مورخ: 1371/09/25
شماره: 109
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 109
مرجع تصویب : ???
شماره ویژه نامه : - سال صفر شماره 0

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 109

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه صد و نهم(109) 27 اردیبهشت ماه 1384 هجری شمسی 8 ربیــع الـثانی 1426 هجری قمـری

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی

دوره هفتم ـ اجلاسیه اول
1384 ـ 1383
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه 1384

فهرست مندرجات :

1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه .
2 ـ تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان : سیدحشمت الله جاسمی ،حسن کامران دستجردی ، حسن سبحانی ، محمد قمی و خانم عفت شریعتی کوه بنانی .
4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام) ، اهانت نظامیان آمریکایی به قرآن کریم و گزارش سفر به استان مرکزی .
5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
6 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان : مهدی کوچک زاده ،ایرج ندیمی ، ولی ملکی ، حسن زمانی و حسین اسلامی نمایندگان محترم تهران ، لاهیجان ، مشکین شهر، ملایر و ساوه .
7 ـ اعلام وصول طرح اصلاح (20) درصد حق جذب فرهنگیان با قید دو فوریت و تصویب دو فوریت آن .
8 ـ اعلام وصول طرح الحاق یک تبصره به ماده (99) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با قید یک فوریت و تصویب فوریت آن .
9 ـ تصویب طرح استفساریه تبصره ذیل ماده (1082) قانون مدنی مصوب 1376.
10 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1988 در ارتباط با کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966.
11 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی .
12 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحیه ماده (8) کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی مصوب 1371/09/25 (16 دسامبر 1992)مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
13 ـ رد لایحه نحوه فعالیت سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی در کشور.
14 ـ تصویب لایحه موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی آموزشی ، علمی و فرهنگی (آیسسکو) و جمهوری اسلامی ایران .
15 ـ تصویب لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا.
16 ـ بحث و بررسی درخصوص کلیات لایحه الحاق یک تبصره به ماده (14) قانون مقررات صادرات و واردات .
17 ـ قرایت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص کمک به کشاورزان آسیب دیده ازخشکسالی و سرمازدگی .
18 ـ قرایت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار.
19 ـ استرداد یک فقره سوال .
20 ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان .
21 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .

«جلسه ساعت هشت و بیست و پنج دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت »

اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی

1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
رییس
ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه با حضور 197 نفر رسمی است ، دستور جلسه را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه یکصد و نهم روز سه شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه 1384 هجری شمسی مطابق با هشتم ربیع الثانی 1426هجری قمری :
1 ـ گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح استفساریه تبصره ذیل ماده (1082) قانون مدنی مصوب 1376.
2 ـ گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1988 در ارتباط با کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966.
3 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی ذخایرژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی .
4 ـ گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحیه ماده (8) کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی مصوب 1371/09/25(16 دسامبر 1992) مجمع عمومی سازمان ملل متحد.
5 ـ گزارش شور اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه فعالیت سازمان‌های خیریه بین‌المللی غیردولتی در کشور.
6 ـ گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد لایحه موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی آموزشی ، علمی و فرهنگی (آیسسکو)و جمهوری اسلامی ایران .
7 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا.
8 ـ گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه الحاق یک تبصره به ماده (14) قانون مقررات صادرات و واردات .
9 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه دوجانبه درمورد کمک متقابل اداری برای اجرای صحیح قانون گمرکی وجلوگیری ، تحقیق و مبارزه با تخلفات گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری پاکستان .
10 ـ سوال آقای قربانعلی نعمت زاده قراخیلی نماینده محترم قایمشهر، سوادکوه و جویبار از وزیر محترم جهادکشاورزی .

2 ـ تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رییس
ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید.
آیات (28 ـ 25) از سوره مبارکه «الحدید» توسط قاری محترم آقای جعفر فردی تلاوت گردید

اللهم صل علی '' محمد و آل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیـه بـاس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب ان الله قوی عزیز * و لقد ارسلنا نوحا و ابر''اهیم وجعلنا فی ذریتهمـا النبوه و الکتاب فمنهم مهتد و کثیر منهم فاسقون * ثم قفینا علی ''''اثارهم برسلنا و قفینا بعیسی ابن مریم و ''اتیناه الانجیل و جعلنا فی قلوب الذین اتبعوه رافه و رحمه و رهبانیه ابتدعوها ما کتبناها علیهم الاابتغآ رضو''ان الله فما رعوها حق رعایت ها فـاتینـا الذین ''امنوا منهم اجرهم و کثیرمنهم فـاسقون * یا ای ها الذین امنوا اتقوا الله وا''منوا برسوله یوتکم کفلین من رحمته ویجعل لکم نورا تمشون به ویغفر لکم والله غفور رحیم *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

رییس ـ تشکر می کنیم از آقای فردی قاری محترم .

