بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه دویست و سی و چهارم 6 تیــرمـاه 1385 هجری شمسی (234) 1 جمادی الثانی 1427 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره هفتم ـ اجلاسیه سوم
1386 ـ 1385
فهرست مندرجات:
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید.
3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمدعلیخانی، سیدعبدالله حسینی، سیدهادی طباطبایی و حمیدرضا فولادگر.
4ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
5 ـ تذکر آئیننامهای آقایان: داریوش قمری و اکبر اعلمی نمایندگان محترم ایلام و تبریز.
6 ـ بحث و بررسی درخصوص طرح احیا معاونت پرورشی و امور دانش آموزی در وزارت آموزش و پرورش.
7 ـ اعلام وصول یک فقره سوال.
8 ـ قرایت نامه جمعی از نمایندگان محترم به ریاست محترم جمهوری درخصوص گازرسانی به (9) هزار روستا.
9 ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان.
10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.
«جلسه ساعت هشت و بیست و چهاردقیقه به ریاست آقای محمدرضا باهنر «نایب رییس» رسمیت یافت»
اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
نایب رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با حضور 194 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه دویست و سی و چهارم روز سه شنبه ششم تیرماه 1385 هجری شمسی مطابق با اول جمادی الثانی 1427 هجری قمری:
1 ـ گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد طرح احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش.
2 ـ گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران (که تقاضای نمایندگان محترم مبنی بر رسیدگی طبق اصل 85 قانون اساسی هم به هیات رییسه رسیده که مطرح خواهد شد).
3 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد سوال آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید
نایب رییس ـ تلاوت کلام الله مجید.
(آیات 75 – 73 از سوره مبارکه «الزمر» توسط قاری محترم آقای عبدالوحید جعفرزاده تلاوت گردید)
اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
و سیق الذین اتقوا ربهم الى الجنه زمرا حتى اذا جاوها و فتحت ابواب ها و قال لهم خزنت ها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین * و قالوا الحمد لله الذی صدقنا وعده و اورثنا الارض نتبوا من الجنه حیث نشا فنعم اجر العاملین * و ترى الملایکه حافین من حول العرش یسبحون بحمد ربهم و قضی بینهم بالحق و قیل الحمد لله رب العالمین *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)
نایب رییس ـ طیب الله، از جناب آقای جعفرزاده قاری محترم امروز تشکر می کنیم.
3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: محمدعلیخانی، سیدعبدالله حسینی، سیدهادی طباطبایی و حمیدرضا فولادگر
نایب ر ییس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از آقایان:
ـ محمد علیخانی نماینده محترم قزوین و آبیک.
ـ سیدعبدالله حسینی نماینده محترم بندرلنگه، بستک و گاوبندی.
(که هر کدام ده دقیقه وقت دارند)
ـ سیدهادی طباطبایی نماینده محترم ایذه و باغملک.
ـ حمیدرضا فولادگر نماینده محترم اصفهان.
(که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند)
آقای علیخانی بفرمایید.
محمد علیخانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام خدمت ملت بزرگوار ایران و مردم نجیب و خونگرم استان قزوین و شما همکاران ارجمند و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری.
در آغاز سخن ضمن عرض تسلیت بمناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت دخت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله) یاد شهید مظلوم آیت الله بهشتی بزرگمرد مدارا و تحمل و یاران جان آگاهش را گرامی داشته و از خداوند بزرگ علو درجات برای تمامی شهدای گرانقدر اسلام و انقلاب مسالت دارم.
همکاران گرامی! در این ایام که بزرگان نظام، همواره بر همدلی و حفظ حرمت ها و تحمل آرا و نظریات منتقدانه تاکید دارند متاسفانه برخی کوچکترین نقد دلسوزانه ای را نیز برنمی تابند. سوال اساسی این است. آیا بکارگیری عبارتها و الفاظ خارج از ادبیات سیاسی و اخلاقی درمورد جریان ها و شخصیت های تاثیرگذارکشور که دیدگاه دولت را در برخی امور سیاسی و اقتصادی نمی پذیرند، مخالف فرمایشات رهبری معظم انقلاب که بارها دولتهای قبلی را مورد تقدیر و حمایت قرار داده اند، نمی باشد؟ امید است باقیمانده های فرهنگ تخریب شخصیت ها و جریان های سیاسی نیز از ادبیات بهتر و اخلاق نیکوتری برخوردار شوند.
و اما پیش از پرداختن به مسایل و مشکلات حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز برخود لازم می دانم از حضور موفق و افتخارآفرین تیم ربوکاپ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین که در مسابقات جهانی ربوکاپ 2006 برمن آلمان با کسب دو مقام اولی، دو مقام دوم و یک مقام سومی بار دیگر توان علمی جوانان برومند ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند، تقدیر و تشکر نموده و به جامعه علمی، دانشگاهی و فرهیختگان کشور و دانشگاه آزاد که براستی سرمایه عظیمی برای میهن اسلامی میباشد نیز تبریک عرض نمایم. همچنین از همکاری صمیمانه دانشگاه آزاد اسلامی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر نمایم و از شخص جناب آقای دکتر جاسبی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی بخاطر تصویب دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبیک نیز تشکر نمایم و تقاضا دارم که جهت راه اندازی این دانشگاه دستور تسریع صادر فرمایند.
اما چند نکته درمورد مسایل استان:
1 ـ استان قزوین علی رغم داشتن ویژگیهای بسیار که آن را از جنبه های گوناگون مستعد رشد و توسعه میسازد بدلایل متعدد تا کنون از این مهم بازمانده و هم اکنون مواجه با مشکلات و محرومیتهای گوناگونی است که گریبانگیر مردم این منطقه میباشد. تنگ نظری های برخاسته از منافع جناحی و حساسیت های تنزل یافته به سطح برخوردهای شخصی که عامدانه و برای فریب، لباس اختلاف نظرهای عقیدتی را برخود می پوشاند، بویژه در دوره اخیر چنان عمل کرده که موجب روسفیدی گذشتگان شده است. این وقایع که با انتخاب استاندار جدید قزوین آغاز شد، منتهی به حذف اکثریت مدیران عالی استان تا پایین ترین ردههای دستگاههای اداری و انتصابات فامیلی شده است. این جریان جناحی فقط در اداره کل آموزش و پرورش استان بیش از (50) نفر از مدیران تا نیروهای خدماتی را صرفا بدلایل جناحی حذف نموده اند. فهرست این افراد را کتبا به وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام نموده ام و منتظر اقدام مفید ایشان میباشم.
2 ـ درحال حاضر مشکلات کارگری استان قزوین تبدیل به معضل اول این منطقه گردیده است. کارگران استان در چنان فشار مضاعفی بسر می برند که حتی تصور آن برای بسیاری محال میباشد. کارگران کارخانجات بحران زده و دیگر واحدهای تعطیل یا رو به تعطیل استان، کارگرانی که بعلت ابلاغ حداقل حقوق اعلامی در طرحهای تعدیل قرار گرفته اند، چگونه باید از مشکل محتاج بودن خود به نان شب برای ما بگویند؟ کسانی که اعتراضاتشان باید چون عقده ای فروخورده در عمق سینه نهان شود. در این میان جای تعجب است یکی از وزرا بعنوان نماینده دولت در تشریح مصوبات سفر استانی در رسانه ملی فرموده اند: «دولت یکماه به صاحبان کارخانههای بحران زده مهلت داده است تا برای پرداخت مطالبات کارگران، بدهی دولت و رفع سایر مشکلات مشتری پیدا کنند و چنانچه در این مدت مشتری پیدا نکردند، دولت مشتری پیدا خواهد کرد». بنابراین بنظر میرسد تصمیم جدی برای حل مشکل کارگران گرفته نشده است. لذا حال که خود دولت هم معتقد است در واگذاری این کارخانجات تخلف صورت گرفته باید پرسید چرا این واحدها به دولت بازگردانده نمی شود؟
3 ـ دولت محترم در یکی از مصوبات خود در استان قزوین خبر از گازرسانی به یکصد روستا داد. هنوز جوهر این مصوبه خشک نشده بود که استاندار محترم در برنامه تشریح مصوبات سفرهای استانی، مصوبه را اینگونه اصلاح نمود که گازرسانی به این (100) روستا نه در یکسال بلکه در چهار سال انجام خواهد شد. حال سوال این است که آیا دولت همان گازرسانی را که طبق روال و برنامه همه ساله انجام می شده را مجددا تصویب نموده یا اینکه اعتبار ویژهای برای گازرسانی به روستاهای بیشتری تخصیص داده است؟ اگر مقصود همان تعداد قبلی باشد که نیاز به مصوبه جدید و منتی نبود و اگر افزایش یافته، مردم منتظر عملی شدن مصوبه برای گازرسانی به (100) روستای استان میباشند. در اینجا لازم می دانم از وزیر محترم نفت تقاضا کنم تا از عملکرد جناحی و برخورد تبعیض آمیز مدیریت گاز استان قزوین با حوزههای انتخابیه استان جلوگیری فرمایند.
4 ـ با توجه به اینکه احداث بیمارستان شهرستان (120) هزار نفری آبیک قبلا تصویب شده بود، ایکاش دولت در یکی از بندهای مصوبات (45) گانه خود در استان قزوین بجای اینکه مکانیابی آن را تصویب کند، اعتباری برای آغاز عملیات اجرایی آن تخصیص میداد. ضمن اینکه شایسته بود برای احداث بیمارستان در شهرستان البرز نیز اقدامی صورت میگرفت.
5 ـ از وزیر محترم کشور تقاضا دارم با توجه به اینکه مراحل کارشناسی شناخت شهرهای شریف آباد، کلج، نصرت آباد و چوبیندر به تایید آن وزارتخانه رسیده، پیگیری تا هرچه سریعتر بتصویب نهایی برسد. همچنین درمورد روستاهایی که بدلیل قرارگرفتن در حریم شهرداری قزوین از ابتدای انقلاب تا کنون با محرومیت شدیدی مواجه شده اند مجلس محترم مصوبهای در این مورد بتصویب رساند که علی رغم ابلاغ این مصوبه از سوی وزیر محترم کشور متاسفانه شهرداری قزوین همچنان به دخالت های غیرقانونی خود ادامه میدهد. (نایب رییس ـ شما 30 ثانیه وقت دارید) اینجانب لازم است یادآور شوم که یکی از افتخارات مجلس هفتم تصویب این مصوبه برای نجات روستاها بود. لذا از وزیر محترم کشور تقاضا دارم دستور فرمایند این مصوبه در قزوین اجرا شود و شهرداری قزوین بجای دخالت های غیرقانونی در روستاها به توسعه فضاهای فرهنگی و پارکها و مشکلات شهرداری بپردازد.
6 ـ متاسفانه اعتبارات عمرانی شهرداریهای شهرهای کوچک استان نظیر خاکعلی و رازمیان بصورت قطره چکانی پرداخت شده. از اینرو ضرورت دارد با توجه به گذشت (4) ماه از فصل کاری، اعتبارات یکجا تخصیص یابد. ایکاش استاندار محترم قزوین که بهمراه معاون عمرانی خویش به بهانه موضوع گردشگری در کشور کانادا بسر میبرد به پیگیری مصوبات دولت و تخصیص سریع اعتبارات میپرداخت (نایب رییس ـ آقای علیخانی وقت شما تمام است) تا حداقل وعده دولت مبنی بر جذب همه اعتبارات در ششماه عملی شود. ضمنا اگر این سفر با هدف ترویج گردشگری استان قزوین صورت گرفته چرا از سازمان گردشگری استان، فردی در آن حضور ندارد؟
7 ـ مصوبه برق رسانی به شهرک امیدیه ناصرآباد بزرگ که مراحل تصویب آن از طریق معاونت عمرانی استانداری قزوین و ادارات مربوطه انجام گرفته است، متاسفانه بخاطر مسایل جناحی از سوی استانداری و شهرداری قزوین متوقف شده و اکنون مردم این شهرک از نعمت روشنایی بی بهره میباشند و شاید گناه آنان رای ندادن به آقایان در انتخابات مجلس هفتم باشد. چه خوب است که حل مشکلات مردم را با منافع جناحی و خطی مرتبط ندانید چرا که نتیجه آن میشود که در سفر استانی آقای رییس جمهور در شعارهای مردم نمایان شد. (نایب رییس ـ جناب آقای علیخانی! یک لحظه، شما یک و نیم دقیقه وقتتان گذشته، می خواهید بقیه اش را به رسانه ها بدهید. یک خط دیگر بخوانید).
8 ـ از حضرت آیت الله واعظ طبسی تولیت محترم آستان قدس رضوی تقاضا دارم بخاطر مشکل مردم زیاران در خصوص اراضی خود دستور فرمایند این موضوع بطور ویژه رسیدگی شود تا ان شا الله با حفظ حقوق حقه آستان، مردم شهرک زیاران نیز از حقوق خود بهره مند شوند، متشکر.
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر، طیب الله، نفر بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی(قربانی) ـ آقای حسینی بفرمایید.
