مورخ: 1384/11/04
شماره: 184
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 184

مرجع تصویب :???
شماره ویژه نامه : -سال صفر شماره 0

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی - جلسه 184

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه یکصد و هشتاد و چهارم 4 بهمن ماه 1384 هجری شمسی (184) 23 ذیـحجه 1426 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره هفتم ـ اجلاسیه دوم

1385 ـ 1384

فهرست مندرجات: 
1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه.
2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید.
3ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عزت الله یوسفیان ملا ، مصطفی محمدی ، جهانبخش امینی و حسین اسلامی. 
4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور.
5 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان: بیژن شهبازخانی و اسماعیل گرامی مقدم نمایندگان محترم ملایر و بجنورد.
6 ـ تصویب لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور.
7 ـ استرداد یک فقره طرح.
8 ـ اعلام وصول (6) فقره سوال.
9 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیر کنندگان.
10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.

«جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای غلامعلی حدادعادل رسمیت یافت»

اداره تدوین مذاکرات مجلس شورای اسلامی


1 ـ اعلام رسمیت و دستور جلسه
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم
با حضور 198 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دستور جلسه یکصد و هشتاد و چهارم روز سه شنبه چهارم بهمن ماه 1384 هجری شمسی مطابق با بیست و سوم ذیحجه 1426 هجری قمری:
1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور.
2 ـ گزارش شور اول کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد طرح اصلاح تبصره (3) ماده واحده قانون اختصاص تعدادی از دادگاه‌های موجود به دادگاه‌های موضوع اصل (21) قانون اساسی.
3 ـ گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه اصلاح قانون افزایش مستمری والدین شهدا مصوب 1375.
4 ـ گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح استفساریه تبصره (4) ماده (3) و تبصره‌های مواد (17) و (22) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 1370.
5 ـ سوال آقای سلیمان جعفرزاده نماینده محترم ماکو و چالدران از وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی.

2 ـ تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید
رییس ـ تلاوت کلام الله مجید را آغاز بفرمایید. 
(آیات 22 ـ 19 از سوره مبارکه «رعد» توسط قاری محترم آقای حسین علوی آزاد تلاوت گردید)

اعوذبالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
افمن یعلم انما انزل الیک من ربک الحق کمن هو اعمى انما یتذکر اولوا الالباب * الذین یوفون بعهد الله و لا ینقضون المیثاق * و الذین یصلون ما امر الله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون سو الحساب * و الذین صبروا ابتغا وجه ربهم و اقاموا الصلاه و انفقوا مما رزقناهم سرا و علانیه و یدرون بالحسنه السییه اولیک لهم عقبى الدار *
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

رییس ـ از قاری محترم آقای علوی آزاد نفر اول مسابقات دانشجویی کشور در سال 82 تشکر می کنیم.

3 ـ ناطقین قبل از دستور آقایان: عزت الله یوسفیان ملا ، مصطفی محمدی ، جهانبخش امینی و حسین اسلامی 
رییس ـ ناطقین قبل از دستور را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
ناطقین قبل از دستور جلسه امروز عبارتند از: 
ـ جناب آقای عزت الله یوسفیان ملا نماینده محترم آمل و لاریجان.
ـ جناب آقای مصطفی محمدی نماینده محترم پاوه و جوانرود.
(که هر کدام ده دقیقه وقت دارند)
ـ جناب آقای جهانبخش امینی نماینده محترم کرمانشاه.
ـ جناب آقای حسین اسلامی نماینده محترم ساوه و زرندیه.
(که هر کدام پنج دقیقه وقت دارند)
جناب آقای یوسفیان ملا بفرمایید.
عزت الله یوسفیان ملا ـ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
بادرود و عرض ادب به پیشگاه مقدس امام عصر (عجل الله فرجه الشریف) ، امام راحل ، مقام عظمای ولایت و رهبر عظیم الشان جهان اسلام.
با عرض سلام و ادب به محضر یکایک نمایندگان معظم ملت ایران ، ریاست محترم مجلس و اعضای محترم هیات رییسه.
با ادای احترام و خضوع در مقابل ملت عزیز ایران ، بخصوص حوزه انتخابیه ام آمل و لاریجان.
محور شرارت جهان آمریکاست. شریک جرم و معاونت در این جرایم اتحادیه اروپاست که بسرکردگی انگلیس، شغال پیر استعمار که فرانسه و آلمان را نیز یدک می کشد.
بهانه برای تجری و اتهام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، نقض حقوق بشر ، حمایت از تروریسم ، تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای که هرکدام دستمایه در هر برهه از زمان است.
درخصوص حقوق بشر پیشنهاد ریاست محترم جمهور که به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده ، کافی و وافی است و در اجرای آن کمیسیون حقوق بشر مرکب از سران قوه قضاییه به ریاست دکتر محمدجواد لاریجانی تشکیل است.
در حمایت از تروریسم ، تکرار جمله ای که ما بیشترین قربانی تروریسم هستیم کفایت دارد، اما درخصوص سلاح هسته‌ای ، وضعیت روانی اشخاص ، قیافه ، راه رفتن و تصمیمات آن‌ها قابل درک است. چشمان سفاهت بار ، حرکات نامتعادل و سخنان نابخردانه بوش نمونه بارزی از یک عقب افتادگی ذهنی ، غیررشید و سفیه بودن بودن وی حکایت دارد که در اینجا دادستان کل و رییس دیوان عالی کشور ایالت متحده آمریکا باید به وظیفه قانونی خود یعنی نصب قیم اقدام و همسر بوش و تصمیم سازان سنا و کنگره آمریکا با مصوبات آغشته به خون ، مردم کشور خود و جهان را تهدید و گویا جمعی مست و لایعقل مکمل سفاهت بوش هستند.
سیاست خارجی آمریکایی ها شکستن حریم و تجاوز به مرزها بهر بهانه ای ممکن است و در پاسخ به این خوی ددمنشانه ، دوست و دشمن هم نمی شناسد. وقتی به بخشی از خاک کشور متحد و دوست خود پاکستان حمله نظامی می‌کند ، حریم هوایی کشورهای اتحادیه اروپا را با پروازهای هواپیمای سیا در هم می شکند و در کشورهای دوست خود یعنی بلوک شرق سابق زندان ها برای زندانیانش تاسیس می‌کند و حق حاکمیت ملت های به ظاهر متحد سران آن با خود را ثابت می‌کند ، روح تجاوز ، تفاوتی بین دوستان و دشمنان نیست. لیکن با همه حماقت ها می‌داند نگاه به مرز ایران چه بهایی دارد؟ فقط نکته ای به خانم مرکل ، آلمان در حال حاضر آسیب پذیرترین کشور اروپایی است، به زبان آوردن ارجاع پرونده و تحریم ایران ، افزایش قیمت نفت بضرر همه کشورهای اتحادیه اروپا بخصوص آلمان است، حتی حرف آن هم پیامد آشکار برای آن‌ها دارد. ایران از این مراحل عبور کرد، دیدید و دیدید!!
وقتی دولت آنچه که خود متولی است ، یعنی در پرداخت حقوق نتواند عدالت در توزیع را رعایت کند ، چگونه انتظار اجرای عدالت در تقسیم امکانات و ثروت برای آحاد ملت داشته باشیم؟! اصلاح ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت صدای بحقی بود مردمی، که از حلقوم مجلس هفتم برخاست. لیکن دولت وقت در پاسخ مبادرت به تقدیم لایحه‌ای کرد که بموجب آن نظام اداری کشور در بخش استخدام کلیه مراحل آزمایشی ، قراردادی ، پیمانی ، رسمی آزمایشی ، تغییر سمت ، ارتقا گروه شغلی ، تشکیلات (70) ساله اداری و نهایتا از ابتدای استخدام تا فوت و بازنشستگی و موظفی بگیر ، همه و همه را درقالب لایحه‌ای تقدیم کرد خواست مجلس ، چون سوزن در انبار کاه و پاسخ مجلس دو سطر اصلاح ماده (9) بود و لاغیر.
اکنون پیشنهاد می کنم ماده (9) بصورت فوق‌العاده در دستور کار مجلس قرار گیرد و بقیه موارد روند طبیعی تقنین را طی کند تا کارکنان دولت بخصوص فرهنگیان و بازنشستگان بحق مسلم خود برسند.
اما حوزه انتخابیه آمل و لاریجان ، نقطه‌ای از کشور که در سلسله جبال البرز ، قله غرورآفرین طبیعت یعنی قله با عظمت دماوند را در خود دارد. در کنار این صلابت قله های رفیع علم و دانش ، فقه و اصول ، طب و فلسفه و نجوم و ریاضی در تمام اعصار و در این عصر آیت الله محمدتقی آملی ، آیت الله میرزاهاشم آملی ، آیت الله حسن زاده آملی ، آیت الله جوادی آملی و آیت الله صادق لاریجانی را با خود دارد.
در اینجا جا دارد بعنوان فرزند کوچک آیت الله جوادی آملی و نماینده شهر متعلق به وی که آیت الله جوادی همواره با تمام وجود آقای دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهور و دولت وی را دعا می‌کنند و خواهان توفیق هرچه بیشتر ریاست جمهور و دولت وی می‌باشد.
اما در دامنه البرزکوه سپیددامن جاده هراز را داریم که روز و شبی نیست حادثه منجر به فوت یا ضرب و جرح هموطنان عزیز در این جاده که قتلگاه دایمی است نداشته باشیم. تا چه وقت مسافران هراز احساس ناامنی کنند؟ بودجه تخصیصی قادر نیست حتی چند کیلومتر از ده ها کیلومتر نقاط حادثه خیز را ترمیم کند. حفر تونل حیاتی امامزاده هاشم که اکنون بعلت نبودن بودجه کافی به امکانات حفاری TBM به کندی پیش می‌رود و با اتمام این تونل یعنی حذف حادثه خیزترین گردنه برف گیر کشور و کاهش حوادث فوت تا (80) درصد.
بیمارستان‌های آمل که احداث آن به سال 1316 بازمی گردد در سند مادر و بنچاق ثبتی بعنوان اصطبل رضاخان ثبت شده است که واقعا قابل استفاده نیست. بیمارستان جایگزین در اجرای برنامه توسعه سوم (17) سال است که در دست احداث است.
قبولی دانش آموزان شهرستان آمل در کنکور همه ساله در ردیف اول کشور است ، ولی دریغ از یک دانشکده دولتی.
کشاورزان برنجکار فقط به اجبار چون راهی برای تغییر کاربری زمین ندارند کشت می‌کنند. سالی زراعی سراغ نداریم که کشاورز از باب کود ، سم آفات نباتی ، وسایل مورد نیاز خود و کارخانه تبدیل شالی به برنج که کارخانه شالیکوبی سنتی بیش از نیم قرن از عمرش گذشته را ننالد. 
وقتی تعاونی‌های دولتی شروع به خرید می‌کنند ، از قیمت نامناسب و عدم پرداخت بهای بموقع برنج ناراضی نباشند. علاوه بر آن سیاست‌های غلط همانند تولید موز که تمامی موزکاران را در آستانه ورشکستگی قرار داده و نیز عدم حمایت کافی از تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی و پرورش دهندگان ماهی سردآبی که همه آن‌ها می‌تواند باب شکوفایی اقتصادی را برای کشور بگشاید و نیز عدم توجه به گلکاران که یکی از مهمترین صادرات استان و کشور می‌تواند باشد و نیز عدم توجه به پرورش دهندگان طیور که همه مسایل و معضل دایمی در استان را به خود گرفته و نرخ بیکاری بعلت قطب کشاورزی بودن استان و دوری از صنعت و صنایع که می‌تواند پاسخگوی آن باشد ، دیگر مشکلات حل نشده منطقه است.
مازندران میهمانپذیر است، چون این میهمانان عموما دارای ویلا در کنار دریا هستند. لذا تمامی مایحتاج خود از مواد پروتیینی و غذایی را در صندوق عقب اتومبیل خود حمل و تن ها خریدار نمک و کبریت از کسبه مازندران هستند. آنهم با دادن چک پول که جزیی از آنرا هزینه و عمده وجوه نقد را از استان در مقابل کاغذ خارج می‌کنند. خروج این نقدینگی باعث کاهش تسهیلات بانکی به مردم می‌شود و فقط زباله های ناشی از سفر برای شهرداری ها و بخشداری‌ها می‌ماند.
در پایان از جناب آقای مهندس باهنر که در نطق پیش از دستور خود دلسوزی و عنایتی به مساله بیکاری در استان شمالی را داشتند از طرف مجمع نمایندگان مازندران تشکر می کنم. با سپاس از اقدامات دولت و عنایت ریاست جمهوری ، استدعای افزایش ضریب که نه تن ها باعث عقب ماندگی استان ، بلکه وسیله حقارت نیز هست را داریم.
از خدای متعال عزت و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی در آستانه ماه محرم ، قیام سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین به برکت خون پاکش و خنثی شدن توطیه دشمنان را خواهانیم و بدانیم که استکبار اکنون در قانون اساسی به دو چیز نیز تکیه دارد ، ولایت مطلقه فقیه و شورای نگهبان که برای تضعیف آن از هیچ ترفندی فروگذار نیست که در این آرزو خواهد مرد و حسینیان همچنان به پیش خواهند رفت. 
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 
رییس ـ تشکر می کنم ، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای محمدی هستند ، بفرمایید.
مصطفی محمدی ـ السلام علیکم و رحمه الله 
یارب! نه شناخت ترا توان ، نـه ثنـای تـرا زبـان ، نه دریای جلال و کبریای ترا کران ، پس ترا مدح و ثنا چون توان؟
با درود به پیشگاه رهبر عالم بشریت حضرت ختمی مرتبت که اول است در رتبت و آخر است در نوبت ، حضرت محمدمصطفی (حضار صلوات فرستادند) و با ادای احترام به پیشگاه شهیدان گرانقدر و امام شهیدان و آرزوی طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری و آرزوی خدمتگزاری برای دولت خدمتگزار و تحقق شعارهای عدالت و مهرورزی برای جناب آقای دکتر احمدی نژاد ، ان شاالله.
با سلام و احترام و عرض ادب خدمت همکاران عزیزم ، نمایندگان محترم ملت بزرگ ایران در خانه ملت.
اینجانب به وکالت از طرف مردمی صحبت خواهم کرد که اهل سنت هستند و کردزبان ، اما چه نقشی در انقلاب داشتند؟ منطقه اورامانات با (4) شهرستان پاوه ، جوانرود ، ثلاث باباجانی و روانسر با جمعیتی حدود (200) هزار نفر و وسعتی (4200) کیلومتر مربع و حدود (140) کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق ، بعد از جریان غایله پاوه که مورد توجه حضرت امام بصورت جدی قرار گرفت و در یک فرمان کم نظیر تمام قوای نظامی بسوی پاوه هدایت و جریان با فرماندهی شهید دکتر چمران خاتمه پیدا کرد. لذا این مردم در جنگ تحمیلی با تامین نیروی انسانی (4) تیپ رزمی یعنی حدود (40) هزار نفر اعزام به جبهه و تقدیم (3) هزار شهید و (1800) نفر جانباز و آزاده و با تخریب دو شهر و حدود (260) روستا و آواره شدن ساکنین آن شهر و روستاها در جریان انقلاب و پیروزی آن ، ادای دین و ایفای نقش نمودند. لذا ملتی با این همه خدمت و اخلاص و بزرگواری ، شایسته خدمت بیشتر است، چرا؟ چون در زمانیکه نظام نیاز داشت آن‌ها با کمال میل به صحنه آمدند و از جان و مال خویش گذشتند که شهدای عزیز و مهاجرت مردم گواه این مدعاست.
اکنون زمان آن رسیده است که دوستان دوران اخلاص و جبهه بیش از این به بوته فراموشی سپرده نشوند و خدمات در خور شان و شخصیت آن مردم به آن‌ها ارایه شود. بارها گفته ام و الان هم یادآور می شوم که رزمندگان دوران دفاع مقدس در منطقه اورامانات ، بخاطر شرایط سخت زندگی در رنج مضاعف بسر می برند یا تحت پوشش کمیته امداد یا کارگر ساده در سر سه راه شهرها یا تن به کارهای ناخواسته ای می‌دهند که با شخصیت آن‌ها بسیار فاصله دارد.
طرح شهید کاظمی در این خصوص کار مثبت و موثری بود اما نتوانست جواب تمام رزمندگان دفاع مقدس را بدهد و خانواده آن بزرگواران که روزی به انتظار خبر شهادت همسر یا پدرشان در جبهه بودند ، اکنون نیز در انتظار فرجی هستند که از ناحیه نظام به آن‌ها ارایه شود و بار سنگین زندگی آن‌ها را از نگرانی نجات دهد، به امید آن روز.
و اما اهداف استکبار جهانی به بهانه فناوری هسته‌ای آمریکا و سرسپردگانش بدانند که ملت ایران آنقدر هوشیار هستند که حمله به کشورهای مسلمان از جمله عراق بخاطر سلاح هسته‌ای بهانه ای بیش نبود و در نهایت رسوایی آن‌ها در فقدان سلاح هسته‌ای در عراق اعلام شد. لذا ملت ایران با داشتن تجربه (8) سال دفاع مقدس و شناخت خوب آمریکا و استکبار جهانی که خود پشتیبان و هدایتگر جنگ علیه ایران بودند ، بحول و قوه الهی از هیچ قدرتی در جهان هراس نداشته و با اتکا به علم فرزندان این ملت ، فناوری صلح آمیز هسته‌ای که حق مسلم هر ملتی است را به سرمنزل مقصود رسانده و از این حق به هیچ شرطی عدول نخواهد کرد. لذا آمریکا و استکبار جهانی بدانند (که می‌دانند) ملت ایران تن به خواسته‌های نامشروع آن‌ها هرگز نداده و نخواهد داد. لذا ما تابع گفتگوی منطقی و احترام متقابل با هر کسی و یا هر مقامی بوده و هستیم ، اما تسلیم در برابر زور ، اصلا و ابدا.
و اما خواسته ها:
1 ـ از دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد که با شعار مهرورزی و عدالت به میدان آمده ، ما هم انتظار داریم با تشخیص مناطق محروم و برخوردار در اجرای عدالت تسریع فرمایند.
2 ـ از وزارت محترم نیرو بلحاظ ساماندهی آب ، برق و سدهای منطقه اورامانات تشکر می کنم و انتظار دارم در جهت تکمیل شدن طرح‌های در دست اقدام تسریع و نسبت به تخصیص اعتبارات لازم اقدام فرمایند.
3 ـ از وزارت محترم نفت بخاطر گازرسانی به منطقه اورامانات تشکر می کنم و تقاضا دارم دستور فرمایند در انجام تکمیل پروژه تسریع و نسبت به روستاهایی با فاصله (10) کیلومتر در مسیر گازرسانی که مصوبه قبلی بوده ، گازرسانی شود.
4 ـ از وزارت محترم کشور بلحاظ ایجاد دو شهرستان ثلاث باباجانی و روانسر و سه بخش ازگله ، شاهو و کلاشی تشکر می کنم و یادآور می شوم باتوجه به قانون جدید مبادلات مرزی و اجرای آن در مرزهای کشور و فراهم نمودن زمینه صادرات و واردات کالا بصورت آسان اقدام نماید که این مهم باعث ایجاد اشتغال و هم کنترل وضعیت موجود مرزها را در پی دارد.
5 ـ با عنایت به اینکه ایجاد مناطق آزاد تجاری در دستور کار مجلس محترم قرار دارد ، لذا بلحاظ شرایط خاص منطقه اورامانات و محرومیت مضاعف مردم و خدمتگزاری آن‌ها در زمان نیاز نظام ، از همکاران محترم اکنون درخواست می کنم که در تصویب آن ، همت و مساعدت فرمایند.
6 ـ وضعیت بیکاری و نداری در شهرستان‌های اورامانات یک بحران پنهان است. لذا از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست می کنم برای رضای خدا به این مهم اهمیت داده و چاره اندیشی کنند.
7 ـ با عنایت به صعب العبور بودن منطقه اورامانات و اینکه برخورداری آن حوزه از آسفالت راه ها در کشور از میانگین (20) درصد کمتر است ، لذا از وزارت محترم راه درخواست می کنم دستور فرمایند برای حل مشکل ، اعتبارات لازم را تخصیص و اوامر مقتضی را صادر فرمایند.
8 ـ منطقه اورامانات بطور کلی با کمبود فضای آموزشی روبروست. لذا بالغ بر (50) روستای آن هنوز جاده دسترسی ندارد که مصالح ساختمانی به آنجا انتقال داده شود. از وزارت محترم آموزش و پرورش درخواست می کنم با تخصیص اعتبارات لازم ، نسبت به حل مشکل اورامانات اقدام شود. البته لازم به ذکر است اعتبارات آموزش و پرورش در روند فعلی براساس سرانه دانش آموزی است ، نه نیاز منطقه. لذا این کار مناسب بنظر نمی رسد. چون معمولا مناطق برخوردار سرانه دانش آموزی را به خود اختصاص داده . بنابراین مناطق محروم ، محرومتر و مناطق برخوردار ، برخوردارتر خواهد شد. ان شاالله تجدیدنظر شود.
9 ـ از وزارت راه و ترابری درخواست دارم جهت اختصاص بودجه لازم جهت تسریع در احداث راه آهن غرب کشور اقدام لازم را بعمل آورد.
10 ـ همانطوریکه می دانید و می‌دانیم معمولا آسیب‌های اجتماعی بخصوص نیاز به بهداشت و درمان بیشتر در مناطق محروم است. لذا محرومیت منطقه ، مساعدت بیشتر در بهداشت و درمان است. اکنون در سطح بندی تخت های بیمارستانی نسبت به جمعیت، چند نمونه عرض خواهم کرد؛ جمعیت پاوه با (55) هزار و (335) نفر، تعداد تخت بیمارستانی (50) تخت، به ازا هر (1106) نفر یک تخت بیمارستانی. تعداد پزشک عمومی بخش خصوصی و دولتی (14) نفر، به ازا هر (3966) نفر یک پزشک عمومی. تعداد دندانپزشک عمومی بخش خصوصی و دولتی (5) نفر، به ازا هر (11) هزار و (67) نفر یک دندانپزشک. متخصص جراحی عمومی یکنفر، به ازا هر (55) هزار و (335) نفر، یکنفر. متخصص داخلی یکنفر. متخصص رادیولوژی یکنفر. تعداد پرستاران شاغل در بیمارستان (23) نفر. فیزیوتراپ (2) نفر. کارشناس مامایی (7) نفر.
شهرستان جوانرود با (73) هزار جمعیت دارای (48) تخت بیمارستانی است. شهرستان‌های ثلاث باباجانی و روانسر فاقد هرگونه تخت بیمارستانی است. پس قضاوت بفرمایید، از وزارت محترم بهداشت و درمان تقاضامندم چاره اندیشی فرموده و نسبت به حل این مشکل مهم اقدام فرماید. 
خدایا! چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
والسلام
رییس ـ خیلی متشکر، ناطق بعدی را دعوت بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ ناطق بعدی جناب آقای جهانبخش امینی هستند، بفرمایید.
جهانبخش امینی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
بعد از اینکه دولت نهم با شعار عدالت گستری به سر کار آمد ، بارقه امید در دل مردم ایران اسلامی مخصوصا استان‌های جنگزده و محروم کشور بوجود آمد و مردم امیدوار شدند چنین دولتی که شعار عدالت گستری، مهرورزی و خدمت به محرومین سر داده است، حتما توجه بیشتری به پروژه‌های نیمه تمام استان‌های جنگزده و محروم خواهد داشت. اما در بررسی لایحه بودجه 85 چنین چیزی به چشم نمی خورد، چرا که در ردیف بودجه راه آهن غرب کشور که از سال 61 تاکنون جزو مباحث روز مردم استان‌های غربی مخصوصا استان کرمانشاه می‌باشد، از رشد مطلوبی برخوردار نیست.
رشد بودجه سال 85 راه آهن غرب کشور در مقایسه با سال‌های 83 و 84 حدود (220) درصد کاهش نشان می‌دهد که این خود بیانگر آن است که دولت محترم از اهمیت تکمیل کریدور شرق به غرب باتوجه به تحولات عظیمی که در کشور عراق رخ داده است غافل می‌باشد، امیدوارم این غفلت عمدی نباشد. لذا همانگونه که می دانید طبق قانون برنامه توسعه چهارم، استان کرمانشاه بعنوان قطب توسعه غرب کشور مطرح شده است. باوجود موقعیت سوق الجیشی که استان کرمانشاه دارا می‌باشد، اگر این پروژه تکمیل می‌گردید می‌توانست در مبادلات ترانزیتی بین ایران و عراق نقش فراوانی ایفا نماید. ولی افسوس علی رغم قول های مساعدی که داده شد، این مهم مورد توجه دولتمردان قرار نگرفت. ما هنوز نمی دانیم علت این بی توجهی چیست؟
جناب آقای رییس جمهور! آیا می دانید شهر کرمانشاه بیش از (1100) بار مورد حمله هوایی دشمن بعثی قرار گرفت که در این حمله ها اکثر زیرساخت‌های آن ویران گردید و بعد از جنگ نیز به تناسب ویرانی ها، ساخت و ساز صورت نگرفت؟
جناب آقای رییس جمهور! آیا می‌شود رشادت شیرزنان گیلانغربی که با داس و تبر به جنگ سربازان بعثی رفتند و مانع پیشروی آنان به داخل شهر گیلانغرب شدند را فراموش کرد؟ آیا می‌شود دلاوری و از خودگذشتگی این مردم عزیز پاوه و اورامانات که در شکستن محاصره شهر پاوه از خود نشان دادند را بیاد نیاورد؟ بیاد داریم که مردم عزیز دالاهو و اسلام آبادغرب در عملیات مرصاد دوشادوش رزمندگان اسلام جنگیدند و تنگه مرصاد را گورستان منافقین ساختند.
ما نمی دانیم علت بی مهری به مردم مظلوم قصرشیرین که شهرشان صد درصد تخریب گردید و فعلا مرزشان بر روی زوار عتبات عالیات بسته است چیست؟ ما از دولت نهم بیشتر از این ها انتظار داریم و امیدواریم با اقدامات اصلاحی که انجام خواهد داد، عقب ماندگی های استان‌های جنگزده جنوب، غرب و شمال غرب را جبران نماید.
اما در لایحه بودجه 85، بخش بهداشت و درمان کشور در اولویت قرار نگرفت و رشد مناسبی در این بخش نمی بینیم و اگر افزایشی رخ داده است در قسمت درآمدهای اختصاصی است که این نشان می‌دهد باید از جیب مردم هزینه بیمارستان ها را تامین کرد. این همان خودگردانی بیمارستان ها می‌باشد که سال ها به ناحق به بخش بهداشت و درمان کشور تحمیل گردید و همچنین در لایحه بودجه 85 باز هم مظلومیت روستاییان در رابطه با بیمه خدمات درمانی روستاییان و آب آشامیدنی سالم به چشم می خورد.
همانگونه که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌دانند، بودجه بیمه خدمات درمانی روستاییان در سال 85 نسبت به 84 حدود (60) میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد. این در حالیست که همه ما و سازمان‌های بیمه گر تلاش می کنیم سرانه درمان را به (7) هزار تومان افزایش دهیم. آیا چنین چیزی امکان دارد که سرانه درمان روستاییان کمتر از شهرنشینان باشد؟ این با کجای عدالت همخوانی دارد؟ مگر می‌شود روستاییان عزیز را طور دیگری معاینه و درمان نمود؟ امیدوارم همکاران محترم و نمایندگان عزیز این ناعدالتی آشکار را در زمان بررسی لایحه بودجه اصلاح نمایند.
اما یکی از آفت های مدیریتی نظام ما این است که هر دولتی به سر کار می‌آید، شروع به حذف نیروهای توانمند مخالف جریان سیاسی حاکم بر دولت می‌کند که بعد از انقلاب کم و بیش شاهد این موضوع تلخ بوده ایم. اما عزل و نصب هایی که در بعضی از وزارتخانه ها و ادارات دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد صورت گرفته است، بیم آن می‌رود تا سطح پایین ترین کارکنان آن اداره ادامه پیدا کند. 
مسوولین محترم باید مواظب عواقب روحی ـ روانی این موضوع باشند، چرا که بعضی از جریان های سیاسی کشور ، ارگان ها و ادارات مختص به خود دارند و این درحالیست که چنین امکانی برای جریان مقابل فراهم نیست. پس باید به توصیه‌های دلسوزانه و پدرانه مقام معظم رهبری در این خصوص دقت بیشتری صورت گیرد. والسلام علیکم و رحمه الله 
رییس ـ خیلی متشکر، خوب، نماینده پاوه صحبت کرد، نماینده ساوه هم بیاید صحبت کند، آقای اسلامی از ساوه و زرندیه، امروز قافیه جور است، پاوه و ساوه، بفرمایید.
حسین اسلامی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
«الحمد لله رب العالمین و انه خیرناصر و معین»
فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را به عموم ملت ایران تبریک می گویم. بدون شک (22) بهمن سال 1357 تبلور عینی پیروزی حق بر باطل بود، درود می فرستیم به معمار کبیر انقلاب، قافله سالار ما، حضرت امام رحمه الله و شهدای عزیزی که با خون خود درخت تنومند اسلام ناب محمدی را سیراب نمودند. امروز انقلاب اسلامی ایران بعنوان طلایه دار حریت و آزادگی در دنیا شناخته می‌شود و این برگ زرینی است بر تاریخ سراسر افتخار آمیز ایران که باقی خواهد ماند.
نطق پیش از دستور امروز را در دو فصل به استحضار شما نمایندگان ملت شریف ایران می رسانم.
1 ـ فصل اول؛ تقدیر و تشکر از رییس جمهور مخلص و خدمتگزار ایران اسلامی. 
2 ـ فصل دوم؛ نگاه بودجه کل کشور نسبت به روستاها.
لازم می دانم ابتدا از اقدام مثبت و موثر ریاست محترم جمهور و هیات دولت نسبت به بازنشستگان تشکر کنم، این بازنشستگان ذخیره ایران عزیز هستند، امیدوارم نسبت به امور افزایش حقوق، رفاه حال بازنشستگان، خصوصا شان و منزلت این پدران و مادران عزیز توجه جدی شود. 
آقای رییس جمهور! حضور حضرت عالی و هیات محترم دولت در استان‌ها و شهرستان ها بارقه امیدی در دل ملت ایران ایجاد کرده و عمران و آبادانی را سرعت بخشیده، امیدوارم این سنت حسنه تداوم پیدا کند و موجب خشنودی رهبر معظم انقلاب و ملت غیور ایران اسلامی باشد، ان شاالله. 
اینجانب مراتب امتنان و تشکر خود را از این اقدام خدا پسندانه اعلام می کنم و از خداوند حکیم مسالت داریم به حضرت عالی عافیت و سلامت عطا فرماید.
فصل دوم نگاه بودجه سال 1385 نسبت به روستاها، از نمایندگان محترم و عزیز استدعا دارم که به این نکاتی که عرض می کنم توجه جدی داشته باشند. از ریاست محترم جمهور در راستای نگاه مثبت به پروژه‌های عمرانی که افزایش چشمگیری داشته تشکر می کنم و همانند نطق های گذشته به محضرتان عرض می کنم که نگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نگاه مثبتی نسبت به روستاها نیست، اگر تدبیر نشود ضایعه جبران ناپذیری خواهد بود. امروز همه مسوولین شعارشان تقویت روستاها و تشویق مردم برای زندگی سالم روستایی می‌باشد، اما وقتی به برنامه‌های تنظیم شده در مورد راه روستایی، آب روستایی و جاده روستایی نگاه می کنیم نگاه درستی در سازمان مدیریت دیده نمی شود. 
آقای رییس جمهور! نسبت مقایسه ای بودجه آب و راه روستایی نسبت به سال گذشته در راستای آبرسانی شهرها (30) میلیارد تومان نسبت به سال گذشته کسری دیده می‌شود. درمورد فاضلاب نسبت به سال گذشته (18) میلیارد تومان دیده می‌شود و درمورد آب روستایی (118) میلیارد تومان نسبت به سال گذشته بودجه روستایی کاهش پیدا کرده است، البته این آب روستایی با احتساب (150) میلیارد تومانی است که در مجلس به تصویب رسیده را من عرض کردم.
یعنی درواقع در سال 1385 برای آب شهری (2000) میلیارد تومان بودجه دیده شده، نمایندگان عزیز توجه کنید! برای آب روستایی در سال 1385 فقط (60) میلیارد تومان بودجه دیده شده، (2000) میلیارد تومان بودجه برای آب شهری، (60) میلیارد تومان برای آب روستایی، در حالیکه (20) میلیون روستایی داریم، (40) میلیون شهری، این نسبت، نسبت معقولی نیست.
آقای رییس جمهور! در دولت گذشته بررسی شد (50) هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که باید ساماندهی شود و مبلغ (1500) میلیارد تومان در سه سال بودجه پیش بینی شد، وزارت راه اعلام آمادگی کرد، رییس سازمان مدیریت سابق هم ردیف بودجه را مشخص کرد، ولی جناب آقای رهبر رییس سازمان مدیریت همه این اقدامات مثبت گذشته را لغو کرد و امروز درمورد راه روستایی فقط در بودجه سال 1385 (300) میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به (50) هزار کیلومتر راه روستایی این عدد، عدد قابل قبولی نیست.
آقای رییس جمهور! این بودجه‌ای که برای سازمان جوانان و مشارکت زنان و غیره در این بودجه دیده شده، آیا اولویت کشور است؟ مشکل جوانان اشتغال است، مشکل جوانان ازدواج است، مشکل جوانان مسکن است، اگر به این سه مولفه توجه شود حتما شرایط قابل قبولی را پیدا خواهیم کرد. من لازم می دانم از وزیر محترم مسکن، برادر عزیزم جناب آقای مهندس سعیدی کیا تشکر کنم، امیدوارم این بنده مخلص و کارآمد خدا بتواند بحث مسکن جوانان را ساماندهی نماید. 
نمایندگان ملت شریف ایران! هشدار می دهم و اعلام می کنم! این نگاه در بودجه روستاها مهاجرت به شهر را سرعت می بخشد و مشکلات زیانباری را بدنبال خواهد داشت، امیدوارم نمایندگان محترم در کمیسیون تلفیق نسبت به حذف موارد غیرضرور اقدام و بودجه روستاها را ساماندهی نمایند.
آقای رییس جمهور!... (رییس ـ ان شاالله، وقتتان تمام شده) یک دقیقه! (رییس ـ نه، قبلا یک دقیقه وقت دادم) در پایان لازم می دانم از بذل توجه وزیر محترم نیرو، جناب آقای مهندس فتاح به استان مرکزی و شهرستان‌های ساوه و زرندیه که از مرکز استان بازدید فرمودند و بارقه امیدی در دل مردم اراک ایجاد شد که سد کمال صالح ان شاالله به نتیجه مثبتی برسد، تشکر می کنم و مراتب تشکر سفیر دولت مهرورز در استان مرکزی جناب آقای حاج عبدالله سهرابی و مجمع نمایندگان استان را اعلام می کنم. 
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