3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان : سیدحشمت الله جاسمی ، حسن کامران دستجردی ، حسن سبحانی ،محمد قمی و خانم عفت شریعتی کوهبنانی
رییس ـ
ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ناطقین قبل از دستور امروز عبارتند از:
ـ جناب آقای سیدحشمت الله جاسمی نماینده محترم قصرشیرین ،گیلانغرب و سرپل ذهاب .
ـ جناب آقای حسن کامران دستجردی نماینده محترم اصفهان .
(که هرکدام ده دقیقه وقت دارند)
ـ سرکار خانم عفت شریعتی نماینده محترم مشهد و کلات .
ـ جناب آقای محمد قمی نماینده محترم پاکدشت .
(که هرکدام پنج دقیقه وقت دارند)
جناب آقای سیدحشمت الله جاسمی بفرمایید.
سیدحشمت الله جاسمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ولادت با سعادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ را به محضر آقا امام زمان ، مقام معظم رهبری ، مردم شریف و بزرگوار ایران و شما همکاران و مجلسیان عزیز و مردم بزرگوار حوزه انتخابیه تبریک می گویم .
بر خویش لازم میدانم بار دیگر از تمامی مردم حوزه انتخابیه خویش ، مردم شریف ، فهیم و غیور شهرستان‌های قصرشیرین ،گیلانغرب ، سرپل ذهاب ، سرمست (گواور)، سومار، نفت شهر وخسروی به واسطه حسن اعتماد به این فرزند کوچک خالصانه ومتواضعانه قدردانی و تشکر نمایم و از درگاه خداوند منان خواهانم یاری ام دهد قادر باشم بار سنگین این امانت و اعتماد گرانقدر را به سلامت و مطابق میل و رضای او و مردم آن دیار به سرمنزل مقصود برسانم .
مردم شریف ایران ! ما در آستانه آزمون بزرگ دیگری قرار داریم .در سال مشارکت عمومی و همبستگی و نشاط ملی ، حضور گسترده شما در پای صندوق‌های رای و انتخاب یک رییس جمهور کارآمدمی تواند گام بلند دیگری در راستای توسعه کشور باشد. بی شک امسال نیز شاهد حماسه حضوری دیگر خواهیم بود. هرچند لازمه این حضور تعامل متقابل مردم و فعالان سیاسی است . به گونه‌ای که کاندیدا و جناح های سیاسی با ارایه برنامه‌های مشخص و با پرهیز ازتخریب ، مردم را دعوت به انتخاب نمایند و مردم نیز با حضور،مشارکت عقلانی و بلوغ سیاسی خود را همچون گذشته ثابت نمایند. حاصل این حضور رابطه‌ای مبتنی بر خدمت ، شفافیت و پاسخگویی است .
اینجانب بعنوان نماینده مردم شریف قصرشیرین ، گیلانغرب ،سرپل ذهاب اطمینان دارم که مردم این مناطق همچون گذشته ازبالاترین نرخ‌های مشارکت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار خواهند بود. اینجانب ، نطق خود را در سه بخش ملی ،استانی و مسایل مربوط به حوزه انتخابیه تقدیم می نمایم :
در حوزه ملی ؛ افتخار بزرگ تبدیل شدن به یکی از قدرت های توسعه خاورمیانه ، مدیون رهبری بزرگ مردان انقلاب ، جانفشانی شهدا و ایثارگران و زحمات بیدریغ مدیران و بویژه صبر و استقامت مردم شریف کشورمان است . با این حال انتظار داریم به مشکلات موجود توجه ویژه شود. باید عدالت در محور توسعه قرارگیرد،بگونه‌ای که ما شاهد محرومیت و شکاف های طبقاتی و منطقه‌ای درکشور نباشیم . امیدواریم دولت آینده زیربنای چشم انداز بیست ساله را به گونه‌ای سامان دهد که رفع محرومیت و از بین بردن فاصله هامشهودتر از گذشته باشد. بیکاری ، نیازمند یک راه کار انقلابی است .باید تلاش کرد که فارغ از برخی آمارهای غیرمطمین ، احساس رضایت را با ایجاد فرصت‌های شغلی لازم در میان جوانان بیشتر کرد و سرانجام درمورد کارکنان زحمتکش دولت ، بویژه معلمان عزیز، از شماهمکاران محترم مجلس تقاضامندم بخش عمده تفاوت ها را درقالب لایحه نظام هماهنگ پرداخت ها تعدیل نمایید، تا ان شاالله معلمان عزیزبا فراغت بال و خیال به وظیفه مقدس تعلیم و تربیت ادامه دهند.
اما در حوزه استانی ؛ در استان کرمانشاه ما انتظار داریم توجه به توسعه استان به گونه‌ای صورت گیرد که این قطب توسعه غرب کشوربتواند از امکانات و فرصت‌های موجود در راستای توسعه کلی کشوراستفاده بهینه را بنماید. شرایط شکل گرفته در کشور همسایه ما درعراق ، نگرش و برنامه ریزی تازه‌ای درقبال توسعه استان‌های هم مرز بااین کشور را می طلبد. توسعه صنعت در استان کرمانشاه ضروری است . این استان یکی از بالاترین آمارهای بیکاری را به خوداختصاص داده و عدم توجه جدی به صنعت در استان بویژه درشهرستان های مربوطه باعث رشد روزافزون آمار بیکاری آن می‌شود.
راه آهن تهران ـ بغداد نیز نیازمند توجه جدی تر است . بودجه کنونی نمی تواند چشم انداز مثبتی را برای رساندن راه آهن کشور به مرز عراق پیش روی ما بگذارد. مجمع نمایندگان استان پیشنهاد داده است با آغازفاز جدید راه آهن از مرز خسروی به کرمانشاه شرایط را برای اتصال به راه آهن عراق سریعتر فراهم نماییم .
از جنبه گردشگری ؛ استان کرمانشاه از قابلیت‌های بی نظیری برخوردار است که جنگ و فاصله های بعد از آن مانع شناسایی آن حتی برای بسیاری از هموطنان شده است . انتظار داریم که با یک برنامه ریزی مشخص ، دیار طاق بستان ، بیستون ، طاق گرا (بابایادگار)،چهارقاپی شیرین ، پیران ، سرآبگرم و ریجاب پذیرای گردشگران بیشتری باشد.
افول ورزش استان موضوع دیگری است که باید سوال های جدی راپیش روی مسوولان ورزش کشور قرار دهد. محرومیت شدید،مدیریت ضعیف و امکانات محدود که حتی آمارهای رسمی سازمان تربیت بدنی نیز گویای آن است و این واقعیت را اثبات می‌کند. استان کرمانشاه باتوجه به شاخص‌های محرومیت از امکانات ورزشی همواره در رتبه‌های آخر قرارداشته است .ضمنا، این ناکارآمدی باعث دلسردی صاحبنظران و دلسوختگان امر ورزش و ضربات جبران ناپذیر بر پیکره ورزش استان وارد می‌کند. در نمونه آن می‌توان به حذف نیروهای کارآمد و قهرمان در استان کرمانشاه که به تازگی روی داده است اشاره نمود.
اما در حوزه انتخابیه ام : شهرهای گیلانغرب ، سرپل ذهاب وقصرشیرین ؛ مهمترین نیاز حوزه انتخابیه اینجانب ، یعنی شهرها وروستاها و مردم قهرمان جنگ تحمیلی ، تغییر نگرش مبتنی بر امنیت به نگرش مبتنی بر توسعه است .
عزیزان ! جنگ در این مناطق پایان یافته است ، اماپس از (17)سال از پایان جنگ ، هنوز آثار آن در این مناطق پابرجاست و متاسفانه حتی برخی از برنامه‌های توسعه و عمران منطقه نیز به خاطر حاکمیت این نگرش با مانع مواجه شده است .
اینجانب به همراه دیگر نمایندگان استان ، مراتب قدردانی را ازمقام معظم رهبری ، مسوولین محترم وزارت دفاع ، وزارت کشور ووزارت راه به خاطر اعزام تیم ویژه بررسی احداث مسیر چهار بانده اسلام آباد به قصرشیرین و مین روبی مرزهای غرب کشور و مکان یابی جهت اسکان مهاجران شهرهای نفت شهر و سومار و روستاهای مربوطه باتوجه به پیگیری‌های اینجانب را اعلام میدارم .
از وزیر محترم نفت به خاطر تخصیص اعتبار ویژه جهت بازسازی امکانات راه و آب شرب و برق نفت شهر و سومار و تسریع در امر گازرسانی به مناطق جنگزده مرزی تشکر می نمایم .
بدون شک استقرار مجدد و بازگشت توسعه و عمران به مرزهای غرب استان نیازمند ارتقای این مناطق در غالب برنامه‌های تقسیمات کشور است . لذا از مسوولین محترم وزارت کشور و اطلاعات تقاضامندم درخواست‌های اینجانب جهت ارتقای دهستان های خسروی ، قلعه شاهین ، سگان ، سرباغ گلین ، دشت ذهاب و بزمیرآباد به بخش را بانظر مساعد پیگیری نمایند و باتوجه به تصویب فوریت مربوطه درمجلس شورای اسلامی ، امیدوارم دولت ترتیبی اتخاذ نماید که براساس نظرات کارشناسی موجود، با ارتقای مناطق فوق‌الذکر، بخش‌هایی از محرومیت مردم را جبران کند و این جمعیت بزرگوار نیزدر مسیر روشن تری برای توسعه قرار گیرند.
در پایان چند خواسته را عاجزانه مطرح می نمایم :
1 ـ بعنوان مهمترین خواسته ، واجب می دانم از طرف مردم شریف استان کرمانشاه ، نمایندگان و ایمه جمعه و جماعت استان ، بار دیگر ازمحضر رهبر عالیقدر و فرزانه جمهوری اسلامی ایران دعوت نمایم که با انجام سفر سبز خود، دیار شهدا و ایثارگران و قهرمانان را مفتخرنمایند. امیدواریم که این سفر حتی‌الامکان در سال جاری صورت گیرد.
2 ـ تقویت روند (رییس ـ آقای جاسمی باتوجه به اینکه وقتتان تمام شده است ، یکقدری سریعتر بخوانید) چشم ، توسعه ترانزیت غرب کشور از مسیر خسروی کمک شایانی به توسعه کشور خواهدکرد. براساس برآورد کارشناسان ، یک اتومبیل با سرعت (120)کیلومتر در ساعت می‌تواند (10) ساعته از خسروی به آب‌های مدیترانه برسد. اکنون انتظار می‌رود با بهبود شرایط عراق ، برنامه ریزی ترانزیتی غرب کشوربه گونه‌ای صورت گیرد که از غرب استان کرمانشاه بتوان به اقصی نقاط همسایه های غربی و اروپا ارتباط برقرار کرد.
3 ـ در زمینه کشاورزی : مکانیزه کردن کشاورزی ، مهار آب‌های سطحی و مرزی ، بویژه اجرای بند «د» ماده (17) برنامه چهارم ،خواست اصلی مردم منطقه است . ایجاد راه روستایی ، تعدیل هزینه‌های آب بها و تعرفه‌های مربوطه دیگر باتوجه به محرومیت مرزی مردم و عنایت ویژه به تسهیلات بخشودگی و استمهال بانکی به کشاورزان و واحدهای صنعتی خصوصا بخشودگی مابقی وام‌های بازسازی ضروری است .
4 ـ تکمیل و راه اندازی و تجهیز بیمارستان‌های شهر سرپل ذهاب ،گیلانغرب و پرداخت بدهی ها و افزایش اعتبار بیمارستان قصرشیرین و خارج نمودن بیمارستان‌های مناطق محروم و مرزی از خودگردانی ازضرورت های حیاتی است . بویژه این بیمارستان ها هم اکنون پاسخگوی زوارعزیز عتبات عالیات هستند. (رییس ـ متشکر) یک کلمه مانده (رییس ـ آن یک سطر را هم بگویید).
در پایان امیدوارم با استقرار هرچه بیشتر عدالت در قضا، اجرا، قانونگذاری و نظارت ، شاهد تسریع در حل مشکلات مردم و تقویت امید به زندگی در میان آن‌ها باشیم و در چند روزی که توفیق خدمت یافته ایم ، بتوانیم در عرصه خدمت ، رضایت خدا و خلق را بدست آوریم . این مهمترین دستاوردی است که هر انسان در دنیا می تواندداشته باشد. والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی جناب آقای حسن کامران هستند، بفرمایید.
حسن کامران دستجردی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
میلاد حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ را خدمت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ و جانشین برحقش مقام معظم رهبری تبریک عرض می کنم . جا دارد تشکر کنم ، از برادر بسیار عزیزمان جناب آقای سیدبهلول حسینی نماینده محترم میانه و حومه که وقتشان را دراختیار بنده گذاشتند.
مطلب اول بنده ، خباثت نظامیان آمریکایی است که اولین بارنیست این اتفاقات می افتد و آن هتک حرمت به قرآن مجید است . البته این ها یکبار، نسبت به سلمان رشدی مرتد، آزمایش کردند و دیدند چه غلغله ای در جهان اسلام اتفاق افتاد. حتی سازمان کنفرانس اسلامی که واقعا بی خاصیت است ، عکس العمل نشان داد و این بار هم اینهامی خواهند ملت مسلمان را تست بکنند که بحمدالله آن حساسیت ،ایجاد شده و تشکر دارم از حوزه‌های علمیه ، بخصوص حوزه علمیه قم و مراجع معزز تقلید که نسبت به این قضیه به موقع تذکر دادند، امیدوارهستیم که مجلس محترم هم اقدام قاطعی بفرماید.
مورد دوم ، راجع به مسایل هسته‌ای است . حال که ما الزام کردیم غنی سازی را ادامه بدهیم ، مذاکره کنندگان باید حواسشان باشد که پشت پرده ، اروپایی ها نقشه نکشیده باشند. حالا میخواهید (10) روزدیگر ادامه بدهید، ادامه بدهید، اما مهم این است که ما چرخه سوخت را باید داشته باشیم . آمریکایی ها و اروپایی ها تفاهم کرده اند، آن‌هایی که عضو باشگاه هسته‌ای هستند، که خودشان هستند، بخواهند یا نخواهنداجازه بدهند چرخه سوخت برای یک کشوری داشته باشند. فردامی آیند، رده (1) و (2) می‌کنند، بعد می‌گویند به ایران هم ندهید. پس درواقع ما بایستی حواسمان ضمنا باشد، در بازنگری NPT کلاه سر مانرود، حق و حقوق ما از بین نرود و ما بایستی که درواقع به الزام آن توجه بکنیم .
مورد بعد که دیروز هم در هیات نظارت مطبوعات بحث داشتیم وبه بعضی از نشریات تذکر دادیم ، نباید کاندیداها را تخریب کنند. معنی ندارد، ما بایستی که اخلاق مطبوعاتی داشته باشیم . حتی ما به یک روزنامه تذکر شدید دادیم و گفتیم اگر ادامه پیدا کند، در آینده ممکن است تصمیمات تندتری بگیریم . خوب ، ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و بایستی اخلاق مطبوعاتیمان را حفظ کنیم .
مورد بعد، اینکه ما بایستی تا آنجاییکه بتوانیم حضور حداکثری رابوجود آوریم . حالا هرکسی هم رییس جمهور شد و حتی حالا که برنامه‌هایشان را اعلام می‌کنند، همه از عدالت دم می زنند، ولی نمی گویند که ما عدالت را چگونه می خواهیم اجرا بکنیم . بالاخره ، با این شکاف طبقاتی که وجود دارد، با این فاصله غنی و فقیری که وجود دارد،بالاخره یک فرمول اجرایی بایستی به جامعه همه این ها نشان بدهند.
بحث بعدی من دررابطه با برنامه چهارم است . واقعا من متاسفم ازاین مصوباتی که در برنامه چهارم ، بعضی از آن‌ها هست که واقعا به دردمردم نمی خورد. مثلا ماده (50) می گوید شما لیسانس را هم نصف زمانش را خارج بفرستید. البته این در قانون نیامده است ، لیسانس وفوق لیسانس و دکترا... ولی از قانون این استخراج شده و حتی بعضی ازدانشگاه ها هم نسبت به این قضیه حساسیت نشان داده اند. این هم یک درسی است برای ما که اصلاح قانون انجام بدهیم و هم اینکه بدانیم بعضی از این قوانینی که آمده در اجرا با مشکلاتی مواجه است که اصلا معنی ندارد که ما لیسانس را به خارج بفرستیم ، کما اینکه قبلا هم خصوصی سازی بود که مثلا خارج از کنکور که این هم یک مقوله مهمی بود، دانشجو دانشگاه برود و بعد هم در دانشگاه‌هایی که واقعامثل دانشگاه صنعتی ، آن که کنکور امتحان داده ، نمره آورده ، کنارش بنشیند، ببیند کسی با پول آمده نشسته ، واقعا این ها هم بایستی که مابازنگری انجام بدهیم . یکی هم کارآیی خود مجلس است ، ما که درآستانه سالگرد مجلس هم هستیم واقعا امسال مانده و سال آینده ، سال چهارم که حضور قلب کم می‌شود، این امسال و سال آینده واقعا چکاربکنیم که کارآیی بیشتر بشود؟ با دو جلسه نمی شود، ما بایستی کمیسیونهایمان را حداقل چهار جلسه بکنیم ، یا همین دو جلسه مان راببینیم چطوری کارآیی آن را بیشتر بکنیم . من از هیات رییسه محترم هم تقاضا دارم که نسبت به کارآیی مجلس توجه بیش از پیش داشته باشند.
مورد بعدی من راجع به خود اصفهان است ، اصفهان باتوجه به سوم خردادی که جلو هستیم در همه مرزها مردم اصفهان حضورداشتند، مردم اصفهان قسمت مهمی از امنیت کشور را تامین کردند،سهم زیادی از ضریب امنیت کشور را مردم اصفهان دارند، سند این قضیه حرف من هم (23) هزار شهید است ، اما وقتیکه می‌آیند امکانات را توزیع می‌کنند فکر می‌کنند اصفهان برخوردار است . خیر، با پول خود اصفهانی ها اداره می‌شود، با مالیات خود اصفهانی ها اداره می‌شود، تازه خزانه ، مالیات مردم را هم برنمی گرداند. در همه استانهامن حاضرم ، چه سیستان و بلوچستان ، چه ایلام ، چه کرمانشاه ، همه آن‌هایی که می گویید محرومند، شما بیایید آمار را مقایسه کنید، اگراصفهان زیادی گرفته بود ما به شما پس می دهیم ، اما درواقع اصفهان مناطق محرومی دارد که نصف این مناطق محروم کویر است . شن وطوفان همه جای اصفهان را فرا گرفته ، شما می خواهید بگویید که نه ! ازنزدیک بیایید با خرج خود بنده ببینید!
رییس ـ آقای کامران ! اگر وقتتان را می خواهید به آقای عزیزی هم بدهید با این ابراز احساسات فکر می کنم ...
کامران دستجردی ـ من وقتم را به آقای دکتر سبحانی دادم ،تشریف بیاورند، آقای دکتر سبحانی تشریف بیاورید. صلواتی مرحمت بفرمایید که حضور قلبتان بیشتر بشود (حضار صلوات فرستادند).
رییس ـ تشکر می کنم . آقای دکتر سبحانی از (3) دقیقه وقت باقیمانده آقای کامران استفاده می‌کنند، آقای دکتر سبحانی بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
یکسال پس از انتشار کتابچه ای که درخصوص دغدغه ها وچشم اندازهای مجلس هفتم خدمت همکاران عزیز تقدیم شد، هنوزهم دلواپسی ها و بازآرایش امید به تحقق آن آرزوها موضوعیت خودش را حفظ کرده . اینجانب همانند گذشته معتقد هستم که در مجلس ، آسیب‌شناسی مستمر، پرهیز از اندیشه متعصب و رفتار متصلب جناحی ، علت یابی و نه معلول گرایی و احیای نظارت موثر و بسنده کردن به حداقل قانونگذاری ضروری از بایسته های لازم‌الرعایه است .
کنکاش در راه یکساله ای که طی کردیم نشان می‌دهد دغدغه هایی که برای مجلس مطرح بود متاسفانه همچنان به قوت خودش باقی است و ما با اندوه مزمن تبعید مسایل کلیدی کشور به پستوهای منافی غیرملی مواجه هستیم ، مسایلی که سالیان سال در کشور نهادینه شده .بر این اساس و براساس میثاقی که با خدای خودمان داریم تا هرگزانتظارات بلند توده های فهیم مردم را در مسلخ رودربایستی های دوستانه قربانی نکنیم ، با کمال تواضع برخی از چالش‌های دیگری را که روبروی مجلس هفتم است به استحضار نمایندگان ارجمند می رسانم .
استمرار وضع موجود و عدم اهتمام جدی برای اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس و همینطور عدم اجرای قابل قبول همین آئین‌نامه دچارکاستی از سوی هیات رییسه محترم که علی رغم زحماتی که می کشند به محور سوگند خود درمواردی توجه نمی کنند و همینطور فقدان اصلاحات مدیریتی در درون مجلس موجب شده است که کارآمدی مجلس در چشم انداز سیاسی کشور با چالش بنیادین مواجه باشد.
اوقات پیش روی نمایندگان محترم ، اوقات مغتنمی است ،متاسفانه چون علل مشکلات موجبه مرتفع نمی شود، نمایندگان درگیرمعلول های نفس گیری هستند که وقت و اوقاتشان را به خود اختصاص می‌دهد. می شد و می‌شود در مجلس برنامه ریزی کرد و بنحوی این مشکلات یا علل آن‌ها را کاهش داد تا مجلس که رسالت دار حل مشکلات کلیدی کشور است ، خود در حل مسایل مربوط به خود،وامانده قلمداد نشود. نباید اینگونه باشد که نظارت در مجلس تعطیل بشود، تذکرات بی حاصل به وزیران ، سوالاتی که درموعد قانونی خودمطرح نمی شود، تحقیق و تفحص های بی حاصلی که دنباله ندارد،استیضاح های گره خورده ای که تعطیل مانده است ، بقای خود را نبایددر بدنه نظارتی مجلس جاویدان سازد. چنین حالتی در تلقی نظارت شوندگان مجلسی فاقد امکان نظارتی را به نمایش گذاشته است .
و بالاخره باید به فوریت از استمرار آسیب‌های فراوانی که از درون وبیرون ، ساده لوحانه و یا غیرساده لوحانه بر مجلس وارد آمده و قضاوت مردم را درخصوص مجلس به عیدی و مسکن و خودرو تنزل داده است ، بسرعت جلوگیری شود. مجلسی که حداقل در هر سال صدهاهزار میلیارد ریال بودجه کل کشور را تصویب می‌کند و مسوولیت‌های ملی و مهم دارد نباید در ذهنیت مردم ایران بجایی که به مسایل بسیارفرعی و کم و بی اهمیت می‌پردازد معرفی بشود (رییس ـ آقای دکتر!وقتتان تمام است ) و حفظ شان و اقتدار مجلس و نهادینه شدن آن به این است که دوستان در آستانه اجلاس دوم مجلس هفتم از طریق ایجاد تحول در هیات رییسه ای که انتخاب می فرمایند، شان و شوون مجلس را نه در تذکرات نمایندگان ، بلکه در عمل به مجلس بازگردانند.
والسلام علیکم ورحمه الله
رییس ـ خیلی متشکر از نطق آقای دکتر سبحانی . البته من راجع به آئین‌نامه که ایشان فرمودند از جانب هیات رییسه کوتاهی نشده ،آئین‌نامه طبق معمول در کمیسیون آئین‌نامه مطرح است و به محض اینکه کمیسیون کارش تمام بشود در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد،آئین‌نامه اصلاح خواهد شد. ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ ناطق بعدی سرکار خانم شریعتی هستند،بفرمایید.
عفت شریعتی کوهبنانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر خواهران و برادران و سلام بر مردم بزرگوار و شریف شهرشهادت ، مشهد مقدس و شهرستان کلات . میلاد مسعود حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ را به فرزند بزرگوارشان حضرت بقیه الله امام زمان ـ ارواحنا و ارواح العالین له الفدا ـ و مقام معظم رهبری و همه ملت ایران تبریک عرض می کنم .
«الله الله فی القرآن »
امت اسلام حذر از رکود
وقت گذشته است ز گفت و شنود
گوهرتان دزد حرامی ربود
خواب شما فاجعه آمیز بود
حضرت دادار به غیب و شهود
نیک شما را به جهان آزمود
حال بدانید گه خواب نیست
خفته در این عرصه ظفریاب نیست
عمل ننگین و بی شرمانه مزدوران آمریکایی در اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم فاجعه و مصیبتی جانگداز است . اینجانب این عمل گستاخانه را به متدینان ادیان الهی در سراسر جهان ، بویژه مسلمانان عالم ، خاصه به روح و روان عالم هستی ، حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ و رهروان قرآن و عترت تسلیت می گویم .
بر کسی پوشیده نیست که شیطان بزرگ و اذنابش برای نابودی اسلام و مسلمین کمر بسته و از هر وسیله ای جهت انهدام آئین حقه اسلام راستین سود می جوید و از هیچ ستم و خدعه ای فروگذاری نکرده است ، آیا هنوز وقت آن نرسیده که کشورهای مسلمان جهان به بیداری گرایند و حافظ دیانت ، شرافت و عزت خویش باشند؟ آیا بااین جنایت وقیحانه آمریکا هنوز هم سران کشورهای اسلامی دست جنایتکاران کاخ سیاه و تل آویو را می فشارند؟ آیا هنوز باور نمی دارندکه این افعی تا زهر قتال خویش را در کام مسلمانان نریزد آرام نمی گیرد؟ مگر نه این است که هم اکنون کتاب آسمانی ما، قرآن مجید را نشانه گرفته است «واستفتحوا و خاب کل جبار عنید من ورایه جهنم ویسقی من ما صدید» و اینک بر این باوریم که عرصه آزمون الهی برای همه مسلمانان است وگرنه خداوند خود حافظ قرآن و رب البیت است .
ما از سازمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی می خواهیم دراسرع وقت نسبت بعمل ننگین و زشت سردمداران کفر جهانی واکنش نشان داده و تصمیمی اتخاذ نمایند مبنی بر هشدار جدی به آمریکا که بطور رسمی از همه مسلمانان جهان عذرخواهی کند و کشورهای اسلامی بدانند اگر امروز سکوتی خفت بار پیشه کنند علاوه بر تاوان سنگین ذلتی که متوجه آنان است ، در جنایت و خونریزی آمریکا درکشورهای مسلمان شریکند و خداوند «اشد المعاقبین » است و هشدار به دیگر کسانی که از روی غفلت و بی خبری و ندانم کاری فریب شیطان بزرگ را خورده اند که اینقدر سنگ آمریکا را به سینه نزنند، چرا که آمریکا و اذنابش خیرخواه ملت ها نیستند، علی‌الخصوص ملت های مسلمان و دموکراسی دروغین و خون آلود آمریکا در عراق ، افغانستان ،فلسطین ، لبنان و دیگر کشورهای مسلمان جهان آشکار است ، پس شغادوار به رستم زخم نزنند که این زخم حیله برجگر اعتماد وصلابت و ایمان ملتی است که دلشان برای انقلاب ، امام ، ایران اسلامی و رهبری می تپد.
در خاتمه کلام به حکم «و ذکر فان الذکری تنفع المومنین » به موردی اشاره می نمایم که از طرف یکی از نمایندگان در نطق پیش از دستور روز یکشنبه عنوان شد. اینجانب هیچگاه به خود روا نمی دارم سخنی گویم که خدای ناکرده رنگ ملال و بی مهری داشته باشد، چه برسد به اهانت ، از طرفی ایران یعنی مردمان غیور ترک ، کرد، لر، بلوچ ، فارس ،عرب ، ترکمن و دیگر اقوام ایرانی که به عظمت و اقتدار اسلام و ایران می اندیشند. با این حال اگر چنانچه در انعقاد کلام ، ابهامی احساس شده باشد خاضعانه پوزش می طلبم و کتاب آسمانی ما قرآن مجید که امروز اهانت به آن جان های همه ما را دردآلود ساخته ، ما را به محبت ووحدت ، حسن نیت و اعتصام به ریسمان الهی فرا می خواند.
ای بسا هندو و ترک همزبان
ای بسا دو ترک چون بیگانگان
همدلی را خود زبانی دیگر است
همدلی از همزبانی خوشتر است
اینک بر آنیم که همه با هم ، با همدلی و ایمانی استوار به عزم واراده ای پولادین در این زمان حساس ، انتخابات ریاست جمهوری را هر چه باشکوهتر برگزار نموده و درجهت رفع محرومیت‌های فراوان مردم مهربان و خداجوی کشورمان بکوشیم . والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ تشکر می کنم ، خیلی ممنون . ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (موسوی ) ـ ناطق بعدی جناب آقای محمد قمی هستند،بفرمایید.
محمد قمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ولادت حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ پدر بزرگوارعدالت گستر جهان ، حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ بر همه شیفتگان امامت مبارک باد.
اهانت نظامیان اشغالگر آمریکا که همواره با اسلام عناد وکینه ورزی خاصی دارند، نسبت به کتاب آسمانی قرآن که کتاب آسمانی مسلمانان جهان است را محکوم می کنیم و از این اهانت واقعا درپیشگاه مسلمانان ، این آمریکایی ها که این جنایت را انجام داده اند، من بعنوان یک مسلمان بشدت این عمل را محکوم می کنم .
از دولت جناب آقای خاتمی و دولت اصلاحات که در این هشت ساله زحمات زیادی در زمینه سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی انجام داده اند، بالاخص نسبت به ایثارگران و خانواده معظم شهدا که در طول تاریخ انقلاب اسلامی سابقه نداشته اینقدر حمایت‌های بیدریغ را از این خانواده ها داشته باشند تشکر و تقدیر می کنم .
زنگ انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شده ، در بین کاندیداهای ثبت نام شده شخصیت های متفاوتی از محافظه کاران ،اصلاح طلبان حضور دارند که در نوع خود نسبت به دوره‌های گذشته بی سابقه است و این درست در راستای ویژگی فضای سیاسی داخل وخارج از کشور است . خواسته یا ناخواسته ، شرایط پیش آمده که می‌تواند مانع از روند کاهش آرا به مانند دو انتخابات گذشته شود، این تکثر در بین دو جناح مطرح در حاکمیت می‌تواند تقویت کننده مشارکت باشد، چرا که تقریبا بطور کامل نامزدهای ثبت نام شده که نمایندگی جریان های مختلف سیاسی را برعهده دارند در صورتیکه بررسی صلاحیت آنان باعنایت به شرایط حساس کشور ارزیابی شودو بگونه‌ای که شخصیت کاندیداها که سهم مهمی در افزایش مشارکت مردم دارند، امکان حضور در رقابت را داشته ، شعاع همبستگی ملی وسطح مشارکت عمومی افزایش خواهد یافت .
در کنار آن رسانه ملی صدا و سیما بطور عادلانه برخورد نمایید وبه تبلیغ یک کاندیدا و تخریب رقیب آنان ادامه ندهد و نهادهای نظامی و شبه نظامی از ورود به حمایت‌های پنهان و آشکار خودداری نمایند،می‌رود تا آزادترین انتخابات دنیا افتخارش نصیب جمهوری اسلامی شود و آنگاه مردم با ایجاد فضای رقابت سالم میان کاندیداها، انتظارپاسخگویی نسبت به رفتارها و عملکردهای گذشته و بیان برنامه‌های آینده آن‌ها خواهد بود تا فرصت قیاس و نمره گذاری و سپس انتخاب اصلح را داشته باشند. مردم به همان اندازه که خواسته‌هایشان شفاف وزلال است ، به همان اندازه پاسخ روشن و منطقی را طالبند، نه کلی گویی ، فرافکنی ، به گردن دیگران انداختن را می پسندند، نه آن راشایسته نامزدها می‌دانند.
اصلاح طلبان باید پاسخ دهند، در مقابل موانع ایجاد شده چه شیوه‌هایی را از تجربه (8) ساله دارند تا اصلاحات شتاب بیشتری به خود بگیرد؟ محافظه کاران باید بگویند به چه دلایلی در مقابل حرکت اصلاحات مقاومت کرده اند؟ صواب و ناصواب را بازگو نمایند وآنهاییکه گاهی بربال محافظه کاران و گاه بربال اصلاح طلبان به پروازقدرت ادامه می‌دهند که بیشترین شکست های هر دو جناح موجود ازعملکردهای ناموفق آن‌ها بوده است ، امروزه جواب ملت را درخصوص عدم حمایت از مدیران موفق چه بوده ؟ چرا در این (8) ساله باخودسری ها و حرکت های غیرقانونی که خدشه بر سیمای روشن نظام بودسکوت اختیار شد و علت عدم دخالت ها در دوره‌های مختلف مجلس دررد صلاحیت ها که منجر به ضایع شدن حقوق نخبگان و فرهیختگان سیاسی ، اجتماعی شده چه بود؟ (رییس ـ آقای قمی ! وقتتان تمام است )
علی ای حال من لازم می دانم که در پایان صحبت از جناب آقای کروبی که در این سالیان دراز سربازی مقتدر برای امام ، دلسوزی برای ملت و مدافع (رییس ـ آقای قمی ! قرار ما این بود که از تریبون کاندیدای خاصی تبلیغ نکنیم ) بزرگواری برای ایثارگران بود تشکر وتقدیر بنمایم . چون آقای حداد می فرمایند بنده تمام می کنم .
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ بله ، اینرا هم به شما عرض می کنم ، هم به همه نمایندگان که ذکر نام کسانی که کاندیدا شده اند، قبل از اعلام صلاحیت ... یعنی تبلیغ قبل از صلاحیت خلاف قانون است ، بعد از اعلام صلاحیت هم ذکر نام کاندیداها از مجلس شبهه استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ است . معیارها را بفرمایید، همان کافی است .

4 ـ بیانات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بمناسبت ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام) ،اهانت نظامیان آمریکایی به قرآن کریم و گزارش سفر به استان مرکزی
رییس
ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ولادت امام یازدهم حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ را به نمایندگان محترم مجلس ، ملت ایران و شیعیان جهان تبریک عرض می کنم و برای همگان در پیروی از تعالیم آن حضرت آرزوی توفیق دارم .
اهانت نظامیان آمریکایی به قرآن کریم ، بصورت موضوع روزجهان اسلام درآمده است و نفرت مسلمانان از آمریکایی ها بیش از هرزمان دیگری آشکار شده است ، مسلمانان اهانت به هیچیک ازمقدسات خود را تحمل نمی کنند، قرن حاضر قرن بیداری جهان اسلام است ، خصوصا که این اهانت نسبت به قرآن کریم صورت گرفته باشدکه معجزه جاویدان پیامبر ما و در راس همه مقدسات ماست .
این نوع اقدامات بیش از هر چیز ماهیت دولتمردان کنونی آمریکارا نشان می‌دهد و عناد آن‌ها را با اسلام و مسلمانان به اثبات می‌رساند.مجلس شورای اسلامی این اهانت را محکوم می‌کند و از این رفتاراعلام انزجار می‌کند، کمیسیون فرهنگی مجلس هم طی بیانیه جداگانه‌ای نفرت و انزجار خودش را از این رفتار اعلام کرده و رفتاردولتمردان و نظامیان آمریکایی را در اهانت به قرآن مجید محکوم کرده که ما از کمیسیون فرهنگی هم تشکر می کنیم .
در دو روز گذشته اینجانب فرصت پیدا کردم بعنوان اولین سفراستانی ، سفر دو روزه ای به استان مرکزی داشتم ، نمایندگان محترم استان هم در این سفر بنده را همراهی می‌کردند. از حدود (10) شهردیدن کردیم و در جمع مردم حاضر شدیم ، با مسوولان محترم ،استاندار و فرمانداران صحبت کردیم . همچنین فرصت پیدا شد تا درکنگره ای که در آشتیان در بزرگداشت آیت الله میرزاحسن آشتیانی برپاشده بود بنده شرکت بکنم ، اولا لازم می دانم از همه مردم عزیز استان مرکزی سپاسگزاری بکنم ، لطف و محبتی که این مردم نشان دادند واستقبالی که از مجلس و نمایندگان کردند بنظر اینجانب نشانه موفقیت مجلس شورای اسلامی و مجلس هفتم در یکسال گذشته است و بنده لازم می دانم از مسوولان محترم استان که در این سفر همه گونه همکاری را داشته اند تشکر بکنم .
از مردم شهرهایی که موفق به سفر به آن شهرها و حضور در جمع آن‌ها نشدم عذرخواهی می کنم . ما در این سفر فرصت پیدا کردیم ازتاسیسات آب سنگین و نیروگاه تحقیقاتی (40) مگاواتی مستقر دراستان مرکزی هم بازدید بکنیم . مهندسان آنجا توضیحات خوبی دادند،ما با دانشمندان جوان کشورمان دیدار کردیم ، از نتایح امیدبخش وحیرت انگیز کار آن‌ها در عرصه هسته‌ای آگاه شدیم ، تلاش و توفیقات آن‌ها باعث افتخار هر ایرانی است و خوشبختانه این بازدید ما مقارن شده بود با تصویب طرح نمایندگان مجلس تحت عنوان سیاستگذاری و برنامه ریزی درمورد تربیت نیروی انسانی ، اولا طرح دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح آمیز و آن الحاقیه ای که در مجلس به آن اضافه شددرمورد تربیت نیروی انسانی که با رای قاطع و بالای نمایندگان بتصویب رسیده بود، این بازدید ما مقارن با این مصوبه مجلس بود که در آنجا هم دست اندرکاران طرح آب سنگین از این پشتیبانی نمایندگان از فعالیت هسته‌ای دانشمندان جوان کشورمان بسیار خوشحال بودند.

