریت خود را فراموش کردید و چنان برآشفتید که اقتصاددانان خارج از کشور را برباددهندگان فرصت‌های اقتصادی ایران خواندید و آن‌ها را از زخم خوردگان جریان اصولگرایی و شکست خورده های سیاست‌های نولیبرالی خواندید، حال آنکه در سال‌های گذشته از منتقدان لیبرالیسم اقتصادی بوده و منتسب به جریان چپ اقتصادی و نهادگرایی هستند. متهم می کنید، فراموش کردند که در دوران آن‌ها کشور تورم های (5/49) درصدی را تجربه کردند و حافظه شما نیز لابد نمی خواهد بیاد آورد که کمترکسی را یارای پذیرش مدیریت کشور در آتش جنگ سوخته بود، بدون فوت وقت با شعارهای تعدیل اقتصادی، گذر از گردنه های سخت گرانی نوید طراحی های ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی را دادند، نه چیز دیگر.
تصور می کنم اساسا نامه را نخواسته اند یا خواسته اند با سواستفاده از وجود فقط دو نفر از کسانیکه در یک دوره کمتر از (4) ساله مسوولیت داشته اند، وجود (48) نفر دیگر را نادیده بگیرند.
در یک فضای به غایت سیاست زده و بدور از منش اخلاقی با برخوردی اخلاقی، گزینش شده و تحریف شده که یقینا عنایت دارید از دیدگاه استاد فقید عالی نسب، نرخ‌های بالای بهره معلول سیاست‌های نادرست اقتصادی است، نه علت آن. بنابراین قبل از انجام اصلاحات کافی در حوزه‌هایی که منشا و علت آن افزایش نرخ بهره بوده، دستکاری آمرانه و دستوری نرخ بهره بی ثمر و بلکه تشدیدکننده بحران‌های موجود می دانست. دامن زدن به واردات و ایجاد انگیزه های کاذب برای مصرف، بمنظور امکان استمرار نرخ‌های بالای ارز و امکان فروش و تبدیل آن به ریال تا زمانیکه حل نشود، کاهش دستوری نرخ بهره هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و تا مادامیکه نیروهای دامن زننده به عدم تعادل در بازار پول همچنان فعال عمل کنند، کاهش دستوری نرخ بهره فقط منجر به تحریک تقاضای بیشتر در مقابل عرضه محدود پول می‌گردد و چون بازار رسمی پول قادر به پاسخگویی به این تقاضا نیست، عملا چنین اقدامی موجب رونق گرفتن فعالیت کار چاق کن ها و دلال ها و رباخواران می‌شود.
خوب است سری به سایت بانک مرکزی بزنید تا ببینید فاصله میان ارقام مصوب و عملکرد سیستم بانکی در زمینه تخصیص‌های مربوط به اعتبارات بخش‌های صنعت، کشاورزی و فعالیت‌های بازرگانی و واسطه‌ای به چه صورت است، چون اساس جهت گیری ها موجب افزایش مصرف و مصرف گرایی می‌شود و اهتمام مشخصی به ارتقا توان ملی و توان رقابت ملی ندارد، نه تن ها قادر به برپایی عدالت نیست، بلکه در کنار ادامه افزایش یارانه‌های غیر موثر فشار بر کسر بودجه، افزایش واردات با تشدید بی عدالتی ها، ما را با گستره و عمق جدیدی از اتکا به بیگانگان و وابستگی به کالاهای مصرفی آن‌ها روبرو خواهد کرد.
در دست قرار دادن میوه های کشورهای خارجی از محل درآمدهای نفت آنهم با قیمت‌هایی که کمر تولیدکنندگان داخلی را شکسته، تقوای انقلابی و اصولگرایانه است؟ اما با وجود داشتن چنین تحلیلی ما هرگز بخود اجازه نمی دهیم تلاش برای منافع آمریکا و اسراییل را به کسی بزنیم. آیا تن ها با شعارهای تبلیغاتی بدلیل فقدان پشتوانه های کارشناسی می‌توان در مسیر عدالت و بهینه هزینه کردن اعتبارات و سرمایه ها حرکت کرد؟
جناب آقای احمدی نژاد، رییس جمهور محترم! ای کاش قبل از اعلام برنامه ها و تحمیل اندیشه‌های خود در بدنه اجرایی کشور ابتدا وضعیت موجود را حفظ و با بکارگیری مشاورین مجرب و انجام کارهای تخصصی و علمی که متکی بر برآیند عقلانی جامعه باشد در قالب لایحه به مجلس ارایه تا دولت براساس قانون مصوب مجلس جهت‌گیری‌های خود را سامان می‌داد تا کشور دچار اعوجاج های مکرر نمی شد.
علی‌القاعده در راستای عدالت، همه تصمیمات رییس جمهور باید مسوولانه باشد و با ماجراجویی که آمریکا دارد نباید اسباب آن را مهیا کنیم.
دیدیم که امام در هنگامیکه برای پیشرفت کشور نیاز به ثبات بود مدبرانه عمل کرد و هیچکس نمی تواند بگوید آن ابرمرد مرعوب بود. نمی شود هرکس را که از روی دلسوزی و تعلق خاطر به نظام دارد و از روی تدبیر مسایل خارجی را تحلیل می‌کند مرعوب گوییم.
می گویید حزب گرایی در کشور منجر به توقف توسعه یافتگی می‌شود. نمی دانم شما کدام الگوی موفق جهانی را سراغ دارید که بدون توجه به حزب، رسانه‌های جمعی و آزادی‌های مدنی راه توسعه را پیموده باشند. هرچند که می‌دانیم در فقدان احزاب شناسنامه دار، احزاب نامریی شکل می‌گیرند و ملت را دور می زنند.
گرانی چیزی نیست که با اظهار نظر دولت یا دیگر مسوولان نفی گردد، بلکه تمامی مردم کوچه و بازار بدلیل مواجهه با آن می فهمند گرانی است یا ارزانی، توهم است یا چیز دیگر. بفرمایید امروز که حاکمیت یکدست شده و میزان اختیارات کافی است و تمامی نهادهای انتصابی و انتخابی و صدا و سیما در اختیار شماست، چه ابزاری در اختیار اصلاح طلبان است؟ چه زود از ناکامی ها پس از یکسال اعتراف به سیاه نمایی می کنید؟ برخی از شما که دوران ما را بدتر از وضعیت شاه می‌دانستند، حال آنکه خاتمی پس از (8) سال تحمل کارشکنی ها و غلبه بر مشکلات، سیاه نمایی ها را مطرح کرد.
دولت شما تحت عنوان ایجاد اشتغال، معیشت مردم و کاهش تورم بر سر کار آمد و معتقدید به همین دلیل هم مردم به شما رای دادند. رای نداده اند که سطح دیپلماسی روابط مستقیم دنیا را با ما کاهش دهید، بجای تثبیت قیمت ها، گرانی قیمت ها را تصویب کنید. دولت اصلاحات با شعار تنش زدایی با دنیا و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری بر سر کار آمد، گرچه در داخل تحت فشار عوامل فشار که شما بهتر از هر جریانی بر آن واقفید بر سایه همین سیاست‌های تنش زدایی و تعامل با دنیا به نرخ رشد بیش از (5/7) درصد دست یافت. اگر شما علت فراری دادن سرمایه ها به کشورهای دیگر نیستید، حالا که همه ابزار حکومت در اختیار شماست، چرا رکود در داخل هم حکمفرما شده؟
شما بفرمایید اکنون که مدعی هستید عملکرد دولت‌های گذشته در راستای منافع ملی نبوده و قطع ارتباط با دنیا و بر هم زدن روابط سازنده با کشورهای دیگر را جزو افتخارات خود می دانید، چه دستاوردی برای ملت داشته اید؟ لطفا کلی گویی نفرمایید، بلکه بگویید در طول سال گذشته:
الف ـ از (7) میلیارد دلار صندوق ذخیره ارزی بابت سهمیه بخش خصوصی چند طرح مصوب و اجرا شده است؟
ب ـ نرخ رشد اقتصادی چند درصد است؟
ج ـ چگونه پیامدهای رشد نقدینگی (36) درصد را کنترل می خواهید بکنید؟ اگر با دستور و بخشنامه قابل کنترل بود، بایستی دولت‌های قبلی را برای دستور ندادن های به این سادگی سرزنش می کردید و کوشش های طاقت فرسای کشورهایی نظیر ترکیه و آرژانتین را برای کنترل تورم از نادانی آن‌ها دانست.
د ـ پیش بینی تحقق رشد (5/2) درصدی از علل ارتقا بهره وری چه شد؟
امروز که تمامی ابزارهای رسانه‌ای در اختیار شماست، این اصلاح طلبان حوزه نفوذشان چقدر است که درصدد اختلاف افکنی بین اصولگرایان هستند؟ (رییس ـ آقای گرامی وقتتان تمام است) مشکل اساسا اختلاف بین شما نیست، مشکل در تصمیم گیری های اجرایی، افراط و تفریط هاست که به زندگی مردم مربوط می‌شود.
دیگر حتی مشکل، اختیارات نیست. عدم توانایی در تصمیم گیریهاست. حتی هم طیف های شما را ناامید می‌کند و به همه لطمه می‌زند. همه طرفداران دولت محترم باید بدانند که هیچکس از شکست این دولت سود نمی برد و تن ها راه حمایتی نیز خلاف واقع گویی و هتاکی نیست. این مساله نه به آمریکا و اسراییل ربط دارد و نه با سکوت عالمان یک جامعه مشکلی از مشکلات کشور حل خواهد شد. والسلام
رییس ـ خیلی ممنون، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ آقای نعمت زاده بفرمایید.
قربانعلی نعمت زاده قراخیلی ـ سلام علیکم و رحمه الله
بسم الله الرحمن الرحیم
حمد و سپاس خدای را که به ما نعمت بیان عطا فرمود و عقل و اراده بخشید تا مسوول اعمال خود باشیم و در این راه همه ابزارهای مادی و معنوی را به صور مختلف به ما ارزانی داشت. درود خداوند بر همه پیامبران، امامان، شهدا و صدیقین باد.
این روزها دنیا شاهد اوج خباثت و وحشیگری دولت نامشروع اسراییل در فلسطین و لبنان می‌باشد. از یکسو زنان و کودکان بی دفاع شهرها ضجه و آوارگی آنان و از سویی دیگر خشم مسلح دژخیمان زر و زور و تزویر. جنگی نابرابر از سویی، سکوت مرگبار مجامع به اصطلاح آزادیخواه، متمدن، دموکراسی طلب و طالب حقوق بشر و از همه وقیح تر سکوت سنگین و خفت بار بخشی از کشورهای منطقه.
در میان آتش و خون، در میان خشم و نیرنگ در این کویر سوخته از انسانیت و مروت، درخت سبز حزب الله مظهر ایمان و مقاومت، صبر و امید جوانه زده و شمیم حقانیت آن اقصی نقاط عالم را فرا گرفته و آنکه کر و کور و مرده جان نیست را بیدار کرد و ان شاالله زلزله ای که از فریاد حق طلبی مظلومان عالم ایجاد شده و اکنون در گام‌های استوار، اندیشه‌های الهی امیدوار و متوکل و گلوله های تفنگ حزب الله بسوی استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ نشانه رفته است، آنان را در کام مرگ و نیستی فرو خواهد برد، ان شاالله.
و اما چند نکته درخصوص حوزه‌های انتخابیه خودم به سمع شما همکاران محترم، متولیان امر و مسوولین مربوطه می رسانم:
شهرستان قایمشهر با قریب (300) هزار نفر جمعیت، یکی از شهرستان‌های کارگری است. فلسفه شهر شدن و توسعه شهری آن براساس چند کارخانه نساجی، گونی بافی و پنبه پاک کنی بود که از سال 1342 آغاز بکار کرده است. تا قبل از انقلاب اسلامی یعنی سال 1356 این شهرستان با جمعیتی حدود (100) هزار نفر دارای کارخانجات نساجی فعال با بیش از (3200) کارگر بود و در اوایل دهه 70 تعداد کارگران آن به قریب (5000) نفر افزایش یافت. این کارخانجات شاهرگ حیات اقتصادی منطقه بوده و مردم شهر با سوت کارخانه امید به زندگی و چرخش اقتصادی خود را جستجو می‌کردند. اما متاسفانه به بهانه خصوصی سازی و تشکیل شرکت‌های سرمایه گذاری توسط بانک ها از جمله بانک ملی ایران و خرید کارخانجات یادشده در سال 1372 که در آن زمان حجم تولید آن به قریب (30) میلیون متر می رسید، دارای بیش از (150) فروشگاه فعال در سراسر کشور و ده ها هکتار زمین بود، توسط شرکت سرمایه گذاری بانک ملی و سایر سرمایه گذاری ها، روزبه روز شمارش معکوس کارخانجات نساجی مازندران آغاز گشت و امروز با بیش از (80) میلیارد تومان بدهی انباشته و تقلیل کارگران به حدود (1000) نفر قادر به پرداخت حقوق کارگران به مدت (4) ماه نمی باشد.
چند سوال اساسی و بسیار مهم و جدی در اینجا وجود دارد که مسوولین مربوطه باید بصورت شفاف و جامع بدان پاسخ بگویند:
1 ـ این موضوع که کارگران (4) ماه حقوق دریافت نکنند با کدام فرهنگ اخلاق و قانون سازگار است؟ کدامیک از شما مسوولین مربوطه (2) ساعت اضافه کار شما کم شده است و یکروز ماموریت شما به تعویق افتاده است؟ این کارگران بیگناه که دارای زن و فرزند می‌باشند و یا زنانی هستند که سرپرستی چند یتیم را بعهده دارند، چکار باید بکنند؟ آیا آن‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران حقی برای زندگی دارند یا خیر؟
2 ـ چرا برای بازسازی و نوسازی نساجی مازندران که قریب (42) میلیون دلار تجهیزات در سال‌های 75 تا 77 خریداری می‌شود، تا سال 83 و 84 نصب و راه اندازی نمی شود و امروز بدهی‌های آن بر دوش کارگران مظلوم افتاده است.
3 ـ چرا مدیران سهل انگار بی توجه و بی درد و غم از حیف و میل شدن بیت‌المال را بعنوان مدیران عامل گمارده بودید و آنان را به امان خدا رها کرده و هر کاری که می خواستند می‌کردند و در تهران کارخانجات نساجی مازندران را مدیریت می‌کردند؟ چرا از آنان حسابرسی نشده که امروز بیش از (80) میلیارد تومان بدهی انباشته، ارثیه آنان می‌باشد؟ و ده ها سوال دیگر که در جای خود به آن پرداخته خواهد شد.
سوال کلیدی این است که آیا امروز ما حق داریم بجای بررسی علل و ریشه یابی وضعیت کارخانه ها و تعیین مقصر و حسابرسی از آنان تاوان مدیریت غلط و سهل انگاری و بی توجهی مدیران را مردم شریف و کارگران غیرتمند نساجی مازندران بپردازند؟ آیا به بار اجتماعی و امنیتی آن فکر کرده اید؟
همه این ها در حالی است که ریاست محترم جمهور با حساسیت ویژه، تمام همت خویش و امکانات لازم را در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی بکار گرفته و میلیاردها تومان بصورت تسهیلات در اختیار بنگاه‌های بزرگ و کوچک در حل مشکل بیکاری جامعه قرار داده است. آنوقت ما براحتی صحبت از انحلال و تعطیلی چنین مراکز موجود که می‌تواند منشا خیرات و برکات باشد می کنیم.
شما بدهی‌های موجود کارخانجات نساجی مازندران را... (رییس ـ آقای نعمت زاده وقتتان تمام است) که نتیجه سو مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری دولتی و منتخبین شما می‌باشد بپذیرید و ما مسوولیت اداره کارخانه را با همت کارگران دلسوز و زحمتکش منطقه خواهیم پذیرفت.
لذا بعنوان آخرین کلام عرض می کنم که نگذارید کارگران زحمتکش کارخانجات نساجی مازندران بیش از این در انتظار حقوق معوقه بیش از (4) ماه خود باشند که این کار نه رضایت خداوند را دارد و نه از نظر اجتماعی و فرهنگی قابل تحمل است. والسلام

4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص مقاومت حزب الله لبنان در برابر تهاجمات اسراییل و تغییر مسیر پرونده هسته‌ای ایران
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
امروز دوازدهمین روزی است که ارتش اسراییل از هوا، دریا و زمین به لبنان مظلوم حمله کرده است. در این (11) روزی که گذشته کاری که اسراییل انجام داده این بوده که بیشتر با استفاده از تجهیزات و هواپیماهای نظامی اهدایی آمریکا، بر سر مردم بیگناه و بیدفاع بمب ریخته و ساختمان‌های مسکونی را بر سر مردم خراب کرده، جاده ها را بمباران کرده، پل ها را تخریب کرده و به اهداف غیرنظامی حمله کرده است. این هنر اسراییل در این مدت بوده است.
اما کاری که مقاومت اسلامی و حزب الله در لبنان انجام داده این است که بدون داشتن یک ارتش سازمان یافته، با تکیه بر ایمان، خواب (60) ساله اسراییل را آشفته کرده و اسطوره شکست ناپذیری اسراییل را باطل کرده و اسراییلی که (60) سال است از پشتیبانی انگلیس و آمریکا بهره مند شده نتوانسته در برابر مقاومت کاری انجام بدهد. این دستاورد حزب الله و مقاومت است و آن دستاورد اسراییل. معلوم است که پیروز این معرکه تاکنون کدام طرف بوده و آنچه اتفاق افتاده همان استقامتی است که مصداق آیه « من الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» است.