سیدعبدالله حسینی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله والصلواه و السلام علی رسول الله و آله الطیبین الطاهرین و اصحابه اجمعین»
درود می فرستم به ارواح طیبه شهدا و روح پرفتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آرزوی سلامتی و سعادت برای مقام معظم رهبری. امید است با توجه بیش از پیش به سیره و سنت رسول الله، سال پیامبر اعظم را گرامی بداریم.
دیروز روز جهانی مبارزه با موادمخدر بود و طبق اعلام سازمان ملل، کشور ما در صدر مبارزه کنندگان با این بلای خانمانسوز قرار دارد و درطی این سال ها بیش از (3) هزار و (500) نفر از نیروهای انتظامی در این راه به شهادت رسیده ولی متاسفانه روز به روز بر آمار مبتلایان افزوده میشود. می طلبد که طرحی نو در انداخته و برای ریشه کنی آن تن ها به مقابله فیزیکی اکتفا نکرده بلکه با همکاری همه ارگانهای قضایی، امنیتی، انتظامی، صدا و سیما، تریبون های مختلف و توده مردم یک عزم ملی برای مبارزه جدی با این بلای بزرگ ایجاد نماییم.
فردا هفتم تیرماه سالروز فاجعه (7) تیر و شهادت شهید دکتر بهشتی و (72) تن از یاران انقلاب است. ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهیدان برای آنان علو درجات مسالت دارم.
دستیابی دانشمندان فرهیخته ایرانی به چرخه سوخت هستهای موجب افتخار و مباهات هر ایرانی است و هیچ کشوری نه حق دارد و نه میتواند ما را از آن محروم سازد. ولی تدبیر و فرصت شناسی را نباید از نظر دور داشت و فراموش نکرد که تیغ تیز اندر کف خونخواره ای است.
حضرت علی (علیه السلام) در رابطه با فرصت شناسی چه زیبا می فرماید: زنهار که در جریان ها پیش از فراهم شدن اسباب لازم شتاب نورزی، یا به هنگام امکان عملی، فرصت را از دست ندهی، یا به گاه ناشناختن راه، سرسختی پیشه گیری، یا بهنگام روشنی اش کاهلی کنی. پس هر کاری را در جای بایسته خود انجام ده و برای هر عملی فراخورش اقدام کن».
این روزها تب فوتبال در دنیا داغ است و بوضوح روشن شد که اگر کوچکترین اعمال نظر و اشتباهی در انتخاب بازیکنان یا سیاستگذاری در تکنیک و تاکتیک بازی پیش آید و فقط از شایستگان و بهترین ها استفاده نکنیم، خیلی زود از گردونه مسابقات حذف و باید صحنه را ترک کنیم، همانطوریکه ترک کردیم. اداره امور کشور بدون شک کمتر از یک بازی فوتبال نیست و چنانچه در اداره آن از شایستگان و نخبگان و بهترین ها بدون توجه به قومیت، جنسیت، دین، مذهب، خط و جناح از بین (70) میلیون ایرانی استفاده نکنیم، نمی توانیم در این رقابتهای پیچیده برنده شویم و کشوری در شان انقلاب و اسلام و ایران بسازیم و به جهانیان عرضه کنیم.
حضرت علی (علیه السلام) در رابطه با حکومت و حاکم می فرماید: «مساوات را حتی در گردش چشم و نگاه و سلام و تعارف رعایت کنید تا بزرگان و صاحب نفوذان برای تجاوز بر تو طمع نکنند و ناتوانان نیز از عدالت تو نومید نشوند».
امروز در کشور ما نیاز به ایجاد وحدت و همبستگی ملی بیش از پیش احساس میگردد. برای تقویت آن نیازمند تعامل بیشتر و توجه به حقوق همه اقشار ملت اعم از حقوق مادی، معنوی و مدیریتی هستیم و این ها ایجاد نخواهد شد مگر اینکه عدالت، مهرورزی و دوست داشتن بندگان خدا از شعار به عمل و از قوه به فعل درآید.
امروزه در مناطق مرزی و سنی نشین، بحث اینکه کارهای عمرانی کمتر انجام شده، سخنی به گزاف و بیهوده است و کمتر شخص منصفی میتواند مدعی این گفته باشد ولی اینکه از نظر مدیریتی سهم کمتری در اداره امور کشور دارند گله مندند، در صورتیکه به آسانی قابل حل بوده و هیچ هزینهای نیز در برنخواهد داشت بلکه دارای فواید بسیار برای ملک و ملت جهان اسلام است.
توسعه همه جانبه کشور مرهون خدمات مدیران لایق و باتجربه است و بی تردید ستون قایم توسعه در هر کشوری علم و تجربه مدیران آن کشور است. زمانی مدیریت در کشور ما درگیر تعهد و تخصص بود، امروزه متعهدین ما متخصص شده اند و در این (27) سال کوله باری از تجربه و تخصص کسب کرده اند که باید به بهترین وجه از آنها استفاده شود. نباید زمینه آن را فراهم آوریم که مدیران مجرب ما از عرصه کار و فعالیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خارج گردند، چون گوهر گرانب های تجربه را نمی توان از هیچ استاد و در هیچیک از دانشگاهها آموخت. بگفته شاعر:
سال ها باید که تا یک کودکی از روی طبع
عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن
سال ها باید تا یک سنگ اصلی زآفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن
سال ها باید که تا صاحبدلی پیدا شود
بوسعید اندر خراسان یا اویس اندر قرن
و بپذیریم که فرصت آن وجود ندارد که کشور را با سیاست آزمون و خطا که سالهاست با کمک قوانین ریاضی و تیوری های اقتصادی، قلم بطلان برروی آنها کشیده شده اداره کرد. هر دولتی میآید بدون کسب تجربه از دولتهای قبلی سعی بر اجرای سیاست آزمون و خطا دارد. همین سیاستهای واردات میوه با تعرفه پایین، گوشی موبایل با تعرفه بسیار بالا، آنهم زمانیکه یک شرکت میلیون ها گوشی را در همان زمان از گمرک ترخیص مینماید و از طرفی تولید گوشی در کشور هم صفر است. این مساله باید مورد بررسی قرار گیرد و یا افزایش دستوری حقوق و دستمزد کارگران بدون درنظر گرفتن مشکلات کارفرمایان بدون تفاهم و توافق با آنها که ضربه سنگینی به بازار کار و اشتغال وارد ساخته است و یا بازگرداندن ورود انحصار دخانیات به دولت مانند (50) سال قبل که هم باعث قاچاق دوباره سیگار، هم مجبور به ضرر و زیان شرکتهای طرف قرارداد و هم کمبود درآمدهای پیشنهادی در بودجه خواهیم شد.
تاحال شعار خصوصی سازی را بسیار سر داده ایم ولی در عمل اقتصاد دولتی را تقویت کرده ایم. شعار مبارزه با فساد اقتصادی که شعار مردم پسندی است بارها سر داده ایم اما تا حال چندنفر را بعنوان مفسد اقتصادی به مردم معرفی و مجازات کرده ایم؟
با توجه به مصوبه اخیر مجلس امید است که قاطعانه تر برخورد گردد. نباید بگذاریم اندک سرمایه گذارانی که قصد دارند در این کشور کاری انجام دهند از ترس راکد شدن سرمایه یا عدم ثبات قوانین و مقررات عطایش را به لقایش ببخشند. چون تن ها راه ایجاد اشتغال برای جوانان، سرمایه گذاری و راه اندازی مراکز تولیدی است که آنهم بدون جذب اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی ممکن نمی تواند باشد.
مناطق آزاد تجاری، صنعتی که متاسفانه بدون توجه بنفع یا ضرر آن روز به روز بر تعداد آن افزوده میشود و این مناطق بجای صدور کالا و خدمات و ورود به بازارهای جهانی، به مراکزی برای واردات کالاهای نامرغوب تبدیل شده اند که جز ضربه به اقتصاد کشور و پایین آوردن ارزش پول ملی و معضلات اجتماعی برای مردم مناطق هیچ چیز در بر نداشته است. امید است نمایندگان محترم تلاشی برای ایجاد مناطق آزاد در حوزههای انتخابیه شان ننمایند و از بخشی نگری پرهیز و به منافع ملی بیشتر فکر کنند.
از دولت جدید انتظار میرود در ایجاد اشتغال و عدالت در نظامهای پرداخت دولت و جدی گرفتن قانون نظام هماهنگ پرداخت، رفع تبعیض در بین دستگاههای دولتی، تقسیم و توزیع ثروت عمومی به نسبت عادلانه جغرافیایی کشور، کاهش سهم دولت در اقتصاد ملی، برخورد با مفاسد اقتصادی و اصلاح نظام مالیاتی و همچنین جلوگیری از گرانی افسارگسیخته ای که خودش را در ماههای اخیر نشان داده است.
امروزه بی توجهی به گفته ها و سخنرانیهایمان به یکی از بدیهیات و معضلات تبدیل شده است. مسایلی مانند کسر بودجه، گذاشتن طرحهای جدید در بودجه سالانه، قول و وعده هایی که مقامات در زمان اخذ رای و هیچگاه نه کسی آنان را مواخذه میکند و نه خودشان احساس مسوولیت میکنند. چه زیباست اگر یکبار مجلس پس از دوسال عمر هیات دولت، برنامه ها و پیشنهادات وزرا را با عملکردشان مقایسه و به آنان نمره بدهد که به چند درصد از برنامههای پیشنهادی خود عمل نموده اند. خود ما در زمان انتخابات از پارتی بازی و توصیه و سفارش بشدت انتقاد می کنیم اما امروزه به بزرگترین توصیه نویس و سفارش فرست تبدیل گشته ایم. امید است شامل آیه «اتامرون الناس بالبرو تنسون انفسکم» نگردیم.
کارشناسان اقتصادی و متولیان امور به این نکته ظریف توجه کنند که گاهی وقت ها تاثیر حلاوت و شیرینی برخی مصوبات و تصمیمات به کوتاهی بر دهان بردن یک آب نبات نباشد و مراقب حرفهایی که می زنیم و وعده هایی که می دهیم باشیم و سعی کنیم آرزوهای بلند و صادقانه مان را با اتخاذ علمی ترین و کارآمدترین روش ها به جامه عمل درآوریم و اتخاذ تصمیمات ما عاقلانه باشد نه توام با احساسات.
آفت توسعه هر جامعه و مانع برقراری مردمسالاری و حکمرانی خوب، فساد است و پاسخگویی ضرورتی انکارناپذیر برای کنترل فساد. از دوره سوم تا امروز که اینجانب بعنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشته ام، سیر پاسخگویی نزولی بوده است و در این دوره به پایین ترین حد خود رسیده است. دولتیان نسبت به انتقادات و تذکرات و نامههای نمایندگان بی تفاوت شده اند. از صدها نامه موکلین که بیشتر هم جنبه عمومی داشته، برای وزارتخانه ها ارسال داشته ام، کمتر از (15) درصد جواب دریافت کرده ام و از (12) تذکری که تا کنون به وزرا و رییس جمهور داده ام، فقط یکی جواب داده شده است. درصورتیکه در اولین جلسه ای که به اتفاق مجمع نمایندگان هرمزگان خدمت ریاست محترم جمهوری رسیدیم، اظهار داشتند برعکس گذشته هر مدیری تخلفی کرد و یا جوابگو نبود، بدون اغماض با آنها برخورد خواهد شد.
کشور ما از بسیاری از کشورهایی که چندبرابر ما جمعیت دارند مصرف آب و سوخت و نان و انرژی شان بیشتر است. درصورتیکه دین و مذهبشان نیز به اندازه ما به صرفه جویی و دوری از اسراف تاکید نکرده است. جای بسی تاسف است که کشور ما پر مصرف ترین کشور عضو اوپک و از نظر مصرف سوخت جزو (15) کشور بزرگ جهان میباشد و هر (10) سالی که می گذرد مصرف سوخت درکشور ما دو برابر گردد. بحث ما بر این موارد دور میزند که صبحانه در مجلس چه صرف میشود یا رییس جمهور و وزرا شام چه میل می فرمایند؟ این ها نه مصداق صرفه جویی است و نه راه حل اساسی، بلکه باید به هزینههای وزارتخانه ها و ادارات در داخل و سفارتخانههایمان در خارج بپردازیم که نقش کشور پولدار را ایفا نکنند و هر روز بر تعداد سفرهای داخلی و خارجی افزودن و پی میهمانی ها و پذیرایی های آنچنانی بودن، بیشتر به مصداق اسراف نزدیک است.
اخیرا گروه دوستی پارلمانی انگلیس به تهران آمده بودند، نه از هتل (5) ستاره استفاده کردند و نه از ماشین بنز تشریفات و هیچ چیزی هم از عظمت کشورشان کاسته نشد. اگر سفرای ما در خارج مثل وزرا و نمایندگانمان از ماشینهای ساخت داخل استفاده کنند و با صرفه جویی بیشتر عمل نمایند، الگوی زیباتری از اسلامیت کشورمان را به نمایش می گذارند و دولتهای گذشته در امور زیربنایی که در همه کشور مخصوصا... (نایب رییس ـ آقای حسینی وقت شما تمام است، 30 ثانیه بحث را جمع کنید).