5 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
رییس
ـ تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسوولین اجرایی کشور:
ـ آقای محمد عباسی نماینده محترم گرگان و آق قلا به وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در پرداخت دیه تعیین شده مربوط به تزریق خون آلوده به خانواده‌های افراد مبتلا.
ـ آقای سیدمحمدجعفر سادات موسوی نماینده محترم مبارکه به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص جلوگیری از طرح گسترش وافزایش تولید کارخانه سیمان سپاهان باتوجه به عدم رعایت شرایط زیست محیطی .
ـ آقای سیدنظام مولاهویزه نماینده محترم دشت آزادگان به وزیرمحترم کشور درخصوص بررسی علت برپایی همایش انتخاباتی وخواندن ترانه های مبتذل با حضور استاندار گلستان و جلوگیری ازحضور افرادی که بیطرف نبودن آنان مسلم است در هیاتهای اجرایی توسط استانداران و فرمانداران .
ـ آقای علی امامی راد نماینده محترم کوهدشت به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص رسیدگی به ضعف عملکرد مدیرکل راه و ترابری لرستان .
ـ آقای عباس رجایی نماینده محترم اراک و کمیجان به وزیرمحترم رفاه و تامین اجتماعی درخصوص اعلام علت اجرایی نشدن قانون اصلاح نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی .
ـ آقای ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل به وزیرمحترم بازرگانی درخصوص رعایت سقف واردات برنج باتوجه به تصمیمات اخیر واردات مرزنشینان و جانشینی نفت و برنج با یکی ازکشورهای آسیایی .
ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم بازرگانی درخصوص لزوم جلوگیری از افزایش قیمت محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم توسط شرکت‌های مختلف تولیدکننده .
ـ آقای ابراهیم کارخانه ای نماینده محترم همدان به وزیر محترم نیرو درخصوص توجه جدی به تامین آب آشامیدنی اهالی حاشیه شهرو برخی روستاهای تابعه شهرستان همدان .
ـ آقای سیدعلی ریاض نماینده محترم تهران ، ری ، شمیرانات واسلامشهر به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اعلام علت عدم برگزاری دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس .
ـ آقایان : سیدعلیرضا عبادی نماینده محترم بیرجند، موسی قربانی نماینده محترم قاینات و سیدمحمدصادق نیرومند نماینده محترم نهبندان و سربیشه به وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص جلوگیری از افزایش غیرقانونی تعرفه‌های پزشکی وبرخورد با متخلفان .
ـ آقای سیدهادی طباطبایی نماینده محترم ایذه و باغملک به وزیرمحترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تبعیض درتقسیم و توزیع امکانات در بین شهرهای خوزستان و بی عدالتی در عدم پیشنهاد شهرهای ایذه و باغملک در افزایش ضریب تعرفه ترجیحی .
ـ آقای اسدالله عباسی نماینده محترم رودسر و املش به وزیرمحترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص رسیدگی به وضعیت و مشکلات فوریت‌های پزشکی و مرکز درمانی تخصصی بیمارستان شهید انصاری رودسر.
آقایان : حمیدرضا حاجی بابایی نماینده محترم همدان و اصغرگرانمایه پور نماینده محترم کاشان ، آران و بیدگل به وزیر محترم امورخارجه درخصوص لزوم موضعگیری و محکوم کردن اهانت نظامیان آمریکایی به ساحت مقدس قرآن کریم در عراق .
ـ آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم به وزیرمحترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تبعیض در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و خدماتی در کشور بخصوص استان زنجان و ایجاد یاس در متقاضیان بی پناه .
به رییس جمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار درمورد نرخ سود بانکی .
ـ آقای امیدوار رضایی میرقاید نماینده محترم مسجد سلیمان به رییس جمهور محترم درخصوص دستور پیگیری مصوبات دولت درسال های 1372 و 1380 درخصوص جابجایی مناطق ناامن مسجدسلیمان و جلوگیری از فاجعه انسانی در شرایط وقوع زلزله .
ـ آقای محمدناصر توسلی زاده نماینده محترم تربت حیدریه به رییس جمهور محترم درخصوص دستور تسریع در اعلام شهرستان شدن بخش زاوه .
ـ آقای مجید ناصری نژاد نماینده محترم شادگان به رییس جمهورمحترم درخصوص دستور تسریع در پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان خوزستان .
ـ آقای مهدی کوچک زاده نماینده محترم تهران ، ری ، شمیرانات واسلامشهر به وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری درخصوص تذکربه رییس دانشگاه شیراز درخصوص رعایت قانون و توجه بیشتر به آموزش و جلوگیری از تعطیلی کلاس‌ها.
ـ آقای ناصر سودانی نماینده محترم اهواز به وزیر محترم کشوردرخصوص رسیدگی به وضعیت دستفروشان بیکار شده اهوازی به واسطه طرح جمع آوری پدیده دستفروشی .
به وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص لزوم تسریع در تولیدخودروهای گازسوز طبق برنامه تعیین شده .
ـ آقای سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده محترم تبریز، اسکوو آذرشهر به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص ایجاد تمهیدات لازم برای پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان و بهای گندم خریداری شده .

6 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان :مهدی کوچک زاده ، ایرج ندیمی ، ولی ملکی ، حسن زمانی و حسین اسلامی نمایندگان محترم تهران ، لاهیجان ،مشکین شهر، ملایر و ساوه
رییس
ـ آقای قربانی تذکرات را با همان محدودیت‌هایی که همیشه درنظر داریم اعلام بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تعداد بیشتری از دوستان ثبت نام فرمودند ولی به ترتیب براساس نوبت عرض می کنم . جناب آقای کوچک زاده بفرمایید.
مهدی کوچک زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم
«و ان لم یکن لکم دین فکونوا احرارا فی دنیاکم »
«اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید»
مبنای تذکر اینجانب بند (11) ماده (23) است . آقای رییس ،همکاران ارجمند! درپی درج مکرر اکاذیب ، مجددا روزنامه شرق درتاریخ دوشنبه 1384/02/26 در وسط صفحه (7) با اشاره به نطق پیش ازدستور یکی از همکاران عزیزم که در بخشی از آن از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری حمایت شده بود با تیتر اعتراض به نطق نصیری نوشت که عماد افروغ نماینده تهران و رییس کمیسیون فرهنگی به نشانه ناراحتی صحن مجلس را ترک کرد و در حین نطق هم مهدی کوچک زاده نماینده تهران به نشانه اعتراض بسمت جایگاه ناطق حرکت کرد که سعید ابوطالب نماینده تهران و عضو ایتلاف آبادگران مانع حرکت کوچک زاده شد.
اینجانب از طرف خودم اصالتا و از طرف برادران عزیزم آقایان دکتر افروغ و مهندس ابوطالب وکالتا ضمن تکذیب کل این داستان خیالی که حاکی از یک جریان حساب شده و برنامه ریزی شده برای تخریب چهره های اصولگرا و عدالتخواه مجلس از یکسو و تبلیغ برخی کاندیداها درقالب نوعی مظلوم نمایی و تلاش برای کتمان سیاست ها و عملکردهای گذشته و اغوای مردم برای فراموش کردن آن سیاست ها از سوی دیگر می‌باشد از هیات رییسه محترم جدا می خواهم که روابط عمومی مجلس را در راستای انجام وظایف خود تذکر به فعالتر عمل کردن بدهند و به مردم عزیز نیز که صدای مرا از این تریبون می شنوند یادآور می‌شود که علی رغم آنچه شعار داده می‌شود و علی رغم جایگاه و اهمیتی که قلم و نویسنده و روزنامه نگار داردقداست همه آن‌ها به غایتی است که برای آن قلم زده می‌شود.
اگر قلم ها و قلم به مزدهایی برای پوشاندن چهره حقیقت دروغ پراکنی کنند... (رییس ـ آقای کوچک زاده ! خیلی متشکریم ) آقای دکتر!خواهش می کنم . این حیثیت بنده دیروز در سر کلاس درس ... (290)نماینده شاهد بودند که نه تن ها من ، احدی به سمت تریبون برادرعزیزمان نرفتند که این مجلس ، مجلس این کارها نیست . مجلس ،مجلس بسیار محترمی است و اصلا من قیافه آن برادر (آقای نصیری )را نمی شناسم ! لذا اجازه بدهید، این حیثیتی که در روزنامه ها برده شده و امروز به شکل بدتری تکذیب کردند من خواهش می کنم ، یک دقیقه دیگر تحمل کنید، خواهش می کنم ! (رییس ـ بفرمایید) اگر قلم به مزدهایی برای پوشاندن چهره حقیقت دروغ پراکنی کنند و مردم را درگمراهی و شبهات فرو برند، نه تن ها محترم و مقدس نیستند، بلکه مستوجب مجازات هم هستند که اگر در این دنیا محقق نشود یقین داشته باشند در پیشگاه خداوند متعال و در روز جزا باید پاسخگو باشند.
نکته آخر که ذکر آن موجب تنویر افکار و یافتن ریشه این دروغ پردازی ها می‌شود، آنکه پس از اطلاع از درج چنین مطالب سراپاکذب از سوی دانشجویانم با فردی که در ستاد کاندیدای مورد اشاره در مطلب روزنامه شرق همکاری دارد تماس و از قصد خود برای طرح تذکر امروز در جلسه ایشان را مطلع نمودم . ایشان خواهش کردکه من تذکر ندهم ولی روزنامه مطلب را تکذیب کند. اما روزنامه امروزتکذیبیه ای را درج کرده که از اصل خبر، زشت تر است و اینجانب ناچار به این تذکر شدم خدا عاقبت ما را با این هایی که مدعی رکن چهارم دموکراسی و شفاف سازی فضای سیاسی هستند و عاقبت ملت ما را ختم به خیر گرداند. والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
رییس ـ خیلی ممنون ، بهرحال اگر شما تکذیبیه ای را به روابط عمومی مجلس هم تسلیم کنید، مجلس اقدام خواهد کرد، تشکرمی کنم . تذکر بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای ندیمی بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دو تذکر داریم ، یکی درمورد ماده (213) آئین‌نامه داخلی و یک مورد هم مربوط به اصل (73) قانون اساسی است .
درمورد آئین‌نامه داخلی عرض می کنم ، این ارجاعی که هیات رییسه محترم در رابطه با قوانین دایمی برگزیده شده یا جدا شده ازقانون بودجه دادند، تلفیق را پیش بینی نکرده اند درحالیکه این نوع موادی که از بودجه (84) جدا شد این ها جز بودجه است و ماده (213)می گوید که بمنظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون ها... الی آخر کمیسیون تلفیق .
بنابراین خواهش می کنم این ارجاعی که دادید، کمیسیون بودجه رااصلی تعریف کردید، کمیسیون‌های دیگر را فرعی ، این ها اگر به روال بودجه است قبول است وگرنه این ها ماهیت دایمی هم داشته باشد نبایدبه کمیسیون خاص ارجاع شود اگر بودجه‌ای بدانیم باید تلفیق تعریفش کنیم . این یک موضوع است که ان شاالله رعایت می‌شود.
دومین بحث درمورد تفسیر قوانین است ، تفسیر جدیدی که شورای پول و اعتبار از ماده (10) قانون برنامه کرده چون طبق اصل (73) قانون اساسی شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است ، تفسیری که مبنای تصمیم اخیر شورای پول واعتبار درمورد یکسان سازی نرخ ارز مستند به ماده (10) قانون بودجه شده ، کاملا خلاف است و اصول و امهات این ماده بخصوص بندهای «الف » و «ب » و نیز موردی که در رابطه با مسایل حمایت از کشاورزی و صنعت صادرات در همین ماده است را کاملا بهم می ریزد. ماخواهش می کنیم شما در رابطه با این تفسیر نابجا و نابحقی که ازیکسان سازی نرخ سود بانکی شده و عملا موجب کاهش و تضعیف نرخ سود آن مواردی که ما برای اشتغال و تولید، مثل کشاورزی وصنعت داریم بصورت قانونی دخالت بفرمایید که این کار انجام نشود.بنابراین امیدواریم که این نوع تفاسیر را مجامع اداری و اجرایی به خود مجلس واگذارند و نگذارند که مثلا حداقل نرخ سود (16) درصد بشودحداقل آنهم کف ، عملا درحقیقت تضعیف تولید است ، خیلی ممنون .
رییس ـ خیلی ممنون . آقای ندیمی ! فقط اگر بفرمایید که مجلس چگونه می‌تواند (بعدا خصوصی به خود من بفرمایید) انطباق مصوبه شورای پول و اعتبار را با قانون معین کند ممنون می شوم . حالا بعداتشریف بیاورید. (ندیمی ـ از طریق تطبیق مصوبات ) تطبیق مصوبات ، مصوبات هیات دولت را مطابق اصل (138) قانون اساسی بررسی می‌کند، اما مصوبات شورای پول و اعتبار مشمول کارهای هیات تطبیق مصوبات تاکنون نبوده . من اینرا از این جهت می گویم که اگر شما راه کار قانونی به ذهنتان می‌رسد آن را بعدا به من بفرمایید. نفربعد صحبت کنند.
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای ملکی بفرمایید.
ولی ملکی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من قبلا تشکر می کنم از هیات رییسه محترم و نمایندگان محترم وهمکارانی که بنده را مورد تفقد قراردادند. تذکر بنده براساس بند (11)ماده (23) آئین‌نامه داخلی است و از ریاست محترم مجلس می خواهم تا تمام شدن تذکر بنده ، ارتباط یا عدم ارتباط تذکر را مطرح نفرمایند زیرا که این موضوع بیشتر به حیثیت مجلس در آینده مربوط می‌شود،اعتقادم این است که سو استفاده از مصوبه مجلس می‌شود و تبدیل آن به یک مشکل اجتماعی در آینده خواهد بود بخاطر این ، من این رامطرح کردم .
نمایندگی شرکت تویوتای ژاپن بنام «ایرتویا» با درج آگهی ثبت نام جهت چندین نوع خودرو اقدام نموده است که در نوع خود امری است قانونی و طبیعی ولی شرایط آن قابل تامل است . تعداد خودروی وارده را (5) هزار دستگاه اعلام کرده ، قیمت ارزانترین نوع آن (24) میلیون و (900) هزار تومان ، مدت تحویل (7) ماه ، واریز پول پیش (50) درصد یعنی تقریبا در حدود (5/12). از جمله شرایط ، در صورت عدم تحویل خودرو فقط وجه پرداختی عودت داده می‌شود و درصورت انصراف متقاضی هم همچنین فقط وجه تحویل داده می‌شود.قابل توجه است که قیمت همان خودرو در بازار امارات (من پایین ترین نوع آن را مطرح می کنم ) (8) میلیون تومان است !...
رییس ـ آقای ملکی ! من صحبت شما را قطع نمی کنم ولی فقط درخواست می کنم بنحوی ربط آنرا به هیات رییسه و اداره مجلس بفرمایید.
ملکی ـ آقای رییس ! اجازه بدهید من آخر جمله خدمتتان می گویم . قیمت همان خودرو در امارات (8) میلیون تومان است و اگرکارخانه ژاپنی بخرند قطعا این (6) میلیون تومان و این ها تمام می‌شود.اگر عوارض صد در صدی که مجلس تصویب کرده و سایر پرداخت‌هایی که وجود دارد حساب کنیم نباید قیمت این خودرو (15) تا (16)میلیون تومان بیشتر باشد و در هنگام گشایش اعتبار (10) درصدبیشتر هم واریز نمی شود.
آقای رییس ! ترس من این است که مشکل صندوق‌های قرض‌الحسنه و شرکت‌هایی که در گذشته آگهی زدند و پول مردم راگرفتند تکرار شود. مردم صف کشیدند، پول واریز می‌کنند، قراردادترکمنچایی است و مجلس این را تصویب کرده و نهایتا به مجلس برخواهد گشت .
رییس ـ خیلی ممنون ، حالا از جناب عالی و سایر نمایندگان درخواست می کنم این نوع مطالب را تحت عنوان تذکر مطرح نکنند.من به احترام جناب عالی میکروفون را قطع نکردم ولی اعلام می کنم در عین حال که من دلسوزی شما را تایید می کنم و طبیعتا نگرانی هایی که نمایندگان دارند حاکی از توجه آن‌ها به مسایل است ولی تذکر درمجلس برای این نیست که هر اتفاقی در کشور افتاد و نماینده از هرجهتی نگران شد که در آینده ممکن است یک واقعه ای رخ بدهد به هیات رییسه تذکر بدهد و اگر این کار باب شود، همه نمایندگان نظیرحضرت عالی ممکن است مطالبی در ذهن داشته باشند بخواهند ازفرصت تذکر استفاده کنند.
برای اینکه این اتفاق نیفتد و ما مجبور به قطع میکروفون نمایندگان نشویم خواهش من این است که تذکر را در چارچوب آئین‌نامه مطرح بفرمایند. البته اصل موضوع را شما می توانید طی یک نطق (5) دقیقه ای قبل از دستور بنحو مفصل تری هم بیان بفرمایید.نفر بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ جناب آقای ابوطالب بفرمایید.
سعید ابوطالب ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر حداد! فکر می کنم که این عرایضم درواقع ناظربه فرمایش شماست و به تذکر به اعضا هیات رییسه برمی گردد.
بند (11) ماده (23) آئین‌نامه داخلی می گوید که «حفظ شان ومنزلت واقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان وظایف هیات رییسه است ». درموردی که جناب آقای کوچک زاده الان مثال زدند و من عین مثال را قبلا هم داشتیم فکر می کنم مشخصا هیات رییسه مقصر است و دقیقا دوست عزیزمان جناب آقای کوهکن (کارپرداز فرهنگی مجلس ) که ایشان وظیفه دارند از شان و جایگاه مجلس در مقابل رسانه ها دفاع کنند. ایشان با رسانه ها، مطبوعات وروزنامه ها، بایستی رابطه خوبی برقرار می‌کردند و این مسایل را حل می‌کردند و من فکر می کنم اگر وجهه خوبی از مجلس توسط رسانه هادر بیرون ساخته نمی شود مقصر کارپرداز فرهنگی است ایشان بایداین را درست می‌کرد.
منتها روزنامه نگاری ، خبرنگاری یک اخلاقی دارد که بعضی ازخبرنگاران و روزنامه نگاران متاسفانه رعایت نمی کنند، در این موردهم هیچ فرقی بین شرق و رسالت و این ها نیست یعنی جفتشان رعایت نمی کنند، این را باید کارپرداز فرهنگی از شان مجلس دفاع می‌کرده که تا حالا نکرده . دلیلش هم من فکر می کنم این است وقتیکه یک روزنامه ای بخودش اجازه می‌دهد یک مطلبی علیه یک نماینده مجلس بزند، ممکن است درواقع مطلبی باشد که کارپرداز هم دوست داشته باشد آن مطلب یکجایی گفته شود و او بجای اینکه از جایگاه مجلس دفاع کند چکار می‌کند؟ خودش این مطلب را تکثیر می‌کند و به نماینده ها می‌دهد یا لااقل از این موضوع دفاع می‌کند و این مطلب ادامه پیدا می‌کند. بنابراین ما می‌بینیم که یکموقع هایی درواقع «حب علی » نیست «بغض معاویه » است یعنی یک موقعی اگر مجلس مورد تهمت و هجوم قرار می‌گیرد بخاطر این است که می خواهندعکس العملی نشان بدهند به اعضا هیات رییسه مخصوصا کارپردازفرهنگی که با خبرنگاران خوب برخورد نکرده خبرنگاران دارندیکطوری تلافی آنرا سر مجلس و نماینده های مجلس در می‌آورند. من فکر می کنم در این مورد نفرمایید که آقای کوچک زاده جوابیه بنویسد،اگر آقای کوچک زاده بخواهد جوابیه بنویسد که لازم نیست به هیات رییسه بدهد، خودش به روزنامه می‌دهد.
بنابراین کارپرداز فرهنگی مجلس چه کاره است ؟ این ماده می گوید که هیات رییسه باید از شان و جایگاه مجلس دفاع کند، او بایددفاع می‌کرده . حالا دفاع روش دارد، یکموقع جوابیه است ، یکموقع حرف زدن با مطبوعات است . بنابراین ، این دوستان ما نمی توانند به جهت اینکه خودشان مشخصا... من متاسفم این بزرگوار خودش جزوستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهاست . خوب است عیبی ندارد ولی وقتی جزو ستاد انتخاباتی یکنفر از کاندیداهاست این حرف ها هم پیش می‌آید یعنی طرفداران یک کاندیدای دیگر ایشان یا کاندیدای ایشان رادوست ندارند یک مطالبی علیه مجلس می‌گویند که متاسفانه ایشان نمی توانند دفاع کنند.
رییس ـ خیلی متشکر، البته آنچه درمورد آقای کوهکن گفتید به اعتقاد من از جانب ایشان جای توضیح دارد ولی هیات رییسه خودش را کماکان موظف به حفظ شان مجلس می‌داند ومن تصور نمی کنم که اگر یک روزنامه ای حالا یک مطلبی خلاف واقع بنویسد و یکروز هم از انتشار مطلب بگذرد جا داشته باشد که مطلب را تا آنجاهایی که پیش بردید، پیش ببرید و درواقع اعضا هیات رییسه را به اینطور نکات تذکر بدهید. ما کماکان همانطور که عرض کردم آماده هستیم که اگرمطلبی خلاف واقع نوشته شد یا راسا یا بنا به تذکر نماینده ، از حیثیت نمایندگان دفاع کنیم . نفر بعد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی ) ـ آقای زمانی بفرمایید.
حسن زمانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رییس ! ماده (107) آئین‌نامه . در هر جلسه قبل ازورود در دستور، رییس مجلس می‌تواند درمورد گزارش حوادث مهم ومسایل فوری روز، مطالبی را که آگاهی مجلس از آن ضروری باشد به اطلاع نمایندگان برساند.
بعد از توهین آشکاری که آمریکاییان به کتاب مقدس مسلمین کردند انتظار این بود که در جلسه روز یکشنبه رییس جلسه در رابطه بااین توهین آشکار بعنوان مطلب مهمی که اتفاق افتاده بود در جلسه مطالبی را داشته باشند ولی متاسفانه از این مطلب مهم غفلت شد ومجلس در اولین روز بعد از این حادثه هیچ حرکتی نداشت . این جای گله برای همکاران ما در مجلس است .
رییس ـ خیلی متشکر، آقای باهنر نایب رییس محترم مجلس که آنروز مجلس را اداره می‌کردند اگر مصلحت دیدندتوضیحی خواهندداد. نفر آخر را هم بفرمایید که زودتر وارد کار قانونگذاری شویم .
منشی (قربانی ) ـ آقای اسلامی بفرمایید.
حسین اسلامی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تقدیر و تشکر از جناب آقای حداد عادل که به شهرستان ساوه تشریف آوردند. بر مبنای ماده (23) آئین‌نامه داخلی این تذکر رادارم که مدتی است وزرای محترم تذکراتی که بر مبنای ماده (192)آئین‌نامه داخلی مجلس داده می‌شود جواب نمی دهند. یکی ازنمایندگان هم در هفته گذشته این تذکر را داشتند. آقای رییس ! من استدعا می کنم تذکراتی که نمایندگان بر مبنای ماده (192) می دهندمورد توجه هیات رییسه قرار گیرد تا پاسخشان را از طریق وزرادریافت کنند.
رییس ـ خیلی متشکر، همین تذکر حضرت عالی را پیگیری می کنیم .