حزب الله یک گروه منزوی در لبنان نیست. حزب الله مظهر اراده ملت لبنان به داشتن استقلال است. حزب الله گروهی است که مورد تایید و احترام ملت لبنان است. صدای حزب الله صدای یک ملت است و مقاومت اسلامی در لبنان نشانه اراده جهان اسلام است.
آمریکا سعی می‌کند هم با پشتیبانی سیاسی و هم نظامی، آبروی از دست رفته اسراییل را جبران کند. با مخالفت هایی که آمریکا در شورای امنیت می‌کند، آبرویی برای سازمان ملل باقی نمانده است. دیگر هیچکس در جهان امید ندارد که سازمان ملل بتواند حق مظلوم را از ظالم بگیرد و اگر هر دولتی هر اقدامی بکند، سازمان ملل کاری از دستش ساخته نیست، مگر آنکه اراده قدرت های حاکم بر سازمان ملل موافق آن باشد و این یعنی مرگ سازمان ملل.
نمایندگان ـ مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا، مرگ برآمریکا.
رییس ـ خانم رایس درباره آتش بس در خاورمیانه می گوید، آتش بس وقتی باید برقرار شود که «خاورمیانه جدید» ایجاد شود. وزیر امور خارجه آمریکا با لحنی صحبت می‌کند که انگار آمریکا آقا و ارباب یگانه همه مردم دنیاست و همه مردم دنیا باید از آمریکا اطاعت کنند و آمریکا باید تکلیف همه مردم دنیا را روشن کند.
ما خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا می گوییم مگر مردم خاورمیانه زنده نیستند و برای خودشان اراده و حق تصمیم گیری ندارند که شما از آنطرف دنیا بیایید و برای آن‌ها تعیین تکلیف کنید و بگویید خاورمیانه جدید باید ایجاد شود؟ وانگهی خاورمیانه جدید تشکیل شده است، شما خبر ندارید، یا می دانید، این خاورمیانه جدیدی که شما دنبال آن هستید، نیست، یک خاورمیانه جدید دیگری است که «اراده ملت ها» در آن تعیین کننده است نه اراده آمریکا. خاورمیانه جدید در حال شکل گیری است و این مقاومتی که در لبنان ظاهر شده نظیر اراده‌ای که مردم عراق از خودشان نشان داده اند، همه این ها نشانه خاورمیانه جدیدی است که ناشی از اراده ملتهاست.
نمایندگان ـ الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر.
رییس ـ یک سخنی هم با بعضی از دولت‌های عربی داریم. ما به بعضی از دولت‌های عربی که موضعگیری های نامناسبی کرده اند، برادرانه و دوستانه عرض می کنیم که شما ده ها سال است دم از حمایت از اعراب می زنید، دم از مخالفت با اسراییل می زنید، دم از حمایت از فلسطین می زنید. امروز که یک گروه عرب مسلمان مقاوم در لبنان به تن هایی در مقابل اسراییل ایستاده اند یا ساکت هستید و یا بنحو ضمنی اظهارنظرهای منفی می کنید. شما چه جوابی برای عالم اسلام دارید؟ چه جوابی برای تاریخ آینده دارید؟ شما دم از حمایت از عرب و عروبت می زدید، امروز این وضعی که در لبنان و فلسطین وجود دارد، هم یک مساله عربی و هم یک مساله اسلامی است، چرا کمک نمی کنید؟ چرا ساکت هستید؟ چرا سخن های مایوس کننده به زبان می آورید؟ خود را در مقابل ملت های مسلمان قرار ندهید. تاریخ آینده درباره موضعگیری های امروز شما قضاوت خواهد کرد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که همزمان با حمله اسراییل به لبنان، ما شاهد تغییر لحن و تغییر مسیری در بحث هسته‌ای ایران هم شدیم و آن اینکه در حالیکه صحبت از مذاکره بود و رییس شورای امنیت ملی ما به اروپا یکبار سفر کرده بود و باب مذاکرات گشوده شده بود و مذاکرات ادامه داشت، ناگهان صحبت از تغییر مسیر و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت پیش آمد و باز زبان تهدید گشوده شد.
ما متذکر می شویم که این تغییر مسیری که پیش آمده اولا برخلاف تعهد و خواست خود اروپا بوده. شما پیشنهاد مذاکره دادید، ما هم استقبال کردیم و اما اینکه در این هنگامه آشفتگی در خاورمیانه شما تغییر مسیر داده اید، این را اولا ما در اثر فشار آمریکا می‌دانیم و بعد هم اعلام می کنیم که ما علاقه مند به مذاکره هستیم و معتقدیم که تندشدن مسیر به سود هیچکس نیست.
تاکید می کنیم که مجلس شورای اسلامی در دفاع از حقوق ملت ایران استوار و پابرجاست و اگر در روند آینده پرونده هسته‌ای ایران، چه از مسیر مذاکره و چه از ارجاع به شورای امنیت معلوم شود که قصد این است که این ملت بزرگ تحقیر شود و یا حق مسلم آن نادیده گرفته شود، مطمین باشید مجلس که صدای ملت است به وظیفه قانونی خود در الزام دولت و مسوولان به استیفای حق این ملت اقدام خواهد کرد.
نمایندگان ـ الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر.
رییس ـ با وصف این ما امیدواریم از همان طریق مذاکره که قبلا قرار بود کار ادامه پیدا کند و هنوز هم منتفی نشده، کار به پیش برود و هم حق ملت ایران تامین بشود، هم صحبت هایی که برای اعتمادسازی و امثال آن می‌شود بنحو متقابل پیگیری بشود.

5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تذکرات کتبی نمایندگان محترم مجلس به مسوولان اجرایی کشور هم تعداد زیادی است که من این ها را قرایت می کنم:
ـ آقای سیدمحمود مدنی بجستانی نماینده محترم گناباد به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رعایت در توزیع اعتبارات خشکسالی مرحله دوم.
ـ آقایان: محمد قمی نماینده محترم پاکدشت، حبیب الله اسماعیل زاده نماینده محترم فلاورجان، سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان، محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان، سیدعباس پاک نژاد نماینده محترم یزد و صدوق، ولی الله شجاع پوریان نماینده محترم بهبهان، علیرضا محجوب نماینده محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر و خانم مهرانگیز مروتی نماینده محترم خلخال و کوثر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور ارایه گزارش چگونگی هدایت پرونده هسته‌ای ایران و نتایج و دستاوردهای حاصله از آن.
ـ آقای سیداحمد حسینی نماینده محترم سیرجان و بردسیر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در اعزام بازرس و رسیدگی به مسایل بحرانی کارخانه قند بردسیر.
به وزیر محترم کشور درخصوص تسریع در جابجایی اردوگاه افاغنه شهرستان بردسیر.
ـ آقای محمد قمی نماینده محترم پاکدشت به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تامین جراح قلب و عروق و راه اندازی سریع CCU در بیمارستان زعیم پاکدشت.
ـ آقای عبدالغفور ایران نژاد نماینده محترم چابهار و نیکشهر به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به حقوق کارگران انتقالی از سردخانه شیلات چابهار به شرکت بهزیست بنیاد، برابر قرارداد طرفین.
ـ آقای سیدعبدالله حسینی نماینده محترم بندرلنگه، بستک و گاوبندی به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در رسیدگی به وضعیت بیمارستان بندرلنگه و تامین پزشک متخصص بخصوص ارتوپد.
به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در عملیات پروژه آبرسانی به شهرها و روستاهای حاشیه خلیج فارس.
ـ آقای سیدجمال الدین ارجمند نماینده محترم جهرم به وزیر محترم نیرو درخصوص رسیدگی به علت خاموشی های مکرر در شهرستان جهرم و جبران خسارات.
ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تعیین تکلیف کارکنان و خبرنگاران روزنامه ایران.
ـ آقایان: پیمان فروزش نماینده محترم زاهدان، ولی الله شجاع پوریان نماینده محترم بهبهان، سیدعباس پاک نژاد نماینده محترم یزد و صدوق، محمد قمی نماینده محترم پاکدشت، حبیب الله اسماعیل زاده نماینده محترم فلاورجان، سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان، حسن کامران دستجردی نماینده محترم اصفهان، محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان، علیرضا محجوب نماینده محترم تهران و خانم مهرانگیز مروتی نماینده محترم خلخال به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رسیدگی به علت گرانی و دریافت بی ضابطه شهریه ثبت نام دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی.
ـ آقای داریوش قمری نماینده محترم ایلام به وزیر محترم بازرگانی درخصوص مشخص نبودن وضعیت مدیریت اداره کل بازرگانی استان ایلام.
به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص رسیدگی به علت بی توجهی به نظر مجمع نمایندگان استان ایلام در انتصاب رییس دانشگاه ایلام.
ـ آقای سیدعبدالمجید شجاع نماینده محترم دشتستان به وزرای محترم جهادکشاورزی و بازرگانی درخصوص تسریع در اعلام قیمت خرید تضمینی خرما.
ـ آقایان: سیدمصطفی طباطبایی نژاد نماینده محترم اردستان، رسول پورزمان نماینده محترم نقده و اشنویه، سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان، ولی الله شجاع پوریان نماینده محترم بهبهان، سیدعباس پاک نژاد نماینده محترم یزد و صدوق، سیدعبدالله حسینی نماینده محترم بندرلنگه، محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان، حبیب الله اسماعیل زاده نماینده محترم فلاورجان، پیمان فروزش نماینده محترم زاهدان، محمد قمی نماینده محترم پاکدشت، علیرضا محجوب نماینده محترم تهران و خانم مهرانگیز مروتی نماینده محترم خلخال به وزرای محترم بازرگانی و جهادکشاورزی درخصوص رسیدگی به علت افزایش (25) درصدی قیمت گوشت قرمز و تاثیر آن بر اقتصاد خانواده ها و سلامت جسمی آنان.
ـ آقایان: حسین امیری خامکانی نماینده محترم زرند و کوهبنان، محمدرضا تابش نماینده محترم اردکان، حسن کامران دستجردی نماینده محترم اصفهان، رسول پورزمان نماینده محترم نقده و اشنویه، محمد قمی نماینده محترم پاکدشت، سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان، حبیب الله اسماعیل زاده نماینده محترم فلاورجان، پیمان فروزش نماینده محترم زاهدان، سیدعباس پاک نژاد نماینده محترم یزد، سیدمصطفی طباطبایی نژاد نماینده محترم اردستان، علیرضا محجوب نماینده محترم تهران، ولی الله شجاع پوریان نماینده محترم بهبهان و خانم مهرانگیز مروتی نماینده محترم خلخال به وزیر محترم کشور درخصوص لزوم ارایه تسهیلات و امکانات مناسب برای سهولت در رسیدگی به شکایات و اعتراضات شاکیان جرایم رانندگی.
ـ آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم کشور درخصوص بررسی عوامل ریزش چندباره زمین در میدان امام خمینی تهران و چاره جویی برای جلوگیری از تکرار حادثه قبل از وقوع فاجعه.
به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص ممانعت از برگزاری شتابزده نمایشگاه‌های لباس و پوشش اسلامی برای جلوگیری از سلب اعتماد مردم و به تردید افتادن کارآمدی طرح مد و لباس قبل از تصویب نهایی.
ـ آقایان: سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد و علی عسکری نماینده محترم مشهد و کلات به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص معرفی و برخورد قاطع با عوامل خسارات (3) میلیارد تومانی به بیت‌المال درخصوص دارو.
ـ آقایان: سید علیرضا عبادی نماینده محترم بیرجند و موسی قربانی نماینده محترم قاینات به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص تسریع در اجرایی نمودن مصوبه دولت درخصوص تاسیس دانشگاه صنعتی شرق کشور.
ـ آقای علی اکبر آقایی مغانجوقی نماینده محترم سلماس به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص لزوم حمایت‌های لازم از دامداران استان آذربایجان غربی بخصوص شهرستان سلماس و عدم توسل به شیوه‌های نادرست حقوقی و کیفری برای وصول اقساط و اخذ چک‌های چندین برابر تسهیلات اعطایی و اجرایی آن و... و... و...
ـ آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به وزیر محترم کشور درخصوص ضرورت ایجاد امنیت برای پیمانکاران پروژه آزادراه تبریز ـ زنجان و اقدام سریع برای رفع مزاحمت ها.
به وزیر محترم امور خارجه درخصوص ضرورت اتخاذ دیپلماسی فعالتر در قبال جنایات آشکار رژیم اشغالگر قدس.
ـ (25) نفر از نمایندگان محترم مجلس به وزیر محترم امور خارجه درخصوص رایزنی برای تشکیل فوری جلسه سازمان کنفرانس اسلامی جهت بررسی بحران خاورمیانه و حمایت از لبنان و فلسطین و توقف تهاجم وحشیانه اسراییل به لبنان و فلسطین و بکارگیری رایزنی و دیپلماسی فعال.
ـ آقای حسین حسنی بافرانی نماینده محترم نایین به وزیر محترم نیرو درخصوص افزایش زمان برخورداری از تعرفه برق مناطق گرمسیری از (2) ماه به (5) ماه باتوجه به درجه حرارت بالای (45) درجه بخش محروم و کویری خور و بیابانک شهرستان نایین.
ـ آقای محمدتقی کاویانی پور نماینده محترم نهاوند به وزیر محترم نیرو درخصوص رسیدگی به علت عدم اقدام بموقع و تناقض گویی مدیرکل امور آب استان همدان درخصوص تکمیل و اتمام مطالعات سد گرین نهاوند.
ـ آقای حسن سبحانی نماینده محترم دامغان به رییس جمهور محترم درخصوص لزوم رعایت دقیق مجاری مورد تاکید رهبری در عملیاتی کردن سیاست‌های کلی از طریق قانون.
ـ آقای حمیدرضا کاتوزیان نماینده محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر به وزرای محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو درخصوص ضرورت رسیدگی و نظارت به رعایت مسایل بهداشتی در آب آشامیدنی تهران.
گفتند که کلمه «عدالت» در تذکر آقای مدنی که دستور رعایت عدالت در توزیع اعتبارات خشکسالی مرحله دوم بود از قلم افتاده بود که این هم تصحیح می‌شود.
امروز چون ما هم یک بحثی راجع به تذکرات شفاهی داشتیم و هم اینکه باز به همان دلیل جلسه مان را دیر شروع کرده ایم، از دوستانی که تقاضای تذکر آئین‌نامه‌ای کرده بودند هم بدلیل دیر شدن و هم بدلیل اینکه شیوه اجرایی جدیدی را از امروز به مرحله اجرا می گذاریم، خواهش کردیم که از تذکرات آئین‌نامه‌ای خودشان صرفنظر کنند، دوستان هم پذیرفتند. از آن‌ها تشکر می کنم.

6 ـ بحث و بررسی درخصوص لایحه تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی
رییس ـ از آقای حاجی بابایی خواهش می کنم که دستور را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ اولین دستور ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه اصلاح مقررات تنظیم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی است. همانطوری که مستحضرید ما ماده (1) را بررسی می کردیم، در ماده (1) یکی، دو پیشنهاد دیگر باقیمانده است که ما این پیشنهادها را مطرح می کنیم، پیشنهاد حذف هستند. آقای قبادی پیشنهادشان را مطرح کنند.
علی اکبر قبادی حمزه خانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
عزیزان توجه بفرمایند! در بند «ب» ماده (1) متن تنظیم شده به این شکل است: «اعلام نظر وزارت جهادکشاورزی (حسب مورد سازمان امور اراضی و سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور) مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و ماده (56) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع در مورد املاک واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها».
باتوجه به اینکه ما چند قانون دیگر داریم که ناظر بر اراضی خارج از محدوده شهرهاست و در همه آن‌ها حقوق مردم بشکلی لحاظ شده و اگر در این بند حصری قایل شویم که فقط قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و ماده (56) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع ذکر شود چون در آخر لایحه هم آمده کلیه مقررات مغایر با این ابطال می‌شود، عملا چند قانون مهمی که حقوق دولت و مردم را در تشخیص اراضی و مالکیت ها و تعیین وضعیت آن‌ها لحاظ کرده، با این حصری که در این بند ذکر شده از بین می‌رود.
بنابراین پیشنهاد بنده این است که اگر این کار را قسمتی که مربوط به یعنی اعلام نظر وزارت جهادکشاورزی (حسب مورد سازمان‌های امور اراضی و جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور) بعد آن حذف می‌شود «در مورد املاک واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها» که کلیه مقرراتی که مشمول این وضعیت است و وزارت جهادکشاورزی موظف به اجرای آن در دفاع از حقوق نظام و یا حقوق مردم است در استعلام ها رعایت شود مواردی که هست را خدمتتان عرض می کنم.
قانون حفظ کاربری اراضی واقع در خارج از محدوده شهرها مصوب 1374 و اصلاحات بعدی آن در این بند لحاظ نشده. نظریه شورای نگهبان مبنی بر غیرشرعی بودن قطعیت آرا ماده (56) جنگل ها و مراتع که در حال حاضر ماده (2) حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی مصوب سال 71 بجای آن اجرا می‌شود، رعایت نشده. حل مشکل اراضی بایر مصوب سال 67 مجمع تشخیص مصلحت نظام باز رعایت نشده. موارد متعددی در رابطه با مرجع تشخیص اراضی و ابطال اسناد آن که ذکر خارج از محدوده استحفاظی است درحالیکه در مصوبه مجمع (که اینجا ذکر شده) ناظر بر املاک خارج از محدوده شهرهاست.