سفرهای ریاست محترم جمهوری و هیات دولت اگر مانع کارهای اساسی مملکت نگردد و مصوبات آن بخوبی و با زمانبندی مشخص اجرا گردد کار خوبی است و درغیراینصورت درآینده موجب بدبینی خواهد شد. اگرچه استاندار محترم هرمزگان پیگیریهایی انجام داده اند، اما بصورت مختصر آن چیزهایی که باید انجام شود را خدمتتان می گویم:
آبرسانی به شهرها و روستاهای حاشیه خلیج فارس که از سال 74 شروع شده است.
بازگشایی گمرکاتی که از (30) سال قبل تعطیل شده اند، از قبیل گمرکات بندر کنگ، مهتابی، مغویه، مقام، شناس، بستانه، تبن و جزیره لاوان.
تجهیز فرودگاه بندرلنگه و برقراری پروازهای خارجی.
اجرای ماده (10) قانون تشکیل مناطق آزاد.
رسیدگی سریع، قبل از نابودی کامل زندگی کشاورزان و دامداران استان در اثر خشکسالی.
رفع مشکل بی آبی مناطق روستایی.
تکمیل بیمارستان بستک.
مشخص کردن حوزه گازی مهتاب در شهرستان گاوبندی.
تسریع در فعال کردن پروژههای پارس جنوبی در منطقه مقام و نخیلو و چارک.
تسریع در بازگشایی گمرک بندر قدیمی کنگ و انتقال کارکنان این گمرک از بندرلنگه به بندر کنگ و رفع مشکل صدور مجوز برای صیادان آن بندر.
پرداخت حداقل دستمزد مصوبه وزارت کار به کارگزاران دفاتر مخابراتی با توجه به قانون بودجه سال 85.
استفاده از نیروهای بومی در هیات مدیره مراکز تولیدی و صنعتی طبق مصوبه اخیر هیات دولت در بندرعباس و جلوگیری از اخراج نیروهای بومی از مراکز صنعتی.
اجرای مصوبه لغو (25) درصد مالیات از تعاونیهای مرزنشینان و اجرای قانون مبادلات مرزی که مدت ها از تصویب آن گذشته است. (نایب رییس ـ خیلی ممنون، آقای حسینی خواهش می کنم...) در پایان از امضای قرارداد ساخت (600) مدرسه در سالجاری در استان هرمزگان بین استانداری و وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی و خیرین تشکر می نمایم.
نایب رییس ـ متشکر، خیلی ممنون. ناطق بعدی را دعوت کنید، عزیزان محبت کنند. حجم نطقشان را با زمانیکه در اختیار دارند تنظیم کنند که مشکل پیدا نکنند.
منشی(قربانی) ـ آقای طباطبایی بفرمایید.
سیدهادی طباطبایی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ایام عروج حبیبه دو عالم، فاضله زکیه، ام ابی ها، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علی ها) بر عموم محبین آن حضرت تسلیت باد.
یاد سید و سالار شهیدان انقلاب شهید مظلوم آیت الله دکتربهشتی و یاران باوفا و همراهان با صفای او که جانشان را بر سر عهد و پیمانشان با خدای بزرگ نهادند و جاودانه شدند، همیشه گرامی باد.
تحقیقا مهمترین غایت و قوت هر حکومتی که بر رواق آن نام متبرک تشیع علوی است، عدالت است و مطالبه مستمر و بهنگام جامعه از عدالت، پویایی و مسیر مقدس آن جامعه را تصویر میکند. اشتباه بزرگی که سالیان سال باعث شد که عدالت نه تن ها در متن قوانین و نظریات نباشد، بلکه در حد یک سفارش اخلاقی تقلیل پیدا کند. اما حکومت اسلامی بنا به پشتوانه های راستین و فرمایشات و منویات معصومین (علیه السلام) یک هدف غایی بیش نداشته است و آن حکومت به سمت عدالت بوده است. همین داعیه «عدالت بزرگ» بود که زیر لوای پرچم اسلام مردم را به رهبری روحانیت به درون مبارزه کشاند. مبارزه ای که با جنگ میان اسلام و کفر و حق و باطل آغاز و با پیروزی شریعت و عدالت پایان پذیرفت.
گذشت زمان باعث شد پیر عدالت و اسوه مبارزه با استکبار چاره بیندیشد و چراغ راه آیندگان را روشن سازد. با این توصیف در مرداد 1366 از نهضت مقدس اسلامی با تعبیر جنگ فقر و غنا یاد کردند و با تاکید بر قداست چنین جنگی فرمودند: «باید نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند». بکار بردن تعبیر «جنگ» از سوی امام ناظر بر شدت اهمیت و حساسیت مساله برای نظام اسلامی بود.
حضرت امام پس از این در پیامی به روحانیت از جنگ فقر و غنا بعنوان جنگ حق و باطل و جنگ ایمان و رذالت نام بردند. اطلاق «جنگ» میان فقر و غنا از سوی ایشان نمایانگر چند اصل اساسی بود. اولا مساله به اندازه یک جنگ تمام عیار از فوریت و حساسیت باید برخوردار باشد و همچون یک جنگ مسوولیت و مدیریت می طلبد و ثانیا اینکه این جنگ مانند معرکه نبرد همه سرنوشت ما را در نحوه برخورد با آن رقم میزند. ثالثا اینکه این جنگ گرچه یک تنازع است، اما تنازعی است مقدس و بایستی که نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شود. بنابراین حضرت امام چراغ راه آیندگان را در جبهه بندی میان جنگ فقر و غنا روشن ساخت. اما متاسفانه کم کم به فراموشی سپرده شد.
مهمتر از سه اصل گذشته در توجه به جنگ فقر و غنا، معنای عمیق از عدالت اسلامی وجود دارد (نایب رییس ـ آقای طباطبایی! وقت شما تمام است) عدالتی که در آن فقیر با تمام قوت و صلابت تمام قد، در برابر غنی می ایستد و این راز ماندگاری انقلاب است که امام چون رمزی در لابلای صفحات تاریخ ایران برجای گذاشت و رفت. از همین روست که توجه همه مسوولین را بدان جلب میکند. موجودیت انقلاب اسلامی در جنگ فقر و غنا معنی یافت، اما دست های پنهان و غیرپنهان خواسته یا ناخواسته این جنگ را بدل به شکاف کرد و پس از آن، این شکاف را با ذلیل نمودن فقر پابرهنگان به رقابت ناتمام فقیر و غنی تبدیل کرد تا فاتحه ارزشهای اسلامی را بر آن بخواند.
تا این حس در طبقات وجود داشته باشد حرف از عدالت نیز آب در هاون ها کوبیدن است، چرا که ما با پدیده ای مواجه هستیم بنام «احساس بیعدالتی»... (نایب رییس ـ آقای طباطبایی! پاسخ مرا می دهید؟ ببخشید! این میکروفون را من موقتا خاموش کردم حضرت عالی الان 7 دقیقه شده، در 30 ثانیه تمام کنید) بیاییم به سفارش آن مرشد بازگردیم و به حفظ سینه به سینه این جنگ هم عهد شویم. والسلام علیکم و رحمه الله
نایب رییس ـ خیلی ممنون، آخرین ناطق را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ آخرین ناطق آقای فولادگر هستند، بفرمایید.
حمیدرضا فولادگر ـ سلام علیکم و رحمه الله
اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله رب العالمین والعاقبه للمتقین»
«اللهم صل علی فاطمه و ابی ها و بعل ها و بنی ها عدد ما احاط به علمک»
در سال پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) ایام شهادت دخت گرامی ایشان حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علی ها) را به عموم مسلمین جهان و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم. همان دختری که پیامبر فرمود: «پاره تن من است و هر کس او را بیازارد مرا آزرده است».
امروز ششم تیرماه مصادف با سالروز ترور ناجوانمردانه مقام معظم رهبری میباشد. به شکرانه سلامتی ایشان و حفظ این ذخیره انقلاب شایسته است سخن اول خویش را بیادآوری رهنمودهای مهمشان در هفته گذشته و در جمع مسوولین کشور اختصاص دهم. ایشان با تاکید بر همدلی قوای سه گانه و پافشاری بر مواضع اصولی آنها، شاخصهای اصولگرایی را که مشتمل بر ایمان و هویت اسلامی و انقلابی بدور از خرافه گرایی و سست اندیشی، عدالتخواهی و رشد اقتصادی همپای عدالت، ارتباط با مردم و ساده زیستی و مردمی بودن، خودسازی و تهذیب نفس، استقلال همه جانبه، خودباوری و اعتماد به نفس، جهاد علمی، تثبیت و تعمیم آزادی و آزاد اندیشی و اصلاحات اصولگرایانه و اصولگرایی مصلحانه، میباشد را معرفی کردند.
جا دارد همه نیروها و گروههای معتقد و مومن به انقلاب اسلامی خصوصا گروههایی که خود را در جبهه اصولگرایی میدانیم بیش از پیش توجه خویش را به معیارهای فوق معطوف نموده و نگذاریم اصولگرایی ما به سرنوشت اصلاح طلبی دوره قبل دچار شود. چرا که اگر دوستان مدعی اصلاحات واقعی و اصلاح طلبان اصولگرا و ارزشی از همان ابتدا مرز خویش را از اصلاحات امریکایی و اصلاحات مفسدانه رضاخانی جدا ساخته بودند فرصت خدمت بیشتری را برای خدمت به اسلام و انقلاب از دست نمی دادند
دومین نکته، مجلس هفتم سومین سال فعالیت خویش را آغاز کرده است و در دو سال گذشته این مجلس شاهد موفقیتها و تلاش های بسیار و نیز شاهد کاستی ها و نقصان ها یا قصور و تقصیرهایی نیز بوده است. تعطیلی مجلس برای حضور در حوزه انتخابیه و مراسم و مناسبت های مختلف در چند هفته گذشته فرصتی برای پرداختن به رهنمودهای مقام معظم رهبری در آغاز سومین سال فعالیت این مجلس در روز هفتم خردادماه گذشته را بدست نداد.
ما نمایندگان اگر بخواهیم محکی برای صحت و میزان موفقیت فعالیتهای خویش داشته باشیم، مهمترین معیار، سخنان رهبر معظم انقلاب میباشد و مطمینا مردم عزیز نیز با دقت بر عملکرد مجلس و میزان تطابق آن با این رهنمودها و نیز آرمانهای مقدس انقلاب و امام نظارت دارند. تاکید ایشان بر همکاری مجلس با دولت در عین حفظ استقلال مجلس و مثال تیم فوتبال که مسوولین نظام را همه بازیکنان یک تیم قلمداد کرده اند، دعوت به شرکت منظم در جلسات علنی و کمیسیون ها و شرکت در رای گیری ها، اصلی نکردن مسایل فرعی، جلوگیری از عصبانیت ها و یا قصد درخشیدن در تذکرات، نطق ها و مذاکرات، رعایت تقوا، مراقبت نفس و عمل برای خدا و عدم وابستگی به تمنیات مادی بعنوان مانع دریافت هدایت های الهی و توجه به این نکته که سال آینده نیز سریعا می گذرد.
عزیزان همکار! بدون شک دو سال آینده نیز بسرعت خواهد گذشت و آنچه باقی خواهند ماند... (نایب رییس ـ آقای فولادگر! وقت شما تمام است) تلاش های خالصانه نمایندگان در راستای خدمت به مردم و تقویت نظام جمهوری اسلامی میباشد.
مطلب سوم هم در ارتباط با دولت تنظیم کرده بودم که در سالگرد برگزاری انتخابات نهم بودیم و تذکراتی در مورد دولت و نقاط قوت و ضعف که ان شاالله به مطبوعات خواهم داد.
و آخرین جمله را بیاد شهدای هفتم تیر اختصاص می دهم که فردا هفتم تیر سالگرد شهدای عزیز این حادثه است و با درخواست علو درجات برای شهید مظلوم بهشتی و عزیزان شهید در واقعه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی مغفرت و غفران الهی طلب دارم. والسلام علیکم و رحمه الله
نایب رییس ـ خیلی ممنون.
4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
نایب رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسوولان اجرایی کشور:
ـ آقای سیدیونس موسوی سرچشمه نماینده محترم فیروزآباد، قیر، کارزین و فراشبند به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص تسریع در شروع عملیات ساخت کارخانه ماشین سازی شهرستان فیروزآباد.
ـ آقایان: سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد و محمدعلی شیخ نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر، تفت و میبد و شوشتر به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص تجدیدنظر و کاهش تعرفه واردات انواع پنبه برای جلوگیری از رکود کارخانجات نساجی به علت افزایش بازده (11) درصدی آن.
ـ آقایان: علی دیرباز، شهریار مشیری، محمد آشوری تازیانی، سیدعبدالله حسینی و علی معلمی پور نمایندگان محترم استان هرمزگان به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص رسیدگی به علت عدم اجرای مصوبه دولت درخصوص بکارگیری نیروهای متخصص و کاردان بومی بعنوان هیات مدیره و مدیرعامل بخصوص در کشتی سازی خلیج فارس، آلومینیوم، فولاد و مناطق ویژه اقتصادی.
به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به علت حل نشدن مشکل زمین دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و عدم پرداخت (5) میلیون تومان وجه آن براساس مصوبه هیات امنا.
ـ آقای محمدحسین نژاد فلاح نماینده محترم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در تکمیل و رفع کمبود بیمارستانهای هشتگرد و نظرآباد.