7 ـ اعلام وصول طرح اصلاح (20) درصد حق جذب فرهنگیان با قید دو فوریت و تصویب دو فوریت آن
رییس
ـ دستور جلسه را مطرح کنید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اولین دستور یک دو فوریتی است که روز یکشنبه تکثیر و توزیع شده است . جناب آقای حیاتی بعنوان یکی از طراحان بفرمایید.
محمدعلی حیاتی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
در بند الحاقی تبصره (20) قانون بودجه سال 1384 کل کشورمصوبه ای داشتیم که براساس آن (20) درصد به حق جذب معلمان درسال 84 اضافه می‌شود. اضافه شدن (20) درصد حق جذب به معلمان باعث شده که برای نیروهای اداری آموزش و پرورش که درواقع آنهاهم معلم هستند و براساس بخشنامه (230) به وزارت آموزش وپرورش در بخش ستادی منتقل شده اند، اعتراض ها و نگرانی های شدیدی را ایجاد کند. علت این قضیه هم این است که همکاران محترم قطعا استحضار دارند که اکثریت قریب به اتفاق نیروهای اداری آموزش و پرورش همان معلمانی هستند که درواقع براساس مصوبه شورای انقلاب در سال 58 به بخش اداری منتقل شدند.
از آنجاییکه بیش از (80) درصد از نیروهای آموزش و پرورش معلمان و کمتر از (20) درصد نیروهای اداری هستند، تشخیص بر این بود که بجای اینکه برای بخش اداری آموزش و پرورش استخدام جدیدی صورت بگیرد، برای کیفیت بخشیدن به نیروها و گزینش نیروهای کیفی در بین معلمان ، شورای انقلاب در تاریخ 1358/10/09یک مصوبه‌ای ابلاغ می‌کند که براساس آن معلم ها می‌توانند در ادارات آموزش و پرورش بعنوان نیروی اداری مشغول شوند اما از مزایای طبقه بندی مشاغل معلمان استفاده کنند. ماده واحده شورای انقلاب رامن خدمتتان عرض می کنم به این شکل است .
ماده واحده شورای انقلاب در سال 58: «کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش در صورتیکه از بدو استخدام برای خدمت معلمی استخدام شده و بعدا براساس نیاز وزارتخانه از (22) بهمن 57به بعد از وجودشان در مشاغل غیرآموزشی استفاده شده است به شرط تمایل می‌توانند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور استفاده نمایند. سوابق تجربی آنان چه در کادر آموزشی و چه در سایررشته های شغلی کلا جزو تجربه قابل قبول محاسبه و تفاوت ناشی ازتغییر گروه شغلی آنان از تاریخ تصویب این قانون قابل پرداخت خواهد بود».
این مصوبه در زمان وزارت برادر جناب شهید رجایی درقالب بخشنامه (230) مورخ 1358/12/06 به همه ادارات کل آنزمان ابلاغ شده و از آن تاریخ به بعد یعنی (26) سال تا به امروز همه نیروهای اداری آموزش و پرورش براساس بخشنامه (230) به ادارات آموزش وپرورش آمده اند و از همه مزایایی که برای معلمان برخوردار می شده ،استفاده کردند. این مصوبه‌ای که ما در بودجه سال 84 در بند الحاقی دادیم که (20) درصد را فقط برای معلمان منظور کرده ، بخاطر اینکه اداری های آموزش و پرورش هم معلمانی هستند که عرض کردم براساس (230) آمده اند، اگر این شامل نشود یک نگرانی و اعتراض شدیدی را در بین نیروهای اداری ایجاد می‌کند، کما اینکه ما در این ایام تعطیلات دو هفته قبل که اتفاقا تقارن با هفته معلم هم داشت ، اکثرمعلمان و اکثر فرهنگیانی که در ادارات مشغول به کار هستند بشدت نگران و معترض به این قضیه بودند و ما خوف این را داریم که اگر این مصوبه به همه کارکنان آموزش و پرورش که معلمان هستند تسری پیدانکند ادارات آموزش و پرورش از نیروهای کیفی خالی شود، ادارات راتخلیه کنند، آموزش و پرورش هم از (26) سال قبل تا به امروز هیچ نیرویی را بصورت اداری برای بخش اداری خودش استخدام نکرده .بنابراین وقتیکه نیروی اداری ندارد و کسانی هم که در آموزش وپرورش هستند معلمانی می‌باشند که براساس (230) آمده اند و این نگرانی عمیق و شدید وجود دارد که ادارات آموزش و پرورش مانتوانند واقعا نیروهای خودشان را جذب کنند و با یک سردرگمی مواجه شوند.
دلیل دوم ما برای دوفوریت مطرح کردن این قضیه این است که الان دو ماه است که این قضیه در حال اجراست یعنی درواقع (20) درصد به معلمان پرداخت شده و به کادر اداری پرداخت نشده و دو ماه است که این گرانی و اعتراض در بین نیروهای اداری وجود دارد.
مساله سوم اینکه ما الان تقریبا وارد پایان سال تحصیلی می شویم و همزمان است با برگزاری امتحانات و همچنین مصادف می شویم بافصل برنامه ریزی برای سال آینده که اگر این اتفاق نیفتد چه بسابرگزاری امتحانات درواقع نتیجه کار (9) ماهه آموزش و پرورش بامشکل مواجه شود، نیروها از اداره ای ها یا خارج شوند یا بی انگیزه شوند. لذا این است که ما تابستانی را با بحران پشت سر خواهیم گذاشت . از این ها مهمتر اینکه آنچه که مطرح شده است جهت استحضار همکاران عرض کنیم ، هیچ هزینه اضافی بر دولت تحمیل نخواهد شد. درقالب همین (230) میلیارد تومانی که در جز (1) بندالحاقی تبصره (20) اعلام شده است درقالب همین (230) میلیاردتومان ، ما خواستار گسترش این مصوبه به همه کارکنان آموزش وپرورش هستیم .
بنابراین نیروهای اداری آموزش و پرورش درخواست دارند که این قضیه در هر حال به همه نیروهااضافه شود. نیروها را من عرض کنم ، مثل کتابداران ، خدمتگزاران ، دفترداران ، معلمانی که در پست‌های اداری مثل حسابداری ، کارگزینی و امثالهم که همه این ها تقریبا معلمانی هستند که خودشان دیروز معلم بودند، امروز براساس تقاضا ودرخواست رییس اداره با خواهش و تمنا آمده اند در بخش اداری دارندکار می‌کنند و اگر این ها را ما محروم کنیم مزیتی که برای این ها ندارد ولذا این ها از اداره خارج می‌شوند. شما می دانید، کسانیکه در اداره می‌آیند از یکسری مزایایی که در بخش آموزش است علی‌القاعده محروم می‌شوند، مثل تعطیلات عید نوروز که برای معلمان حداقل دوهفته تا سه هفته است ، تعطیلات تابستانی که تقریبا بنوعی می شودگفت که سه ماه است . کسی که از مدرسه به اداره می‌آید، از این تعطیلات استفاده نمی کند، نیروهای آموزشی که در مدارس هستنداین ها (24) ساعت موظف هستند، می‌توانند (24) ساعت موظفیشان رامی توانند در همان دو روز یا حداکثر سه روز تنظیم کنند مابقی را آزاد باشند یا حق‌التدریس اضافی بگیرند و یا در مشاغل دیگر خودشان رامشغول کنند. اما نیروهایی که از مدرسه به ادارات می‌آیند باید (44)ساعت کار کنند و در تمام طول هفته هم باید در اداره کار کنند (رییس ـ آقای حیاتی ! وقتتان تمام است ) بنابراین ما از همکاران درخواست می کنیم به دوفوریت این طرح ان شاالله رای مثبت بدهند تا بتوانیم همکاران معلمی که در ادارات هستند یا اکثریت قریب به اتفاق نیروهای اداری که همان معلمان براساس (230) به اداره آمده اند ازاین نگرانی و تشویش خاطری که دارند ان شاالله نجات بدهیم .
والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ خیلی متشکر، اگر مخالفی ثبت نام کرده صحبت کند.
منشی (محبی نیا) ـ آقای دکتر! مخالف ندارد.
رییس ـ پس موافق هم صحبت نمی کند.
منشی (حاجی بابایی ) ـ موافق فراوان است ولی مخالف ندارد،اجازه بدهید قرایت کنیم .
رییس ـ آماده رای گیری می شویم . پس نمایندگان محترم توجه کنند، آقای حاجی بابایی قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ آقای دکتر! با آن اصلاحیه ای که در عنوان انجام شده ، به اینصورت است : دو فوریت اصلاح (20) درصد حق جذب فرهنگیان مطرح است .
رییس ـ برای دو فوریت می خواهیم رای بگیریم که دوسوم آرا لازم است . حضار 209 نفر، اعلام رای بفرمایید. بعضی از نمایندگان هنوزدر جای خودشان نیستند، یکقدری سریعتر به جای خودشان برگردند،بتوانند رای بدهند که ما پایان رای گیری را بتوانیم اعلام کنیم . پایان رای گیری را اعلام می کنم . با (167) رای موافق ، دوفوریت این طرح بتصویب رسید.

8 ـ اعلام وصول طرح الحاق یک تبصره به ماده (99) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با قیدیک فوریت و تصویب فوریت آن
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ آقای دکتر! دستور بعدی هم باز فوریتی است ، اجازه بدهید من مطرح کنم .
رییس ـ بفرمایید.
حمیدرضا حاجی بابایی ـ این بحثی که خدمت همکاران محترم مطرح می‌شود، طرح الحاق یک تبصره به ماده (99) برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مطرح است . به این دلیل این طرح بصورت یک فوریتی مطرح شده ، در برنامه سوم ماده (43) پیش بینی شده بود که جانبازان ، خانواده‌های شهدا و ایثارگران حق بیمه همگانی آن‌ها از حقوقشان کسر نشود و اینرا دولت می‌پرداخت . خوب ، برنامه سوم که تمام شد و برنامه چهارم مصوب شد، در برنامه چهارم ماده (99) گفته است که دولت موظف است که تا(6) ماه طرح جامع را تدوین کند. چون گفته تا (6) ماه و از اول فروردین ماه این قانون شروع شده ، متاسفانه این (6) ماه ما خلا قانونی داریم . لذا این در ماه فروردین از حقوق کلیه جانبازان در سراسرکشور، (50)، (60) تا (70) تومان کسر شد. به این دلیل که خلا قانونی داشتیم .
ما در این طرح یک فوریتی که تقدیم نمایندگان محترم مجلس می کنیم ، بعد اینطوری هم جا افتاده بود که حالا مجلس تصویب کرده که از این به بعد بیمه همگانی عزیزان جانباز را ندهند. درصورتیکه این اشتباه است . مجلس در برنامه چهارم تصویب کرده که دولت موظف است که یک طرح کامل ، کاملتر از آنچه که بوده برای جانبازان آماده کند. اما چون این (6) ماه خلا قانونی وجود دارد، این طرح را با قیدیک فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم . یک فوریت آن هم به این دلیل است که هفته آینده به کمیسیون برود، بررسی شود، دولت هم حضور پیدا کند، موارد و اشکالاتی که هست برطرف شود، هفته بعدان شاالله در صحن مجلس مطرح شود.
گفته شده تا زمان تدوین ... یعنی در ماده (99) گفته که باید طرح جامع بیمه خانواده معظم شهدا، جانبازان و بقیه ایثارگران را تا (6)ماه دولت بیاورد. ما در آخر این ماده (99) می خواهیم یک تبصره اضافه کنیم . تا زمانیکه دولت آن طرح جامع را به مجلس بیاورد، دولت موظف است براساس سال 1383 عمل کند یعنی کماکان بیمه همگانی را از منابع داخلی خودشان پرداخت کنند و از حقوق جانبازان کسرنشود. لذا از همه عزیزان و نمایندگان محترمی که با عشق و علاقه ، هم به فرهنگیان محترم رای دادند و هم در بودجه سال 1384 آثار ماندنی از خودشان در حمایت از ایثارگران بجای گذاشتند، با رای قاطع ان شاالله به یک فوریت این رای بدهند که بتوانیم اینرا در کمیسیون مربوطه ان شاالله هفته آینده مصوب کنیم . والسلام علیکم و رحمه الله
منشی (محبی نیا) ـ آقای دکتر مخالف ندارد.
رییس ـ پس اینهم آماده رای گیری است . نمایندگان برای رای گیری آماده باشند. حضار 207 نفر، برای رای گیری قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ یک فوریت الحاق یک تبصره به ماده (99) برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مطرح است .
رییس ـ برای یک فوریت این طرح اعلام رای بفرمایید. اگرنمایندگان محترم در رای گیری شرکت کردند و رای دادند، من پایان رای گیری را اعلام کنم . با (141) رای موافق یک فوریت این طرح بتصویب رسید.

9 ـ تصویب طرح استفساریه تبصره ذیل ماده (1082) قانون مدنی مصوب 1376
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون قضایی وحقوقی درمورد طرح استفساریه تبصره ذیل ماده (1082) قانون مدنی مصوب 1376 است . مخبر محترم کمیسیون قضایی و حقوقی جناب آقای دکتر دهقان بفرمایید.
محمد دهقانی نقندر (مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی ) ـ
گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی به مجلس شورای اسلامی
طرح استفساریه تبصره ذیل ماده (1082) قانون مدنی مصوب 1376 به شماره چاپ (190) که جهت رسیدگی به این کمیسیون بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ 1383/06/08 باحضور کارشناسان ذیربط مطرح گردید و پس از بحث و تبادل نظر به شرح زیر تفسیر و مورد تصویب قرار گرفت .
اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی ـ سیدمحمدتقی محصل همدانی