کلیه این موارد که در قانون جدید حصری برای آن قایل شده و موارد متعددی که نیاز به استعلام دارد و استیفای حقوق مردم و جلوگیری از ضایع شدن حقوق مردم و نظام دارد اگر این حصر برداشته بشود آن حقوق رعایت می‌شود و مشکلی ایجاد نمی شود.
بنابراین خواهش بنده این است که عزیزان به این حذف رای بدهند تا باعث تضییع حقوق مردم و دولت در جاهایی که وظیفه وزارت کشاورزی اظهارنظر در مورد بحث مالکیت موارد مرتبط است ان شاالله نشود. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
منشی (محمدصادقی) ـ مخالف آقای شافعی هستند، بفرمایید.
کریم شافعی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض پوزش از برادر عزیزمان آقای مهندس قبادی فرمایشاتی که فرمودند هیچ ارتباطی به این لایحه ندارد. صورت مساله عبارت از این است فرد یا افرادی ملکی را می‌خواهند معامله بکنند آیا بایستی از کدامیک از دستگاه ها استعلام کرد؟ در بند «ب» گفته شده است که از سازمان جنگل ها به اعتبار اینکه زمین آیا ملی شده است یا نشده است و از سازمان امور اراضی به اعتبار اینکه آیا اراضی، مشمول مقررات قانون موات هست یا نیست؟ بعبارت دیگر آیا این زمین مورد معامله جزو اراضی دولتی هست یا نیست استعلام می‌شود.
این استعلام یا قانون حفظ کاربری اراضی هیچ ارتباطی به مالکیت ندارد. در آنجا بحث تفکیک و افراز است و هیچ منع و اشکالی درخصوص نقل و انتقال اراضی در قانون حفظ کاربری اراضی پیش بینی نشده یا نظریه شورای نگهبان مانعه الجمع با این موضوع نیست. مقررات ماده (56) قانون ملی شدن جنگل ها و متعاقبا ماده (2) قانون حفاظت در اینجا مستتر و ملحوظ است و از قلم هم نیفتاده است. یا درخصوص حل مشکل اراضی بایر که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است، این قانون هیچ ارتباطی به مالکیت دولت ندارد و اساسا برای دولت مالکیت ایجاد نمی کند، بلکه قانونگذار گفته است آن تعداد از اراضی که بمدت پنج سال متوالی کشت نشده باشد، مجریان قانون به مالک اخطار بدهند، مالک احیا بکند اگر چنانچه احیا نکرد، به قیمتی واگذار کنند به کسانی که قادر به احیا زمین هستند. بنابراین مالکیتی برای دولت ایجاد نمی کند که آیا دولت بگوید این ملک متعلق به من هست یا متعلق به من نیست. فلذا بند «ب» که در این ماده واحده پیش بینی شده کاملا حساب شده، سنجیده و درست است و گفته شده است در این دو زمینه ای که ممکن است زمین ملی یا موات اعلام شده باشد. وقتیکه به دفترخانه مراجعه می‌کنند از این دو دستگاه استعلام کنند، اگر این دو دستگاه گواهی دادند مبنی بر اینکه این زمین ملی یا موات است، طبیعتا نقل و انتقال ملک با مانع مواجه خواهد شد درغیر این صورت هیچ قانون دیگری، هیچ منعی برای نقل و انتقال املاک ندارد.
و جمله آخر اینکه اگر ملاحظه می‌فرمایید که در اینجا قید شده است در مورد املاک واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها دلیل آن روشن است بخاطر این است که این دو دستگاه متولی اراضی خارج از محدوده هستند و در محدوده شهر هیچ سمتی ندارند و باتوجه به اینکه در حال حاضر دیده می‌شود که دفاتر اسناد رسمی بنا بدلایلی عموما نادرست نسبت به اراضی که در داخل حوزه استحفاظی شهرها هست استعلام می‌کنند ما اینجا قید کرده ایم که بیخود و بی جهت مردم سرگردان نشوند، متعاملین بدنبال اخذ گواهی نسبت به اراضی که در داخل محدوده شهر هستند به ادارات منابع طبیعی یا سازمان اراضی احاله نشوند.
بنابراین، این استعلام مربوط به املاکی است که خارج از حوزه استحفاظی است و بند «ب» ماده پیشنهادی بدرستی تنظیم شده. بنده تقاضا می کنم که همکاران محترم با پیشنهاد همکار عزیزمان مخالفت بفرمایند.
رییس ـ خیلی ممنون، قبل از اینکه موافق با پیشنهاد صحبت بکند از میهمانان امروز مجلس نام ببرم.
جمعی از دانشجویان رشته حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد میهمان امروز مجلس هستند و جمعی از اعضای کانون رایه المهدی از شهرستان همدان، همچنین عده‌ای از دانش آموزان سازمان دانش آموزی از منطقه (3) تهران و دانش آموزان آموزشگاه دخترانه رفاه از منطقه (12) تهران که همسایه مجلس هم هستند و حق همسایگی هم بر گردن خانه ملت دارند. برای همه این میهمانان خوب و عزیز آرزوی موفقیت می کنم و مقدمشان را در مجلس شورای اسلامی گرامی می‌دارم. موافق صحبت کنند.
منشی (محمدصادقی) ـ جناب آقای دکتر موافق ثبت نام نکرده است. حالا اگر...
رییس ـ اگر دولت و کمیسیون نظری دارند بدهند.
منشی (حاجی بابایی) ـ قبلا صحبت کرده، آقای رییس اگر اجازه بدهید من قرایت کنم.
سلیمانی ـ اگر اجازه بدهید کمیسیون صحبت می‌کند.
رییس ـ بفرمایید.
حسن سلیمانی (مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
باتوجه به اینکه پیشنهاددهنده محترم روی دو مطلب صحبت فرمودند، یکی این قیدی که در رابطه با استعلام پیش بینی شده اگر برداشته بشود مطلق شود و دوم در رابطه با قسمت آخر قانون که گفتیم کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می‌شود معنای آن لغو هر آن چیزی است که نیامده، بنده عرض کنم.
لازمه مغایرت، وحدت حکم موضوع است یا جامعیت حکم است. اساسا قوانینی را که فهرست وار نام بردند موضوع آن تنظیم سند نیست و ربطی هم به تنظیم سند ندارد که مغایر این قانون باشد و با تصویب این قانون لغو بشود. دوم حکم آن هم این ها نیست، هیچ ارتباط حکمی هم با این مطلب ندارد. آن‌ها به وظایف و اختیارات دستگاه‌های دیگر برمی گردند نه لغو مالکیت یا اعلام مالکیت. بخصوص اینکه اگر عنایت بفرمایید به اعلام غیرشرعی بودن نظرات کمیسیون ماده (56) که اساسا باید قید ماده (56) را هم برداریم برای اینکه شورای نگهبان نظرات کمیسیون ماده (56) را در لغو مالکیت اشخاص شرعی ندانسته، درحالیکه این قسمت را ما بعنوان یک مورد اصلاح هم آورده ایم که درحقیقت دلیل علیه خود پیشنهاددهنده محترم بود.
آنچه که اینجا حکم است، تشخیص مالکیت شخص فروشنده است که در متن ماده واحده با اعلام وضعیت ثبتی و استعلام از سازمان ثبت که به موجب ماده (22) مسوول تعیین مالک و اعلام مالکیت است پیش بینی شده. اگر جایی دولت می‌تواند لغو مالکیتی داشته باشد باید مطابق مقررات در دفتر املاک به ثبت برسد تا به مالکیت دولت شناخته بشود. در این مواردی هم که ما پیش بینی کرده ایم حتی مقدمات است، یعنی اگر در مرحله تصرفی بعنوان مالکیتی دولت است ما پیش بینی کرده ایم. بنابراین مواردی که نام بردند ربطی به مالکیت اشخاص ندارد، احراز مالکیت اشخاص می‌شود، اعم از اینکه اعمال مقررات اصلاحات ارضی شده باشد یا نشده باشد، در رابطه با مواردی هم که نیاز بوده است که شبهه مالکیت عمومی و لغو مالکیت اشخاص پیش نیاید که قوانین مستمر هستند آن دو مورد پیش بینی شده و قوانین مغایر هم که نام بردند مغایرتی با این مطلب ندارد چون حکم آن تنظیم سند نیست، الزام آن هم استعلام نیست. بنابراین ربطی هم از نظر این تعاریف با هم ندارند. خواهش ما این است که عزیزان به حذف رای ندهند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
رییس ـ آقای حاجی بابایی قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ حضورتان عرض شود که پیشنهاد جناب آقای قبادی این است که در ماده (1) بند «ب» این قسمت یعنی از سطر دوم حذف شود: «مبنی بر عدم شمول مقررات قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن و ماده (56) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع» پیشنهاد این است این قسمتی که من قرایت کردم از قسمت «ب» حذف شود. آقای رییس! پیشنهاد را رای گیری بفرمایید.
رییس ـ آن در مورد املاک واقع در خارج از محدوده...
منشی (حاجی بابایی) ـ تا مراتع.
رییس ـ آنهم بماند یا...
منشی (حاجی بابایی) ـ آن بماند.
رییس ـ بسیار خوب، حضار 220 نفر، موافقان با پیشنهاد آقای قبادی تکمه چهار و مخالفان با حذف، تکمه دو را فشار بدهند. دوستانی که در صندلی خودشان قرار ندارند حتما رای بدهند. (قبادی ـ دستگاه ما کار نمی کند) رای شما را ما اینجا حساب می کنیم. رای آقای قبادی را اینجا موافق حساب کنید، چون ایشان پیشنهاددهنده هستند. پایان رای گیری را اعلام می کنم، تصویب نشد.
منشی (حاجی بابایی) ـ اگر پیشنهادی نیست من ماده (1) را برای رای گیری قرایت کنم (استکی ـ پیشنهاد دارم) آقای استکی پیشنهاد دارند. پیشنهاد آقای استکی این است که در تبصره از «اعلام نظر مراجع مذکور تا آخر...» حذف شود، بفرمایید.
محمدحسین استکی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران گرامی تقاضا می کنم به این عرض بنده لطفا توجه فرمایید! در رابطه با استعلام‌های مختلفی که لازم است برای نقل و انتقال اسناد در دفاتر رسمی انجام بشود در ماده (1) ادارات مختلفی ذکر شده که حالا بر مبنای لایحه دولت پیشنهاد چیز دیگری بود کمیسیون قضایی صلاح دیدند که تغییراتی را در آن اعلام کنند.
همانطور که دوستان از کمیسیون قبلا توضیح دادند هدف از موضوع این بوده که مراجعه کننده ها کمتر معطل بشوند و نهایتا آن مراجع ذیربط جواب استعلام‌های لازم را سریعتر بتوانند ارایه بکنند. بر این مبنا یک فرصت (20) روزه را قرار دادند که در تبصره ماده (1) به آن اشاره شده برای استعلام‌هایی که به ادارات مختلف، کشاورزی، شهرداری و مراجع مختلف دیگر ارجاع می‌شود که ظرف (20) روز اگر جواب را ندادند آن محضر و دفتر اسناد رسمی قادر خواهد بود که نقل و انتقال لازم را انجام بدهد. در آنجا قید کرده اند که البته بیان می‌شود هرگونه مسوولیتی دررابطه با اشکالاتی که ممکن است در این سند وجود داشته باشد بعهده فروشنده و یا خریدار است، در سند قید خواهد شد.
همانطور که جناب آقای قربانی قبلا اشاره کردند هدف این بوده که واقعا ارباب رجوع معطل نشود و ما کار را بصورت خیلی کوتاه دربیاوریم تا افراد سریعتر جواب خودشان را بگیرند و ادارات هم ملزم شوند به اینکه ارباب رجوع را سر ندوانند. در ماده (2) بعد اشاره می‌کند که اگر به این ترتیب انجام شد و هرگونه تبعاتی از این قضیه بود، نهایتا طرفین معامله مسوول و پاسخگوی تعهدات قانونی خواهند بود. ما از آنطرف می خواهیم کار را سریعتر انجام بدهیم و مساله را سریع فیصله بدهیم، مردم را ندوانیم ولی از آنطرف این قضیه باعث می‌شود، بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در اسناد وجود داشته باشد و تا هنگام معامله به آن رسیدگی نشده باشد روی همدیگر تلنبار بشود و بعد سر یک موضوع خاصی که پیش بیاید یا به اصطلاح به وقت خودش این قضیه اتفاق بیفتد یکدفعه ما می‌بینیم بسیاری از مواردی که دیگر فرصت آن هم گذشته، اگر ممکن است یک زمینی باشد که مجاز نباشد، لازم است که تغییر کاربری آن مورد موافقت قرار بگیرد و کارهای دیگر این رفته و ساخت و ساز هم روی آن انجام شده و بعد چند دست هم گشته و متاسفانه همه این متعاملین تا آن زمان بایستی بیایند و تکلیف کار را روشن بکنند. پس هدف ما این بوده که کار را سریع انجام بدهیم ولی در یک مساله بسیار شاق و سخت بعد از یک مدت دیگر قرار می دهیم. بنابراین، این قضیه اینطور نیست که واقعا مساله را ما کوتاه کرده باشیم و کار را راحت کرده باشیم.
در رابطه با شهرداری من فقط خدمتتان عرض کنم، این (20) روزی که برای جواب استعلام از شهرداری تعیین شده و اگر نرسد می‌توانند خودبخود روی انتقال سند اقدام بکنند، موارد مختلفی که لازم است از شهرداری استعلام بشود و روشن شود بصورت تیتروار خدمتتان عرض می کنم:
احداث ساختمان بدون پروانه در کاربری‌های مختلف (یک اشکالی که ممکن است وجود داشته باشد) در محل‌های غیرکاربری های مصوب برخلاف پروانه صادره، احداث ساختمان اراضی واقع در طرح‌های تفصیلی نظیر فضاهای سبز و موارد دیگر، اراضی کشاورزی و قضایای عمومی، پارکینگ‌های عمومی، کاربری‌های ورزشی و مسایل دیگر، احداث ساختمان در املاک میراثی و مغایر با ضوابط میراث های فرهنگی، تبدیل ساختمان مسکونی به تجاری، اداری، خدماتی، صنعتی و غیره برخلاف پروانه یا ضوابط شهرسازی، عدم احداث پارکینگ یا کسر پارکینگ، تبدیل پارکنیگ به کاربری‌های دیگر، افزودن به زیربنای ساختمان بیش از حد تراکم مجاز در پروانه، تجاوز به گذر و یا عدم عقب نشینی برخلاف ضوابط شهرسازی، تبدیل انبار به مسکونی یا تجاری و یا غیره، احداث بالکن، اضافه کردن ارتفاع ساختمان، اجرای پخ یا کمتر از حد مشخص در پروانه، بهداشتی یا ایمن نبودن ساختمان از نظر استحکام بنا. همه این ها یکی، فقط استعلامی که هست بایستی شهرداری آنرا بررسی بکند و جواب بدهد.
شما حساب کنید رسیدگی به همه این موارد در فرصت (20) روز آیا ممکن هست یا نه؟ اگر خلاف قضیه باشد و اشکالی در کار پیدا بشود کمیسیون مربوطه بایستی در شهرداری تشکیل بشود، یک فرصتی به آن صاحب ملک بدهد که بیاید این اشکال را جواب بدهد. بعد از آن بایستی ابلاغیه برای آن صادر بشود و حکم ابلاغ بشود (رییس ـ آقای استکی! وقت شما تمام شد) همه این ها آیا لازم است؟ می‌تواند ظرف مدت (20) روز انجام بشود؟ موضوع این است که اگر در هرکدام از این ها خلافی باشد و انجام نشود و معامله صورت بگیرد بسیاری از مشکلات بعدی که بهیچ عنوان مدنظر ما نیست که برای متعاملین بوجود بیاید، بوجود خواهد آورد.
بنابراین پیشنهاد بنده این است که درست است که ما قرار می دهیم که ظرف حداکثر (20) روز مراجع مختلف جواب بدهند ولی آن قسمت آخر پاراگراف را که اعلام نظر مراجع مذکور باید روشن و با ذکر علت مستند به دلایل قانون باشد درغیر این صورت ثبت سند با تصریح موضوع در سند تنظیمی بلامانع خواهد بود حذف شود. (20) روز را ما تاکید می کنیم که انجام بشود ولی اگر انجام نشد نهایتا انتقال سند بلامانع نباشد و لازم باشد که برای استعلام پیگیری بشود. بنابراین از دوستان و همکاران تقاضا دارم که به حذف این قسمت آخر رای بدهند.
رییس ـ پیشنهاد را مطرح کردند، مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ مخالف آقای تمدن هستند، بفرمایید.