4 ـ تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به مسوولان اجرایی کشور
رییس ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
تذکرات نمایندگان محترم مجلس به مسوولان اجرایی کشور:
ـ آقایان: محمد خوش چهره و علیرضا محجوب نمایندگان محترم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و حسن سبحانی نماینده محترم دامغان به وزرا محترم امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی و صنایع و معادن درخصوص لزوم رسیدگی عاجل به وضعیت بازار سیمان، بخصوص تدبیر منطقی نسبت به قیمت آن.
ـ آقای سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده محترم دشتی و تنگستان به وزیر محترم جهادکشاورزی درخصوص توجه و رسیدگی به وضعیت نابسامان کشاورزان گوجه فرنگی کار استان بوشهر، بویژه شهرستان‌های دشتی، تنگستان، دیر و کنگان. 
توجه و رسیدگی به وضعیت بیمه محصولات کشاورزی دیم کاران استان بوشهر، بخصوص شهرستان‌های دشتی و تنگستان. 
به رییس جمهور محترم درخصوص دستور جلوگیری از بن بست شدن مرکز استان بوشهر به سبب ایجاد راه‌های منتهی به مراکز دیگر از فارس و هرمزگان.
ـ آقای قاسم عزیزی نماینده محترم شازند به وزیر محترم نیرو درخصوص تسریع در شروع عملیات اجرایی ایجاد تاسیسات فاضلاب شهرهای شازند و آستانه.
ـ آقایان: اسماعیل گرامی مقدم نماینده محترم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان، سیدرضا نوروززاده نماینده محترم اسفراین، حسین آفریده نماینده محترم شیروان به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص تسریع در افتتاح بیمارستان شهرستان جاجرم.
ـ آقای حمیدرضا پشنگ نماینده محترم خاش، میرجاوه، نصرت آباد و کورین به وزیر محترم نفت درخصوص تسریع در رفع کمبود سوخت زمستانی باتوجه به سرمای شدید منطقه و مشکلات پیش آمده برای مردم.
ـ آقایان: رضا طلایی نیک نماینده محترم بهار و کبودرآهنگ و سیدعماد حسینی نماینده محترم قروه به وزیر محترم راه و ترابری درخصوص تسریع در تکمیل مطالعات و آغاز عملیات احداث راه آهن همدان ـ سنندج. 
ـ آقای علی زادسر نماینده محترم جیرفت و عنبرآباد به رییس جمهور محترم درخصوص دستور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت رعایت عدالت در تخصیص اعتبارات بخش‌های مختلف برابر نیازهای واقعی در کل کشور، بخصوص بخش راه و ترابری در بودجه سال 1385.
به وزیر محترم راه و ترابری در خصوص رعایت عدالت در توزیع و تخصیص اعتبارات در مقایسه استان کرمان با سایر استان‌ها، آغاز عملیات اجرایی خط دوم جاده جیرفت ـ کرمان و جیرفت ـ کهنوج ـ رودان.
ـ آقایان: ایرج ندیمی نماینده محترم لاهیجان و سیاهکل و شاپور مرحبا نماینده محترم آستارا به وزیر محترم امور خارجه درخصوص توجه به سوابق تاریخی ارتباط فرامرزی با روسیه و مدخلیت این تجارب در مذاکرات هسته‌ای.
به وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص همانندسازی واگذاری تلفن همراه برای کلیه کادر آموزشی و اداری وزارت آموزش و پرورش.
ـ آقای سیدجلال یحیی زاده فیروزآباد نماینده محترم تفت و میبد به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اعمال قاطعیت در عدم صدور مجوز اکران فیلم‌های مبتذل و پوچ و مروج اباحه گری و بررسی مجدد مجوزهای عجولانه روزهای پایانی دولت سابق.
به رییس جمهور محترم درخصوص اتخاذ تدابیر لازم جهت کمک به گروه‌های غیردولتی و آزاداندیش آمریکا در برابر گستاخی آشکار دولت آمریکا و تخصیص بودجه برای گروه‌های ضد انقلاب در آستانه دهه فجر برای چندمین مرتبه.
ـ آقای هاشم حجازی فر نماینده محترم خوی به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درخصوص تسریع در چاپ و توزیع نکاحیه و اسناد ثبتی و ارسال به شهرستان خوی.
ـ آقای سیدمحمدرضا میر تاج الدینی نماینده محترم تبریز، اسکو و آذرشهر به رییس جمهور محترم درخصوص دستور پیگیری نسبت به حل مشکل قاچاق سوخت، بخصوص چهار نفتکش امارات متحده عربی توقیف شده در دهانه اروند با (300) هزار تن گازوییل.
ـ آقای مرتضی تمدن نماینده محترم شهرکرد به رییس جمهور محترم درخصوص دستور اعلام نحوه اجرای سیاست‌های اجرایی اصل (44) قانون اساسی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و گزارش آن به مجلس و مردم. 
ـ آقای حسن زمانی نماینده محترم ملایر به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اعلام علت عدم تکمیل مرکز بهداشت و درمان شهر ازندریان باتوجه به جمعیت (12) هزار نفری شهر.

5 ـ تذکر آئین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی آقایان: بیژن شهبازخانی و اسماعیل گرامی مقدم نمایندگان محترم ملایر و بجنورد
رییس ـ به تذکرات شفاهی نمایندگان می رسیم، آقای محبی نیا اسامی را اعلام بفرمایید تا در نهایت اختصار از این مرحله هم عبور کنیم.
منشی (محبی نیا) ـ اولین درخواست برای تذکر را برادرمان آقای شهبازخانی دارند، بفرمایید.
بیژن شهبازخانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
با تشکر از هیات رییسه محترم و کسب اجازه از همکاران. تذکر بنده تذکر آئین‌نامه‌ای مواد (21)، (23) و (17) و اخطار قانون اساسی اصول (85) و (138) در رابطه با اختیارات رییس مجلس و سوگندی که در صیانت از قانون اساسی خوردند و توجه به اجرای قانون اساسی و وظایف متقابل دولت برای همکاری با مجلس است. 
بنده از ریاست محترم مجلس درخواست کردم برای اینکه در جریان مصوبات اخیر دولت قرار بگیرم، جناب آقای دکتر حداد هم بنده را به هیات تطبیق قوانین در مجلس ارجاع کردند که براساس اصول (85) و (138) قانون اساسی دولت موظف است آئین‌نامه ها و مصوبات خودش را برای مطابقت با قوانین و قانون اساسی به مجلس ارجاع بکند. حداقل در آن زمینه ای که بنده تحقیق کردم دولت سه مصوبه در همین دو، سه ماه اخیر داشت که حتی رونوشت هم به مجلس نداده بود که من این ها را در پایان جلسه تقدیم جناب آقای دکتر حدادعادل می کنم تا ان شاالله مشخص بشود که حمایت باید در مجلس از دولت، دوطرفه باشد یا یکطرفه و اعتماد باید دوطرفه باشد یا یکطرفه؟ 
براساس اصول (85) و (138) دولت موظف است ظرف یکهفته کلیه مصوبات خودش را به رییس مجلس شورای اسلامی اعلام بکند و رییس مجلس اگر پس از بررسی تشخیص داد که مخالف قوانین عادی و قانون اساسی است، دستور فوری توقف آنرا صادر می‌کند و اگر بین رییس مجلس و دولت اختلاف باشد، نظر رییس مجلس مورد دقت و توجه قرار می‌گیرد و ارجح خواهد بود و دولت موظف است براساس مصوبه سال 1378 ظرف یکهفته پس از تصویب، کلیه مصوبات خودش را به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند، ولی بنده مخصوصا در زمینه مصوبات اخیر تحقیقی که کردم حداقل سه مورد اصلا رونوشت هم داده نشده که این جای نگرانی است که آیا دولت به مجلس اعتماد ندارد؟ زمینه‌هایی که بنده تحقیق کردم، به آن هیات هم مراجعه کردم، از وزیر اقتصاد دولت محترم هم سوال کردم و پاسخ قانع کننده ندیدم و برای آینده نگران شدم، برخی از آن به این شرح است. 
رییس ـ حالا احتیاجی نیست به آن موارد اشاره بکنید، چون آن دیگر از بحث تذکر خارج می‌شود، همین مقدار را اگر اجازه بفرمایید من یک توضیح بدهم (شهبازخانی ـ اگر اجازه بدهید...) نه دیگر، آن نطق می‌شود، از چارچوب آئین‌نامه خارج می‌شود. من از شما ممنونم، عرض می کنم که دولت موظف است همه مصوبات خودش را برای مجلس بفرستد، در مجلس هم هیات تطبیق مصوبات با جدیت و دقت کارخودش را انجام می‌دهد، نتایج بررسیهایشان را هم طبق یک برنامه منظمی به دفتر بنده می‌آورند، خود من همه این مصوبات را با قوانین تطبیق می کنم، مواردی را که نظر هیات تطبیق مصوبات را تایید بکنم در اینکه مغایرت وجود دارد به دولت اعلام می کنم و تلاش می کنم برای اجرای قانون اساسی و تامین حقوق مجلس... (شهبازخانی ـ اگر اجازه بدهید...) حالا اگر لازم شد میکروفون تان را باز می کنم. گاهی ممکن است اتفاق بیفتد، از انبوه مصوبات، بعضی از مصوبات فراموش بشود که مجلس فرستاده بشود، ما این ها را بررسی می کنیم، موارد سه گانه ای هم که شما اشاره می کنید به مجلس ارسال نشده بوده، به من لطف کنید، من حتما از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور که خودشان نماینده و عضو هیات رییسه بودند، پیگیری می کنم و این را خلاف می‌دانیم اما تصور نمی کنم که تعمدی در کار باشد که دولت مصوبات خودش را برای ما نفرستد. 
گاهی هم در دولت سابق این اتفاق می افتاده و هم ممکن است در دولت فعلی اتفاق بیفتد. ضمنا اشاره می کنم که در روزهای پایانی دولت سابق تعداد زیادی مصوبه به تصویب رسیده که تا مدت ها، تا همین اواخر هیات تطبیق مصوبات سرگرم رسیدگی به آن مصوبات روزها و هفته های پایانی دولت گذشته بوده، ممکن است بعضی از مصوبات جدید دولت هنوز در صف نوبت قرار داشته باشد. حالا با این توضیح من اگر هنوز از تذکر شما مطلبی باقی است بفرمایید. میکروفون آقای شهبازخانی را باز کنید.
شهبازخانی ـ جناب آقای رییس! بعضی از مصوبات دیگر نوشداروی پس از مرگ سهراب می‌شود، من یکی، دو مورد را اشاره می کنم، ببینید! در قانون بودجه سالیانه، بند «ذ» تبصره (2) ما (1500) میلیارد تومان کمک فنی اعتباری به دولت دادیم تا ظرف یکماه آئین‌نامه اجرایی آنرا استانی تنظیم بکنند و سهمیه همه استان‌ها را بدهند، الان در سفرهای استانی به صورت یک تصمیم انقلابی از این محلی که مجلس مصوب کرده فقط به استان‌هایی که سفر می‌شود، سهمیه تخصیص می‌دهند، (130) میلیارد تومان، (150) میلیارد تومان، واقعا مگر مشکل بیکاری فقط این سه، چهار استان دارند؟ مگر استان‌های دیگری مثل کرمانشاه ، لرستان، همدان، قزوین مشکل بیکاریشان حل شده؟ آیا می‌شود به بند «ذ» تبصره (2) قانون بودجه بخشی نگری بکنیم؟ 
رییس ـ دیگر این ها وارد محتوا شدن است، اجازه بفرمایید...
شهبازخانی ـ مواردی است که بنده از رییس بانک مرکزی پرسیدم توضیح نمی دهد، از وزیر اقتصاد پرسیدم توضیح نمی دهد. (30) میلیارد تومان به هر استانی اضافه می‌دهد، ما موارد را باور کنیم یا این (4600) میلیارد تومان کسری را؟!
رییس ـ آقای شهبازخانی! اگر حضرت عالی واقعا راجع به این موضوع نظری دارید در نطق قبل از دستور بفرمایید، تصدیق می کنید که مقام تذکر، مقام ورود در محتوا نیست، این بحث محتوایی که خلاف قوانین است یا نه، کار همان هیات تطبیق مصوبات است و نهایتا هم تشخیص رییس مجلس است. 
بهرحال من تشکر می کنم و نسبت به تطبیق مصوبات دولت با قوانین حساس هستم و پاسدار حق مجلس و نمایندگان بر طبق قانون اساسی هستم، از جناب عالی هم خواهش می کنم آن سه موردی که می‌فرمایید به مجلس ارسال نشده بوده به من لطف کنید که پیگیری کنم.
منشی (محبی نیا) ـ نفر بعدی منصرف هستند، از ایشان متشکرم. بعد از ایشان جناب آقای مرحبا هستند (مرحبا ـ من هم منصرف هستم، صحبت نمی کنم) خیلی ممنون و متشکر، نفر چهارم هم منصرف هستند که از ایشان هم تشکر می کنیم. 
رییس ـ اسم های منصرفین را هم بخوانید.
منشی (محبی نیا) ـ آقای دکتر! خودشان خواستند که خوانده نشود، شرمنده، ببخشید. نفر بعد جناب آقای گرامی مقدم هستند، بفرمایید.
اسماعیل گرامی مقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
من خدمتتان کوتاه عرض می کنم. ماده (193) آئین‌نامه که درخصوص سوال نمایندگان مجلس از وزراست که من بصورت کوتاه عرض می کنم، مابقی را برای هفته های بعد می گذارم. 
ببینید آقای رییس! سوال هایی که از وزرا می‌شود بایستی طبق ماده (193) آئین‌نامه در کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. اخیرا بعضی از سوال ها، بخصوص سوالی که امروز از وزیر محترم نفت در کمیسیون انرژی مطرح است می‌بایستی در کمیسیون صنایع و معادن که کمیته پتروشیمی، هوافضا و صنعت در آن هست ارجاع داده بشود، ولی متاسفانه به کمیسیون انرژی ارجاع داده می‌شود. من خواهش می کنم که حضرت عالی بر این قضیه نظارت بفرمایید و تذکر بدهید که در همان کمیسیون مربوطه که تخصصی است مورد بحث قرار بگیرد. 
چون اعتبارات و بودجه هر ساله در رابطه با مسایل پتروشیمی در کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار می‌گیرد، تشکر می کنم.
رییس ـ خیلی ممنون. هیات رییسه ان شاالله دقت کنند که ارجاع سوالات به کمیسیون ها به تناسب موضوع صورت بگیرد.