همکاران محترم استحضار دارند که در سال 1376 تبصره ماده (1082) به اینگونه تصویب شده . این تبصره را من خدمت شماقرایت می کنم ، بعد توضیح اینکه ان شاالله عزیزان با دقت بیشتر رای بدهند.
تبصره ـ چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد. مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد بنحو دیگری تراضی کرده باشند.
درواقع این تبصره که در سال 1376 تصویب شد، معروف شد به پرداخت مهریه به قیمت روز که اگر مهریه ای در (50) سال ، (20)سال ، (10) سال پیش وجه رایج بوده ، امروز بخاطر تحقق عدالت وبخاطر اینکه ظلمی به زوجه نشود، تصویب شد که متناسب با افزایش تورم که بانک مرکزی اعلام می‌کند، قیمت مهریه داده شود. منتهااشکالی که بوجود آمده و منجر به این شده که نمایندگان محترم طرحی بدهند و قانون را استفسار کنند، این بوده که بعضی مواقع وقتیکه بین زن و شوهر اختلاف می‌شود و موضوع به دادگاه کشیده می‌شود، آیازمان صدور حکم باید ملاک تادیه باشد یا زمان اجرای حکم بایدملاک تادیه باشد. استحضار دارید، بخاطر پیچیدگی روابط خانوادگی گاهی حکم صادر می‌شود، اما بدلایل مختلف اجرای حکم به تاخیرمی افتد. یا شوهر توان مالی پرداخت مهریه را ندارد یا ملاحظاتی هست و زوجه بخاطر امید به برگشت به زندگی ممکن است که دراجرای حکم سختگیری نکند یا هر دلیل دیگر، بعضا اجرای حکم ممکن است چند سال از زمان صدور حکم به تاخیر بیفتد.
بنابراین طراحان محترم این سوال را داشتند که آیا زمان صدورحکم باید ملاک پرداخت مهریه باشد یا زمان اجرای حکم ؟ این به کمیسیون آمده و کمیسیون هم به اینگونه تصویب کرده که منظور اززمان تادیه ، زمان اجرای حکم قطعی و لازم‌الاجراست . بنابراین آنچه که الان تصویب شده این است ، من خواهش می کنم در این مورددوستان عنایت کنند و رای بدهند که حقوق زوجه هایی که بهرحال حق آن‌ها ضایع می‌شود و نیازی به اخذ مهریه دارند و درواقع حق استحقاق دریافت مهریه دارند، حقوق این ها تضمین و تامین شود و یک موضوع دیگر هم که فکر می کنم در اینجا برای ثبت در مشروح مذاکرات عرض کنم خوب است و آن این است که منظور از زمان تادیه ، زمان اجرای حکم قطعی و لازم‌الاجراست ، این بازگشت به سوال می‌کند. چونکه سوال این است که آیا زمان صدور حکم است یا زمان اجرای حکم مااین جواب را دادیم . اما الزاما نظر کمیسیون به این معنا نیست که هرموقع مهریه بخواهد پرداخت شود باید حکم قطعی و لازم الاجراصادر شود. مهریه ممکن است بصورت توافقی پرداخت شود و هیچ نیازی به مراجعه به دادگاه نباشد. ممکن است مهریه از طریق اجراییه دفاتر ازدواج و طلاق صادر شود و اصلا نیازی به صدور حکم مراجعه به دادگاه نداشته باشد.
بنابراین چونکه سوال راجع به این است که آیا زمان اجرای حکم است یا زمان صدور حکم ؟ کمیسیون نظر داده که زمان اجرای حکم است که حقوق خانم ها بیشتر تضمین شود. اما این نفی ماعدا نمی کند.بقیه مواردی که بصورت توافقی یا بصورت صدور اجرایی دفترخانه هامهریه دریافت و پرداخت می‌شود، این حکم کمیسیون و حکم قانونی که ان شاالله الان قانون می‌شود، ناظر به آن موارد نیست . خواهش من این است که عزیزان با یک رای قاطعی ان شاالله اینرا تصویب کنند که عدالت بیشتر رعایت شود. والسلام
رییس ـ مخالف را اعلام بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ آقای دکتر! براساس آئین‌نامه یکنفر می تواندمخالف صحبت کند، آقای مقنیان ثبت نام کرده اند. صحبت می‌فرمایید؟
رییس ـ بفرمایید.
محمدعلی مقنیان ـ بسم الله الرحمن الرحیم
همکاران دقت کنند! نظریه ای که کمیسیون محترم درارتباط با این استفساریه داده ، بیشتر ابهامی را بوجود آورده تا روشنگری کند.منظور از استفساریه این است که روشنگری کند تا مجریان قانون ،قانون را بصورت روشن بتوانند اجرا کنند.
ما وضعیت قضایی در کشور خودمان را می‌دانیم . اگر خانمی بخواهد درخواست مهریه خود (بخاطر مطالبه مهریه خود) ازهمسرش را تقدیم دادگاه کند، باتوجه به کثرت متقاضیان در مراجع ذی‌صلاح حداقل بعضا دوسال طول می کشد تا یک پرونده به سرانجام برسد. بنابراین ظرف دو سال دوندگی می‌رسد بجاییکه وقت دادرسی تعیین شود و قاضی محترم اقدام به صدور رای کند. خوب ، دقیقا قاضی هم در زمانیکه اقدام به صدور رای می‌کند، باید براساس نرخ روز(آنچه که این ماده اشاره دارد) محاسبه خودش را انجام دهد و مهریه راتعیین کند و در رای قید کند که مبلغ مهریه این خانم به نرخ روز اینقدرریال است . این بعد از تایید نهایی در دادگاه تجدیدنظر قابل وصول است . حالا بعد از اینکه این مبلغ تعیین شد و برای اجرا به اجرای احکام رفت ، احتمال دارد یکی ، دو سالی نیز طول بکشد تا این مبلغ وصول شود، شاید طرف فراری باشد، شاید نداشته باشد، شایدتوافقاتی باز بین زوجین بعمل بیاید.
بنابراین همین باعث می‌شود دو سال از صدور حکم می گذرد.وقتی در اینجا عزیزان همکار ما در کمیسیون آورده اند که منظور اززمان تادیه زمان صدور حکم قطعی و لازم‌الاجراست ، مشکل رابوجود می‌آورد. اگر می آوردند که دقیقا زمان صدور حکم قطعی موردنظر است ، فکر می کنم مشکل حل می شد. چون زمان صدورقطعی حکم ، همانروز مبلغ را تعیین کرده و برای وصول به اجرای احکام فرستاده . اما این استفساریه نشان می‌دهد، یعنی زمانیکه می‌خواهند حکم را اجرا کنند. اگر دو سال از زمان صدور حکم برای اجرا فاصله بیفتد، این فاصله را چه کسی باید محاسبه کند و مازاد آن را از آن بدهکار یا شوهر مطالبه کند؟ بنابراین به اعتقاد من باید زمان صدور حکم قطعی و لازم‌الاجرا بودن را همان دقیقا... زمان تادیه رااز زمان صدور حکم تعیین کنند، نه از زمان اجرا. والسلام
رییس ـ خیلی متشکر، موافق را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ موافق سرکار خانم فیاض بخش هستند،بفرمایید.
نفیسه فیاض بخش ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من در ابتدا تشکر می کنم از جناب آقای ندیمی که لطف فرمودند ووقتشان را دراختیار من گذاشتند. خدمت همکاران عزیز عرض کنم درسال 76 مجلس پنجم یک مصوبه‌ای داشت که حقیقتا گام بلندی درجهت احقاق حقوق زنان بود. حتی شاید خاطر عزیزان باشد، رادیوهای بیگانه که همیشه در کم لطفی به مجلس کوتاهی نمی کنند،ولی این مصوبه مجلس بقدری تاثیرگذار بود که خودشان به سختی اقرار کردند که امروز مجلس گام بلندی درجهت احقاق حقوق زنان برداشت . آنموقع کمیسیون قضایی از مقام معظم رهبری ، مراجع عظام استفتا کرده بود و بحمدالله با نظر مثبت مراجع این مصوبه را تصویب کرد.
این مصوبه بدین صورت بود که اگر مهریه خانم ها به وجه رایج زمان خودشان باشد و با گذشت زمان در اثر تورم ، ارزش آن کاسته شود چه باید کرد؟ مثلا کسی که (20) سال پیش ، مهریه اش (50) یا(70) هزار تومان بوده و علی رغم گذشت (20) سال آیا باید همان مبلغ به او پرداخت شود، یا اینکه ارزش امروز اقتصادی آن مورد توجه قراربگیرد. بهرصورت بحمدالله مجلس اینرا تصویب کرد و شورای نگهبان هم به محض اعلام وصول با رای موافق آن را تصویب کرد و بدیهی هم بود که می‌بایست تصویب شود. مهریه یک پشتوانه ای برای زن است وبدیهی است که با گذشت زمان مثل سایر دیون نباید مشمول کاهش ارزش اقتصادی شود.
متاسفانه مشکلی که پس از تصویب این قانون ، محاکم با آن مواجه بودند و گاه موجب اختلاف رویه قضایی در بین محاکم و یا دوایرصدور اجرا بود، بدین صورت بود که برخی ملاک مهریه و ملاک احتساب آن را زمان صدور حکم درنظر می گرفتند و برخی آن را زمان اجرای حکم درنظر می گرفتند. همانطوری که مخالف محترم و جناب مخبر هم توضیح دادند، گاهی دو، سه سال بدلایل مختلف ، حتی اگرهیچ دلیل خاصی هم نباشد، بوروکراسی موجود در محاکم بطور عادی حتی‌الامکان کمتر از یکسال و یکسال و نیم ... بطور عادی آن دو سال نیست . خوب ، طبیعی است الان ما اگر نرخ تورم را هم (15) درصددرنظر بگیریم ، دو سال می‌شود (30) درصد، سه سال می‌شود (45)درصد، بیشتر بشود، قطعا بیشتر. اگر به اینصورت اجرا شود قطعا خانم ها و آن کسی که متقاضی مهریه اش بوده متضرر خواهد شد و اصلافلسفه اجرایی این قانون از دست می‌رود.
بنابراین یک استفساریه ای از کمیسیون محترم قضایی شده بود که آیا ملاک محاسبه مهریه ، زمان صدور حکم است ، یا زمان اجرای حکم ؟ بحمدالله کمیسیون نظر بسیار خوبی ارایه فرمود، به اینصورت که زمان اجرای حکم ، قطعی و لازم‌الاجراست . بنابراین هیچ تردیدی نیست و باتوجه به وضعیت موجود محاکم و بوروکراسی و سیر اطاله دادرسی که تقریبا در اکثر پرونده ها موجود است ، خواهشمندیم که نمایندگان محترم به مصوبه کمیسیون قضایی رای بدهند.
من تاکید می کنم ، امروز اولین مصوبه مجلس هفتم در ارتباط بامشکلات زنان است و حقیقتا این مشکلی است که خانم هایی که تقاضای مهریه خود را دارند و این ازدواج ها، ازدواج‌های قدیم هم هست ، مستحضر هستید در چند سال اخیر دیگر کسی به وجه رایج مهریه اش را درنظر نمی گیرد و واقعا مورد ظلم واقع شدند، تقاضای مهریه کردند، چند سال طول کشیده ، بین محاکم اختلاف رویه است وواقعا باید یک حکمی عادلانه و منصفانه در اینصورت بمنظور ایجادهماهنگی بین تمام آرا محاکم صادر شود. من خواهشمندم نمایندگان محترم با رای قاطع به این مصوبه کمیسیون قضایی رای مثبت بدهند،تشکر می کنم .
رییس ـ آقای محبی نیا! مخالف بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ یکنفر بیشتر نباید صحبت کند، تمام شد.
رییس ـ بله ، تمام شد. متن استفساریه را قرایت بفرمایید.(سیدمرتضی موسوی ـ من مخالف هستم ) آقای موسوی تذکر دارید یامی خواهید مخالف صحبت کنید؟ (موسوی ـ من می خواهم بعنوان مخالف صحبت کنم ) جناب آقای موسوی ! طبق آئین‌نامه یک مخالف و یک موافق بیشتر نمی تواند. (موسوی ـ چون شما دنبال مخالف می گشتید، گفتیم ما هم مخالف هستیم . دلایل ما هم ...) نه ، من فکرکردم که حضرت عالی تذکر دارید، خیلی ببخشید، متشکرم . آقای حاجی بابایی متن را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ متن استفساریه : طرح استفساریه به تبصره ذیل ماده ...
رییس ـ عده‌ای از نمایندگان در جای خود ننشسته اند، اجتماعات پراکنده ای در مجلس به چشم می خورد. خواهش می کنم برای رای دادن دوستان بفرمایند در صندلی های خودشان قرار بگیرند، چون می خواهیم رای گیری کنیم . آقای حاجی بابایی متن استفساریه راقرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ طرح استفساریه به تبصره ذیل ماده (1082) قانون مدنی مصوب 1376.
موضوع استفساریه :
ماده واحده ـ آیا ملاک محاسبه مهریه به نرخ روز، موضوع تبصره ذیل ماده (1082) قانون مدنی مصوب 1376/04/29، زمان صدورحکم است ، یا زمان تادیه آن ؟
نظر کمیسیون : منظور از زمان تادیه ، زمان اجرای حکم قطعی ولازم الاجراست .
رییس ـ خیلی متشکر. برای این استفساریه ای که قرایت شد،رای گیری می کنیم . دستگاه ها روشن است ، دوستان در جای خودشان قرار بگیرند. اعلام رای بفرمایید، اگر نمایندگان محترم همه دررای گیری شرکت کردند پایان رای گیری را اعلام می کنیم . حضار 199نفر، با (131) رای مثبت بتصویب رسید.

10 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1988 در ارتباط باکنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون عمران درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1988در ارتباط با کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966 است . مخبرمحترم کمیسیون عمران ، جناب آقای آذروش بفرمایید.
ولی آذروش (مخبر کمیسیون عمران ) ـ سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون عمران به مجلس شورای اسلامی
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1988 درارتباط با کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966 بشماره چاپ (172) که بعنوان کمیسیون اصلی جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسه روز یکشنبه مورخ 1383/06/08 با حضورمسوولین و کارشناسان ذیربط مورد رسیدگی قرار گرفت که پس ازبحث و تبادل اطلاعات لازم با اکثریت آرا عینا بتصویب رسید.
اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.

نایب رییس کمیسیون عمران ـ حسن زمانی

همکاران محترم مستحضر هستند، یکی از مباحث بسیار مهمی که درارتباط با بحث حمل و نقل دریایی و دریانوردی ما موثر است ،پیوستن به پروتکل ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی است . ازجمله این کنوانسیون‌ها کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین است که علاوه براینکه خودش یک کنوانسیون واحدی است ، چهار کنوانسیون دیگر را هم می‌تواند تحت پوشش قرار بدهد.
ازجمله محاسن این لایحه این است که کلیه کشتی‌های ما که دردریاهای بین‌المللی به مسایل حمل و نقل باری و یا حتی بعضامسافری مبادرت می‌کنند، هرساله بالغ بر (10) بار در سراسر بنادردنیا مورد بازرسی قرار می‌گیرند. خود این بازرسی‌های متعدد ومکرری که کشتی‌های ما در بنادر دنیا قرار می‌گیرند، هزینه و وقت زیادو بعضا معطلی کشتی‌های ما را هم بدنبال دارد. علاوه براین معطلی ها وهزینه های زیادی هم که ما داریم ، ما اگر به این کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین نپیوندیم ، قطعا مشکلاتی را که داریم ، در بنادر مختلف کشتی‌های ما را مورد بازرسی قرار می‌دهد، اما ما کشتی‌هایی که واردبنادرمان می‌شوند را نمی توانیم بازرسی کنیم ، بلحاظ اینکه ما به خط شاهین نپیوسته ایم . قطعا پیوستن به خط کنوانسیون بین‌المللی شاهین 1966 این کمک موثر و مضاعف را می‌تواند به بنادر و کشتیرانی ماداشته باشد که ما هم بازرسی مضاعفی را از کشتی‌هایی که وارد بنادر ماهم می‌شوند داشته باشیم .
خط شاهین علاوه براینکه خودش بعنوان صدور گواهینامه معتبربرای کشتی‌هایی که با پرچم جمهوری اسلامی دارند حمل و نقل می‌کنند را می‌تواند موثر باشد، (4) کنوانسیون دیگری را که با ایمنی ودریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی در ارتباط است را هم به همراه خودش دارد. ایمنی جان اشخاص در دریاها که از اهمیت بسیاربالایی در مسایل دریانوردی برخوردار است . جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها در دریاها که این آلودگی ها شامل مواد نفتی ، فاضلاب ومواد شیمیایی ، بعضا زباله و کالاهای غیرنفتی که بنوعی آلودگی‌هایی راهم در دریاها ایجاد می‌کنند. اندازه گیری ظرفیت‌های کشتی‌ها واستانداردهای آموزشی و نگهبانی دریانوردی هم جزو الحاقات به کنوانسیون شاهین و (4) کنوانسیون دیگری است که ما در اینجابصورت یکجا می‌توانیم انجام بدهیم .
درواقع تسریع و تسهیل در امورات دریانوردی کمک شایان به پیوستن خطوط جمهوری اسلامی ایران به خط شاهین بین‌المللی می‌تواند داشته باشد که اهمیت بالای آن درواقع ایمنی جان اشخاص وهمچنین جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها و تسریع و تسهیل درامورات دریانوردی می‌تواند باشد و از همه این ها مهمتر هم اینکه مامی توانیم کشتی‌هایی که به بنادر ما وارد می‌شوند، آن کشتی‌ها را هم موردبازرسی قرار بدهیم . چرا که کشتی‌های ما در سایر بنادر کشورهای دیگرمورد بازرسی درارتباط با کنوانسیون‌های مختلف قرار می‌گیرند، اما مانمی توانیم کشتی‌های سایر کشورها که وارد بنادر ما می‌شوند را موردبازرسی و تحقیق قرار بدهیم .
با پیوستن به این خط الحاقی کنوانسیون شاهین 1966 بازرسی واهمیت بالایی که بنادر ما هم می‌تواند برای بازرسی از کشتی‌ها داشته باشد را هم می‌توانیم داشته باشیم . من از همکاران محترم بلحاظ اهمیت این موضوع تقاضامندم که به این لایحه رای مثبت بدهند، متشکر.
رییس ـ خیلی ممنون . قبل از ادامه جلسه ، چون بعضی از میهمانان ما هم دارند از مجلس خارج می‌شوند، من لازم می دانم از بعضی ازدانشجویان دانشکده صنعت هواپیمایی کشور و گروهی از دانشجویان رشته حقوق از دانشگاه شهرکرد، جمعی از پرستاران مراکز درمانی شهر تهران ، دانش آموزان مرکز استعدادهای درخشان فرزانگان ازشهرستان زنجان ، دانش آموزان آموزشگاه پسرانه حرابن ریاحی ازمنطقه (13) تهران ، دانش آموزان آموزشگاه پسرانه مبین از منطقه (5)تهران ، دانش آموزان آموزشگاه پسرانه سما (2) از تهران ، دانش آموزان آموزشگاه پسرانه بادامچی از منطقه (5) تهران ، دانش آموزان هنرستان دخترانه موسیقی از تهران که همراه با مسوولان محترمشان امروزمیهمان مجلس شورای اسلامی هستند تشکر کنم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت بکنم که امروز میهمان عزیز ما هستند.
آقای حاجی بابایی مخالف و موافق گزارش کمیسیون را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ مخالفی ندارد، دولت هم موافق است .
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1988 درارتباط با کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966
ماده واحده ـ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شودبه پروتکل 1988 (1366) در ارتباط با کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966 (1344) سازمان بین‌المللی دریانوردی مشمل بر (21)ماده ، (3) ضمیمه ، مقرره‌های موردنظر از (49) مقرره مربوط و (5)قطعنامه بشرح پیوست ملحق شود و اسناد مربوط را مبادله نماید.
رییس ـ حضار 197 نفر، از نمایندگان محترم درخواست می کنم به جای خودشان برگردند و برای این لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل 1988 در ارتباط با کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین 1966 اعلام رای بفرمایند. اگر نمایندگان محترم در رای گیری شرکت کردند من پایان رای گیری را اعلام کنم . با (103) رای موافق به تصویب رسید.

11 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی است . مخبر محترم کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی جناب آقای مهندس رجایی بفرمایید.
عباس رجایی (مخبر کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی ) ـ
گزارش کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی به مجلس شورای اسلامی
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی به شماره چاپ (137) که به این کمیسیون بعنوان کمیسیون اصلی جهت بررسی ارجاع گردیده بود در جلسه روز سه شنبه مورخ 1383/06/10 با حضور نمایندگان محترم دولت مورد رسیدگی قرار گرفت و لایحه پیشنهادی دولت عینامورد تصویب قرار گرفت . اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی ـ سیدجاسم ساعدی

لایحه ذخایر ژنتیکی یکی از لوایحی است که در سال 1380هجری شمسی در سی و یکمین کنفرانس سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد «فایو» در شهر رم منعقد شده و این معاهده یک موافقتنامه بین‌المللی در زمینه حفاظت و استفاده از منابع ژنتیکی گیاهی است و بعنوان یکی از ارزشمندترین و کلیدی ترین منابع طبیعی برای نیل به امنیت غذایی در جهان است . برای اینکه دوستان بیشتر بااین لایحه آشنا شوند من چند توضیحی را لازم می دانم خدمت دوستان عرض کنم .
از مهمترین اهداف این معاهده عبارتست از حفاظت و استفاده پایدار از منابع ژنتیکی برای غذا و کشاورزی و تفهیم منصفانه وعادلانه منافع حاصل از استفاده آن‌ها، هماهنگ با کنوانسیون تنوع زیستی برای امنیت غذایی و کشاورزی پایدار.
عزیزان استحضار دارند که هر کشوری در بخش غذایی ، ماذخایری را داریم که منحصرا دراختیار آن کشور هست و بعنوان ذخایرژنتیکی و بانک ژنتیکی گیاهی محسوب می‌شود و بعضی از گونه ها راهم داریم که در بین کشورهای مختلف جهان بصورت مشترک وجوددارد. بسیاری از این گیاهان که در پیوست شماره (1) همین کنوانسیون مطرح شده در مرکز «فایو» ثبت شده بعنوان ارقام گیاهی که درکشورهای مختلف منشا رویش و ژنتیکی دارد و ثبت شده و اگرکشوری بخواهد از این منابع در زمینه کشاورزی و غذایی و امنیت غذایی خودش استفاده بکند ضروری است که منافع حاصل از اینکاررا به کشورهای مربوط که این بانک ژنتیکی مربوط به آنهاست بپردازد.
بعضی از گونه‌های ژنتیکی و گیاهی هست که هنوز این ها ثبت نشده و براساس این کنوانسیون مقرر است که اگر این ها ثبت بشود و در آن بانک مربوط اعلام شود و ثبت آن رسما به کشورهای عضو این معاهده و سایر کشورها اعلام شود این ها جزو مواردی قرار بگیرد که اگرکشورهای عضو قرار شد از این منابع ژنتیکی استفاده بکنند منافع آن را به کشور ثبت کننده بپردازند. بنابراین طرف‌های متعاهدی که در این کنوانسیون مطرح هستند در روابط خودشان با سایر کشورها حقوق حاکمیتی کشورها را بر منابع ژنتیکی گیاهی و غذا و کشاورزی لحاظ خواهند کرد و باتوجه به قوانین ملی و بین‌المللی که در این رابطه وجوددارد به رسمیت می شناسند. روی این حساب ما در کشورمان اگر عضواین کنوانسیون بشویم علاوه بر آن‌هایی که ثبت شده و می‌توانیم از این ذخایر استفاده بکنیم قاعدتا می‌توانیم منابع ژنتیکی خاصی را که درکشور ما منحصربفرد هست را ثبت بکنیم و از مزایای این قانون استفاده بکنیم .
این معاهده باتوجه به مفادی که دارد اگر ما امروز به آن بپیوندیم واسناد آن را مبادله بکنیم پس از تودیع چهلمین سند تنفیذ، پذیرش ،تصویب و یا الحاق بشرطی که حداقل (20) سند تنفیذ، پذیرش ،تصویب یا الحاق توسط اعضای «فایو» صورت گرفته باشدلازم الاجرا خواهد بود و ما اگر ان شاالله عضو بشویم بعد از نودمین روز تودیع اسناد این کنوانسیون قاعدتا در کشورمان لازم الاجرامی شود و نهایتا می‌توانیم از مزایای این کنوانسیون بین‌المللی استفاده بکنیم .
دولت در لایحه‌ای که اعلام کرده یک موضوعی را هم در ابتدای لایحه اعلام کرده که من عینا می خوانم بلحاظ اینکه در بحث داوری یک تغییراتی را دولت لحاظ کرده و لازم است عزیزان در جریان قراربگیرند که در رایی که می‌خواهند بدهند مطلع باشند.
دولت تبصره ای را اعلام کرده که در اجرای بند (3) ماده (22)معاهده فوق‌الذکر که در بحث داوری و حل اختلاف هست درمورداختلافی که طبق بند (1) یا (2) ماده (22) حل نشود هر دو راه حل اختلاف زیر بعنوان صلاحیت الزامی پذیرفته می‌شود. چون در آنجادو راه حل را مطرح کرده ، دولت اعلام کرده که ما هر دو این ها را حاضرهستیم بپذیریم :
الف ـ داوری طبق تشریفات مندرج در بخش یک پیوست معاهده .
ب ـ ارجاع اختلاف به دیوان بین‌المللی دادگستری .
باتوجه به اینکه این لایحه و پیوستن به این لایحه ضمانت اجرایی برای امنیت غذایی کشور را دنبال می‌کند و ما می‌توانیم علاوه براستفاده از بانک ژنتیکی گیاهی که در دنیا ثبت شده استفاده بکنیم ،بیاییم و مواردی که مخصوص کشور خودمان هست را هم به تصویب برسانیم و در اینجا به ثبت برسانیم . از عزیزان و همکاران محترم تقاضا می کنم به این لایحه رای مثبت بدهید که ان شاالله ما هم بتوانیم از مزایای این کنوانسیون استفاده بکنیم ، متشکرم .
رییس ـ خیلی ممنون ، مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ مخالف آقای ندیمی هستند، صحبت نمی کنند.
رییس ـ مخالف صحبت نمی کند، موافق هم صحبت نمی کند،قرایت شود.
منشی (حاجی بابایی ) ـ لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده بین‌المللی ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی
ماده واحده ـ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شودبه معاهده ذخایر ژنتیکی گیاهی برای غذا و کشاورزی مصوب 1380/08/12 هجری شمسی برابر با سوم نوامبر 2001 میلادی ،سی و یکمین کنفرانس سازمان کشاورزی و خواربار جهانی سازمان ملل متحد در شهر رم مشتمل بر یک مقدمه و (35) ماده و (2)پیوست (بشرح پیوست ) ملحق شود و اسناد مربوط را مبادله نماید.وزارت جهادکشاورزی بعنوان مرجع ملی این معاهده تعیین می‌شود.
تبصره ـ در اجرای بند (3) ماده (22) معاهده فوق‌الذکر، درمورداختلافی که طبق بند (1) یا (2) ماده (22) حل نشود، هر دو راه حل اختلاف زیر بعنوان صلاحیت الزامی پذیرفته می‌شود:
الف ـ داوری طبق تشریفات مندرج در بخش (1) پیوست (2) این معاهده .
ب ـ ارجاع اختلاف به دیوان بین‌المللی دادگستری .
رییس ـ حضار 196 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایند.از دوستان محترم درخواست می کنم حتما در رای گیری شرکت کنند،چون بعضی از دوستان با تصور اینکه دیگران رای می‌دهند و یک لایحه یا طرحی رای می‌آورد ضرورت نمی بینند در رای گیری شرکت کنند و آنوقت ممکن است که نتیجه رای گیری مطلوب نباشد. بهرحال در رای گیری شرکت کنید و هر رایی که منظور نظرتان است اعلام کنید، ما بهیچوجه امکان تکرار رای گیری را نداریم . پایان رای گیری رااعلام می کنم . با (120) رای موافق به تصویب رسید.