مرتضی تمدن ـ بسم الله الرحمن الرحیم
حذف این قسمت اگر شما به قسمت قبل دقت کنید یعنی ماده (1) و مواد بعدی که مواد (2)، (3) و (4) است اصولا خدشه وارد می‌کند به مجموعه مسایلی که در این لایحه آمده. شما به متن لایحه اگر توجه داشته باشید لایحه تسهیل تنظیم اسناد است. مفهوم این تسهیل این است موانعی را که امروز مردم در جامعه واقعا برای گرفتن سند مالکیت در موضوعاتی که گفته شده دارند را ما برداریم، بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها هستند بدلیل مشکلات و گرفتاری هایی که در امر کارشناسی و پاسخ به استعلام ها دارند، مشکل دارند. تاوان مشکلات و گرفتاری های اداراتی که در کشور هست و گرفتار هستند نباید مردم تاوان این مشکلات ادارات را بدهند. یعنی اینکه اگر استعلامی انجام می‌شود ظرف آن زمان مقرر (20) روز که در تبصره بند «ج» تصریح شده پاسخ ندهند مفهوم آن این است با پذیرفتن تبعات بعدی این سند باید صادر بشود، باید تصریح بشود که آقا! استعلام شد، پاسخ استعلام ها در زمان مقرر قانونی داده نشد، سند صادر شود آن فردی که درحقیقت صاحب این سند است بموجب ماده (2) می‌پذیرد که اگر در طول مدتی که این سند را ذی نفع دارد استفاده می‌کند پاسخ استعلامی رسید که نفی مالکیت این فرد را می‌کند تبعات آنرا بپذیرد هیچ اشکالی هم ندارد.
الان بسیار اتفاق می افتد شما در سازمان ها و ادارات استعلام می کنید، بدلیل بوروکراسی و مسایل سلسله مراتب اداری، گرفتاری های عجیب و غریبی که این ها دارند از پاسخ به استعلام ها خودداری می‌کنند. خوب، این صاحب سند کسی که سند را مطالبه می‌کند مفهوم آن این است که باید از گرفتن سند صرفنظر کند و این شدنی نیست. لذا نفس این لایحه، جان این لایحه این بوده که اصولا ما تسهیل کنیم، مشکلات و گرفتاری ها را برای صدور سند از پیش پای مردم برداریم.
بهمین دلیل باید این به همین شکلی که در متن لایحه آمده بماند و حذف آن ممکن است مردم را گرفتار مشکلات و تاخیرهای غیرمستندی بکند که بعدا کار را بر آن‌ها سخت تر بکند. لذا حذف این را موافق نیستم و ان شاالله نمایندگان محترم هم به حذف این رای ندهند.
منشی (محمدصادقی) ـ موافق آقای سبحانی هستند، بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان عزیز! این پیشنهاد حذف یکی، دو سطر آخر این تبصره پیشنهاد بسیار مهمی است. عنایت بفرمایید که ما بلحاظ احترام به مالکیت و رعایت کردن آن در قانون اساسی اصولا اصل مشخصی را داریم. اصل چهل و هفتم می گوید که مالکیت شخصی محترم است. ضوابط آنرا قانون تعیین می‌کند.
در بحث های مربوط به توسعه هم همواره این مساله مطرح است کشورهایی که توسعه‌یافته هستند عمدتا کشورهایی هستند که به مالکیت مردم احترام گذاشته اند، رعایت حقوق مالکیت از الزامات و از مقدمات و از شرایط توسعه یافتگی است. آن‌هایی که اسنادی را در اختیار خودشان دارند که دیگران به آن اسناد نمی توانند اعتماد بکنند درواقع مثل این است که حاصل کسب و کار خودشان و صاحب مالکیت‌های خودشان نیستند. یکی، دو سطر آخری که در این تبصره وجود دارد همه این واقعیت های تاریخی و فقهی و عقلی را نقض و بیان می‌کند که اگر چندتا از ادارات دولتی ظرف (20) روز جواب دفترخانه را ندادند، دفترخانه بتواند سند مالکیت را بنام ذی نفع ثبت و سند صادر بکند.
ممکن است دوستان عزیز بفرمایند که ادارات دولتی باید کارشان را سریع انجام بدهند و مردم را معطل نگذارند. پاسخ به این گفته این است که هیچکس با سرعت دادن در کار مردم مخالف نیست، اما آیا ما حق داریم تحت عنوان سرعت و در مواردی بیان آنچه که مالایطاق است حقوق مالکیت را مورد خدشه قرار بدهیم و اسنادی را دست مردم بدهیم که این احتمال بر آن بار باشد که در آینده بگویند که آن سند دچار مشکل است؟
(در این هنگام آقای محمدرضا باهنر ریاست جلسه را بعهده گرفتند)
در هر کاری که می خواهد اتفاق بیفتد باید منافع آن کار را سنجید، هزینه‌های آن کار را هم سنجید. دوستانی که طرفدار سرعت در این امور هستند باید این دو مساله را با هم مقایسه بکنند:
1 ـ فایده ناشی از احترام به حقوق مالکیت و اطمینان از اینکه اگر کسی مالک مقوله ای هست، آن مالکیت درست است.
2 ـ ضررهای ناشی از تاخیر در انجام کار.
بدیهی است که کسی تاخیر را تایید نمی کند، اما اگر قرار باشد تاخیری اتفاق بیفتد اما بواسطه آن حقوق مالکیت رعایت شده باشد و اطمینان از این باشد سندی که در اختیار مردم هست دچار مشکل نیست حتما باید تاخیر را پذیرا شد به این امید که مالکیت خدشه دار نباشد.
پیشنهاد حذف دو سطر آخر این اطمینان را به ما می‌دهد. اگر کمیسیون محترم در این زمینه مصر است قاعدتا باید به مامورین دولتی وقت مناسب بدهد و برای آن‌ها مجازات لازم را بگذارد تا اینکه در یک وقت مقرری پاسخ بدهند. اما نباید اگر پاسخی وجود نداشت یا کسانی در مواردی نخواستند ظرف (20) روز پاسخ بدهند ما همانطور که آن هفته هم گفته شد محیط خودمان را خوب می شناسیم، اگر کسی به دلایلی نخواست پاسخ بدهد، چون می دانست اگر او پاسخ ندهد در یک جایی سندی صادر می‌شود و سند صادر شد عواقب و عوارض اشکالات احتمالی وارد بر سند مالکیت متوجه کیست؟ استدعا این است که این چند سطر آخر را حذف بفرمایید، نگذارید یکی از اساسی ترین مسایل در رشد و توسعه و در مسایل فقهی زیرسوال برود و مردم مطمین باشند اسنادی که در اختیارشان هست آن اسناد قابل وثوق و اطمینان است.
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر، کمیسیون بفرمایید.
حسن سلیمانی (مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
من از پیشنهاددهنده محترم و موافق محترم تشکر می کنم. ما به همان دلایلی که جناب آقای دکتر فرمودند معتقدیم که این قسمت باید باشد و واقعا هم خیلی متین و مستدل بود باید مالکیت افراد را رعایت کرد لازمه توسعه حفظ مالکیت و احترام به مالکیت افراد است. آیا ما در اینجا نفی مالکیت کرده ایم یا تثبیت مالکیت کرده ایم؟ کدام لفظ ما در این عبارت نافی مالکیت است. ما دو کار را استحصاب کردیم؛
1 ـ گفتیم اگر آن‌هایی که می‌خواهند تعرضی داشته باشند به مالکیت باید ظرف (20) روز بگویند، آقا! این مالک نیست. اگر نگفت آن مالک است و منتقل می‌کند. مالکیت را استصحاب کردیم، نه نفی کرده باشیم به مالکیت احترام گذاشتیم و رعایت کرده ایم وضع مالکیت را گفته ایم آقای اداره کشاورزی! آقای منابع طبیعی! اگر تو مدعی هستی آن آدمی که دارای سند مالکیت است شما اعمال ماده (56) کردی، گفتی مالکیتش از بین رفت مرتع شد یا اگر گفتی مالکیت آن مشمول اصلاحات ارضی شد یا اگر گفتی مالکیت آن مشمول تشخیص اراضی موات شد و آن دیگر مالک نیست حداکثر ظرف (20) روز بگو، اگر نگفتی آن مالک است و از همه امکانات مالکیتش استفاده می‌کند. از قاعده تسلیط استفاده می‌کند مسلط است بر اموالش و می‌فروشد و تو نمی توانی مانع فروشش بشوی، این یک.
دوم، در رابطه با مقررات شهرداری؛ باز اینهم تحدید حقوق خصوصی است. اگر مدعی هستی کاربری این نیست، اگر مدعی هستی بدون پروانه ساخته، اگر مدعی هستی خلاف پروانه ساخته، اگر مدعی هستی کاربری را از مسکونی به تجاری عوض کرده، خوب بگو! اگر نگفت چه؟ ما اصل را بر صحت بگذاریم یا اصل را بگذاریم بر غلط بودن عمل افراد؟ اصل را گذاشته ایم بر صحت، گفته ایم این را درست ساخته مطابق پروانه ساخته، مطابق کاربری ساخته و با مالکیت ساخته، حالا اگر شما مدعی هستید، اعلام کنید، از مدعی طلب بینه کردیم، طلب دلیل کردیم، گفتیم دلیل هم باید خصایص آن روشن باشد، دلیل باید شفاف، روشن، مستند به قانون نه بنابر سلیقه و میل و اراده، خوب چه چیزی بهتر از این اوصاف. پس شرط کردیم، تاییدکردیم که آقا! ظرف (20) روز بگو اگر دستگاه دولتی نتوانست ظرف (20) روز بگویند، ظرف چه مدت بگویند؟ اگر این قید را هم برداریم اثر این شرط چیست؟ بگوییم آقا! ظرف (20) روز بگو ولی نتیجه نداشته باشد، جزا نداشته باشد، بگوییم اگر هم نگفتی که چه؟ خوب گفتیم اگر نگفتی، اینکه ما می آوریم تنظیم سند می کنیم، منتها شرایطی در ماده (2) قرار دادیم که اگر تنظیم سند کردیم باید به آن‌ها تفهیم کنیم اگر که کشف فسادی شد، شما مسوول کشف فساد آن هستید، در آنجا آن شرط هم برای تضمین بیشتر و تاکید بیشتر و رعایت مالکیت.
بنابراین دقیقا براساس ضوابط و شرایط شرعی مالکیت، فقهی مالکیت اساس تبیین و حفظ مالکیت با دلایل متقن و روشن گذاشته شده حذفش اینرا ناقص می‌کند هم مدتش و هم دلایلش و هم شرایطش باید با همدیگر بعنوان شرط و جزا هر دو حفظ شود و ما با حذف آن مخالفیم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نایب رییس ـ دولت با حذف مخالف هستند. متن را قرایت کنید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد این است که این قسمت از تبصره حذف شود.
«اعلام نظر مراجع مذکور باید روشن و با ذکر علت و مستند به دلایل قانونی باشد در این صورت ثبت سند با تصریح موضوع در سند تنظیمی بلامانع خواهد بود». حذف این قسمت.
نایب رییس ـ حضار 216 نفر، همکاران محترم رای خودشان را در رابطه با این پیشنهاد حذف اعلام بفرمایند. بسیارخوب پایان رای گیری را اعلام می کنیم، تصویب نشد. اگر ماده (1) پیشنهادی ندارد قرایت کنید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد دارد خیلی خوب باز متوقف می‌شود.

7 ـ اعلام وصول لایحه اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استان‌های نفتخیز و گازخیز و شهرستان‌های محروم کشور با قید دو فوریت و تصویب یک فوریت آن
نایب رییس ـ یک لایحه دوفوریتی رسیده از طرف دولت که مطرح می کنیم.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد دو فوریت لایحه اصلاح جداول شماره (4) و (8) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سال 1385 کل کشور بمنظور اختصاص (2) درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی به استان‌های نفتخیز و گازخیز و شهرستان‌های محروم کشور.
نایب رییس ـ آقای حسینی، نماینده دولت بفرمایید.
حسینی (معاون امور مجلس و استان‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اگر دوستان اجازه بدهند که ما توضیحی خدمت دوستان درخصوص لایحه‌ای که امروز به مجلس تقدیم شده ارایه کنیم، ممنون می شوم.
دوستان استحضار دارند که در سال 79 قانونی از مجلس گذشت که براساس آن قانون (2) در هزار از درآمد حاصل از صادرات نفت در مناطق نفتخیز و گازخیز جهت عمران و آبادانی مناطق نفتخیز اختصاص داده شد، براساس آن قانون هر ساله ردیفی در قانون بودجه لحاظ شد و اعتباراتی به این منظور در لوایح قانون بودجه سنواتی به مجلس ارایه شد و ما امسال هم (در سال 85) ردیفی تحت عنوان ردیف (2) در هزار نفت برای مناطق نفتخیز و گازخیز کشور را داریم و اعتبار آن هم حدود (63) میلیارد تومان است.
دوستان استحضار دارند که (2) در هزار نفت، براساس لوایح قانون بودجه کفاف سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در این مناطق را نمی دهد و دولت بر این اعتقاد است که باید به این مناطق توجه بیشتری بشود حداقل به چند دلیلی که من خدمت شما عرض می کنم.
دوستان استحضار دارند که تولید نفت و گاز ایجاد صنایع در بخش نفت و گاز ضمن اینکه عوارض منفی زیست محیطی برای مناطق خواهد داشت در اکثر اوقات باعث شده که یک شرایط نامطلوب و شاید سختی را برای ساکنین این مناطق هم فراهم بیاورد. استقرار صنایع نفت و گاز و وجود شرکت‌های متعددی که در زمینه نفت و گاز در این استان‌ها فعالیت می‌کنند باعث شده که استفاده از ظرفیت‌های فیزیکی موجود این استان‌ها بشدت بالا برود و میزان استهلاک این سرمایه گذاری ها بشدت بالا باشد. شما اگر به استان خوزستان مراجعه و ملاحظه کرده باشید، تمامی مجموعه صنایع نفت و صنایع پایین دست نفت از امکانات زیربنایی استان خوزستان برای تولید، اکتشاف، استخراج و صادرات استفاده می‌کند از راه‌های استان خوزستان از عمران شهری استان خوزستان، از مسکن استان خوزستان و این حضور در استان خوزستان که من بعنوان مثال عرض می کنم، باعث شده که قیمت ها در استان خوزستان نسبت به سایر استان‌ها و در همه بخش ها واقعا در سطح بالایی باشد و بنوعی حضور این واحدهای صنعتی در استان و استان‌های مشابه باعث تحمیل یکسری هزینه‌های اضافی و هزینه‌های بالاسری به ساکنین مناطق این استان‌ها شد.
خوب دولت برای اینکه بیاید این هزینه ها را پوشش دهد و به بازسازی، بهسازی و نوسازی ظرفیت‌های فیزیکی استان‌های نفتخیز و گازخیز کمک کند، این لایحه را به مجلس ارایه کرده که براساس آن بتواند با دسترسی به اعتبارات بیشتر در زمینه ایجاد زیربناها و زیرساخت‌های مورد نیاز کارهایی را انجام دهد. باز دوستان استحضار دارند که هزینه تمام شده کارهای عمرانی در سال‌های اخیر خصوصا در سالجاری واقعا در سطح بالایی است، ایجاد (1) کیلومتر راه، ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، ایجاد شبکه‌های تسهیلات درون شهری و جاده‌های بین شهرستانی، این ها هزینه‌های بالایی را می طلبند که با امکانات استانی و با هزینه‌های استانی تامین این هزینه ها واقعا مقدور نیست.
بنابراین تلاش دولت بر این است که با ارسال این لایحه به مجلس و نظر مساعد نمایندگان محترم و با نظر مثبتی که نمایندگان محترم ارایه خواهند داد ما بتوانیم منابع بیشتری را در اختیار این استان‌ها که تعدادشان حدود (8) استان است، استان ایلام، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر، کهکیلویه، جنوب فارس، خراسان، کلا استان‌هایی که نفتخیز و گازخیز هستند بتوانیم هزینه کنیم در کنار این ... دوستان توجه کنند!
نایب رییس ـ عزیزان! اجازه بفرمایید، اجازه بدهید جناب آقای حسینی توضیحاتشان را بدهند.
حسینی ـ ...دولت به مناطق محروم هم توجه داشته در این لایحه ما براساس آخرین لیستی که از مناطق محروم در کشور داریم، (156) شهرستان محروم در کشور شناسایی شده اند و به تصویب دولت رسیده اند. نظر دولت بر این است برای تسریع عملیات عمرانی در مناطق نفتخیز و شهرستان‌های محروم و جبران عقب ماندگی و رفع عدم تعادل های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بتواند با استفاده از این لایحه و اعتباری که از این لایحه ان شا الله بدست خواهد آورد، هم به مناطق محروم رسیدگی بیشتری کند و هم به مناطق نفتخیز.
بنابراین انتظار ما از نمایندگان محترم مجلس که همگی، هم عنایت دارند به مناطق محروم و هم جزو شعارهای اصلی مجلس هفتم بوده توجه به این مناطق، به این لایحه رای مثبت بدهند که ما بتوانیم ان شا الله ظرف یک برنامه سه تا چهار ساله تا پایان برنامه چهارم یکسری اقدامات فوری، فوتی، ضربتی و اضطراری در این مناطق ان شا الله به اجرا در بیاوریم و این شهرستان ها و این استان‌ها را که همین استان‌های نفتخیز را هم اگر دوستان دقت کنند، همه این استان‌ها جزو استان‌های محروم هستند و شهرستان‌های آن‌ها جزو شهرستان‌های محروم هست، بنابراین لطف کنند به این لایحه رای مثبت بدهند که هم استان‌های نفتخیز بهره مند شوند و هم (156) شهرستان محروم که با این اعتبارات ان شا الله یک جهش و گام اساسی و یک حرکت جدی برای رفع عدم تعادل های منطقه‌ای بوجود خواهد آمد. دوستان ان شا الله با رای مثبت، دولت را در رسیدن به این هدف مهم یاری خواهند کرد. والسلام علیکم و رحمه الله
نایب رییس ـ عزیزان اجازه بفرمایید، هنوز دو نفر مخالف، دو نفر موافق... من خواهش می کنم نمایندگان یکمقدار تحمل داشته باشند، حوصله داشته باشند، بحث مهم است اجازه بدهید اگر کسی مخالف است، موافق است، صحبتش را بکند بعد هم همه عزیزان آزاد هستند رای خودشان را می‌دهند. مخالف دو فوریت اگر کسی ثبت نام کرده برای صحبت دعوت کنید.