6 ـ تصویب لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور
رییس ـ جناب آقای حاجی بابایی وارد دستور بشویم.
منشی (حاجی بابایی) ـ اولین دستور ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درمورد لایحه یک فوریتی متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور است. تا تبصره (5) هم پیشنهاد حذف شد، رای نیاورد، تبصره (6) پیشنهادی هست؟ (اظهاری نشد) تبصره (7) پیشنهادی هست؟ (اظهاری نشد). الحاقی (1)؟ البته این الحاقی (1) را می گوییم تبصره (8) جناب آقای سبحانی پیشنهاد حذف تبصره (8) را دارند (الحاقی (1) بشود تبصره (8) و الحاقی (2) هم تبصره (9) بشود).
رییس ـ آقای سبحانی بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
آقای دکتر من تذکر ماده (223) را هم درمورد این تبصره دارم، همانطور که می دانید در ماده (223) گفته شده است که در طی لایحه بودجه یا سایر لوایح نمی شود که برنامه را اصلاح کرد و اصلاح برنامه باید درقالب لوایح خاص خودش صورت بگیرد. بند «الف» ماده (49) که این تبصره به آن اشاره می‌کند، می گوید: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی می‌توانند مشمول مفاد حکم ماده (49) باشند، البته فرهنگستان های تخصصی. 
اینکه آیا موسسه کار و تامین اجتماعی جزو دانشگاه است یا جزو موسسه آموزش عالی پژوهشی است، مقوله ای است که بنظر می‌آید جزو هیچکدام از این دو نباشد. بنابراین اگر این مساله را حضرت عالی اظهار نظر بفرمایید این تذکر که ما اینجا داریم آنرا اصلاح می کنیم، درحالیکه اگر بخواهد برنامه چهارم اصلاح بشود باید اصل آن طی لوایح یا طرح‌های دیگری اصلاح بشود.
رییس ـ بله، من تذکر جناب عالی را وارد می دانم، برای اینکه یک فلسفه ای داشته آن ماده (49) قانون برنامه و اختصاص دارد به موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها و... (مفتح ـ در اساسنامه آمده...) در اساسنامه آمده که چه؟ در اساسنامه آنوقت موسسه کار و تامین اجتماعی بعنوان یک موسسه پژوهشی... (مفتح ـ در اساسنامه آمده هیات امنایی اداره می‌شود) قید شده که موسسه پژوهشی است؟ بهرحال اگر که موسسه پژوهشی است بطور طبیعی مشمول آن حکم ماده (49) است. آقای حاجی بابایی! شما تبصره بعدی را در دستور قرار بدهید، ما این تذکر آقای دکتر سبحانی را که قابل توجه است با مشورت با آقای مفتح و کردبچه ببینیم که چه می‌گویند و بعد به این تبصره برمی گردیم. فعلا تبصره بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد حذف تبصره (9) را هم جناب آقای سبحانی دارند، بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
در تبصره بعدی دوستان عنایت بکنند که گفته شده مبلغ (2445) میلیارد ریال از محل صرفه جویی یا کاهش در اعتبارات هزینه‌ای یا تملک دارایی‌های مالی قانون بودجه برای مواردی که در جدول شماره (4) تعیین شده اختصاص پیدا می‌کند. 
همیشه این بحث بین دوستان مجلس مطرح بوده است که بعنوان مثال اگر دولت در لایحه بودجه سال 1385 وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی را (40) تعریف کرده، آیا مجلس با این مقوله موافقت می‌کند یا موافقت نمی کند؟ تجربه ای که در سال‌های گذشته و در لوایح بودجه و متمم و اصلاح آن وجود دارد به ما حکم می‌کند که معمولا مجلس که باید حافظ اموال مردم باشد و در مقابل هزینه‌ای که مقامات دولتی پیشنهاد می‌کنند چون این هزینه ها از محل مالیاتی که از مردم گرفته می‌شود یا از محل پول نفتی که حاصل فروش ثروت ملت است تامین می‌شود، باید سختگیری بکند، بنحوی که بسیاری از پیشنهادات عمدتا هزینه‌ای دولت در مجلس به دلیل ضرورت حمایت از ثروت مردم و درآمدهای مردم تصویب نشود. به عبارت دیگر اگر دولتی می خواهد یک پولی را از مجلس مطالبه بکند نمایندگان که نمایندگان مردم هستند توجه داشته باشند که این پول یا از محل مالیات است که از موکلین آن‌ها گرفته می‌شود، یا از محل فروش نفت است که از ثروت موکلین آنهاست و لذا باید نهایت سختگیری در تصویب آن مقوله اعمال شود. متاسفانه در تجارب مختلف دیده می‌شود که مجلس نه تن ها آنچه را که دولت پیشنهاد می‌کند به راحتی تصویب می‌کند، بلکه خودش هم کم یا زیاد به پیشنهادات اضافه می‌کند. در جریان لایحه‌ای که ما هستیم همانطور که ملاحظه فرمودید اگر همه بودجه عمرانی و همه بودجه جاری سال 1384 صد درصد تخصیص پیدا بکند باز (2700) میلیارد تومان مازاد درآمد بود یا به سال 1385 ارجاع بشود و یا با آن (2700) تا هزینه‌هایی را تامین بکنیم.
کاری که مجلس محترم در روزهای مختلف کرد این بود که گفت (2700) میلیارد تومان مازاد درآمد را حفظ می‌کند، به دولت هم اجازه می‌دهد بجای صد درصد اعتبارات عمرانی (80) درصد تخصیص بدهد و لذا (2000) میلیارد هم از اعتبارات عمرانی مصوب خودش در سالی که تمامی بودجه تامین شده کسر کرد، با (2700) تایی که داشت می‌شود (4700) تا، (600) میلیارد تومان هم اجازه داد از دارایی‌های مالی یا هزینه‌ای کم شود (5300) میلیارد تومان می‌شود یعنی در این آشفته بازار مالی و خرج کردن حالا یک تبصره اضافی هم اینجا مطرح شده که (244) میلیارد که البته وقتی با جدول جمع می زنید (244) میلیارد نمی شود (194) و خرده ای میلیارد تومان می‌شود. (244) میلیارد تومان دیگر هم مجلس می گوید به آن هزینه‌هایی که ما هنوز قانع نشدیم واقعا به چه صورت بود اضافه شود گاهی شما از سرپولدار بودن و اینکه نمی دانید پولتان را چطور خرج کنید یک مواردی را اضافه می کنید گاهی از سر استیصال اعتبارات عمرانی خودتان را کم می کنید بعد در آنصورت اصلا قابل دفاع نیست که ما هزینه‌های اضافی را مازاد بر آنچه که دولت آورده تحمیل کنیم. دوستان استدلال می‌کردند که حقوق کارمندان دولت قابل پرداخت نیست یا امکان پرداخت ندارد، چاره ای نداریم با دولت همکاری کنیم که همه این ها هم گفته شد، هیچ موقع استدلال نیامد، ما هم قانع نشدیم، مجلس محترم هم رای داد، خوب اختیار خودش را دارد، مشکل ندارد. 
الان بودجه 85 در مجلس هست مواردی که در اینجا پیشنهاد شده به میزان حدود (200) میلیارد تومان، تبصره مورد نظر را نمایندگان محترم مجلس اگر مصلحت می‌دانند در بودجه 85 اضافه کنند. کدامیک از این ها درواقع یک وضع عاجلی هست که ما حتما بایستی یک خرج (200)، (240) میلیاردی هم روی بودجه دولت اینجا بار کنیم. من به تحقیق خدمتتان عرض می کنم در این چهار، پنج موردی که اینجا وجود دارد یک نکته ای نوشتم بنام کمک به هیاتهای ورزشی و معمولا هم اینگونه بوده برای اینکه یک مجموعه جدول رای بیاورد یک ردیف، دو ردیف مواردی گنجانیده می‌شود که به همه نمایندگان در همه شهرستان ها مربوط می‌شود، بعد دوستان بخاطر اینکه مثلا به یک هیات ورزشی یک چیزی کمک شود یک مجموعه (250) میلیارد تومانی را بعضا روی علایقی هم که دارند رای می‌دهند. 
من استدعا می کنم با عنایت به اینکه ما واقعا داریم بودجه 85 را الان رسیدگی می کنیم و باتوجه به اینکه این موارد هیچ احصا نشده که باید اینگونه باشد، چرا باید مثلا (300) میلیارد تومان بابت تجهیزات و بهسازی داده شود، چرا (400) نیست؟ چرا (250) نیست؟ هیچکدام از این ها استدلالی نیست یک رقمی می‌آید تصویب می‌شود می‌رود رد کارش.
بنابراین اگر ضرورت دارد در بودجه 85 بگذارید در متمم بودجه‌ای که شما دارید (20) درصد از عمرانی کم می کنید تا هزینه جاری بدهید هیچ توجیهی ندارد که (244) میلیارد تومان هم مازاد بر آن مواردی که دولت آورده از طرف مجلس اضافه شود مجلس که باید قاعدتا حافظ مالیات مردم و حافظ پول نفت مردم باشد. ما هر چقدر این ها را کمتر تصویب کنیم از مردم کمتر مالیات می‌گیرند و این کمک به مردم است. نماینده‌ای که دغدغه موکلش را دارد باید دغدغه جیب موکلش را داشته باشد، نمی شود که چون ما اختیار قانونگذاری داریم هر چه می خواهیم تصویب کنیم که مردم مالیات بدهند، مالیاتش را بیاوریم صرف هزینه‌هایی کنیم که بعضا برای ما قابل شناسایی یا قابل اثبات نیست. لذا بنده پیشنهاد حذف این تبصره را دارم.
رییس ـ تشکر می کنم، اگر مخالفی هست صحبت کنند. 
منشی (قربانی) ـ مخالف آقای زمانی هستند که وقتشان را به آقای کلهر می‌دهند، بفرمایید.
ابوالفضل کلهر ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکاران عزیز دررابطه با این تبصره و اهمیت و موارد آن مطالبی را خدمت همکاران عزیزم عرض می کنم و ان شاالله تشخیص اینکه حذف بشود یا نشود با همکاران عزیز هست.
دوستان! مطالبی که مطرح شد دررابطه با دلایل حذف این تبصره من توضیحاتی را عرض می کنم. اولا این جدول صرفا یک بندی ندارد که از ضروریات کشور باشد وهمکاران محترم به آن حساسیت داشته باشند، شاید اصلا این نوع بیان دلایل یکمقدار تضعیف جایگاه نمایندگی و مجلس هم باشد. یقینا نمایندگان محترم براساس وظایفی که قانون اساسی به آن‌ها محول کرده خودشان را مسوول در مقابل آحاد ملت می‌دانند و در برابر همه ملت و حفاظت و صیانت از منافع ملی می‌دانند و این نیست که خدای ناکرده اگر یکجایی برای رفع مشکلاتی که در حوزه‌های انتخابیه یا شهرستان هست، این منافات داشته باشد. گاهی منافع ملی ما با مسایل منطقه‌ای همپوشانی دارد و رویهم افتادگی دارد. اگر یک موضوعی و یک مشکلی در همه جا ی کشور مبتلابه هست خوب این درواقع یک موضوع ملی است نه یک موضوع منطقه‌ای. اتفاقا در همین جدول اگر دوستان دقت کنند مصوبه کمیسیون مطلبی دارد که مربوط به (حوزه، اگر انتخابیه ببینیم) شهر تهران است که بیشترین مدافعین، نماینده های غیرتهرانی بودند چون مسایل ما در پایتخت بعضا مسایل ملی است و مسایلی است که اگر در اینجا حل نشود آثار آنرا باید در حوزه‌های محروم و حوزه‌های انتخابیه و مناطق دیگر کشور هم دید. مثل همین بند اولی که برای خرید واگن متروی تهران دیده. 
دوستان! ما یک حرفهایی بصورت منتزع از هم در مواقعی می زنیم وقتی پای حل آن مساله می‌آید، آنوقت نباید تصمیم غیر از آن بگیریم، اگر واقعا آن مطالبی که می گویید ضرورت دارد. من الان بطور مثال عرض می کنم الان در رابطه با بحث بنزین اینکه ما در سال گذشته (5) میلیارد دلار ارز مملکت را برای واردات بنزین دادیم و بعضی هم مخالف بودند که این منافع و منابع چگونه دارد صرف می‌شود بهرحال این باید چه موقع حل شود و این باید کجا تصمیم گیری شود؟ اگر شما امروز، حالا من فقط متروی تهران در رابطه با توسعه سایر خطوط را عرض نمی کنم که در مجموع (9) خط هست که (5) خط در تهران و (4) خط در حواشی است. همین زیرساختی که داریم یعنی سرمایه گذاری که الان برای متروی تهران انجام شده و در مواقع پیک، ما (1) میلیون سفر درون شهری با مترو داریم علی رغم اینکه هنوز شبکه مترو و ایستگاه‌های مختلف آن با هم عمل نمی کند، ما (1) میلیون سفر در روز داریم جابجایی می کنیم با فاصله (6) دقیقه بین هر دو ترن و قطاری که حرکت می‌کند. 
اگر امروز فقط (300) میلیون دلار مجلس تصمیم می‌گیرد به متروی تهران بدهد، استفاده و بهره‌برداری و بازده این سرمایه گذاری را به دو برابر افزایش می‌دهد یعنی (2) میلیون سفر در روز فاصله (6) دقیقه را (3) دقیقه کند. الان اینجا فقط (100) میلیون دلار داده شده، ممکن است بفرمایند که ما این را در بودجه آینده می دهیم. وقتی امروز یک متممی آمده آیا ما به مدیریت زمان اعتقادی نداریم؟ آیا ما اعتقاد نداریم که اگر یک ضرری را ششماه جلوتر از آن اقدام کنیم بنفع مملکت است؟ آیا بازده اقتصادی یک طرح در فاصله ششماه آثاری در منافع ملی ما ندارد؟ اصلا بنده که دفاع می کنم یا سایر همکارانی که به این رای دادند یا ان شا الله رای خواهند داد مساله تهران را ملی می بینند اگر ما بخواهیم با نگاه حوزه انتخابیه ببینیم خوب باید به این رای ندهیم. یا همان بحث (60) میلیارد تومان برای ورزش همین مجلس کمیسیون تلفیق سال گذشته براساس صرفه جویی یا کاهش در هزینه‌های عمرانی (400) میلیارد تومان برای ورزش اختصاص داد که آن امروز عملیاتی نشده، یعنی آن اهداف و برنامه‌هایی که شما در این مجلس برای ورزش پیش بینی کرده بودید اتفاق نیفتاده است. 
امروز (60) میلیارد تومان برای کل کشور، برای کل هیاتهایی که... بحث جوانان را مطرح می کنیم، بحث ورزش را مطرح می کنیم حتی در ورزش دو نگاه وجود دارد، یک نگاه این است که ورزش هزینه جاری است، یک نگاه اینکه ارتقا سطح سلامت جامعه است، سطح روانی جامعه را، بهره‌برداری از آن آثار مثبت روانی و پیشگیری از استرس ها، بحث اثر آن در اقتصاد، خوب با این نگاه (60) میلیارد تومان برای کل هیاتهایی که در استان‌ها هستند آنهم با شاخص مقبولی که بر اساس جمعیت در شهرستان ها مطرح کردند که بین هیاتها توزیع شود این کارهای عمرانی است. 
ما امروز حدود (4628) میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری که پیش آمده و داریم به دولت می پردازیم تا مشکل نداشته باشیم، در کنار آن مجلس آمده حدود (240)، (250) میلیارد تومان برای چند موضوعی که هست یا مگر در همین مجلس نبود به جناب آقای حداد عادل ریاست محترم مجلس تذکر دادند در بازرسی که از کتابخانه شده بود، امروز کتاب های مرجع ما، امروز افتخارات ملی ما، اسناد ملی ما در کتابخانه مجلس که از معتبرترین کتابخانه ها برای کتاب های مرجع و اسناد هست، در خطر است. برای (500) میلیون تومان به جناب آقای رییس تذکر دادید و من مطمین هستم اگر خدای ناکرده یک اتفاق بیفتد و چند جلد از این کتاب ها در این مجلس از بین برود، همین نمایندگان خود موسسین که بر وظایف ملی مان تذکر می دهیم که چرا آقای رییس انجام ندادید؟ مگر آقای رییس می‌تواند معجزه کند، مگر تا دراختیار رییس پول نگذارید می‌تواند قرارداد اطفا حریق را ببندد و تجهیزات لازم پیشگیرانه بگیرد، مگر اقدامات پیشگیرانه در صلاحیت ما نیست، وظیفه ما نیست، مگر ما نباید انجام بدهیم؟ لذا (500) میلیون تومان حتی ما می گفتیم بودجه‌ای که حدودا (5) هزار میلیارد تومان متمم است، بعضی دوستان می گفتند نیاییم (500) تومان برای مجلس هم بگذاریم که اسم مجلس هم برای (500) تومان بیاید. گفتیم چه اشکالی دارد که اگر یک اقدام خداپسندانه و پیشگیرانه برای حفاظت و صیانت از کتاب های مرجع و اسناد و افتخارات ملی ما که اگر خدای ناکرده یک ورق آن از بین برود دیگر قابل دستیابی نیست، خوب ما چگونه باید رییس و ابزار و امکانات بگذاریم که انجام بدهد؟ خوب این جدول آمده این بحث ها را کرده. 
یا فرودگاه حضرت امام که افتتاح شد، شما بروید ببینید الان برای هزینه‌های اندکی که بدهکار هستند، سرمایه‌های چند صد میلیارد تومانی، چند هزار میلیارد تومانی که هزینه شده امروز با پرداختن (30) میلیارد تومان در اینجا و مابقی در بودجه 85 به بازدهی و ظرفیت کامل باید برسد. خوب از اینطرف هم در مقابل افکار عمومی سوال می‌کنند که اگر فرودگاه امام کاربرد ندارد چرا اینهمه میلیاردها هزینه شده؟ اگر هزینه شده چرا بهره‌برداری نمی شود؟ خوب، اینجا وظایف نمایندگان چه چیزی است؟ این بحث خدای ناکرده این است که یک بند بگذارند که از حساسیت نمایندگان... خیر، حساسیت نمایندگان اگر یک موضوعی مثل ورزش مبتلابه حتی آخرین روستای ما هست که برای یک توپ یکسری جوانان ما درگیر هستند و یک کمکی به هیاتها داده شود که در این فاصله بتوانند تقویت کنند تا بتوانند در آن اهدافی که مجلس و مملکت و مردم حساسیت دارند و ما را وکیل خودشان کردند این مجموعه و برآیند همه حوزه‌های انتخابیه یا منافع ملی یعنی یک موضوع کشوری، یک مساله عمومی، لذا اینجا این بحث را داریم. در متروی تهران اگر ما اینجا پیشگیری نکنیم و دلارهای مملکت را بیاوریم بخاطر این مساله در اینجا هزینه کنیم (رییس ـ جناب آقای کلهر! وقت جناب عالی تمام است) آثارش به مناطق بر می‌گردد. 
لذا خواهش من این است یک اقدامی درکنار اقدامی که دولت آورده رقمش هم رقم قابل توجهی در مقایسه با کل آن نیست و همه آنهم هزینه‌هایی است که آثار زودبازده و آثار اقتصادی مثبتی در حرکت های ما دارد به حذف این پیشنهاد رای ندهیم تا ان شا الله اصل آن رای بیاورد تا این مطالبی که عرض کردم ، محقق شود. البته تشخیص با دوستان است، منتها این در راستای عقب ماندگی هایی که عرض کردم در تلفیق و در صحن علنی گذشته برای ورزش دادید، نشد یا مساله مترویی که همه حساسیم چرا ما از سرمایه‌گذاری‌هایمان بطور مطلوب بهره‌برداری نمی کنیم و با ظرفیت کامل استفاده نمی کنیم یا با یک ایستگاهی که امروز به مرکز شهر، توسعه پیدا کند آثار سریع و آنی روی ترافیک ما دارد، روی صرفه جویی در سوخت ما دارد، روی جابجایی حمل و نقل دارد، قدرت انتخاب با گرایش انبوه حمل و نقل درون شهری را به ما می‌دهد. اگر ما قدرت انتخاب در انتخاب استفاده از ارتباطات درون شهری بدهیم آنجاست که ما با این قدرت انتخاب، اگر کسی هم ماشین بنزین سوزی را در ترافیک آورد آنوقت ما برایشان حرف داریم. لذا خواهش می کنم دوستان به حذف این تبصره رای ندهند. 
رییس ـ ممنون، ایشان مخالف بودند، موافق صحبت کنند. 
منشی (قربانی) ـ آقای ندیمی بفرمایید. 
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان! اینجا مجلس است، محل قانونگذاری است. بدون دید کلان قانون گذراندن و تصویب کردن یک آفت اساسی است. قانونگذار نباید خودش را محدود بکند به چند عملیاتی که از نظر ما آسیب‌های بودجه ریزی و برنامه ریزی است. 
اولا وقتی شما عمرانی را کم می کنید نمی توانید دفاع کنید که آقا! ما داریم خدمت می کنیم. عمرانی به اندازه کافی در این کشور دشمن دارد، نشانه اش هم همین بودجه 85 است که ظاهرا بالا بردند اما وقتی درست نگاه می کنید می بینید جاری ها واقعا رفته اند. بجای اینکه ما از عمرانی ها کم کنیم باید ببینیم داریم چکار می کنیم؟ آخر ما با این کشور، کشوری که (70) میلیون آدم چشم به این (270)، (280)، (290) تای مجلس دوخته اند، ببینید این قانونگذاری که ما داریم می کنیم این ها واقعا فردا محل انتقاد ملت نمی شود؟ مثلا اگر بخواهیم به مترو کمک کنیم مگر فقط تهران مترو دارد؟ کلانشهرهایی مثل مشهد که بهرصورت همواره دردنامه شان در ایام بودجه به ما می‌رسد یا جاهای دیگر، عدد نمی خواهد؟ شما حتما باید جای خاص بگذارید چرا شما می آیید تعیین می کنید؟ چرا نمی گویید مثلا کمک برای حمل و نقل ریلی یا مترو، عام بگذارید دولت خودش انتخاب کند یا به بقیه هم برسد. شما می‌فرمایید کتابخانه مجلس...
رییس ـ جناب آقای ندیمی! ببخشید آقای مدنی تذکر دارند، تذکرشان را بشنویم، بفرمایید. 
سیدمحمود مدنی بجستانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
تذکر من زمان صحبت مخالف محترم بود که خیلی از زمان قانونی خودشان بیشتر صحبت کردند و با تکرار مطالب... ولی توجه نشد و خیلی بیشتر صحبت کردند در حالیکه رعایت اوقات مقرر جز وظایف رییس محترم جلسه است. 
رییس ـ تذکرتان وارد است. ببخشید آقای ندیمی ادامه بدهید. 
ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
اولین بحث این بود که قانونگذار اگر می خواهد حمایتی کند باید از همه مصادیق یک سیاست دفاع کند نه یکجای خاص. مثلا شما آمدید کمک به کتابخانه مجلس کردید، دست شما درد نکند. آخر واقعا مساله اصلی کشور ما کتابخانه مجلس است؟ واقعا در خود مجلس، در همین بحث عمرانی که هنوز هزینه اش هست قدرت جابجایی نیست؟ یعنی واقعا اگر یکنفر این را بخواند به ما نمی گوید... فقط کتاب های کتابخانه حقوق دانشگاه تهران که سوخته شد چرا چیزی نگذاشتید؟ یعنی واقعا قانونگذار خودش را مثله می‌کند و برای جوامع خاصی برنامه ریزی و قانونگذاری می‌کند آیا نمی شود اتهام صنفی و نگاه غیر ملی به آن بست؟ می‌شود یا نمی شود؟ بنظر می‌رسد که می‌شود. شما (400) میلیارد برای بودجه ورزش تعریف کردید نمی گویید چرا ندادند؟ می گویید آقا! (60) تا بدهید وصله و پینه کنیم. خوب بروید ببینید برای چه ندادند؟ چرا سازمان مدیریت به خودش اجازه می‌دهد مصوبه مجلس را اجرا نکند؟ چرا بلوکه نمی کند آن دستگاه‌هایی که باید برای ورزش پول بدهند، آنرا نمی بندد، حسابهایشان را نمی بندد، بعنوان بدهی برداشت نمی کند؟ بجای اینکه بگویید... چرا (400) میلیاردی که پارسال در تلفیق با هزار زحمت مصوب کردیم نمی دهند، می آیید (60) تا می دهید که وصله پینه کنید ما راهم دلخوش کنید بگویید آقا! ترا به خدا شما هم که هیات رییسه فراکسیون ورزش هستید دلتان بسوزد به این 
رای بدهید. 
مجلسی که نمی تواند از مصوبه قانونی خودش صیانت کند با این کارها دارد بنوعی سرهم بندی و از این دست ماجرا. ما بیاییم قدرت مجلس را بنوعی بالا ببریم که معنی دار شود، دستگاه اجرایی به خودش اجازه «نه» به قانونگذار ندهد. یکروزی ما اینجا عرض کردیم آقا! ما باید معلوم کنیم که ما حاکم هستیم یا قوه مجریه؟ (400) میلیارد ما می گوییم آقا! چرا ندادید؟ می گویید نمی شود. می گوییم خوب این چه معنا دارد که هر مصوبه‌ای که در مجلس می‌آید شما می گویید نمی شود؟ اصلا در این مملکت نوعی برخورد با این مجلس دارد می‌شود. بجای اینکه بگویید چرا آن (400) تا را ندادید (60) تا دادید، (60) نفر هم دنبال امثال ما دادید که ترا بخدا مخالف صحبت نکنید یا اینکه موافق باشید، آقا داریم به هیات ورزشی شهرستانتان کمک می کنیم. ما این (60) تایی که شما می خواهید بدهید نخواستیم. همان (400) تای قانون پارسال را به ما بدهید. بجای اینکه بیایید موضوع را حل کنید از وزانت مجلس دفاع کنید، چهار تا ردیف می گذارید ما را هم دلخوش می کنید که آقا! خیلی خوش به حالتان شده، ما برای این مورد ماهی، آن مورد ورزش، آن مورد کتابخانه، آن مورد مترویتان پول گذاشتیم، بعد هم می آییم می گوییم آقا! پیک مسافرت چیست و مانند آن؟!
اصلا بحث این نیست، بحث این است که آقا! حق داریم از عمرانی به هزینه‌ای بزنیم آیا حق داریم مصوبات قبلی که اجرا نشده را رها کنیم بیاییم با (50)، (60) تا به بقیه بگوییم چه؟ ما می گوییم که عزیزان من! واقعا مشکل در اینجاست که ما (290) نماینده‌ای که باید از حریم مجلس دفاع کنیم با این کارها در حقیقت داریم به آن دسته از مجریانی که قانون ما را لگد مال بی توجهی غفلت خودشان می‌کنند علامت می دهیم که آقا! مهم نیست تو اجرا نکن، ما چکارت می‌توانیم بکنیم شما که معاون رییس جمهور هستید و ما اصلا حق سوال و تذکر هم نداریم وزیر هم که نیستید که اینجا بیاوریم، تازه وزیر را هم بخواهیم بیاوریم که چه؟ 
مجموعا من عرض می کنم این نحوه قانونگذاری حل مساله نیست بلکه پوششی است بر اینکه ضعف هایی را که الان وجود دارد هیچ فرق هم نمی کند، این قوه مجریه و آن قوه مجریه و آنطرف تر را ما داریم بعنوان مقنن صحبت می کنیم قوه مجریه آنطرف است ما اینطرف، تفکیک قواست. ما باید از آنچه که مصوب کردیم دفاع کنیم، هزار نوع بلا بر سر مصوبه ما می‌آورند از تفسیر از نوع جداولی که خودشان تعریف می‌کنند در آئین‌نامه که حالا امسال رییس جمهور محترم قول دادند که زودتر بنویسند (6) ماه، (10) ماه طول می‌دهند بعد هم می‌گویند که نشد. 
پس آنچه که ما می گوییم این است که دوستان ما وقتی به این نوع مصوبات رای می‌دهند در حقیقت به دستگاه اجرایی می‌گویند آقا! شما هر طور می خواهید مملکت را اداره کن خلاف قانون اساسی باشد. بنابراین من خواهش می کنم به این حذف رای بدهید این حذف درحقیقت نوعی دفاع از خودتان است و نوعی علامت به دستگاه اجرایی که آقا! تو فقط باید ببینی ما چه تصویب می کنیم آن را عمل کنی، نه اینکه عمل نکنی بعد هم ما با (60) تا، (400) تا را مورد غفلت قرار بدهیم. از آن (400) تا فقط (40) تا نه، (50) تا حاصل شد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
اختری ـ اخطار دارم.
رییس ـ خیلی ممنون. آقای اختری تذکر دارند، بفرمایید. 
عباسعلی اختری ـ بسم الله الرحمن الرحیم
بنده در رابطه با این تبصره الحاقی اخطار قانون اساسی دارم. 
اگر ریاست محترم مجلس عنایت بفرمایند بنظرم در رابطه با این تبصره الحاقی جای اخطار قانون اساسی است. اصل (75) که بیان می‌کند طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان درخصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد در صورتی قابل طرح در مجلس هست که در آن طریقه جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. 