12 ـ تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحیه ماده (8) کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی مصوب 1371/09/25 (16 دسامبر 1992) مجمع عمومی سازمان ملل متحد
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحیه ماده (8) کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی مصوب 1371/09/25 (16 دسامبر 1992) مجمع عمومی سازمان ملل متحد است . مخبر محترم کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی جناب آقای دکتر جلالی بفرمایید.
کاظم جلالی (مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحیه ماده (8)کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی مصوب 1371/09/25 (16 دسامبر 1992) مجمع عمومی سازمان ملل متحدبه شماره ترتیب چاپ (160) که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسه سه شنبه 1383/06/10 مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید. اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ـ علاالدین بروجردی

همانطور که همکاران محترم مستحضر هستید کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی در سال 1344 هجری شمسی توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد و درسال 1347 در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. لذا عملا ایران بعنوان عضو این کنوانسیون تلقی و به این کنوانسیون ملحق شد. در این کنوانسیون و در این سند پیش بینی شده بود که یک کمیته‌ای تشکیل بشود با عنوان کمیته رفع تبعیض نژادی که کار ویژه این کمیته هم عبارت بود از نظارت بر حسن اجرای این کنوانسیون .
براساس بند (6) ماده (8) کنوانسیون پرداخت هزینه و مخارج اعضای کمیته رفع تبعیض نژادی برعهده دول عضو گذاشته شد که همین پرداخت حق عضویت و یا عدم پرداخت حق عضویت منجر به بروز مشکلاتی در کار کمیته شد و اساسا در برخی از اوقات بدلیل تاخیر دولت‌ها در پرداخت سهمیه‌هایشان عملا جلسات کمیته دربسیاری از اوقات لغو و تشکیل نمی شد. به همین دلیل دولت استرالیاطبق ماده (23) کنوانسیون که در اصل نحوه تجدیدنظر و اصلاح کنوانسیون را ذکر کرده ، خواستار اصلاح بند (6) ماده (8) شد که اصلاحیه در اصل این است که از طریق دبیرکل هم به اطلاع کشورها رسید که این اصلاحیه همین چیزی است که امروز ما هم بعنوان یک عضو این کنوانسیون باید این را طبعا اعمال بکنیم .
روح این اصلاحیه هم این است که بجای اینکه حق عضویت جداگانه‌ای از کشورهای عضو گرفته بشود که عملا با تاخیر درپرداخت حق عضویت جلسات این کمیته رفع تبعیض نژادی تشکیل نشود، این از بودجه کلی سازمان ملل متحد و بودجه دراختیار دبیرکل سازمان ملل متحد هزینه بشود. لذا در این ماده واحده که لایحه هست و دولت به مجلس تقدیم کرده بند (6) ماده (8) به این شرح اصلاح می‌شود که دبیرکل سازمان ملل متحد تسهیلات و کارکنان لازم را برای اجرای موثر وظایف کمیته بموجب این کنوانسیون فراهم خواهد کرد.
بند (7) ماده (6) هم به این شرح اصلاح می‌شود که اعضای کمیته‌ای که بموجب این کنوانسیون تاسیس گردیده است با تاییدمجمع عمومی از منابع سازمان ملل متحد و طبق شرایط و ضوابطی که ممکن است مجمع عمومی تصمیم بگیرد دستمزد دریافت خواهند کرد.
روح مطلب این است بجای اینکه کشورهای عضو کمیته حق عضویت بپردازند که جلساتشان تشکیل بشود چون در پرداخت حق عضویت تاخیر می‌کنند و خود شما هم می دانید این ها خیلی ضمانت اجرایی در مجامع بین‌المللی ندارد، لذا طبق نظر کشور استرالیا این کنوانسیون به این شرح اصلاح شد. بسیاری از کشورها هم تا الان این اصلاحیه را هم امضا و هم تصویب کرده اند، دولت ما این اصلاحیه راامضا کرد، برای تصویب هم به مجلس محترم شورای اسلامی ارجاع کرد و هرچه نظر نمایندگان محترم باشد آن ان شاالله اعمال خواهد شد، متشکرم .
رییس ـ آقای محبی نیا مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ مخالف آقای گرانمایه هستند که صحبت نمی کنند، مخالف بعدی هم آقای اختری هستند که ایشان هم صحبت نمی کنند. مخالف بعدی هم نداریم .
رییس ـ بسیار خوب ، متن را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به اصلاحیه ماده (8) کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی مصوب 1371/09/25 (16 دسامبر 1992) مجمع عمومی سازمان ملل متحد
ماده واحده ـ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شوداصلاحیه ماده (8) کنوانسیون بین‌المللی رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی مصوب 1371/09/25 (برابر با 16 دسامبر 1992) بشرح زیرملحق شود و اسناد آن را نزد دبیرکل سازمان ملل متحد تودیع نمایند.
1 ـ بند (6) ماده (8) بشرح زیر اصلاح می‌گردد:
6 ـ دبیرکل سازمان ملل متحد تسهیلات و کارکنان لازم را برای اجرای موثر وظایف کمیته بموجب این کنوانسیون فراهم خواهد کرد.
2 ـ بند (7) به شرح زیر به ماده (8) اضافه می‌گردد:
7 ـ اعضای کمیته‌ای که بموجب این کنوانسیون تاسیس گردیده است با تایید مجمع عمومی از منابع سازمان ملل متحد و طبق شرایط و ضوابطی که ممکن است مجمع عمومی تصمیم بگیرد دستمزددریافت خواهند کرد.
رییس ـ خیلی متشکر. حضار 195 نفر، نمایندگان محترم اعلام رای بفرمایند. اگر نمایندگان محترم در رای گیری شرکت کردند ونظرشان را داده اند پایان رای گیری را اعلام کنم . با (102) رای موافق به تصویب رسید.

13 ـ رد لایحه نحوه فعالیت سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی در کشور
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه فعالیت سازمان‌های خیریه بین‌المللی غیردولتی در کشور است . مخبر محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بفرمایید.
کاظم جلالی (مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
لایحه نحوه فعالیت سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی در کشور به شماره ترتیب چاپ (216) که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسه سه شنبه 1383/06/10 مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ـ علاالدین بروجردی

همانطور که مستحضرید امروز سازمان‌های خیریه بین‌المللی غیردولتی در مجامع جهانی و در سطح دنیا مطرح هستند و یک واقعیت غیرقابل انکاری هستند. این سازمان ها هم طبعا کار ویژه شان عمدتا غیرسیاسی و خدمت رساندن به ملت ها و مردمی است که اینهادچار مشکلات می‌شوند ازجمله در امور مهاجران ، در امور پناهندگان و آوارگان فعال هستند.
بعضا این مجامع هم در ارتباط با اتفاق هایی که در کشور ما می افتدعلاقمند به فعالیت هستند. همانطور که می دانید ما، هم یک کشورمهاجرپذیر و هم یک کشور تابحال حداقل بدلیل اینکه در یک نقطه بحرانی از دنیا داریم زندگی می کنیم طبعا پناهنده پذیر و آواره پذیر بوده و هستیم . کشورهای همسایه ما بعضا دچار مشکلاتی بوده و هستند وبهرحال بر اثر نابسامانی هایی که وجود داشت و باتوجه به رسالتی که مابعنوان یک کشور مسلمان و کشور کمک کننده به مردم و ملت ها مطرح هستیم طبعا این ها بسوی مرزهای ما و بسوی کشور ما گسیل می شدند،اگرچه آرزوی ما این است که ان شاالله این منطقه ، منطقه صلح و ثبات بشود و ملت ها خودشان سرنوشت خودشان را در دست بگیرند وان شاالله پدیده هایی مثل پناهندگی و آوارگی وجود نداشته باشد ولی در هرحال واقعیت انکارناپذیر امروز زندگی جمعی است .
تابحال ما بلحاظ قانونی خلا داشتیم که این سازمان ها چگونه کسب مجوز بکنند، چه مراجعی باید به این ها مجوز بدهند، ورود و خروج این ها چگونه باید باشد، صدور پروانه اقامت و آئین‌نامه‌هایی که در این خصوص باید تنظیم بشود طبعا این ها خلاهایی بود که تابحال وجودداشت ، اگرچه ضرورت روز است یعنی بحث سازمان‌های خیریه بین‌المللی غیردولتی است ، عمرشان هم عمر طولانی نیست .
لذا دولت محترم یک ماده واحده را با دو تبصره تقدیم کرد که دراصل این صدور مجوز و یا ادامه و یا خاتمه فعالیت ... البته معنای این سازمان‌های بین‌المللی این نیست که همه این سازمان‌های بین‌المللی هم لزوما و با اخلاص تمام کارهایشان برای خدمت رسانی است . بعضاوجود دارند برخی از این سازمان‌های بین‌المللی که تحت پوشش خدمت کردن به آوارگان ، پناهندگان و مهاجرین ، کارهای سیاسی می‌کنند، جاسوسی می‌کنند، درجهت اهداف قدرت های برتر دنیا حرکت می‌کنند خوب ، طبعا این ها باید مورد شناسایی قرار بگیرد.
این شکل قانونمند پیدا کرد، یک کمیسیونی تشکیل می‌شود ازنمایندگان وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه و وزارت اطلاعات که این کمیسیون است که می‌تواند صدور مجوز بدهد و یا اگر سازمان خیریه بین‌المللی غیردولتی در داخل کشورمان خارج از چارچوب وظایف مشخص خودش حرکت کرد طبعا اینجا باید به فعالیتش خاتمه بدهند و یا ورود و خروج آن‌ها، صدور پروانه اقامتشان را در این خصوص اظهارنظر بکنند. ضمنا دولت در تبصره (2) این ماده واحده موظف شد که آئین‌نامه اجرایی این قانون را که باز توسط وزارت کشور، وزارت خارجه و وزارت اطلاعات تهیه می‌شود به تصویب هیات وزیران برساند.
ما امیدوار هستیم که با تصویب این مصوبه کمیسیون امنیت ملی ،گامی به پیش را در این خصوص برداریم ، متشکرم .
رییس ـ اگر مخالفی هست صحبت کند.
منشی (محبی نیا) ـ بله ، مخالف آقای تمدن هستند که صحبت نمی کنند، مخالف بعدی آقای اختری هستند، بفرمایید.
کوهکن ریزی ـ تذکر آئین‌نامه‌ای دارم .
رییس ـ آقای اختری ! آقای کوهکن تذکر آئین‌نامه‌ای دارند،بفرمایید.
محسن کوهکن ریزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر! بنا بفرموده خودتان که در پاسخ تذکر برادرمان جناب آقای ابوطالب اشاره کردید که «به اعتقاد من از ناحیه ایشان جای توضیح دارد» از شما تشکر می کنم ... (رییس ـ شما براساس کدام ماده ؟) ماده (77).
دوستان دقت بفرمایند! من سعی کردم در ارتباط با مسایل مطبوعات در این مدت کمتر وقت مجلس را بگیرم یا از تریبون صحبتی داشته باشم ، تن ها در یک مقطعی که مجلس هفتم را متهم می‌کردند به اینکه محدودیتی برای اینکار ایجاد کرده ، اگر خاطرشریف عزیزان باشد من یک آماری را از امکاناتی که فراهم شده ،افزایش خبرنگاران در مجلس هفتم و ساعات تماسی که می توانندتماس بگیرند، به این اشاره کردم .
البته عزیزان می‌دانند بهرجهت تصمیمات ، هیات رییسه تصمیم می‌گیرد و طبیعی است که اعضای هیات رییسه هم مجری مصوبات هیات رییسه هستند و باید آن را دنبال کنند و از آن دفاع بکنند. اگراینطور تلقی شود که یک روزنامه ای یک مطلبی را می نویسد یا مطلبی را یا سهوا یا عمدا تحریف می‌کند. اگر همکاران عزیز من برداشتشان این است که این بنوعی تخطیه مجلس است و باید از مجلس دفاع بشود راهکار آن را بفرمایند. من بارها خدمت عزیزان بصورت خصوصی یا موردی عرض کردم که عده‌ای دنبال این هستند که ما راوارد و داخل چاه ویل درگیری ها و شکایات از بعضی مطبوعات و روزنامه ها بکنند. عرض کردم افتخار ما این است که تا به امروز از یک خبرنگار و یا از نشریه شکایتی نکرده ایم و تا من باشم اینکار رانمی کنم . اساسا کلیه خبرنگاران را جزو عایله خودمان می‌دانیم وطبیعی است که از بین (80) و اندی خبرنگار یک خبرنگار را آنهم بعداز (10)، (11) ماه که تذکر بدهیم ، چند جلسه بگذاریم ، مذاکره بکنیم ،تشخیص بدهیم نتیجه ای گرفته نمی شود برای حفظ جایگاه و شان ومقام و منزلت مجلس بخواهیم که جای آن خبرنگار را عوض کنند وبهرجهت فرد دیگری بیاید.
اگر عزیزان این تذکر برادر عزیزمان را به این شکل قبول کنند که اگر برادر عزیزی یا یک خواهر گرامی نطق یا مصاحبه ای کرده ، یک روزنامه ای بخشی از این مطلب را تحریف کرده یا نطق را بشکل دیگری گفته اگر قرار است سخنگوی هیات رییسه یا کارپرداز فرهنگی رصد کند و تمام این مطالب را مسوولیت دارد دنبال کند و بعنوان دفاع از شان و جایگاه مجلس پاسخ بدهد، اگر اکثریت عزیزان نظرشان هست بفرمایند تا آن مسیر را برویم . مطالبی بارها بوده که از قول خودمن نوشته اند که صحیح نبوده است . من خیلی دوستانه یا برادرانه به آن خبرنگار تذکر داده ام ، بعضا هم ، بعد اصلاح کرده اند. اساسا کار دفاع مااز حیثیت مجلس (همه همکاران بدانند) چه در گزارش هفته ای که درپایان هفته داده می‌شود، چه در مصاحبه هایی که هست ، اساسا بیان عملکرد مجلس است . ما نمی خواهیم و نباید آن چارچوبی را که دیگران در بیرون تنظیم کرده اند که ما را وارد یک مجادله کنند، ما وارد بشویم و با هر مطلبی که هر روزنامه ای می نویسد، ما به پاسخ دادن و به دعوا بپردازیم . این کار نه به صلاح مجلس است و نه به صلاح ماست .شاید هم عده‌ای دوست داشته باشند که چنین اتفاقی بهرجهت بیفتد.
یک بخشی از فرمایش برادرمان هم که اشاره کردند که شاید یک روزنامه یک چیزی را بگوید که ما خوشمان بیاید که آن مطلب راسکوت کنیم یا نکنیم ، این ها واقعا اتهامی است که صحیح نیست . من ازبرادر عزیزمان این انتظار را داشتم که حداقل اگر ابتدا از خود من سوال می فرمودند که این مساله چیست من پاسخ می دادم . نبایدبفرمایید که برخورد با خبرنگاران ، حق این است که بهرجهت ما با(79)، (80) خبرنگار در داخل مجلس (همه بدانند) بهترین ارتباط راداریم ، در این چند ماه گذشته حتی یک مورد مشکل نداشتیم ، ازطرفی هم یک خبرنگار بوده بهرجهت برخورد خودمان را کرده ایم وآنهم به درخواست بسیاری از عزیزانی بوده که زیر همین سقف هستندو افتخار همکاری با آن‌ها را داریم .
فلذا خواهش من این است ... البته برای ما روشن است ، طبیعی هم هست ، خبرهایی هم داده بودند، بهرجهت انتخابات ریاست جمهوری است ، هیات رییسه است ، این بحث ها و صحبت ها طبیعی است ، اما انتظارما این است که در مرحله اول ، رعایت انصاف را بکنیم و بعد هم اگرمطلبی را اطلاع نداریم حداقل من در خدمت عزیزان اینجا هستم ، ازمن توضیح بخواهند، من خدمت آن‌ها بگویم ، اگر قانع نشدند حتما تذکربدهند، با تشکر از آقای رییس .
رییس ـ خیلی متشکر، آقای اختری بفرمایید.
عباسعلی اختری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
انتظار می رفت که جناب آقای کوهکن این تذکر را لااقل برای بعداز این لایحه می گذاشتند، این تذکر که مربوط به این دستور نبود.
وجه مخالفت بنده با این لایحه نحوه فعالیت سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی در کشور، بی محتوا بودن این لایحه است . مابدون اینکه چارچوبی را اول مشخص کرده باشیم ، طبق ماده واحده داریم تصویب می کنیم که یک کمیسیونی مرکب و متشکل از سه نفرنمایندگان وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات بیایند در رابطه با ورود و خروج سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی تصمیم بگیرند.
نمایندگان محترم عنایت دارند که سه نفر در رابطه با کسانیکه درکشور آمد و رفت می‌کنند تصمیم بگیرند و ما هیچگونه اطلاعی از آن چارچوبی که درنظر دارند نداشته باشیم ، من فکر نمی کنم مطابق شان مجلس باشد. شایسته بود کمیسیون مربوطه چارچوبی در شرایط ورودو خروج افراد مشخص می‌کرد، بعد از آن می‌گفت یک کمیسیونی درچارچوب همین مقررات می‌توانند در رابطه با آمد و رفت افراد تصمیم بگیرند.
در تبصره (2) مثلا می خوانیم کمیسیون مزبور درمورد صدورمجوز جهت ورود و خروج اعضای سازمان ها و صدور پروانه برای اقامت آنان و یا راجع به خاتمه فعالیت سازمان‌های مذکور و اخراج آنهاتصمیم می‌گیرد. اما مقررات چیست ، بر چه اساسی است ؟ بر طبق چه ضوابطی ؟ هیچ مشخص نیست .
در تبصره (2) می گوییم آئین‌نامه اجرایی این قانون ، کدام قانون ؟شما قانونی تصویب نکردید که بگویید «آئین‌نامه اجرایی »! اینکه شمابه یک کمیسیون بگویید برای ورود و خروج شما مجوز بدهند، اینکه قانون نیست . یک قانون باید مقدمه ای ، شرایطی و عواملی را مشخص کند، بعد برای آن آئین‌نامه اجرایی قایل بشود، مثلا آئین‌نامه اجرایی رابه آن کمیسیون یا به چند تا وزارتخانه محول کنند و یا هرچه که صلاح می‌دانند.
من فکر می کنم این لایحه خیلی چیز کم مطلب و کلی بدون هیچ قید و شرطی است و محدودیتی ندارد که این کمیسیون چطورمی خواهد تصمیم بگیرد، به چه کسانی می خواهد مجوز بدهد که واردیا خارج از کشور بشوند، آنهم سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی !
از جهات مختلف ابهام دارد و مجوز دادن برای کاری که گسترده است و ابهام هم دارد به صلاح مجلس و مملکت نیست . والسلام
رییس ـ متشکرم ، اگر موافقی ثبت نام کرده است دعوت بفرمایید.
منشی (محبی نیا) ـ موافق آقای ندیمی هستند، بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ببینید! اینکه ماده واحده چند تا بند و اصل و مانند آن داشته باشدمحل بحث است . بهرصورت دولت ، حکومت و نظام با یک مشکلی روبرو شده ، آن مشکل این است که سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی دررابطه با اجازه شان ، خاتمه فعالیت شان ، صدور اجازه و مانند آن چکارباید کنند؟ آیا مثلا یک وزارتخانه مثل وزارت کشور بیاید این کار رابکند، آیا یک وزارتخانه مثل وزارت خارجه این کار را بکند یا فقط کاربرد بعد امنیتی را درنظر بگیریم ؟
این ماده واحده می خواهد یک مشکل اجرایی را حل کند. البته شما ممکن است بگویید که خوب ، اصلا نحوه فعالیت شان چیست ؟خوب ، بله برای خودش قانون دارد، کارکرد ورود آن‌ها تعریف است .اینجا فقط در این ماده واحده به یک سوال دارد پاسخ می‌دهد، ما نبایدتوقع داشته باشیم یک مجلد بیاید، چرا؟ چون فقط عنوان لایحه دررابطه با همین عنوان صدور اجازه یا خاتمه فعالیت است .
گفتند که این را سه بعدی کردند، یک بعد را درون مرزی کردند وگفتند وزارت کشور، یک بعد را برون مرزی کردند و گفتند وزارت خارجه ، طبیعتا بعد امنیتی هم بلحاظ اینکه این سازمان‌های بین‌المللی وغیردولتی هم هستند، در آنهم وزارت اطلاعات را دخیل کردند. از این جهت اگر ما بیاییم در رابطه با اینکه محتوای این لایحه جامع نیست ایراد کنیم ، از یک جهت حق است ، ولی از جهت دیگر چون برای خودش قوانین دایمی دیگری دارد که آنجا باید راجع به آن عناوین مطروحه بحث کرد، از این رابطه و این نگاه مشکلی ایجاد نمی کند.چرا که صرفا در رابطه با صدور اجازه یا خاتمه فعالیت است . اینکه واقعا این را تک بعدی ببینیم یا چند بعدی ببینیم ، در قسمت دوم هم که آمدند گفتند کمیسیون مزبور درمورد صدور مجوز جهت ورود وخروج اعضای سازمان ها یا صدور پروانه برای اقامت آن‌ها یا راجع به خاتمه فعالیت‌های سازمان مذکور و اخراج اعضای آن تصمیم می‌گیرد،چارچوب فعالیت را مشخص کردند، یعنی در این چارچوب تن ها یک حد محدودی از وظایف مربوط به این مجموعه است . خوب بلافاصله ممکن است بگوید که آقا! این تصمیم دولت چطوری می‌شود؟ برای همین در پایان گفته اند این باید بتصویب هیات وزیران برسد،(آئین‌نامه پیشنهادی ).
اگر با چنین نگاهی به محتوای لایحه نگاه کنیم ، لایحه پاسخگوی مشکلی است که هم اکنون دررابطه با این عناوین ، یعنی عناوین مطروحه اعم از صدور اجازه و خاتمه فعالیت مطرح است و اگر واقعااینطوری نگاه کنیم ، این لایحه باتوجه به اینکه بهرصورت دوشوری است می‌تواند تصویب بشود، البته ممکن است شما هم بخواهیدموادی را اضافه کنید، حق نمایندگان است ، ممکن است بخواهیدتکمیل تر کنیم ، این هم درست است . ممکن است بعضی از مسایلی که مربوط به این است و در قوانین دایمی است بخواهیم اصلاح کنیم و دراینجا هم بگنجانیم ، این هم حق ماست . ما اگر واقعا این گزارش شوراول را تصویب کنیم ، هیچ اختلالی دررابطه با نحوه فعالیت سازمان‌های مذکور ایجاد نمی شود و اضافه تر اینکه حق نماینده هم محفوظ است که ان شاالله در شور دوم اصلا بخواهد بعضی از مواد مرتبط را بیاوردیا بعضی از این هایی که الان هست و لازم به اصلاح است اصلاح کند.
با این نگاه بنده موافق این لایحه هستم ، ان شاالله دوستان هم عنایت داشته باشند که این گزارش شور اول است ، جا برای حک واصلاح وجود دارد، خیلی ممنون .
رییس ـ آقای اختری تذکر دارند، بفرمایید.
عباسعلی اختری ـ تذکر بنده مستند به بند (2) ماده (134)آئین‌نامه است . در ماده (134) آمده است ، لوایح قانونی که از طرف دولت به مجلس پیشنهاد می‌شود باید:
1 ـ دارای موضوع و عنوان مشخص باشد (فعلا به این کار ندارم ).
2 ـ دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد آن در مقدمه لایحه بوضوح درج شده باشد.
شما ملاحظه می‌فرمایید که در این لایحه هیچگونه مقدمه و دلیلی برای این مطلب ذکر نشده . هیچگونه مقدمه ای ، نه کم و نه زیاد، بدون مقدمه آمده است لایحه نحوه فعالیت سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی در کشور و ماده واحده ارایه شده است . من تصور می کنم ریاست محترم اگر عنایت بفرمایند این تذکر وارد است و فکری باید برای این مطلب بشود، متشکرم .
رییس ـ خیلی ممنون ، می‌توانیم پیگیری کنیم برای شور دوم ،دلایل پیشنهاد این لایحه را هم از دولت بخواهیم . بهرحال این مانع ازاین نمی شود که مجلس کار خودش را بکند، این یک نقصی است که درلایحه از جانب دولت مشاهده شده ، ولی ما دستور کار را ادامه می دهیم . اگر مخالف دیگری هست صحبت کند.
منشی (حاجی بابایی ) ـ مخالف بعدی آقایان مقنیان و جهانگیرزاده هستند که صحبت نمی کنند، موافق هم صحبت نمی کند، کمیسیون بفرمایید.
کاظم جلالی (مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ) ـ من دو، سه تا نکته کوتاه را خدمت حاج آقا اختری (بعنوان مخالف محترم )عرض می کنم . همانطور که جناب آقای ندیمی اشاره کردند این شوراول است ، ما در کلیات داریم بحث می کنیم ، اگر حاج آقا اختری و یانمایندگان دیگر نقطه نظراتی دارند حتما آنرا می‌توانند برای شور دوم بیاورند.
مطلب دوم این است که این سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی یک واقعیت غیرقابل انکاری است که امروز در دنیا بوجود آمده اند و حتما شما هم تصدیق می کنید که ما گریزی نداریم از اینکه بهرحال برای این ها برنامه ریزی کنیم .
جناب حاج آقا اختری ! همین الان این سازمان ها دارند در داخل کشور فعالیت می‌کنند. بجای اینکه بشکل غیرقانونی یا حداقل بشکلی که ما برای آن‌ها چارچوبی را تعیین نکرده باشیم فعالیت کنند، اینجاخود دولت محترم آمد و تلاش کرد آنرا قانونی کند.
مساله دیگر، شما فرمودید چرا سه نفر هستند؟ اولا اینجا سه نفرنیست ، نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه و اطلاعات هستند. یعنی سه تا وزارتخانه هستند. حالا اگر شما صلاح می دانیدمی توانیم مثلا بیاییم یک تبصره هم در شور دوم اضافه کنیم مبنی براینکه مجلس شورای اسلامی هم نظارت داشته باشد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم مثلا یک عضوی را به انتخاب مجلس دراین کمیته داشته باشد. بهرحال این را آنگونه می‌توانیم انجام بدهیم .بحث آئین‌نامه را که فرمودید در همه قوانین این همه مطالبی که ماداریم و قانون هایی که داریم تصویب می کنیم مرتب در ذیل آخر آن می آوریم که آئین‌نامه اجرایی آنرا دولت باید بنویسد و اگر شما به اصطلاح ابهامی هم دارید خوب طبعا در شور دوم باید تلاش کنیم که این رفع ابهام بشود.
من از نمایندگان محترم خواهش می کنم در شور اول به کلیات رای بدهند، در شور دوم هم تشریف بیاورند، اگر اصلاحاتی باید انجام بشود، اصلاحات انجام بشود، این ها واقعیت های زندگی دسته جمعی امروزی در عالم بین‌الملل است و این واقعیت ها قابل انکار نیست ، بایدنظام مند کنیم ، مبتنی بر منافع ملی خودمان این ها را به خدمت بگیریم ،متشکرم .
رییس ـ آقای میرلوحی از وزارت کشور نظر بدهند.
میرلوحی (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور) ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
من اولا تشکر می کنم از کمیسیون محترم امنیت ملی که این لایحه را تایید کردند و همینطور از مجلس محترم که در دستور کار قرارگرفت و خدمت عزیزان عرض می کنم که مساله سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و یا سازمان‌های غیردولتی یک واقعیت جهان امروز است وپیام اصلی آن این است که بالاخره باید برای انجام فعالیت‌های غیردولتی نهادسازی کرد، کارهای فردی جواب نمی دهد و شاهد هستید که سازمان‌های غیردولتی با استقبال بسیار خوبی در داخل مواجه شده اند وجوانان ، بانوان ، گروه‌های زیست محیطی ، فعالیت‌هایی که در امور خیریه انجام می‌شود، همه این ها شاخص‌های مثبت این فعالیتهاست .
اما بحث فعالیت سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی ، عزیزان مستحضرید، دنیا در این بخش از ما جلوتر است و اغلب فعالیت‌ها وخدماتش را در زمینه‌هایی که بخصوص ما به آن نیاز داریم یا واقعیت این نیاز را به جامعه ما تحمیل کرده ، خوب این ها بصورت غیردولتی فعالیت می‌کنند. بحث آوارگان ، بحث پناهندگان ، بحث کمک رسانی درحوادث . خوب ، یک کشوری مثل ایران و حوادث دایمی که ما داریم ،یک کشوری مثل ایران و چهارراه جهان و قلب (3) میلیارد جمعیت منطقه ، این یک واقعیت است و مرتبا شما شاهد هستید، التهاب هایی که در پیرامون ما بوده ، در این (20) سال ، این (10) سال اخیر ملاحظه می کنید، عراق را، افغانستان را، آذربایجان و قره باغ و مسایل دیگری که هست ، مرتبا بالاخره این قضایای آوارگان و این گرفتاری هایی که وجود دارد. خوب ، چرا ما خودمان را از امکاناتی که امروز در دنیاوجود دارد محروم کنیم ؟ آیا دلیلی برای این محرومیت هست ، نه !البته بعضی از عزیزان یک دغدغه ای دارند که از طریق این سازمان‌های غیردولتی بعضی از دول و بعضی از سرویس ها کارهایشان را انجام می‌دهند که من همینجا عرض می کنم اتفاقا قانونمند کردن این فعالیت ،به ثبت رساندن و مجوز قانونی دادن همان دغدغه را بسیار کاهش می‌دهد، چرا؟ برای اینکه ما راه ورود قانونی این سازمان‌های غیردولتی را سد می کنیم ، افراد کلاهبردار و فرصت طلب سراغ این ها می‌روند و ازطرق غیرقانونی آن منابع را می‌گیرند و به روش‌های دیگری مصرف می‌کنند و خدماتی هم که باید به سرویس‌های دیگر بدهند، می‌دهند. لذاما می خواهیم این کار را قانونمند کنیم ، این ها با مجوز قانونی بیایند فعالیت کنند، زیر نظر باشند، گزارش فعالیتهایشان را همانطور که دردنیا معمول است ورود ارز را، منابع و مصارف آن‌ها را، این ها مقررات بین‌المللی است ، در دنیا اینطور است ولی امروز ما خودمان را عملا ازاین مزیت محروم کرده ایم یعنی ما وقتی راه ورود قانونمند سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی را سد می کنیم یعنی خودمان را از نظارت محروم کرده ایم ، خودمان را از دریافت گزارش‌های قانونی که می توانستیم داشته باشیم محروم کرده ایم ، خودمان را محروم کرده ایم از اینکه بدانیم چه کسانی به این ها نزدیک می‌شوند و فعالیت می‌کنند و ارتباط برقرارمی کنند.
لذا من عرض می کنم و خواهش می کنم که برای رفع دغدغه هایی که جناب حاج آقا اختری فرمودند و البته تشکر هم باید بکنم از سایرعزیزانی که برای مخالفت ثبت نام کرده بودند ولی صرفنظر کردند ونشان می‌دهد که بحمدالله این کار مورد اعتنا و موافقت اغلب عزیزان است . لذا من عرض می کنم این یک اقتضا است ، درواقع یک واقعیت بین‌المللی است ، یک واقعیتی است که در دنیا عموم فعالیت‌های خیریه ،خدماتی و نوع دوستی و اینگونه کمک‌ها از طرق غیردولتی عموماسامان پیدا می‌کند. یک ، پس ما اگر بخواهیم استفاده کنیم ناچار هستیم که این نظامات و این ساختارها را برای کشور طراحی و یا زمینه سازی کنیم .
دو، یک ضرورت جایگاه منطقه‌ای و محلی ما است که همواره بامشکلات مختلف طبیعی و غیرطبیعی مواجه هستیم و حوادثی که مواجه هستیم و نیاز به این کمک‌ها داریم ، تاکنون هم تقریبا گرفتیم ولی متاسفانه سهم مان بخاطر اینکه قانونمند نبوده و این موانع و اشکالات ساختاری بوده ، نتوانسته ایم سهم مان را آنگونه که باید بگیریم ومصلحت هم هست بجهت اینکه باعث می‌شود که ما نظارت بهتری برفعالیت این ها داشته باشیم . همانطور که فرمودند این شور اول لایحه است ، نظرات و پیشنهادات اصلاحی عزیزان در شور دوم قابل گنجاندن در لایحه است و نکته آخر اینکه خواهش ما این است که اگربه تاخیر بیفتد و تصویب نشود همان کارهایی که تا بحال بصورت غیررسمی می شده است ، همان ها دوباره احتمال سد شدن و مانع ایجادشدن و خدمات و کمک‌های مختصر که می گرفتیم ممکن است دچاراختلال بشود.
درواقع دولت بخاطر اینکه این کار را قانونمند و ضابطه مند کنداین لایحه را آورده است و من مطمین هستم که دلایل پیشنهاد و تقدیم لایحه هم در مقدمه لایحه بود و احتمالا در اینجا نیامده ، من حتما آنراتهیه می کنم و تقدیم حضور جناب آقای اختری خواهم کرد.
من استدعا می کنم عزیزان به کلیات این لایحه رای بدهند تا درشور دوم جامع تر و تکمیل تر ان شاالله آماده بشود. والسلام
رییس ـ بله ، همانطور که آقای میرلوحی هم گفتند دلایل توجیهی دولت با اصل لایحه همراه بوده ، در مجلس ششم این لایحه از دولت به مجلس آمده ، بعدا بر طبق ماده (141) با پیشنهاد عده‌ای ازنمایندگان مجددا این لایحه بجا مانده از مجلس ششم در دستور کارقرار گرفته ، در این تغییر و تحول مقدمه توجیهی جا افتاده است ، من ازاداره قوانین خواستم مقدمه توجیهی دولت را بیاورند، برای نمایندگان محترم قرایت می کنم .
مقدمه توجیهی این است : «باعنایت به اهمیت داخلی و بین‌المللی سازمان‌های خیریه بین‌المللی غیردولتی فعال در امور مهاجران ، پناهندگان و آوارگان و نظر به ضرورت پیش بینی ساز و کار مناسب برای ساماندهی و ضابطه مند کردن وضعیت فعالیت آن‌ها در کشور، بالحاظ مصالح و منافع ملی و بمنظور تسهیل و تسریع در روند فعالیت سازمان‌های مورد اشاره و بهره مندی کشور از آثار مثبت آن‌ها، لایحه زیرطی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود».
این مقدمه توجیهی در تاریخ 1380/06/12 که این لایحه به مجلس ششم داده شده ، یعنی (4) سال پیش بوده و امروز بهرحال شور اول آن در دستور کار قرار گرفته ، چون من گفتم همراه آن نبوده ، اصلاح می کنم ، همراه بوده ، در اداره قوانین در این شکل دومی که در مجلس هفتم تکثیر شده ضمیمه نشده است .
آماده رای گیری هستیم . حضار 199 نفر، از نمایندگان محترمی که ایستاده هستند درخواست می کنم در جای خودشان قرار بگیرند، متن را بخوانید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ کلیات لایحه نحوه فعالیت سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی در کشور مطرح است .
رییس ـ حضار 200 نفر، اعلام رای بفرمایید. اگر همه نمایندگان محترم در رای گیری شرکت کرده اند پایان رای گیری را اعلام کنم ؟ با(97) رای موافق بتصویب نرسید.