منشی (محمدصادقی) ـ آقای رییس! آقای حق شناس مخالف هستند.
نایب رییس ـ بفرمایید.
هادی حق شناس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران عزیز توجه بفرمایند، ما در همین دو، سه ماه گذشته شاید بیش از (10) مورد طرح یک فوریت و یا دو فوریت داشتیم و درخصوص موارد مختلف هم، درخصوص برداشت از صندوق ذخیره ارزی از طریق دولت لایحه آورده شده. مطمینا هیچکس مخالف عمران و آبادانی کشور نیست. در لایحه بودجه سال 85 وقتی بحث برداشت (10) میلیارد دلار بود، آنجا هم بحث این شد که دولت بلحاظ ظرفیت دستگاه اجرایی شاید توان هزینه کردن نداشته باشد از سمتی دیگر بحث تبدیل دلار به ریال منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و آثار تورمی به دنبال خودش خواهد داشت.
الان که چهار، پنج ماه از سال می گذرد ببینید چه اتفاقی افتاده؟ خواهش من این است که آقای حسینی بعنوان نماینده دولت ای کاش توضیح می دادند که دولت از (15500) میلیارد تومان بودجه ملی و بودجه استانی چه میزانی از آن را بطور دقیق هزینه کرده؟ اینکه مبادله موافقتنامه شده یک بحث است، بله امسال نسبت به سال‌های گذشته مبادله موافقتنامه ها خیلی سریع انجام شد ولی آیا این (15500) میلیارد تومان که بخش اعظم این پول مربوط به شهرهای محروم کشور است، بخش اصلی این پول مربوط به استان‌های جنوبی کشور است، آیا دولت تخصیص داده؟ آیا دستگاه‌های اجرایی در استان‌های جنوبی کشور این پول عمرانی راهزینه کرده اند، آیا امروز مشکل پول وجود دارد، در خوزستان و بوشهر و هرمزگان و استان‌های جنوبی کشور و استان‌های محروم کشور، آیا این (15500) میلیارد تومان تماما تخصیص داده شده؟ وقتیکه امروز که حدود چهار ماه از سال می گذرد حدودا (30) درصد پول به پیمانکارها پرداخت شده و مابقی هنوز تخصیص واقعی داده نشده. متاسفانه امروز معنی تخصیص فرق کرده، تخصیص زمانی بود که پول برود دست پیمانکار برسد ولی عملا این اتفاق نیفتاده و درآمدها هم تحقق پیدا کرده یعنی از (15500) میلیارد تومان ریاست محترم سازمان مدیریت همین دو، سه روز پیش در کمیسیون بودجه گزارش می‌داد، (5) هزار میلیارد تومان می‌گفت ردیف‌های متفرقه هنوز آمار دقیق و مشخصی در این زمینه وجود ندارد. امروز ما آمده ایم و می خواهیم چه چیزی را تصویب کنیم؟ طرح دو فوریت (2) درصد، (2) درصد چه موقع؟ (2) درصد در طی برنامه یعنی دوستان نماینده که نشسته اند و برنامه پنج ساله را تنظیم کرده اند بر مبنای چشم انداز بیست ساله هم تنظیم کرده اند، یکدفعه می‌خواهند... شما متن را مطالعه بفرمایید، نوشته؛ همه ساله تا پایان برنامه (2) درصد. این (2) درصد چقدر است؟ امسال می‌شود (1) میلیارد دلار، سال دیگر چقدر می‌شود، سال بعد چقدر می‌شود؟ ما می خواهیم یک طرح دوفوریتی را مصوب کنیم که مبلغ آن مشخص نیست چقدر است. امسال نوشته (600) میلیارد تومان، سال بعد چقدر؟ سال بعدتر چقدر؟ سه سال بعد چقدر؟ (2) درصد کدام مبلغ؟ ما می خواهیم یک چیزی را تصویب کنیم که نمی دانیم مبلغ آن چقدر است، مضاف بر اینکه این پول برای چه می خواهد هزینه شود، برای طرح‌های عمرانی می خواهد هزینه شود، مگر دولت قرار نیست دو ماه دیگر لایحه متمم بیاورد، کدام طرح عمرانی در این مملکت سه سال کمتر اجرا شده؟ بعد این طرح عمرانی ما سه سال، چهار سال، پنج سال و وقتیکه زمانش بیشتر طول می کشد آنوقت طرح دوفوریتی می آوریم که از سال بعد سالی (2) درصد بیاییم پول به طرح‌های عمرانی به شهرهای محروم یا مناطق نفتخیز بدهیم؟ با اصل آن همه موافق هستند ولی در لایحه متمم شما بیاورید، برنامه پس کجا رفته؟ وقتیکه ما نمی توانیم برنامه ریزی، سه ساله، چهارساله، پنج ساله انجام بدهیم آنموقع چطور دستگاه‌های اجرایی اعتماد کنند به بودجه‌های یکساله؟
ما با یک لایحه دوفوریت می خواهیم برنامه ریزی چهارساله و پنج ساله آینده را انجام بدهیم. بنظر من اینهم یک جفایی است به بودجه نویسی هم خلاف اصول مسلم بودجه نویسی، مضاف بر این باز این نکته را تاکید کنم، همه دوستانی که نماینده هستند چه کسی است که مخالف مناطق محروم باشد؟ کدام استان کشور شهر محروم ندارد؟ همه استان‌ها دارند، همه نمایندگان دلشان می سوزد که شهرهای محرومشان یک رونقی به خودش بگیرد، اما این مغایر سند بودجه است، این مغایر برنامه پنج ساله چهارم است، این مغایر چشم انداز (20) ساله است و شما از هر حیث به آن نگاه کنید با نظم و انضباط کشورداری مغایر است. یعنی شما(2) درصد پول نفت را از همین حالا می خواهید کنار بگذارید و معلوم نیست بعدا چه اتفاقی بیفتد.
نکته آخر، همین حالا مگر ما توازن منطقه‌ای نداریم؟ پول توازن منطقه‌ای بیش از (200) میلیارد تومان است در اختیار دولت هم هست این (200) میلیارد تومان را هم بردارد برای مناطق نفتخیز، گازخیز و شهرهای محروم هزینه کند مضاف بر اینکه بازپولی در اختیار دولت است...
نایب رییس ـ آقای حق شناس! متشکر وقت شما تمام است) من یک جمله عرض کنم
نایب رییس ـ بفرمایید خواهش می کنم) بازپولی در اختیار دولت است. هم از حساب ذخیره ارزی، هم از محل تسهیلات ارزی، هم از سفرهای ریاست جمهوری می‌توانند آنجا هزینه کنند، خواهش من این است که دوستان نگاه بلندمدت به چشم انداز بیست ساله داشته باشند چشم اندازی که مقام معظم رهبری تایید کردند، به برنامه نگاه کنند و مضاف بر اینکه دیر هم نشده اگر دولت واقعا به این قضیه اعتقاددارد دو ماه دیگر در لایحه بودجه بیاورد و قطعا می‌تواند برنامه این مطلب را رای بگیرد.
نایب رییس ـ موافق را برای صحبت دعوت کنید.
منشی (محمدصادقی) ـ آقای باهنر! من خودم را موافق نوشته ام.
نایب رییس ـ آقای محمدصادقی بفرمایید.
شاهین محمدصادقی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
عرض کنم من چون خوزستانی نیستم، بوشهری هم نیستم، فکر می کنم راحت تر می توانم حرف بزنم.
دوستانیکه هم زمان جنگ و هم بعد از جنگ خوزستان و بوشهر و بندرعباس و کهکیلویه بویراحمد و مناطق نفتخیز دیگر مثل مهران و دهلران را دیده اند می‌دانند که انصافا آنچه که بایستی به آن‌ها توجه می شد، نشد. شما محرومیت‌های غیرقابل قبول را در کنار شهر اهواز که یک شهر بزرگ ماست در کنار شهر بوشهر، در عسلویه، در کنگان، در جاهای دیگر، در کهکیلویه و بویراحمد، در مهران و دهلران دیده اید، خیلی هایتان رفته اید، من تمام این نقاط را به چشم خودم دیده ام، هم قبل از جنگشان را، زمان جنگشان را دیده ام و هم الان.
گرمای شعله های آتش چاه‌های نفت یا گاز گاهی اوقات تا چند صد متری انسان را اذیت می‌کند. روستاهای اطراف از بوی گاز، از بوی نفت، از عبور خط های لوله، آزار و اذیت می بینند، در حالیکه میزان برخورداری آن‌ها از نعمت این نفت و گاز انصافا غیرقابل قبول است یعنی بسیار کم از این نفت و گاز بهره برده اند، این یک مطلب. بنابراین توجه به مناطق نفتخیز و اعاده حق آن‌ها یک وظیفه‌ای است که بعهده ماست (ما بایستی اینکار را انجام بدهیم) این مطلب اول.
مطلب دوم، این است که غیر از اینکه مناطق نفتخیز هستند و قاعدتا بایستی به ازا آن منابع زیرزمینی که از زیرپای مردم آن نقاط برداشت می‌شود یک کمکی به آن‌ها بشود غالبا هم در نقاط محروم کشور واقع شده اند یعنی اگر بحث محرومیت زدایی هم باشد باز مناطق نفتخیز ما مثل استان خوزستان، مثل استان ایلام، مثل کرمانشاه، مثل شمال خراسان، مثل بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد در اولویت محرومیت زدایی هستند. یعنی این توجه به مناطق محروم، توجه به رفع گرفتاری های آن‌ها باز یک وظیفه‌ای است که به دوش ماست. غیر از این ها بحث خوزستان و قهرمانی های آن، بحث دفاعی که از حیثیت کشور ما و اسلام و جمهوری اسلامی کرد آن جمله معروفی که امام فرمودند که: «خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد» و مثل خوزستان، این ها وظیفه ما را جدی می‌کند برای اینکه یک بخشی از درآمد بحمدالله بسیار خوب امروز نفت را صرف بهبود وضع اقتصادی و عمرانی آن‌ها کنیم پس این ضرورت بحث. اما وجود طرح‌های نیمه تمام متعدد مثل سدها، بیمارستان ها، راه ها، پل ها، کارخانجات و طرح‌های بزرگ کشاورزی در این نقاط که روی دست دولت و ملت مانده این ها را بایستی به یک جایی رساند، بدون وجود اعتبار، بدون وجود پول کافی ما نمی توانیم این ها را تمام کنیم. هر طرح نیمه تمام بعنوان یک نمادی از عدم توانمندی نظام جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود، هر طرحی که تمام می‌شود نشان از یک توانمندی در این کشور را ارایه می‌دهد. به این خاطر اتمام طرح‌های نیمه تمام در این شهرها و این استان‌ها یک وظیفه مهم است که بایستی به آن توجه کنیم.
مطلب بعدی این است که دوستان حالا اشکالاتی را مطرح کردند یا مطرح می‌کنند، یکی اینکه می‌گویند ظرفیت کافی برای یک چنین کاری وجود ندارد. نه! من اعتقادم به این است که این ظرفیت وجود دارد، ما با یک چنین کار مهمی الان شرکت‌های مختلف داریم، مهندسین و کارگران متخصص و متبحر داریم، اراده مدیریتی داریم، خیلی از طرح‌های ما در زمان طرح‌های بودجه هم مطرح شد که (5/48) درصد از طرح‌های ما بدلیل نبود نقدینگی معطل مانده آیا ما بایستی آن‌ها را تمام کنیم یا نه؟ آیا این (5/48) درصد طرح ها را بایستی به آن‌ها پول تزریق کنیم یا نه؟ پس این اشکال واقعا وارد نیست. یک اشکال دیگر این است که آقای حق شناس گفتند نسبت (2) درصد یعنی چقدر؟ شما وقتی مالیات می نویسید یا مالیات می خواهید بگیرید، می گویید (2) درصد مالیات ماخوذه یا (10) درصد آن درآمد ماخوذه. این درآمد ماخوذه چقدر است؟ ما نمی دانیم هر چقدر که شد (10) درصدش را کسر می کنیم. الان اینجا هم همین است وقتیکه می گوییم (2) درصد حاصل از صادرات نفت یعنی هرچقدر که شد (2) درصدش را ما حق مردم آن منطقه می‌دانیم به این خاطر بایستی به آن‌ها توجه کنیم من فکر می کنم این اشکال وارد نیست.
مطلب بعدی این است که گفتند تورم می‌آورد یک چنین کاری یعنی تزریق یک اعتبارات سنگین در جامعه و نقدینگی را افزایش می‌دهد این نقدینگی هم باعث افزایش گرانی خواهد شد. اینهم به اعتقاد من درست نیست بدلیل اینکه خود دوستان کارشناس، کارشناسان اقتصادی اعتقادشان به این است که اگر اعتبارات عمرانی مان دقیقا صرف کارهای عمرانی بشود تورم زا نیست بلکه تزریق نامناسب و عدم مدیریت آن منابع اعتباری است که ایجاد تورم می‌کند ما بجای اینکه مدیریت مان را اصلاح کنیم بگوییم خوب پول نیاید در جامعه این حرف درست نیست ما بایستی کارهای عمرانی را پیش ببریم ساخت و سازمان را انجام دهیم ولی درعین حال مدیریت کنیم که نقدینگی را افزایش ندهد.
بله! بطور طبیعی یک جزیی نقدینگی یک جزیی تورمی ممکن است به دنبالش باشد اما این واقعا در مقابل آن کار اصلی قابل قبول است.
مطلب بعدی این است که وقتی کار عمرانی انجام می‌شود این کار عمرانی ایجاد نشاط، ایجاد امید، ایجاد سرزندگی در جامعه می‌کند مردم به این واقف خواهند شد که مسوولین جمهوری اسلامی، دولت، رهبری، مجلس، نهادهای دیگر به فکر کشور هستند حواسشان به مناطق محروم و مردمشان هست.
بنابراین ایجاد این نشاط، ایجاد این سرزندگی باز یک ارزش بیشتری است که بر این کار عمرانی و درواقع رفع محرومیت ها انجام می‌شود. سرجمع اعتقاد من بر این است که با شرایط زمانی که ما داریم نیاز است که سریعتر این کار را انجام بدهیم و این محرومیت ها را از بین ببریم آن مطلبی را هم آقای حق شناس گفتند که دولت تخصیص نداده، نه!
نایب رییس ـ آقای محمدصادقی! وقت شما تمام است) چشم الان، یک بخشی از این اعتبار متاسفانه بعلت گرفتاری های اداری نرسید یک بخشی هم واقعا در بحث همین گیرو دارها و اختلافاتی که بین مجلس و دولت بود گیر پیدا کرده، من فکر کنم اگر اراده جمعی مجلس و دولت وجود داشته باشد همین را هم با یک تفاهم ان شا الله می‌توانیم حل کنیم و آن اعتبار مورد نیاز را سرزمان مشخص در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم من امیدوارم که این دو فوریت رای بیاورد و ما موفق شویم که بعضی از اشکالات را برطرف کنیم.
نایب رییس ـ مخالف بعدی کسی ثبت نام کرده؟ (محمدصادقی ـ آقای دیرباز مخالف هستند) اگر مخالف صحبت نکند که دیگر رای گیری کنیم. آقای دیرباز! اجازه می دهید دیگر رای گیری کنیم. حالا اگر می خواهید صحبت کنید بفرمایید.
علی دیرباز ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همانگونه که جناب آقای دکتر محمد صادقی فرمودند از منطقه نفتخیز نیستند و می‌توانند بعنوان موافق صحبت کنند بنده می خواهم عرض کنم از هرمزگان هستم و از منطقه گاز و نفت هستم ولی بعنوان مخالف می توانم اینجا صحبت کنم و مخالفت بنده با اصل لایحه نیست بلکه مخالفت بنده مخالفت شکلی است و بحث دو فوریت بودن این مخالفت است الان هم می خواهیم راجع به دو فوریت بودن این مخالفت بحث کنیم.
همکاران عزیز عنایت داشته باشند برادرمان جناب آقای حق شناس مطالبی را فرمودند و ایشان اشاره کردند به عملکرد بودجه. من یکسری آمار و ارقامی را که روزسه شنبه گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه از طرف سازمان مدیریت و دولت اعلام شده خدمت عزیزان عرض کنم و به همین دلایل می خواهم عرض کنم اجازه بدهید که دوفوریت این لایحه تصویب نشود و یک فوریتی آن را ان شا الله رای بدهید تا با خیال راحت و یک فرصت مناسب و با توجه به این عملکردی که الان در کمیسیون برنامه و بودجه اعلام شده و من توصیه و خواهش می کنم دوستانی که فرصت نکرده اند عملکرد بودجه را ببینند این عملکرد را ملاحظه بفرمایند قطعا در تصمیم گیریهایشان در آینده تاثیر خواهد گذاشت.