در این تبصره الحاقی شکل جبران اینطور گفته شده که از محل صرفه جویی یا کاهش فلان یا فلان... اینکه آدم بطور تردید چیزی را مطرح کند که نمی داند کدامیک قابل انجام هست این را نمی شود جبران کاهش درآمد یا افزایش هزینه حساب کرد بنظر من تصویب این تبصره با این اصل (75) مخالف است، متشکرم.
رییس ـ خیلی ممنون، این «یا»هایی که آمده بقول شما «یا فلان یا فلان» این ها برای اینکه اختیار دولت بیشتر باشد که اگر از یک محلی قابل تامین نبود از محل دیگری قابل تامین باشد، این تذکرتان را وارد نمی دانم اجازه بفرمایید که ادامه بدهیم. آقای مفتح نظر کمیسیون را بگویند. 
محمدمهدی مفتح (مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ بسم الله الرحمن الرحیم
بنده استدعا می کنم همکاران محترم عنایت کافی مبذول بفرمایند. یکی از بحث ها این است، در این لایحه که ما داریم کسری های بودجه سال 84 را تامین می کنیم آیا با اضافه کردن این موارد، ما مواردی بر کسری اضافه نکرده ایم و وقتی می خواهیم دولت را در تامین کسری ها کمک کنیم مجددا با اضافه کردن (4)، (5) مورد به این کسری ها نیفزوده ایم؟ در این رابطه باید عرض کنیم ممکن است در بادی امر چنین بنظر برسد که این مواردی را اضافه می‌کند بر هزینه‌هایی که دولت باید انجام بدهد. اما اگر دقیقتر توجه شود ملاحظه می کنید که ما بعنوان نمایندگان مردم در مجلس داریم بنحوی اولویت بندی در هزینه ها می کنیم یعنی می گوییم که دولت طبق آن پیوست‌های بودجه یکسری هزینه باید انجام بدهد. برای تربیت بدنی باید یکسری کار انجام بدهد، برای فرودگاه های کشور وظایف و اعتباراتی دارد که انجام می‌دهد. در اینجا ما آمدیم و اولویت این ها را تعیین می کنیم که از بین این هزینه ها و این ردیف‌هایی که باید انجام شود این مواردی که ذکر شده حتما انجام شود اولویت این ها را تعیین می کنیم و بر دولت تکلیف می کنیم. 
بنابراین به این معنا که ما هزینه‌ای را اضافه تر داریم تحمیل می کنیم قطعا اینگونه نیست. وقتی که (80) درصد اعتبارات عمرانی تخصیص پیدا می‌کند، در داخل آن اعتبارات از آن مواردی که اعتبارات عمرانی هست اعتبارات می‌تواند بدینگونه جابجا شود هرچند محل تامین آن در تبصره الحاقی ذکر شده. 
مطلب دومی که بعضی از دوستان صحبت می‌کنند که مصوبات قبلی عمل نشده چرا ما نمی رویم و آن مطلب را اصلاح کنیم آن برمی گردد به مباحثی که در ابتدا در کلیات صحبت می شد اگر مجلس مصوبه‌ای دارد، مصوباتی دارد و بخوبی و بدرستی انجام نمی شود محل حل آن مساله در این لایحه متمم نیست. در اینجا ما نمی توانیم مشکل را حل کنیم هرچند که در این مورد خاص (400) میلیارد تومانی که برای تربیت بدنی هزینه می شد چرا انجام نشده دلیل خاص خودش را دارد. موجه یا ناموجه بودن آن بحث دیگری است و اصلا این ردیف که مربوط به تربیت بدنی اینجا آوردیم مورد هزینه آن با مورد هزینه (400) میلیارد تومان تفاوت دارد که بنده بعدا خدمت شما من عرض می کنم. اما این مطلب که اگر مصوبه‌ای انجام نمی شود ما برویم و آن اشکال را حل کنیم این یک حرف درستی است، اما ارتباطی با اینجا ندارد. ما اینجا داریم متمم بودجه را بررسی می کنیم و مجلس می خواهد به دولت اعلام کند که این هزینه ها از بین هزینه‌هایی که دولت دارد انجام می‌دهد اولویت دارد و باید انجام شود. 
مطلب بعدی، نسبت به مواردی است که در اینجا ذکر شده است. دوستان عنایت بفرمایید! (4)، (5) مورد اینجا بیان شده است. بحث مترو و نیازی که متروی تهران دارد این جمعیت فراوانی که دارد منتقل می‌کند محاسنی را که در رفع آلودگی هوا، در رفع مشکل ترافیک دارد ظرفیتی را که می‌تواند برای بیشتر کردن مسافرین هزینه و انجام بدهد، یعنی زیربناها ساخته شده است باید یکمقداری امکانات استفاده از این ظرفیت ها بیشتر شود این ها مطالب روشنی برای عزیزان است. در بودجه 84 ردیف و اعتبار داشتند، در بودجه 85 اعتبار دارند به آن‌ها پرداخت خواهد شد. اما حجم کار و سنگینی کار و نیاز به اعتبار حالاحالاها برای اینکار ما زمان و فرصت داریم و جا برای هزینه کردن داریم. اینگونه نیست که اگر این (100) میلیارد تومانی که اینجا پیش بینی است بگوییم که در اعتبار سال دیگر پرداخت می‌شود، اعتبار سال دیگر هم نیاز هست، سال بعد هم نیاز هست، سال 84 هم نیاز بوده یک پروژه سنگینی با اولویت‌ها و منافع بسیاری برای شهر تهران است. 
در رابطه با فرودگاه های کشور که رقمی معادل (30) میلیارد تومان پیش بینی شده است عنایت بفرمایید که فرودگاه امام افتتاح شد پروازها دارد مرتبا به آنجا منتقل می‌شود، دارد هر روز فعالتر می‌شود، برای اینکه این فرودگاه بتواند بعنوان یک فرودگاه بخوبی عمل کند نیازمند تجهیزات و امکاناتی است برای اینکه بتواند کارش را به درستی انجام بدهد با اعتباراتی که برای آن پیش بینی و تخصیص داده شده است فرودگاه امام نمی تواند بخوبی کارش را انجام دهد. در اینجا پیشنهاد شده است اگر مجلس محترم رای بدهد (30) میلیارد تومان از هزینه ها و اعتباراتی که وجود دارد برای اینکار برای خرید تجهیزات و بهسازی فرودگاه امام تخصیص پیدا کند و این فرودگاه بتواند آبرومندانه کارش را انجام دهد.
بحث بعدی که من خواهش می کنم دوستان بطور کامل عنایت کنند، بحث تربیت بدنی است. ملاحظه بفرمایید! تمامی شما عزیزان، خود ما در حوزه‌های انتخابیه با مشکل ورزش برای جوانان بشدت مواجه هستیم. ما در بودجه سال 84 (390) میلیارد تومان برای پایان دادن و اتمام یافتن پروژه‌های نیمه تمام پیش بینی کردیم. درحقیقت بودجه‌های عمرانی بود برای اینکه مکان ها و فضاهای ورزشی تکمیل شود. در اینجا مطلب دیگری را می گوییم، آن پول تا بیاید هزینه شود، ساختمان و فضای ورزشی ساخته شود زمان خواهد برد، ضمن اینکه تامین آن پول هم درحد (390) میلیارد تومان برای دولت تاکنون مقدور نبوده است، چیزی حدود (80) میلیارد تومان پیش بینی می‌شود که تا آخر سال پرداخت شود. 
در اینجا مطلب دیگری را می گوییم، می گوییم که هیاتهای ورزشی که درحقیقت مستقیما با یک جوانی که می خواهد فعالیت ورزشی انجام دهد، درگیر است و آخرین نقطه هزینه کردن است، این هیاتهای ورزشی برای اینکه بتوانند کارشان را انجام بدهند، بودجه نیاز دارند. در اینجا نحوه تخصیص هم پیش بینی شده است. دراختیار سازمان مدیریت یا کمیته برنامه ریزی استان، کمیته برنامه ریزی شهرستان نیست. در اینجا تکلیف شده است که به نسبت جمعیت هر شهرستان این تخصیص پیدا کند. برای حدود (70) میلیون نفر، (60) میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است که به ازای هر نفر حدود (900) تومان می‌شود. شما اگر یک جمعیت (100) هزار نفری در این شهرستان ببینید، چیزی حدود (90) میلیون تومان در اینجا برای هیاتهای ورزشی آن شهرستان تخصیص پیدا می‌کند. به ازای هر (100) هزار نفر جمعیت تقریبا حدود (90) میلیون تومان. این می‌تواند ورزش را در شهرستان یک تحرک خیلی سریع و جدی بدهد. جوانان ما را که خطرات بسیاری آن‌ها را تهدید می‌کند از اعتیاد، از موارد دیگر، یکی از مهمترین مسایلی که می‌تواند این ها را نجات بدهد، بحث ورزش است. من استدعا می کنم عزیزان به این نکته خیلی توجه کنند، این یکی از مواردی است که بسرعت می‌تواند در حوزه‌های انتخابیه اثر خودش را نشان بدهد، آنهم برای قشر جوان، برای جوانان ورزشکار ما و حتی جوانانی که در هر رشته‌ای به ورزش علاقه مند هستند، برای کل هیاتهای ورزشی است و به نسبت جمعیت شهرستان هم توزیع می‌شود.
موارد دیگر هم که باز اولویت آن معلوم است. کتابخانه مجلس بعنوان محلی که کتاب های مرجع و سرمایه‌های فراوانی در آنجا وجود دارد، درمقابل آتش و آتش سوزی آسیب پذیر است. رقم هایی که اینجا پیش بینی شده است، البته در مجموع این رقم جدول (194) میلیارد و (500) میلیون تومان است که باتوجه به اولویت و ضرورتی که این موارد دارد، کمیسیون برنامه و بودجه تصویب کرده و پیشنهاد ما خدمت عزیزان هست که به پیشنهاد حذف رای داده نشود، این ها باقی بماند تا بتواند این هزینه‌های ضروری ان شاالله در کشور انجام شود. کمیسیون با پیشنهاد حذف مخالف است.
رییس ـ خیلی ممنون، آقای رهبر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نظر دولت را اعلام می فرمایند، خواهش می کنم بفرمایید.
فرهاد رهبر (رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) ـ 
سلام علیکم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ما با پیشنهاد حذف این تبصره، یعنی پیشنهاد جناب آقای دکتر سبحانی موافق هستیم، بدلیل اینکه مواردی که در آنجا پیشنهاد شده، بویژه متروی تهران در بودجه سال 1385 بطور کامل دیده شده و دوم اینکه متروی تهران درحال حاضر پیش پرداخت فاینانس های خود را داده و اعتبارات لازم برای انجام کار دارد و فوریت لازم را ندارد که دو ماه باقیمانده سال را ما بخواهیم در شرایط اضطرار وجهی را برای آن تصویب کنیم. لذا خواهش می کنم، چون الان ما مواجه با مشکل جدی هستیم، یعنی (7600) میلیارد تومان کسری، (4700) میلیارد تومان داریم اجازه درآمد می گیریم، یعنی خود همین مواجه با (3000) میلیارد تومان کسری است که از طریق جابجایی اعتبارات ما باید این کسری را پوشش بدهیم. 
از عزیزان استدعا می کنم بدلیل اینکه مواردی را که آنجا پیش بینی کردید، در بودجه سال 1385 بطور کامل دیده شده، استدعا دارم که با پیشنهاد جناب آقای دکتر سبحانی و حذف این تبصره موافقت بفرمایید. بودجه مربوط به تربیت بدنی هم درسال 1385 (200) میلیارد تومان بودجه قابل توجهی است که ان شاالله نظر شما را هم تامین خواهد کرد. از توجه شما عزیزان تشکر می کنم.
رییس ـ حالا آقای رهبر! تا اینجا تشریف دارید من هم در حضور نمایندگان بگویم، اگر این تبصره حذف شد، شما برای تامین بودجه لازم جهت وسایل اطفای حریق کتابخانه معتبر مجلس کاری کنید که اگر اتفاقی در این کتابخانه بیفتد، بنده پاسخگو نخواهم بود. حالا اینهم...
رهبر ـ جناب آقای دکتر! ما در کمیسیون برنامه و بودجه هم عرض کردیم که این موارد اضطرار را می‌شود از طریق دیگری جبران کرد و ما به شما قول می دهیم که همین امسال این (500) میلیون تومان اطفا حریق کتابخانه را تامین کنیم.
رییس ـ متشکر. بسیار خوب، آماده رای گیری هستیم، قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد حذف تبصره الحاقی یا تبصره (9) است. 
مبلغ (2445) میلیارد ریال از محل صرفه جویی با کاهش در اعتبارات هزینه‌ای یا تملک دارایی‌های مالی قانون بودجه سال 1384 کل کشور برای موارد مندرج در جدول شماره (4) این قانون اختصاص می‌یابد. 
تعدادی از نمایندگان ـ (2)، (2).
تعدادی از نمایندگان ـ (4)، (4).
رییس ـ بسیار خوب، حالا ملت تعجب می‌کنند که در مجلس چه اتفاقی افتاده که فریاد نمایندگان به هوا برخاسته. تعداد دقیق نمایندگان را به من بگویید.
مصباحی مقدم ـ تذکر دارم.
هدایت خواه ـ تذکر دارم.
رییس ـ دیگر وقت تذکر گذشته، به رای گیری که رسیدیم تذکر شنیده نمی شود. حضار 209 نفر، اعلام رای بفرمایید. مخالفان با حذف تکمه شماره (2) و موافقان با حذف تکمه (4) را فشار دهند. پایان رای گیری را اعلام می کنم، با (116) رای موافق حذف به تصویب رسید، حذف شد. تبصره بعدی را اعلام بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهادهای الحاقی کمیسیون ها! کمیسیون ها پیشنهاد الحاقی دارند؟ (اظهاری نشد) اگر ندارند، نمایندگان محترمی که پیشنهاد الحاقی دارند، بفرمایند. (یکی از نمایندگان ـ در ماده 1 پیشنهاد دارم)، (1) که هنوز مراعی داریم تا حل کنند انجام می دهیم، تبصره (7) مراعاست. (جبارزاده ـ پیشنهاد دارم) آقای جبارزاده پیشنهاد دارند، بفرمایید.
اسماعیل جبارزاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم
پیشنهاد من در جزوه ای که تحت عنوان پیشنهادات چاپ شده، صفحه (4) است. یک تبصره الحاقی است به اینصورت که سقف اعتبار مذکور در بند (3) تبصره (12) قانون بودجه سال 1384 از محل اعتبار ردیف (503285) جدول اعتبارات استانی قسمت چهارم قانون بودجه سال 1384 به (2500) میلیارد ریال تغییر می‌یابد.
همکاران عزیز استحضار دارند که یک ردیفی در جدول اعتبارات استانی در قسمت چهارم منظور بود که این رقم مربوط به مازاد درآمدهای استانی بود که اگر استان‌ها بتوانند بیش از رقم قید شده در بودجه شان اعتبار و درآمدی را کسب کنند، بخشی از این را به بخود استان‌ها برمی گردانند.
رقمی که در بودجه سال 84 درنظر گرفته شده بود، الان آن رقم تحقق پیدا کرده و بیشتر از آنهم استان‌ها درآمد دارند. لذا ما پیشنهاد کردیم که اعتبار ردیف به (250) میلیارد تومان افزایش پیدا کند که عملا این درآمد تحقق پیدا کرده است، درآمد های استانی است، اعتبار ردیف را بالا می بریم که بتوانند در استان‌ها خودشان باز از این عدد طبق سنوات قبل استفاده کنند.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای دکتر! شما این رقم را اینجا ننوشتید.
جبارزاده ـ چرا، نوشته ایم که سقف اعتبار مذکور در بند (3) تبصره (12) قانون بودجه سال 84 از محل (503285) به (2500) میلیارد ریال تغییر یابد. یعنی سقف به (250) میلیارد تومان برسد.
منشی (حاجی بابایی) ـ بار مالی دارد، حالا آقای رییس می فرمایند.
جبارزاده ـ بار مالی... اصلا این تحقق پیدا کرده است. خواهش ما این است که دوستان به این رای بدهند که این مازاد درآمد به خود استان‌ها برگردد، یک کمکی برای مسایل عمرانی استانهاست. یک اجازه درطول سال برای استانهاست، بار مالی هم ندارد.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای دکتر! تعدادی از نمایندگان تذکر دارند.
رییس ـ آقای مصباحی مقدم! تذکر شما هنوز باقی است یا مربوط به آن بود؟ (مصباحی مقدم ـ خیر) آقای هدایت خواه بفرمایید.
ستار هدایت خواه ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رییس! تذکر بنده یکی بند (7) ماده (23) مسوولیت نظارت بر رعایت اوقات و مهلت‌های قانونی مذکور در آئین‌نامه است که مربوط به همین بحث تذکر می‌شود و تقاضا دارم عنایت بفرمایید که بموقع تذکرات داده شود و دیگری ماده (17) رعایت بیطرفی است. 
تذکری که حضرت عالی در پایان به آقای دکتر رهبر دادید، بنظر می‌رسد نوعی عدم رعایت بیطرفی بوده. چون مخالف و موافق صحبت کردند. اظهارنظر حضرت عالی درواقع بنوعی مخالفت با پیشنهاد حذف بوده است که بنظر می رسید پرهیز شود از اینکه خدای ناکرده شایبه اعمال نظر آقای رییس برای رای گیری در مجلس پیش نیاید بهتر است، عذر می خواهم.
رییس ـ بله، تذکر شما وارد است و من هم امیدوارم شما در بودجه سال آینده برای کتابخانه مجلس یک فکری بکنید. چون اگر یک وقت اتفاقی هم برای این کتابخانه بیفتد، خود حضرت عالی اینجا ممکن است به بنده تذکر بدهید که چرا رییس مجلس برای حفظ و صیانت از این میراث فرهنگی اقدام نکرد. من تذکر شما را وارد می دانم، امیدوارم شما و همه نمایندگان هم تقاضای من را مورد توجه قرار بدهید. 
آقای فرهنگی هم تذکر دارند، بفرمایید. از جناب آقای باهنر هم درخواست می کنم جلسه را اداره کنند.
فرهنگی ـ آقای رییس! تذکر بنده منتفی است.
رییس ـ آقای باهنر! آقای قربانی تذکری می‌دهند که حضرت عالی توجه خواهید فرمود.
(در این هنگام آقای محمدرضا باهنر «نایب رییس» ریاست جلسه را بعهده گرفتند)
موسی قربانی ـ جناب آقای باهنر! ضمن خیرمقدم به حضرت عالی، عنایت بفرمایید! پیشنهاد جناب آقای جبارزاده بنظر می‌رسد که (من درواقع اخطار دارم) بار مالی داشته باشد. اگر جناب آقای رهبر هم عنایت بفرمایند، درست است عددی که در لایحه بودجه برای مازاد درآمد استان‌ها تعیین شده، می‌فرمایید آن تحقق پیدا کرده. وقتی دولت عدد می‌گذارد، مازاد بر آن را در بودجه منظور می‌کند. تا یک سقفی را می‌گویند برگردد به استان‌ها، از آن سقف به بعد به خزانه واریز می‌شود و در هر حال جزو درآمدها محسوب می‌شود. اگر واقعا اینطوری نیست، برای آن جایی ندیدند، یعنی آن را جزو درآمدهای دولت حساب نکردند تا برای آن هزینه معین کرده باشند، درواقع به این معنا که یک درآمدی است که هزینه‌ای برای آن دیده نشده. اگر اینطوری است پیشنهاد آقای جبارزاده قابل طرح است، ولی اگر از آن محل هزینه‌ای دیدند، یعنی یک درآمدی، آن مازاد را محاسبه کردند و نتیجتا هم برای آن هزینه دیدند، اگر اینطوری باشد مغایر اصل (75) است و قابل طرح نیست.
نایب رییس ـ آقای جبارزاده شما تذکرتان را دادید یا می خواهید مجدد بدهید؟
منشی (حاجی بابایی) ـ ایشان پیشنهاد داده اند.
نایب رییس ـ می خواهید پیشنهادتان را مطرح کنید. بسیارخوب، حالا آقای جبارزاده! شما یک توضیحی درمورد پیشنهادتان بدهید تا من یکمقدار در... (یکی از نمایندگان ـ صحبت کردند) صحبت کردید، الان... 
اسماعیل جبارزاده ـ آقای مهندس! اینکه می‌گویند مغایر اصل (75) است، استحضار دارید که همه ساله در بودجه ما اجازه می دهیم که مازاد سقف درآمد تا یک سقفی از استان‌ها اگر تحقق پیدا کرد در همان استان برای بودجه‌های عمرانی برگردد.
الان یک تبصره ای را اینجا دوستان حذف کردند، همان آخرین تبصره (2445) میلیارد ریال. (نایب رییس ـ تبصره لایحه است) بله، الان حذف شد، درست است؟ (نایب رییس ـ بله) الان آن حذف شد، یک رقمی بود که برای... اینجا هم ما پیشنهاد دادیم، گفتیم ردیفی که در بودجه بود، سقف آن به (2500) افزایش پیدا کند. یعنی اگر هم این تصور را دوستان داشته باشند که این ممکن است شبهه بار مالی باشد، باتوجه به حذف آخرین تبصره ای که الان اینجا مجلس رای داد و تبصره حذف شد، عملا ما در این متمم عدد (2445) میلیارد ریال را هم داریم که این سقف الان با این پیشنهاد ما تقریبا باز بالانس می‌شود، هیچ اتفاقی نمی افتد. سقف این (2500) تاست، درصورتیکه در خود لایحه (750) میلیارد ریال دیده شده بود، بعد (2445) تا هم آخرین تبصره ای بود که حذف آن رای آورد، منابع اینهم الان دراختیار هیات رییسه محترم است.
قربانی ـ آقای باهنر! من اخطار دارم، اگر اخطار من را...
نایب رییس ـ من هنوز به اخطار شما اعتقاد پیدا نکرده ام، مخالف را بفرمایید که صحبت کنند.
منشی (حاجی بابایی) ـ مخالف آقای مصباحی مقدم هستند.
نایب رییس ـ بفرمایید.
غلامرضا مصباحی مقدم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
البته اینکه اخطار وارد است یا نه، توضیح آن را خود جناب آقای باهنر بدهند، ولی لیست بلند بالایی را از کسری اعتبارات استان‌ها ضمیمه لایحه متمم ارایه کرده اند. این لیست نشان می‌دهد که استان‌ها همه با کسری روبرو هستند، کسری های بسیار زیاد. اگر فرض را بر این بگذاریم که درآمدهای اضافی دارند، باید از آن درآمدهای اضافی این کسری ها تامین شود. هم آموزش و پرورش، هم بنیاد شهید و امور ایثارگران از استان‌های مختلفی این کسری را ارایه کردند، دستگاه‌های دیگر هم همینطور. این نشان می‌دهد که اگر به فرض درآمدی اضافه بر آنچه که پیش بینی شده داشته باشند، می‌توانند کسری های خودشان را از این راه جبران کنند و ما در لایحه متمم این را دیدیم.
بنابراین بنظر می‌رسد که دیگر جایی برای پوشش دادن درآمدهای اضافی نیست و کسری ها را باید از این راه تامین کنند. از این جهت بنده با پیشنهاد ایشان مخالف هستم.
منشی (حاجی بابایی) ـ موافق آقای رودکی هستند، بفرمایید.
محمدنبی رودکی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من فکر می کنم که اتفاقا این بحث برگشت مازاد درآمد به خود استان‌ها اولا باعث ایجاد انگیزه در استان‌ها خواهد شد، عدد بودجه را هم همکاران توجه داشته باشند، عدد بودجه را تغییر نمی دهد. هرساله این تبصره را ما داشتیم که دولت هم در متمم امسال به همین دلیل آورده که مازاد استان‌ها به خود استان‌ها برگشت داده می شده. این سقف (75) هزار میلیارد، پیشنهاد افزایش به (2500) میلیارد داده شده که این کمکی به استان‌ها برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، برای حل مشکل عمرانی و آبادانی در استان‌ها است.
بنابراین من فکر می کنم که همکاران به این رای مثبت بدهند، نه سقف عدد بودجه را تغییر می‌دهد و نه مغایر اصل (75) قانون اساسی است، این در متمم بوده، ما مازاد درآمد استان‌ها را از سقف (75) هزار میلیارد به (2500) میلیارد افزایش می دهیم. امیدوار هستم که همکاران عزیز ان شاالله با رای (4) این کمک را به استان‌هایی که درآمد خودشان را مازاد بر این سقفی که پیش بینی شده در خود استان‌ها تصمیم گیری و استفاده کنند و رای مثبت را شاهد باشیم.
نایب رییس ـ کمیسیون مخالف است، دولت، آقای رهبر بفرمایید توضیحی بدهید. (رهبر ـ نظری نداریم) اصلا نظری ندارید، نه موافق، نه مخالف، اینکه نمی شود. خیلی خوب، حضار 207 نفر، پیشنهاد را برای رای گیری قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد جناب آقای جبارزاده الحاق این تبصره به ماده واحده است: «سقف اعتبار مذکور در بند (3) تبصره (12) قانون بودجه سال 1384 از محل اعتبار ردیف (503285) جدول اعتبارات استانی قسمت چهارم قانون بودجه سال 1384 به (2500) میلیارد ریال تغییر می‌یابد».
نایب رییس ـ حضار 207 نفر، عزیزان رای خودشان را در رابطه با این پیشنهاد مطرح بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنم، تصویب شد. جناب آقای حاجی بابایی اجازه بدهید! آقای قربانی شما و دوستانی که اخطار اصل (75) قانون اساسی را دادند، من این پاسخ را خدمت ایشان دادم، حالا چون از تریبون پخش نشده در رابطه با پیشنهاد گذشته توضیح بدهم. 
اولا مازاد بر آن (75) میلیارد تومان در بودجه هیچ جا پیش بینی نشده و در متمم بودجه درآمد اضافی می‌شود و مشروط به آن درآمد اضافی، هزینه اضافی را می‌شود پیشنهاد داد و این اصل (75) مشکل ندارد. یعنی اصل (75) زمانی است که آدم یک پیشنهاد هزینه‌ای را بدهد و محل درآمدش را مشخص نکند. این ها دقیقا گفته اند که اگر درآمدهای استانی از سقف (75) میلیارد تومان بیشتر شد، تا (250) میلیارد تومان دولت اجازه داشته باشد این هزینه را بکند. پاسخ دیگر آنهم این بود که همان تبصره الحاقی که کمیسیون اضافه کرده بود و الان حذف شد، این تقریبا مشابه همان است. چون در آن تبصره عزیزی اخطار قانون اساسی نداده بود، ظاهرا ما در متمم و در اصلاح بودجه و در خود بودجه مساله اصل (75) اگر درآمد و هزینه با هم پیشنهاد داده شود، مشکل اصل هفتاد و پنجی ما نداریم. بنابراین پیشنهاد، پیشنهاد درستی بود و تصویب هم شد. پیشنهاد بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد تبصره الحاقی (1) مراعی مانده بود. آقای دکتر سبحانی پیشنهاد حذف خود را مطرح بفرمایید. حذف تبصره الحاقی (1) یا تبصره (7) را مطرح می کنید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
من پیشنهاد حذف تبصره الحاقی اول را دارم و خدمت دوستان عزیز عرض کنم باتوجه به اینکه در کلیات این متمم و در بندهای مختلف من تصدیع دادم و مطالب زیادی را خدمت شما مطرح کردم، این واقعا بخاطر عمق مشکلاتی است که در لوایحی از این قبیل وجود دارد. 
درمورد تبصره الحاقی (1) هم که یک موسسه‌ای را جزو جدول شماره (10) پیوست قانون می‌آورد، چند نکته مطرح است که باید مطرح شود. نکته اول تجلیل از علم و عالم و دانشگاه است. قاعدتا نظام اسلامی که مسوولین طراز اول آنهم از علما و بزرگان کشور هستند نسبت به علم و عالم و توسعه و ترویج دانش توجه دارند و این از افتخارات این نظام است، درواقع در این تردیدی نداریم. 
اما نکته دیگری که باید درکنار این توجه به علم و عالم مطرح شود این است، همانطورکه در اسلام توجه به علما و گسترش علم توصیه شده، توجه به نظم و انضباط و حفظ بیت‌المال هم توصیه شده و هر دو این ها روش‌های اسلامی است. بنابراین باید ضمن اینکه به دانشگاه‌ها و یا موسسات آموزشی و تحقیقاتی کمک می‌شود، اما این کمک نباید منجر به نوعی بی نظمی یا عدم حسابکشی از اموال بیت‌المال بشود.