14 ـ تصویب لایحه موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی آموزشی ، علمی و فرهنگی (آیسسکو) و جمهوری اسلامی ایران
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درمورد لایحه موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی آموزشی ، علمی و فرهنگی (آیسسکو) و جمهوری اسلامی ایران است .مخبر محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات جناب آقای دکتر امیری بفرمایید.
حسین امیری خامکانی (مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات ) ـ
سلام علیکم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات به مجلس شورای اسلامی
لایحه موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی آموزشی ، علمی و فرهنگی (آیسسکو) و جمهوری اسلامی ایران به شماره ترتیب چاپ (173) که بعنوان کمیسیون اصلی به این کمیسیون ارجاع شده بود، طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مورد بحث وبررسی قرار گرفت و با اکثریت آرا بتصویب رسید.
اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات ـ علی عباسپورتهرانی فرد

خدمت همکاران عرض کنم همانطور که قرایت شد، این لایحه درخواست اجازه برای موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی ،آموزشی ، علمی و فرهنگی و جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. این سازمان به آیسسکو مخفف شده و هدف اصلی این سازمان ترغیب کشورهای اسلامی و دولت‌های عضو به آموزش عمومی و ارتقا فرهنگ عمومی است . حرکت بسمت وحدت کشورهای اسلامی در این خصوص و تلاش در راستای همگرایی بیشتر در امر ارتقا علمی وفرهنگی کشورهای اسلامی است .
این سازمان در سال 1982 تاسیس شده و (10) سال بعد ازتاسیس یعنی در سال 1371 یا 1992، کشور ما هم عضو این سازمان شد و الان (51) کشور عضو هستند. زبان رسمی سازمان ، انگلیسی ،عربی و فرانسه است . دبیرخانه مرکزی هم در مراکش مستقر است .تابحال (8) مجمع عمومی تشکیل شده که هشتمین اجلاس هم درتهران بوده . از طرف ما تلاش شده که در تهران هم یک دفتر زده بشودکه کشور اسلامی و فرهنگی ما هم وارد عرصه تصمیم سازی و اجرایی این سازمان بشود که با رایزنی‌های طولانی موافقت سازمان جلب شدو همان سالی که موافقت شد که دفتر در تهران زده بشود، همان سال هم موافقت شد که اجلاس هشتم هم در تهران تشکیل بشود تا اینکه درسال 1381 اجلاس تهران تشکیل شد و همان سال دفتر تهران هم افتتاح شده و همزمان با دفتر تهران سازمان در شارجه هم یک دفترافتتاح کرد.
امر خوبی است که بهرحال این مقر و این دفتر تهران را تبدیل به یک قطب فرهنگی می‌کند و پوشش و پیگیری کل پروژه‌هایی که سازمان درمورد (12) کشور غیرعرب در منطقه دارد، مسوولیتش بعهده این دفتر گذاشته می‌شود، درواقع دفتر، یک دفتر منطقه‌ای خواهد شد که مرکز تولید و توزیع علم در منطقه خواهد بود.
این دفتر تا الان (12) کارگاه منطقه‌ای در کشورهای منطقه از طرف دفتر تهران برگزار شده که (3) کارگاه در تهران برگزار کرده اند، مثلا کارگاه آموزشی زبان عربی در تهران برگزار شده . آنچه که بعهده دولت ما هست فقط حقوق کارمندان ایرانی را می پردازیم و کلیه هزینه هابعهده خود سازمان خواهد بود. بنظرم بهرحال اعتماد خوبی است که سازمان به ما کرده و قرارداد تنظیم شده که جهت رسمی شدن آن نیاز به تصمیم مجلس است . ان شاالله که همکاران رای مثبت خواهند داد.
رییس ـ مخالفی نیست ، موافق هم صحبت نمی کند، لایحه رابخوانید. قبل از اینکه این لایحه را بخوانند من نمایندگان محترم راتوجه می دهم ، عده زیادی از نمایندگان در مجلس حضور دارند و دررای گیری شرکت نمی کنند، این به کار ما لطمه می‌زند، در همین لایحه قبلی ... البته ما تابع نظر مجلس و نتیجه آرا هستیم ، بنده هم نمی خواهم در آن رای گیری قبلی خدشه وارد کنم ، ولی اگر مجموع کسانیکه در رای گیری شرکت کردند را خدمتتان اعلام کنیم تعجب می کنید، خوب من مرتبا درخواست می کنم که نمایندگان در جای خودشان قرار بگیرند، توجه کنند، در رای گیری شرکت کنند، این لایحه قبلی با (4) رای بیشتر می‌توانست به تصویب برسد، ما هم بهیچوجه دیگر تکرار رای گیری نمی کنیم ، ولی بنده بدون اینکه بخواهم درنظر نمایندگان دخالت کنم اصرار دارم که نمایندگان دررای گیری شرکت بکنند. حضار 196 نفر است ، لایحه را برای رای گیری بخوانید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ لایحه موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی ، آموزشی ، علمی و فرهنگی (آیسسکو) و جمهوری اسلامی ایران .
ماده واحده ـ موافقتنامه تاسیس مقر بین سازمان اسلامی ،آموزشی ، علمی و فرهنگی (ایسسکو) و جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر یک مقدمه و (28) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
تبصره ـ از نظر جمهوری اسلامی ایران مزایا و مصونیت های اعطایی در این موافقتنامه بیش از کنوانسیون مزایا و مصونیت های ملل متحد مورخ 1946 مصوب 1352/12/13 نخواهد بود.
رییس ـ از نمایندگان محترم درخواست می کنم در صندلی های خودشان قرار بگیرند، از آقایان : نادران ، ناطق نوری ، نجابت ،خوش چهره و احمدی درخواست می کنم بفرمایند در جای خودشان بنشینند، رای بدهند. هر کس که ایستاده باشد ناچارم ذکر نام کنم که درجای خودشان قرار بگیرند، آقای راهب هم بفرمایید رای بدهید و بعدسر جایتان برگردید، آقای شهریاری رای داده اید؟ بسیار خوب .
حضار 197 نفر، اعلام رای بفرمایید، اگر همه نمایندگان محترم رای داده اند پایان رای گیری را اعلام می کنم ، با (122) رای موافق بتصویب رسید.