بنابراین علت مخالفت بنده این است که دوفوریتی این مطلب کار درستی نیست و ما به یک فوریتی آن ان شا الله رای بدهیم تا بتوانیم در کمیسیون برنامه و بودجه با فرصت مناسبی کار را انجام دهیم. از اینکه ما بایستی به مناطقی مثل خوزستان و سایر مناطق نفتخیز برسیم، از حیث شرایط احراز من فکر کنم بی انصافی است مناطقی که از نفت و گاز برخوردارند ولی در ارتباط با زیرساخت‌های آن باید ضعیف باشد. بنابراین اصل قضیه چیز خیلی خوب و مثبتی است، قبلا هم دو در هزار بوده، الان هم دو در هزار دارد لغو می‌شود، (2) درصد جایگزین آن می‌شود و این رقم هم درواقع یک نوع متمم بودجه هم است. بنابراین به دوفوریت آن رای ندهید، ان شا الله به یک فوریت آن رای بدهید که در کمیسیون بحث کنیم. متشکر
احمدی ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ متشکر، خیلی ممنون، آقای احمدی تذکر دارند، بفرمایید.
احمد احمدی ـ جناب آقای مهندس باهنر! این دفاعی که آقای دیرباز فرمودند، ظاهر این دفاع درواقع دفاع از رد دوفوریت است، ولی یک فوریت آن را دارد تثبیت می‌کند. بنده معتقدم از روزی که جنگ تمام شد می‌بایست به مناطق جنگزده مانند سایر مناطق رسیدگی می شد. یعنی باید بودجه دولت، کامل صرف آبادکردن این ها می شد ولی این شیوه بهره گرفتن و پورسانتاژ یا درصد گرفتن، این کار نادرستی است...
نایب رییس ـ جناب آقای احمدی! من عذرخواهی می کنم، بسیارخوب...
احمدی ـ نباید کشور را دچار یک چنین مشکلی کرد. هرچه می خواهید بدهید، بدهید، بیاورید تا اینجا ما تصویب کنیم اما اینطور درصد گرفتن، فردا فلانجا هم که معدن مس دارد...
نایب رییس ـ جناب آقای احمدی عذرخواهی می کنم، بسیارخوب، فارغ از محتوای بحث حضرت عالی تذکر که وارد نبود. آقای محمدصادقی موافق را دعوت کنید.
منشی (محمدصادقی) ـ آقای تمدن وقت خودشان را به آقای معلمی پور دادند، بفرمایید.
محمد یاری ـ آقای باهنر! نوبت بنده است.
منشی (محمدصادقی) ـ آقای محمدیاری! آقای تمدن وقت خودشان را به آقای معلمی پور دادند، شما نفر بعد هستید.
نایب رییس ـ بسیارخوب، ببینید! حالا دیگر این اختیار بعهده منشی های هیات رییسه است و تشخیصشان این است، بفرمایید.
علی معلمی پور ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران عزیز توجه بفرمایید! الان یکصد سال از کشف نفت و گاز در کشور ما می گذرد. در این فاصله بهردلایلی که بوده است، ما کاری به گذشته نداریم، بالاخره ما کلانشهرها داشتیم، شهرهایی که از نظر گازرسانی و دیگر مولفه‌های آبادانی در اولویت بودند و تا الان مردم مناطق نفتخیز و گازخیز و مردم مناطق محروم واقعا تحمل کردند. آیا شما می خواهید همچنان این مردم را ما قانع کنیم که دم نزنند و اعتراضی از این تبعیض ناروا نکنند؟ عزیزان توجه بفرمایید، در مناطق نفتخیز روستاهایی هست، روستا هست در کنار چاه نفت و گاز که هنوز آب آشامیدنی ندارد، هنوز راه ندارد. ما مناطق محرومی داریم که هنوز برق ندارند، در هرمزگان از (2400) روستا الان (300) روستا فاقد برق هستند. با اعتبارات کم و (156) شهرستان محروم الان در کشور ما وجود دارد که از خیلی از مواهب نظیر راه، آب آشامیدنی، برق، تلفن، بهداشت و این ها همه محروم هستند. با اختصاص شندرغاز بودجه هر ساله دو در هزار قبلی آیا ما می‌توانیم بسرعت جبران این عقب ماندگی را بکنیم؟ آیا ما پاسخی برای این نسل جوانی که الان در آنجا بوجود آمدند و این نسل پرسشگر، نسل کنونی از نمایندگان سوالات زیادی دارد، کشورهای همسایه را ملاحظه می‌کنند. ما باید با یک اعتبار جهشی این عقب ماندگی را جبران کنیم.
امروز الحمدلله دولت محترم این اقدام را کرده و یک لایحه دوفوریتی را تقدیم کرده برای اینکه بتواند ظرف چند سال بصورت قاطع و جهشی این عقب ماندگی ها را جبران کند. مجلس باید این اجازه را به دولت بدهد تا با همه قوا بیاری این مناطق بیاید. چه مناطق نفتخیز و چه مناطق محروم، بیاری آن‌ها بیاید و با یک اقدام عاجل، طرح‌های مهمی که الان تدارک دیده شده است ولی اعتبار کافی نیست. الان در اکثر این مناطق، برنامه ها و طرح‌های مان آماده است، برآوردها انجام شده، فقط تزریق اعتبار و بودجه کافی می خواهد تا ما بتوانیم بسرعت این عقب ماندگی ها را جبران کنیم و عدالتی که همیشه دنبال آن بودیم را تحقق ببخشیم. اگر ما در این فاصله، این خواسته بحق مردم مناطق محروم و مناطق نفتخیز را عملی نکنیم دیگر چه وقت این فرصت بدست ما خواهد آمد؟ شما ببینید (80) درصد صنایع کشور در (20) کلانشهر کشور متمرکز است، یکی از نمودهای این سیاست‌های عدم تمرکز همینجاست. هدایت اعتبارات و امکانات کشور، چه اعتبارات و امکانات بودجه و خزانه ملی و چه اعتبارات و امکانات و منابع بانکی، هر دو این ها باید به سمت این مناطق هدایت شوند تا (نایب رییس ـ آقای معلمی پور وقت شما تمام است) بتوانیم ان شا الله همه ما یک پاسخ مثبتی برای این مردم داشته باشیم. من از همه عزیزان می خواهم که قاطعانه به این ندای دولت خدمتگزار و عدالت محور لبیک بگویند. (تعدادی از نمایندگان ـ احسنت)
ندیمی ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مهندس باهنر! بند «ج» ماده (108) در رابطه با مباحث بودجه، متمم بودجه، یک بحثی را مطرح می‌کند. توضیح؛
این لایحه دوفوریتی است و درمورد جداول و افزایش سقف بودجه است. روش بررسی این لایحه نمی تواند از سنخ لوایحی باشد که بار مالی یا بار بودجه‌ای را افزایش نمی دهد. در بند «ج» که اشاره کردم، اشاره می‌کند به این نکته که بررسی و بحث پیرامون این نوع مسایل از نوع بودجه و متمم بودجه روش خودش را دارد، باید به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و زمان بررسی و مذاکره هم با دوفوریت های عادی فرق دارد. این لایحه الان جدول را تغییر می‌دهد. روشی که الان شما انتخاب کردید، روش به اصطلاح دوفوریتی هایی است که افزایش در سقف بودجه نداریم، ما بلحاظ اینکه به آئین‌نامه عمل کرده باشیم، به قسم خودمان هم وفادار باشیم، خواهش می کنم که شما توضیح بدهید که اگر این از نوع متمم بودجه است و افزایش در بودجه سنواتی است، آیا این روشی که شما الان انتخاب کردید، منطبق بر آئین‌نامه است؟ از جمله بند «ج» ماده (108) و دیگر مواد و تبصره‌هایی که مرتبط به نحوه بررسی متمم بودجه ها که اینجا هم کاملا عیان است. من خواهش می کنم بلحاظ شکلی و بلحاظ نوع رسیدگی توجه بفرمایید که مخالف آئین‌نامه عمل نشود.
نایب رییس ـ ببینید آقای ندیمی! درهر صورت این رویه گذشته بوده که اصلاح بودجه را هم دولت معمولا با قید فوریت، یک فوریت، دوفوریت به مجلس می آورده، این بند «ج» هم که فرمودید در رابطه با مذاکره در... ممکن است که مثلا اگر دوفوریت یا یک فوریت رای آورد ما مذاکره مربوط به کلیات و جزییات لایحه را استناد کنیم به اینکه مثلا متمم بودجه است، بنا باشد مذاکره ای بیش از مذاکره لوایح معمولی در آن اتفاق بیفتد. ولی در هرصورت فوریت و یک فوریت و دو فوریت قبلا هم عرف و روال بوده، ما الان هم فقط بحث فوریت را داریم.
حضار 220 نفر، نمایندگان محترم بحث دوفوریت این لایحه مطرح است. عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند. خواهش می کنم نمایندگان در رای گیری شرکت کنید، اعم از اینکه رایتان مثبت، منفی یا ممتنع است. پایان رای گیری را اعلام می کنیم، تصویب نشد.
طبق روال گذشته بلافاصله یک فوریت آن را ما به رای می گذاریم. بحث لایحه‌ای که مطرح کردند، صحبت های مخالف و موافق هم شد. عزیزانی که با یک فوریت این لایحه موافق هستند اعلام رای بفرمایند. ما بارها هم تذکر دادیم معنای مخالفت با دوفوریت، مخالفت با لایحه نیست. می‌خواهند برود کمیسیون یک بررسی بیشتری شود، ان شا الله ما خارج از نوبت در دستور می آوریم و مشکل حل می‌شود. عزیزانی که با یک فوریت لایحه موافق هستند خواهش می کنیم رای بدهند. خواهش می کنم نمایندگان در رای گیری شرکت بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنیم، تصویب شد.

8 ـ تصویب درخواست عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه جهت بررسی بند «ج» اصل (44) قانون اساسی
نایب رییس ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ یک درخواستی از طرف نمایندگان براساس ماده (59) آمده...
نایب رییس ـ یک دو فوریتی دیگر هم داریم. بسیارخوب، آن را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ ماده (59) را اجازه بدهید من قرایت کنم. در مسایل مهم و استثنایی که برای کشور پیش می‌آید و در اینخصوص تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‌کند. به پیشنهاد حداقل (15) نفر از نمایندگان و تصویب مجلس این کمیسیون تشکیل می‌شود و اعضای کمیسیون ویژه که (7) تا (15) نفر بنا بنظر پیشنهاددهندگان خواهند بود، مستقیما در جلسه علنی توسط نمایندگان با رای مخفی و اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد.
رویه این بوده که قبلا یک رای گیری می کنیم که اصلا مجلس این را قبول دارد یا ندارد، الان بحث این است، یکنفر از پیشنهاددهندگان توضیح بدهد و ما رای گیری کنیم، بعد روز دیگری با نظر هیات رییسه برای رای... افراد را مشخص کنیم.
نایب رییس ـ بسیار خوب، اگر اجازه بفرمایید من خودم چون دنبال طرح بودم یک توضیح مختصری را (بعنوان یکی از پیشنهاددهندگان) عرض کنم. دیگر نمایندگان نظر خود را اعمال بفرمایند.
محمدرضا باهنر ـ بسم الله الرحمن الرحیم
مساله ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در اجرای اصل (44) قانون اساسی که خوب، بخش عمده ای از آن را تقریبا یکسال و نیم قبل مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و عزیزان در جریان قرار گرفتند، بندهای «الف»، «ب»، «د» و «هـ»، همان زمان مقام معظم رهبری اعلام فرمودند که بند «ج» را متعاقبا اعلام خواهند فرمود که اخیرا از رسانه ها شنیدید محدوده سیاست‌های اصل (44) مخصوصا صنایع و معادن صدر اصل (44)، نحوه واگذاری آن‌ها، شرایط، الزامات و این قبیل مسایل را مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند به روسای سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نظارت. بزعم بنده، حداقل اینکه اگر ان شا الله بیاری خداوند متعال، قوه مجریه و قوه مقننه با هم یک همفکری و همکاری و همدلی خوبی را نشان بدهند و دقیقا محتوای این سیاست‌های ابلاغی را درک کرده باشند، بنظر بنده فکر می کنم که ما در آستانه یک تحول عظیم در مسایل اقتصادی قرار گرفته ایم و این تحول عظیم اگر با تدبیر، با تعقل، با مشورت های لازم انجام شود، می‌تواند روزنه های بسیار نویدبخشی را برای جامعه و اقتصاد ما به ارمغان بیاورد و اگر خدای ناکرده یا در برداشت ها تحریفی بوجود بیاید، انحرافی بوجود بیاید، کج فهمی اتفاق بیفتد بهمان نسبت می‌تواند ضرر برساند.
من تقریبا می خواهم مقایسه کنم که بعد از پذیرش قطعنامه، حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه)، (4) نفر را برای تدوین سیاست‌های بازسازی اقتصادی کشور مامور کردند. روسای سه قوه، نخست وزیر وقت و بعدا مرحوم حاج احمد آقا هم به این (4) نفر اضافه شدند (5) نفر و تقریبا سال پایانی عمر پربرکت حضرت امام بود که سیاست‌های بازسازی اقتصادی توسط این (5) نفر و کارشناسانی که دعوت کردند تدوین و اعلام شد و حضرت امام دستور اجرا را صادر فرمودند که همان سیاست ها پایه و مبنای قوانین برنامه توسعه پنج ساله شد. من تصورم این است که این سیاست‌های ابلاغی اصل (44) قانون اساسی، قطعا کم اهمیت تر از آن بازسازی سیاست‌های اقتصادی نیست و باید یک همکاری و همدلی جدی اتفاق بیفتد. به همین دلیل ما درخواست کردیم طبق ماده (59) آئین‌نامه داخلی مجلس برای انجام این مساله یک کمیسیون ویژه در مجلس تشکیل شود. همانطور که جناب آقای حاجی بابایی قرایت فرمودند، تعداد اعضای کمیسیون ویژه (که این درخواست را (15) نفر داده اند) در آئین‌نامه آمده از (7) تا (15) نفر می‌تواند باشد، ما درخواست (15) نفر را دادیم و اعضای کمیسیون ویژه توسط رای مستقیم نمایندگان انتخاب می‌شوند. تا بحال کمیسیون ویژه در طول تاریخ (7) مجلس فکر می کنم دودفعه تشکیل شده، یکدفعه بعد از دستور حضرت امام برای رسیدگی به وضع گروگان ها و جاسوس های آمریکایی بود که مساله محول به مجلس شد و منجر به صدور بیانیه الجزایر و دادگاه لاهه با آن مسایلی که شما آنموقع در جریان قرار گرفتید، یکی هم در مجلس ششم بود که کمیسیون ویژه تشکیل شد، نمی دانم برای مسایل افغانستان بود یا عراق، در هر صورت کمیسیون ویژه بسیار نادر و در مواقع بسیار حساس تشکیل می‌شود. ما فکر کردیم که بررسی نیاز قانونی اجرای این سیاست ها، بررسی نحوه نظارت، نحوه تعامل دولت با مجلس با قوه قضاییه و همدلی هایی که باید بوجود بیاید. ستاد مرکزی که باید اینکار را فرماندهی و اداره کند و قس علی هذا می طلبد که یک گروه نخبه ای از درون مجلس انتخاب شوند، هم نظارت کنند، هم ملزومات قانونی را بررسی کنند، هم همکاری با دولت کنند، ان شا الله به کمک هم بتوانیم این پروژه و شاید این پروسه را بصورت کاملا عقلایی و مدبرانه جلو ببریم. براین اساس ما درخواست کردیم که یک کمیسیون ویژه‌ای براین اساس برای این منظور تشکیل شود، ان شا الله تلاش هم می کنیم انتخابی که انجام خواهد شد یک انتخاب جامعی باشد، من خودم شخصا نظرم این است که از فراکسیون های مختلف مجلس حتما این (15) نفر حضور داشته باشند و ان شا الله مجلس بتواند نقش حساس خودش را در انجام این مساله بسیار مهم اجرا کند. حالا ما طبق ماده (59) قاعدتا باید مساله را به رای بگذاریم.
درخواست، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی الزامات اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی، نیازهای قانونی و نظارتی اجرا، نحوه مساعدت به قوه مجریه و ایجاد هماهنگی‌های لازم و تهیه گزارش‌های دوره‌ای از نحوه اجرای سیاست ها جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی و مردم است. این درخواست امضا کنندگان است. (ندیمی ـ مخالف هستم) مخالف صحبت نمی کند، این درهر صورت در آئین‌نامه مسکوت است، فقط یکنفر توضیح می‌دهد، ما اتفاقا مراجعه هم کردیم به مذاکرات مجلس و گفتند یکنفر توضیح می داده و بعد هم رای گیری می کردیم.
نایب رییس ـ حضار 214 نفر، نمایندگانی که با تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی همین مساله ای که اعلام کردیم با تعداد (15) نفر که حداکثر تعدادی است که آئین‌نامه پذیرفته، موافق هستند اعلام رای بفرمایند. البته مخالفین هم اعلام رای بفرمایند، همه عزیزان در رای گیری شرکت کنند. خواهش من این است که مساله بسیار مهم است، همه عزیزان در رای گیری شرکت بفرمایند. خیلی ممنون، پایان رای گیری را اعلام می کنیم، با (160) نفر، تصویب شد.
ما طبق روال گذشته برای انتخاب اعضا کمیسیون ویژه یک انتخابات داریم که این را همین الان عزیزان به هیات رییسه مراجعه و ثبت نام کنند. ما ان شا الله روز چهارشنبه در دستور قرار می دهیم و این انتخابات را انجام می دهیم. آقای حاجی بابایی دستور بعد را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای رییس! دستور بعد یک دوفوریت دیگری داریم که الان هم اگر نرسد این مشکل دار می‌شود.