هیچکس منکر این قضیه نیست که باید برای کارهای تحقیقاتی و آموزش به دانشگاه‌های کشور کمک کرد، اما بالاخره بعید می دانم کسی منکر این معنا باشد که باید آنچه که مصروف آموزش یا تحقیقات می‌شود هم بازدهی قابل قبول داشته باشد. در کشور ما سالی حدود (550) میلیارد تومان مصروف پژوهش می‌شود. دوستانی که اینجا و آنجا نزدیکی بیشتری به موسسات تحقیقاتی دارند، واقعا باید به این سوال عمده پاسخ بدهند که از این مبلغ بسیار زیاد پولی که مصروف امور تحقیقاتی می‌شود، بازدهی آن تا چه اندازه است و آیا این قابل قبول است که ما به صرف اینکه باید توجه شود، بدون توجه به بازدهی آنچه که در پژوهش و آموزش می گذاریم تصمیم گیری کنیم؟
بسیار دیده می‌شود که نسخه نویسی در برخی از پژوهش‌های دستگاه‌های اجرایی و یا شاخص‌هایی مثل صرفا مقاله نویسی در مجلات، این ها معیار تحقیقات می‌شوند. درحالیکه آنچه برای ما بعنوان تصمیم گیر در اموال مردم و بیت‌المال مطرح است، این است که آیا پژوهش ها، کتب، تحقیقات و مقالات تا چه اندازه در راستای رفع مشکلات مردم عمل می‌کنند. اگر شما هزار تا مقاله هم داشته باشید، اما این مقالات ناظر به رفع مشکلات مردم یا ناظر به رفع مشکلات بنیادینی که در جامعه اسلامی وجود دارد، دغدغه جامعه اسلامی است نباشد، قاعدتا آن عدد بزرگ دردی را از جامعه ما درمان نخواهد کرد.
دوستان عنایت کنند! از سوی دیگر شورای گسترش دانشگاه‌ها یا حتی برخی از دانشگاه‌ها بدون توجه به ظرفیت‌های مالی دولت، مدام تولید هزینه می‌کنند، یعنی شما هرچقدر پول برای آموزش عالی می گذارید، همزمان می بینید که شورای گسترش دانشگاه‌ها با اجازه به تاسیس فلان دانشگاه یا گسترش فلان رشته هزینه‌های جدیدی را برای کشور ایجاد می‌کند. درحالیکه در قانون اساسی هم گفته شده است که آموزش عالی تا سرحد خودکفایی کشور باید رایگان باشد و مملکت پول آن را بدهد. بعبارت دیگر بین مقدار پولی که برای آموزش عالی می دهیم و میزان نیروی انسانی که تربیت می‌شود، باید یک توازنی برقرار باشد. اگر تعداد دانشگاه یا تعداد نیروی انسانی بالاتر از ظرفیت موردنیاز کشور به نیروی انسانی باشد، قانون اساسی هم اجازه اینکار را نداده. البته ما مخالف گسترش علم و داشتن دانشجو نیستیم. الان اینجا صحبت از پول است برای این امکانات، پولی که وجود ندارد. 
در تبصره ای که مطرح شده و ای کاش دولت اسم این موسسه را هم در اصل لایحه بودجه می‌آورد، منتها چون ما با اصل قضیه مخالف هستیم، دوستان عزیز مطرح می‌کنند که یک موسسه دیگری هم که احتمالا کار پژوهشی می‌کنند یا در آئین‌نامه آن اینطور گفته شده، به لیست موسساتی که کمک بگیر از دولت هستند اضافه شود. ما واقعا مخالفیم با اینکه به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بصورت کمک که حساب و کتاب نداشته باشد کمک شود.
این بدان معنا نیست که ما نسبت به علم و عالم بی توجه هستیم. قاعدتا ما خودمان دانشگاهی هستیم و باید از این امر حمایت بکنیم ولی می گوییم بین حمایت از دانشگاه و علم و گسترش و ترویج پژوهش با نظم و انضباط مالی مغایرتی وجود ندارد، این دو مانعه الجمع نیستند. شما می خواهید به این موسسه کار و تامین اجتماعی و یا هر موسسه آموزشی و پژوهشی کمک بکنید، بکنید! ولی چرا این پول دادن را تابع شرایط و مقررات عمومی مالی کشور که نظارت را مطرح می‌کند قرار ندهید. این چه جامعه ای است که ما دلمان می خواهد به هرکس که می خواهیم کمک کنیم او حساب و کتاب نباید پس بدهد؟
برای گسترش مرزهای علم و دانش پول بگذاریم، یک شاخصی داشته باشیم که ببینیم این برای حل مشکلات کشور چقدر بازدهی دارد، حساب و کتاب هم باشد. علاقه همه به این است که بگیرند و علاقه همه به این است که حساب پس ندهند. ممکن است این برای بخش‌هایی که می‌گیرند راحت باشد ولی برای ما که ما را مامور کردند در بیت‌المال مردم نظارت کنیم تا چیزی بیهوده هدر نرود امر پسندید ه ای نمی تواند باشد. 
پیشنهاد بنده با حذف این مورد تبصره الحاقی از این جهت است که این مقوله مطرح بشود که ما نباید تحت عنوان اینکه کار، کار لوکس است یا اگر بنده نوعی بعنوان دانشگاهی با این مساله مخالفت کنم نگران باشم که در دانشگاه یا جای دیگر بگویند یک دانشگاهی با دادن پول به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مخالفت کرده. قاعدتا اگر عقل دنیایی خودم را بکار بگیرم نباید مخالفت کنم، ولی اصل قضیه این است که ما پول بدهیم مطابق توصیه دین برای گسترش علم، حساب و کتاب و انضباط بخواهیم باز هم مطابق توصیه‌های دینی. برای اینکه خاطرمان جمع باشد پول در جای خودش و به اندازه در مسیر درست هزینه می‌شود.
من عذرخواهی می کنم از اینکه در این لایحه تصدیع زیاد دادم. اجازه بدهید که این مطلب پیشنهاد حذف را با این دو بیت از حافظ تمام کنم که دلیلی می‌شود بر اینکه من زیاد مزاحم دوستان می شوم که گفت:
دست از طلب ندارم تا کام دل بر آید
یا تن رسد به جانان یا جان زتن درآید
بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر
کز آتش درونم دود از کفم برآید
این واقعا بخاطر سوزی است که برای مسایل کشور وجود دارد.
(تعدادی از نمایندگان ـ احسنت)
نایب رییس ـ مخالف را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ مخالف آقای عادل آذر هستند، بفرمایید.
عادل آذر ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
از فرمایشات برادر عزیزم جناب آقای دکتر سبحانی استفاده کردیم، منتها من فکر می کنم آقای دکتر موضوع را قدری متفاوت از چیزی که در تبصره آمده تشریح کردند. چون یک نکات و آمار و ارقامی را آقای دکتر اشاره کردند و من هم کم و بیش در این آمار و ارقام دقت کردم بد نیست نکاتی را عرض کنم و بگویم اصلا موضوع چیست، اصلا نه اینجا پولی رد و بدل می‌شود، نه پولی به موسسه کار و تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، هیچ اتفاقی نمی افتد. اتفاقا می خواهیم در راستای نظم بخشی مالی و حساب و کتاب و انضباط مالی گام برداریم، یعنی حرف کل این تبصره این است، یعنی در راستای همان فرمایشات آقای دکتر است.
فرمایش کردند که (550) میلیارد تومان پول پژوهشی می دهیم ولی حاصلی نیست. چون می دانم تاسف خود آقای دکتر و همه عزیزان به بحث پژوهش، خروجی های پژوهشی و پیامدهایی که کارهای تحقیقاتی در این کشور داشتند بیشتر از بنده است، من فقط آماری را خدمت عزیزان عرض کنم.
الان سرانه پژوهشی ما و بودجه پژوهشی که داریم می گذاریم متاسفانه یک چهارم استانداردهای بین‌المللی است یعنی بسیار پایین تر از آنچیزی که در ذهن دوستانمان است. الان استاندارد پژوهش‌های بودجه‌های پژوهشی (5/1) درصد تولید ناخالص داخلی است و متاسفانه ایران بسیار پایین تر. یعنی (75/0) درصد ما الان داریم مصرف می کنیم و تا به آن استاندارد برسیم فوق‌العاده پایین است و نتیجه آن همین است که از میان (10) هزار دانشمندی که در مجله «Nature» اسمشان آمده فقط اسم (6) نفر ایرانی مشاهده می‌شود و این یعنی فاجعه. درحالیکه استاندارد ما این است که بالای (1000) نفر از این (10) هزار نفر بنام ایرانی ها ثبت می شد. این نتیجه همین تخصیص بودجه پژوهشی است، نتیجه همین مشکلاتی است که ما در بحث بودجه ریزی و توجه به کارهای پژوهشی داریم و تصدیق می‌فرمایید تا زمانی که اینچنین برنامه ریزی کنیم، تا زمانی که اینچنین به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشمندانمان توجه کنیم پیامدی جز این نخواهد داشت که امروز گله کنیم از دانشگاههایمان که خروجی ندارد که البته بنده مخالف این هستم.
آقای دکتر! با همین تخصیص ناچیز می‌بینیم که مجله «Science» در روی جلد آن می نویسد «رنسانس علمی در ایران» و این نتایجی که در تحقیقات هسته‌ای، پزشکی، اجتماعی و مهندسی داریم کار همین بچه هاست و همین بودجه ناچیز و اندکی که می دهیم. چنین پیامدها و چنین مقالاتی را در سطح جهانی و در کنگره های جهانی به ما دارد ارایه می‌دهد.
این شواهدی است که اگر ما می خواهیم به علم برسیم، اگر می خواهیم به پیشرفت برسیم، اگر می خواهیم به توسعه برسیم بودجه‌هایی بیشتر از این اعداد و رقم (550) میلیاردی که حضرت عالی اشاره کردید، باید گذاشت و نشان می‌دهد که نتیجه های بسیار قویتری از این خواهد گذاشت و اگر امروز نام (6) دانشمند در مجله «Nature» می‌آید مطمینا اگر رقم ها را بالاتر برویم و جدی تر توجه کنیم به هزارتا، دو هزارتا و آماری که دارد می‌دهد ما در یک افق (10) ساله جز (10) کشور برتری خواهیم بود که تولید علم خواهیم کرد.
و اما برگردیم به خود تبصره، آقای دکتر! ما فقط می خواهیم بدانیم عزیزان من! اینجا نه پولی پرداخت می‌شود، نه بودجه‌ای اختصاص پیدا می‌کند، تبصره فقط می خواهد تکلیف این را روشن کند که آقا! موسسه کار و تامین اجتماعی مصداق حکم ماده (49) قانون برنامه توسعه هست یا نه؟ که بله، یک موسسه پژوهشی است، وزارت علوم تایید کرده، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چه زمان آقای دکتر توفیقی و چه الان تایید شده که یک موسسه پژوهشی است، حضرت عالی هم تصدیق فرمودید. فقط می خواهیم اسم آن در لیست جدول شماره (10) برود که مشکل ذی حسابی و مالی که مورد نظر جناب عالی هم هست نداشته باشد. نه پولی، نه رقمی، نه عددی، نه تخصیصی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. حالا ان شاالله دولت، آقای دکتر رهبر بیشتر این موضوع را باز می‌کند.
بنابراین می خواهم بگویم آن نگرانی های جناب عالی درواقع منتفی است، چون در راستای انضباط مالی، در راستای پرداخت پول، بالا بردن سطح بودجه پژوهشی اشاره کردید و فرمایش کردید که باید به موسساتی که وابسته به وزارت علوم هستند اختصاص پیدا بکند، این از منابع داخلی خود وزارت کار است، فقط می خواهد مشکل ذی حسابی و انضباط مالی و حساب و کتاب آن حل شود که می گوید ما را موسسه پژوهشی تلقی کنید، هیات امنایی هم هست، موافقت قطعی وزارت علوم را هم دارد، فقط اسم آن در جدول شماره (2) خواهد آمد. سپاسگزار خواهم بود اگر رای بدهید و مشکل این موسسه را حل کنیم و بتواند انضباط مالی و مشکل ذی حسابی آن حل شود. ممنون و متشکرم.
نایب رییس ـ موافق آقای ندیمی هستند، بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
البته من از جهت سیاست ها سوال دارم که واقعا اگر ضمن بودجه و متمم بودجه ما بخواهیم بنام اسم سیاست را عوض کنیم اصلا راه دارد؟ یعنی اصلا حق داریم که در ضمن بودجه بنام شریک ساختن بهرصورت یک اسمی را اضافه بکنیم و بعد هم بگوییم آقا بودجه است، این یک.
اینکه واقعا در ارتباط با موضوع تعامل آموزش و صنعت، آموزش و بازار کار دچار مشکل هستیم اصلا بحثی وجود ندارد. طبیعی است که ما الان یک بحثی در کشور بنام عدم تعامل بین آموزش و صنعت و بازار کار داریم. اما مهم این است که واقعا اگر قرار است یک چنین کاری بشود، مشکل ذی حسابی و مانند این حل شود راه آن در متمم بودجه است؟ خوب، بودجه 85 الان در دستتان است، چرا این کار را آنجا انجام نمی دهید؟ آیا واقعا این موضوع و موضوعات اینگونه به دستگاه‌های اجرایی در آینده جرات نمی دهد که هر روز بخواهند از طریق دوستان یک عنوانی اضافه بکنند؟ بعد نظام بودجه ریزی کشور دچار اختلال نمی شود؟ یعنی واقعا در راستای تصمیم گیری هایی که ما داریم ظاهرا ما می خواهیم یک اسم اضافه کنیم یا نه، یک هویت بخشی است. خوب، فردا بهزیستی هم می‌آید می گوید آقا! این را اضافه کن، دیگران هم می‌آیند 
می‌گویند... اگر ما بخواهیم اینطوری بودجه بریزیم به این معنا که دررابطه با افزایش مثلا موسسه کار و تامین اجتماعی و مانند آن به فهرست قانون بودجه 84 براساس حکم ماده (49) و بیاییم اضافه کنیم، در عدد و رقم ها هیچ اختلال ایجاد نمی شود؟ یعنی بقیه همانطور همه چیز آن برنامه ریزی هایی که برای سال 84 کرده بودند همه چیز بقوت خودش باقی می‌ماند؟ این تا قانون شود دو، سه ماه مانده. شما مشکل یک مجموعه‌ای را می خواهید حل کنید بقیه مجموعه ها چه؟ آن‌ها واقعا در مداخل و خرجشان مشکل ایجاد نمی شود؟ یعنی ما برای دانشگاه‌ها الان داریم خدمت می کنیم؟ یعنی این خدمتی است که مثلا به مجموعه علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های زیرمجموعه آن می کنیم یا اینکه نه، عملا برای آن‌ها مشکل ایجاد می کنیم، آخر این چه خدمت کردنی است که ما بنام افزودن یک مجموعه، مجموعه‌های متفاوتی را تحت تاثیر قرار بدهیم؟ آن‌ها هم مجبور بشوند عدد و ارقامشان را تغییر بدهند یا نه، اساسا اگر این مهم بود دوستانی که این را مدافع هستند مگر با خود ما در تلفیق سال پیش نبودند، چرا مطرح نکردند؟ چرا در تلفیق 1384 که دوستان مخالف هم حضور داشتند چرا آنجا مطرح نکردند؟ چطور این ضرورت در انتهای سال 84 پیدا شد؟ آیا این معنا ندارد، ما اصلا نباید این معنا را متوجه بشویم؟
ما اصلا گمان می کنیم مجموعه‌ای که در رابطه با فراکسیون های مختلف زحمت می کشند هیچ ایده ای را تعقیب نمی کنند؟ بسیار خوب، نمی کنند. حالا من می گویم اگر واقعا ضرورت دارد این دوستان که در تلفیق 85 هستند. این را آنجا بیاورند، بحث بشود، ما هم بتوانیم براساس یک بحث کارشناسی اصلا ببینیم چندتای دیگر هست؟ اگر می خواستیم اضافه کنیم چرا یکی را اضافه کردیم؟ مجموعه‌های دیگری مربوط به وزارتخانه ها نداریم که بتواند همین کار آموزش عالی را انجام بدهد یا دارد انجام می‌دهد آن‌ها را اضافه کنیم.
بنابراین دوستان! چند اشکال هست که پاسخ داده نشده، اولا آیا فقط همین کار تامین اجتماعی است جای دیگری نیست؟ ثانیا چطور شد در انتهای سال 84 این ضرورت پیدا شد؟ ثالثا واقعا با اینکار ما حق و حقوقی را از دیگران کم نمی کنیم؟ یعنی واقعا به این معناست که ما یک چیز اضافه ای پیدا کرده ایم؟
البته ما دررابطه با متمم بودجه هنوز دچار سرگیجه هستیم. دوستانی می‌گویند دولت کسری بودجه نداشته است، نوع بعد بحث آن‌ها این است که نه، کسری هست و ما باید این کسری را تامین کنیم. این هم یکی از غوامضی است که ما با آن برخورد داریم.
بنظر بنده این می‌رسد این افزایش یک خوبی و (10) بدی دارد، بگذارید بجای آن (9) تایی که هست ما اینکار را انجام ندهیم. البته اگر شانیتی است، اگر ضرورتی است در بودجه 85 دیده بشود، ما هم دفاع خواهیم کرد، اما فقط هم کار تامین اجتماعی دیده نشود، بقیه مجموعه ها هم دیده شود. از این جهت از دوستان ارجمند خواهش می کنیم به این حذف رای بدهند. این حذف همانطور که طراح محترم مطرح کردند کمک به انضباط مالی است، کمک به جلوگیری از بعض مباحثی است که بهرصورت در بودجه ریزی ما اختلال ایجاد می‌کند. ما خواهش می کنیم که دوستان به این حذف هم مثل آن حذف که زحمت کشیدند رای بدهند تا ما خودمان بعنوان مجلسی که بهرصورت شعار آن انضباط مالی است، شعار آن جلوگیری از بعضی از روابط مرتبطه ای که در رابطه با اثرگذاری در قانون باید آن‌ها را ردیابی کرد، به این معنا که اگر ما واقعا می خواهیم مشکلی را حل کنیم برای همه حل کنیم، برای یکجا، دو جا، سه جا نشود. یک قانون بگذرانیم، بگوییم آقا! کلیه مجموعه‌های آموزشی از این سو، از این بعد مثلا وصل به این بودجه بشوند، اگر هم می‌خواهند بشوند از اول بودجه بشوند، نه آخر بودجه. والسلام 
نایب رییس ـ کمیسیون بفرمایید.
محمدمهدی مفتح (مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
همکار محترم اگر عنایت بفرمایند اصلا موضوع بسیار بسیار ساده تر از این مسایلی است که دوستان فرمودند، چه طراح محترم و چه موافق محترم. اصلا موضوع در این مبانی و این موارد نیست. اصلا بحث توجه به انضباط مالی که خدای ناکرده با این ترتیب انضباط مالی خدشه دار می‌شود و یا اینکه تحقیقات ما چقدر موثر است، چقدر در راستای حل مشکلات اجتماعی و مشکلات دستگاههاست؟ اصلا ما وارد این مسایل و موارد در اینجا نیستیم.
فقط یک نکته هست، این موسسه از قلم افتاده، اعتبار آن در بودجه 84 طبق برنامه چهارم پیش بینی شده است، در جدول شماره (10) از قلم افتاده، نه می خواهد برنامه اصلاح شود، نه می خواهد بودجه‌ای اضافه شود، نه می خواهد دستگاهی اضافه شود، نه می خواهد موسسه‌ای به موسسات پژوهشی اضافه شود، هیچکدام از این ها نیست. فقط یک کلام، در سال 84 این از جدول شماره (10) که الان پیش من هست از این جدول از قلم اشتباها، سهوا افتاده. در سال 85 در جدول پیش بینی می‌شود. اینکه در سال 85 پیش بینی می‌شود امسال مشکلی حل نمی کند اگر ما امسال در این جدول نیاوریم بودجه این ها برای امسال به آن‌ها پرداخت نخواهد شد، بودجه‌ای که دولت پیش بینی کرده و در ردیف ها دیده است برای پرداخت آن نیاز دارد به اینکه در این جدول اسم آن‌ها اضافه شود. اینکه در پایان سال است الان متمم آمده، تا الان ما بحثی برای اصلاحیه بودجه نداشتیم. الان اصلاحیه بودجه را داریم بررسی می کنیم، این اصل مطلب. 
ولی من خدمت عزیزان توضیح عرض کنم این موسسه کار و تامین اجتماعی، موسسه پژوهشی است که اساسنامه آن در مجلس تصویب شده، موسسه پژوهشی اساسنامه مصوب مجلس دارد و در آنجا ذکر شده است که طبق مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید کارش انجام بشود. در اساسنامه برای آن هیات امنا پیش بینی شده است، اعضای هیات امنا در مصوبه مجلس مشخص است که اسامی حقوقی اعضا هیات امنا در مصوبه مجلس ذکر شده. 
بنابراین هیات امنا دارد، موسسه پژوهشی هست، اساسنامه مصوبه مجلس هست، آئین‌نامه مالی و معاملاتی آن را وزیر علوم در مردادماه همین امسال تصویب کرده، تایید کرده و ابلاغ کرده. بنابراین کاملا درقالب مصوبات برنامه چهارم است، فقط ما در جدول (10) این مواردی که هیات امنایی بود در جدول (10) پیوست قانون بودجه سال 84 اسم یکسری دستگاه ها را آورده ایم. شما ملاحظه بفرمایید دستگاهی که اسم آن اینجا آمده چیست، دستگاه ها زیاد است. مثلا پارک علم فناوری پردیس ما در این جدول داریم. ملاحظه بفرمایید که موسسه کار و تامین اجتماعی کارش ضروری تر است در مشکلات امروز جامعه ما بخاطر بحث های اشتغال، بخاطر کارهای پژوهشی که باید برای بحث اشتغال بکند، مدلی را که باید برای رفع مشکل اشتغال بررسی و پیشنهاد بکند، آیا آن واجب تر است یا بطور مثال باز ما اینجا داریم آموزشکده نقشه برداری، پژوهشکده های جدید التاسیس برادران در این جدول آمده و دارد پول می‌گیرد. اصلا اسم آن مشخص است «پژوهشکده جدید التاسیس».
یا بطور مثال پژوهشکده هواشناسی، پژوهشکده حمل و نقل، هرکدام از این ها کار خودشان را دارند انجام می‌دهند چند صفحه جدول این موارد هست. فقط اینجا ذکر شده است که موسسه کار و تامین اجتماعی که یک موسسه‌ای است علمی، پژوهشی مصوبه، مجلس، هیات امنایی همه مسایل آن انجام شده است بودجه برای آن پیش بینی شده است. برای اینکه این بودجه بتواند پرداخت شود باید نام آن در این جدول ذکر شود، فقط و فقط ذکر نام در جدول هست، هیچ موردی اضافه نمی شود، هیچ مطلبی اضافه نمی شود برای اینکه بتواند از این موضوع استفاده بکند. در سال بعد هم اینکار در بودجه 85 پیش بینی شده. این برای اینکه سهوا از قلم افتاده این اصلاح شود. بنابراین خواهش می کنم دوستان حتما به این پیشنهاد حذف رای ندهند.
نایب رییس ـ دولت نظر ندارند، آقای حاجی بایایی پیشنهاد حذف را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد حذف تبصره الحاقی:
موسسه کار و تامین اجتماعی به جدول شماره (10) پیوست قانون بودجه سال 1384 کل کشور، حکم ماده (49) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اضافه می‌گردد.
پیشنهاد آقای سبحانی حذف این تبصره است.
نایب رییس ـ حضار 197 نفر، پیشنهاد حذف تبصره اول الحاقی است. عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند، نمایندگان لطفا در رای گیری شرکت بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنم تصویب نشد. پیشنهاد بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای دلخوش پیشنهاد دارند، آدرس پیشنهادتان را هم بفرمایید.
سیدکاظم دلخوش اباتری ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
پیشنهاد در صفحه (5) شماره چاپ (1218) است. در تبصره الحاقی که ما پیشنهاد دادیم آوردیم که حداقل (50) درصد از منابع مصرف نشده مذکور در بندهای «ذ»، «ر» و «ژ» تبصره (2) قانون بودجه سال 84 کل کشور به اجرای بند (11) از قسمت «ب» سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی ابلاغیه مقام معظم رهبری اختصاص یابد. 
همچنین دولت موظف است مفاد مواد (17)، (18) و (24) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را در مورد تعاونی‌هایی که در اجرای فرمان مذکور تشکیل می‌شود اجرا نماید و به این منظور اجازه داده می‌شود تا (50) درصد اعتبارات مصرف نشده تملک دارایی کلیه دستگاه ها اعم از دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام است در اجرای مفاد مذکور بر طبق موافقتنامه‌ای که بین وزارت تعاون و دستگاه‌های ذی‌ربط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منعقد می‌گردد هزینه شود و نیز سهام شرکت ها و سایر دارایی‌ها و امکاناتی که دستگاه‌های موصوف و بانک ها و موسسات اعتباری واگذار می‌نمایند از جمله سهام عدالت با اولویت به این تعاونی ها واگذار گردد. آئین‌نامه این تبصره حداکثر ظرف یکماه به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
من لازم است در ارتباط با این پیشنهاد توجه همکاران عزیز را جلب کنم به سیاست‌های کلی بخش خصوصی و بخش تعاون ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به قوای سه گانه و اهمیت جایگاه بخش خصوصی خصوصا تعاون که در آن ابلاغیه افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور را تا پایان برنامه پنجساله پنجم، (25) درصد مشخص کرده و اگر ما به ارتقا جایگاه بخش تعاون کمک نکنیم مسلما سیاست‌های کلی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده این سیاست ها ابتر خواهد ماند و مشکل بخش تعاون هم در ارتباط با اقتصاد کشور مرتفع نخواهد شد.
در آن سیاست‌های کلی اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی ها برای بیکاران در جهت اشتغال مولد که دغدغه همکاران عزیز و گرانقدر ما در مجلس شورای اسلامی و مردم کشور است و یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز مردم با آن دست درگریبان هستند همین بحث اشتغال است و بحث ها و مواد دیگری که در آن سیاست ها مشخص شده. مثلا تاسیس تعاونی‌های فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه بمنظور فقرزدایی.
در ارتباط با بندهای «ذ»، «ر» و «ژ» در تبصره (2) قانون بودجه من توجه عزیزان را جلب می کنم... بهرحال من این بندها را قرایت می کنم: به دولت اجازه داده شده بود حداکثر تا (8) میلیارد دلار موجودی ذخیره ارزی پس از وضع تعهدات قانونی مربوطه برای سرمایه گذاری و تامین بخشی از اعتبار بخش غیردولتی که توجیه فنی و اقتصادی آن‌ها به تایید وزارتخانه تخصصی رسیده باشد از طریق شبکه بانکی داخل و بانک‌های خارج از کشور بصورت تسهیلات با تضمین کافی اختصاص داده شود.
در ضمن در بند «ر» به دولت اجازه داده شده بود برای پرداخت از محل حساب ذخیره ارزی حداکثر معادل (10) درصد مانده موجودی حساب مذکور پس از کسر تعهدات سهم‌الشرکه بانک در سندیکای تامین مالی بخش غیردولتی تحت عنوان قانون رعایت عملیات بانکی بدون ربا و در بند «ژ» هم بانک مرکزی مکلف شده بود که کل اعتبارات و تسهیلات ریالی سیستم بانکی در سال 84 و نسبت تسهیلات بلندمدت و کوتاه‌مدت و برنامه‌های اعتباری و تسهیلات نظام بانکی کشور براساس میزان سپرده‌های جاری و سرمایه گذاری پس از کسر تعهدات بنحوی تنظیم شود که اهداف رشد اقتصادی و مهار تورم در برنامه چهارم تحقق پیدا کند.
لذا من فکر می کنم که با الحاق این تبصره به متمم، ما می‌توانیم این سیاست‌های کلی نظام را در ارتباط با بخش تعاون و همچنین واگذاری سهام عدالت را با اولویت به تعاونی ها تحقق ببخشیم و مشکل بخش اشتغال و اقتصاد را در قسمت تعاون ان شاالله مرتفع کنیم. ان شاالله که دوستان رای بدهند و ما بتوانیم به خواسته بحق مجلس و مردم جامه عمل بپوشانیم.
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر، مخالفی ثبت نام کرده؟
منشی (حاجی بابایی) ـ مخالف آقای تمدن هستند.
نایب رییس ـ آقای تمدن شما صحبت می کنید؟ (تمدن ـ حتما) چون اگر شما صحبت نکنید مخالف هم صحبت نمی کند مساله حل می‌شود (تمدن ـ آقای مهندس! من کوتاه صحبت می کنم) بفرمایید.