به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تجهیز ادارات شهرستان نظرآباد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
ـ آقای علی مویدی نماینده محترم سپیدان به رییس جمهور محترم درخصوص دستور توزیع بخش باقیمانده از اعتبارات عمرانی استانی.
ـ آقای عبدالمحمد رستاد نماینده محترم داراب و زرین دشت به رییس جمهور محترم درخصوص دستور رسیدگی به علت انتصاب مسوول جمعیت هلال احمر شهرستانهای استان فارس بدون هماهنگی با فرماندار، امام جمعه و نماینده مجلس.
ـ آقای رمضانعلی صادق زاده نماینده محترم رشت به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص جلوگیری از دریافت اقساط قبل از زمان وصول واگذاری سیم کارت تلفن همراه معلمین و کادر اداری.
ـ آقای هادی حق شناس نماینده محترم بندرانزلی به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص پرهیز از عزل و نصب هایی که شایبه مسایل سیاسی را بدنبال دارد، بخصوص در آموزش و پرورش استان گیلان.
ـ آقایان: داریوش قمری و سیدحشمت الله جاسمی اجاق و حشمت الله فلاحت پیشه نمایندگان محترم ایلام، ایوان، مهران، قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل ذهاب،اسلام آبادغرب و دالاهو به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص رسیدگی به وضعیت استخدامی معلمان حق التدریسی و تلاش در جهت تبدیل وضعیت استخدامی آنان براساس قانون.
ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزرای محترم آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار و امور اجتماعی درخصوص توسعه و تقویت فعالیتهای گروهی بمنظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با هدف پربار سازی آن در تمام ایام سال بخصوص فراغت از تحصیل.
ـ آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو و چالدران به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص اعزام گروه تعیین خسارت به مزارع گندم دیم و آبی خسارت دیده بر اثر آفت زدگی در شهرستان ماکو و چالدران.
به وزیر محترم بازرگانی درخصوص افزایش سهمیه آرد شهرستان ماکو و چالدران به علت افزایش جمعیت شناور و قیمت آرد آزاد.
به وزیر محترم نفت درخصوص اتمام پروژه گازرسانی شهرستان چالدران و شهر آورجیق.
ـ سرکار خانم فاطمه رهبر نماینده محترم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر به وزیر محترم نفت درخصوص اقدام لازم برای رفع کمبود قیر موردنیاز پروژه راههای روستایی.
ـ آقایان: قربانعلی نعمت زاده قراخیلی و ولی رعیت نمایندگان محترم قایمشهر، سوادکوه و جویبار به وزیر محترم نیرو درخصوص رسیدگی به علت عدم بهرهبرداری از سد شهید رجایی برای جلوگیری از نابودی شالیزارهای منطقه جویبار.
ـ آقای داریوش قمری نماینده محترم ایلام، ایوان، شیروان و چرداول به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص بررسی علت کاهش اعتبارات راههای روستایی استان ایلام.
ـ آقای زینالعابدین طهماسبی سروستانی نماینده محترم سروستان، کربال و کوار به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تکمیل راه ترانزیتی شیراز ـ سروستان ـ فسا ـ داراب و شروع فعالیت مجدد پیمانکار در مسیر شیراز ـ سروستان.
ـ آقای هوشنگ حمیدی نماینده محترم سنندج، دیواندره و کامیاران به وزیر محترم کشور درخصوص رسیدگی به ضعف مدیریت ارشد استان در توسعه طرحهای عمرانی و عدم نظارت کافی بر مدیران و حذف نیروهای کارآمد.
ـ آقای سیدمحمدجعفر سادات موسوی نماینده محترم مبارکه به وزرای محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش درخصوص اختصاص بن کتاب برای معلمین در نمایشگاههای بینالمللی کتاب.
ـ آقای محمدتقی رهبر نماینده محترم اصفهان به وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص جلوگیری از اخذ شهریههای چند میلیونی برای یکسال تحصیلی توسط برخی از مدارس غیرانتفاعی.
ـ آقایان: عبدالغفور ایران نژاد، حمیدرضا پشنگ و هدایت الله میرمرادزهی نمایندگان محترم چابهار و نیکشهر، خاش و میرجاوه و سراوان به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تجدیدنظر و اصلاح مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخصوص بندهای (1) و (4) آن (شماره مصوبه 2043/50/س مورخ 1385/02/21).
ـ آقایان: سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد و علی عسکری نمایندگان محترم تفت و میبد و مشهد وکلات به رییس جمهور محترم درخصوص صدور دستور به سازمان تربیت بدنی برای مراعات مسایل شرعی و شوونات ملی در همایش ها و بازیهای ورزشی.
ـ آقای علی معلمی پور نماینده محترم میناب، رودان و جاسک به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در تامین و اختصاص اعتبار برای احداث بیمارستان رودان.
به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص اقدام عاجل برای دراختیار قرار دادن ماشین آلات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی های وسیع باغات و نخیلات در میناب و رودان.
تسریع در تصویب افزایش قیمت تضمینی لیمو و خرمای هرمزگان در شورای اقتصاد.
ـ آقای سیداحمد آوایی نماینده محترم دزفول به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص لزوم حمایت از مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول.
ـ آقایان: محمدرضا تابش، حسین آفریده، ولی آذروش، اسماعیل گرامی مقدم، حسین امیری خامکانی و سیدعباس پاک نژاد نمایندگان محترم اردکان، شیروان، اردبیل، بجنورد، زرند و یزد و صدوق به وزیر محترم نفت درخصوص رسیدگی به علت واگذاری قرارداد (2) میلیارد دلاری توسعه فازهای (15) و (16) پارس جنوبی با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا سپاه پاسداران.
ـ آقایان: ایرج ندیمی، حسین امیری خامکانی، مصطفی محمدی، ولی الله شجاع پوریان، حسین آفریده، اسماعیل گرامی مقدم و سیدعباس پاک نژاد نمایندگان محترم لاهیجان و سیاهکل، زرند، پاوه و جوانرود، بهبهان، شیروان، بجنورد و یزد و صدوق به وزیر محترم کشور درخصوص پیش بینی لازم برای افزایش ایمنی جادههای کشور در تابستان سالجاری.
5 ـ تذکر آئیننامهای آقایان: داریوش قمری و اکبر اعلمی نمایندگان محترم ایلام و تبریز
نایب رییس ـ حالا نوبت تذکرات شفاهی است، اما می دانید ما خدمتتان عرض کردیم امروز تا ساعت (10) بیشتر جلسه علنی رسمی نداریم و بعد جلسه ما غیررسمی میشود. اگر میشود بعضی از دوستان از تذکرات آئیننامهای صرفنظر بفرمایند که ما یکمقدار به دستور کار برسیم. دعوت بفرمایید. (تابع ـ صرفنظر کردم) آقای تابع تشکر می کنیم که نفر اول بودند که اعلام کردند صرفنظر میکنند.
منشی (قربانی) ـ آقای عباسی هم نفر دوم هستند. ایشان هم احتمالا صرفنظر میکنند.
نایب رییس ـ بله، فرمودند صرفنظر کردند، جناب آقای کامران...
منشی (قربانی) ـ آقای کامران که همیشه اهل ایثار بودند، آقای کامران هم صرفنظر فرمودند.
نایب رییس ـ صرفنظر کردند، متشکر، نفر بعدی.
منشی (قربانی) ـ نفر بعد آقای قمری هستند، آقای قمری هم صرفنظر کردند؟
قمری ـ نه، صرفنظر نکردم.
نایب رییس ـ صدایتان خیلی بلند بود، بفرمایید.
داریوش قمری ـ جناب آقای رییس! مستند تذکر بنده ماده (23) بند (11) بحث دفاع هیات رییسه از شان و جایگاه نمایندگان است.
اخیرا شاهد پخش شبنامه هایی راجع به بعضی از نمایندگان در درون باکس های نمایندگان هستیم که ظاهرا این شبنامه ها از طرف طرفداران حالا بعضی از مسوولینی که انتقادهای نمایندگان را که از سر دلسوزی به آنها وارد میشود برنمی تابند ارایه شده و نمونه آنها شبنامه ای است که اخیرا علیه جناب آقای دکتر افروغ منتشر شده که در این شبنامه آمدند ادعا کرده اند که ایشان درواقع... (تعدادی از نمایندگان ـ وارد محتوا نشوید) حالا من در محتوای شبنامه نمی خواهم وارد بشویم بخاطر توهینی که به شخصیت ایشان وارد شده (یکی از نمایندگان ـ خارج از موضوع است) ولی درمجموع می خواهم بگویم که باتوجه به اینکه هرکسی امکان ورود به جایگاه و مکانی که کازیه نمایندگان در آنجا قرار دارد را ندارد پخش چنین شبنامه هایی در درون باکس های نمایندگان جای تامل دارد و ما از حضرت عالی می خواهیم کسانی که باعث پخش چنین شبنامه هایی شده اند را شناسایی بکنید که در آینده چنین اتفاقاتی نیفتد، چون این اتفاقات برای هر منتقد دیگری امکان دارد در آینده اتفاق بیفتد.
نایب رییس ـ متشکر، آقای قمری ببینید! البته اصل تذکر که وارد نیست، ما این تذکر را اصلا آئیننامهای نمی دانیم، نکته اول. نکته دوم هم اینکه اگر ما بخواهیم پاکتهای دربسته ای که برای نمایندگان پست میشود را باز کنیم و کنترل کنیم حتما کار بدی است و این حق را نداریم و حتما هم نمایندگان این حق را به ما نمی دهند و نباید هم بدهند. مکاتباتی که با نمایندگان میشود محرمانه است و ما حق دخالت در آنها را نداریم. نکته سوم هم بله ، این را خیلی راحت شما می توانید نامهای بنویسید، ما از طریق حراست یا وزارت اطلاعات پیگیری بکنیم که کار چیست، چگونه است، شبنامه است، آیا امضا کننده آن مشخص است، نیست. درهرصورت این را پیگیری می کنیم. آقای اعلمی بفرمایید.
اکبر اعلمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع تذکر بنده مواد (17)، (23) بند (12) و (33) بند (5) آئیننامه داخلی مجلس است.
بند (12) ماده (23) آئیننامه داخلی مجلس یکی از وظایف هیات رییسه را نظارت بر عملکرد نمایندگان منتخب مجلس در هیاتها و مجامع و شوراها و دریافت گزارش آنها بیان کرده.
بند (5) ماده (33) آئیننامه یکی از وظایف کمیسیونهای تخصصی و در رابطه با این تذکر مشخصا کمیسیون فرهنگی را ملزم به بررسی چگونگی اجرا و نتایج حاصله از اجرای قوانین مصوب و تهیه گزارش و تقدیم آن به مجلس کرده. بخشی از قوانین مصوب ناظر به سازمان صدا و سیما و وظایف شورای نظارت بر سازمان مذکور عبارتند از:
1 ـ بموجب ماده (1) قانون شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما مصوب 1370/07/11 در اجرای اصل (175) قانون اساسی شورای نظارت با ترکیب شش نفر از نمایندگان قوای سه گانه تشکیل میشود که در آن دو نماینده قوه مقننه نیز حضور دارند تا وظایف مقرر در این قانون را انجام بدهند.
2 ـ بموجب ماده (3) اساسنامه سازمان صدا و سیما مصوبه 1368/08/03 هر یک از اعضای شورای سرپرستی که با اصلاحیههای بعدی به شورای نظارت تغییر یافته در انجام وظایف محوله منعکس کننده نظرات قوه مربوطه میباشند.
3 ـ بموجب ماده (4) این قانون نظرات قوای سه گانه کشور در رابطه با سازمان منحصرا از طریق نمایندگان مربوطه در شورای نظارت اعمال خواهد شد.
4 ـ ماده (5) قانون اخیرالذکر مقرر میدارد که نظرات قوه مقننه از طریق رییس مجلس به شورا منتقل خواهد شد.
5 ـ بندهای (1)، (2)، (3) و (7) ماده (3) قانون مجمع تشخیص مصلحت وظایف شورای نظارت را بشرح زیر بیان کرده:
ـ نظارت بر حسن انجام کلیه امور سازمان صدا و سیما و تذکرات لازم در مورد تخلفات، انحرافات جهت اصلاح امور مذکور.
ـ نظارت بر سیاستهای اجرایی.
ـ نظارت بر حسن اجرای قوانین مربوط به سازمان صدا و سیما.
ـ گزارش منظم و مستمر از جریان امور در سازمان به مقام رهبری و قوای سه گانه
6 ـ ماده (7) قانون خط مشی کلی و اصول برنامههای سازمان صدا و سیما مصوب 1361/04/17 در مقام نفی اینکه صدا و سیما ملک طلق کسی نیست تاکید میکند بر اینکه صدا و سیما متعلق به همه ملت است.
7 ـ مواد (9)، (13) و (14) همین قانون پذیرش انتقادات و نظرات سازنده مردم و ایجاد رابطه متقابل با جامعه و گسترش و توزیع عادلانه پوشش صدا و تصویر و زمینه سازی برای سرعت بخشیدن به اجرای برنامههای قوای سه گانه را جز وظایف و خط مشی کلی و اصول برنامههای صدا و سیما معرفی کرده.