نایب رییس ـ شاید آن را دیگر نرسیم، چون ما الان سوال داریم. عزیزانی که داوطلب عضویت در کمیسیون ویژه هستند به آقای محمدصادقی مراجعه می فرمایند. الان هم ضرورت ندارد، تا پس فردا وقت دارید.

9 ـ طرح سوال آقای موسی الرضا ثروتی نماینده محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان از آقای فتاح وزیر محترم نیرو و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه
نایب رییس ـ دستور بعدی، سوال آقای موسی الرضا ثروتی از وزیر محترم نیرو که هفته گذشته قرار بود مطرح شود، بتاخیر افتاد. جناب آقای ثروتی بفرمایید. آقای مهندس فتاح هم خوشامدند و از همکاران محترم هم خواهش می کنیم که اجازه بدهند ایشان به سوال نماینده گوش بدهند.
موسی الرضا ثروتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ابتدایا جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می کنم و با ملت فلسطین و لبنان اظهار همدردی می کنم. تشکر می کنم از وزیر محترم، جناب آقای فتاح، معاونین محترم و همچنین مدیرکل محترم امور مجلس که تلاش های زیادی در جهت حل این مشکل انجام دادند ولی متاسفانه مشکل کماکان باقی است. سوال من در رابطه با این موضوع بود که علی رغم گذشت (8) سال از پیگیری ها و اعتراضات مکرر مردم حاشیه شهر بجنورد برای آبرسانی و وعده های وزیر و مسوولان محترم، اقدام جدی صورت نگرفته و مشکلات متعدد باقی است.
جناب آقای وزیر خودشان مستحضرند، این سوال مربوط به وزیر محترم سابق جناب آقای بیطرف بوده که در آنزمان آقای بیطرف نامه‌ای نوشتند مبنی بر مشکلات حاشیه نشینان شهر بجنورد و تقاضای (2) میلیارد تومان از هیات دولت کردند که (2) میلیارد تومان در سال 83 داده شود. متاسفانه اینکار صورت نگرفت، بعد از تغییر و تحولات دولت، خدمت جناب آقای فتاح رسیدم و تقاضا کردم که این اقدامی که آقای بیطرف انجام داده و به نتیجه نرسیده این اقدام را مجدد آقای فتاح محبت و پیگیری کنند. ایشان هم قول پیگیری دادند. وسعت خود بجنورد (850) هکتار است، حاشیه شهر بجنورد (1450) هکتار است. دلیل کم آبی هم این بوده که در سال 75 یک زلزله ای آمده بود و (85) نفر کشته شدند و تعداد زیادی مردم به سکونت در شهر و حاشیه شهر مراجعه کردند. در سال 76 این موضوع به کرات به وزارت نیرو اعلام شد که آقا! کمبود آب شهر حدود (400) لیتر در ثانیه است و یک اقدام جدی وزارت نیرو در این رابطه انجام دهد. متاسفانه عنایت و توجه لازم در این زمینه نشد. آنزمان (400) لیتر در ثانیه شهر با کمبود آب مواجه بود که حدود (150) لیتر در ثانیه تاکنون آبرسانی شده و بقیه هنوز مانده است. حدود (16) نقطه در اطراف شهر از آب سطحی آلوده استفاده می‌کنند... حالا اگر آقای وزیر و آقای رییس عنایت بکنند، جناب آقای باهنر! هم شما و هم آقای وزیر همه مشغولند، من نمی دانم برای چه کسی صحبت می کنم؟!
نایب رییس ـ جناب آقای ثروتی من عذرخواهی می کنم. ببینید! شما موقعی که میکروفونتان باز است، جناب آقای فتاح تن هایی اینجا نشسته اند، کاملا دارند گوش می‌دهند و شما می گویید نه جناب آقای وزیر، نه فلان... اینکه نشد. برادر عزیز! شما می خواهید این جلو تشریف بیاورید، جناب آقای وزیر را ببینید که اینجا نشسته اند، میکروفونتان که باز است، من هم از نمایندگان محترم خواهش کردم که مزاحم وقت جناب وزیر نشوند، سوال را گوش بدهند، ایشان هم الان کاملا به سوال شما مسلط هستند، حتی ممکن است ایشان بتوانند پیش بینی کنند که شما در آینده می خواهید چه بگویید و بنده هم که بالاخره باید از همکارانمان خواهش کنم یکمقدار کمتر بالا تشریف بیاورند که من هم بتوانم گوش بدهم. در ضمن من بارها گفته اند من با گوشم گوش می دهم، با چشمهایم گوش نمی دهم. بفرمایید.
ثروتی ـ عرض بحضور شما که این موضوع را جناب آقای فتاح، من تقاضای ملاقات کردم، ایشان هم موافقت کردند و جلسه ای را گذاشتیم. من مجدد دیدم اقدامی صورت نگرفت به جناب آقای یوسف پور معاونت محترم پارلمانی مراجعه کردم. ایشان فرمودند که هدف شما از سوال چیست؟ گفتند من هم سه دوره نماینده بوده ام، شما می خواهید مسایل را مطرح کنید که خودتان مطرح شوید یا مشکلات مردم حل شود؟ درعین حال من گفتم من دور اولم است، جناب آقای یوسف پور سه دوره نماینده بوده، ایشان پیشکسوت است و می‌داند چکار کند ولی من تقاضای حل مشکل را دارم. جلسه ای را با جناب آقای فتاح گذاشتند و قول دادند که به این موضوع رسیدگی شود. متعاقب این قضیه آقای فتاح نامه‌ای را به آقای دکتر رهبر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشتند که فعلا یک میلیارد تومان در سال 84 به این موضوع تخصیص بدهند. رییس سازمان مدیریت اعلام کردند که اگر وزیر محترم در آنجا احساس نیاز می‌کند، خوب از محل بودجه، الان هم بودجه سال 85 در دست اقدام است و از بودجه 85 مبلغی را به این موضوع تخصیص بدهند که ما هم خدمت آقای وزیر اعلام کردیم ولی متاسفانه باز هم در سال 85 این بودجه دیده نشد و من ناگزیر شدم از اینکه این سوال را مطرح کنم. چون روزهای قبل هم دوستان تماس می گرفتند که سوالتان را پس بگیرید من گفتم اگر مشکل مردم حل می‌شود که خوب، من از سوالم منصرف هستم ولی در طول این دوسال و اندی از سال 83 تا کنون که من پیگیری کردم به این نتیجه نرسیدم. ما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم از طریق سازمان مدیریت استانمان، (500) میلیون تومان از آبفای روستایی پیش بینی کردیم، یک حلقه چاه آنجا حفر شود، حداقل حاشیه شهر قسمت محمدآباد آبرسانی شود، اینکار انجام شد ولی (16) قسمت دیگر هنوز باقی است و مردم از آب‌های سطحی و آلوده استفاده می‌کنند و جالب این است که این اعتبار را گفتند چون حاشیه شهر، داخل شهر نیست، ما از محل اعتبارات روستایی می گذاریم. حالا که از محل اعتبارات روستایی آبرسانی شده، آب و فاضلاب شهری تقاضای امتیاز می‌کند و برای مردم حاشیه شهر (600) هزار تومان به ازا هر انشعاب هزینه بر می‌دارد. هم بحث آب و فاضلاب شهری و هم شهرداری که مردم شدیدا معترض هستند می‌گویند اگر ما از اعتبارات آب و فاضلاب روستایی استفاده کردیم چرا از ما آب و فاضلاب امتیاز شهری می گیرید؟
در دراز مدت قرار بود که از سد شیرین دره، این آب انتقال داده شود، (7) میلیارد تومان در اعتبارات انتقال آب پیش بینی شده بود ولی متاسفانه از زمان تقسیم استان این (7) میلیارد تومان را بدهی پیمانکار دادند درحالیکه خراسان رضوی باید چنین اعتبار و کسریات را جبران می‌کرد. در عین حال فاینانسور انتخاب شده، چون (30) میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده برای خط انتقال از سد شیرین دره و (8) ماه است که من فاینانسور معرفی کردم که حاضر است (40) میلیون دلار بیاورد آنجا تصفیه خانه، تلمبه خانه و خط انتقال را پیاده کند، در این مدت متاسفانه ما موفق نشدیم که اقدامی از طریق وزارت نیرو انجام بشود، حدود دوهفته قبل ما یک جلسه ای با معاونت محترم ایشان گذاشتیم که امیدوار هستیم این قضیه دنبال بشود، حداقل فاینانسور آماده است این کار انجام بشود که مشکلات مردم حل بشود.
نکته دوم، یعنی سوال دوم، علی رغم افتتاح سد شیرین دره مشکلات مردم روستاهای جانبی دیده نشده و مشکلات پیمانکار که خوب حل شده ولی مشکلات مردم کماکان باقی است. جالب این است که در سال 1383 مدیرکل وقت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نامه نوشته که ما همه مطالبات مردم را پرداخت کردیم، همین سه هفته قبل بود که مدیرکل محترم امور مجلس وزارت نیرو، جناب آقای قادری تشریف آوردند و حدود (600) میلیون تومان پرداخت شده، حدود (600) میلیون تومان دیگر باقی است، جالب این است که در سال 1383 اداره کل نامه نوشته که ما همه بدهی‌های مردم را پرداخت کردیم. ضمن اینکه الان سه سال است از ارزیابی زمین و ملک مردم می گذرد و بعد از سه سال همان پول سه سال قبل را می‌خواهند بدهند و مردم شدیدا معترضند که امیدواریم این مشکلات مردم هم در بحث مطالبات حل بشود.
در هر حال این سد یکسری بدهکاری هایی دارد، یکسری نارضایتی هایی دارد. امیدوار هستم که این مبلغ باقیمانده را هم وزارت نیرو بیاید و پرداخت بکند.
نکته بعدی درحقیقت در ارتباط با سوال سوم است. مطالعات سد قردانلوی بجنورد از هشت سال قبل شروع شده و علی رغم اینکه مطالعات فاز (1) چهار، پنج سال قبل تمام شده، عملیات اجرایی یا مطالعات فاز (1) و (2) شروع نشده، این را هم من در ملاقاتی با وزیر محترم عرض کردم که بهرحال شما باید بطور جدی به این موضوع بپردازید، چون در هشت سال قبل آقای بیطرف وزیر وقت نیرو بودند قول دادند که این طرح را به فوریت مطالعه کنند، مشکل آب شرب و آب صنعتی و آب کشاورزی منطقه حل بشود. علی رغم اینکه مطالعات اولیه این سد انجام شده بود ما شاهدیم که در یک سد دیگری که هیچ مطالعه ای نشده، بودجه منظور کردند، ولی برای این سد بودجه منظور نشده است. البته اخیرا مدیرکل آب منطقه‌ای اعلام کردند که در برج مردادماه قرار است که به پیمان داده بشود و مطالعات فاز (1) و (2) انجام بشود. کلی تاخیر شده و این بی توجهی و کم توجهی قابل قبول از طرف مردم و مسوولین نیست و خواهش من این است که آقای وزیر این موضوع را بطور جدی عنایت داشته باشند و توجه بکنند و مطالعات این سد به اتمام برسد و عملیات اجرایی شروع بشود، کمااینکه سد سمبار، چندیر، امند، گرماب هم طی نامه کتبی به من اعلام کردند که آقا! مطالعات این ها تمام شده، درحالیکه سه تا از این سدها هنوز شروع نشده است. عرض من این است که چرا پاسخ هایی می‌دهند که مطابق با حقیقت نیست و این دور از جایگاه وزارتخانه است که به یکسری پاسخ هایی اقدام می‌کند که بهرحال مناسب نیست و صحت ندارد.
سوال چهارم در ارتباط با مدیریت آب و فاضلاب روستایی بود. علی رغم اینکه یک مدیر قوی، توانمند، یکسال آنجا فعالیت داشت، متاسفانه آمدند ایشان را کنار گذاشتند، بدون هیچگونه توجیهی، با اینکه بهرحال نمایندگان هم امضا کرده بودند و این هم باعث شده که الان ما در بخش آب و فاضلاب روستایی مشکلات جدی داشته باشیم و آنچنانکه باید و شاید عزیزما که مسوولیت دارند به مسایل روستایی و آبرسانی روستایی آشناییت ندارند و مشکلی الان در منطقه ما باقی داریم که امیدوار هستم با اینکه هنوز (99) روستا هنوز هیچگونه آبی ندارد. عزیزان! جالب این است که در فاصله (5) کیلومتری شهر بجنورد به روستای بیدک با تانکر آبرسانی می‌کنند که این روستا هم الان در دست اقدام است، ولی (99) روستای ما هنوز آبرسانی نشده است.
از زمانیکه آبفای روستایی از جهاد جابجا شده ما مشکلات جدی داریم و امیدوار هستیم شاخص ما که جزو استان‌های محروم هم ما قلمداد شده ایم، ضمنا من از ریاست محترم جمهور و هیات محترم دولت تشکر می کنم که استان ما را جزو استان‌های محروم قلمداد کردند و در این رابطه امیدواریم که یک حرکتی را...
نایب رییس ـ آقای ثروتی! فقط دو دقیقه از وقت شما مانده، اگر می خواهید همه صحبت تان را در بخش اول بکنید دو دقیقه دیگر وقت دارید.
ثروتی ـ پس بقیه آن برای بعد باشد.
نایب رییس ـ بسیار خوب، جناب آقای فتاح وزیر محترم نیرو تشریف بیاورید، در خدمتتان هستیم، خوش آمدید، بفرمایید.
سیدپرویز فتاح (وزیر نیرو) ـ اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین
خدمت نمایندگان محترم مجلس، هیات رییسه محترم، سلام عرض می کنم. سوالاتی که از وزرا مطرح می‌شود قبل از هر چیز بهانه ای است که ما در خانه ملت حاضر بشویم و نمایندگان محترم را از نزدیک زیارت کنیم. من از این فرصت استفاده می کنم خدمت برادر بسیار عزیزم، نماینده محترم و پیگیر مردم عزیز شهرستان بجنورد، جناب آقای ثروتی نکاتی را که فرمودند به اختصار بنده جواب می دهم، هر چند که در وسع این چند دقیقه نمی گنجد.
ما با جناب آقای ثروتی که بسیار پیگیر هم هستند صحبت های زیادی در دفتر بنده یا در مجلس یا در مکاتبات با هم داشتیم. چند هفته قبل هم از طرف بنده همکاران به اتفاق ایشان در شهرستان بجنورد حضور پیدا کردند، این مسایلی را که فرمودند از نزدیک ما مرور کردیم، در تهران هم جلسات تقریبا زیادی برای رسیدگی به موارد مورد سوال ایشان بوده است. من فکر می کنم مردم عزیز شهرستان بجنورد مطلع هستند که اقدامات وزارت نیرو در این خصوص که آقای ثروتی فرمودند رو به جلو بوده، ما اگر چه همه این اقدامات را کافی نمی بینیم ولی متناسب با بودجه‌ای و اعتباری که صرف شده فکر می کنم که خود آقای ثروتی هم چون می شناسیم منصف هستند، قضاوتشان این است که جمهوری اسلامی ایران و دولت و وزارت نیرو در شهرستان بجنورد در اندازه ای که واقعا در توان و در حوزه و وسع اعتبارات بوده کار کرده و نشانی آن هم وضعیت رو به بهبودی است که ما الان آنجا احساس می کنیم.
جناب آقای ثروتی! حضرت عالی نماینده مردم عزیز منطقه هستید، بهتر از هر کسی می دانید که ما برای رسیدگی به مردم عزیز حاشیه نشین، از نظر قانونی مشکل داریم، بنده جزو آن وزرایی هستم که با صراحت این موضوع را بارها اعلام کرده ام و خواهش کرده ام که مجلس محترم و دولت این راه را برای ما باز بکنند. بنده نمی خواهم چون ممکن است این بحث بنده تبعاتی پیدا بکند و توقعات را باز بالا ببرد، ولی واقعا رویکرد ما این است که از نظر قانونی مشکل فراروی ما برداشته بشود و ما بتوانیم این خدمت رسانی آب و برق را برای منطقه حاشیه نشین که بجنورد هم یکی از آن مناطق است و واقعا هم انصافا بایستی بگوییم مشکل دارد (در بعد حاشیه نشینی) مسایلشان را حل بکنیم. البته علی رغم آن محدودیتی که ما داریم اقداماتی در حال انجام است، اقداماتی انجام شده، من فکر می کنم چون من نمی خواهم خیلی وقت مجلس و نمایندگان محترم را بگیرم، ولی چون صدای بنده را به احتمال زیاد مردم عزیز بجنورد و حوزه نمایندگی حضرت عالی می شنوند می خواهم اطمینان بدهم که نماینده محترم شان واقعا پیگیر هستند، من از این فرصت استفاده می کنم، جدا می خواهم تشکر بکنم. چون پیگیری شما و نماینده محترمتان جناب آقای ثروتی باعث شده که ما جدی تر بشویم و همکاران من نسبت به این موضوع الان واقعا حساس هستند.