مرتضی تمدن ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
من با احترام به پیشنهاد جناب آقای دلخوش عرض می کنم، ببینید! دولت یک متمم بودجه‌ای را فرستاده بدلیل کسری بودجه‌ای که داشته، آنهم کسری بودجه برای حقوق، عیدی، گرفتاری های کارکنان دولت در پایان سال و بحث یارانه ها. حالا شما از زمانی که این متمم آمده نگاه کنید همه مسایل و مشکلات مملکت را از صدر اسلام تاکنون می خواهید در داخل این متمم بودجه حل کنید، موضوع این متمم بودجه روشن بوده. واقعا اضافه کردن این مباحث و موضوعات و این الحاقات و این چیزهایی که امروز مطرح بوده حقیقتا این مصداق بی انضباطی مالی است.
بابا! اگر ما بودجه داریم، اگر بودجه سنواتی داریم تمام این بحث ها و مسایل جای آن در بودجه سنواتی باز است، ما بیاییم مسایل را آنجا مطرح کنیم. یک متمم بودجه آمده، هرچه مشکلات، کمبود اعتبارات دستگاه ها از سنوات گذشته، مشکلات قانونی مربوط به بعضی از دستگاه ها و سازمان ها همه دوستان و عزیزان بزرگوار بنا دارند تمام مشکلات مملکت را در دل این متمم بودجه حل کنند. بابا! این متمم بودجه موضوع آن روشن است. (7200) میلیارد تومان کسری بودجه بوده، دولت برداشته (4600) میلیارد تومان آن را متمم آورده و موضوع آن را هم روشن کرده، گفته اینقدر از آن مربوط به یارانه است، اینقدر از آن مربوط به حقوق، عیدی، مطالبات کارکنان دولت، بازنشستگان و امثال ذلک است. حالا این همه در ذیل این، در صدر این، ما مطالب و موضوعات را بخواهیم اضافه کنیم اصلا این واقعا حساب و کتاب و انضباط بودجه ما را بهم می ریزد.
خواهش من این است اجازه بدهید همان چیزی را که دولت درقالب لایحه آورده به همان شکلی که آورده چیزی به آن اضافه نکنیم و بار مالی جدیدی هم ایجاد نکنیم. بابا! اگر ما پول داشتیم اگر مشکل مالی نداشتیم متمم نمی آوردیم! خوب، برای چه دولت متمم آورده؟ برای اینکه مشکل داریم، گرفتاری داریم. حالا شما بیایید چیزهای جدیدی هم به این اضافه کنید، چه اتفاقی می افتد؟ خواهش من این است که به هیچ پیشنهاد دیگری ما رای ندهیم، ضمن اینکه پیشنهاد دوستان عزیزمان را قبول داریم، مواردی را که اشاره فرمودند ما قبول داریم، جای آن اینجا نیست. این متمم بودجه است و موضوع آن هم روشن است. ان شاالله که به هیچ پیشنهاد دیگری رای نخواهیم داد.
نایب رییس ـ موافق پیشنهاد را دعوت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ موافق آقای ندیمی هستند، بفرمایید.
ایرج ندیمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
البته مخالف محترم چون عضو کمیسیون بودجه هستند ظاهرا ندیدند که کمیسیون بودجه عین پیشنهاد دولت را مصوب نکرده است، احتمالا مسافرت تشریف داشتند وگرنه که پیشنهاد یا مصوبه کمیسیون بودجه عین پیشنهاد دولت نبود که غلاظ و شداد بهرصورت عصبانی بشوند. نه! مطلب کاملا روشن است.
اولا ما اساسا می خواهیم که آقا! فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست‌های ابلاغی اجرایی بشود، این جرم است؟ ایشان در رابطه با این دو اصل نظریاتی را ارایه کردند، این نظریات که برای ما لازم‌الاجراست دارد شکل اجرا بخودش می‌گیرد. یعنی اینکه ما می خواهیم اصول (43) و (44) که مجمع تشخیص این را آماده کرده و مقام معظم رهبری هم تنفیذ کردند شکل اجرایی بگیرد. اینکه ما با مطلب موافقیم خودش (50) درصد قضیه ما را حل کرده، دستشان درد نکند ما هم از ایشان بهرصورت توقعی غیر از این نداشتیم. با مطلب که ایشان موافقند، حالا در سر جا حرف می زنند. سرجا هم می گوییم بابا! این اصلا مسایل اول و آخر اسلام که نیست! این دو اصل، تازه ابلاغ شده، قرار است (25) درصد سهم اقتصادی به تعاون برسد، این مباحث دیگر مباحثی هم نیست که ما فردا بگوییم مثلا اینجا و آنجا رد می‌کنند، این ها مباحثی است که دیگر وفق قوانین و قانون اساسی ما لازم‌الاجراست، اینجا آن پیشنهادی که بنده و دوستان دیگری که امضا فرموده اند، ارایه کرده ایم می گوییم که آقا این ها اجرایی بشود. ما بسیار سیاست در این کشور تولید کرده ایم، اما سیاست اگر عدد و رقم نشود نقش بر دیوار است. من یک مثال دیگر بزنم، الان یکی از دوستان، آقای دکتر خاص، یک مثالی زدند، ما در بودجه سال84 آورده بودیم آقا! یک تومان مثلا از کشاورزها بگیرید، یک تومان هم دولت بگذارد، از آن سیلو و انبار درست کنید، خوب، دولت (11) میلیاردش را نمی دهد، خوب دیگر سیاست ما هوا رفت دیگر. ما زحمت می کشیم تصویب می‌شود. حالا مجمع تشخیص زحمت کشید، مقام معظم رهبری آن‌ها را مطالعه کردند و تنفیذ کردند، نمی خواهیم این ها اجرایی شود؟ یعنی ما فقط می خواهیم اسم این باشد که آقا! خصوصی سازی که حالا خصوصی سازی باید تعاونی سازی هم بشود، ما همینجا عرض کنیم که ما اصلا باید بر این قید خصوصی و خصوصی و تعاونی سازی بگوییم. ما برای اینکه اینکار بشود صدر و ذیل این دو اصل پیاده شود، یک پیشنهادی کردیم، گفتیم آقا! «از آن موارد مصرف نشده»، شما می گویید کسری، دولت که نمی گوید کسری، یعنی ما ندیدیم بگویند آقا! ما کسری بودجه داریم. خوب، اگر بگویند کسری که ما می گوییم آقا! این بحث دیگری است. حالا ما می گوییم از آن مواردی که مصرف نشده، نه اینکه مطلب جدیدی، عدد جدیدی، ما می گوییم که در رابطه با این موضوع، بهرصورت... البته آقای تمدن فرمودند من بودم ولی اصلاحیه‌های کمیسیون بودجه جای خودش دارد. بسیارخوب، خیلی ممنون ایشان بودند، ما هم که مرخصی نمی دهیم. آنچه که ما می گوییم این است که شما اگر می خواهید به آن سهم برسید، سالی سی و چند هزار میلیاردتومان باید بدهید تا به آن مصوبه‌ای که همین جناب آقای باهنر هم عضو آن مجمع تشخیص هستند برسند. یعنی اگر می خواهید به آن سهم (25) درصدی این ها برسید باید سالی (30)، (40) هزار میلیارد تومان پول بدهید، خوب این ها را که نمی دهید، الان در بودجه امسال که ندادید. همین بحث ادغام هم بعضی از دوستانی که من رفتم راجع به استرداد امضا آن‌ها صحبت کردم گفتند آقا! نقش تعاون در بودجه 85 پررنگ نیست. گفتیم این دیگر تقصیر ما نیست. بخش، بخش تعاون نیاز به یک حمایت همه جانبه دارد. (20) میلیون آدم بنوعی درگیر با تعاون هستند.
ما از دوستان عزیز می خواهیم که باتوجه به اینکه بحث مستوفی شده به این پیشنهاد رای بدهند، این پیشنهاد در حقیقت زمینه ای برای اجرایی شدن قوانین از جمله بازنگری یا تبیین یا تفسیر یا هر عنوان دیگری که می گذارید راجع به آن اصل (43) و (44) قانون اساسی است. ان شا الله برای اینکه ما این سیاست ها را اجرایی کنیم دوستان به این پیشنهاد رای خواهند داد. خیلی ممنون از محبت شما.
نایب رییس ـ متشکر، کمیسیون مخالف است، دولت نظری ندارند. خوب، متن را هم که جناب آقای دلخوش قرایت کردند. حضار 202 نفر، پیشنهاد تبصره الحاقی است که قرایت شد، پیشنهاد الحاق این تبصره به ماده واحده است، عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنیم، تصویب نشد. قبل از اینکه پیشنهادات بعدی قرایت شود از میهمانان امروز تشکر بکنم: دانش آموزان آموزشگاه دخترانه دکتر طباطبایی از کردان کرج که خدمتشان هستیم، دانش آموزان آموزشگاه پسرانه شهید مطهری از منطقه (14) تهران که خدمتشان هستیم و دانش آموزان آموزشگاه دخترانه عصمت از ناحیه (3) کرج که امروز خدمتشان هستیم، مقدمشان را گرامی می داریم. پیشنهاد بعدی را مطرح بفرمایید، متشکرم.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای امینی بفرمایید.
مسعود امینی ـ بسم الله الرحمن الرحیم
پیشنهاد صفحه (4) پیشنهادهاست، پیشنهادی که خدمت همکاران عزیز داریم این است که ما صرفا یک تغییر عنوان را پیشنهاد دادیم بدون اینکه هیچ هزینه‌ای را به این متمم تحمیل کنیم، آنهم این است که همانطور که همکاران عزیز استحضار دارند سال گذشته متاسفانه کم توجهی که در لایحه بودجه به بخش سلامت شده بود توسط مجلس محترم و با همراهی و همکاری عزیزان محترم، بهرحال قسمتی از آن جبران شد. یکی از مشکلات مهمی که مجلس محترم استحضار دارند و ما در حوزه‌های انتخابیه مرتب درگیر آن هستیم، بحث اورژانس پیش بیمارستانی، اورژانس 115 شهری و کمبود آمبولانسی بود که طی دو دهه اخیر متاسفانه توسط دولت حل نشده بود. مجلس محترم با گذاشتن یک ردیف و مبلغ (980) میلیاردریال بعنوان جمعی ـ خرجی، هزینه پرداخت گمرکی ورود آمبولانس ها را تصویب کرد که با این تصویب در سال جاری (1100) دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور اضافه شد. از این هزینه‌ای که مجلس پیش بینی کرد مبلغ باقیمانده، باتوجه به قراردادی که وزارت بهداشت و درمان دارد برای خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز بهداشت درمان روستایی، تعدادی خودرو مصوب شده که وارد کشور شود. این مشکلی که درمورد آمبولانس ها طی دودهه اخیر بود، درمورد این خودروها هم که صرفا به مناطق روستایی تعلق خواهد گرفت و البته وزارت بهداشت و درمان برنامه‌ای دارد برای اینکه این خودروها هم به آمبولانس تبدیل شود، مشکل ورودی و گمرک را دارد و ضمنا تجهیز خانه‌های بهداشت روستایی برای دستگاه‌های ساده و ارزان قیمتی مثل فشارسنج، گوشی و تجهیزات ساده خانه‌های بهداشت مشکل تامین اعتبار دارد. پیشنهاد ما این است که عنوان این ردیف (503809) را در قسمت چهارم قانون بودجه سال 84 از عنوان «حقوق ورودی آمبولانس ها» به «حقوق ورودی آمبولانس ها، خودرو و سایر تجهیزات پزشکی» تغییر دهیم و اصلاح کنیم. صرفا تصحیح و بهبود یک عنوان است و هیچ هزینه‌ای را برای جامعه ایجاد نمی کند. امیدوارم که مجلس محترم همانطوریکه اصل موضوع اورژانس و آمبولانس را در بودجه سال 84 حل کرد، با کمکی که خواهند فرمود این عنوان هم تصحیح شود تا مشکل تجهیز خانه‌های بهداشت و مناطق روستایی ان شا الله حل شود، متشکرم.
نایب رییس ـ مخالف کسی صحبت نمی کند، کمیسیون نظر ندارد، دولت اگر نظری دارند اعلام بفرمایند. بالاخره آقای رهبر! اگر بخواهید موافقت هم بفرمایید، در سال 84 حساسیت مجلس روی آمبولانس بود، حالا اگر بنا باشد خودرو هم به آمبولانس اضافه شود، پس نظرتان را بفرمایید.
فرهاد رهبر (رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) ـ 
بسم الله الرحمن الرحیم
عزیزان! ببینید سال گذشته شما تصویب فرمودید که آمبولانس خریداری شود و به ناوگان تجهیزات وزارت بهداشت و درمان اضافه شود. آنچه که اتفاق افتاده خودرو دیگری غیر آمبولانس هم به این ها اضافه شده و الان نیاز دارد به اینکه شما تصویب بفرمایید که این خودرو هم بیاید به آن ناوگان اضافه شود. این خودروها (1000) عدد«موسو» است خریداری شده، اگر که ما به بهانه خرید آمبولانس بخواهیم خودرو دیگری بیاوریم و در ناوگانمان اضافه کنیم، قاعدتا همه چیز را بهم می ریزد و سنگ روی سنگ بند نمی شود. ولی چون در مقابل کار انجام شده قرار گرفتیم من با این پیشنهاد مشروط بر اینکه این خودروهای اضافی هم تبدیل به آمبولانس شود موافقم، درغیراینصورت مخالفیم و تقاضای حذف این تبصره را داریم. اگر این خودروها تبدیل به آمبولانس می‌شود موافقیم، درغیراینصورت مخالف هستیم و موافقت با حذف تبصره را داریم.
نایب رییس ـ بله، حالا دیگر نمی دانیم این شرط را کجا می‌شود آورد، در تبصره چطور اضافه کنیم، به شرط تبدیل خودرو به آمبولانس؟ بله، خیلی خوب، برای رای گیری قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد این است که عنوان ردیف (503809) قسمت چهارم قانون بودجه سال 1384 از «حقوق ورودی آمبولانس ها» به «حقوق ورودی آمبولانس ها و خودرو و سایر تجهیزات پزشکی» اصلاح گردد. 
نایب رییس ـ بسیارخوب، حضار 201 نفر، نمایندگان رای خودشان را در رابطه با این پیشنهاد اعلام بفرمایند. تعدادی از نمایندگان، امروز (خودشان را) بی نیاز می‌دانند از اینکه در رای گیری شرکت بفرمایند، محبت کنند در رای گیری شرکت کنند. بسیارخوب، پایان رای گیری را اعلام می کنیم، تصویب نشد. خوب، اگر پیشنهادی نیست ماده واحده را قرایت کنیم. 
باغبانیان ـ پیشنهاد دارم.
نایب رییس ـ آقای باغبانیان بفرمایید.
علی باغبانیان ـ بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکاران محترم، پیشنهاد جمعی از همکاران صفحه (6) پیشنهادات است که من جهت استحضار همکاران قرایت می کنم، «مبلغ (3) هزار و (80) میلیارد ریال بابت کسری حقوق و مزایای بخش بهداشت و درمان اختصاص یابد و در متمم بودجه این سهم، دقیقا مشخص گردد». به استحضار همکاران می رسانم که در تبصره (20) سال 1384 صراحتا مشخص شده که (3) هزار و (480) میلیاردریال پیش بینی شده برای...
نایب رییس ـ آقای باغبانیان! ببینید این پیشنهاد شما قابل طرح نیست. الان ما سقف ماده واحده را، یعنی متمم را الان مشخص کردیم، اگر شما می خواهید یک هزینه جدیدی را پیشنهاد بدهید، یا باید شما پیشنهاد جابجایی در هزینه بدهید یا پیشنهاد درآمد جدید بدهید.
باغبانیان ـ همان تبصره (4) که دکتر سبحانی فرمودند حذف شد، مبلغ (2500) میلیارد است.
نایب رییس ـ نه! به ازا آن پیشنهاد آقای جبارزاده رای آورد که عددش هم بیشتر بود، بله از محل صرفه جویی هم بود. قابل طرح نیست. ماده واحده را قرایت بفرمایید. من دیگر این دفعه خواهش می کنم عزیزان به محل صندلی های خود تشریف ببرند، حضار 200 نفر، ماده واحده را برای رای گیری قرایت بفرمایید. 
منشی (حاجی بابایی) ـ لایحه متمم قانون بودجه سال 1384 کل کشور.
ماده واحده ـ بمنظور تامین کسری اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در زمینه پرداخت بهنگام حقوق و مزایا، عیدی، دیون سال‌های گذشته و سایر هزینه‌های پرسنلی کارکنان شاغل و بازنشسته و موظف و تامین کسری یارانه ها و سایر موارد مندرج در این قانون اجازه داده می‌شود اقدام های لازم درقالب تبصره ها و جداول زیر انجام گیرد.
تبصره (1) ـ در بند «ب» تبصره (2) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، بعد از عبارت «مالیات علی‌الحساب» عبارت «و علی‌الحساب سود سهم دولت بابت عملکرد سال 1384» اضافه می‌شود.
تبصره (2) ـ درآمدهای مندرج در قانون بودجه سال 1384 کل کشور بشرح جدول شماره (1) اصلاح می‌گردد. 
جدول شماره (1)؛ 
منابع موضوع بند «ب» تبصره:
برآورد سال 1384؛ (5) هزار و (800) میلیارد ریال.
پیشنهاد جدید؛ (4) هزار و (398) میلیارد ریال.
جمع سال 1384؛ (10) هزار و (198) میلیارد ریال.
(5) درصد مالیات عملکرد (موضوع بند «د» تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل کشور):
برآورد سال 1384؛ (18) هزار و (125) میلیارد و (400) میلیون ریال.
پیشنهاد جدید؛ (13) هزار و (744) میلیارد ریال.
جمع سال 1384؛ (31) هزار و (869) میلیارد و (400) میلیون ریال.
منابع موضوع علی‌الحساب سود سهم دولت (بند «د» تبصره (11) قانون بودجه):
پیشنهاد جدید؛ (28) هزار و (682) میلیارد ریال.
جمع سال 1384؛ (28) هزار و (682) میلیارد ریال.
جمع:
برآورد سال 1384؛ (23) هزار و (925) میلیارد و (400) میلیون ریال.
پیشنهاد جدید؛ (46) هزار و (824) میلیارد ریال.
جمع سال 1384؛ (70) هزار و (749) میلیارد و (400) میلیون ریال.
تبصره (3) ـ بمنظور تامین هزینه‌های پرسنلی و مطالبات شاغلین و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی بشرح جدول شماره (2) پیوست این قانون، مبلغ (35) هزار و (851) میلیاردریال و تامین کسری یارانه‌های مورد نیاز بشرح جدول شماره (3) پیوست این قانون، مبلغ (10) هزار و (973) میلیاردریال توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به ردیف‌های مربوط به قانون بودجه سال 1384 کل کشور اضافه می‌شود تا وفق مقررات مربوط هزینه شود.
تبصره (4) ـ مبلغ (6) هزار میلیاردریال از کسری اعتبارات هزینه‌ای قانون بودجه سال 1384 کل کشور از محل جابجایی سایر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های مالی قانون یادشده تامین خواهد شد. 
تبصره (5) ـ به خزانه داری کل کشور اجازه داده می‌شود بدهی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و منطقه‌ای و شرکت‌های برق منطقه‌ای و توانیر و شرکت‌های گاز سراسر کشور به دولت جمعا بمبلغ (2) هزار و (3) میلیاردریال بابت طرح‌های موضوع ماده (32) قانون برنامه و بودجه را از محل ردیف درآمدی (310402) منظور در قسمت سوم بند «الف» قانون بودجه سال 1384 کل کشور و متقابلا بدهی نیروهای نظامی و انتظامی معادل رقم فوق به شرکت‌های فوق‌الذکر را از محل ردیف (503822) قسمت چهارم بند «ب» قانون بودجه سال 1384 کل کشور بصورت جمعی ـ خرجی تسویه نماید. 
تبصره (6) ـ دراجرای مفاد بند «پ» تبصره (11) قانون بودجه سال 1384 کل کشور، شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان، مشمول حکم موضوع بند «ت» تبصره (1) قانون مزبور درمورد پرداخت مالیات عملکرد سال 1384 بصورت علی‌الحساب (هر ماه یک دوازدهم رقم مصوب) نمی شود. 
تبصره (7) ـ پاراگراف هفتم بند «ژ» تبصره (2) قانون بودجه سال 1384 کل کشور بشرح زیر اصلاح می‌شود:
«کمیته برنامه ریزی شهرستان مکلف است حداقل (10) درصد از سرجمع اعتبار تملک دارایی‌های شهرستان را به این امر اختصاص دهد». درصورت عدم جذب مابقی اعتبار به سایر پروژه‌های همان شهرستان اختصاص می‌یابد. 
تبصره (7) ـ موسسه کار و تامین اجتماعی به جدول شماره (10) پیوست قانون بودجه سال 1384 کل کشور حکم ماده (49) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اضافه می‌گردد.
تبصره (8) ـ سقف اعتبار مذکور در بند «ث» تبصره (12) قانون بودجه سال 1384 از محل اعتبار ردیف (503285) جدول اعتبارات استانی قسمت چهارم قانون بودجه سال 1384 بمبلغ (2) هزار و (500) میلیاردریال تغییر می‌یابد. 
نایب رییس ـ متشکر، حضار 201 نفر، اصل ماده واحده مطرح است. عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند. 
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای مهندس! ببخشید، آن تبصره‌های الحاقی، دو تا الحاقی دارد، می‌شود تبصره (8) و (9).
نایب رییس ـ تبصره (8) و (9)، درست است. با اجازه پایان رای گیری را اعلام می کنیم، خوب، تصویب نشد. دوستان! بعضی از عزیزان آمدند، بحث کردند، حالا این تصویب نشد را یکدفعه خیلی تعجب نکنیم. بعضی از دوستان یک پیشنهاد جدید داشتند که آئین‌نامه این اجازه را داده که به اصل رای ندهند بعد به حذف هم رای ندهند، یک پیشنهاد اضافه را می‌توانند مطرح کنند. این حقی است که نماینده ها دارند، می خواهم بگویم که اصل ماده واحده تا جایی که ما اطلاع داریم توسط مجلس پذیرفته شده است، الان من طبق آئین‌نامه باید بلافاصله حذف را رای گیری کنم، بعد حذف هم ان شا الله رای نمی آورد و بعد می رویم پیشنهاد جدید را رای گیری می کنیم. دیگر حالا این بخش را ما تبلیغ هم می کنیم، اینکه می گوییم رای نمی آورد، یک تفاهمی است که تقریبا اکثریت مجلس کردند، حضار 201 نفر، پیشنهاد حذف ماده واحده مطرح است. عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنیم، تصویب نشد. پیشنهاد را قرایت بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد جدید از آقای عادل آذر و آقای عبداللهی است، پیشنهاد این است که ماده واحده عینا آنچه که از کمیسیون آمده به اضافه آنچه که آقای جبارزاده پیشنهاد ایشان بود، آقای عبداللهی آن هم هست دیگر؟ به اضافه آن پیشنهاد، فقط در جدول شماره (4)، (60) میلیاردتومان که برای سازمان تربیت بدنی گذاشته، آن بشود (56)، (4) میلیارد می گذارند برای جبران اعتبار عمرانی دانشگاه پیام نور. 
نایب رییس ـ تبصره الحاقی دومی که حذف شد، عزیزان با یک اصلاح مختصر که عددهایش را عوض کردند، آن را باز 
می‌خواهند به این ماده واحده ملحق شود و جمعا رای گیری شود. آقای آذر توضیح بدهید.
عادل آذر ـ بسم الله الرحمن الرحیم
عزیزان تشکر می کنم، بهرحال همان ماده واحده با آن تبصره ها را ما پیشنهاد داریم، فقط تن ها اتفاقی که افتاده جدول شماره (4) که بحث خرید واگن برای مترو تهران را داشتیم و بحث خرید تجهیزات و بهسازی فرودگاه حضرت امام و سازمان تربیت بدنی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد ما این است، تن ها تغییری که اتفاق می افتد از ردیف سازمان تربیت بدنی در جدول شماره چهار که (60) میلیاردتومان پیش بینی شده بود، (4) میلیاردتومان کسر شود و برای تامین تجهیزات و جبران اعتبار عمرانی دانشگاه‌های پیام نور کشور آنجا برود. یعنی (60) میلیاردتومان سازمان تربیت بدنی بشود (56) میلیاردتومان، (4) میلیاردتومان آن به دانشگاه‌های پیام نور کشور اختصاص پیدا کند. دلیل هم این است، بقیه ردیف ها ضرورت بحث مترو، الان خط مترو آماده است ما فقط می خواهیم واگن تهیه کنیم، مشکل ترافیک تهران را بخوبی می دانید، دولت هم تاکیدات بیشماری دارد، عنایت می کنید الان هم در لایحه بودجه 85 فوق‌العاده به این امر و بخصوص حمل و نقل عمومی و انتقال سفرهای شخصی و حمل و نقل با اتومبیل شخصی به حمل و نقل عمومی را دارد دنبال می‌کند. مشکلات فرودگاه حضرت امام را بخوبی می دانید که بهرحال حیثیت و پیشانی ترافیک و حمل و نقل بین‌المللی کشورمان است. بحث ورزش و رسیدگی به تیم‌های ورزشی و هیاتهای ورزشی را بخوبی می دانید، بخصوص پیشنهادی که شده این مبلغ به تناسب جمعیت و سرانه جمعیت هر شهرستان، حتی در ریزترین شکلش به تناسب جمعیت هر شهرستان این تقسیم شود. بحث کتابخانه مجلس را که آقای دکتر حداد هم تاکیدی داشتند و اشاراتی هم دوستان دیگر داشتند اما بحث پیام نور از اینجهت، عنایت می کنید دانشگاه پیام نور (550) هزار دانشجو دارد، (1000) نفر هیات علمی دارد، (270) واحد در مناطق مختلف دارد و می دانید رسالت آموزش عمومی و شعار فراگیر کردن آموزش عالی در سراسر کشور را دارد پیگیری می‌کند و بخصوص استقرار آموزش از راه دور و از طریق فناوری اطلاعات را دارد دنبال می‌کند. درحالیکه می دانید عمدتا مناطق محروم، شهرهایی که از نظر بنیه مالی ضعیف هستند، نمی توانند کمک‌های مردمی داشته باشند، اینجاست که ما می خواهیم به دانشگاه پیام نور کمکی کنیم که شاید این (270) واحدی که بین (20) تا (90) درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، بخصوص آن‌هایی که بالای (90) درصد هستند تکمیل شوند و بنیه عمرانی بسیار ضعیفی دارد بخصوص با این شهریه ای هم که الان وزارت علوم برای آن گذاشته، الان قیمت تمام شده هر دانشجوی کارشناسی ما در دانشگاه‌های دولتی مان (1) میلیون و (600) هزار تومان است درحالیکه (200) هزار تومان برای سرانه هر دانشجوی پیام نوری با شهریه ای که می‌گیرد محاسبه شده. بالاخره یک کمکی باید شود که ممنون می شویم اگر این (4) میلیاردتومان را که با اصلاح جدول شماره (4) آمده، رای بدهند که شاید یک کمکی هم اینجا بشود و بحث مترو و بحث تربیت بدنی و کتابخانه هم شکل بگیرد، سپاسگزارم.
نایب رییس ـ مخالف چه کسی است؟
منشی (محبی نیا) ـ اولین مخالف آقای ندیمی هستند.
نایب رییس ـ آقای سبحانی صحبت می‌کنند.
نادران ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ آقای نادران بفرمایید.
الیاس نادران ـ بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مهندس باهنر! در جریان مذاکراتی که امروز انجام شد درمورد پیشنهاد جناب آقای دکتر جبارزاده، جناب عالی فرمودید که این بجای پیشنهاد کمیسیون برای جدول (4) که پیشنهاد شده بود قرار گرفته بنابراین بار مالی ندارد، قابل پذیرش است و به این اعتبار رای گیری کردید. الان پیشنهادی که دوستان مطرح کردند احیای جدول شماره (4) به اضافه پیشنهاد آقای دکتر جبارزاده، بنابراین بارمالی دارد، مغایر اصل (75) می‌شود.
نایب رییس ـ متشکر، ببینید آقای نادران! من این را اصلا به این شرط رای گیری نکردم. مذاکرات هست، من قبل از رای گیری گفتم اخطار وارد نیست. فقط گفتم اخطار وارد نیست و رای گیری کردم، بعد توضیح دادم بعد از آنکه رای گیری انجام شد، توضیح دادم که اگر این تبصره الحاقی می‌ماند و کسی پیشنهاد حذفش را نمی داد آیا کسی حاضر بود اخطار قانون اساسی بدهد؟ گفتند نه. من این را استدلال گرفتم و آن پیشنهاد جناب آقای جبارزاده هم من هنوز معتقدم که اضافه هزینه ایجاد نکرده، برای یک درآمد احتمالی مازاد بر درآمد پیش بینی شده است. اینجا این تبصره، تبصره صرفه جویی است. من واقعا نظر خاصی ندارم، اما اخطار وارد نیست. چه کسی صحبت می‌کند؟ نوبت ها باید رعایت شود. آقای توکلی بفرمایید.