8 ـ ماده (15) این قانون صدا و سیما را زبان گویای ملت و چشم و گوش حساس کشور تلقی و در ماده (16) تاکید میکند که صدا و سیما باید رویدادها، فعالیتها و مسایل سراسری کشور را بصورت عادلانه در برنامه سراسری منعکس کند.
و بالاخره ماده (55) این قانون یکی از وظایف سازمان صدا و سیما را معطوف به تلاش جهت برگزاری بحث های آزاد و آموزنده میان احزاب و سازمانهای سیاسی و قانونی کشور کرده.
جناب آقای رییس! بنا به مراتب اشاره شده شورای نظارت بر صدا و سیما و نمایندگان ما در این شورا نظارت خود بر این سازمان را باید معطوف به تحقق سه اصل رجحان منافع عمومی بر منافع فردی و گروهی، تساوی همگان در استفاده از خدمات رسانهای و بیطرفی و بی نظری کامل نماید که در دیدار شورای نظارت قبلی به سرپرستی اینجانب با مقام رهبری مورد تاکید و تایید ایشان قرار گرفت.
متاسفانه باوجود اینکه در حال حاضر صدها میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور به این سازمان اختصاص پیدا میکند بسیاری از مواردی که در این تذکر به آن اشاره شده مغفول واقع میشود.
نایب رییس ـ آقای اعلمی! یک لحظه اجازه بفرمایید! ما که حالا سه دقیقه گوش دادیم، واقعا این تذکر شما تذکر نیست، سخنرانی قبل از دستور است... خواهش می کنم (اعلمی ـ میکروفون را قطع نکنید) چشم! میکروفون شما را باز می کنم، اما نطق قبل از دستور قرار شد با آن تذکر نشود. تذکر شما بهیچوجه وارد نیست، خواهش می کنم بحث را سریع تمام کنید.
اعلمی ـ من دارم توضیح می دهم...
نایب رییس ـ جناب آقای اعلمی ببینید! من خدمتتان عرض کردم، ما که داریم خیلی محترمانه خدمتتان عرض می کنیم شما یک نطق پنج دقیقه ای قبل از دستور در انتقاد به صدا و سیما... اشکال اداره جلسه علنی چیست؟
اعلمی ـ من دارم تمام مواد را...
نایب رییس ـ نه، وارد نیست. نفر بعدی را بفرمایید، ببینید احترام می گذارند..
اعلمی ـ آقای رییس! من برای شما سه دقیقه مواد قانونی خواندم که شما نگویید وارد نیست...
نایب رییس ـ نفر بعدی را بفرمایید...
اعلمی ـ اجازه بدهید آقای رییس!...
نایب رییس ـ آقای تاج الدینی بفرمایید، میکروفون را قطع کنید. آقای تاج الدینی بفرمایید. شما صرفنظر می کنید، متشکرم.
6 ـ بحث و بررسی درخصوص طرح احیا معاونت پرورشی و امور دانش آموزی در وزارت آموزش و پرورش
نایب رییس ـ دستور را شروع بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ اولین دستور گزارش شور دوم گزارش آموزش و تحقیقات...
اعلمی ـ آقای رییس! حق ندارید قطع کنید.
نایب رییس ـ اجازه بفرمایید، ببینید آقای اعلمی! استفاده قانونی از تریبون باید بشود، این حق قانونی مردم است، حق قانونی نمایندگان است (اعلمی ـ من دارم آئین نظارت بر صدا و سیما را می خوانم شما حق ندارید میکروفون را قطع کنید) خیلی ممنون، متشکر، دستور را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد طرح احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش است. قبل از اینکه ورود به بحث پیدا بکنیم یک پیشنهادی برای مسکوت ماندن آمده. جناب آقای سبحانی مطرح می فرمایند.
اعلمی ـ آقای رییس! شما حق ندارید...
نایب رییس ـ جناب آقای اعلمی! اخطار می دهم به حضرت عالی بنشینید و نظم جلسه را بهم نزنید.
اعلمی ـ نمایندگان را اینجا گرفتار آپارتاید کردید، شما حق ندارید میکروفون را قطع کنید.
نایب رییس ـ آقای اعلمی! اخطار بنده رسمی است، اخطار بنده طبق آئیننامه داخلی مجلس به شما رسمی است، نظم جلسه را بهم نزنید.
اعلمی ـ آقای رییس! شما حق ندارید میکروفون را قطع کنید.
نایب رییس ـ آقای سبحانی! شما پیشنهاد مسکوت ماندن را مطرح می کنید؟ (سبحانی ـ بله) بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان عزیز! الان که طرح احیای معاونت پرورشی و امور دانش آموزی در وزارت آموزش و پرورش در شور دوم مطرح است با عنایت به مفاد این طرح و اینکه کمیسیون مربوطه مطالبی را که در این طرح گنجانیده است حداکثر حفظ وضع موجود معاونت پرورشی با امکانات و پرسنل و وضعیت موجود خودش هست بنظر میآید که... (همهمه نمایندگان)
نایب رییس ـ نمایندگان محترم محبت کنید، شما نظم جلسه را رعایت کنید تا مشخص بشود که بالاخره چه کسی می خواهد سواستفاده کند. من خواهش می کنم نمایندگان محترم نظم جلسه را رعایت بفرمایند. آقای سبحانی بفرمایید.
سبحانی ـ همانطور که خدمت سروران عزیز عرض کردم، درخصوص احیای معاونت پرورشی که مورد علاقه و اشتیاق و دغدغه همه ما هست، میشود به دو نکته توجه کرد.
نکته اول حفظ و احیا و بازگرداندن قالب و ساختار این معاونت هست. نکته دوم این است که در این ساختار و در این قالب، چه نکاتی می خواهد ارایه شود و به عبارت دیگر باتوجه به اینکه (25) سال از تاسیس این مفهوم در جمهوری اسلامی گذشته است، آیا بعد از (25) سال و زمانیکه مجلس محترم قصد احیای یک مفهوم را دارد، میتوان با همان مفاهیم و مضامین گذشته موضوع را اداره کرد و ادامه داد یا بخاطر اینکه مسایل جدیدی در نظام تربیتی و در مناسبات دنیا بوجود آمده و دانش آموزان در معرض مناسبات تربیتی، اقتصادی، سیاسی مختلفی قرار دارند، باید به فکر محتوا بود.
دوستان عنایت کنند! کسانیکه در سالهای گذشته بعنوان مربیان پرورشی در مدارس فعال بودند، الان در کجا هستند و چه وضعیتی را دارند؟ عده بسیاری از آنها نزدیک به سن بازنشستگی رسیده اند و یا شغل آنها تغییر پیدا کرده است و در این مدت در نظام تعلیم و تربیت ما مربی پرورشی نسبت به ضمانتی که باشد برای اهداف موردنظر نظام آموزش و پرورش چندان تربیت نشده است.
پیشنهاد مسکوت ماندن ما از آن جهت است که کمیسیون محترم آموزش و تحقیقات فرصت مختصری بدست بیاورد تا این قالب دوباره احیا شده را با مضامین جدید و نو متناسب با اوضاع و احوال فعلی کشور و نه لزوما منطبق با آنچه که در (25) سال گذشته مطرح بوده بازسازی کند تا اینکه وقتی مجلس احیا این معاونت را مطمح نظر قرار داده، در اجرا هم وزارت آموزش و پرورش صرفا با یک قالبی که معلوم نیست درون آن چه چیزی باید ریخته شود یا چه کسانی باید آموزش بدهند، این ها در کجا باید تربیت شوند، تاکنون که تربیت نشده اند، این فرصت را بدست بیاورد که این مفهوم را درون این قالب بریزد و بعد از اینکه این معاونت دوباره بهرصورتی احیا شد، آنچه که بدست میآید مقوله قابل دفاعی باشد والا میتوان براساس رعایت شعایر و احساسات پاک یک مقوله ای را دوباره برگرداند، اما هیچ اعتنایی به نیروی انسانی، ترکیب این نیروی انسانی، اینکه چگونه تربیت شده یا اصلا تربیت میشود یا نمی شود نداشت، قالبهایی در مدارس و نظام آموزش و پرورش بوجود میآید، اما اهداف خیر طراحان محترم را لزوما تامین نمی کند. مضافا اینکه در نوشته ای که وجود دارد بخاطر مطالبی که هست، اصل (75) قانون اساسی در برخی از تبصره ها لحاظ نشده که اگر آنها هم از طرف شورای محترم نگهبان رد شود اصولا از این طرح چیزی نمی ماند، اسمی میماند و تلاشی، اما درون آن محتوایی وجود ندارد. لذا ما تقاضای مسکوت ماندن بمدت دوماه برای اعمال کارشناسی بیشتر در این طرح مهم را داریم.
نایب رییس ـ مخالف مسکوت ماندن کسی هست؟
منشی (محمدصادقی) ـ مخالف آقای دوست محمدی هستند.
اعلمی ـ یکبار دیگر برای نماینده ها خط و نشان بکشی، کنسروت می کنم می گذارمت زیر پام!! کنسروت می کنم، زیر پام می گذارم، لهت می کنم!! (همهمه نمایندگان)
نایب رییس ـ نمایندگان خواهش می کنم نظم جلسه را رعایت بفرمایند آقای دوست محمدی بفرمایید..
هادی دوست محمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
محضر همکاران عزیز عرض سلام و ادب دارم. تشکر می کنیم از اینکه از اولین اقدامات مجلس شورای اسلامی دوره هفتم طرح احیای معاونت تربیتی بود.
بنده با کمال احترام و ادبی که درمقابل جناب آقای دکتر سبحانی دارم، اجازه می خواهم که در این مساله بعنوان کسی که از آغاز تا به امروز درجریان تحولات این طرح بوده ام، دلایل مخالفت خودم را با مسکوت ماندن عرض کنم.
عزیزان! نزدیک به یک و نیم سال روی این طرح کار شده، آقای دکتر فرمودند که بناست معاونت پرورشی به شکل سابق برگردد. البته اگر ایشان در جریان تحولات و مذاکرات و نشست ها می بودند حتما قضاوت دیگری می فرمودند. یک و نیم سال با مرکز پژوهش ها، با معاونین سابق امور تربیتی و پرورشی، با مربیان مختلف، همکاران متفاوت در قسمت اداری و اجرایی و مدیریتی در این زمینه صحبت شده، اصلا بنا نیست که امور تربیتی به شکل گذشته برگردد. بناست با یک رویکرد جدید و با محتوای جدید، قالب جدید، ابزار جدید برگردد، تبصرههای (5) و (6) این طرحی که امروز می خواهد به رای شما گذاشته شود این مطلب را بیان میکند.
همه نکاتی که آقای دکتر سبحانی فرمودند در کمیسیون و جلسات متعدد بحث شده، هدف ما هم این است که امور تربیتی با رویکرد جدید و ابزار جدید و براساس نیازهای امروز باشد. خوشبختانه مرکز پژوهش ها که در این زمینه تلاش بسیار خوب و فراوانی داشت بر این مساله صحه گذاشته. فرمودند که در این مدت مربیان تربیتی در آستانه بازنشستگی هستند! بنده عرض می کنم سرور عزیز جناب آقای دکتر سبحانی، اگرچه معاونت پرورشی حذف شده بود، ولی در مراکز تربیت معلم بطور تخصصی مربی تربیت شده. اتفاقا در این سالهای اخیر مراکز تربیت معلم تخصصی تر شد و (2)، (3) استان کشور بعنوان مراکز تربیت معلم مخصوص برای تربیت مربیان تربیتی ما داشتیم و هنوز هم در قم که یکی از این مراکز است و بنده در خدمت آنها بودم، مربی تربیتی پرورش می دهیم.
بنابراین مربیان ما همچنان جوان هستند، اتفاقا با مطالب جدید، رویکرد جدید و با دیدگاه های جدید تربیتی دارند تربیت میشوند، منتها مشکل ما این بود که با اینهمه نیرو، یک مدیریت قوی و سیستم قوی که بتواند این ها را خوب بکار بگیرد نداشتیم که با این طرح می خواهیم این را ما درواقع تامین کنیم. بنابراین بناست با شرایط جدید باشد.
اگر در طرح ملاحظه بفرمایید سازمان دانش آموزی یکی از ابزار این معاونت شمرده شده. سازمان دانش آموزی با همه امکاناتی که دارد باید زیرنظر همین سازمان کار کند، یعنی بناست امور تربیتی اوقات فراغت را هم در خارج مدرسه برای دانش آموزان تامین و برنامه ریزی کند.
فرمودند چه کسانی به این ها میخواهند آموزش بدهند، عرض می کنم مربیان جدید و جوانی که در کشور بطور تخصصی تربیت میشوند. عرض کردم معاونت حذف شده بود، اما مربیان در مدارس کار میکردند، منتها از آن هدایت و سازماندهی و برنامه ریزی دقیق بخاطر حذف معاونت برخوردار نبودند. بنابراین اینکه فرمودند اصل (75) اتفاقا بنا این بوده که طوری معاونت تربیتی احیا شود که در عین داشتن ابزار و محتوای جدید توسعه تشکیلاتی نداشته باشد.