آمار اینجاست، من در مورد طرح کوتاه‌مدت خود شهر بجنورد می خواهم این را عرض کنم که خوب، اقداماتی صورت گرفت، یک تعدادی چاه و خط انتقال و مخزن (15) هزار از دو ماه قبل به بهره‌برداری رسید، فکر می کنم حتما تاثیر آنرا مردم عزیز الان احساس می‌کنند. طرح بلند مدت آب شرب هم از سد شیرین دره که (50) کیلومتر خط انتقال و (4) ایستگاه پمپاژ است و تصفیه خانه و مخزن (15) هزار، باز بررسی آن کامل شده و اینطور که همکاران من به من اطلاع دادند مطمینا بصورت EPC و با استفاده از فاینانس انجام می‌شود، این موضوع قطعی است و تاریخی که به بنده دادند ان شاالله که به تاخیر نیفتد، 1385/05/04 است که مناقصه آن باید برگزار بشود که من فکر می کنم چون بصورت فاینانس و (5/17) میلیون دلار هزینه اعتبار فاینانسی آن است، از نظر اعتباری هم مطمین خواهد بود که امیدوار هستیم با همت عزیزان ما در منطقه از این فرصت استفاده بشود و طرح در سریعترین زمان به بهره‌برداری برسد.
سد شیرین دره را هم که شما فرمودید و مسایل حاشیه‌ای آن که چند روستا بوده و سه روستا در دریاچه قرار گرفته اند و یک روستایی هم روستای یالانچی (50) درصد در دریاچه قرار می‌گیرد، عمده مطالبات کشاورزان عزیز پرداخت شده، باقیمانده را باز به بنده اطمینان دادند که پرداخت شده و یا در حال پرداخت است. من با اطمینان به این صورت حرف می زنم که حرفی را خارج از آن روال انصاف نزده باشم، ولی می خواهم اطمینان بدهم مردم عزیزی که صدای بنده را می شنوند مطمین باشند از نظر اعتبار خوشبختانه تامین شده و مابقی مطالبات هم در همین آینده نزدیک تسویه می‌شود و ما ان شاالله از این شرمندگی در می آییم که دولت بدهکار مردم بوده و نتوانسته بدهی خود را پرداخت بکند.
در مورد سد قردانلو هم که شما فرمودید خوشبختانه باید عرض کنم من الان نامه ها را دارم، خود آب بجنورد نامه نوشته، مطالعات فاز (1) و (2) البته طبق ادعایشان، تکمیل شده، ولی قاعده‌ای ما داریم، این مطالعات بایستی بیاید در تهران، در مرکزیت بررسی بشود، ولی الان هم که همکاران آب وزارتخانه اینجا حضور دارند فرمودند که نه، ما هم تایید می کنیم و امیدوار هستیم که بتوانیم برای سال 1386 سد قردانلو را ردیف اعتباری برای آن بگیریم. این پیشنهاد وزارت نیرو هست، بنده هم که الان اعلام می کنم برای شما می‌تواند مستند باشد، ولی اینکه واقعا در سال آینده سال 1386 سازمان مدیریت واقعا این پیشنهادات ما را در ردیف ببرد شما قبول کنید یکمقدار از اختیار ما خارج است، ولی ما به شما اطمینان می دهیم، وزارت نیرو پیشنهاد می‌کند، جزو طرح‌های مهم ماست، ان شاالله ما دفاع هم خواهیم کرد، به همراه شما که ردیف آن محفوظ بشود و این سد مهم برای منطقه جزو ردیف‌های سال 1386 قرار بگیرد.
من می خواهم از بقیه حواشی پرهیز کنم، اقداماتی برای حاشیه نشین های عزیز فرمودید، کارهایی شده، ولی خواهشم از شما این است که ما را همراهی بفرمایید که ما بتوانیم بدون آن مشکلی که دست و بال ما را بسته، خدمت رسانی مان را انجام بدهیم. (1) میلیارد تومان هم از طرح‌های دراختیار وزارت نیرو برای سالجاری من گفتم درنظر بگیرند، هر چند که در آن تخصیص‌ها و ردیف‌های اعتباری نبوده. همچنین از محل اعتبار خشکسالی بنده دستور دادم (550) میلیون تومان برای منطقه شما تخصیص دادند.
درمورد پیشنهاداتی که بنده داشتم حتما نامه دست شماست که ما برای توسعه شبکه آبرسانی بجنورد بنده نامه نوشتم، برای سال 1385جزو ردیف قرار دادیم، (39) میلیارد ریال، (9/3) میلیارد تومان درخواست ما بوده که بجهت محدودیت‌هایی که سازمان مدیریت داشته برای سال 1385 حذف شده، باز ما آماده ایم برای لایحه متمم این همراهی را داشته باشیم که اگر این اعتبار تخصیص داده بشود خوب، راه برای ما بسیار هموارتر می‌شود. همچنین از ردیف (53002) هزینه‌های پیش بینی نشده سرمایه‌ای (10) میلیارد ریال بنده درخواست اعتبار کردم، نامه 8/8 رفته، دست شماست، به معاون محترم سازمان برنامه ریزی کشور، سازمان مدیریت که باز پیگیر هستیم با کمک شما بتوانیم این نامه را هم به نتیجه برسانیم.
درمورد آن برادر عزیزمان که فرمودید این انتصاب چون قبلا انجام شده، شاید خیلی به دوره ما هم برنگردد، ولی می خواهم به شما اطمینان بدهم که مدیران ارزیابی می‌شوند، عملکردشان ملاک ما خواهد بود و استاندار محترم در سفر آتی که ما و هیات دولت داریم، جناب آقای ثروتی! شما به بنده تذکر دادید، بنده هم می خواهم خواهش کنم این نکته بنده را عنایت بفرمایید! دولت در سفر آتی که ظاهرا در اولویت هم هست، در استان شما و شهر بجنورد خواهد بود، بنده هم افتخارم این خواهد بود که از نزدیک دوباره مردم عزیز را در بجنورد زیارت بکنیم و این مشکلات را به اتفاق شما پیگیری نزدیکی داشته باشیم.
درمورد آن برادر عزیز هم که فرمودید بنده ان شاالله از نزدیک مساله را با استاندار محترم و مسوولین محلی و حضرت عالی پیگیر خواهم بود که اگر در روند اجرایی مشکلی هست ما برطرف بکینم. مجددا از حسن پیگیری و تدبیر حضرت عالی می خواهم تشکر بکنم.
تعدادی از نمایندگان ـ آقای ثروتی قانع شدند!
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر، آقای ثروتی (2) دقیقه وقت دارید، در پایان صحبت هم بفرمایید که قانع شدید یا قانع نشدید.
موسی الرضا ثروتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
چشم! اولا من مجدد تشکر می کنم از وزیر محترم و همکاران محترمشان که واقعا عنایت ویژه‌ای نسبت به موضوع داشته اند. ولی من عرض می کنم، همکاران محترم! خدا شاهد است در سال 1383 در زمان انتخابات مردم آن مناطق اصلا راهپیمایی کردند که ما رای نمی دهیم، در انتخابات شرکت نمی کنیم، کلی با این ها صحبت کردیم. ببینید! از آن زمان دو سال و نیم است که می گذرد، هنوز مشکل آن‌ها حل نشده است. فلذا خواهش من از آقای وزیر محترم این است، آقای دکتر رهبر رییس سازمان مدیریت اعلام کردند اگر در سقف اعتباری خود وزارتخانه پیش بینی کنند ما اعتبار آن‌ها را حذف نمی کنیم، ولی اگر مازاد پیشنهاد بدهند ما نمی توانیم قبول کنیم. آن که فرمودید در سال 1385 (39) میلیارد پیشنهاد شده و حذف شده، این در حقیقت روغن سوخته بوده و سازمان مدیریت هم نپذیرفت. خواهش من این است که سفر اخیر هیات محترم دولت است، آن هم مردمی که زلزله زده و مصیبت زده بودند و آمدند حاشیه شهر و الان از هیچگونه امکانات بهره مند نیستند. لازم است من در اینجا بگویم در دو سال قبل از وزیر محترم کشور وقت من راجع به همین جریان حاشیه نشین ها سوال کردم، هنوز کمیسیون امنیت ملی نتیجه آن سوال من را بعد از دوسال اعلام نکرده است. درست است، شاید این سوال من هم به دوره خودمان هم پاسخش به من نرسد ولی امیدوار هستم با عنایت و توجهی که وزیر محترم دارند، مشکلات، مشکلات مردم است، ما هم خادم مردم هستیم. می خواهیم مشکلات مردم حل بشود، والله، بالله در آن دو جلسه قبلی هم که خدمت... (نایب رییس ـ آقای ثروتی! وقت شما تمام است) چشم! رسیده ام، در آنجا هم عرض کردم، هدف من حل مشکل است، ولی چون دو سال است که این مشکل حل نشده، الان ما راجع به همین جریان برق، درست است که مربوط به سوال من نیست، ولی ما افت ولتاژ داریم، کمبود برق داریم. در آلومینای جاجرم نمی تواند فعالیت کند، بخاطر کمبود برق، آقای یوسف پور به من همین هفته قبل جواب داده، آقا! تا سال 1393 مشکل برق در آنجا نداریم، من نمی دانم واقعا آن آقای نبوی مدیرکل منطقه می گوید آقا ما باید در بجنورد نیروگاه (1000) مگاواتی بزنیم، باید خط (400) کیلوولت را اجرا کنیم، بعد پاسخی که به من می‌دهند حاکی از این قضیه است. لذا من ضمن اینکه تشکر می کنم فعلا قانع نشدم تا ان شاالله یک اقدامات اجرایی انجام بشود، بعد مخلص آقای وزیر هم هستم.
نایب رییس ـ جناب آقای فتاح! شما توضیح دیگری دارید یا نه؟ (فتاح ـ خیر) بسیار خوب، خیلی ممنون. آقای ثروتی هم فرمودند باید برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون برود.

10 ـ قرایت بیانیه نمایندگان محترم مجلس خطاب به روسای پارلمان های کشورهای جهان درخصوص جنایت های رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا علیه مردم مظلوم لبنان و فلسطین
نایب رییس ـ اگر طرحی، سوالی، چیزی هست... بیانیه ای است که نزدیک به 200 نفر از نمایندگان محترم امضا کردند که قرایت می‌شود.
منشی (محبی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
روسای محترم پارلمان های کشورهای جهان
روسای محترم! اعضای هیات رییسه و فرد فرد نمایندگان مردم جهان!
شما این روزها شاهد وقوع یکی از فجعیع ترین وقایع و تراژدی های انسانی در قرن (21) هستید، فریادهای پرخروش آزاد اندیشان در پشتیبانی از ملل مظلوم و در بند لبنان و فلسطین هر روز و هر ساعت از اقصی نقاط جهان به گوش می‌رسد، اما گویی این فریادها چون موج های خروشانی به صخره های سخت برخورد می‌کند و تن ها و تن ها با سیاست‌های مستکبرانه صهیونیزم جهانی و پشتیبانی بی چون و چرای سردمدار دولت سلطه گر آمریکا خاموش می‌شود.
بطوریکه عزم و اراده بین‌المللی در محکومیت این تجاوزات تن ها در قالب صدور یک بخشنامه برای سومین بار با لجاجت و سرسختی آمریکا سد می‌شود.
کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو 1949 و پروتکل های الحاقی 1977 منشور ملل متحد و سایر کنوانسیون‌ها و اسناد بین‌المللی درمورد رفتار با زنان و کودکان و جلوگیری از بمباران مردم بی دفاع و تاسیسات زیربنایی به کلی نقض شده و حتی کامیون‌های صلیب سرخ جهانی و آمبولانس ها و بیمارستان ها نیز مورد هدف قرار گرفته که این جنایات سازمان یافته روی نازی ها را در جنگ های جهانی سفید کرده است.
پشتیبانی اعجاب انگیز آمریکا از این دولت غاصب و وعده ارسال پیشرفته ترین سلاح های جدید کشتار جمعی و پشتیبانی بی چون و چرای اطلاعاتی از متجاوزان، این جنگ خانمانسوز را به درازا کشانده و منطقه خاورمیانه را در آستانه شعله ور شدن در جنگ قرار داده است.
ما ضمن تشکر از مردم آزاداندیش جهان و نمایندگان دلسوز آنان در پارلمان های دنیا، انتظار داریم که با اقدامات قاطعانه و عملی خود در محکومیت اقدامات آمریکا و اسراییل، تحریم کالاها و خدمات این دو کشور در سراسر جهان و همچنین ارسال کمک‌های انسان دوستانه جهت کمک به زنان و کودکان و آوار گان فلسطینی و لبنانی بار دیگر شرافت و وجدان انسانی خویش را به داوری فرا خوانید و خفتگان و خموشان و عافیت طلبان را بیدار نمایید.
رونوشت: دبیر کل بین المجالس جهانی
دبیر کل سازمان ملل متحد، آقای کوفی عنان
دبیر کل جنبش عدم تعهد
دبیرکل بین المجالس اسلامی
ریاست محترم کمیسیون اروپا

11 ـ اعلام وصول (7) فقره سوال و (2) فقره طرح
نایب رییس ـ سوال و طرح و لایحه جدیدی اگر هست اعلام وصول بفرمایید.
منشی (نجابت) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ـ سوال جناب آقای سیدمحمدرضا میر تاج الدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر از وزیر محترم نفت درخصوص علت عدم رعایت اصول (125)، (77) و (45) قانون اساسی و مصالح عامه در قرارداد فروش گاز به امارات اعلام وصول می‌شود.
ـ سوال آقای زادعلی خلیل طهماسبی نماینده محترم لردگان از وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص انتصابات خلاف قانون و عدم توجه به خواسته فرهنگیان توسط رییس سازمان آموزش و پرورش استان که باعث اختلافات منطقه‌ای شده است اعلام وصول می‌گردد.
ـ سوال آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا از وزیر محترم کشور درخصوص مسوولیت (350) میلیارد تومان هزینه بدون سند شهرداری تهران با کیست و چه برخوردی با متخلفان صورت گرفته است اعلام وصول می‌شود.
ـ سوال آقایان رحمانی، جبارزاده، صنعتی، صدیقی، شافعی، غیاثی مرادی و سرکار خانم شایق نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، سراب و مهربان، بناب، مرند و جلفا و شبستر از وزیر محترم کشور درخصوص علت عدم پیش بینی صحیح از اوضاع و اقدام مناسب درجهت جلوگیری از پیامدهای متصوره در رابطه با توهین روزنامه ایران به مردم آذربایجان اعلام وصول می‌گردد.
ـ سوال آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر از وزیر محترم اطلاعات درخصوص اقدامات وزارتخانه در ریشه یابی درج مطلب موهن در روزنامه ایران و حوادث بعدی آن اعلام وصول می‌گردد.
ـ سوال آقای محمدحسین نژادفلاح نماینده محترم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد از وزیر محترم کشور درخصوص علت عدم برخورد قاطع با عاملین قاچاق و توزیع مواد مخدر در مرزها اعلام وصول می‌گردد.
ـ سوال جناب آقای حسن کامران دستجردی نماینده محترم اصفهان از وزیر محترم نفت درخصوص علت برکناری رییس اداره گاز استان اصفهان اعلام وصول می‌گردد.
ـ طرح تامین درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و موسسات تابعه اعلام وصول می‌گردد.
ـ طرح تاسیس صندوق حمایت از بیماران اعلام وصول می‌گردد.
نایب رییس ـ قبل از اینکه اسامی غایبین و تاخیرکنندگان غیرمجاز قرایت بشود دو اصلاحیه دارم، یکی اینکه میهمانان امروز قرایت شده بود که «جمعی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد» که درست آن «دانشگاه پیام نور» بود که ما باز خیرمقدم عرض می کنیم خدمتشان و عذرخواهی می کنیم از اینکه اشتباه اسمشان برده شده است.
موضوع دیگر در زمان صحبت جناب آقای سبحانی نیا بود (نطق قبل از دستور داشتند) که جناب آقای جعفری نماینده محترم گچساران تشریف آورده بودند بالا و بین ایشان و یکی از اعضای هیات رییسه یکمقدار بحث شد که موضوع اصلا موضوع مهم و قابل توجهی نبود. ریاست محترم مجلس از جناب آقای جعفری خواستند که مثلا آرام باشند و بعدا رسیدگی می‌شود، موضوع رسیدگی شد، مهم نبود و طرفین هم اعلام کردند مشکلی را با هم ندارند و تشکر می کنیم از محبتی که کردند.

12 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
نایب رییس ـ جناب آقای سبحانی نیا! اسامی غایبین و تاخیرکنندگان غیرمجاز را اعلام بفرمایید.
منشی (سبحانی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
غایبین جلسه امروز عبارتند از آقایان: ناصر توسلی زاده ـ بهرام حبیبی و سیدمحمدمهدی شاهرخی.
تاخیرکنندگان جلسه امروز عبارتند از آقایان: هوشنگ حمیدی (48دقیقه) و سیدجاسم ساعدی (32دقیقه).
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر.

13ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نایب رییس ـ جلسه آتی ما ساعت (8) بامداد روز سه شنبه سوم مردادماه، دستور جلسه هم ادامه دستور هفتگی می‌باشد.
البته از قبل اعلام کنیم، هم نمایندگان محترم، هم شنوندگان عزیز که ما سه شنبه تا حدود ساعت (10)، (30/10) جلسه علنی داریم، بعد از آن موضوع بحث حساب ذخیره ارزی و گرانی های اخیر است که جلسه غیرعلنی داریم، از مسوولین محترم دعوت کرده ایم، ان شاالله درخدمتشان برای رسیدگی هستیم. ختم جلسه را اعلام می کنم.

(جلسه ساعت 02/ 12 پایان یافت)

رییس مجلس شورای اسلامی
غلامعلی حدادعادل

معاون اول رییس جمهور ـ پرویز داودی
7
(0)