15 ـ تصویب لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا، مخبر محترم کمیسیون اقتصادی جناب آقای ندیمی بفرمایید.
ایرج ندیمی (مخبر کمیسیون اقتصادی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری غنا که با شماره چاپ (95) به کمیسیون اقتصادی بعنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در کمیسیون اصلی تصویب شدو با امضا نایب رییس محترم کمیسیون اقتصادی تقدیم مجلس شد،البته کمیسیون‌های فرعی هم باید گزارش می دادند که لااقل تا زمان ارسال این گزارش ، گزارش کمیسیون‌های فرعی که عبارت از امنیت ملی ، بهداشت ، صنایع و معادن و قضایی بودند واصل نشد.
همانطور که می دانید ما در رابطه با کشورهای متعدد و متفاوت جهان ، بخصوص غیرمتعهدها، مخصوصا قاره سیاه آفریقا و مانند آن روابط مان رو به توسعه است و این امید وجود دارد که به جهت توسعه این روابط ما بتوانیم بخشی از اهداف صادرات غیرنفتی مان را، یا حتی بخشی از روابطی را که ما با دنیا از جهات سیاسی و مانند آن مدنظرداریم توسعه و تعمیق ببخشیم .
در همین رابطه این موافقتنامه بازرگانی با اهداف تجاری درحقیقت مشتمل بر یک مقدمه و (23) ماده بشرحی که بهرصورت تقدیم عزیزان شد در کمیسیون اقتصادی مورد تصویب قرار گرفت .براساس این موافقتنامه مباحث قابل توجهی از جهت مباحث تجاری ،از جمله حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، مبادله کالاها و کیفیت این مبادله و یا مباحث تعهد طرفینی و یا حتی مسایلی که در رابطه بامناطق خاص ، از جمله مناطق آزاد هست یا مباحثی که در رابطه باکاهش موانع غیرتعرفه ای یا اعطای ترجیحات غیرتعرفه ای است و یادریافت ها و پرداخت‌های ارزی که در رابطه با این موافقتنامه هست و مباحثی که درمورد نمایشگاههاست ، طول مدت نمایشگاههاست یامباحثی که در رابطه با مسایل اتاق‌ها، NGO ها و مسایل دیگر هست ، همه این ها بصورت طرفینی که بهرصورت بتواند چارچوب این روابط راتسهیل بکند آمده و در بخشی از آن هم در رابطه با کمیسیون‌هایی که بایدبه مسایل مختلف اختلافات فی مابین ، چارچوب این اختلافات ودرحقیقت وظایف و مسوولیت‌های آنهاست رسیدگی بکنیم .
گمان ما این است که با تصویب این نوع موافقتنامه ها بهرصورت جمهوری اسلامی در رابطه با مشکلاتی که در رابطه با صدور کالا، ایجاد نمایشگاه ها، روابط مربوط به توسعه فعالیت عملکرد بخش خصوصی و تعاونی ، با تقویت اتاق‌ها و مانند آن است ، می‌تواند برای جمهوری اسلامی یک گام به پیش باشد، امید این است که دوستان ماهم به این موافقتنامه که امیدواریم مخالفی هم نداشته باشد، رای بدهندو ما بتوانیم یک موافقتنامه که در جای خود یک کارکرد اقتصادی است . قبلا هم عرض کردم بعضی از دوستان همچنان در بعضی ازنظرات خودشان این موافقتنامه ها را جزو کارکرد مجلس نمی دانند،خوب ، همینکه ما به دولت و دستگاه اجرایی اجازه می دهیم که فعالیت‌های ما را، مثلا در بخش‌های اقتصادی و تجاری توسعه بدهند این یک کارکرد است ، برای اینکه ما با مشکلاتی در رابطه با حدود قانونی روبرو هستیم .
امیدوارم که با رای شما این موافقتنامه بتواند یک قدم ما را به دریافت بسیاری از پتانسیل هایی که در دنیا، مخصوصا در قاره سیاه ومانند آن است نزدیکتر کند. والسلام علیکم و رحمه الله
رییس ـ آقای جلالی تذکر دارند، ماده مورد استنادتان را هم بفرمایید.
کاظم جلالی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر! ماده (96) انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذرای منوط به حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان می‌باشد، اکثریت مطلق وقتی حاصل می‌شود که بیش از نصف نمایندگان حاضر رای مثبت بدهند، مگر درمواردی که قانون اساسی و یا در آئین‌نامه نصاب دیگری تعیین شده باشد.
درمورد آن پیشنهادی که کمیسیون امنیت ملی داشت ، مصوبه کمیسیون امنیت ملی ، (97) نفر رای مثبت دادند، (25) نفر رای منفی دادند. من الان خدمتتان عرض می کنم ، از ورودی و خروجی سالن من کنترل کردم ، دوستان می‌گویند که آنزمان (200) نفر در مجلس حاضربودند، اما ما خودمان بعنوان شاهد عینی ، من همین الان می توانم حداقل صندلی های (10) نفر را به شما نشان بدهم که این ها در داخل مجلس نیستند، اما چراغهایشان روشن می‌شود، خوب ، اینکه بنظر من بحمدالله مجلس هم مجلس متشرعی است ، خود جناب عالی هم که درراس ، من فکر می کنم بهرحال این نوع ایراد دارد، یعنی الان من آدمهارا اگر خواستید یکی از اعضای هیات رییسه محترم بیایند من اسم افراد را بگویم ، در مجلس یک چکی بکنند، ببینند این ها در مجلس حضور دارند یا حضور ندارند، لذا این موجب می‌شود که بنظر من دراین رای گیری هایی که شده حداقل آن مصوبه کمیسیون امنیت ملی باید تجدید نظر بشود، متشکرم .
رییس ـ آقای جلالی ! ما منظما و مستمرا در صدد هستیم که تعدادنمایندگان با آنچه ... یعنی تطبیق بدهیم عدد تابلو را با تعداد نمایندگان حاضر، بعضی از اشخاصی که شما اشاره می کنید که در جای خودشان نیستند، ولی چراغهایشان روشن می‌شود ممکن است در جای دیگری باشند، همان کسانی هستند که من بعدا تذکر می دهم که برای رای گیری بروند و در جای خودشان بنشینند ولی اشکال اصلی ناشی از آن است که عده‌ای در جای خودشان هم نشسته اند، اما در رای گیری شرکت نمی کنند! مشکل اینجاست که بنده هم تذکر دادم ، بهرحال ما تابع تابلوهستیم ، ورود و خروج نمایندگان را هم به دقت کنترل می کنیم ، اگر بازدر جایی مشکلی باشد آنرا هم پیگیری می کنیم و شما هم تذکر بدهید،یعنی معلوم بشود که نماینده‌ای بدون زدن کارت خارج شده ما هم آن نماینده را مواخذه می کنیم هم عدد را کم می کنیم .
اگر برای گزارشی که آقای ندیمی دادند مخالفی هست اعلام کنید،اگر نه ، بخوانید که رای گیری کنیم .
منشی (حاجی بابایی ) ـ لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا.
ماده واحده ـ موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا مشتمل بر یک مقدمه و (23) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
رییس ـ دستگاه‌های رای گیری روشن شده ، نمایندگان در جای خودشان قرار بگیرند، ملاحظه می کنید که چه اشکالات و مشکلاتی داریم ، آقای باغبانیان بفرمایند در جای خودشان بنشینند، آقای شهبازخانی ، آقای شیخ (شیخ مجلس ) می خواهیم رای گیری کنیم .
حضار 198 نفر، موافقان و مخالفان با این ماده واحده اعلام رای کنند. اگر دوستان اعلام رای کردند من پایان رای گیری را اعلام می کنم ، با (118) رای موافق بتصویب رسید.

16 ـ بحث و بررسی درخصوص کلیات لایحه الحاق یک تبصره به ماده (14) قانون مقررات صادرات و واردات
رییس
ـ دستور بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی ) ـ دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه الحاق یک تبصره به ماده (14) قانون مقررات صادرات و واردات ، جناب آقای ندیمی بفرمایید.
ایرج ندیمی (مخبر کمیسیون اقتصادی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
گزارش دیگری که کمیسیون اقتصادی در مورخه 1383/06/11تقدیم مجلس کرد درحقیقت الحاق یک تبصره به ماده (12) قانون مقررات صادرات و واردات است که با شماره چاپ (110) به کمیسیون ارجاع شده بود که بحمدالله مورد تصویب قرار گرفت و باامضا نایب رییس اول کمیسیون محترم اقتصادی به مجلس محترم ارایه شد.
دوستان ببینید! در عرصه تجارت ما با مسایل متفاوتی روبروهستیم ، تاجر بهرصورت باتوجه به تحولاتی که در بازار داخلی ، دربازار خارجی ، زمان خرید کالا، زمان فروش کالا، مشکلات و موانع اجرایی و ده ها موضوع نظیر این که پیش می‌آید مجبور است تصمیمات خودش را عوض کند، یعنی انعطاف یکی از مسایل اساسی Business است ، نمی شود... در تجارت بهرصورت همواره با یک رویه ثابتی روبرو هستیم .
فرض کنید کالایی را از یک جایی به داخل آوردند، دیدند بازارندارد، ما نمی توانیم به او بگوییم که شما الا و لابد باید همینجانگهدارید، این می‌بیند آن کشور بغلی می خرد، باید اجازه بدهیم ببرد،یا نه آمدیم یک کالایی آورد که معیوب بود، باید اجازه رفت و برگشت کالا را به او بدهیم ، نه اینکه بگوییم نه ، این گمرکی خورده ، بایدهمینجا بماند، شما دیگر نمی توانید خارج کنید، اگر خارج بکنید بایداینقدر هزینه بدهید.
ما در قانون طبق ماده (14) که مصوب 1372/07/04 بود یک متن اینطوری داریم که مابه‌التفاوت اخذ شده توسط سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولیدکنندگان و کلیه وجوه دریافتی گمرک به استثناآنچه جنبه هزینه و کارمزد دارد در رابطه با کالاها، مواد، اجزا وقطعات خارجی مورد مصرف در ساخت ، تکمیل ، آماده سازی ،بسته بندی کالاهای صادراتی براساس دستورالعملی است که این در(5) تبصره است و در این تبصره ها هم مشخص کرده که مثلا اختلاف بین صادرکننده و گمرک چطوری باید حل بشود، وزارت اقتصاد ودارایی در رابطه با ایجاد حساب متمرکزی بنام سازمان حمایت گمرک باید چکار بکند، درمورد مواد و کالاهای وارداتی مورد مصرف که درساخت کالاهای صادراتی است باید چکاری انجام بدهد و یا اینکه دررابطه با ساخت اقلام صادراتی اگر همان کالاها را بکار برد چکار بایدبکند و بالاخره در رابطه با کالایی که تولید داخلی است و سازمان ها واشخاصی که در رابطه با واردات کالای مشابه معافیت دارند چه رفتاری داشته باشد ولی این نکته ای که ما الان داریم درحقیقت نیست ، آن چیست ؟ می گوید کالاهای وارداتی که عینا (پس دست نمی خورد)بدون تغییر شکل (یعنی نیامده اند هیچ کار جدیدی ...) یک کالایی به داخل آمده ، عینا و بدون اینکه تغییر شکل داشته باشد صادر بشوندمشمول تسهیلات بشوند، خوب ، ما یک کالایی را آورده ایم ، هیچ کاری هم با این کالا نکرده ایم ، همین کالا را به یک دلیلی می خواهیم ازایران خارج کنیم ، این تاجر حق داشته باشد که بهرصورت کلی از این هزینه ها را ندهد و مشمول آن موادی که در این (5) تبصره است بشود.
شرایط ، محدوده زمانی و سایر ضوابط را هم گفتیم که وزارت بازرگانی ، حالا چه شرایطی داشته باشد، آیا نیم سال بشود، یکسال بشود، دو سال بشود، این را هم گفتیم که باز به هیات وزیران برود،یعنی آنرا هم الان بحث نداریم ، ولی آن صدر این تصمیم ، مهمترین مساله ای است که ما داریم ، اینکه واردکنندگان کالا اگر بدلیلی می‌خواهند کالای خودشان را صادر بکنند، بدون اینکه هیچ کاری روی آن انجام بدهند که البته اگر کاری هم انجام می دادند باز هم شاید بنفع داخل بود، برای اینکه بهرصورت یک تولید داخلی شکل آن اینطوری است ، ولی در عین حال ما برای اینکه سرمایه گذارهای ما خیلی زیادنیستند، این سرمایه گذارها پولشان نفله نشود، از بین نرود و بتوانند ازاین حقوق قانونی یک شهروند استفاده کنند، یک هزینه‌هایی که از آنهاگرفته می‌شود، همه هزینه ها را ندهند، یک معافیت‌هایی داشته باشند،اینرا تصویب کردیم ، این اگر به ماده (14) که من الان اشاره کردم الحاق بشود عملا ما کمک می کنیم به اینکه بهرصورت بخش عمده ای از سرمایه صاحبان سرمایه از بین نرود و آن‌ها هم قدرت ریسک شان افزایش پیدا کند، اگر هم یک موقعی دچار خطایی شدند قابل جبران باشد، اضافه اینکه دولت هم یک درآمدهایی باز خواهد داشت ، یعنی باز اینطور نیست که مجموعه درآمدها از دولت گرفته بشود، نه ،یکسری درآمدها اصلا قابل برگشت نیست و آن درآمدهایی است که برای دولت حاصل می‌شود.
پس ما یک درآمدی برای خزانه حاصل می کنیم ، یک درآمدی گرفته می‌شود، ولی اینکه در رابطه با کل این قضیه ما مشکل ایجادبکنیم ، آن یک ذره درآمد هم که داریم از بین می‌رود، عینا هم به سرمایه گذار داخلی خودمان درحقیقت نوعی لطمه می زنیم .
ان شاالله تعالی دوستان ما با الحاق این یک تبصره به ماده (14)قانون مقررات که خود دولت هم در مقدمه بحثی که ارایه کرده بودنددرحقیقت سه تا دلیل آورده بودند که من آنرا هم می خوانم و بعدان شاالله تقاضای رای می کنیم .
نوشته اند «در مبادلات تجاری خارجی بعضا درموارد معدودی (حالا بعضا ممکن است اشکال ادبی داشته باشد که جناب آقای حدادبعدا این را تصحیح می‌کنند) واردکنندگان در مواردی بشرح ذیل اقدام به صدور مجدد یا مرجوع نمودن کالاهای وارداتی خود پس ازترخیص کالا از گمرک و پرداخت حقوق ورودی آن‌ها می‌کنند (یعنی ترخیص کالا می‌کنند، حقوق ورودی هم می‌دهند).
اول اینکه صاحبان کالا پس از ترخیص از گمرک متوجه معیوب بودن آن‌ها می‌شوند و پس از متقاعد نمودن فروشنده نسبت به اعاده آن ،آن کسی که مثلا فلان کشور به ایرانی فروخته ، می‌گویند آقا! این کالاضایع است می خواهم برگردانم ، معیوب است می خواهم برگردانم وکالای معوض ، می‌گویند در ازا آن یک کالای معوض به ما بدهید که در این حالت گمرکات اجرایی مجددا حقوق ورودی کالای معوض صادراتی را اخذ می‌کنند، خوب این یک طرف .
دوم اینکه واردکنندگان پس از ترخیص کالا با عدم وجود به بازارداخلی ، می‌آیند می بینند در کشور دیگر بازار ندارد، یک دلیل آن این است که کسان دیگری وارد کردند و برای فروش مواجه با این مشکلات می‌شوند، ضمن بازاریابی خریدار مناسبی در یکجای دیگری پیدا می‌کنند و براساس آن خریداری که در جای دیگر پیدامی کنند، اینرا صادر می‌کنند، می بینند در داخل نمی توانند بفروشند،اما می‌توانند یکجای دیگری بفروشند.
سومین مطلب هم امکان صادرات مجدد کالا بصورت خرده یاعمده با قیمتی بهتر جهت بهره مندی از مزایایی مانند برخی ازکشورها، حالا آمده اند کالایی دیده اند در ایران می‌شود (1) تومان فروخت ، در یک کشور دیگر می‌شود (5) تومان فروخت ، یک درآمدی برای ایران حاصل شده (از جهت مباحث گمرکات و این ها) ودر عین حال یک درآمدی هم برای فرد حاصل می‌شود، هیچ ضرری هم به کشور وارد نمی شود. گفته اند برای اینکه این تسهیلات ایجادبشود ما الحاق به این ماده می کنیم .
بنابراین ، این الحاق یک تبصره به ماده (14) با این رویکرد، یک رویکرد مثبت در دفاع از سرمایه گذاران و ضمنا امکان تامین بخشی ازدرآمدها برای دولت است که امیدوارم مورد توافق دوستان ما قراربگیرد، ما هم آرزو می کنیم که دوستان رای مثبت بدهند.
رییس ـ برای ادامه مذاکرات ما این لایحه را برای فردا می گذاریم .

17 ـ قرایت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص کمک به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی و سرمازدگی
رییس
ـ نامه‌ای داریم که قرایت می‌شود.
منشی (موسوی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
احتراما با تقدیر و تشکر از توجه حضرت عالی و دولت خدمتگزاربه بخش کشاورزی در کشور و با تاکید بر اجرای مصوبه نشست 1383/09/29 هیات محترم وزیران ، متاسفانه همانطور که مستحضریدخشکسالی و بویژه سرمازدگی در نقاط مختلف کشور سبب آسیب جدی به این قشر پرتلاش گردیده است و سرمایه چندین ساله آنان رااز بین برده است ، بطوری که در بعضی از نقاط حتی تا شش سال دیگرنیز قابل جایگزینی و جبران نخواهد بود، لذا انتظار داریم موضوع به صورت ویژه در هیات محترم دولت بررسی تا با ارایه راه کارهای مناسب و عاجل بتوان به امداد و کمک آسیب دیدگان این زلزله خاموش شتافت .
توفیق روزافزون همه دلسوزان نظام مقدس اسلامی را خواهانیم .
(162) نماینده این نامه را امضا کرده اند.
رییس ـ کسی از مجلس خارج نشود، من یک تذکر ضروری دارم ، همکاران در خروجی مراقب را باشند، هیچکس از مجلس خارج نشود، بعد از اینکه جلسه تمام شد و زنگ خورد همه نمایندگان بمانند، خبرنگاران هم تشریف ببرند، میهمان های ما هم بعد از اینکه زنگ را زدند تشریف ببرند، من یک توضیح لازمی با نمایندگان دارم ، بفرمایید.

18 ـ قرایت نامه جمعی از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم جمهوری درخصوص مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار
منشی
(موسوی ) ـ نامه دیگری با امضا (156) نماینده رسیده که آنرا هم قرایت می کنم .
حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی رییس جمهوری معزز
با سلام و تحیت
همانطوری که استحضار دارید در سال 1383 نرخ تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی (5/13)، صنعت و معدن (15)، صادرات (14) و خدمات بازرگانی حداقل (21) درصد بوده است . به استناد بند«الف » ماده (10) قانون برنامه چهارم مقرر گردیده اولویت‌های بخشی ومنطقه ای در ارایه تسهیلات بانکی تن ها با بهره گیری از یارانه نقدی ووجوه اداره شده دنبال شود و نه نرخ‌های حمایتی تسهیلات بانکی ، درهمین راستا شورای محترم پول و اعتبار در جلسه مورخ 1384/02/17خود تصویب نمود در سال 1384 نرخ تسهیلات بانکی در کلیه بخش‌های اقتصادی بصورت یکسان و حداقل (16) درصد باشد، این مصوبه از چند جهت دارای ابهام است :
1 ـ مفهوم عبارت حداقل (16) درصد روشن نیست ، چرا که چنین مستفاد می‌شود که بانک ها حق دارند از متقاضیان تسهیلات هر نرخ بالاتر از (16) درصد را دریافت نمایند، اگر چنین باشد ضمن زیرسوال رفتن مفهوم یکسان شدن نرخ تسهیلات بانکی ، زمینه رانتجویی و مفسده نیز پدید می‌آید.
2 ـ بدون تعیین تکلیف درمورد یارانه‌های مربوط به بخش‌های کشاورزی ، صنعت و معدن ، ساختمان و مسکن و صادرات که قبلامورد حمایت دولت بوده و نرخ تسهیلات این موارد کمتر از (16) درصد بوده است ، عملا سیاست‌های حمایت از این بخش ها زیر سوال رفته و این شبهه بوجود می‌آید که بخش خدمات مورد حمایت قرارگرفته است ، چرا که نرخ تسهیلات آن که حداقل (21) درصد بوده به (16) درصد رسیده است .
آنچه که باعث نگرانی مجلس گردیده این است که بنا به اذعان سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا کنون منابع یارانه موردنظر پیش بینی نشده است ، درحالیکه بانک مرکزی با استناد به وجود منابعی در حد(15) هزار میلیارد ریال این تصمیم را اتخاذ نموده است . بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حضرت عالی استدعا دارند در جهت اصلاح مصوبه شورای پول و اعتبار دستورات لازم را صادر فرمایید.

19 ـ استرداد یک فقره سوال
منشی (موسوی ) ـ جناب آقای قربانعلی نعمت زاده نماینده محترم قایم شهر از طرح سوال خود از وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص نحوه خرید مرکبات بعلت گذشت زمان انصراف داده که اعلام می‌گردد.

20 ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
غایبین جلسه امروز عبارتند از آقایان : رشید جلالی جعفری ـ زین‌العابدین طهماسبی ـ سیدمحمود مدنی بجستانی و محمدحسین نژادفلاح .
تاخیرکنندگان جلسه امروز عبارتند از آقایان : محمدرضاامیرحسنخانی (49 دقیقه ) ـ علی بنایی (19 دقیقه ) ـ کاظم جلالی (36 دقیقه ) ـ فریدون حسنوند (58 دقیقه ) ـ سیدحسن آقاحسینی طباطبایی (18 دقیقه ) ـ سیدحسین ذوالانوار (22 دقیقه ) ـ محمدهادی ربانی (40 دقیقه ) ـ جاسم ساعدی (دو ساعت ) ـ محمدعباسپور (22 دقیقه ) ـ علی عباسپورتهرانی فرد (16 دقیقه ) ـ حسینعلی قاسم زاده (27 دقیقه ) ـ سیدقباد مرتضوی فارسانی (16 دقیقه ) ـمحمدمهدی مفتح (16 دقیقه ) ـ سیداحمد موسوی (16 دقیقه ) ـ مجیدناصری نژاد (16 دقیقه ) ـ ناصری نصیری (22 دقیقه ) و خانم نفیسه فیاض بخش (37 دقیقه ).

21 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
رییس ـ با اعلام اینکه جلسه بعدی مجلس فردا چهارشنبه 1384/02/28 در ساعت (8) صبح برگزار خواهد شد و دستور جلسه هم ادامه دستور امروز خواهد بود، ختم جلسه امروز را اعلام می کنم .

(جلسه ساعت 55/11 پایان یافت )

رییس مجلس شورای اسلامی
غلامعلی حدادعادل

رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
8
(0)