عزیزان! ما یکسال و نیم کار کردیم، دو ماه هیچ چیز را تغییر نمی دهد. هر چه که در توان کمیسیون بود و از هر ابزاری که لازم بود استفاده شده، از بسیاری از مربیان کارکشته کشور نظرخواهی شده، از طرفی بخاطر اهمیتی که این مساله دارد، مقام معظم رهبری تاکید دارند و بناست ان شاالله در اول مهرماه این سازماندهی را داشته باشیم، استدعای من این است که دو ماه هیچ چیز را تغییر نمی دهد و چون کمیسیون سعی کرده آنچه که در توان دارد بکار بگیرد، استدعا می کنم به مسکوت ماندن رای ندهید که ان شاالله امروز بتوانیم این گام بلند را به سرمقصد برسانیم، تشکر می کنم.
نایب رییس ـ خیلی ممنون. حضار 211 نفر، پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح بمدت (2) ماه است، نمایندگان محترم رای خودشان را اعلام بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنم، تصویب نشد. بسیار خوب، مخبر کمیسیون اگر توضیحی دارند تشریف بیاورند، البته شور دوم است، دیگر قاعدتا... (مرحبا ـ آقای رییس! نباید یکنفر موافق صحبت میکرد؟) یکنفر پیشنهاد مسکوت ماندن داد، یکنفر هم موافق صحبت کرد، شخص دیگری صحبت نمی کند، آقای حیاتی بفرمایید.
محمدعلی حیاتی (مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش شور دوم طرح احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش
طرح احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش به شماره چاپ (1185) که بعنوان کمیسیون اصلی به این کمیسیون ارجاع شده بود طی جلسات متعدد با حضور طراحان و کارشناسان دستگاههای ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن بشرح زیر به تصویب رسید. اینک گزارش شور دوم آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی میگردد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات ـ علی عباسپور تهرانی فرد
ضمنا گزارش کمیسیون فرعی اجتماعی تا زمان ارایه این گزارش واصل نشده است.
گرچه توضیحات مفصل در رابطه با ضرورت احیا در هنگام شور اول مطرح شد و همکاران محترم با رای قاطع خودشان شور اول ایجاد معاونت پرورشی یا احیا معاونت پرورشی را به تصویب رساندند. چند نکته را فقط من باب یادآوری من خدمت همکاران محترم عرض می کنم به این امید که ان شاالله طرحی که خدمت شما ارایه شده است را در این جلسه هم با رای قاطع به تصویب برسانیم. اولا برابر ماده (4) قانون شرح وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال 66 مجلس محترم شورای اسلامی، «معاونت پرورشی» باید باشد.
دوم، ما براساس شور اول تصویب کردیم که معاونت پرورشی در آموزش و پرورش احیا شود و باشد.
سوم، بکرات در ظرف یکی، دو سال گذشته در فرمایشات مقام معظم رهبری شنیده ایم که حضرت ایشان از حذف معاونت پرورشی در سالهای اخیر اظهار نگرانی کردند و اعلام فرمودند بطریقی دغدغه خودشان را که معاونت پرورشی برگردد به ساختار آموزش و پرورش.
با این مقدمه مختصر می خواهم خدمت همکاران محترم عرض کنم، قطعا باید معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش احیا شود، اما مساله احیای معاونت چگونه؟ چه معاونتی به آموزش و پرورش برگردد؟ معاونتی که همه ابزارهای کاری از او گرفته شده یا معاونت پرورشی پرقدرتی که بتواند مسایل دینی و ارزشهای انقلابی ما را از طریق این معاونت در سطح آموزش و پرورش گسترش بدهد. شکی نیست که آموزش و پرورش ما یک آموزش و پرورش دینی است، آموزش و پرورشی است که هم در شرح وظایف آن نوشته شده، هم جامعه اسلامی ما انتظار دارد که نظام تعلیم و تربیت آن یک نظام تعلیم و تربیت اسلامی باشد، براساس آموزههای دینی حرکت کند. آنجایی که میشود مسایل و دستورات و آموزههای دینی را در آموزش و پرورش تزریق کرد و گسترش داد و تبیین کرد و مسایل دینی را تحکیم کرد، شکی نیست که آن امور پرورشی است.
بنابراین برای اینکه ما یک چنین کار بسیار مهم و درعین حال اعتقادی و مبنایی در آموزش و پرورش انجام بدهید، راهی نداریم جز اینکه معاونت پرورشی پرقدرتی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم. معاونتی که ابزارهای لازم دراختیارش گذاشته شود تا بتواند مسایل مربوط به آرمان ها و ارزشهای دینی را در سطح مدارس ما انجام دهد. به همین خاطر است در طرحی که خدمت شما ارایه دادیم، یک طرح یکپارچه کاملی است که همه موارد را در بر میگیرد. از شور اول این طرح تا به امروز چیزی درحدود یکسال می گذرد. در این مدت یکسال بیش از (1500) ساعت ما در مرکز پژوهشهای مجلس و در کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور صاحبنظران و متخصصین جلسات مکرر و متعددی را در رابطه با این طرح گرفته ایم. چه در مرکز پژوهش ها و چه در کمیسیون آموزش و تحقیقات همه آن بحث ها و دغدغه و نگرانی هایی که بوده است بحث شده است.
یکی در رابطه با محتوای فعالیتهای امور تربیتی و یکی در رابطه با ساختار امور تربیتی و یکی در رابطه با جایگاه نیروی امور تربیتی یا مربیان پرورشی صحبت مفصل شده است و همه این (3) موضوع که درواقع در برگیرنده فعالیتهای امور تربیتی است، در این طرح یکجا دیده شده است.
در این طرح هم سعی شده است محتوای امور تربیتی نسبت به گذشته یک محتوای قوی تر و غنی تر دیده شود. در مواد و در تبصرههای این طرحی که خدمت شما هست کاملا مشخص است و هم نیروی انسانی امور تربیتی که در گذشته جایگاه درستی برای آن تعریف نشده بود، در این طرح دیده شده است که مربیان پرورشی اصولا جایگاه آنها چیست، در طرح طبقه بندی مشاغل و شرح شغل آنها در نظام آموزش و پرورش چگونه است و همچنین در ساختار آموزش و پرورش از صدر تا ذیل جایگاه امور تربیتی شفاف و روشن دیده شده است.
دو، سه نکته دیگری را هم که ما بر آن اصرار داریم که این معاونت پرورشی با همین کیفیت اجرا شود این است که اولا اسم طرح، احیای معاونت پرورشی است. معنی و مفهوم این کلمه این است که امور پرورشی از قبل بوده است، فعالیت میکرده است و الان ما می خواهیم آن را احیا کنیم. امور پرورشی که درحال حاضر وجود دارد...
نایب رییس ـ آقای حیاتی! یکمقدار خلاصه بفرمایید، چون شور دوم ما اصولا توضیح مخبر را... اگر پیشنهادی بود آنموقع صحبت کنید.
حیاتی ـ چشم! اسم طرح، احیای معاونت است، بنابراین ما معاونت قبلی را با تغییراتی که در آن داده شده است می خواهیم احیا کنیم.
نگاه کمیسیون به معاونت پرورشی یک نگاه یکپارچه سازی است. اصولا در کمیسیون آموزش و تحقیقات بعنوان یک کمیسیون تخصصی بحث بر سر این است که آموزش و پرورش دو معاونت پرقدرت «آموزش» و «پرورش» داشته باشد، حتی در سطح آموزش هم نظر ما هست که یک یکپارچه سازی صورت بگیرد.
با این توضیحات ما امیدواریم که ان شاالله همکاران محترم به طرحی که خدمت آنها ارایه شده، ساعت ها روی آن کار شده، در مرکز پژوهش ها، در کمیسیون آموزش، در خود وزارت آموزش و پرورش و در بدنه آموزش و پرورش بصورت تخصصی بحث شده، ان شاالله با رای قاطع خودشان این طرح را به تصویب برسانند تا فرصتی باشد که در تابستان امسال براساس این طرح بتوانیم فعالیتهای پرورشی را در سطح مدارس انجام دهیم. والسلام علیکم و رحمه الله
نایب رییس ـ متشکر، پیشنهادات را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای رییس! اولین پیشنهادی که مطرح است جایگزین کل است که خود بنده با اجازه شما مطرح می کنم.
نایب رییس ـ بفرمایید.
حمیدرضا حاجی بابایی ـ من از نمایندگان محترم استدعا دارم که چند دقیقه به این مطالبی که عرض می کنم عنایت ویژه داشته باشند. اولین باری که این طرح در مجلس داده شد، تحت عنوان «طرح احیای معاونت پرورشی» بود. برادران بسیار عزیز، خواهران گرانقدرمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات زحمات بسیار زیادی را کشیدند تا طرح را آماده کنند و به صحن مجلس بیاورند که جا دارد از این تلاش و زحمات آنها من تشکر و قدردانی کنم.
اما پیشنهادی که ما داده بودیم این بود که معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش احیا شود. گزارشی که کمیسیون آموزش و تحقیقات آورده این است که معاونت پرورشی در معاونت تربیت بدنی ادغام شود. یعنی الان در وزارت آموزش و پرورش ما معاونت تربیت بدنی داریم، اگر نظر کمیسیون مصوب شود معنای آن این است که معاون تربیت بدنی منحل میشود و بعنوان یک اداره کل در وزارت آموزش و پرورش انجام وظیفه میکند، زیرنظر معاونت پرورشی که الان گفته اند معاون پرورشی و تربیت بدنی.
خواهش من این است که عزیزان عنایت کنند! الان وزارت آموزش و پرورش (8) معاونت دارد. معاونت عمرانی، معاون پژوهشی، معاون مشارکتها، معاون توسعه و برنامه ریزی، معاون آموزش عمومی، معاون آموزش نظری و مهارتی، معاون تربیت بدنی و یکی هم تحت عنوان قایم مقام وزیر در مسایل اولیا و مربیان. شما عنایت کنید که اگر بگوییم «آموزش و پرورش»، ما یک معاونت تربیت بدنی داشته باشیم، یک معاونت پرورشی، (7) معاون هم مربوط به آموزش داشته باشیم. در این طرح می گوید که آن یک معاونت تربیت بدنی نباشد، یعنی معنای آن این میشود که یک معاونتی تحت عنوان پرورش و تربیت بدنی داشته باشیم و (7) معاونت آموزشی. آیا اهمیت پرورشی را ما افزایش دادیم یا کاهش دادیم. از طرفی عزیزان نماینده عنایت کنند! اگر معاونت تربیت بدنی حذف شود و بصورت اداره کل در وزارت آموزش و پرورش در بیاید، معنای آن این است که در استانها میشود رییس اداره و در شهرستانهای شما میشود کارشناس و دربخش های شما میشود صفر.
ما در کشور (20) هزار مربی تربیت بدنی در آموزش و پرورش داریم، شما بررسی کنید ما (10) هزار مربی پرورشی در کشور نداریم. چگونه میشود؟ الان شما یک سازمانی زیرنظر رییس جمهور دارید، معاون رییس جمهور و رییس تربیت بدنی کل کشور، شما بررسی کنید (2) هزار کارمند ندارد. در آموزش و پرورش (20) هزار کارمند مربی تربیت بدنی داریم، بعنوان معاون وزیر آموزش و پرورش می خواهیم این را ما به اداره کل تبدیل کنیم؟ این چه دیدگاهی است که... امروز با (15) سال پیش فرق میکند، امروز ده ها میلیون جوان در این کشور، (15) میلیون آن علیالحساب در آموزش و پرورش اهل ورزش هستند. ما بجای اینکه حتی وزارت تربیت بدنی داشته باشیم، بیاییم معاونت تربیت بدنی را به اداره کل تبدیل کنیم، این ضربه به خود پرورشی نیست؟ درکنار این ما معاونت تربیت بدنی و سلامت داریم، حدود (6)، (7) هزار نفر هم مربی بهداشت داریم که زیرنظر معاونت تربیت بدنی هستند، اصلا سلامت خودش یک باب بسیار مهم در آموزش و پرورش است.
بنابراین خواهش من این است که همکاران عزیز و گرانقدر ما عنایت کنند که در وزارت آموزش و پرورش بحث معاونت تربیت بدنی یک بحث بسیار مهم است، آنچه که دولت هم موافق است و بررسی شد این است که ما معاونت تربیت بدنی را در وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم و ما پیشنهاد دادیم که معاونت پرورشی ایجاد شود. حالا وزارت و دولت خودش میداند، یکی از معاونتهای دیگر خود را حذف کند. مثلا معاونت توسعه و برنامه ریزی را حذف کند یا معاونت آموزش عمومی و آموزش نظری را خودش انجام بدهد. ما کاری نداریم که وزارت آموزش و پرورش کدام معاونت خود را می خواهد حذف کند، کدام معاونت خودش را میتواند نگه دارد. بحث ما این است که وزارت آموزش و پرورش معاونت تربیت بدنی و معاونت پرورشی داشته باشد و سازمان دانش آموزی هم زیر نظر معاونت پرورشی تجمیع شود.