احمد توکلی ـ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
توجه خواهران و برادران عزیز را جلب می کنم به یک نکته و آن انتقاد از این روش است، یک ماده واحده که خودش به اندازه یک قانون چند ماده ‌ای هست با تبصره‌های متعدد و ارقام و اعداد پیچیده الان دو سه روز در مجلس مورد بحث قرار گرفت، پیشنهادات حذفی از اجزا آن رای آورد، معنی آن این است که ما اضافه خرج برای دولت را مصلحت ندیدیم. پیشنهادهای الحاقی رای آورد، یکباره در اینجا صحبت این بشود که دوستان پیشنهاد بدهند که دوباره برگردیم به همان نظر کمیسیون و کمیسیون همان تصمیم خودش را با یک تغییر جزیی برای اینکه مجوز داشته باشند... پیشنهاددهندگان عزیز (از دوستان همکار عزیز ما در کمیسیون هستند) برای اینکه مجوز طرح پیشنهادشان را داشته باشند ، یک رقم در یک جدولی که کلی آن رای نیاورد و در اینجا (در مجلس) رد شد ، یک رقم را عوض کرده اند و پیشنهاد جدید مطرح کرده اند ، گرچه قالب کار با قانون سازگار است ، ولی روح این کار با مصالح بررسی کارشناسی و عقلانی ناسازگار است.
من خواهش می کنم به این پیشنهاد رای ندهید ، پیشنهاد هم می کنم که به کمیسیون برگردد ، کمیسیون تصمیم بگیرد ، حالا که اینطور شد که اصل رای نیاورد ، حذف هم رای نیاورد ، یک جایگزین حساب شده‌ای که ملاحظه نظرات دو جلسه گذشته مجلس در آن بشود ، تقدیم مجلس بکنیم.
نایب رییس ـ متشکر ، موافق پیشنهاد را دعوت بفرمایید.
منشی (قربانی) ـ آقای رییس! موافق اسم آقای محصل آمده است ، نمی دانم تشریف دارند؟
نایب رییس ـ آقای محصل همدانی! آقای فرهنگی نفر بعدی هستند ، اجازه می‌فرمایید صحبت کنند؟ آقای فرهنگی بفرمایید.
هدایت خواه ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ آقای فرهنگی! اجازه بدهید من تذکر آقای هدایت خواه را بشنوم ، آقای هدایت خواه بفرمایید.
ستار هدایت خواه ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
بند (11) ماده (23). جناب آقای رییس! من احساس می کنم این نحوه اداره کردن مجلس بنوعی اهانت به مجلس است. همانطور که اشاره شد دو ، سه روز است ما داریم این ماده واحده را با تبصره‌هایش بررسی می کنیم ، نمایندگان می‌آیند درمورد هرکدام از این بندها و تبصره ها اظهارنظر می‌کنند. براساس اظهارنظر موافق و مخالف رای گیری می‌شود. بعد شما می آیید پیشنهاد می دهید ، یک پیشنهاد مبهمی که (عذر می خواهم) اقرار به جعل است. آقا به اصل رای ندهید!، به حذف رای ندهید! 
می خواهیم یک پیشنهادی (که شما نمی دانید چیست) بدهیم! بعد در آن پیشنهاد جدید چیزی را که نمایندگان به حذفش رای دادند دوباره می آورید وارد می کنید! این واقعا اهانت است و من تقاضا می کنم اینطوری با مجلس بازی نکنید!
عده‌ای از نمایندگان ـ احسنت!
نایب رییس ـ متشکر ، آقای هدایت خواه ببینید! من خواهش می کنم شما زمانی را که من جملاتی را اینجا عرض می کنم ، آن‌ها را حتما مد نظر قرار دهید. قبل از اینکه من درمورد ماده واحده رای گیری کنم ، کلامی صحبت نکردم و حق هم نداشتم ، هیچ جهتی هم به مجلس ندادم. بعد که اصل ماده واحده رای نیاورد ، طبیعی است که هم تعدادی از حضار و نمایندگان می‌گویند چه اتفاقی افتاد رای نیاورد ، هم شنوندگان بیرون. همان تذکری که دقیقا شما دارید می دهید، می‌گویند آقا! مجلس دو ، سه روز پیشنهادات را گرفته و همه را صحبت کرده، بعد به اصل ماده واحده رای نداده است. من چاره ای ندارم ، باید بلافاصله تذکر را توضیح بدهم که به کسی (به اصطلاح) شوک وارد نشود. می گویم آقا! این را عده‌ای آمده اند به من گفته اند ما رای نمی دهیم ، قبل از رای گیری بنده بهیچوجه این حرف را نزدم ، شما باید دقت داشته باشید ، بعد از آنکه اصل ماده واحده رای نیاورد ، من توضیح دادم که آقا! مقصود از این عدم رای دادن به اصل ماده واحده ، مخالفت با ماده واحده نیست. بله ، اگر نظر شما این است که از آن موقعیت باید استفاده کنیم و حذفش هم رای بدهیم و قضیه تمام بشود ، خوب بله این نظر شخصی تان است! اما مجلس مجموعا گفتند ما به اصل رای نمی دهیم ، به حذف هم رای نمی دهیم که امکان طرح یک پیشنهاد جدید داشته باشیم. حالا این کارها یا از نظر رفتار درست است یا نیست ، می خواهم بگویم این یک حقی است که آئین‌نامه مجلس به نمایندگان داده است. می‌توانند به اصل ماده واحده رای ندهند ، به حذف آن هم رای ندهند ، برای اینکه امکان طرح پیشنهاد جدید فراهم بشود. من فقط این را به اطلاع نمایندگان رساندم والا قبل از اینکه من برای ماده واحده رای بگیرم هیچ جمله ای را نگفتم ، شما اگر اشتباه شنیدید ، به مذاکرات مراجعه کنید ، خواهید دید که احتمالا شما برداشت اشتباه کرده اید!
خوب ، آقای فرهنگی بعنوان موافق بعدی بفرمایید.
محمدحسین فرهنگی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
قبل از پاسخ به دیدگاه ها و نظرات مخالفین و تذکردهندگان محترم که درواقع قصد مخالفت داشتند ، این نکته را یادآور می شوم که بارها در همین مجلس این روال اتفاق افتاده است. یعنی بارها خود نمایندگان محترم تصمیم گرفته اند که تغییری در مجموعه و برآیند نهایی کار صحن انجام بدهند و این تغییر را درقالب رفتاری مشابه همین رفتاری که همین الان انجام شد شکل دادند که یکی از موارد را اگر خاطرتان باشد در اوایل مجلس هفتم بود که جناب آقای دکتر توکلی پیشنهادی داشتند ، به صحن آمد و تغییراتی پیدا کرد ، در نهایت به این جمعبندی رسیدند که یک چنین روالی اتفاق بیفتد و آن تغییر حاصل شود.
بنده با رای به اصل ماده موافق بودم و در آنجا رای به اصل ماده دادم ولی وقتی رای نیاورد و پیشنهاد حذف هم رای نیاورد ، بطور طبیعی باید وارد دفاع از آن اقداماتی بشویم که در طول چند جلسه گذشته همه دوستان و همکاران عزیز زحمت کشیدند و ما را به این نقطه رسانده اند.
آن اتفاقی که افتاده نهایتا این است که ما در جریان تصمیم برای متمم بودجه امسال به اصل آن رای داده ایم ، به تک تک مواد و اتفاقاتی که افتاد و آن تبصره پیشنهادی الحاقی رای دادیم و جهت مزید استحضار دوستان عرض می کنم که آن پیشنهاد را تعداد زیادی از همکاران امضا کرده بودند که آقای دکتر جبارزاده به نمایندگی از جمع، از آن دفاع کردند و مجلس هم رای قاطعی به الحاق آن تبصره داد و مجموع آن‌ها الان می خواهد با یک اقدام تکمیلی به تصمیم نهایی نمایندگان محترم برسد و آن اینکه بخشی از دستگاه ها آنهم نه در بعد هزینه ، بلکه در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حمایت شود و در کنار آن از دانشگاه ارزشمند پیام نور که اقدامات جدی را در جهت تعمیم آموزش عالی در سطح کشور انجام داده و قدم های راسخی را هم در این جهت اراده کرده است که بخش‌هایی را عمل کرده و بخش‌هایی را هم در آینده عمل خواهد کرد برداریم. این پیشنهاد هم پیشنهاد تعداد محدودی از نمایندگان نیست ، جمع کثیری از همکاران عزیز چنین تصمیمی گرفتند.
لذا خواهش من از عزیزان همکار در مجلس شورای اسلامی این است که به برآیند نهایی کار که همان پیشنهاد پیشنهاددهندگان محترم است رای قاطعی بدهیم و پرونده این بحث متمم را در این قسمت ببندیم و نهایی کنیم ، متشکرم.
نایب رییس ـ متشکر ، کمیسیون بفرمایید.
میرمحمدی ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ آقای میرمحمدی تذکرتان را بفرمایید.
سیدمحمد میرمحمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
من دوست نداشتم این ماده (77) را درمورد اظهارات برادر بسیار عزیزمان جناب آقای هدایت خواه اعلام کنم ، ولی چون این تریبون باز است و مردم عزیز ما می شنوند ، فکر می‌کنند که یک بازی اتفاق افتاده است. برادران عزیز! چه بازی ای اتفاق افتاده است؟ همان کسانیکه به اصل رای دادند ، همان کسانیکه اصل را بررسی کردند ، تبصره ها را هم همان ها بررسی کردند ، الحاقی ها را هم همان ها بررسی کردند. معنایش این نیست کسیکه با یک ماده موافق است تکلیف شرعی خود را انجام می‌دهد ، اگر مخالف است بازی کرده است؟ این را ما می خواهیم بگوییم که حتما منظورشان این نبوده است.
تعدادی از نمایندگان ـ بر طبق کدام ماده است؟
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر. اجازه بدهید بحث را دیگر تمام کنیم (توکلی ـ تذکر دارم) آقای توکلی اجازه بفرمایید. برداشت آقای میرمحمدی این بود که آقای هدایت خواه در تذکرشان فرمودند حالا به نماینده ها توهین شده و چیزهای دیگر ، ایشان فرمودند که توهینی نشده است ، حالا اگر می خواهید ادامه بدهید... (توکلی ـ تذکر دارم) خیلی خوب ، اگر اصرار دارید من حرفی ندارم ، ولی من فکر می کنم اگر اجازه بدهید کار را ادامه بدهیم بهتر است، آقای توکلی بفرمایید.
احمد توکلی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
من ضمن تشکر از برادرمان جناب آقای فرهنگی که می دانم حسن ظن به بنده دارند ولی چون کلامشان حاکی از این بود که قول و فعل بنده در این امر متناقض است ، من توضیح می دهم.
من این کار نمایندگانی را که انجام دادند قانونی می دانم ، اما آنوقتی که ما این کار را کردیم ، قبلا پیشنهاد را به همه نمایندگان نامه نوشتیم ، از جمله خود آقای فرهنگی و بنده امضا کردیم و گفتیم چرا رای ندهید ، چرا بحث جایگزین این است و به چه دلایلی ترجیح دارد. ما الان یکدفعه بهت زده شدیم که یک عده دوستان بدون اینکه توجیه قبلی و استدلال کارشناسی شده باشد این اتفاق افتاده است. بنابراین، آن فعل من با این قول من هر دو با هم سازگار است.
نایب رییس ـ متشکر و خیلی ممنون ، آقای مفتح یک توضیح بدهید.
محمدمهدی مفتح (مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
بعنوان کمیسیون برنامه و بودجه من باید خدمت عزیزان عرض کنم که تصویب هرچه سریعتر این لایحه متمم یکی از نیازهای اصلی برای استمرار کار دولت و پرداخت حقوق و مزایا و مشکلاتی که براساس کسری بودجه پیش آمده است وجود دارد. کمیسیون هم بررسی زیادی انجام داد ، وقت زیادی را گذاشت ، جلسات متعددی را به این امر تخصیص داد ، با کارشناسان مختلف در سازمان مدیریت ، مدیریت‌های مختلف سازمان مدیریت بحث کرد و همینطور که ملاحظه می‌فرمایید بین لایحه تقدیمی دولت با آنچه که کمیسیون گزارش داده است تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد ، شفافیت بسیار زیادی در گزارش کمیسیون نسبت به لایحه بودجه دولت وجود دارد. این مواردی است که من در کلیات مطلب عرض کردم. 
بنابراین کمیسیون معتقد و علاقه مند است که هرچه سریعتر این لایحه تصویب بشود و برای اجرا به دولت ابلاغ بشود تا ما در پایان سال مشکلات اجرایی نداشته باشیم.
این پیشنهادی که اخیرا شده است باتوجه به اینکه همکاران عزیز به اصل پیشنهاد کمیسیون رای ندادند (با اصلاحاتی که پیش آمده بود) ما بعنوان کمیسیون علاقه مند بودیم که آنچه را که کمیسیون تصویب کرده است بدون هیچگونه تغییری رای می‌آورد ، ولی چون به اصل آن رای ندادند ، این پیشنهادی که الان شده است بنظر می‌رسد که نزدیکترین پیشنهاد به مصوبه کمیسیون باشد. یعنی تغییر بسیار جزیی داده شده. بحث پیام نور در کمیسیون مطرح و رای گیری شد و با اختلاف اندک رای نیاورد. یعنی تعداد قابل توجهی (نزدیک به اکثریت کمیسیون) هم با پرداخت پول به دانشگاه پیام نور باتوجه به مشکلاتی که دانشگاه پیام نور دارد و همه ما مستحضر هستیم موافق بودند ، مقدار اندکی ، یکی ، دو نفر اگر رای می دادند ، شاید آنهم در گزارش کمیسیون می آمد. به این دلیل که نزدیکترین پیشنهاد به مصوبه کمیسیون هست ، نظر کمیسیون این است که دوستان به این رای بدهند تا ان شاالله این لایحه هرچه زودتر اجرایی بشود و مشکل اجرایی دولت برطرف بشود.
نایب رییس ـ متشکر ، دولت بفرمایید.
فرهاد رهبـر (رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) ـ 
عزیزان! من یکبار خدمت شما عرض کردم ، در آن جدولی که مجددا اصلاحیه ای بر آن تنظیم شده که...
سبحانی ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ آقای رهبر! من عذرخواهی می کنم ، من تذکر آقای سبحانی را بشنوم ، جناب آقای سبحانی بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
آقای مهندس! مواد مربوط به شور دوم (151 به بعد). استحضار دارید که مخبر کمیسیون باید از مصوبه کمیسیون دفاع کند. فرمایش جناب آقای دکتر مفتح (مخبر محترم) مبنی بر اینکه چون تفاوت کمی دارد ما با این پیشنهاد موافقیم ، خلاف همه موازینی است که در آئین‌نامه وجود دارد. مخبر اصولا انتخاب می‌شود تا از مصوبه کمیسیونی که از آن آمده دفاع کند.
نایب رییس ـ متشکر ، آقای سبحانی ببینید! من خودم یکمقدار قانع شدم ، یعنی آقای مفتح می فرمایند این پیشنهادی که الان داده شده ، نزدیکترین پیشنهاد به مصوبه کمیسیون است. یعنی کمیسیون تبصره الحاقی شماره (2) را تصویب کرده بوده ، در صحن علنی حذف شده ، الان یک پیشنهادی رسیده که بسیار به پیشنهاد کمیسیون نزدیک است. طبیعی است که الان کمیسیون برنامه و بودجه با آن گزارش ظاهری که ما داریم ، به این پیشنهادی که الان رسیده بیشتر تمایل دارد تا ماده واحده من های تبصره الحاقی شماره (2). بنابراین این را دیگر باید به مخبر حق بدهیم که بتواند عمل کند. جناب آقای رهبر بفرمایید.
فرهاد رهبـر (رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) ـ 
عرض کنم که چون اصلاح انجام شده ، تفاوتی با آنچه که قبلا شما نمایندگان محترم در آن تبصره مربوطه رای دادید ندارد ، دولت همچنان بر نظر خودش پا برجاست و عرض ما این است که این ملحقاتی که ما اضافه می کنیم به مواردی که باید الان کسری حقوق کارکنان دولت بویژه آموزش و پرورش ، بهداشت و درمان و سایرین را بپردازیم ، اصلا این دو از یک سنخ نیست. این در بودجه سال 1385 بطور کامل دیده شده ، استدعای من این است که این مورد را منتفی اعلام کنید و من فکر می کنم که به مصلحت مجلس نیست. ان شاالله برای بودجه سال 85 بطور کامل دیده شده است.
نایب رییس ـ بسیار خوب ، حضار 202 نفر ، پیشنهاد کل ماده واحده است با این اصلاحیه ای که اضافه شده است. عزیزان رای خودشان را در رابطه با این پیشنهاد اعلام بفرمایند. خواهش می کنم نمایندگان در رای گیری شرکت بفرمایند. عزیزانی که در صندلی های جلو تشریف دارند محبت کنند... پایان رای گیری را اعلام می کنیم ، تصویب نشد. پیشنهاد اصلاحی بعدی را بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای رییس! پیشنهاد اصلاحی بعدی ، چهارتا پیشنهاد است ، اول پیشنهاد خودم است که به ترتیب نوبت اینجا گذاشته ایم. آن جدولی که آقای سبحانی پیشنهاد دادند و تبصره (4) حذف شد، فقط (60) میلیارد تومان تربیت بدنی با کل ماده واحده باقی بماند (نایب رییس ـ میزان تربیت بدنی؟) ببینید! آن جدول (244) میلیارد تومان بود (که تقسیم شده بود) که حذف شد ، پیشنهاد من این است که فقط (60) میلیارد تومان تربیت بدنی باقی بماند.
نایب رییس ـ بسیار خوب ، فقط تربیت بدنی باقی بماند ، اجازه بدهید ، پیشنهادها به ترتیب وصول مطرح می‌شود.
یکی از نمایندگان ـ پیشنهاد آقای جبارزاده را مطرح کنید.
نایب رییس ـ بله ، پیشنهادها به ترتیب وصول مطرح می‌شود.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد آقای جبارزاده هست ، مصوبه آقای جبارزاده هست .
نایب رییس ـ بله ، تمام پیشنهادات هست ، پیشنهاداتی که قبلا رای گیری شده همه هستند ، فقط می فرمایند این تبصره الحاقی شماره (2) ، آن بخشی که کمکی برای تربیت بدنی است ، فقط آن اضافه بشود ، ماده واحده به اضافه این بخش تربیت بدنی را ما مجددا رای گیری می کنیم. کمیسیون نظری ندارند ، دولت هم مخالف است. ببینید! حالا من رای گیری می کنم و بعد خدمت شما عرض می کنم.
حضار 203 نفر ، نمایندگان! ما ماده واحده را فقط با اضافه شدن سهم تربیت بدنی رای گیری می کنیم. عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند. خواهش می کنم همه نمایندگان در رای گیری شرکت بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنم ، باز هم تصویب نشد. پیشنهاد بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ پیشنهاد بعدی ، پیشنهاد آقای زمانی است.
نایب رییس ـ جناب آقای رهبر ، رییس محترم سازمان برنامه بودجه! عذر می خواهم ، ببینید! ما این ماده واحده را حتما باید یک پیشنهاد جدید رای بیاورد ، برگشت به مصوبه قبلی دیگر از نظر آئین‌نامه امکانپذیر نیست. اینکه شما مخالفت یا موافقت می کنید دقت داشته باشید ، اینکه همه این ها را بگویید «مخالف» ، معنایش این است که این ماده واحده دیگر تصویب نمی شود. این را خواهش می کنم دقت جدی کنید ، من قبل از رای گیری نگفتم برای اینکه نگویید حالا مثلا می خواهد اعمال نظری داشته باشد ، اما بالاخره برای اینکه ما از این بن بست خارج بشویم باید یکی از پیشنهادات رای بیاورد. حالا این را ادامه می دهیم. پیشنهاد بعدی را مطرح بفرمایید.
منشی (حاجی بابایی) ـ آقای زمانی پیشنهاد جایگزینی دولت را دارند.
تعدادی از نمایندگان ـ رای نیاورده است.
نایب رییس ـ آقای زمانی! پیشنهاد جایگزینی دولت را دارید؟ جایگزینی دولت را که رای گیری کردیم. رای گیری نکردیم؟
سبحانی ـ پیشنهاد دارم.
نایب رییس ـ آقای سبحانی! الان پیشنهاد شما چیست؟ (سبحانی ـ 10 درصد بشود 15 درصد شود) بسیار خوب ، این هم پیشنهاد خیلی نزدیکی به مصوبات تا الان ماست ، پیشنهاد آقای سبحانی این است که در تبصره (7) که گفته کمیته برنامه ریزی شهرستان مکلف است حداقل (10) درصد از سرجمع اعتبار را... این (15) درصد بشود. 
نایب رییس ـ خیلی خوب ، آقای سبحانی بفرمایید.
حسن سبحانی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
دوستان عزیز! درواقع این پیشنهاد برای برون رفت از مشکل با کمترین هزینه است. این پیشنهاد می گوید آن تبصره الحاقی (2) که حذف شد محذوف می‌ماند ، پیشنهاد جناب آقای دکتر جبارزاده برای مازاد درآمد استانهاکه مصوب شد قبول است ، منتها در کمیته برنامه ریزی شهرستان که (10) درصد را گفته ایم از سرجمع اعتبار تملک دارایی‌های شهرستان را به فنی و اعتباری اختصاص بدهد ، این (10) درصد را به (15) درصد افزایش 
می دهیم که از نظر دریافت مابه‌التفاوت سود بانکی به بخش خصوصی هم کمک می‌شود.
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر ، آقای میرمحمدی مخالف هستند ، بفرمایید.
ببخشید ، قبل از اینکه ادامه بدهیم من باید از جناب آقای دکتر لنکرانی عذرخواهی کنم ، مثل اینکه وقت برای سوال نمی رسد ، دیگر حالا بعضی وقت ها این مشکلات پیش می‌آید ، از حضورتان عذرخواهی می کنم. اگر بتوانید با جناب وزیر و نماینده محترم سوال کننده هماهنگ کنید ، ما سوال را برای فردا بگذاریم ، اگر هم هماهنگ نشد که برای اولین فرصت بعد می گذاریم. آقای میرمحمدی بفرمایید.
سیدمحمد میرمحمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
دلیل مخالفت بنده این است که واقعا از این همه اعضای محترم (خواهران و برادران) بپرسیم شما که به اصل و حذف رای ندادید ، واقعا بخاطر این بود که (10) درصد (15) درصد نشده است؟ به این خاطر که نبوده است، یک.
ثانیا جدولی که حذف شده باشد را شما رای گرفتید ، مجلس محترم به کل ماده واحده بدون جدول رای نداده اند. ما می‌بایستی یک تلفیقی از نظرات کنیم که به چیزی که گفته اند نزدیک باشد. چون پیشنهاد من در آنجا (50) درصد است ، یعنی همه این مواردی که کسری دارند و درست هم هست (50) درصد است. این پیشنهاد جناب آقای سبحانی درواقع به این شکل است که ما همه جدول را حذف کنیم و همان حرفهایی که قبلا رای ندادیم رای بدهیم. ما کل را رای دادیم ، الان که بدون جدول رای نیاورد. برادرها! اصل ماده بدون جدول رای نیاورد.
بنابراین بایستی ما کاری کنیم که در این جدول اصلاحاتی بشود که یکمقداری هم نظرات نمایندگان محترم اینجا تامین بشود. این نمی شود که مثلا فرض کنید حتما ما بیاییم وقتی رای نیاورده باز به نظر اول برویم. در این جدول باید تعدیل هایی بشود تا رای بیاورد ، والا برای (15) و (10) درصد نبوده است که مجلس رای نداده یا رای داده. خواهش می کنم شما...
نایب رییس ـ خیلی ممنون ، موافق کسی صحبت می‌کند؟
منشی (قربانی) ـ اولین نفر آقای ثروتی هستند.
ثروتی ـ آقای توکلی صحبت کنند.
نایب رییس ـ آقای توکلی بفرمایید.
احمد توکلی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
برادران و خواهران عزیز توجه کنند! ما دچار یک مخمصه آئین‌نامه‌ای شدیم که این طریق راهی است برای خروج از این حیرت.
دو روز است ، دو ، سه جلسه است دارد بحث می‌شود ، پیشنهادهای متعددی از جمله پیشنهاد آقای دکتر جبارزاده ، پیشنهاد آقای دکتر سبحانی و پیشنهاد دیگر دوستان ، بحث مطرح شد و بعضی ها رای آورد و بعضی از آن‌ها رای نیاورد. لایحه و گزارش کمیسیون بزعم بنده به ترکیب بهتری دست پیدا کرد. به این ترتیب بنده از نتیجه رای گیری های قبل برای کل ماده واحده دفاع می کنم و خواهش می کنم عنایت بفرمایید این تغییری که آقای سبحانی پیشنهاد کردند و اینجا ما با دوستان مشورت کردیم و آقای جبارزاده هم موافق بودند (و گفتند شما صحبت کن) ، این تغییر تمام زحمات دو ، سه جلسه گذشته را حفظ می‌کند و ما را از نظر آئین‌نامه‌ای از این بن بست خارج می‌کند و خواهش می کنم رای بدهید که کار دولت هم زودتر راه بیفتد.
تغییرات کوچکی مثل اینکه مثلا ما به یک دستگاه جدیدی (4) میلیارد بدهیم یا ندهیم در این دو ماه آخر سال معجزه ای ایجاد نمی کند ، متشکرم.
نایب رییس ـ خیلی ممنون و متشکر ، کمیسیون نظری ندارد ، دولت هم موافق است. دیگر حالا دولت هم عادت کرده و می گوید «چهار!» ، مجلسی ها «چهار» و «دو» می‌گویند ، حضرت عالی بگویید «مخالف» یا «موافق» ، متشکرم.
حضار 207 نفر ، پیشنهاد جایگزین که با یک تغییر بسیار مختصری نسبت به اصل ماده واحده است ، این پیشنهاد با همه پیشنهاداتی که قبلا رای آورده است ، در تبصره (8) ، (10) درصد (15) درصد می‌شود ، عزیزان رای خودشان را اعلام بفرمایند. پایان رای گیری را اعلام می کنم ، تصویب شد. 
خیلی ممنون ، زحمت کشیدند؛ نمایندگان محترم ، کمیسیون برنامه و بودجه و همه عزیزانی که پیشنهاددهنده بودند ، مخالف و موافق صحبت کردند ، دولت ، سازمان مدیریت، ان شاالله که مبارک باشد ، بد نبود ، یک تمرینی هم بود برای بررسی بودجه 1385 
ان شاالله تعالی.
ما باز هم از جناب آقای لنکرانی عذرخواهی می کنیم ، امروز دعوت کرده بودیم که در جلسه برای پاسخ دادن به سوال نمایندگان (جناب آقای جعفرزاده نماینده ماکو و چالدران) شرکت کنند ، هماهنگ کردیم که ان شاالله این برنامه را در فردا برگزار کنیم.
عزیزی ـ تذکر دارم.
نایب رییس ـ آقای عزیزی بفرمایید.
قاسم عزیزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
آقای رییس! تقاضای رفع ابهام دارم. باتوجه به اتفاقاتی که در اصلاح تبصره (7) افتاد ، این کلمه «مابقی» در سطر دوم ، آنجایی که نوشته «کمیته برنامه ریزی شهرستان ها مکلف است حداقل (10) درصد از سرجمع» این کلمه «مابقی» باید رفع ابهام بشود. یعنی اگر همه این (15) درصد جذب نشد ، امکان تخصیص و درواقع توزیع بین سرفصل‌های اعتبارات عمرانی میسر است یا نه ، همانجا اگر یک شهرستانی این اعتباراتش جذب نشد ، قفل می‌ماند ، یا نه ، این کلمه «مابقی» اینجا ایجاد ابهام می‌کند.
نایب رییس ـ آقای عزیزی ببینید! پایان همین تبصره نوشته که «کمیته برنامه ریزی...» اولا تذکر شما وارد نیست ، چون بحث تمام شد و دستور ما عوض شده است. اما من برای اینکه خیال شما راحت بشود و در مذاکرات هم ثبت بشود ، نوشته است «کمیته برنامه ریزی شهرستان مکلف است حداقل (15) درصد از سرجمع اعتبار تملک دارایی‌های شهرستان را به این امر اختصاص دهد. در صورت عدم جذب مابقی اعتبار ، به سایر پروژه‌های همان شهرستان اختصاص می‌یابد» یعنی اگر نشد باز به همان شهرستان برمی گردد و به جای دیگری نمی رود.