بنابراین معاونت تربیت بدنی امور مربوط به تربیت بدنی و امور مربوط به بهداشت و سلامت دانش آموزان را با دو اداره کل بعهده خواهد داشت و معاونت پرورشی هم تمام برنامههای مکمل و برنامههای تربیتی و برنامههای پرورشی یا تجمیع سازمان دانش آموزی را بعهده خواهد داشت.
من ضمن ارج نهادن به تلاش های بسیار خوب و زحمتی که عزیزان ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات داشتند که جای تشکر و قدردانی دارد از همه همکاران عزیز و گرانقدر استدعا دارم که به این جایگزین رای بدهند که هم معاونت پرورشی داشته باشیم، هم معاونت تربیت بدنی داشته باشیم و به وزارتخانه هم گفتیم برای اینکه خلاف برنامه نشود، این معاونت که ایجاد میشود، وزارت بتواند یکی از معاونتهای خودش را باتوجه به کارشناسی که میکند، مثلا از (7) معاونت آموزشی، یکی را حذف یا ادغام کند به شکلی که هیچ اضافه تشکیلات سازمانی هم بوجود نیاید. (نایب رییس ـ آقای حاجی بابایی! وقت شما تمام است) مجددا از همه همکاران عزیز و گرانقدر ضمن ارج نهادن به همه زحمات عزیزان ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات، استدعا دارم که به این جایگزین رای دهند. والسلام علیکم و رحمه الله
مرحبا ـ تذکر دارم.
عباسی ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ متشکر، آقای مرحبا تذکر دارند (مرحبا ـ منتفی شد) منتفی شد، متشکر. آقای عباسی تذکر دارند، بفرمایید.
اسدالله عباسی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رییس! آقای حاجی بابایی مطالبی که فرمودند، یکی اینکه اصلا تحریف کردند آنچیزی را که در کمیسیون بوده...
نایب رییس ـ آقای عباسی! ماده چند است؟
عباسی ـ ماده (77).
نایب رییس ـ از طرف چه کسی؟
عباسی ـ از طرف کمیسیون است. صحبت هایی که آقای حاجی بابایی داشتند مغایر اصل (75) است.
نایب رییس ـ آقای عباسی! شما بعنوان مخالف صحبت کنید، الان این تذکر وارد نیست.
میرتاج الدینی ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ آقای میرتاج الدینی تذکر دارند، بفرمایید.
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تذکر من مربوط به ماده (23) نسبت به نظارت بر طرح ها و لوایحی که در مجلس پخش میشود. ببینید آقای رییس! در تاریخ 1383/10/23 طرح احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش تقاضای یکفوریت شد و این تقاضا در آن زمان رد شد که قبلآ هم این چاپ و پخش شده. دوباره ما همین دیروز شاهد شدیم که همین طرح بشکل دیگری در مجلس توزیع شد که درواقع با همان امضاها بود و همان تقاضای فوریت بود. اگر چه برای فوریت این توزیع نشد، ولی این چه مبنایی دارد که...
نایب رییس ـ آقای میر تاج الدینی! حضرت عالی اگر کمی دقت بیشتر می فرمودید، درست بود.
میرتاج الدینی ـ بحث این است که ننوشته بودند که برای تقاضای جایگزینی است، برای تقاضای جایگزینی ننوشته بودند.
نایب رییس ـ آقای تاج الدینی عذر می خواهم، ببینید! این طرح را روز اول یک عده طراح امضا کردند، دادند، کمیسیون رفته اصلاح کرده، الان گزارش خود را داده. هر نمایندهای در مجلس با یک امضا میتواند بگوید من طرح روز اول را می خواهم جایگزین کنم. آقای حاجی بابایی هم چنین پیشنهادی داده اند، اینکه خیلی رسم بوده، یا میگویند پیشنهاد جایگزین لایحه دولت یا طرح اولیه. هر یک نماینده حق دارد این پیشنهاد را بدهد.
کلهر ـ اخطار قانون اساسی دارم.
نایب رییس ـ آقای کلهر بفرمایید.
ابوالفضل کلهر ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من اخطار قانون اساسی، اصل (75) را دارم. پیشنهادی که جناب آقای حاجی بابایی مطرح کردند، درواقع با گزارشی که کمیسیون داده، گزارش کمیسیون... آقای رییس! صحبت های من را گوش کنید
نایب رییس ـ من با گوشم گوش می دهم، با چشمم گوش نمی دهم، شما بفرمایید!
کلهر ـ آخر ایشان ذینفع است! حرفهای من را گوش بدهید.
پیشنهاد جایگزینی که مطرح شد و الان گزارش کمیسیون در دستور کار است، آنجا کمیسیون بر مبنای اینکه مربیان تربیتی وجود دارند، احیای معاونت پرورشی از طریق معاونت تربیت بدنی که هست هزینهای در بر ندارد، اما اگر هم معاونت پرورشی و هم معاونت تربیت بدنی بخواهد باشد، معاون تربیت بدنی وجود دارد، تشکیل معاونت پرورشی موجب افزایش هزینههای دولت میشود و چون طرح است، این قابل طرح نیست. لذا پیشنهاد آقای حاجی بابایی قابل طرح نیست، خواهش می کنم از دستور خارج کنید.
نایب رییس ـ متشکر، ببینید! متن طرحی را هم که پیشنهاد کرده اند خودش پیش بینی کرده و گفته این معاونت احیا بشود، تشکیلات وزارتخانه طوری اصلاح بشود که توسعه تشکیلات در نتیجه آن نباشد. باز اخطار شما وارد نیست، حالا مخالف پیشنهاد آقای حاجی بابایی اگر کسی ثبت نام کرده دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ آقای طلایی نیک اسم نوشته اند.
نایب رییس ـ آقای طلایی نیک بفرمایید.
رضا طلایی نیک ـ بسم الله الرحمن الرحیم
مسایل متعددی برای مخالفت با پیشنهاد جایگزینی که همکار گرامی مان مطرح کردند وجود دارد که من تیتروار عرض می کنم، چون مسایل خیلی متعدد است.
اولا خود این طرح اولیه که برای احیای معاونت پرورشی داده شده بود که بعدا کمیسیون یکسال زحمت کشیده این طرح اولیه را کامل و کارشناسی کرده و خوشبختانه کاملا شفاف و دقیق یک طرحی که درواقع سه تبصره داشت، این را به (8) تبصره توسعه داده که دقیق تر، شفاف تر و جامعتر باشد، اصلا با طرح اولیه قابل مقایسه نیست. یعنی بلحاظ یک نگاه کلی، طرحی که کمیسیون روی آن کار کرده و گزارش کرده بسیار جامعتر و دقیق تر است و مبنای خوبی برای تحقق و اجرا خواهد بود.
در طرح اولیه (که الان بعنوان جایگزین مطرح است) دو، سه تناقض جدی وجود دارد. اولین تناقض این است که در طرح اولیه گفته شده تعداد معاونتها توسعه داده نشود، همانطور که آقای رییس جلسه (آقای مهندس باهنر) اشاره کردند و اصل (75) را نپذیرفتند، اما از طرف دیگر می گوید که معاونت تربیت بدنی را دست نزنیم. خوب اگر معاونت تربیت بدنی را دست نزنیم، یک معاونت جدید را از کجا ما می خواهیم احیا کنیم؟ این معاونت تربیت بدنی جای معاونت پرورشی تشکیل شد و الان باید احیا بشود و به همان وضعیت سابق برگردد. یعنی اگر ما دغدغه این را داریم که امور تربیتی و پرورشی احیا بشود، باید همان ظرفیتی که قبلا وجود داشت احیا بشود و بیاید در چارچوب تشکیلات خودش قرار بگیرد.
اگر این کار را نکنیم طرح اولیه تناقض دارد، یعنی از یکطرف می گوید معاونتی اضافه نکنیم، از یکطرف دیگر که معاونت پرورشی بدون تربیت بدنی باشد. خوب، این اولا یک تناقض جدی است.
ثانیا، در تبصره (2) طرح جایگزینی که پیشنهاد شده اصلا سیاق قانون نویسی ندارد. من می خوانم: «مبنای تشکیل معاونت پرورشی اهداف تعریف شده در زمان شهید رجایی و شهید باهنر باشد». خوب، اصلا این سیاق قانون نویسی نیست، این یک بیانیه است. کمیسیون زحمت کشیده اهداف شهید رجایی و شهید باهنر را آمده احصا کرده، در تبصرههای (5) و (6) آمده گفته که خلاقیت، مهارت، تعلیم و تربیت باید بنحوی تنظیم بشود که سیاستهای معاونت پرورشی تحقق پیدا کند. در تبصره (6) گفته شده سیاست تلفیق آموزش با پرورش و تعمیم رسالت پرورشی به همه دروس، یعنی در معلمانی که دروس دیگر را تدریس میکنند باید شوونات پرورشی و تربیتی را در شیوه تدریس و الگوی تدریس خودشان در همه دروس رعایت کنند.
آیا این دقیق تر، کاربردی تر و اجرایی تر است یا طرح جایگزینی که ما حالت یک موضع گیری و بیانیه کلی را بدهیم؟ این سیاق قانون نویسی نیست.
نکته دیگر در مورد تعداد معاونتهاست. اگر ما بخواهیم تعداد معاونتها را افزایش بدهیم هم مساله اصل (75) قانون اساسی را داریم، افزایش هزینه عمومی خواهد بود (چون طرح است، لایحه نیست) قطعا شورای نگهبان برمی گرداند. از طرف دیگر الان تمام سیاستهای کشور این است که ستادها و درواقع ساختار تشکیلات دولت را محدود کنیم اما کیفیت را افزایش بدهیم. در چین (200) میلیون نفر دانش آموز است، اما از مدرسه تا خود وزارتخانه و حتی تا مقطع دکتری یک رده تشکیلاتی برای این مسایل وجود دارد، نه اینکه مدام تعدد. این اصلا نقض غرض میشود یعنی اگر ما بخواهیم تربیت بدنی را جدا کنیم، امور آموزشی را جدا کنیم (که داریم)، امور پرورشی و تربیتی را هم جدا کنیم، خوب اینکه باز نقض غرض میشود، یعنی ما آن تلفیق آموزش و پرورش را نخواهیم داشت.
نکته دیگر در مورد تعداد مربیانی است که اشاره شد که متاسفانه آمار اشکال داشت. تعداد مربیان پرورشی و تربیتی بسیار بیشتر از مربیان ورزش است. همین الان در مدارس میروند بصورت ساعتی از لیسانسیه های تربیت بدنی میگیرند برای اینکه (2) ساعت درس ورزش که در مدارس باید تدریس بشود را پیاده بکنند.
بنابراین درواقع ما معاونت پرورشی و تربیتی را باید اصل قرار بدهیم و فعالیتهایی که برای امور تربیت بدنی است تحت پوشش امور تربیت اخلاقی، تربیت اجتماعی و تربیت عاطفی قرار بگیرد.
نکته مهم دیگری که خیلی مهم است این است که در تبصرههایی که کمیسیون الحاق کرده است گفته، گزارش عملکرد باید به کمیسیون آموزش و تحقیقات بصورت منظم داده بشود و همچنین درمورد ساختار این امور تربیتی و پرورشی تا سطح مدارس و چگونگی تنظیم ساعت کاری و حقوق و مزایای معلمان و مربیان پرورشی که باید یک هماهنگی ایجاد بشود (نایب رییس ـ آقای طلایی! شما بحث را جمع کنید، وقتتان تمام است) چشم! الان جمع می کنم.
و همینطور در مورد کتب درسی، طرح کمیسیون آموزش در قانون تکالیفی را مشخص کرده است که در این پیشنهاد طرح اولیه و طرح جایگزین این ها وجود ندارد.
بنابراین با توجه به اینکه طرح اولیه بسیار ناقص است و نسبت به طرح جایگزینی کمیسیون که کاملتر شده و با توجه به اینکه یک نقض غرض و تناقض جدی در طرح اولیه وجود دارد و درمورد بحث ورزش هم اشاره شد که ما محیط ها، فضاها و ساعات ورزش را باید با مسایل تربیتی، اخلاقی و پرورشی آمیخته بکنیم، در غیر این صورت منفک کردن فعالیت ورزشی با فعالیت تربیتی، فلسفه تربیت و امور پرورشی را در نظام تعلیم و تربیت مخدوش خواهد کرد. لذا امیدواریم عزیزان به همان پیشنهاد کمیسیون رای بدهند و با طرح جایگزینی مخالفت کنند، متشکرم.
نایب رییس ـ متشکر، موافق را دعوت کنید.
منشی (محمدصادقی) ـ موافق آقای ندیمی هستند.