7 ـ استرداد یک فقره طرح
نایب رییس ـ اگر سوال ، طرح و لایحه‌ای است اعلام وصول بفرمایید.
منشی (محمدصادقی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
طرح ادغام وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و تعاون که قبلا به امضا همکاران رسیده بود باتوجه به اینکه اکثریت امضاکنندگان امضا خودشان را پس گرفته اند ، استرداد آن اعلام وصول می‌شود.

8 ـ اعلام وصول (6) فقره سوال
منشی (محمدصادقی) ـ سوال جناب آقای حسین امیری خامکانی نماینده محترم زرند و کوهبنان از وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص علت تعیین رییس شبکه بهداشت و درمان و رییس مرکز بهداشت شهرستان بم بدون هماهنگی با مدیر وقت استان.
ـ سوال جناب آقای محمد عباسپور نماینده محترم ارومیه از وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص علت عدم واگذاری مجوز تاسیس بیمارستان تخصصی قلب و روانی به بخش خصوصی و مشخص نشدن ضعف بیمارستان سیدالشهدا.
ـ سوال جناب آقای کریم شافعی نماینده محترم مرند و جلفا از وزیر محترم صنایع و معادن درخصوص علت عدم فعال‌سازی پروژه تولید لامپ تصویر ـ برنامه دولت جهت خودکفایی کشور در تولید مصنوعات تلویزیون و مانیتور.
ـ سوال جناب آقای بهمن محمدیاری نماینده محترم تالش ، رضوانشهر و ماسال از وزیر محترم نیرو درخصوص علت دریافت آب بها از کشاورزان باتوجه به صراحت بند «خ» تبصره (3) قانون بودجه سال 84.
ـ سوال جناب آقای پیمان فروزش نماینده محترم زاهدان از وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص برنامه ها و راهکارهای وزارتخانه برای افزایش و بهبود شاخص‌های بهداشتی در سطح استان سیستان و بلوچستان.
ـ سوال جناب آقای سیدجلال حسینی نماینده محترم زنجان و طارم از وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخصوص علت عدم افتتاح و بهره‌برداری از دو دانشکده دندانپزشکی و داروسازی علی رغم پیشرفت فیزیکی به ترتیب (100) درصد و (30) درصد در سال 74 اعلام وصول می‌شود.
نایب رییس ـ متشکر.

9 ـ قرایت اسامی غایبین و تاخیرکنندگان
نایب رییس ـ اسامی غایبین و تاخیرکنندگان غیرمجاز را هم قرایت بفرمایید.
منشی (سبحانی نیا) ـ بسم الله الرحمن الرحیم 
غایبین جلسه عبارتند از آقایان: سیداحمد آوایی ـ محمدناصر توسلی زاده ـ محمدهادی ربانی ـ قیصر صالحی ـ سیدهادی طباطبایی ـ محمدحسین نژادفلاح و منصور یاوری.
تاخیرکنندگان جلسه عبارتند از آقایان: حسین اسلامی (34 دقیقه) ـ سیدعلی ریاض (31 دقیقه) ـ سیدمحمدجعفر سادات موسوی (31 دقیقه) و پیمان فروزش (یکساعت و 42 دقیقه).

10 ـ اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نایب رییس ـ جلسه آتی ساعت (8) صبح فردا پنجم بهمن ، دستور جلسه هم ادامه دستور هفتگی است. ختم جلسه اعلام 
می‌شود.

(جلسه ساعت 55/11 پایان یافت)

رییس مجلس شورای اسلامی
غلامعلی حدادعادل

رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی نژاد

7
(0)