نایب رییس ـ بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان ببینید! همانطور که دوستان مطرح کردند ما یک طرحی را با امضا کثیری تحت عنوان «طرح احیا» داده بودیم که الان تحت عنوان جایگزینی مطرح است. اول ببینیم که مخالف محترم... البته من از جهت پیشنهادها، خود ایشان هم پیشنهاد حذف تربیت بدنی را دادند، بنابراین با نظر ما که الان عرض می کنیم موافق هستند، یعنی ایشان در پیشنهادهای کتبی که بالا دادند، گفته اند تربیت بدنی حذف نشود. خوب، خدا پدرشان را بیامرزد، ما هم عقیده ایم! ولی بیاییم سر این بحث که فرمودند، مثلا شما آمدید گفتید آقا! سبک شهید رجایی باشد، خوب اسم احیا هم همان است دیگر. الان کاری که کمیسیون محترم کرده اسم طرح را تحت عنوان طرح احیا مگر نیاورده است؟ احیا یعنی چه؟ برگشت به عقب دیگر! یعنی ما همان کاری که مرحوم شهید رجایی (که یادش بخیر باد) در ابتدای انقلاب در بحث کفالت و وزارت و مانند آن یا حتی بعدا در موضع نخست وزیری و ریاست جمهوری پیگیرش بودند، تشکیلاتی درست شد، همه ما هم یا معاون پرورشی بوده ایم یا معلم و مربیان پرورشی بوده ایم، خود بنده که چنین افتخاری را داشته ام.
پس همه ما در رابطه با بحث پرورشی هم عقیده هستیم که آموزش و پرورش. حالا اینکه آیا پرورش و آموزش باشد آن دیگر بحث آقایان است، ولی آموزش «یعلمهم الکتاب» که ما می گوییم «و الحکمه» کنارش، یک «یزکیهم» هم دارد. یعنی ما در راستای تزکیه از سویی و آموزش از سویی، معتقدیم که چه بشود؟ این اتفاق صورت بپذیرد که ما در راستای موضوع اولویت دادن به علوم روز، مسایل دینی، اخلاقی، اعتقادی و مانند آن را هم در کنار آن قرار بدهیم. این موافق همه است.
مثلا الان وزارت آموزش و پرورش اینجاست، خودشان هم میگویند ما نمی خواهیم تربیت بدنی را حذف کنیم، دوستان ما هم عموما موافق این هستند، فراکسیون ورزش مجلس هم که بیش از صد و چند نفر عضو هستند همین را میگویند. الان جناب آقای خادم هم که پیگیری میکنند همین را میگویند که آقا! ورزش در رابطه با پرورش الزام ادغامی در آن وجود ندارد. یعنی چه؟ اولا اینکه دوستان! ما را با چین و ماچین قیاس می کنید، اصلا چه چیز ما شبیه چین است؟! آخر ما یک وجه قیاس کنیم و بگوییم گوشمان هم شبیه آنهاست، پیکرمان، اعضایمان، جوارح مان و روح مان چه شباهتی به آنها دارد؟ این چطور قیاساتی است که در بسیاری از مباحث دوستان میآیند یک تکه یک کشور را با ما مقایسه میکنند؟ این اصلا واقعا از جهت ارتباط، ما باید ببینیم ساختار و اهداف آنها چیست؟ دنبال چه هستند؟ مسایل آنها چیست؟ مایوییست چیست؟ انقلاب فرهنگی چیست؟ بعد سر بحث های دیگر برویم. اینطور قیاس نکنید، چرا؟ قیاس اینکه آنها (1) میلیارد و چند صد میلیون نفر هستند و ما (70) میلیون هستیم، خوب ما اصلا با (70) میلیونی ها قیاس بشویم! نه، با اسلامی ها قیاس بشویم! نه، با شرایط خودمان قیاس بشویم! همین تب و تاب جام جهانی نشان داد ورزش بهر دلیلی! یکی از مسایل اصلی جوانان این مملکت است، بهر دلیلی. حالا کمبود مسایل دیگر فرهنگی است یا مسایلی که در رابطه با اوقات فراغت است، الان ما وارد بحث آنها نمی شویم.
مساله اول جوان و نوجوان ما در کنار درسش که حالا پرورش را هم می خواهیم بگذاریم (وظیفه مان است)، ورزش است، امروز نمی شود ورزش را در پرورش ادغام کرد. اصلا ورزش امروز تخصصی است، شما الان همین بحث تیم ملی را که تعریف می کنید می گویید آقا! این روانشناس است، این بدنساز است، این... ده، بیست تا کار آنجا داریم.
چرا ما می خواهیم تحت عنوان اینکه مدارس فضای ورزشی ندارند بگوییم آقا پس... اینکه نشد، اتفاقا مدارس باید فضای ورزشی داشته باشند، اگر هم ندارند وظیفه شهرداری ها این است که مدارس را سرویس بدهند. ما تحت عنوان اینکه آنها فضای ورزشی ندارند ورزش را جمع کنیم. نه، آقای معلم پرورشی که من عرض کردم از ابتدای انقلاب در این کار بودم، اصلا آیا واقعا میتواند در مسایل جامعی که از دین، اعتقاد، انقلاب، سیاست و مانند آن است ورزش اصلا برای او مساله باشد؟ حالا مساله اصلی که هیچ (نایب رییس ـ آقای ندیمی وقت شما تمام است).
بنابراین من اینطوری عرض می کنم که اولا عمده دوستان ما نمی خواهند تربیت بدنی حذف بشود، ثانیا خود نماینده وزارتخانه هم که اینجاست آنها هم موافق نیستند، ثالثا در این طرحی که دوستان دادند سازمان دانش آموزی که میتوانست ابزار معاونت پرورشی باشد را ما داریم حذف می کنیم یا داریم تنزل می دهیم.
مجموعا دوستان! اجازه بدهید هم ورزش باشد و هم پرورشی و ما تحت عنوان اینکه یک معاونت درست کنیم یک چیز دیگری را از بین نبریم. خیلی ممنون.
دلخوش اباتری ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ آقای دلخوش تذکر دارند، بفرمایید.
سیدکاظم دلخوش اباتری ـ آقای رییس! من ماده (77) را تذکر دارم. خواهش من این است جناب عالی دقت بفرمایید! فرمودند (140) و خرده ای عضو فراکسیون ورزش، کجا فراکسیون ورزش آمد این نظر را داد؟ آقایان نظرات کارشناسی خودشان را بدهند، چرا از فراکسیون ها خرج میکنند؟
نایب رییس ـ متشکر، دولت نظری ندارد، کمیسیون بفرمایید. قبل از اینکه کمیسیون بحثشان را شروع کنند از میهمانان محترم جلسه علنی امروز نام ببرم.
جمعی از دانشجویان دیپلمات از کشور بولیوی و ونزویلا امروز میهمان جلسه علنی هستند، خدمتشان خیرمقدم عرض می کنیم و جمعی از فرهنگیان و دانش آموزان منطقه بزینه رود استان زنجان که همراه با مسوولین محترمشان تشریف آورده اند، از ان ها هم تشکر می کنیم. آقای حیاتی بفرمایید.
محمدعلی حیاتی (مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات) ـ خدمت همکاران محترم عرض بکنم طرحی که جناب آقای حاجی بابایی به آن اشاره داشتند یکی از کسانی که امضا کرده اند خود ما بوده ایم، اما این طرح مربوط به یکسال و نیم پیش میشود، قبل از شور اول. خوب، طبیعی است، یک طرحی را داده ایم، همه ما خواستار احیا بودیم.
اما نکته دوم، کسانیکه آن طرح را امضا کرده اند، این کاغذ خدمتتان است، اکثریت آنها امضاشان را پس گرفته اند و گفته اند ما طرحی که الان کمیسیون داده است را قبول داریم، برای اینکه طرح کمیسیون کاملتر از آن طرحی است که ابتدا داده شده است. بنابراین آن چیزی که در آن طرح بوده دقیقا در طرح کمیسیون کاملتر و جامعتر آورده شده. بنابراین، این طرحی که امضاکنندگان خودشان هم قبول دارند و امضا کرده اند که پس بگیرند، بنظر میرسد که چندان قابلیت طرح نداشته باشد.
بنابراین ما باز هم پیشنهاد می کنیم در این قضیه دقت کنیم. توسعه تشکیلاتی را ما به این علت گفتیم که ما دیگر نخواهیم بیاییم یک معاونت دیگری ایجاد کنیم، چون مغایر است، می خواهیم کوچک کنیم، با کوچک سازی مغایرت دارد. اگر قرار باشد معاونتی حذف شود تا این معاونت جای آن را بگیرد، تصدیق خواهید کرد هیچ معاونتی نزدیکتر به معاونت پرورشی جز معاونت تربیت بدنی نیست. بنابراین یا ما نباید بگوییم معاونت پرورشی، یا اگر می گوییم معاونت پرورشی باشد، توسعه تشکیلاتی هم نباشد، آموزش و پرورش را کوچک سازی کنیم، یکی از معاونتها را برداریم، معاون پرورشی را سر جایش بگذاریم، خوب قطعا این معاونت، معاونت تربیت بدنی خواهد بود که فعالیت تنگاتنگ و نزدیکی را خواهد داشت.
خواهش ما این است ان شاالله به طرحی که کمیسیون داده رای بدهید و به این طرحی که خام بوده و یکسال و نیم پیش بوده و بعدا ساعت ها روی آن کار شده و به طرحی تبدیل شده که خود شما در شور اول به آن رای دادید و این مربوط به قبل از شور اول است، به این طرح رای مثبت ندهید.
نایب رییس ـ متشکر، خوب، پیشنهاد برای رای گیری قرایت میشود.
منشی (حاجی بابایی) ـ طرح احیا معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش
ماده واحده ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است در ساختار این وزارتخانه یکی از معاونتها را بعنوان معاونت پرورشی اختصاص داده، کلیه امور مربوط به پرورشی را از معاونتهای دیگر انتزاع و در این معاونت ساماندهی نماید، به شکلی که هیچگونه توسعه ساختاری بوجود نیاید و این مسوولیت در تمام سلسله مراتب اداری تا مدارس بصورت معاونت جاری میباشد.
تبصره 1 ـ سازمان دانش آموزی و کلیه مسایل فوق برنامه پرورشی در این معاونت تجمیع میگردد.
تبصره 2 ـ مبنای تشکیل معاونت پرورشی، اهداف تعریف شده در زمان شهید رجایی و شهید باهنر باشد که با توجه به مسایل روز ساماندهی و پیگیری میگردد.
تبصره 3 ـ این قانون از زمان تصویب لازمالاجراست.
نایب رییس ـ حضار 203 نفر، پیشنهاد جایگزینی ماده واحدهای است که قرایت کردند. عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنیم، تصویب نشد، خیلی کم بود.
7 ـ اعلام وصول یک فقره سوال
نایب رییس ـ خوب، اگر طرح و لایحهای رسیده اعلام وصول بفرمایید. ما جلسه علنی مان را دیگر باید تمام و تعطیل کنیم و به بحث های بعدی برسیم.
منشی (قربانی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ـ سوال جناب آقای کاظم جلالی نماینده محترم شاهرود از وزیر محترم آموزش و پرورش درخصوص علت عدم پایبندی به برنامه ارایه شده در زمان رای اعتماد، از جمله اعطای دو ماه حقوق و پاداش به همه فرهنگیان در سال 84 اعلام وصول میشود.
8 ـ قرایت نامه جمعی از نمایندگان محترم به ریاست محترم جمهوری درخصوص گازرسانی به (9) هزار روستا
منشی (قربانی) ـ جناب آقای باهنر! یک نامه کوتاهی هم رسیده، اجازه بدهید بخوانم.
نایب رییس ـ نامه را قرایت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر احمدی نژاد
سلام علیکم
با احترام، استحضار دارید مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 84 گازرسانی به (9) هزار روستا را مورد تصویب قرار داد و در بودجه سال 85 نیز بر آن تاکید ورزید. بعد از تشکیل دولت نهم با عنایت حضرت عالی گازرسانی به (9) هزار روستای مذکور در شورای عالی اقتصاد مورد تصویب و تاکید قرار گرفت. لکن بدلیل عدم وجود اراده کافی در مسوولین ذیربط و عدم تامین اعتبار لازم، متاسفانه اجرای قانون دچار اختلال و کندی مفرط شده است.
لذا خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد تا اعتبار مورد نیاز تامین و در اجرای قانون تسریع بعمل آید.
این نامه با (183) امضا از ناحیه نمایندگان محترم تقدیم ریاست محترم جمهور شده است.
نایب رییس ـ خیلی ممنون. همانطور که خدمت نمایندگان محترم عرض کردیم، باز اعلام می کنیم که شنوندگان صدای مجلس هم در جریان قرار بگیرند، از جناب آقای جهرمی وزیر محترم کار و آقای مهندس مددی مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی دعوت کرده ایم که بحثی را بصورت غیررسمی پیرامون مقوله اشتغال، تامین اجتماعی و مسایل قراردادهای موقت کار داشته باشیم که به همین دلیل ما جلسه علنی مان را الان تعطیل می کنیم.
9 ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
غایبین غیرموجه جلسه امروز عبارتند از آقایان: سیدقباد مرتضوی فارسانی ـ سیدمرتضی موسوی ـ سیدنظام مولاهویزه و ناصر نصیری.
تاخیر کنندگان جلسه امروز عبارتند از آقایان: بهمن الیاسی (33دقیقه) ـ علی دیرباز (30دقیقه) و علیرضا محجوب (59دقیقه).
10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نایب رییس ـ جلسه آتی ساعت (8) صبح چهارشنبه هفتم تیر، دستور جلسه هم ادامه دستور هفتگی است. ختم جلسه اعلام میشود.
(جلسه ساعت 18 / 10 پایان یافت)
نایب رییس مجلس شورای اسلامی
محمدرضا باهنـر
معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ـ امیر فرجامی